Yamaha F40 má převod 2:1
Vrtuler se stoupáním 9" udělá na jednu otáčku teoreticky posun o 0,228m. Při 2500ot/min na hřídeli (5000 ot/min na motoru) to je 571,5m/min, to jest 9,53m/sec. a to je 34km/h
Vrtuler se stoupáním 12" pak má teoretickou rychlost při 5000ot/min někde okolo 44km/h
Pokud bych zvažoval, že motor s vrtulerem 9" bude točit 6000ot/min, pak by se vrtuler ve vodě pohyboval teoretickou rychlostí 41km.
Maximální rychlost lodi nikdy nedosáhne teoretické rychlosti vrtulere, takže navrhovaná změna je podle mne špatná, tedy pokud nechceme docílit výrazné snížení max. rychlosti.
Teoretická rychlost lodě s vrtulerem o stoupání 12", otáčkách motoru 5300 a převodovým poměrem 2:1 je podle mých výpočtů 48,4km/h.
Skutečná bude někde min. o 15% níže, tedy někde lehce nad 40km/h.
Někde je něco špatně. Buď já špatně počítám, nebo Ty špatně měříš (otáčky, rychlost)
V každém případě změna musí být podstatně menší. Pokud s vrtulerem o stoupání 12" dosahuješ rychlosti okolo 45km/h, tak to znamená, že vrtuler lodi sedí, pracuje s malým prokluzem a dobře přenáší výkon motoru do vody.
Podle mne, pokud měnit, tak jen o jeden palec na stoupání, možná nepatrně větší průměr, ale stejně je možné, že jen zvýšíš otáčky motoru, ale maximálku ne. Zlepšení by mohlo být v akceleraci a při jizdě s větší zátěží.
PS: výraz "Vrtuler" vznikl původně překlepem, ale tak se mi to zalíbilo, že jsem to použil v celém příspěvku
