Elektromotor na plachetnici

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1248
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Omen » úte pro 20, 2016 5:27 pm

mozeg píše:Ak si precitate cele vlakno tak zistite ako sa robi prepocet benzinak c/a spalovak.

:?
Uživatelský avatar
Andrejjeep
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 343
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Andrejjeep » úte pro 20, 2016 5:42 pm

Omen toto mal Mozeg na mysli.


mozeg píše:EL. MOTOR:

1000kg je zhruba 2200lbs, 1hp v elektrine potlaci zhruba 1500lbs (benzinak 500lbs, udaje na nete pre benzinak/diesel uvadzaju 3-3,5 beriem nizzsi udaj takze 1500lbs/1hp). Na 1hp potrebujes od 700-800W (take udaje som nasiel na internete tak berme 750W) takze: (2200/1500)*750=1100W ak chces mat aj nejaku rezervu, hoc ju uz mas naratanu v koeficiente "3" tak by som pridal 20% a to je 1320W (vypocet sedi aj podla stranok sailinguma-uvadzane vyssie vo vlakne a sudajmi vyrobcov hotovych DC/AC motorov do lodi). Za mna postaci aj ta 1100W alebo 2x 550W na zdrkadle. El. motor sa nepouziva permamentne na plny kotol a realne si myslim ze sa budes flakat niekde pri 300-400W spotreby. Pri el. motoroch vsetko zavisi od rychlosti ktorou chces ist.



A.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1137
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 177
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Pavel-Sulc » úte pro 20, 2016 6:48 pm

VÝKON Definice výkonu je míra vykonané práce. Výkon = práce/čas = síla x vzdálenost/čas Jednotkou výkonu jsou Watty, popř. kiloWatty, pojmenované po Jamesi Wattovi. Watt je definován jako síla potřebná pro vykonání práce odpovídající jednomu Joulu za sekundu. V automobilovém průmyslu se výkon uvádí spíše v koňských silách (HP – horse power, PS – pferde starke) než v kW. Vztah mezi kW a PS je následující: 1kW=1.35962HP a 1HP=746W=0.746kW. Zjednodušeně řečeno, 1 kůň rozsvítí 7 stowatových a 1 padesátiwatovou žárovku.
1 kW spalovacího motoru = 1 kW elektromotoru.
Rychlost lodě, tažná síla atd. jsou jiné pojmy. Při stejném výkonu motoru má závodní loď vysokootáčkový propeler malého průměru a velkého stoupání. Jde o rychlost lodě. Remorkér má naopak nízko otáčkový propeler velkého průměru a velkou tažnou sílu ale pomalou rychlost.
V obou případech je výkon motoru stejný.
david
moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod david » úte pro 20, 2016 7:05 pm

Nejni vám náhodou nápadný, že by jedna kobyla tlačila, od oka, ve spalováku 250 a v elektrice 750 kilo?? Dyť to je blbost.

Mozeg se sek nejmíň o řád. :lol:
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1064
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 71
Bydliště: Praha

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod MartinB » stř pro 21, 2016 1:03 am

No taky mi přijde, že s těmi údaji a výpočty by z toho všecho šlo udělat "Perpetuum mobilee", dokonce i něco získávat!
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 562
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Znojmo

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod ferdas » stř pro 21, 2016 7:23 am

Elektromotory k pohybu (nejen plachetnici) se staly poslední dobou až zbožňovaným tématem. Výrobci a prodejci se nestydí lhát ani za bílého dne. Z prstu vycucané porovnání výkonu se spalovacím motorem je toho důkazem. Normálně by ty hračičky s výkonem řádu stovek wattů vůbec neudali. Tak řekneme, že udělá stejnou práci, jako 4 HP spalovák. Vymyslíme absurdní srovnání, a nasadíme patřičné ceny. U plastových klumprtů to nejde pod 4 000, ty dražší klidně přes 100 000 Korun.

Toto pondělí se prý spouštěla nová výrobní linka na akumulátory HE3DA. Podle toho jak jsou prezentované se jedná skoro o zázrak. Skutečnost je bohužel daleko horší.

Jo - Pavle, 1HP byl vždycky 736 Wattů. Pamatuju ještě ze školy :D
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1248
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Omen » stř pro 21, 2016 8:02 am

Andrejjeep píše:Omen toto mal Mozeg na mysli.
A.


Mozgovi do mozku nevidím, ale škoda, že už je Jules Verne více než 110 let po smrti, Mozgovy výpočty by byly dobrými náměty :?
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2122
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 30
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Viky_CZ » stř pro 21, 2016 10:00 am

Panove, se vsi uctou, dokud tady budete blbnout s Wattama a obecnejma teoriema, aniz byste vzali v úvahu metodiku mereni, tak si tu akorát placate pentli nadarmo.

Prubeh tocivyho momentu elektromotoru a spalovacího motoru se lisi a to dost vyrazne. Tim padem se lisi i dosazitelnej vykon při urcitejch otáčkách. A komu ten vztah mezi otackama a skutecnym vystupnim vykonem nedojde, ten se musí smířit s tim, ze to nepochopi.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2286
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Beda » stř pro 21, 2016 10:21 am

Za par let vykoumaji nove AKU, ale je otazka jak to bude cenove dostupne. Zatim jsou nabijeci stanice problem i na zemi, na mori to bude 100 x horsi. Jsou tady breky ze i 5 koni je malo na gumak...

Jeden kolega co ma motorak 300 koni me napsal ze dalsi AKU 100 Ah na spotrebu lodi by mu snizila rychlost lode....

Tak co hlava, mozek to jiny nazor.

Napiste tady konecne ( ten kdo to ma ) napiste jaky ma dojezd na prehrade ( tam to uz nekteri mate ) na mori to bude jiste horsi, vlny, vetsi vitr atd. Tak na plachetnici bude troji pohon...plachty, spalovak a elektricky motor. ( mam motor xW a AKU x Ah a ujedu x km)

Take jestli byste za cenu elektropohonu na spalovak neupluli zemekouli....

Je to tady ted sama teorie, ale vyuziti v praxi ?????? Dva kamaradi to maji, jeden na ryby, tak 2x za rok, jeden si koupil gumak a elektropohon a udelal na Darku asi za 5 let jednu plavbu s rodinkou, natocil video a je spokojeny....

To me pripada jako hrani...to same jako v dnesni dobe astronavigace, take na hrani. Samo hrejte si, ja si take hraju.
david
moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod david » stř pro 21, 2016 10:49 am

Viky_CZ píše:Panove, se vsi uctou, dokud tady budete blbnout s Wattama a obecnejma teoriema, aniz byste vzali v úvahu metodiku mereni, tak si tu akorát placate pentli nadarmo.

Prubeh tocivyho momentu elektromotoru a spalovacího motoru se lisi a to dost vyrazne. Tim padem se lisi i dosazitelnej vykon při urcitejch otáčkách. A komu ten vztah mezi otackama a skutecnym vystupnim vykonem nedojde, ten se musí smířit s tim, ze to nepochopi.



Jasně, ale není to ještě složitější? Ona vrtule v počátečních, malejch otáčkách velkej krouťák nepotřebuje - nezpracuje. A pokud bys dal těžší, zase ji neutočíš ve velkejch, bych tak viděl. Velkej počáteční krouťák by byl zajímavej jen u motoru s malým rozsahem otáček, viz obdoba starých pomaloběžných spalováků, co jim stačily v převodovce tři kvalty a rozjíždět si se mohl klidně na dvojku.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2122
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 30
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Viky_CZ » stř pro 21, 2016 10:56 am

Souhlas, urcite to je ještě slozitejsi, ale prave proto nemuze stacit tvrzeni ze 1HP = 746W (mimochodem, 1PS = 735W) a přes to nejede vlak, protože to s realnym provozem (a specialne ve vytlaku, kdy benzinovej motor je prakticky vždy hluboko po maximem otáček) az tak nesouvisi.
Uživatelský avatar
tkruska
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 551
Registrován: ned kvě 28, 2006 11:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Phobos 21 - Sole Mio

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod tkruska » stř pro 21, 2016 11:17 am

Pred dvema lety jsem si delal srovnani na moji plachetnici Phobos21 s vytlakem ~1300kg a motory Yamaha 4T 4HP a Torqeedo Travel 1003 (oboji s dodavanym propelerem).
Oba motory meli subjektivne stejne zrychleni/zastaveni i namerenou maximalku kolem 4.3 uzle na klidne hladine.
Na prehradu je Toqeedo super a hlavne lehounky. Kdybych mel lod jen na prehrade, tak do toho urcite jdu.
Jen pro predstavu, s motorem Mercury 4T 8HP je maximalka kolem 6.1 uzle pri ~70% plynu.
Uživatelský avatar
Andrejjeep
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 343
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Andrejjeep » stř pro 21, 2016 12:26 pm

Tak konečne relevantné informácie. To je to čo človek potrebuje vedieť.

Ja mám jedine veľmo krátke info:
Micro 550 jumper, cca 600kg, Minn kota, jeden 100Ah akumulátor. Na kľudnej vode na presuny to bolo fajn, ak stretnem majiteľa tak vyzistím viac info.

A.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1248
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Omen » stř pro 21, 2016 1:27 pm

Já ti Andreji taky viac povím: Mám Micro Polo, cca 700-800kg. El. motor 54lb, plně nabitá baterie 100Ah, na nejvyšší rychlost bere 50A, tzn. cca 600W výkonu - a je mi lhostejné jestli na hřídeli nabo propeleru, potřebuju prostě, aby trochu táhl když to potřebuju. Letos při vytahování lodi jsem měl (opakované) problémy, neboť foukal vítr cca 6m/sec a najíždět na vozík znamenalo najíždět proti tomu větru. Byl jsem rád, když jsem se bočním traversem dokázal z bojky vůbec přiblížit ke břehu, pak začala loď lehce couvat a k vozíku mě museli přitáhnout na špagátě.
Výrobce mého motoru uvádí, že je vhodný na loď do váhy 1300,- kg.
Takže souhlasím pouze tady s tím:
tkruska píše: Kdybych mel lod jen na prehrade, tak do toho urcite jdu.

A ještě bych doplnil - pouze na dojezd za bezvětří.
Protože je to otázka nejen výkonu, ale i kapacity - dojezdu.
Ale někteří tady rozvíjejí úvahy o hlavním pohonu na moře - a k tomu je myslím ještě hóóóódně dlouhá cesta. A jak je vidět výše, výrobci těchto zázraků a perpetummobile podvádějí.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 659
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Milos » čtv pro 22, 2016 1:47 am

Experimentoval som s aplikáciou elektropohonu na lodi MacGregor26 (vyše 2000kg s výstrojou a posádkou 4 chlapi) kedysi počas rybárskej expedície v delte Dunaja. Baterie som tam bral hlavne kvôli chladničkám, elektromotor váži iba asi 10kg, tak som ho zobral.
Čínsky komutátorový závesný motor s výkonom cca 1200W pri 24V, bral naplno prúd okolo 50A z olovených akumlátorov 2x12V(120Ah)=48V.
Odporovú reguláciu (5 stupňov vpred 3 vzad ) nemalo veľmi zmysel používať.
Rýchlosť lode naplno na kľudnej hladine a za bezvetria 2 - 3 uzle, 4-5 hodín do vybitia bateriek. Používali sme to počas lovu (woblery a blyskáče). Potom sme pol dňa dobíjali elektrocentrálkou... :x
Na expedičnú plavbu takého typu je to blbosť. V silnejšom vetre či prúde pre skúšanú loď nedostatočné.

Ale ako pomocný pohon na podobnej či s daným výkonom skôr menšej plachetničke, by to po optimalizovaní prvkov, pri jazernom jachtingu či lokálnych denných plavbách už mohlo mať zmysel. A nehlučnosť či nesmradivosť k plachtám veľmi pasuje. :)
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 659
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Milos » pát pro 23, 2016 10:30 am

... iba "drobná" chybka 2x 12V = 24V a nie 48V!

Mimochodom, tie čínske motorčeky som kúpil dva, druhý s výkonom cca 600W na 12V som kúpil na čln. Malý gumáčik alebo Smartkat s ním jazdí vcelku svižne... pocitovo rýchlejšie (nemeral som) ako s najmenším prívesným spaľovacím motorčekom, avšak oveľa príjemnejšie. Na krátke presuny loď-breh, či explorovanie okolitých zátok alebo lov rýb v nedaľekom okolí je to fajn. Poradí si aj s vetrom bežnej sily alebo prúdom. Tu už regulácia má zmysel, akurát si ju ešte niekedy musím urobiť elektronickú lebo originálna odporová je stratová. Používam v člne alebo v smartkate zapuzdrené 12Ah alebo 24Ah olovené AGM batérie (vyradené zo záložných zdrojov), beriem si počet podľa predpokladanej trasy. Ľahko sa s nimi manipuluje. Potiahnú asi 12 resp 25 minút naplno (cca 50A), s obvyklým cca 40% zaťažením aj trojnásobok. Nevybíjam ich ale na doraz, keď výkon zoslabne, baterku mením. Dobíjať baterky môžem aj solárnym panelom.

Na Dunaji 600W prívesáčik núdzovo zabezpečí istú kormidlovateľnosť aj 2t lode, mimo prúdnice udrží loď aj proti prúdu, čo umožní zakotviť alebo pristáť.
Uživatelský avatar
mozeg
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 310
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Bratislava

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod mozeg » pát pro 23, 2016 2:43 pm

http://kotp.sk/2015/11/01/zachranme-propeler-kamzik/

Elektromotor na prevoznej lodi, to snad nie.... :lol:
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2010
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 96
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod geronimo » pát pro 23, 2016 4:00 pm

Tak na přívozu mi to přijde docela chytré....15 minut tam a zpět, pak se připojí na síť a dobije a za 3/4 hodiny zase jede... :good:
Uživatelský avatar
Andrejjeep
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 343
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Andrejjeep » úte pro 27, 2016 1:34 pm

Niečo na čítanie na dobrú noc :D

http://www.ltw-battery.com/cs/

A.
david
moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod david » úte pro 27, 2016 2:03 pm

A co ceník? Ten asi nemaj odvahu ukázat.

BTW. koukal někdo včera na Top Gear - elektrický auta? Smál sem se moc.
Uživatelský avatar
Andrejjeep
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 343
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Andrejjeep » úte pro 27, 2016 2:06 pm

No tiež som hľadal nejaký eshop :D z cenami.

skúsim im pre srandu napísať čo by vyšiel nejaký pak pre pohon, uvidíme čo z toho vzíde.

A.
david
moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod david » úte pro 27, 2016 2:27 pm

když už, tak se zeptej, co by stála 400 Ah / 12V trakční baterka. Komplet, a jde-li dobíjet přímo z alternátoru. To sem teda zvědavej. :?
Uživatelský avatar
Andrejjeep
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 343
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Andrejjeep » úte pro 27, 2016 2:44 pm

Už som písal síce ohľadom len 2x100Ah, tak uvidím či sa chytia.

Z dobíjaním by nemal byť problém. Záleží z čoho bude zložený akumulátor. ak by z LiOn, LiFePo tak treba nejakú balančnú nabíjačku, aby nesmažilo do článkov keď sa blížia k plnej kapacite, aby to postrážilo aby sa jednotlivé články nerozhádzali voči sebe.

A.
david
moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod david » úte pro 27, 2016 8:54 pm

Proto píšu "komplet" - myšleno i s nějakým dobíječněregulačním aparátem, pokud to není rovnou integrovaný v dodávce baterky - z popisu to není docela jasné. Vím, že je nutné dobíjet články samostatně.
Uživatelský avatar
Andrejjeep
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 343
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: Elektromotor na plachetnici

Příspěvekod Andrejjeep » úte pro 27, 2016 9:08 pm

Je mi jasné. Ak zareagujú tak dám vedieť a posuniem dopyt.

A.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti