
Kluz
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- ferdas
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: Znojmo
Kluz
Pánové - včera jsem po zimě (a vlastně poprvé v životě) dostal člun do kluzu. Je to fantazie, svištělo to po hladině a adrenalin na vrcholu. Bylo to lepší, než orgasmus (a to už něco pamatuju)!! 

- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
No, možná se někdo bude smát, ale já ne. Jedu si ve středu pro Suzumar 320, a mám k němu zatím Tohatsu 5k 4T.
Ale vzhledem ke své váze - a taky Tvé fotce ( nic ve zlém
) ten skluz u sebe vidím černě.
Jinak - v revírech je topic Dalešice a Baťův kanál - možná, že bys tam mohl něco dopsat. Moc tam toho zatím není.
Kde jsi vlul na vodu, jestli je tam nějakej skluz pro větší lodě než gumáky, a tak.
Ale vzhledem ke své váze - a taky Tvé fotce ( nic ve zlém

Jinak - v revírech je topic Dalešice a Baťův kanál - možná, že bys tam mohl něco dopsat. Moc tam toho zatím není.
Kde jsi vlul na vodu, jestli je tam nějakej skluz pro větší lodě než gumáky, a tak.
To Ferdas: Při tom opojení si dávej majzla na plovoucí klacíky a zejména klacky na hladině, jinak si budeš myslet že Ti ulýtl motor.
To Halladin: Pohodlný skluz je přímo v kempu a jsou i mimo kemp, ale ty jsem zatím nepoužil.
Do skluzu se dostanu i se ženou (100+55 kg) bez problému, ale mám 2takt. Když jsme však napakovaný na celý den, tak to je loterie a vrtalo mi hlavou, že na začátku plavby jsem se do skluzu dostal, ale pozdeji ne. (Dnes už vím že mám tahat s sebou foukadlo a po ochlazení dofoukat, tak uvidím)
To Halladin: Pohodlný skluz je přímo v kempu a jsou i mimo kemp, ale ty jsem zatím nepoužil.
Do skluzu se dostanu i se ženou (100+55 kg) bez problému, ale mám 2takt. Když jsme však napakovaný na celý den, tak to je loterie a vrtalo mi hlavou, že na začátku plavby jsem se do skluzu dostal, ale pozdeji ne. (Dnes už vím že mám tahat s sebou foukadlo a po ochlazení dofoukat, tak uvidím)
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Ten pocit dobře znám. Abych tak mohl jezdit ve dvou, pořídil jsem si Suzuki 6Hp,4t a teď měním Zoom 310 za Suzumar DS290. Ta 310
má dosti měkké dno a při výtlačné plavbě se před zrcadlem dělá taková kapsa dovnitř a způsobuje při jízdě na plný plyn takovou
pulsaci. Já jsem na ní začínal také se 4Hp a to to nebylo tak výrazné. Potom jsem koupil nového Johnsona 5Hp,2t a to začalo být
více znát. Dva roky jsem si lámal hlavu co to může dělat. Po konsultacích se všemi kdo o tom něco věděli jsme se nakonec shodli,
že na tomto vysvětlení: tím jak jede člun se zvednutou přídí, tak se tlakem vody zvedá podlaha nahoru až do chvíle než se dosáhne
bodu maximálního napružení podlahy a ta se "vyleje". Když jsem vyměnil motor za Suzuki 6Hp,4t tak tento jev zmizel ovšem pouze při jízdě na více plynu. Zatížení bylo konstantní cca 200kg. Chce to mít buřt v podlaze nafoukaný naplno a kontrolovat nafoukání. Ty Suzumary foukají kýl na 350mBar a podlaha je mnohem tvrdší. Proto jsem silně zvědav co tato kombinace udělá ma
moři. Jinak jsem si podle fotky udělal ty velké ploutve a chci je vyzkoušet koncem května na Vltavě v Praze. Zkušenosti zveřejním.
má dosti měkké dno a při výtlačné plavbě se před zrcadlem dělá taková kapsa dovnitř a způsobuje při jízdě na plný plyn takovou
pulsaci. Já jsem na ní začínal také se 4Hp a to to nebylo tak výrazné. Potom jsem koupil nového Johnsona 5Hp,2t a to začalo být
více znát. Dva roky jsem si lámal hlavu co to může dělat. Po konsultacích se všemi kdo o tom něco věděli jsme se nakonec shodli,
že na tomto vysvětlení: tím jak jede člun se zvednutou přídí, tak se tlakem vody zvedá podlaha nahoru až do chvíle než se dosáhne
bodu maximálního napružení podlahy a ta se "vyleje". Když jsem vyměnil motor za Suzuki 6Hp,4t tak tento jev zmizel ovšem pouze při jízdě na více plynu. Zatížení bylo konstantní cca 200kg. Chce to mít buřt v podlaze nafoukaný naplno a kontrolovat nafoukání. Ty Suzumary foukají kýl na 350mBar a podlaha je mnohem tvrdší. Proto jsem silně zvědav co tato kombinace udělá ma
moři. Jinak jsem si podle fotky udělal ty velké ploutve a chci je vyzkoušet koncem května na Vltavě v Praze. Zkušenosti zveřejním.
- ferdas
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: Znojmo
Prvně jsme jeli ve 3 a to jenom hrnulo vodu. Pak jsem jel sám. Ještě jsem se musel trochu posunout na střed. Člun začne zrychlovat a během pár vteřin jakoby nadskočí a srovná se skoro do vodorovné polohy. A začne to uhánět. A každé malé trhnutí pákou má docela velký vliv. Těším se příště. A vezmu gps a změřím rychlost..
ŽIVOT JE KRÁSNEJ !!!
ŽIVOT JE KRÁSNEJ !!!
To Halladin: O plachtění nic nevím, protože plachetnici nemám. Skluz v kempu je kousek od recepce a vhodný i pro větší lodě. Jak se platí dnes nevím, protože jsem tam byl naposledy předloni a do té doby jsem platil pouze za vstup osoby, auto jsem pak nechal u brány.
To TataS: Ten Suzumar má nafukovací KÝL, nebo DNO ?
Nemáš internet adresu na tyto čluny, kde se lze dozvědět něco bližšího ? (prodejce, technická data, vnitřní rozměry, zakončení buřtů-do kužele, nebo jako Cadet ...)
To TataS: Ten Suzumar má nafukovací KÝL, nebo DNO ?
Nemáš internet adresu na tyto čluny, kde se lze dozvědět něco bližšího ? (prodejce, technická data, vnitřní rozměry, zakončení buřtů-do kužele, nebo jako Cadet ...)
- bobes
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 998
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha
Mě vychází antikavitační deska cca 12 cm pod hranu zrcadla. Myslíš, že to bude problém? Musel jsem vzít motor s delší nohou než jsem původně chtěl . Mohl bych ještě něco nahnat posunutím držáku motoru výše na zrcadle ( udělal bych tam příložku), ale to mi zase trochu komplikuje ovládání a vyklápění motoru. Větší namáhání zrcadla by vadit nemělo, protože člun je stavěn na motor 50 koní a teď tam bude 15k.
Suzuki a Suzumar
http://www.czmarine.cz/ Tam máš kompletní katalog i kontakty.kzeman píše:Nemáš internet adresu na tyto čluny, kde se lze dozvědět něco bližšího ? (prodejce, technická data, vnitřní rozměry, zakončení buřtů-do kužele, nebo jako Cadet ...)

Naposledy upravil(a) Renda dne pon kvě 05, 2008 8:43 am, celkem upraveno 1 x.
Příliš dlouhá noha při rychlé jízdě docela snaživě brzdí. Zkus opatrně ponořit ve skluzu ruku do vody ve zhruba stejné ploše jako má zanořená noha a ucítíš, jaká je to síla. Zase ale nejsou problémy s kavitací..bobes píše:Mě vychází antikavitační deska cca 12 cm pod hranu zrcadla. Myslíš, že to bude problém? Musel jsem vzít motor s delší nohou než jsem původně chtěl.

- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
to kzeman: Suzumar je na adrese co napsal Renda. Jsou autorizovaní dovozci pro Suzuki. Přijde podstatně levněji nákup za EUR.
Ceny jsou bez DPH!!! Počítají EUR/28Kč! Většinou jsou čluny na objednání cca 3až4 týdny. Mají větší kulatou špičku dosti zvednutou
(do vln lepší) a pevnější dno. Buřt v podlaze se fouká na 350mBarů! Chce to manometr na 0,5 atm pro kontrolu, jinak to těžko
odhadneš (viz Marine sport v Praze cca 450Kč) Na foukání je nejlepší pumpa s nastavením automat. vypnutí tlaku (také Marine sport
cca 2250Kč). Šlapadlem to nenafoukáš! V létě po nahození na vodu to chce dofoukat (voda to dost schladí). Na to mám gelový akum.
12V/5Ah, který bohatě stačí
to Renda: Jsem rád že jsi se vrátil abych tady do toho nekecal sám.
Ceny jsou bez DPH!!! Počítají EUR/28Kč! Většinou jsou čluny na objednání cca 3až4 týdny. Mají větší kulatou špičku dosti zvednutou
(do vln lepší) a pevnější dno. Buřt v podlaze se fouká na 350mBarů! Chce to manometr na 0,5 atm pro kontrolu, jinak to těžko
odhadneš (viz Marine sport v Praze cca 450Kč) Na foukání je nejlepší pumpa s nastavením automat. vypnutí tlaku (také Marine sport
cca 2250Kč). Šlapadlem to nenafoukáš! V létě po nahození na vodu to chce dofoukat (voda to dost schladí). Na to mám gelový akum.
12V/5Ah, který bohatě stačí
to Renda: Jsem rád že jsi se vrátil abych tady do toho nekecal sám.
- Luky
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 211
- Registrován: stř bře 11, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: okr. Přerov
- Kontaktovat uživatele:
Dneska jsem byl vyzkoušet svůj nový nafukovací parník 3,3m s laminátovým kýlem a 9,9HP motorem, než jsem spustil člun na vodu tak byla nálada dobrá a pln očekávání jaká bude jízda s laminátovým spodkem oproti nafukovacímu kýlu. Nejprve jsem se svými 104kg jel sám a při plném plynu se mi to postavilo na zadek a abych se dostal do skluzu tak jsem musel stoupnout do špičky člunu pak se to rozjelo a ze skluzu už nevypadlo ani při přechodu do 1/2člunu kde mám lavičku. Úsměv na rtech zmizel a nastoupilo zklamání, jak to že gumák s nafukovacím kýlem šel do skluzu s tím samým motorem líp?! To samé bylo když nastoupila žena 60kg a dvě děti dohromady 40kg. Když si žena sedla do špičky člunu a děti tam byli sní tak se opět ale teď jen mírně zvedla špice člunu a byl přechod do skluzu během 15 vteřin což u předchozího člunu bylo o polovinu dříve sice jel pomaleji ale přechod do skluzu a těžiště měl lepší. Přesunu lavičku do první třetiny člunu tedy skoro do špice a přemýšlel jsem nad výměnou vrtule z 9 1/4*11-3listy na 9 1/4*10-3 listy. Co se dá ještě udělat aby to bylo lepší pro sílu do skluzu, myslím krom výměny motoru za silnější! Motor mám nový a nerad bych ho se strátou prodával. Jo a ještě jedna věc, je obvyklé že ve skluzu trošku popleskává špička po hladině nahoru a dolů u gumového kýlu to nedělalo a trim už dát níž nejde. Dík za rady páni vlci
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Pokud chceš zvednout špičku, tak musíš dát trim dozadu. Já používám 3tí dírku. Noha má být kolmo k hladině. Pokud vím, tak nemáš
laminátové dno s hlubokým V, tak je to mělkčí než u nafukovačky. Snaž se nastavit trim aby člun ve skluzu jel vodorovně. Tak má nejmenší odpor a jede nejrychleji.Já u krátké 290ky používám vzadu ploutve aby se mi příď nezvedala.
Jinak co pouříváš za spojení na net?
laminátové dno s hlubokým V, tak je to mělkčí než u nafukovačky. Snaž se nastavit trim aby člun ve skluzu jel vodorovně. Tak má nejmenší odpor a jede nejrychleji.Já u krátké 290ky používám vzadu ploutve aby se mi příď nezvedala.
Jinak co pouříváš za spojení na net?
- Luky
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 211
- Registrován: stř bře 11, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: okr. Přerov
- Kontaktovat uživatele:
Prodloužení píny mám ale je to bezpředmětné protože mám člun s volantem. Obědnal jsem po konzultaci s Tatass vrtuli s o stupeň menším stoupáním taqkže by měl být motor malinko silnější a ještě ty kavitační křidýlka na motor což je trošku taky pomoc, dále jsem posunul lavičku o třicet centimetrů dopředu což je třetí pomoc a dohromady by to mohlo mít celkem solidní efekt na jízdní vlastnosti teda aspoň doufám. S tím trimem to ale vidím černě protože jsem na poslední dírce u zrcadla a pak už tam je jen ten šroub co drží čelisti držáku motoru pohromadě. Tatass kdyžtak mi napiš na email zednictvilukas@seznam.cz a ještě jednou dík za dnešní tel. konzultaci a jak dojedeš z dovči a já taky tak bychom mohli spolu vyrazit někde společně na přehradu nebo na jiný povolený tok s čluny co ty na to.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
neviděl jsem to, ale pokud je blbej trim, posouvání těžiště dopředu sice vyřeší lezení do kluzu, ale sníží se max. rychlost. klouzavá lod´, aby dobře jela, musí mít těžiště vzadu.
s menším stoupáním vrtule není motor silnější, jen má větší tah, ale menší max rychlost. při plný rychlosti je potom riziko přetáčení.
vzal bych desku překližky, tak 15-20mm tl., délka podle délky závěsu, šířka + 3 cm šířky závěsu, zhobloval do klínu a vrazil z venku na zrcadlo. je to práce na půl hodiny , za pokus to stojí.
nemáš náhodou dlouhou nohu? to by vysvětlilo vše.
s menším stoupáním vrtule není motor silnější, jen má větší tah, ale menší max rychlost. při plný rychlosti je potom riziko přetáčení.
vzal bych desku překližky, tak 15-20mm tl., délka podle délky závěsu, šířka + 3 cm šířky závěsu, zhobloval do klínu a vrazil z venku na zrcadlo. je to práce na půl hodiny , za pokus to stojí.
nemáš náhodou dlouhou nohu? to by vysvětlilo vše.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Z Lukova popisu soudím, že mu nejde ani tak o rychlost, jako o zvednutí do skluzu. A k tomu potřebuje zvýšit kroutící moment, když již
nemůže přidat výkon motoru. Jediná možnost, kterou znám je zmenšení stoupání. Všechny návody a příručky shodně uvádějí, že největší
efekt přenosu výkonu z motoru je, když je noha kolmo k hladině. Posunutí nohy k zrcadlu vede k zvedání zádě a boření špičky do vody a
při tom většinou dochází k protáčení vrtule, jelikož se dostává blíže k hladině. Jelikož zvedání přídě člunu při rozjezdu je dáno fyzikálními
zákony (odporem vody) a čím je člun kratší a motor silnější je větší, vymysleli ony ploutve (Lifters), které jinde uvádím a které se mě
silně osvědčili. Snižují sice rychlost (dle nastavení sklonu) o cca 2km/hod ale člun se mi při rozjezdu nestaví na zadek.S tím stoupáním
jsem letos provedl měřění s vrtulemi 71/2X7, 61/2 a 6 stoupáním a na mém gumáku Suzumar 290 s motorem 6HP s otáčkoměrem a GPS
Garmin jsem s takřka konstantní zátěží 1.) já+ drobné věci ve člunu =cca 90kg a 2.) já+manželka+slunečník v rouře PVC a věci k vodě celkem
cca 170kg (odhad- nebylo přesně zváženo) jsem dosahoval těchto rychlostí a max.otáček motoru:
zátěž:90kg-stoupání 6"-23km/5600ot.....61/2"-22km/5650ot.....7"-21km/5700ot
-"- ..:170kg..................-10km/4900ot.............-11km/5050ot........-12km/5100ot
Vývod výfuku montážním otvorem na noze zvýšil otáčky o cca 100ot.
Převrtáním hl. trysky na původní průměr 0,85 zlepšil startování studeného i teplého
motoru (u teplého není nutno používat sytič a u studeného jej hned po nastartování
zasunu) a motor má větší záběr
Pro měření jsem měl obtok výfuku uzavřen ale byli nasazeny ploutve, což rychlost snížilo o cca 2-3 km/hod.
Z čehož mě vyplívá, že Luka by měl změnou vrtule se stoupáním menším o palec stratit na max. rychlosti cca 2-3km (on ale nezávodí) a na
druhou stranu získat tah při rozjezdu.
K optimálnímu posouzení rozdílu mezi novým a starým motorem a člunem chybí uvedení všech TTD (typ motoru 2t-4t) Délka člunu a jeho
váha (kratší člun se bude více zvedat) apod. Stejně je to pořád o zkoušení na každý jiný způsob použití (zatížení atd).
Nemám v úmyslu se o cokoliv hádat, pouze suše konstatuji fakta, hlavně pro ty, kteří si myslí, že s člunem 3m a motorem 5HP budou
létat s celou familií ve skluzu. Je to souprava určená hlavně pro rekreační plavbu a přesuny na kratší vzdálenosti a proto jsou k používání
těchto člunů benevolentnější předpisy. Pro více lidí to je asi zklamání ale co by chtěli za tak málo peněz, co to stojí. Já osobně jsem celé
laborování bral hlavně jako zábavu na dovolenou.
nemůže přidat výkon motoru. Jediná možnost, kterou znám je zmenšení stoupání. Všechny návody a příručky shodně uvádějí, že největší
efekt přenosu výkonu z motoru je, když je noha kolmo k hladině. Posunutí nohy k zrcadlu vede k zvedání zádě a boření špičky do vody a
při tom většinou dochází k protáčení vrtule, jelikož se dostává blíže k hladině. Jelikož zvedání přídě člunu při rozjezdu je dáno fyzikálními
zákony (odporem vody) a čím je člun kratší a motor silnější je větší, vymysleli ony ploutve (Lifters), které jinde uvádím a které se mě
silně osvědčili. Snižují sice rychlost (dle nastavení sklonu) o cca 2km/hod ale člun se mi při rozjezdu nestaví na zadek.S tím stoupáním
jsem letos provedl měřění s vrtulemi 71/2X7, 61/2 a 6 stoupáním a na mém gumáku Suzumar 290 s motorem 6HP s otáčkoměrem a GPS
Garmin jsem s takřka konstantní zátěží 1.) já+ drobné věci ve člunu =cca 90kg a 2.) já+manželka+slunečník v rouře PVC a věci k vodě celkem
cca 170kg (odhad- nebylo přesně zváženo) jsem dosahoval těchto rychlostí a max.otáček motoru:
zátěž:90kg-stoupání 6"-23km/5600ot.....61/2"-22km/5650ot.....7"-21km/5700ot
-"- ..:170kg..................-10km/4900ot.............-11km/5050ot........-12km/5100ot
Vývod výfuku montážním otvorem na noze zvýšil otáčky o cca 100ot.
Převrtáním hl. trysky na původní průměr 0,85 zlepšil startování studeného i teplého
motoru (u teplého není nutno používat sytič a u studeného jej hned po nastartování
zasunu) a motor má větší záběr
Pro měření jsem měl obtok výfuku uzavřen ale byli nasazeny ploutve, což rychlost snížilo o cca 2-3 km/hod.
Z čehož mě vyplívá, že Luka by měl změnou vrtule se stoupáním menším o palec stratit na max. rychlosti cca 2-3km (on ale nezávodí) a na
druhou stranu získat tah při rozjezdu.
K optimálnímu posouzení rozdílu mezi novým a starým motorem a člunem chybí uvedení všech TTD (typ motoru 2t-4t) Délka člunu a jeho
váha (kratší člun se bude více zvedat) apod. Stejně je to pořád o zkoušení na každý jiný způsob použití (zatížení atd).
Nemám v úmyslu se o cokoliv hádat, pouze suše konstatuji fakta, hlavně pro ty, kteří si myslí, že s člunem 3m a motorem 5HP budou
létat s celou familií ve skluzu. Je to souprava určená hlavně pro rekreační plavbu a přesuny na kratší vzdálenosti a proto jsou k používání
těchto člunů benevolentnější předpisy. Pro více lidí to je asi zklamání ale co by chtěli za tak málo peněz, co to stojí. Já osobně jsem celé
laborování bral hlavně jako zábavu na dovolenou.
Naposledy upravil(a) tataS dne sob bře 13, 2010 7:32 pm, celkem upraveno 3 x.
to tataS,
pozorně jsem si přečetl Tvůj článek a celkem jsi to vystihl správně,akorát nerozumím tomuto:
90kg 23km/5600ot 22km/5650ot 21km/5700ot
170kg 10km/4900ot 11km/5050ot 12km/5100ot
a/ při zátěži 90kg,čím větší otáčky,tím nižší rychlost
b/ při zátěži 170kg,čím větší otáčky,tím vyšší rychlost
věřím,že je to jen tiskařská chyba,předpokládám,že b/ je správně
jaký používáš otáčkoměr?
pozorně jsem si přečetl Tvůj článek a celkem jsi to vystihl správně,akorát nerozumím tomuto:
90kg 23km/5600ot 22km/5650ot 21km/5700ot
170kg 10km/4900ot 11km/5050ot 12km/5100ot
a/ při zátěži 90kg,čím větší otáčky,tím nižší rychlost
b/ při zátěži 170kg,čím větší otáčky,tím vyšší rychlost
věřím,že je to jen tiskařská chyba,předpokládám,že b/ je správně
jaký používáš otáčkoměr?
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host