jak zajet nový motor 5 hp

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
josef12345
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 44
Registrován: čtv led 24, 2013 1:00 am
Reputace: 8

jak zajet nový motor 5 hp

Příspěvekod josef12345 » stř zář 04, 2013 4:56 pm

dobrý den. mám dotaz jak nejlépe zajet nový lodní závěsný motor 5 hp. dostávají se mi na ucho informace, že po prvním nalití oleje do motoru nechat motor běžet 1h na volnoběh, potom olej vypusti, dát nový a potom cca 10h jezdi na 0,5 plynu, potom opět vyměnit olej a jezdit dalších 30 hodin na 3/4 plynu, potom opět vyměnit olej v motoru a pak už se může brát na plný plyn!!! poradí mi někdo?! Děkuji
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » stř zář 04, 2013 9:22 pm

Nejlépe je dodržet návod výrobce včetně intervalů výměn. Většinou se uvádí 1. výměna po záběhu a při garanční prohlídce po 20 mot. hodinách
U aut se také mění olej až po 15000km a je to v pořádku, protože jsou motory z výroby vyčištěné. A ty nové TSI jsou určitě více namahané, než
ty malá (5HP) prdítka. Pokud má někdo dost peněz, tak může měnit olej třeba každý den. Myslím, že tuze málo těchto motorů natočí to co motory v autech.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » stř zář 04, 2013 10:45 pm

Já bych úplně nesrovnával motory do aut s parsunem. Nic proti parsunu!!

Když jsem si koupil sekací traktůrek (tedy je to srovnání lepší), tak mi doporučili po 3 motohodinách dát novej olej a pak po 20 další výměna. Pravda je, že po těch 3 hodinách byl olej trochu do stříbrna. Další výměna už byl olej čistej.

Ale k věci. Výměna oleje v tomhle případě neni o penězích. Motor stál min. 20 tis., takže dát mu po hodině novej olej za 50 kaček je asi to nejmenší. Vůbec bych se toho nebál. častější výměny oleje tomu motoru jen prospějou.

Rozhodně doporučuju nečekat na první garančku. Taky nespoléhej na návod. Výrobci dělaji návody nejen podle toho, co je nejlepší pro motor, ale i podle toho, co chtěji líní zákazníci.

Jinak zajíždět opatrně. Hlavně nech ten motor dobře ohřát, než mu naložíš i těch půl plynu. To ale platí o každym motoru. :-)
Uživatelský avatar
Kolibri
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 58
Registrován: pon srp 26, 2013 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Šaľa
Kontaktovat uživatele:

Re: jak zajet nový motor 5 hp

Příspěvekod Kolibri » čtv zář 05, 2013 9:28 pm

josef12345 píše:nechat motor bì¾et 1h na volnobìh

tak toto je najvacsia kravina, aku som doteraz cital. sorry, neber v zlom :D
co je uplne najhorsia vec pri zabehavani noveho lodneho motoru [hlavne pri tychto malych] je nechavat motor dlho na volnobeh [extended idling].
ja mam novu yamahu, uz zabehnutu - siel som presne podla navodu. a v navode vyslovene NEODPORUCA nechavat dlho motor vo volnobehu, dokonca ani dlhsi trolling na malych otackach nieje spravny. tomuto sa uplne treba vyhybat. pri zabehu ten motor praveze potrebuje otacky - ale zase ani nie vysoke !

postup pri zabehavani yamahy je podla vyrobcu [10 hodin]:
- 1. hodina - jazdit s motorom 2000 otacok, resp. trochu nad 2000 [priblizne polovica plynu / half throttle]
- 2. hodina - jazdit s motorom 3000 otacok, resp. trochu nad 3000 [priblizne 3/4 plynu / 3/4 throttle]
- zvysnych 8 hodin jazdy - jazdit s motorom na siroky rozsah otacok [proste normalne jazdit], ale na vysoke az maximalne otacky ist MAXimalne 5 minut !

- dalsich 10 hodin uz jazdis jak chces a po celkovych 20 hodinach menis olej - niektori vyrobcovia, co som sa docital, tak odporucaju menit olej uz po 10 hodinach !
- dalej co sa uvadza, ze je dobre striedat otacky, nejazdit pri zabehu monotonnym tempom - teda striedat to. raz pomalsie, potom mu pridat, raz za cas ho prevetrat na maximum [max. nie na dlho]

este raz, drzat motor na volnobehu je uplne ZLE ! aj pre zahrievanie motoru po starte je lepsie na malom plyne aspon ist vopred - chap to tak, ze ten motor ma byt v zatazi, aspon trochu...

verim, ze pri inych vyrobcoch, okrem yamahy to nebude odlisne, alebo rozchodne. je to uplne bezny postup. ;)
vela stastia a nezabudni po zabehnuti co najskor vyliat olej - je plny pilin, ktore sa "obrali" z mechanickych ploch - a presne s tym sa aj pocitalo.
Uživatelský avatar
josef12345
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 44
Registrován: čtv led 24, 2013 1:00 am
Reputace: 8

Příspěvekod josef12345 » pát zář 06, 2013 6:50 pm

děkuji za postřeh. Taky jsme si říkal, že je to nějaká blbost to nachat hodinu běžet a pak vyměnit olej pak zase jezdi a vyměnit olej. Ale jak jsem nakoupil prodávám. Mám skutra 125 ccm a když jsem ho zabíhal jezdil jsem úplně v klidu a a jen jsem ho nevytáčel tak cca 1000 km. jak doporučoval výrobce a skutr je asi to samé jak lodní motor.
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » pát zář 06, 2013 7:04 pm

Nedávno kamarád kupoval nový motor Selva Grey Shark 60k 2T s přímým vstřikem.Záběh motoru doporučený výrobcem:
- 1 hodina volnoběh
- 20 hodin běžný provoz na 1/2 - 3/4 plynu s občasným vytočením na plno
- potom servis,výměna oleje v noze, kontrola,seřízení ventilů
- normální provoz
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pát zář 06, 2013 9:55 pm

Mam manual na 5HP Yamahu, predlohu myho Parsuna a tam se rika, ze prvni hodina na 1/2 plynu do 2000rpm, druha hodina do 3/4 plynu do 3000rpm, dalsich 8 hodin normalne, ale na plnej plyn max 5 minut.

Po 10ti hodinach uz bezny provoz.

To povazuju za rozumny. Mne prodavajici tvrdil, ze ma za sebou motor 10 mth, takze jsem jenom pro sichr dodrzoval prvni sezonu kolem 2/3 plynu. Druhou sezonu klidne na plnej od Cholina na Zivohost.

Edit: Je ja sem blbej, Kolibri uz to napsal. Tak nic, sorry. :oops:
Uživatelský avatar
kaptn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 261
Registrován: sob led 07, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: OLOMOUC,BRNO,MURTER
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kaptn » pát zář 06, 2013 10:57 pm

Osobně bych se vyhnul maximálně vytáčení motoru na plno,ponechal si rezervu pro nepředvídatelné situace,kdy musím jít na těch 5 min maxima,..tzn 1/2 plynu 8 hod,na volnoběh bych to rozhodně běžet nenechal,...jako u aut,....už dávno se nezajíždí a doporučuje se do první a druhé garančky(15000km) běhat na optimálních otáčkách,5 min maxima ho určitě nezabije,navíc existuje něco jako filtr oleje :crazy:
A tady bych se zastavil více-o kvalitě zaběhnutého motoru rozhoduje kvalitní olej,na něm se opravdu nevyplatí šetřit, a doporučený proběh do výměny filtru a oleje.Zbytek je u 4T "rybářská hantýrka". U 5k který běží většinou pár hodin v roce by to mělo bohatě stačit.Dále jsou to spíše neurotické spekulace pro klid duše.Věř mi,nevyplatí se ani nepomohou.
RES: běhat v optimálních otáčkách s přiměřenou zátěží a zavčas vyměnit první olej a filtr za svůj nejosvědčenější a nejkvalitnější.T.č.Castrol.potom životnost motoru za svůj život nepoznáš.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pát zář 06, 2013 11:00 pm

Tyhle motory nemaji tlakovy mazani ani filtr. Myslim, ze o duvod navic nezacinat volnobehem, taky by to na volnobeh nemuselo mazat.
Uživatelský avatar
kaptn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 261
Registrován: sob led 07, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: OLOMOUC,BRNO,MURTER
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kaptn » pát zář 06, 2013 11:11 pm

Viky_CZ píše:Tyhle motory nemaji tlakovy mazani ani filtr. Myslim, ze o duvod navic nezacinat volnobehem, taky by to na volnobeh nemuselo mazat.


Jen souhlas,volnoběhu se vyhnout.Jen do zahřátí vody.Zlatý dvoutakt :crazy:
Uživatelský avatar
Kolibri
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 58
Registrován: pon srp 26, 2013 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Šaľa
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Kolibri » ned zář 08, 2013 12:44 pm

Viky_CZ píše:Edit: Je ja sem blbej, Kolibri uz to napsal. Tak nic, sorry.

Opakovanie je matkou mudrosti ;)
kaptn píše:svùj nejosvìdèenìj¹í a nejkvalitnìj¹í.T.è.Castrol.

Castrol by som nedal ani do traktoru...
kaptn píše:Jen do zahøátí vody.

Akej vody ? :D
vovsky píše:Selva Grey Shark 60k 2T...seøízení ventilù

To je dvojtakt ? Ake to ma ventily ? ...
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » ned zář 08, 2013 1:00 pm

To je dvojtakt ? Ake to ma ventily ?



Má sací ventily
Uživatelský avatar
kaptn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 261
Registrován: sob led 07, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: OLOMOUC,BRNO,MURTER
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kaptn » ned zář 08, 2013 1:49 pm

kaptn píše:svůj nejosvědčenější a nejkvalitnější.T.č.Castrol.

Castrol by som nedal ani do traktoru...
já ano,vzhledem k ceně traktorů
kaptn píše:Jen do zahřátí vody.

Akej vody ? :D
Asi chladící;nevím o tom,že by 4T přívěsáky se chladily dvouokruhově :crazy:
Uživatelský avatar
Kolibri
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 58
Registrován: pon srp 26, 2013 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Šaľa
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Kolibri » ned zář 08, 2013 10:28 pm

Aj tak nechapem to s tou vodou. Ktory motor ma "vlastnu vodu" ? Ja som bol doteraz v tom, ze kazdy si taha vodu "z dola" z nohy...
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » ned zář 08, 2013 10:33 pm

Zlatý dvoutakty, a vzduchem chlazený :roll:
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » ned zář 08, 2013 10:36 pm

Motory s termostatem museji mit i pri jednookruhovym chlazeni nejakej obtok, aby byla kolem valcu voda ve spravny teplote, ne?
Uživatelský avatar
kaptn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 261
Registrován: sob led 07, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: OLOMOUC,BRNO,MURTER
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kaptn » pon zář 09, 2013 4:22 pm

Kolibri píše:Aj tak nechapem to s tou vodou. Ktory motor ma "vlastnu vodu" ? Ja som bol doteraz v tom, ze kazdy si taha vodu "z dola" z nohy...

No většinou voda do "kolem válců a hlavy"přitéká a z téhož místa i odtéká jiným vývodem,většinou okem patrným,"obloučkem čůrajícím",......má určitou teplotu,stačí si šáhnout do obloučku teplé vody,jakmile je teplá,při zajetí zařadím rychlost a rozjedu se na čtvrt plynu,event.dle doporučení výrobce :? ;) :? Co z toho pro plné pochopení plyne? Že se nerozjíždím se studeným motorem,dalším jedem pro jakýkoliv Taktní motor.I netaktní. :? ;) :?
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon zář 09, 2013 4:46 pm

Ovšem u aut výrobci doporučují zahřívat motor pomalou jízdou a ne stáním na místě s volnoběhem. Tak se ten motor ohřeje rychleji což osobně mohu
potvrdit. V podstatě jak jde motor bez sytiče, tak je možné jet.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon zář 09, 2013 6:26 pm

Jo. Tydle, co smrděj a prděj na místě, nejlépe s vytaženým sytičem, taky miluju. Přitom do auta, na motorku sednou, otočej klíčkem a na plný kule odrazej :mad:
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » pon zář 09, 2013 7:04 pm

Každej motor i ten nejblbější kterej je mazanej lžičkama potřebuje otáčky aby mazal.Je to honěný tak i tak od kliky.Takže pokud někdo bude tvrdit že volnoběh je něco kde by se měl motor nějak výrazně dlouho držet tak je to blbost.Navíc pokud budu k tomu mít ještě zataženej cucek tak tam leju víc benzínu než vzduchu takže ten mikrofilm oleje ktrej tam nechají stírací kroužky na pístu umeju a to je asi větší zlo než když pojedu na rozumný točky.
Přetáčet to od začátku je blbost ale u sekačky si přece taky na záběh nesnižuju otáčky když to má regler.
Takže za mě cucek jen na start a pak tomu nedávat zezačátku žádnej extra voves.Toť moje prax se suzukou DF5
Šutrák

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti