ELEKTROPOHON

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 419
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » stř led 23, 2013 9:40 pm

Hybridni saildrive nabizi moje materska firma ZF, dokonce v tom nejspis beha kousek SW na kterym sem delal a s par klukama co na tom delali se znam.
Co me na tom tvym popisu spis zaujalo - dala by se vyhodit vratka a s rozumnym motorem tam mit jenom motor a odstredivou spojku naprimo. Ve zpetnym chodu netravis hodiny, spis izolovany minuty. A i vykonu potrebujes min. To by mohlo bejt zajmavy. :?
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » stř led 23, 2013 9:46 pm

Jaarku, hezký, jasný, výstižný. Těším se, že se tvá snová varianta důkladně probere a doufám, že nebude mít moc zádrhelů. Dieselový motor bych asi, pro nezávislost, řešil v max potřebném výkonu. Soláry určitě všude kam se dá a nebudou se plést, větrník tak aby se dal jednoduše vypnout, odpojit, schovat, to by byla snová varianta na kouli kolem ;)
Dal by se ten elektromotor nějakým spojkovým mechanismem, případně odpojit z činnosti?
Mohl by ho při provozu dobíjet alternátor z dieselu, pak by mohl být i silnější?
Ještě pak zlevnit ty Li-pol a byl by z toho komplet dvojí pohon ;)
Líbí se mi to, ale nebojte, čekám že se objeví spoustu doplňujícíh informací.
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 392
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » stř led 23, 2013 10:20 pm

JJ už jen ty akumulátory. :cry: co tam mít 2 spojky aby se dala jen dobít baterka a popř ohřát vodu na umytí.
Šutrák
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » stř led 23, 2013 10:25 pm

Jaarek:
Máš to opravdu pěkně vymyšlený. Nechci ti do toho vůbec kafrat. Mám obdobnou loď, jakou plánuješ. Mám 5 koní přívěsák. To je asi 3,7KW. Kolik je reálně na propeleru je otázka. Bavíme se navíc o teoretickym maximálním výkonu udávanym výrobcem. Na Slapech mi stačí max. 1/4 plynu. Takže si troufnu říct, že tak 1000 W motůrek ti stačí bohatě. Samozřejmě myšleno v hybridní kombinaci. Takže v naprostý většině případů ti s rezervou bude stačit 1 KW elektromotor a ve zvlášt nepříznivých podmínkách, nebo spěchající posádce nakopneš naftu.

Hlavně ale nepočítej se součinností nafty a elektromotoru. To nebude fungovat. Přidáním výkonu elektromotorem na nějak dimenzovaný vrtuli zvýšíš otáčky. To nebude vůbec svědčit dieselu. Obecně bude asi problém dimenzovat propeler. Budeš ho dimenzovat na 7 koní nafty a její krouťák, nebo na elektromotor? Nebo na obojí dohromady?

Pravda je, že elektromotor má velkej krouťák. Když bys oželil součinnost obou motorů, tak pak nadimenzovat propeler na diesel. Elektromotor si s tim už snad nějak poradí. Na to je tu hromada zkušenějších.

Baterie je asi lepší řadit do serie? Když budou paralelně, tak ta nejhorší z nich je postupně všechny vybije na svojí úroveň. Myslim, že tam potečou vyrovnávací proudy. Myslim, že výkon 1,5 KW ve 48V rozvodu bude co do průřezu vodičů a regulace brnkačka.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » stř led 23, 2013 10:29 pm

Místo tohoto fantazírování si napřed přečti co se o těch el. motorech tady píše. Potom snad sestoupíš na pevnou zem.
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » stř led 23, 2013 11:44 pm

Ahoj
Jaarku,trošku bych brzdil s tim nabíjením baterií při jízdě na plachty,já mám faltpropeler a je to sakra znát proti pevné vrtuli. :D :D
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv led 24, 2013 10:03 am

Tady je možná zajímavá nabídka pro el. fanatiky i ostatní co potřebují elektřinu třeba i doma: http://www.i4wifi.cz/gridfree-panel-230 ... n=gridfree
Uživatelský avatar
JK
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 289
Registrován: pát kvě 11, 2007 2:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod JK » čtv led 24, 2013 11:03 am

Tato sestava je vhodná pouze jako doplněk k síti 220V.
Pro snížení odběru ze sítě.
Pokud spadne 220, automaticky se odpojí.
Tohle funguje jen doma.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv led 24, 2013 11:11 am

jednou píšou Grid Free, jinde zas Grid On. Tak teda nevím :hmm:
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » čtv led 24, 2013 11:20 am

Ahoj
Davide ono se asi jedná o tohle.A to se mi moc nelíbí.
Může Mikroinvertor pracovat jako samostatný měnič? (v ostrovním režimu).
Ne, mikroinvertory jsou měniče navržené jako on-grid (vázané na síť). Pracují pouze v souladu se sítí. Pokud je síť odpojena, mikroinvertor se okamžitě vypne. Vzhledem k evropským normám není možné tuto funkci vypnout.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv led 24, 2013 12:00 pm

Pro Bédu: vůbec bych nebral jako kriterium co je na charterových lodích, protože zájem charterovek je nakoupit lodě co nejlevněji a náklady provozu platí klienti. Tudíž pro mne je směrodatné jaké lodě si nechají stavět majitelé a ti mají zcela jiný přístup.

Jasne, ja to napsal jen proto ze kdyby to bylo ekonomicke a vyhodne , tak by to charterovky uz meli. Urcite charterovky delaji cenu i podle vybaveni lode a tak kdyby o ten elektropohon byl zajem, dali by ho tam. Nekdo tady prepocitava kolik by to stalo pri nabijeni z elektriky a kolik by stal pohon benzinakem, tak se i tady na to kouka ekonomicky.
U elektropohonu a benzinaku to dost dobre nejde srovnavat kolik bude stat upluta NM. To nemuze byt meritko pro pouzivani. Ten elektropohon se hodi dobre jen na nejakou projizdku a hlavne tam kde je benzin zakazan. Jine reseni elektropohonu bude kdyz tak pojedes jednou, dvakrat do roka a nebo budes mit lod na prehrade kde se muze jen elektropohonem trvale.
Urcite i dnes jsou na mori jachty, ktyere zadny jiny pohon nez vitr nemaji a take pluji. Ale k nejake dlouhodobe ceste na mori se moc elektropohon nehodi. Lidi si radi hrajou a tak urcite neni problem s tim plout na mori, ale to byl Denisi jiste experiment. Urcite nesli cestou dobijeni agregatem, ale solarkem a meli celou lod oblozenou solarkama. Dej sem odkaz na jejich stranky.
Jeste k te stavbe lodi, zase jsou lode na obcasnou projizdeku a lodi kde se zije i cely rok na mori a to bude sakra rozdil. Jione to bude mit treba VIKI-CZ kdyz si lod pritahne autem a na vodu ji spusti jen na projizdku, jine to bude na delsi plavby bez moznosti nabijet. Nabijet na lodi agregatem AKU pro elektropohon je snad jen vyjimecne reseni. Kdyz muze vrcet agregat, da se jet i na benzinovy privesak a urcite s vetsi ucinosti.

Vydrzte az Denis s Milosem udelaji ten test, maji nekolik velikosti motoru a AKU. Bude to potom jasnejsi.

Rusove postavili ponorku ktera pod vodou na AKU upluje vic jak 100 NM. Dokonce tam bylo psano kolik AKU a na jake napeti to funguje. Takze elektropohonem jde pohanet ledasco, jen za kolik??
Urcite pro bezny provoz to bude nekolikanasobne drazsi, ale jsou pripady kdy jde ekonomika stranou.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv led 24, 2013 12:12 pm

JK píše:Tato sestava je vhodná pouze jako doplněk k síti 220V.
Pro snížení odběru ze sítě.
Pokud spadne 220, automaticky se odpojí.
Tohle funguje jen doma.


Pokud neco takoveho pripojis i ve svem baraku k siti bez povoleni, smlouvy s CEZ, je na to nahlizeno stejne jako na cerny odber a pokuty budou i ve statisicich. V TV ukazovali jak to jejich komando fungovalo, gestapo hadr.

Pokud to bude fungovat jako ostrovni system, tak na to zapojit spotrebice ktere budou nezavisle na siti. Kombinovat to nepujde, potom by provoz ze solarka byl cerny odber.

S tou siti to musi byt propojeno hlavne pro synchronizaci kmitoctu. Musi to mit stejny kmitocet a fazovou sinchronizaci. sinisovka site a invertoru musi byt shodna. Zet ma 5.5 kW a kdyz vypadne sit, odpoji se to, samostatne to nefunguje.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv led 24, 2013 12:19 pm

tataS píše:Tady je možná zajímavá nabídka pro el. fanatiky i ostatní co potřebují elektřinu třeba i doma: http://www.i4wifi.cz/gridfree-panel-230 ... n=gridfree


Bezva odkaz, maji tam solarka ve vyprodeji za hubicku, tak nevahejte koupit.

Jinak jeste k tomu pripojeni k siti. Vubec nic tam nepisou jak to realizovat, jestli to potrebuje povoleni, smlouvu s CEZ. V prihlasce na odber elektrektriky musis mit uvedeny vsechny spotrebice v baraku a pri vetsi zmene udelat novo prihlasku.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv led 24, 2013 1:55 pm

bomba píše:Ahoj
Davide ono se asi jedná o tohle.A to se mi moc nelíbí.
Může Mikroinvertor pracovat jako samostatný měnič? (v ostrovním režimu).
Ne, mikroinvertory jsou měniče navržené jako on-grid (vázané na síť). Pracují pouze v souladu se sítí. Pokud je síť odpojena, mikroinvertor se okamžitě vypne. Vzhledem k evropským normám není možné tuto funkci vypnout.


Bombo, no jo, to jsem čet taky, ale proč mají hned na titulní str. reklamu Grid Free? Když jsem na síti, tak nejsem volnej a když síť vypadne, tak jsem potmě. To nějak nemá logiku nebo dělaj dva modely? dál jsem neštudoval, až tak mi to nebere.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv led 24, 2013 1:56 pm

Tak jsem solarni panel 110W objednal telefonem a v pondeli bude doma. Solarka posilaji Toptransem, asi ze je to krehke zbozi. Do Pardubic za 297.50 kc bez DPH. Je to v Praze a jiste to pujde vyzvednout i osobne. Takze cena za panel ve vyprodeji slusna, snad jsem levnejsi nevidel. Takze kdo koketujete se solarkama nevahejte. Maji tam i mensi ve vyprodeji. Tatas diky za odkaz.

Pujde na strechu chaty na dobijeni kdyz tam nebudu. Jako doplnek k s solarum co nosim ven a jsou rucne natacene za slunickem.

Moc to do toho vlakna nepatri, snad to nevadi. Ta cena je bezkonkurencni.

Jeste k tomu elektropohonu. Urcite to nevyjde lacineji nez benzinak, jak porizeni, tak provoz. To nebijeni z 230V neni moc dostupne. Takze vyhodne to bude jen tam kde je benzin zakazany a tam kde si vyjedete jednou za cas a nebude zalezet jak daleko to dopluje a budes si baterky vozit nekam k siti. To tahani dost rychle omrzi. Asi na tech prehradach budou mista kde to pujde dobit, to vse chce predem zjistitt.

Je nekde u nas pujcovna tech elektropohonu ?
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » čtv led 24, 2013 2:16 pm

Zkus zavolat do NOE obchodu, tam mivali predvadeci kusy, treba se s nima dohodnes. Jinak u nas ma Hajek v marine nejakej motor do pucuje s lodickama.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv led 24, 2013 2:26 pm

david píše:
bomba píše:Ahoj
Davide ono se asi jedná o tohle.A to se mi moc nelíbí.
Může Mikroinvertor pracovat jako samostatný měnič? (v ostrovním režimu).
Ne, mikroinvertory jsou měniče navržené jako on-grid (vázané na síť). Pracují pouze v souladu se sítí. Pokud je síť odpojena, mikroinvertor se okamžitě vypne. Vzhledem k evropským normám není možné tuto funkci vypnout.


Bombo, no jo, to jsem čet taky, ale proč mají hned na titulní str. reklamu Grid Free? Když jsem na síti, tak nejsem volnej a když síť vypadne, tak jsem potmě. To nějak nemá logiku nebo dělaj dva modely? dál jsem neštudoval, až tak mi to nebere.


Davide delaji se ostrovni systemy, uz z nazvu je patrne ze se to pouziva bez zavislosti na siti, teda samostatne. Solarko, regulator, AKU a menic na 230V. Jestli mas na lodi 230V a chtel bys si neco vyrabet sam a mit to spojene se siti, tak je to z hlediska CEZ cerny odber se vsema dusledkama. Jakmile mas prihlasku k odberu elektriky od CEZ, nebo nekoho jineho, tak jen ten Ti muze dodavat elektriku a na pripojeni solarniho systemu k siti musi byt rada povoleni. Oni dnes maji odbery hlidane pres PC, teda odecty a tak maji podezreni na cerny odber kdyz neumerne klesne spotreba.

Jakmile je to zavisle a zapojeno na sit, musi byt na to smlouva s CEZ, jinak to do site pustit nesmis a ani to kombinovat, treba ze za slunicka to pustis na solarni system a kdyz nebude svitit tak na sit. Nejdrive bych udelal dotaz na CEZ. Urcite neco takoveho pripojit k site bez vedomi CEZ je nelegalni. Ty solarni panely neschovas, musi byt pekne na slunicku.
Naposledy upravil(a) Beda dne čtv led 24, 2013 2:33 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » čtv led 24, 2013 2:28 pm

Ahoj
Jsou to panely z předváděček,cena 2100kč/110 :? :?
http://www.photovoltaik4all.de/solarmod ... power.html
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv led 24, 2013 3:09 pm

Denis píše:Šutráku, takže ak si kúpim lacný rybársky kde je ekonomika v tahu, tak by ma zaujímalo kedy je ta ekonomika v tahu. Mám za to, že ak sa používa ta regulácia 1,2,3,4,5, nie? A keď valím na plný plyn, teda na č.5, tak tie odpory v nohe nie sú aktívne a ekonomika je OK, chápem to správne?


Na regulaci se pouziva PWM, to je pulsni regulace a tak se ta elektrika pri nizsim stupni neztraci na odporech, ale z baterky si to vezme mene. Dalo by se rict ze skoro bezestratova regulace, bez ohledu na zarazeny stupen. To je jako v aute, seslapnes plyn a zacne to vi brat. Ta regulace s odporama je podobne jako kdybys v aute mel plny plyn a rychlost ridil brzdou. prominte ze je to tak polopate...
Je to tak, aby ta ztrata elektriky byla co nejmensi, ty srazeci odpory, to bylo driv, kdyz si s tim elektronika nedokazala poradit.

Mam k vysilacce stary zdroj kde je to regolovane tranzistorem a tak me to z 24V dela 14V, teda tech 10V se ztrati na tranzistoru a pri odberu 10A se tam ztrati 100W ( prevede na teplo ) pri mem odberu 140W. Ted jsou spinane zdroje a tak to potom to vezme jen o par % navic.
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » čtv led 24, 2013 4:57 pm

Bedřichu, stavějí se běžně velké majitelské námořní luxusní jachty, a to jak motorové, tak i plachetní, které používají jako hnací motory elektromotory a vedle akumulátorů mají zabudován samozřejmě diesel agregát na dobíjení, případně přímé zásobování těch hnacích elektromotorů - hybridní pohon. A ten diesel agregát má zhruba poloviční výkon proti tomu, kdyby použili klasický přímý pohon spalovacím motorem a i hlukový komfort je daleko vyšší. Sice vstupní náklady jsou asi vyšší, ale hlavně při dlouhodobém provozu ty provozní náklady výrazně klesají.
Naposledy upravil(a) Surcouf dne čtv led 24, 2013 4:59 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » čtv led 24, 2013 4:57 pm

Nejen pokles odběru Bedo. Ty moderní elektronický elektroměry dokážou zaznamenat a po síti odeslat i řadu hlášení o nestandardních manipulacích s elektrikou.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv led 24, 2013 5:15 pm

to Surcouf: Nezapomeň ale říci vše o tom Perpetu mobile. Ty diesel agregáty musí běžet pořád, protože tu chybějící el. energii si motory berou z akum.
Takže to nemůže jet pořád na plný plyn, protože se vyrovnávací zásoba el. postupně snižuje, kvůli slabším motorům a alternátorům proti normálnímu
pohonu. Také zamlčuješ výsledné ztráty těchto všech převodů. A to vůbec pomíjím celkovou šílenou cenu tohoto zařízení, které vlastně nic neřeší.
Pokud by to bylo tak super výhodné, tak by to již jistě používali velké výletní lodě. Je to podobný nesmysl jako elektromobily za ještě větší prachy.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv led 24, 2013 5:56 pm

Surcouf píše:Bedřichu, stavějí se běžně velké majitelské námořní luxusní jachty, a to jak motorové, tak i plachetní, které používají jako hnací motory elektromotory a vedle akumulátorů mají zabudován samozřejmě diesel agregát na dobíjení, případně přímé zásobování těch hnacích elektromotorů - hybridní pohon. A ten diesel agregát má zhruba poloviční výkon proti tomu, kdyby použili klasický přímý pohon spalovacím motorem a i hlukový komfort je daleko vyšší. Sice vstupní náklady jsou asi vyšší, ale hlavně při dlouhodobém provozu ty provozní náklady výrazně klesají.


Jak tady uz nekdo psal. Je potreba se drzet pri zemi. Tady se asi nikdo nechysta stavet velkou luxusni, majitelskou namorni jachtu, jako naftovy magnati, ten nejspis by si ji nechal nekde postavit. Ty velke majitelske luxusni jachty se staveji, ale ve velkych lodenicich.

Nekdo sem dal odkaz na hybridni pohony...je to od 75 HP. To se asi take pro malou jachtu moc nehodi. Snad ani pro motorovej clun, ten by to AKU nauvezl. To je uz pro lode typu LaGrace.

Ja nevim, soustava diselagregat-elektropohon nemuze mit mensi spotrebu jak primej pohon diesel motorem. Pokud to ma mit stejny vykon na sroubu. Jak je vys psano, perpetum mobile jeste neni. Aby za litr nafty uplul s diesel motorem nafty 2 NM, tak s tim dieselagregatem upluje 1.5 NM. Mozna 1.8 NM. Navic bude udrzovat naftak, generator a motor. Pokud ta soustava nebude na stridavy proud ( to nejspis bude ) tak pri cisteni toho motoru budes jako hornik. Ja parkrat cistil dynama v galvanice a dobre vim co je to za sajrajt. nakonec uz i lokomotivy maji stridave motory, ze stejnosmerne site si delaji stridacema stridavy proud.

Nakonec asi i ty male, lepsi elektropohony muzou synchroni motory.

Snad je to tady forum pro bezne jachtare, ne pro miliardare, tak sem davejte veci pro ty lodky tak do 15m.
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 493
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Příspěvekod Surcouf » čtv led 24, 2013 6:44 pm

Právě že ono to funguje i na plachetnicích 36 - 51 stop a jak už jsem uvedl třeba u těch bateaux mouche v Paříži, tak se jim spotřeba snížila o 40 - 50 % na těch elektro pohonech s diesel agregátem

Bédo, ty počty tam jsou právě obráceně: když bereme v úvahu, že ty moderní elektromotory s moderní regulací mají účinnost cca 90%, a pracují přímo, bez mechanických převodů, zatímco řekněme , že klasický diesel má jen 45 % a navíc tam musí být mechanické, nebo hydraulické převody, tudíž zase ztráty, tak z toho jednoznačně vyplývá poloviční potřeba energie . Takže zásadní otázkou je jak efektivně vyrobím tu potřebnou elektřinu

a proto se tady snažím vyvolat snahu o hledání schůdného řešení i pro menší plachetnice, protože jsem přesvědčen, že to jde a je to především otázka konstrukce toho dobíjení.

Jinak elektro po česku: http://www.elektrolode.cz/5481-lode-s-elektromotorem/

udávají s motorem 2,2 KW a kapacitou akumulátorů 300 AH / 24 V při rychlosti 3,8 uzle dojezd kolem 60 ti km, což představuje cca 8,5 hodiny jízdy


Tatasi, právě že v Paříži to využívají na těch velkých výletních lodích a mají jich flotilu o 15 ti kusech
Naposledy upravil(a) Surcouf dne čtv led 24, 2013 7:37 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 670
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » čtv led 24, 2013 7:28 pm

No. Nie je hybrid ako hybrid. :mad:

Keď som na MacGregora26 zavesil vedľa 50HP Yamahy aj 1,15kW elektromotor, je to síce elektropohon ale nie seriózne hybridné riešenie pohonu.

Všeobecná predstava je podobná ako popísal Jaarek - na jednej hriadeli je medzi dieslom, vratnou prevodovkou (alebo spojkou) a propellerom ešte aj elektromotor.

Optimalizované hybridné riešenia s elektopohonom však bývajú zložitejšie, určite by o tom mohol podrobnejšie poreferovať bahno, keďže sa v problematike angažuje profesionálne:
bahno píše:Hybridni saildrive nabizi moje materska firma ZF, dokonce v tom nejspis beha kousek SW na kterym sem delal a s par klukama co na tom delali se znam.
Co me na tom tvym popisu spis zaujalo - dala by se vyhodit vratka a s rozumnym motorem tam mit jenom motor a odstredivou spojku naprimo. Ve zpetnym chodu netravis hodiny, spis izolovany minuty. A i vykonu potrebujes min. To by mohlo bejt zajmavy. :?


Úspešné riešenie hybridnej pohonnej sústavy predstavuje napríklad Prius a jeho HSD: Ako funguje Hybrid Synergy Drive

Princípom je použitie diferenciálnej prevodovky nahrádzajúcej klasickú radenú automatickú či manuálnu prevodovku alebo variátor a menič krútiaceho momentu v jednom. Planétová prevodovka má 3 hriadele obsadené spaľovacím motorom, elektromotorom1, náhonom na kolesá + elektromotorom2. V trojuholníku medzi obomi elektromotormi a akumlátorom môže byť prenášaná energia vo všetkých smeroch v závislosti od okolností a požadovanom režime. Elektromotory sú striedavé trojfázové BLDC.
Spaľovací motor má umožnené pracovať vo vyladených optimálnych otáčkach (Atkinsonov cyklus) s optimálnou spotrebou - samozrejme s nízkostratovým mechanickým prenosom na kolesá. Planetová prevodovka zabezpečí aj optimálnu záťaž - distribúciu krútiaceho momentu. Prebytok energie ide do akumlátora.

Podobné usporiadanie je možné aj na lodi. Netreba vratku, pristávacie, kotviace a podobné prístavné manévre alebo aj elektrocruising pri malom výkone rieši iba elektrika. Ak treba zvýšiť rýchlosť alebo baterky končia, štartuje diesel motor, ktorý ide v optime otáčok a spotreby. Ak netreba jeho plný výkon pre propeller, prebytok dobíja akumlátory. Tie sú však zatiaľ drahý špás ... preto zatiaľ sú tieto technológie u väčších lodí hračkami pre boháčov.
Prvý GSM mobil bol s 10kg akumlátorovým kufríkom, stál tuším 1/4 melóna korún ... dnes je to drobnosť "za 1€". :?

Že je možné úspešne riešiť dobíjanie aku aj bez sieťovej prípojky, dokazuje plavba solárnou elektroloďou okolo sveta:
TURANOR
toto je ale čisto elektrický extrém a nie kompromisný hybrid.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host