Proplach závěsného motoru

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Michallcz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 39
Registrován: pát pro 02, 2016 12:30 pm
Reputace: 0

Proplach závěsného motoru

Příspěvekod Michallcz » stř pro 07, 2016 5:37 pm

Čím proplachujete své závěsné miláčky, konkrétně chladící okruh? :?
Uživatelský avatar
Lemon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 239
Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
Reputace: 38
Bydliště: Šumava
Kontaktovat uživatele:

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod Lemon » stř pro 07, 2016 9:12 pm

Vodou?
Michallcz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 39
Registrován: pát pro 02, 2016 12:30 pm
Reputace: 0

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod Michallcz » stř pro 07, 2016 9:40 pm

To mě taky napadlo... ale jsou přímo na to nějaký čističe, jen je v česku nemůžu sehnat
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 545
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 46

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod olin » stř pro 07, 2016 10:26 pm

Mě nenapadá od čeho je potřeba ten chladící okruh propláchnout? Od vody? Nějak mi to nadává smysl... Maximálně noha může být znečištěna výfukem, což právě proplachuje chladící voda.
Pokud to však je jinak, tak se taky rád poučím. Přeci jen jsem v tomhle směru začátečník, kterej toho zatím moc neví.
Ale docela by mě zajímalo, jak z motoru dostat zatvrdlej nános mořský soli. S tím má problém známej. Rozpustit mu to ničím nešlo a mechanicky prej taky bez šance.
Naposledy upravil(a) olin dne stř pro 07, 2016 10:31 pm, celkem upraveno 1 x.
david
moderátor
Příspěvky: 5238
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 141
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod david » stř pro 07, 2016 10:29 pm

hlavně si dej bacha, by ti něco nenateklo do válců. Stačí málo, i jen slaný páry. Pokud pak motorem sem-tam neotočíš, je to konečná. Zrovna mám na ponku jeden takovej kousek našeho místního kamaráda. Klika a okolí je v pohodě, píst se ani nehne a zarputile odolává chemii i násilí.
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 545
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 46

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod olin » stř pro 07, 2016 10:37 pm

david píše:hlavně si dej bacha, by ti něco nenateklo do válců. Stačí málo, i jen slaný páry. Pokud pak motorem sem-tam neotočíš, je to konečná. Zrovna mám na ponku jeden takovej kousek našeho místního kamaráda. Klika a okolí je v pohodě, píst se ani nehne a zarputile odolává chemii i násilí.

U starých zahnilých motorů pomáhá válce na pár dní zalejt cocacolou. Pokud je tam ale zkrystalizovaná sůl, tak nevím, jesli to zabere. Taky nevím, jak ta cola působí na moderní motory, kde není klasickej výbrus, jak známe z minulosti, ale kde je ve válci nikasilovej povlak.
Michallcz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 39
Registrován: pát pro 02, 2016 12:30 pm
Reputace: 0

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod Michallcz » stř pro 07, 2016 10:50 pm

Hele ten výplach by měl právě neutralizovat sůl a další bordel co zůstal v okruhu... na YT je plno videí, stačí se mrknout :)
david
moderátor
Příspěvky: 5238
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 141
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod david » stř pro 07, 2016 10:52 pm

Tu Colu jsi někdy zkoušel, nebo jen tak povídáš? Rád se poučím. Mimo jiného sajrjajtu předtím, ji tam leju už tejden, na radu z webu, o ono "censored". Prej je další možnost kyselina citronová.

po cole nenastala ale vůbec žádná změna, ani na částech, co jsou vidět. Rád bych viděl, jak sežere žiletku - jak se povídalo. Asi už je ošizená, jako tady všechno.
david
moderátor
Příspěvky: 5238
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 141
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod david » stř pro 07, 2016 10:56 pm

Michallcz píše:Hele ten výplach by měl právě neutralizovat sůl a další bordel co zůstal v okruhu... na YT je plno videí, stačí se mrknout :)


výplach vyplachuje, ne neutralizuje :hmm:
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 545
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 46

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod olin » stř pro 07, 2016 11:01 pm

Colou jsem kdysi (cca 15 let) rozhejbával starej stabilák a pomohlo to. Jenže je možný, že cocacola opět změnila recepturu (aby vyhovovala chuťovým požadavkům středoevropanů) a už neobsahuje tolik "aktivních složek".
david
moderátor
Příspěvky: 5238
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 141
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod david » stř pro 07, 2016 11:08 pm

tedy kyseliny fluorovodíkový. je to možný.
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1057
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 70
Bydliště: Praha

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod MartinB » stř pro 07, 2016 11:56 pm

david píše:tedy kyseliny fluorovodíkový. je to možný.


Nepřepsal jsi se?
Neměla by to být kyselina fosforečná - H3PO4 ?
david
moderátor
Příspěvky: 5238
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 141
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod david » čtv pro 08, 2016 12:12 am

přepsal, ale třeba by ta fluorovodíková měla lepší šmak :lol:
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1110
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 164
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod Pavel-Sulc » čtv pro 08, 2016 2:10 am

Přívěsný motor i diesel proplachuji před zimou od slané vody za chodu motoru vodou a s příměsí glykol = Fridex, který omezí korozi a zamrznutí zbytku vody. Motor musí běžet, jinak natlačíš vodu do válce s otevřeným ventilem. „Nohu“ motoru dám do nádoby s vodou a glykolem a nastartuju. Je možné použít přípravek na propláchnutí ale zase jen za chodu motoru.
U dieselu po výplachu vodou s Fridex za chodu motoru vypustím vodu všude, kde to jde, chladič oleje převodovky, impeller čerpadlo, výměník, vodou chlazený výfuk a profouknu vedení slané vody. Fridex v motoru zůstane.
Cola je skvělá na odstranění rezu.

spolmuff.jpg
spolmuff.jpg (25.87 KiB) Zobrazeno 3579 x

http://shop.jachting.info/index.php?mai ... cts_id=562
Uživatelský avatar
Lemon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 239
Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
Reputace: 38
Bydliště: Šumava
Kontaktovat uživatele:

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod Lemon » sob pro 10, 2016 6:59 pm

david píše:hlavně si dej bacha, by ti něco nenateklo do válců. Stačí málo, i jen slaný páry. Pokud pak motorem sem-tam neotočíš, je to konečná. Zrovna mám na ponku jeden takovej kousek našeho místního kamaráda. Klika a okolí je v pohodě, píst se ani nehne a zarputile odolává chemii i násilí.


Taky jsem dělal jeden motor, kde se válec a píst spojil v jeden kus. Žádná chemie nepomůže, nedostane se do tenkého prostoru mezi píst a válec.

Nakonec pomohlo násilí větší než velké. Pomocí přípravku a lisu se píst utrhnul. Sice pak ještě nešel volně ven, ale pak už chemie zabrala.
Píst s válce jsem pak vyleštil a motor snad dodnes běhá..
Hlavně do toho nemlátit, stejně to nepomůže. Po mých úderech zustaly v pístu značky :-( Pak jsem to pracně vybrušoval.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1110
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 164
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod Pavel-Sulc » ned pro 11, 2016 6:48 am

Kousnutý motor je dopad něčeho co se nepovedlo - do válce se dostala voda.
Výplach dělat jen za chodu platí pro dvoutakty i čtyřtakty, benzín i diesel.
Po výplachu za chodu v nádobě s Fridex kápni do válce trochu oleje a motorem zatoč. Vydrží Ti na půdě 20 let.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1745
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod Charlie » ned pro 11, 2016 9:32 am

No zprovozňovali jsme dvoutakt, dvouválec, odstavenej 25let. Písty se ani nehli, ale stačilo po sundání hlavy do nich párkrát ťuknout přes dubový špalík, a v pohodě zas běhal dál, než ho ukradli.
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 678
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod vovsky » ned pro 11, 2016 1:08 pm

No vidíš,Pavle,ještě,že to forum máme.Já to dělám celý roky blbě,vodou s Fridexem prolévám až na konec při vypnutým motoru.Příště se polepším.Myslel jsem si,že když válce a ventily jsou vodorovně,je možnost zatečení do válců minimální.
david
moderátor
Příspěvky: 5238
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 141
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod david » ned pro 11, 2016 11:11 pm

Záleží, kde máš zavedenou vodu do výfuku a je-li výfukpotrubí celé až ven z lodě, nebo do samleru, ve spádu od motoru dolů. Pokud ano, je ta pravděpodobnost zatečení opravdu malá. S natočenou mašinou to je ale sichr.
david
moderátor
Příspěvky: 5238
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 141
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod david » ned pro 11, 2016 11:21 pm

Pavel-Sulc píše:Kousnutý motor je dopad něčeho co se nepovedlo - do válce se dostala voda.
Výplach dělat jen za chodu platí pro dvoutakty i čtyřtakty, benzín i diesel.
Po výplachu za chodu v nádobě s Fridex kápni do válce trochu oleje a motorem zatoč. Vydrží Ti na půdě 20 let.


Kudy to tam budeš kapat u dieselu? To vyndáš vstřiky? Vyndat svíčky u benzínu bych ještě bral, ale u něj stačí za chodu špricnout do sání / karbecu.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1110
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 164
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod Pavel-Sulc » ned pro 11, 2016 11:36 pm

Myslím, že otázka začala: Čím proplachujete své závěsné miláčky, konkrétně chladící okruh?
Moje zkušenost je proplachovat jen za chodu tak, jak funguje chladicí okruh.
Přípravek, který se prodává na propláchnutí je jen na přívěsné motory ale nikdy bych ho nepoužil, protože je nebezpečí natlačení vody do motoru.
Motor by si měl sám nasát z nádoby vlastním čerpadlem tak, jak je konstruovaný. Stejné platí pro zabudovaný motor.
U zabudovaného motoru po uzavření přívodu vody dám na několik vteřin plný plyn aby mořská voda byla vypumpovaná do výfuku a z něj vyfouknutá ven.
Davide, otázka byla na závěsné miláčky a to jsou benzíňáky se svíčkama. Je na každém, aby se rozhodl co udělat, aby nenastaly ty nepříjemné situace, které tu jsou popisovaný..
U dieselu dělám to, co popisuji a za 45 let jsem neměl problém. Tedy žádný olej do válců.
Pokud bych ho konservoval na několik let plánovaného klidu tak bych do válců určitě vyšrouboval trysky a olej do válců dal a protočil motor.
Pokud dle Tvého názoru stačí špricnout do karbecu, ale nemáš jistotu kolik oleje se spálí a kolik ho ve válci zůstane. Pokud olej špricneš do sání dieselu tak pozor! Diesel má větší kompresi a na olej běží a spálí ho.
Říká se o mě, že jsem perfekcionista. Snažím se dělat věci dobře a nezabývám se obavou, abych něco náhodou neudělal zbytečně.
Naposledy upravil(a) Pavel-Sulc dne ned pro 11, 2016 11:51 pm, celkem upraveno 2 x.
david
moderátor
Příspěvky: 5238
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 141
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod david » ned pro 11, 2016 11:47 pm

tak si přečti, co si napsal. Máš tam benzin i diesel. Tedy jsem to vztáh i na vestaváky, krom toho, že i přívěsy jsou diesely.
Btw. u přívěsu ve svislé poloze by navíc voda do válců nenatekla, ani kdybys ji tam přetlakem přes vodní pumpu dostal. Zato se tam hravě dostane blbou manipulací, kdy se výfuk kanály i na chvíli dostanou nahoru a z nohy tam nateče. Stačí pár kapek. A to je u nich nejčastější příčina kousnutí pístu po skladování.
david
moderátor
Příspěvky: 5238
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 141
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod david » pon pro 12, 2016 12:05 am

jestli ses všim, o špricnutí oleje píšu jen u benzínu a inteligent to udělá při doběhu z vyšších otáček, za vypnutýho zapalování. Akorát tam toho nesmí nalejt moc najednou. Stačí mlha s rozprašovače / fixírky / spraye. Což se tu už někdy několikrát popisovalo a je to tak i v některejch manuálech k motoru.

mimochodem není blbý zacpat výfuk/sání, protože vždycky je otevřenej nějakej ventil nebo u dvoutaktu okno a tím tam je průvan, co do válce může natáhnout vlhkost. Zejména u vestaváků. To, když už jsme ti perfekcionalisti. :hmm:
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1745
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Proplach závěsného motoru

Příspěvekod Charlie » pon pro 12, 2016 6:51 pm

U zabudovanýho diesela s dvouokruhovým chlazením odpojím výfuk od prostupu trupem, navedu do kýblu, zavřu přívod chladící vody a otevřu vodní filtr, naplním ho do okraj naředěnou nemrznoucí směsí, nastartuju a dolévám směs do filtru dokud nevytéká z výfuku - u mě 5ti litrovej kanystr. Pak zastavím motor vypustím do kýblu přívod do filtru - otevřu kohout v prostupu trupem, nasadím výfuk zpět. Na jaře to stejným způsobem propláchnu čistou vodou.

Odesláno z mého D6503 pomocí Tapatalk

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti