Brazílie – Azory

Pro ty co chtějí, nebo plují dál...daleko....

Moderátoři: Pepa, windward, vilma

vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 337
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 64
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Brazílie – Azory

Příspěvekod vojtaharok » stř kvě 18, 2022 9:52 pm

Salvador (Brazílie) – Azory, 13.4 – 8.5.2022 ,na Global Surveyor

Shrnutí: 3340 nm na stoupačku většinou na motor+plachty s 50tunovým bermudským kutrem v 5 lidech bez autopilota (mechanický převod) za nádherného počasí (nejvíce Bf 5, a to jen asi 2 dny). Spotřebovány asi 2.5 kubíku nafty.

Oceán je prostě nádherný, zdál se mi každých 10 minut o trochu jiný. Impozantní je rychlý přejezd z jižních do severních šířek – každou noc jiné hvězdy, přejezd klimatických pásem jako z učebnice, nesnesitelné dusno jižní polokoule a příjemné ochlazování hned od rovníku na sever. Pasát foukal dostatečně až do šířky Kanár, střed anticyklony byl asi přímo nad Azory (neměli jsme GRIBy ani verbální popis synoptické situace). Kolem rovníku spousta sargasové trávy (čistit přívod chladicí vody do motoru až jednou za 2 hodiny).

Křižování podél Brazílie – zvolit buď daleko v oceánu nebo naopak blízko pevniny na hlouce okolo 20 metrů; nejhorší vlny a proud kolem izobaty 50 metrů. Od Fernando de Noronha víceméně na sever a na šířce Kapverd změnit kurz přímo na Azory. Místo extrémně ostré stoupačky s motorem bylo možné křižovat, ale to, co jsem si myslel, že by bylo nejlepší – odpadnout směrem na západ – by bylo riskantní – pak by člověk třeba musel plout několik set mil před Azory proti bouřlivému severovýchodnímu větru.

Savlador: Pozor na kapsáře, raději nechoďte nikam. Fenando de Noronha: „Tropický ráj“ kde na ulici tečou sračky, se skvělou samoobslužnou jídelnou v lékárně na náměstí, bez kvalitní čerstvé zeleniny nebo ovoce. Azory: Prostě skvělé.

Do Fernando de Noronha jsme potkali průměrně 1 loď za den (AIS je skvělý pomocník), pak za celé 3 týdny až skoro k Azorám jen dvě celkem.
Posádka modle mého názoru spolupracovala výborně a na lodi byla dobrá atmosféra; velkým přínosem bylo, že jsme nevzali kromě dvou lahví sektu a pár plechovek piva s sebou žádný alkohol.

Loď má velmi bytelný trup a bytelnou takeláž, přesto se v kokpitu zdálo, že při 8 uzlech letí po vodě jako dinghy, nebo snad nad vodou jako letadlo (v podpalubí to bylo spíš jako cesta rychlovlakem TGV až rychlíkem ČD za socíku). Bohužel, kajuty pro platící členy jsou v příďové části lodě, která se podle britských klasiků hodí snad jen jako sklad materiálu a zásob (hlavně na tu stoupačku). Zároveň koncepce lodi s vodotěsnými přepážkami neumožňuje účinné větrání za plavby; to v kombinaci s předchozím bodem může být pro někoho v tropech až život ohrožující. Systém spouštění kotvy není příliš bezpečný (řetěz letí dolů bez kontroly); většina práce s plachtami se dělá na palubě nebo i na čeleni.

Co se týče organizující společnosti a týlového zabezpečení a vůbec organizace, diplomaticky řečeno: Napadlo mě, jestli není něco na tom, že my Slované nejsme mistry světa v systematičnosti, pokoře a v péči o životní prostředí, a vzpomněl jsem si na různá pravidla z příruček, jaké mají být zásoby pitné vody, o nácviku MOB, kolik péče je potřeba věnovat lodi před plavbou přes oceán, jak mají být důležité systémy na lodi zdvojené, že by měl v době odjezdu člověk znát alespoň správné jméno a telefon na kapitána atd.

Seznam větších a menších závad na lodi:
- Zatékání do záďového prostoru kolem čepu kormidla (od počátku).
- Autopilot po snaze o opravu v Salvadoru třetí den plavby definitivně selhal (možná něco do činění s prvním bodem – kalný hydraulický olej, zatuhlý reverzní ventil, hlášeny různé chyby). Ve fabrice jsme po podobných závadách po povodních měnili hydrauliku a elektriku komplet. Naštěstí bylo počasí v pohodě a bylo nás dost, a ačkoliv máme mozoly, alespoň jsme se nenudili.
- Nefungující satelitní komunikátor (od počátku – rozpadlé připojení antény).
- Zatékání do příďového skladovacího prostoru (asi 1 kubík vody, objeveno na Fernando de Noronha, opraveno).
- Zatopený příruční elektrický generátor (v příďovém prostoru).
- Odešly obě LED příďová navigační světla (možná kvůli těžké přídi), nahrazeno žárovkami.
- Nefungující windmetr (od počátku).
- Nefungující Garmin v kokpitu (někde uprostřed – zlomený kabel v záďovém prostoru).
- Ucpaná bildge pumpa záďového prostoru (vyčištěno).
- Nefungující hloubkoměr (na Azorech).
- Neustále se odírající otěže předních plachet o vanty (těžko se otěže proplétají spletí vantů).

Jsem vděčný Bohu, že jsem mi plavbu umožnil a ochránil mě od nebezpečí. Na krásu oceánu nelze zapomenout!
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 337
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 64
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Brazílie – Azory

Příspěvekod vojtaharok » pát kvě 27, 2022 8:18 pm

Takže po osvěžení Golden Globe Race 2018 je možné říci, že žádná z tras Severním Atlantikem není a priori špatná: Pluli jsme víceméně jako Jean-Luc van den Heede a Mark Slats; ovšem Suhaili plula více na západ, tak jak jsem navrhoval já.

Co se osvědčilo z potravin: cibule, italská zelená jablka, chlebové placky v igelitu, vajíčka skladovaná v salonu.
Co se neosvědčilo: vajíčka skladovaná v lednici.

Pár foteček včetně ostrova Fernando de Noronha:

IMG_6512.JPG


IMG_6526.JPG


IMG_6535.JPG


IMG_6585.JPG


IMG_6590.JPG


IMG_6545.JPG
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1701
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 99
Bydliště: Ostrava

Re: Brazílie – Azory

Příspěvekod Jarda885 » úte kvě 31, 2022 1:28 pm

vojtaharok píše:.......


Co se neosvědčilo: vajíčka skladovaná v lednici.



Co se stalo s vajíčky v lednici?
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 337
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 64
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Brazílie – Azory

Příspěvekod vojtaharok » úte kvě 31, 2022 7:36 pm

Vždycky to s vajíčkama v lednici dopadlo špatně tak, že smrděla celá lednice (puchem načichalo všechno včetně plechovek nápojů) a po stěnách se rozlézali červi.
Buď mechanické rozbití tím, jak pořád v té hluboké lednici (nešlo normálně ani dosáhnou ta dno) někdo něco přemisťoval tam a zpět.
Nebo, když jsme 800 mil v kuse jeli na plachty přes pasát, v noci, když nešla šťáva ze slunečních panelů, jsme museli vypínat lednici, aby se nevybily baterie, a tak se na vajíčka dostaly kapky vody. Podle kapitána, jakmile se na vajíčko dostane kapka vody, tak skořápku napadnou bakterie a už to jede až dovnitř vajíčka.
Já osobně jsem stále přesvědčen o tom, že lednice na plachetnici nemá co dělat. Jen pro to, aby se člověk napil studené kokakoly nebo piva - to prostě nestojí za to. Jídlo může být trvanlivé. Pokud budu chtít debužírovat, nemusím na moře, můžu doma. Ale je pravda, že kdyby nebylo pestré jídlo, tak by ostatní členové posádky byli agresivní. Stačilo, když jsem jednou připravil na oběd čisté brambory bez ničeho, a to bylo...
Uživatelský avatar
Akrastan
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 104
Registrován: pon srp 23, 2010 2:00 am
Reputace: 2

Re: Brazílie – Azory

Příspěvekod Akrastan » úte kvě 31, 2022 8:48 pm

Píšu, abych pozdravil - vůbec jsem si neuvědomil, když jsme se v Salvadoru potkali při střídání posádek, že se známe odsud, a že jsi to Ty :)
Husky
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 189
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 15

Re: Brazílie – Azory

Příspěvekod Husky » úte kvě 31, 2022 8:51 pm

Právě jsi se veřejně přiznal k zločinu. Ve službě v kuchyni uvařils, z čiré lenosti a bezohlednosti, posádce námořníků suché erteple, bez ničeho.
Za to bych tě nechal protáhnout pod kýlem. Sice je tento trest dnes již zakázán, ale pro tento případ bych ho vyjímečně povolil :crazy:
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 337
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 64
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Brazílie – Azory

Příspěvekod vojtaharok » čtv čer 02, 2022 9:34 pm

Re: Akrastan. Ahoj kanárský kapitáne! Zdravím! No to je náhodička! Já si nějak nevzpomínám, od té doby, co jsme přistáli na Ponta Delgada, tak to byla strašná rychlovka - kde jsme so viděli, na mole? Jaká byla cesta z Azor do Skotska, nechceš napsat?
Uživatelský avatar
Akrastan
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 104
Registrován: pon srp 23, 2010 2:00 am
Reputace: 2

Re: Brazílie – Azory

Příspěvekod Akrastan » čtv čer 02, 2022 10:57 pm

Obráceně, Vojtaharok :)
Nejsem z nadcházející posádky (Azory - Skotsko), ale z té předchozí (z Uruguaye do Brazílie).
My jsme se potkali v Salvadoru, kam jsem na Global Surveyoru připlul z Montevidea. Viděli jsme se v hospodě u maríny (byl tam ještě Jaro Badinka), a pak druhý den jsem vyzvedával na lodi čepici jednoho našeho spolunámořníka ze stejné trasy.
Naše cesta byla stejně jako vaše poznamenaná "unaveností" Global Surveyoru po sezóně v Antarktidě, ale byla kratší a přímočařejší - jeli jsme na čas, abychom trochu stáhli zpoždění, které GS nabral ještě v Punta Arenas (jak jsme se dozvěděli) opravou převodovky a následnou plavbou pouze s dvoučlennou posádkou proti větru a vlnám. Takže až na výjimečné tuším tři dny čistého sailingu jsme si k plachtám skoro pořád pomáhali motorem. Taky jsme vypálili celé nádrže (přes dva tisíce litrů) nafty.
Byli jsme hodně pestrá posádka - každý měl úplně jiné zkušenosti, a trochu i očekávání.
Ta moje očekávání se splnila. Vždycky jsem jachtařil na dohled pobřeží, a chtěl jsem vědět, co se mnou taková cesta po oceánu, střídání na hlídkách, ale i izolace od komunikačních kanálů udělá. Nebyl jsem zklamán. Měl jsem pocit, že jsem se něco naučil. Bylo radost řídit padesátitunovou loď, která na vlnách poslouchala stejně dobře jako ty třicítky s pínou, které mám v oblibě. GS je skvělá loď na oceán, i když máš pravdu, že do tropů a subtropů se vzhledem k omezenému větrání moc nehodí. Byl jsem na GS na jedné z jeho prvních plaveb pro Go West Sailing před dvěma lety na Islandu, a tam mi to tedy nevadilo :)
Naopak jsem tam ocenil výkonné topení.
Tak snad se zase někde potkáme :)
Uživatelský avatar
Stanislav
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 549
Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
Reputace: 47
Bydliště: moře

Re: Brazílie – Azory

Příspěvekod Stanislav » čtv čer 16, 2022 3:15 pm

zavad celkem dost, ale lod byla dlouho na cestach, da se to pochopit. Kdyz jste nepouzivali autopilota, tak jak se mohla vybit pres noc baterie? Na satelitni komunikator lze prijimat info o pocasi. Bez lednicky si to neumim predstavit, zelenina a ovoce mi v lednici vydrzela pres cely Atlantik, byt je na konzervach, brrr. Prid se vetrar neda snad na zadne lodi, teda vetrat se da, je tam zpravidla lukna, ale kdyz jde vlna pres....
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 337
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 64
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Brazílie – Azory

Příspěvekod vojtaharok » pát čer 17, 2022 11:01 pm

Ahoj Stando!

Pokud by nebyly vodotěsné přepážky, dalo by se do přídě zavést větrání nuceným prouděním (VZT potrubí ze zádě...).

Satelitní komunikátor Iridium, co byl na lodi, byl už při vyplutí rozbitý. Naštěstí měl kolega s sebou Garmin in-reach mini. Tam nějaká předpověď je, ale není to žádná hitparáda. Myslel jsem, že by nám z pevniny mohli alespoň posílat synoptickou situaci v textové formě...

Co se týče ledničky, ano, pokud ledničku, tak kvůli čerstvé zeleniny to jo. My jsme skoro žádnou s sebou neměli, a to málo nám shnilo během pár dnů. Po připlutí jsem si týden dával pořád jen saláty. Co se dá takto v tropech koupit za zeleninu, aby vydržela?

S tou baterií, bylo mi to taky divné. Večer byla baterie vždy nabitá. Měli jsme jen lednici, navigační světla (2 nebo 3 z nich klasické žárovky), vysílačku, AIS. Ale kolegové pořád přehrávali něco z mobilů do sluchátek, možná tolik žerou ty gadžety? Ale osobně si myslím, že baterie byla "načatá", stačí přeci jen jednou někdy v noci to nechat úplně vybít a nikomu to neříct...

Hlavně jsem měl obavy, aby se nazadělal motor - ty nepříliš těsné sudy s palivem v zatopeném příďovém prostoru, dolévání a dočepovávání na Fernando de Noronha a pak dolévání na oceánu...
Uživatelský avatar
Stanislav
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 549
Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
Reputace: 47
Bydliště: moře

Re: Brazílie – Azory

Příspěvekod Stanislav » sob čer 18, 2022 3:27 pm

Nucena ventilace, ventilátor žere stejně jako lednice, pocasi/Grib mám přes ssb rádio a je to zadarmo, na cestu přes Atlantik pomeranče (mistni, ne dovoz ošetřeny chemicky), jablka, zelené banány (ty dozrávají v průběhu 2-3 týdnů, ale dají se jist i když jsou na pohled úplně černé, opět bez chemie), zelenina - římský salát 2 týdny, rajčata 3 týdny, salátové okurka 3 týdny, brambory, mrkev, cibule, 4 týdny, vše jsem kupoval od místních na trhu, ne v supermarketech. Ta baterie musela být špatná, nevíš jakou měla kapacitu? Taky jsi psal že jste dost používali motor, to by mělo baterky udržet nabité. Když jsem plul teď naposledy přes Atlantik, tak jsem natočil asi 30 mth, plul jsem jeden den na motor abych se dostal na vítr + odpluti z Kanaru a pripluti na Martinique. Podmínkou je, že tě nesmí tlačit cas, což je když vezes lidí co mají dovolenou vždycky problém. Dobíjet jsem centrálou, většinou jsem při tom zároveň pouštěl odsolovac. Cca 50 mth, žere to okolo 1 litru - mám vestavěnou naftovou.
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 337
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 64
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Brazílie – Azory

Příspěvekod vojtaharok » sob čer 25, 2022 3:22 pm

Díky Stando. Ty informaci přijdou vhod.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti