Gumovy clun a elektromotor

Nejen na "velkých" lodích se plavíme ...

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
StepanK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: pát kvě 07, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Gumovy clun a elektromotor

Příspěvekod StepanK » ned kvě 05, 2013 9:58 pm

Ahoj, prosím nemáte někdo zkušenost s elektromotorem (když už mám tu luxusní nabíječku dle Tatasova doporučení :) ) na 3m člunu? Rád bych na malou přehradu nebo rybník a vůbec nevím jaký výkon bude vyhovující pro obyčejnou plavbu za dobrých podmínek. Nerad bych kupoval zbytečně drahý, pokud není třeba, ale nevím jak s v parametrech zorientovat. Předem díky.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon kvě 06, 2013 9:56 am

O tom je tady vlákno, tak je zbytečné to znova opakovat.
Uživatelský avatar
StepanK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: pát kvě 07, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod StepanK » pon kvě 06, 2013 11:27 am

A mohu požádat o to vlákno - neměl jsem štěstí jej nalézt ani gůglem. Předem dík.
Uživatelský avatar
maximilian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 147
Registrován: ned led 03, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod maximilian » pon kvě 06, 2013 11:59 am

Našiel som toto
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1627
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 68
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pon kvě 06, 2013 12:50 pm

Podle mého názoru:

jakejkoliv elektromotor tě posune dopředu. :-) Záleží na tobě jak rychle a kolik toho chceš uplout.
Proč si ale raději nepořídíš benzín? Jsou u vás nějaký omezení?

S elektromotorem pořád budeš muset myslet na to jak máš nabitou baterii, kdy ti dojde šťáva atd.
Uživatelský avatar
StepanK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: pát kvě 07, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod StepanK » pon kvě 06, 2013 2:02 pm

Děkuji za link na vlákno. To jsem četl dávno a když jsem se k němu vrátil nyní, nedokázal jsem v něm najít odpověď. Zkusím to projít ještě jednou.
Přesto. Elektromotor hledám proto, že ne vždy se mi chce na řeku (přestože mám dobrý čtyřtakt) - blíží se léto a s dětmi bych rád občas vyrazil se člunem i tam, kde spalovací motor nelze. Také vím, že každý motor mě posune vpřed. Ale chtěl jsem, zda-li někdo nemá zkušnost, co je šikovné na 3m gumák a proč.
Z popisu se mi líbí MinnKota Traxxis 55 (Torqeedo jsou sice taky pěkné motory, ale i z druhé ruky pořád drahé, to si mi za to nechce dát). Ale nevím, nestačil by třeba nějaký levný Endura 30? Nevím, jak se zorientovat a nechce se mi kupovat a zkoušet, pokud by třeba byla nějaká ta znalost.
Tak má-li někdo zkušenost gumák + elektromotor, budu za to rád (a určitě nejsem sám).
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 483
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » pon kvě 06, 2013 4:55 pm

Já mám na svém gumáku Minn Kotu Enduru C 34 a zcela mi dostačuje. Dokáže mne postrkovat i proti proudu Vltavy, takže na stojatých vodách bez problému. Je fakt, že to hold není ve zde tak oblíbeném skluzu.
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 418
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » pon kvě 06, 2013 8:02 pm

Ja mam Maximu 32, ale nemam gumak. Jednodeskovyho sampana to tlaci svizne, strechu z tranzita rychlosti chromy zelvy, ale i tak je to klidny hladine prijatelny. Na rybnik urcite OK, na prehradu - podle kapacity baterek a rozlehlosti prehrady.
Uživatelský avatar
StepanK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: pát kvě 07, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod StepanK » ned kvě 12, 2013 10:22 pm

Tak jsem se rozhodl a koupil v Německu nový 62lb elektromotor. Vzhledem k tomu, že mé plány jsou pouze občasné plutí na menší přehradě a větším rybníku, neinvestoval jsem do žádné slovutné značky. Uvidíme, co přijde a jak se to osvědčí. Teď ještě zvolit vhodnou baterii (105 Ah vidím jako maximum, kvůli váze zvolím možná i něco kolem 80 Ah).
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon kvě 13, 2013 7:34 am

Možná bys měl lepší 2 po 45Ah co se používají v autě (nebo co máš ty). Ty bys mohl využít tím pádem více. Lépe by se nosili a případně by na kratší dobu stačila jedna. Jinak dvě spojené paralelně. A také by stačila menší nabíječka. Ono to většinou stejně většinu lidí přestane časem bavit tahat baterky a potom se ploužit na rybníku a přejdou na větší výkon, pokud se na to nevykašlou úplně.
Uživatelský avatar
StepanK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: pát kvě 07, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod StepanK » pon kvě 13, 2013 1:31 pm

Díky za nápad. Podívám se na rozměry a váhy (a ceny). Mně ja jasné, že to nesnese srovnání s čtyřtaktem, proto se mi také nechtělo kupovat traxxis za 14kKč, když to nebudu využívat často a navíc to stejně pojede pomalu. Tam, kde plánuji se s tím ploužit bohužel benzínovej motor nelze.

No já mám tu 6A automatickou nabíječku, cos mi doporučil. Jen nevím jaký typ trakční baterie - VARTA trakční nebo VARTA Deep Cycle? Bohužel u obou píšou to samé...

Ještě doplním, že vychátím z nabídky níže, kapacity někde okolo 45 Ah tam moc nevidím, v autě mám myslím něco přes 60Ah.

Trakční baterie VARTA PROFESSIONAL STARTER 105Ah, (cena 2500; 23kg)
Trakční baterie VARTA PROFESSIONAL DEEP CYCLE 75Ah,(cena 2300; 20kg)
Trakční baterie VARTA PROFESSIONAL DEEP CYCLE 60Ah, (cena 2200; 17kg)
Trakční baterie VARTA PROFESSIONAL STARTER 75Ah, (cena 1850; 17kg)

Za názor předem díky.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon kvě 13, 2013 4:18 pm

Když máš 6A nabíječku, tak kup 60Ah baterku a máš reservu do auta. Koupil bych nějakou Vartu (třeba blue dynamic nebo silver dynamic) co se dává do osobáků. Hlavně aby byla jako ta co máš v autě (vývody) a držadlo dobré do ruky. Ona se dost pronese. V reklamách vždy uvádějí že jsou z auta.
Aspoň nebude taková škoda až ji utopíš. Těch 17kg se ještě dá nosit. Záleží kolik do toho chceš vrazit. Ona ta životnost a výkon se v praxi moc neliší.
Uživatelský avatar
StepanK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: pát kvě 07, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod StepanK » pon kvě 13, 2013 4:52 pm

Ahoj, jinými slovy není nezbytné kupovat trakční baterii? Tvé úvaze rozumím - až zjistím, že na té přehradě došlo na Tatasova slova, ať z toho zůstane aspoň baterka do auta :-). Nicméně cenově i váhově je to pořád podobné. Ta váha mě až tolik netrápí - stejně budu mít rudl na člun, takže se ještě otočím pro moturek a baterku. Když dám 40kg motor na člun sám, tak tu baterku zvládnu taky - ale dám na tvá slova. Kolik do toho chci vrazit? Co nejmíň pochopitelně. Ale nerad bych koupil úplně blbě hned na začátku, že. A rád bych nekupoval novou nabíječku, když ta z Lídlu je dobrá. To je celé, proč se tu ptám, kromě jiného věřím, že nejsem sám, koho to zajímá.

Takže rozumím tomu dobře, že je fuk jestli trakční nebo autobaterku. Hlavně podobnou, která se může hodit. A spíše někde kolem 60 Ah než kolem té 100? Pro ty cca 2-3hod běžného posunování by to mělo dát.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon kvě 13, 2013 5:10 pm

Hlavně si myslím, že máš vlastní hlavu.
Uživatelský avatar
StepanK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: pát kvě 07, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod StepanK » pon kvě 13, 2013 6:53 pm

Tak to určitě mám vlastní hlavu:-). Ale jak to je teda s tou trakční a normální (auto-) baterií? Je to fuk?
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon kvě 13, 2013 7:16 pm

Již se tady o tom dost psalo, tak je zbytečné to znova rozebírat. Názorů je taky dost. Když máš vlastní hlavu, tak jseš snad taky svéprávný.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1627
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 68
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pon kvě 13, 2013 8:10 pm

No když už se na to ptáš, tak určitě očekáváš odpověď, nebo odkaz, kde odpověď najdeš.

Já sice nejsem odborník na baterie, ale co tak vim, tak trakční baterie jsou stavěný na malý, ale dlouhodobý odběr. Startovací baterie jsou stavěný na sprint. Vydat ze sebe maximum a zdechnout. Teda jestli to dneska neni jinak.

Těm startovacím bateriím vůbec nesvědčí trakční režim. Kroutí se v nich elektrody a jdou brzo ho kopru. Taky u té startovací zdaleka nevyužiješ její kapacitu.

Nejsem si jistej, kde se o tom diskutovalo, ale možná někde v solárních zdrojích na lodi.....
Mam teď na hotelu blbý připojení, tak tu nemůžu hledat. :-(
Uživatelský avatar
Reno
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 72
Registrován: čtv črc 28, 2011 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Reno » pon kvě 13, 2013 8:24 pm

Ahoj,Běžné autobaterie jsou konstrukčně navrženy pro hlavní účel, tedy k nastartování motoru osobního či nákladního automobilu. Tento proces vyžaduje krátkodobý (1 - 5 vteřin), avšak vysoký odběr proudu. Po tomto odběru je autobaterie během jízdy dobíjena, ideálně zpět na plnou kapacitu. Je-li baterie správně udržovaná, dobíjená a pod., nikdy v běžném provozu nedojde k jejímu úplnému vybití (až s koncem životnosti). Proti tomu trakční baterie, kde se toto předpokládá jako jediný dočasný zdroj energie, je konstrukčně navržena pro úplné vybíjení, a to v opakujících se cyklech. Běžnou startovací autobaterii takovéto cyklické zatěžování (opakované nabíjení a vybíjení) silně namáhá, a po několika desítkách cyklů začne ztrácet kapacitu
Uživatelský avatar
StepanK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: pát kvě 07, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod StepanK » pon kvě 13, 2013 10:44 pm

Ahoj, díky za odpovědi. Soudě podle popisků na i-netu jsem došel k závěru, že trakční baterie má pro můj účel význam. Tatas naznačil, že je to jedno, ale nakonec nepotvrdil a já jsem tu debatu tady skutečně nenašel. Ale tím, že tam moc rozdíl v ceně není, tak si s tím snad hlavu lámat nemusím.
Existují 2 typy trakcnich u tété Varty a sice Deep Cycle a Starter - poptam se u prodejce a rozhodnu. Snad kdyby někdo tady měl zkušenost, budu rád za sdílení.
Navíc by mě zajímalo, jestli má smysl baterií mít v tom plastovém boxu a také zda-li je rozumné dokoupit nějakou pojistku / ochranu; nebo tu už ty moturky mají v sobě?
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 418
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » pon kvě 13, 2013 10:59 pm

  • K trakcni vs startovaci: Jak tu psal nekdo predemnou, plnovybijeni startovaci baterce nesvedci a zivotnost se pocita v desitkach cyklu. Jenze - kolik tech cyklu skutecne da? A kolikrat ji clovek skutecne vybije do prazdna? Pokud to bude pravidelnej elektroprovoz, tak jednoznacne trakcni baterku, ale jestli se pujdes projet 8x rocne, tak klidne nekupovat zadnou a na projizdku si pujcit baterku z auta.
  • Starter trakcni baterky jsou jakysi hybrid. Optimalni na motorak se slabsim motorem s elektrickym startem - tedy obcas startujou, bezne se vybiji vecernim provozem. Deep cycle jsou cistokrevny trakcni
  • Plastovej box je prudce elegantni. To je jeho hlavni plus.
  • Pojistku ano, ale aby byla smysluplna, tak co nejbliz k baterce. Aby i chranila kabely pred shorenim.
Uživatelský avatar
StepanK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: pát kvě 07, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod StepanK » pon kvě 13, 2013 11:22 pm

Tak díky - nevím kolikrát se dostanu na vodu. Některý rok víc, některý min. Z auta vyndat baterku nechci - jednak je to pruda, druhak se v něm kde co rozladi a za třetí, když ji vysaju, tak zůstanu se vším u přehrady :-) Takže stejně musím koupit novou a tady si s cenou nepomuzu . Ale velmi děkuji za úvahu. Třeba najdu nějakou levnou no name, ktera těch pár vybití za rok zvládne. Pak se rozmyslet nebudu.
Plastovej box je teda k ničemu - já myslel jestli kvůli bezpečnosti nemá nějaký opodstatnění.
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1314
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » úte kvě 14, 2013 8:45 am

jestli to mas na nejake obcasne svezni -okoukni nekde vrakac a pod.-tam se da obcas taky splasit dobra baterka za par supu-mam v maringotce baterky z vrakace uz 3 roky za par supu a slouzi-az odejdou za ty samy prachy je hodim do zberu(mozna malinko min) a znam dost rybaru co to taky tak dela-stejne pokud to bude mozne tak za chvilku koupis nejakej malej spalovacek
Uživatelský avatar
StepanK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: pát kvě 07, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod StepanK » úte kvě 14, 2013 9:53 am

Ahoj, díky, no já ani nevím, kde bych takovej vrakáč v Praze našel. Ale pochopil jsem, že na předpokládané ježdění stačí prakticky jakákoliv. Spalovací motor mám, ale s tím nemůžu tam, kam chci. Takže buď najdu starou levnou jakoukoliv nebo koupím novou trakční.
Uživatelský avatar
skyrider
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 15
Registrován: pát črc 22, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: náchodsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod skyrider » úte kvě 14, 2013 10:27 am

Nic nenaznačuji :) jen napíšu vlastní zkušenost (a tím neříkám, že to je takto nejlepší). Mám starovací baterku. Když jsme ji kupoval, tak sám prodavač kroutil hlavou, že chci zrovna tuto :D Ale protože už jsme jednu dobrou zkušenost udělal, chtěl jsem to zopakovat. Tedy koupil jsem levnou (pod 2.000) jakousi Yuhasa, 75Ah, má to ucho na přenášení, bezúdržbovka a "magický voko" nahoře (zelená ok plné nabití a postupně bledne). Provozuji ji celoročně jako modelářskou nabíjecí baterku a v sezóně ji beru na vodu. Mám vyzkoušeno, že motor vydrží točit 3hodiny. Přes noc nabíjím. Použití tedy zcela v rozporu s doporučeními. Přesto mi takto první baterka vydržela 5 let, tato druhá jede 4 rok - spokojenost. Jak říkám, netvrdím, že je to takto nejlepší a možná, kdybych měl trakční baterii - byl bych třeba spokojenější. To by měl zase napsat někdo, kdo provozuje trakční. Pak bychom mohli srovnat.
Uživatelský avatar
StepanK
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: pát kvě 07, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod StepanK » úte kvě 14, 2013 8:41 pm

Dík za další názor - a hlavně za zkušenost. Pokud seženu nějakou 70-80 Ah z druhé ruky, tedy levněji, tak asi má cenu to řešit klidně obyčejnou autobaterií. Pokud bych kupoval novou, tak vezmu trakční - ty cenové rozdíly jsou minimální. A hlavně s uchem, jak jsem pochopil :-).

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host