Whitsunday Islands (Whitsundays) je súostrovie asi 5 väčších a desiatok menších ostrov približne 900 km severne od Brisbane. Bariérový útes je asi 20 míľ od pobrežia, ale koraly a rybičky sú už aj tu všade v dostatočnom množstve, veľkosti a farbách.
Revír:
Kvôli bariérovému útesu sú vlny prijateľne nízke aj keď je to technicky Pacifik. Vietor nám fúkal celý týždeň stabilných 10-15 uzlov z východu. Na ostrovoch je množstvo zátok väčšinovo s bójkami za ktoré sa neplatí. Vždy boli nejaké voľne aj keď sme tam boli počas Vianoc. Pár krát sme kotvili - vždy kotva bezproblémovo držala. Ako všade na väčšom mori prílivy a odlivy sú značnejšieho rázu a teda medzi ostrovmi sú prúdy (niekedy až 5 uzlov) - teda plavbu je nutne správne načasovať aby sa človek netrápil proti prírode. Na ostrovoch je jediná marína na hotelovom ostrove Hamilton island.
V decembri bolo cez deň okolo 30 stupňov, voda mala prijemných 26 stupňov. My sme sa najprv pýtali na žraloky - tie tam ale sú len pre zábavu (videli sme asi meter veľkého), boja sa ľudí a nie sú nebezpečné. Väčšia nepríjemnosť sú ale medúzy, ktoré sa môžu objaviť takmer všade. Popŕhlenie miestnou medúzou nie je životu nebezpečné, ale je vraj veľmi a dlhodobo bolestivé a môže znamenať nutnosť navštíviť nemocnicu. Aj preto sme do vody chodili v 1mm neoprénoch, ktoré nám požičali v maríne. Trochu nepríjemná nutnosť – navliekať sa do "skafandra" vždy pred tým, než chce človek skočiť do inak veľmi príjemnej a čistej vody.

Ako sa tam dostať:
My sme leteli cez Dubai do Brisbane. Z Brisbane letel low-cost do Proserpine čo je mestečko cca 30km od Airlie Beach, kde bola marína, z ktorej sme brali katamaran.
Charter:
V Airlie Beach je niekoľko chartroviek. Lode sú všeobecne staršie ako v Chorvátsku, ale zato veľmi dobre udržiavané. Náš katamaran mal 40 stôp a podľa Austrálskej legislatívy nie je vyžadovaný na takúto veľkosť lode žiaden preukaz. Aj preto preberanie lode trvá 4 hodiny - vrátane podrobného popisu revíru, nacvičenia vysielačkovej konverzácie, zastavenia na bóji, nácviku kotvenia a vytiahnutia plachiet na vode. Každý deň sme sa museli 2 krát vysielačkou hlásiť kde sme a kam mierime na noc (asi aby overili ci to je z pohľadu počasia vhodné a kotvisko a upozornili nás na navigačné úskalia). Skrátka - sú pripravení na kapitánov bez skúsenosti. Loď bola veľmi dobre vybavená - vrátane Austrálskeho štandardu - veľkého BBQ grilu na plyn.

Naša trasa:
Nara Inlett, Hook Island – pekná dlhá zátoka, pobrežie nedostupné okrem chodníku k aboriginskej jaskyni s nástennými maľbami. Je tam dokonca aj zvukový výklad na gombík. Ráno nás budil spev (škrek) kokobar.

Butterfly Bay, Hook Island – bóje a hlavne veľa koralov v metrovej hĺbke. Keď sme večer vyhadzovali nezjedenú kukuricu tak nám polmetrové ryby skoro skákali do lode. Škoda, že sme si neprenajali udicu.

Whithaven beach, Whitsunday island – podľa mnohých rebríčkov jedna z top 10 pláží na svete. Ostrov je neobývaný – na pláž privezú lode a hydroplány turistov tak na 5 hodín denne – mimo tieto časy je tu úplne prázdno. Pláž má asi 7km je na nej biely piesok ako sneh (aj tak vŕzga pod nohami). Nakrúcali sa tu Piráti z Karibiku.


Chance bay, Whitsunday island – úplne prázdna gýčová piesková pláž s palmami. V strede zátoky pod vodou koralový útes (pozor pri vplávaní). Kvôli vzdialenosti od pobrežia sú okolo koralu húfy rýb. 4km prechádzka upraveným chodníkom džunglou na Whithaven beach

Hamilton marina, Hamilton island – jediný hotelový ostrov v súostroví. Hotely a chaty prevažne luxusnejšie. Noc v maríne stála 120 AUD – v poplatku je aj prístup do hotelového rezortu s bazénmi a chránenou plážou. Deti si požičali hobby cat a boli nadšené. Z maríny vyrážajú každý deň výletné lode k šnorchlovacím a potápacím pontónom na Veľkom bariérovom útese, ktorý je vzdialený asi 20 míľ. Chartrovou loďou je na bariérový útes vstup zakázaný.
Cid harbour, Whitsunday island – 3km výstup na 400m vysoký Whitsunday peak – nádherné výhľady všetkými smermi
