Johnson 4

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 6

Johnson 4

Příspěvekod knoki » sob srp 09, 2008 9:59 am

Johnson 4hp, model 4BR72S, má pouze 1 šroub z boku převodovky. Nevíte někdo, čím se řídit při výměně převod. oleje, tak aby ho tam bylo akorát? Má se položit motor na bok a nalít po závit? Díky
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » sob srp 09, 2008 3:09 pm

Nevím co máš za motor ale dle katalogu těchto motorů z roku 1972 (dle tvého čísla) jsou tam šrouby dva. Jinak bys po vypuštění
starého oleje musel odměřit nový a nalít jej dovnitř. Většinou je horní hladina zároveň s horním otvorem. Ty ovšem neuvádíš kde
ten šroub je. Přesto doporučuji dobře prohlédnout spodek převodovky na straně kde je druhý šroub. U takto starého motoru může
být zapatlán barvou. Podívej se na motory této značky kde jsou ty šrouby a hledej. Asi by nebylo na škodu zkontrolovat vrtulku
vodní pumpy. Při tom většinou utrhneš několik šroubů a přestaneš mít starosti s olejem a přejdeš na shánění jiného motoru.
Pokud ta vrtulka nebyla hodně dlouho měněná (většinou si to nikdo nepamatuje, že by jí měnil a velmi se diví, že tam něco takového vůbec je), tak je výměna oleje nepodstatná. 36 let starý motor bez opravy bych si asi netroufl vzít na moře ale do zbírky
veteránů by se zde některým lidem možná hodil. Hodně úspěchů.
Ještě tolik: při kontrole hladiny má motor stát jako při provozu. Skříň se plní olejem cca z poloviny až dvou třetin.
Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod knoki » ned srp 10, 2008 6:11 am

Ten šroub je fakt jen jeden, je v úrovni hřídele převodovky.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned srp 10, 2008 11:51 am

Potom tam dej obvyklé množství oleje pro tento motor. Bývá to okolo 0,2l. Pořád neuvádíš jestli byl v provozu, nebo jsi jej našel
pohozený v Kovošrotu. Při tomto stáří bych asi zkontroloval hřídel vrtule a simering, jelikož po tolika letech má nárok na silné
opotřebení (vyběhaná drážka na hřídeli, kterou neutěsníš novým simeringem, ztrouchnivělá guma a urezlá pružina simeringu).
Ten olej je to poslední.
Tyto motory se dělali ve více státech. Já měl z Belgie. Byl to dvouválec a kromě problémů z kladívky, měl prasklou umělou hmotu
na jedné cívce a když chvíli šel, tak se cívka ohřála, mezera se zvětšila a cívka začala probíjet na kostru. Nešlo to ničím zalepit ani
zavařit a nikde se nedala sehnat. Teď jsem náhodou zjistil, že je má pan Valúch v Marinesportu v Praze. Těch cívek bylo několik
tipů dle země výroby. Již jsem to dříve uváděl na jiném místě. Dost těchto motorů se po revoluci dovezlo ze Švýcar od Ženevského
jezera, kde byly dost oblíbené. Většinou již byli dosti staré a vyběhané. Při startu se často uchlastal spodní válec a tak bylo třeba
u něj častěji čistit svíčku. Měli výhodu ve větším kroutícím momentu, nežli jednoválce.
Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod knoki » pon srp 11, 2008 8:13 am

to: tataS
Je to dovoz z Belgie, barva khaki, dvouválec, výroba Belgie, olej "vypadal" pěkně (samozř. dám nový). Problém je v tom, že dle katalogu na něj žádný nesedí. je tam pouze 4R72S, ale ten má mj. jinou nohu, karburátor. Na první pohled se mi nezdá, že by byl poskládán z více motorů.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon srp 11, 2008 3:33 pm

U takto starého motoru je možné všechno. Těžko se to posuzuje bez fotky a více.
Dle popisu mi to připomíná staré motory z Německa a pod. ale ty nebývali 2válce. A to číslo jsem nikde nenašel. Asi máš
nějakou raritu a tak bude nejlepší ji ještě na pár desetiletí dobře schovat a potom výhodně prodat sběrateli. Můžeš také poslat
dotaz na Johnona do USA. Možná ti odpoví.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pon srp 11, 2008 4:33 pm

Jak má něco orig. khaki barvu můžeš čekat cokoliv. Většinou každý výrobce pokud dělal něco pro armádu sázel na starší, osvědčené, jednodušší a opravitelné komponenty.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host