Autonaviják pro vytažení vleku z vody

Technické podpůrné prostředky pro jachting (auta. přívěsy, šífy).

Moderátoři: Pepa, david, vilma

david
moderátor
Příspěvky: 5335
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 152
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » sob bře 09, 2013 1:25 pm

Zdenda12345 píše:které z těch lan má větší pevnost při stejnym průřezu?


ocelové.

zcela určitě bych nedával na naviják umělohmotné lano a to kvůli jejho průtažnosti a rychlejšímu opotřebení odřením. ideální, ale nepraktickej, by byl řetěž
Uživatelský avatar
dukina
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 33
Registrován: čtv črc 01, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha

Příspěvekod dukina » sob bře 09, 2013 6:01 pm

To lano je specialne pletene prutaznost je skoro zadana a vydrzi neskutecny veci testovano pri tahani ctyrkolek za bahan kde dostane fak zabrta
david
moderátor
Příspěvky: 5335
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 152
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » sob bře 09, 2013 6:29 pm

všechno co je pletené nebo kroucené má průtažnost. I ocelové lano s duší (proto třeba lano na vanty duši nemá mít). Aby průtažnost nebyla, resp. jen co povolí materiál, musela by být nosná vlákna rovnoběžně s působící silou, tak, jak je to třeba u kurty.

Tahat pár metrákovou čtyříkolku a dvou tunovou loď s vlekem je krapet rozdíl a poskakování a pocukávání na nerovném terénu je dost votrava.
Uživatelský avatar
David_
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod David_ » stř bře 13, 2013 1:48 pm

Dnes mi přišel naviják. Dal jsme na vaše ctěné rady a výkon jsem předimenzoval. Během sezóny dopíši jak se mi to osvědčuje...

Obrázek
Naposledy upravil(a) David_ dne stř bře 13, 2013 2:22 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1616
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 67
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » stř bře 13, 2013 2:09 pm

gratuluju.
Ten je pořádnej. S tim bys z vody vytáhl i parník. :-)
Uživatelský avatar
avalon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 435
Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod avalon » stř bře 13, 2013 2:29 pm

cau David, kukam a nevidim ani znacku co si kupil ani co s tym chces tahat. Ja mam lod co je cca do 1000kg celkovej hmotnosti + prives a musim povedat ze ak to taham len do garaze - mam ju na kopci mam co robit. Pritom povrch je beton, ziadne hrboly ci diery a navijak pouzivam 2500lb manual. Ked to dam cez kladku tak to uz ide trosku lepsie ale ak to dam cez dve tak je to super. Problem je len v dlzke lana - oceloveho - mam 5mm.
Naposledy upravil(a) avalon dne čtv bře 14, 2013 8:24 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Ante
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 267
Registrován: pon led 21, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Ante » stř bře 13, 2013 2:56 pm

to bude nějaká čína cena cca 7000,- (myslím, že 12000 liber je asi 5 tun) na tahání vleku z vody super, ten vytáhne dvou tunového offroada za hlubokého bahna. Jsou i značkové, ale tam je cena okolo 20k.

Co se týče syntetického lana běžně se o offroadů používá v navijácích kde je namáháno podstatně více než při tažení vleku z vody, jeho hlavní výhoda je, že se sním znatelně lépe manipuluje.
Uživatelský avatar
David_
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod David_ » stř bře 13, 2013 2:59 pm

Ahoj Avalon(e),
máš pravdu to jsem zmínit měl. Pro doplnění informace:

naviják je to Berlan BESW 12000 (V Americe pod značkou Badland, model 68142)

A tahat s tím chci (v tomto vlákně tato informace nezazněla, pouze v tom z kterého vzešlo) loď s vlekem o celkové hmotnosti cca 1.700 kg
Nejslabším místem mého plánu teď vidím, že naviják bude přidělaný k zaklíněné a možná za tažné oko k něčemu přivázané Škodě Superb combi. Uvidíme, během léta to několikrát použiji takže se pak podělím o zkušenosti...

EDIT: Podle toho co jsem našel na Internetu tak je to německý výrobce a cena byla opravdu 7.000 ;)
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1616
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 67
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » stř bře 13, 2013 3:45 pm

Já mám ten slabší model (3000 lb). Problémy mam jen na slezdu v Lysé nad Labem. Je to dlážděnej sjezd (kočočí hlavy). Už je dost zuboženej. Pod vodou je bahno a na suchu je dost zarostlej trávou a zapadanej bordelem, hlínou a pískem. Ještě se mi ale nestalo, že by ručka auto neudržela. Ani nepohlo.
Trochu mi dělají problém ty kostky. Jak mezi ně zapadne kolo, tak musim vzít vlek za oj a zhoupnout ho od strany. Pak to zase jede jak má. Ale cítím, že je to na hranici možností navijáku.

Jestli nebudeš spouštět na pláži, nebo jinak nezpevněném povrchu, tak nebudeš mít problém žádnej.

Přeju pěknou sezónu.

Zdenda
Uživatelský avatar
Paawell
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 1
Registrován: stř črc 20, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Tekovské Lužany
Kontaktovat uživatele:

Pozdravujem všetkých.

Příspěvekod Paawell » stř bře 13, 2013 4:42 pm

Plachetničku cca 700kg vyťahujem z vody navijákom na štvorkolky tak 1600 kg. Zatial vždy bez problémov. Vyrobil som pod naviják malú jednoduchúkonštrukciu ktorrej súčasťou je závesné zariadenie z prívesu. Zapnem to na ťažné zariadenie auta, na gulu a dva silnejšie káble zo svorkami zo štartovacích káblov naťiahnem k akumulátoru a funguje bezproblémov. Na sadenie navijáku na gulu a pripojenie cca 20 - 40 sekúnd.
Naviják nosím inač v kufri auta. Trochu sa potrápil v Grécku na mäkkej pieskovej pláži ale dalo sa.. Dokonca som sa tam s autom zahrabal v piesku po nápravy. Okolostojaci s úšklabkami krútili hlavami, zahrabal som do piesku rezervu z auta zapol o ňu naviják a vytiahlo ma to z piesku , dvoj tonový CHevy. Naviják nosím v aute dokonca aj celú zimu. Nikdy neviem kde šmyknem alebo zapadnem v záveji alebo niekto iný.
Obrázek
Naposledy upravil(a) Paawell dne stř bře 13, 2013 5:10 pm, celkem upraveno 1 x.
david
moderátor
Příspěvky: 5335
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 152
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř bře 13, 2013 5:01 pm

David_ píše:Dnes mi přišel naviják. Dal jsme na vaše ctěné rady a výkon jsem předimenzoval. Během sezóny dopíši jak se mi to osvědčuje...



Když už máš pořádnej vrátek i s „volnoběhem“, tak si taky udělej pořádnej držák tak, aby se vrátek při navíjení u kraje bubnu nemohl natočit. Děsně špatně se pak zakládá lano
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2130
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 30
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » stř bře 13, 2013 5:05 pm

Drzak to chce poradnej, tohle by mohlo taky klidne vyrvat tazny z auta.
Uživatelský avatar
David_
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod David_ » stř bře 13, 2013 5:15 pm

Tazne zarizeni mam do 2,5t. Predpokladam tedy, ze pri vaze lodi a vleku 1700kg to je i s limitem (pokud mi to nebude zpatky tahat nejakej velkej vodnik).

Davidova poznamka o "nataceni" mi prijde dobra. Jde ale na kouli pripevnit neco co by se nenatacelo?
david
moderátor
Příspěvky: 5335
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 152
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř bře 13, 2013 5:21 pm

jak jsou udělaný držáky nosičů jízdních kol, co se přidělají na kouli? ty se taky nesmí naklopit. nikdy jsem je nezkoumal
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2130
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 30
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » stř bře 13, 2013 5:24 pm

To vis ze da, treba drzak na kola. :) Za vhodnej by se dal povazovat drzak, kterej se bude necim mekkym (gumou treba) opirat jeste o naraznik.

2.5t neni spatna hodnota, ale jestli navijak ma 12000lb, tak dokaze vyvinout vetsi silu, nez je vaha lode, staci aby ti nekde zapad vlek. Nevim sice, jak je tazny na 2.5t dimenzovany, ale je potreba si uvedomit, ze sila kterou ten navijak vyvine, se docela nebezpecne blizi rovnaci stolici. takze bys sis taky ze Superba Combi mohl udelat hatchback.

Krome toho, s predepsanym brzdnym ucinkem kolem 5m/s2 muze nebrzdici vlek pusobit na kouli silou rovnou zhruba polovine jeho hmotnosti, coz neni tak moc.
Uživatelský avatar
David_
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod David_ » stř bře 13, 2013 5:35 pm

Drzaky na kolo... ;) diky
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1616
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 67
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » stř bře 13, 2013 5:40 pm

žádnej držák na kolo ti neudrží 2.5 tuny!!!!

Stačí pořádně měřit. Musíš buben s lanem umístit přesně do osy s koulí. Pak se ti to bude navíjet správně i bez nějaký aretace.
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 420
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » stř bře 13, 2013 5:44 pm

je úplně jedno jestli naviják dosahuje síly rovnací stolice pokud auto na druhé straně není pevně přikotvené , třeba k zabetonovanému sloupu . Reálný problém je spíš to , že by i zabržděné auto mohl stáhnout do vody kdyby se vlek s lodí zastavil ( silný vodník nebo schod ).
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1616
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 67
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » stř bře 13, 2013 5:54 pm

Na jakýkoliv opírání o nárazník rychle zapomeň. Cokoliv tam dáš, spolehlivě projde skrz nárazník. :-)))

Ty parametry navijáků jsou trochu složitější. Nejsou to jeřáby. Takže když mám 3000 liber (asi 1350 kg), tak to rozhodně neznamená, že to zvedne 1350 kilo po svislici.

Na podzim jsem s tim tahal motor z motoráku. Netušim, kolik ten motor váží. Je to 3.0 Mercruiser 4 válec. Ten naviják ho nezvednul. Musel jsem použít kladku.

Takže rozhodně nekalkulujte, že by ten naviják 12 tis. liber urval tažný.
Řešil jsem to s řadou prodejců navijáků. Ten údaj se vypočítává při tažení břemene po nějaké nakloněné rovině, se zanedbáním tření. Bohužel už mi nikdo neprozradil úhel té nakloněné roviny.

edit:
ty parametry se uvádějí v kg, nebo v librách..... tedy v hmotnostních jednotkách. Nikoliv síla. Někdo sice uvádí sílu, ale to je jen přepočet z hmotnosti břemene. Opravdu to není síla, kterou naviják navíjí lano..... bohužel :lol:
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2130
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 30
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » stř bře 13, 2013 7:00 pm

No tak ne ze by se libra nepouzivala pro tah taky, ale ze ten navijak nema silu zvednout 5t, tomu bych asi i veril (I kdyz... vzpominate si na film Bohove musi byt sileni, jak se tam Landrover elektrickym navijakem elegantne zavesil do koruny stromu?).

Staci se podivat jak se tazny montuje do auta, a je myslim nasnade, ze 5t neni na 5 sroubu do dna kufru vubec potreba.

Myslim ze by stacilo auto dobre zaklinovat a muzou se dit pekny veci, kdyz vlek zustane za neco chycenej kolama. Jenom jsem na to upozornil, protoze se mi zda, ze je potreba na to myslet.

Edit: Nebo to byl Krokodyl Dundee? Sakra ja si uz prd pamatuju.

Jo jeste neco... opreni o naraznik je sice hodne divny, ale von zas neni uplne z papiru, takze vhodnym mistem by se to dalo resit, precejen je potreba vynaset jenom silu vzniklou vyosenim lana na bubnu navijaku a ne tah celyho navijaku.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2499
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » stř bře 13, 2013 7:06 pm

Za moje tažný můžu klidně auto na strom pověsit :) ale já mám ještě AUTO. a TAŽNÝ :D
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2130
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 30
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » stř bře 13, 2013 7:14 pm

Jako sorry, ale vytahovat se s necim, co nahradily az Pandury, to je trochu nefer. :-D

(Edit: Mam ja snad na kazdym prispevku fotku, jak mi zadohrab tahne lodicku z vody na sterkopiskovy plazi se sklonem 20% ?!).... Ano, mam. Ale pssst, nektery predohrabisty to vyvadi z rovnovahy.
Naposledy upravil(a) Viky_CZ dne stř bře 13, 2013 7:27 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2499
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » stř bře 13, 2013 7:25 pm

[quote="Viky_CZ"]Jako sorry, ale vytahovat se s necim, co nahradily az Pandury, to je trochu nefer. :-D

NJN, tak promiň :P
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1616
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 67
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » stř bře 13, 2013 7:31 pm

Pravdu díž Viky. Tak jako jsme kdysi montovali tažný s tátou na škodovku už se to asi nedělá.
Ale třeba na Mazdu jsem si tažný montoval sám (tovární) a bylo uchycený přímo do podélných nosníků. To bych asi jen tak taky nevyrval. Přišlo mi to dobrý.

Jinak ty navijáky, který se používaji na pravých off roadech jsou naprosto jiná kategorie.
Ty nárazníky v podstatě prakticky jsou z papíru. Když vynecham Fordy, kde je to vystříkaný nějakou pěnou, tak je to jen tenká šlupka z recyklovanýho plastu. Je v tom nějaká výztuha z profilovanýho plechu, ale nijak moc to nedrží. Na žigulíka to nemá. :-) Prošlápneš to nohou.

Ty síly jsou dost velký. Já mám naviják mírně vyosenej, takže se mi navíjí víc ke straně (jen lehce). Nic hroznýho, ale když to chci nohou srovnat, tak na to působí opravdu velká síla. Rozhodně několikanásobně větší, než by snesl nárazník. Nejlepší je pořádně to změřit a dát do přesně do osy. Pak to funguje i bez opory. Navíc to navíjení neni úplně sametový. Občas se to docela mele. Nárazník by se jen poškodil.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2130
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 30
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » stř bře 13, 2013 7:36 pm

Nam teda na Fiatu vydrzel naraznik i dost hrozny veci (treba bez viditelnyho poskozeni rozbit pri celnim narazu Opla). Jinak mne jeste napadlo, uchytit to za kouli a tazny oko, tim by se to dobre upevnilo a mohl by bejt i trochu vyosenej a nevadilo by to. Akorat nevim, jestli Superb oko ma nejak po ruce.

Edit: Ted mne neco napadlo - co tomu udelat nozicky, treba skladaci? Opre se to o zem (jako lehkej kulomet treba), na blbym podkladu se to zapichne a nemusi se auto zaklinovat. Akorat to chce udelat je tak, aby to fakt dobre fungovalo a vydrzelo to. Naraznik si oddechne a rucni brzda taky.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti