Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

marx2000
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: stř črc 13, 2016 1:32 am
Reputace: 0

Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod marx2000 » pát zář 15, 2017 8:52 am

Zdravím místní.
Hledal jsem zda už to tu někde není, ale nenašel. Pokud jsem přehlédl, velmi se omlouvám a prosím o smaz :)

Má někdo zkušenost, co je vše potřeba u zvýšení výkonu tohoto Tohatsu z 5 na 6 hp?
Je potřeba měnit celý karburátor za "vetší", nebo čím je způsobené snížení vrcholného výkonu?
Rozpovídejte se prosím, velmi mne to zajímá.
Děkuji.

Obrázek
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Znojmo

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod ferdas » pát zář 15, 2017 9:38 am

Ahoj, dělal jsem to na prakticky stejném motoru Mercury 4. Karburátor 2500Kč, výměna dva šroubky a práce na půl hodiny i s kafem. Změna je docela poznat. Ten karbec se nabízí i na čínském shopu, vyjde levněji, ale neriskoval jsem.

Rozdíl mezi 5 a 6 je ve velikosti trysek. Když jsem poptával přetryskování, vyšlo to skoro stejně jak celej karburátor.
marx2000
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: stř črc 13, 2016 1:32 am
Reputace: 0

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod marx2000 » pát zář 15, 2017 2:00 pm

Díky!
To je to opravdu tak jednoduché? To zní vážně dobře :)
Je nějaký tip, kde v Praze se dá koupit? Děkuji moc moc moc.
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Znojmo

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod ferdas » pát zář 15, 2017 2:43 pm

Karbec drží dva šroubky M6, plus odpojit hadičku a nějaké táhlo - no a pak zas zpátky. Uvidíš na místě. Objednával jsem u Imramovského, předtím jsem mu poslal foto štítku a nechal si ověřit, že to bude pasovat.

Maximálně doladíš třeba volnoběh.
marx2000
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: stř črc 13, 2016 1:32 am
Reputace: 0

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod marx2000 » pon zář 25, 2017 12:47 pm

Dovolím si ještě jeden dotaz. Pro nějakého matematika nejspíše.
1/ Nyní mám na tomto motoru lodní šroub 7,8x8. Dle výrobce je možnost osadit vrtuli až 7.9x9. Pokud bych zvedl výkon na 6HP a použil největší propeller, bude to hodně znát na rychlosti a síle?
2/ Zvažuji rovněž, že Tohatsu půjde do světa a pořídím Suzuki DF5A (přetuněný na 6HP), který má lepší převodový poměr 1,92:1 (Tohatsu 2,15:1), větší objem motoru (138 cm2 versus 123 cm2 Tohatsu), ale zase menší největší přípustnou vrtuli 7". Pomohu si nějak co se týče max. rychlosti a síly?

Mezi těmito dvěma variantami je obrovský finanční rozdíl, to si uvědomuji. I proto se raději zeptám. Navíc, suchá hmotnost Suzuki je 23,5 kg, kdežto Tohatsu 26,1 kg. Tož se mi s tím bude lépe tahat a navíc mohu Suzuki položit v podstatě na libovolou stranu.

Děkuji moc za váš input.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod Viky_CZ » pon zář 25, 2017 5:38 pm

Stoupani vrtule (druhy číslo) musíš zvolit podle lode - delka/vaha/typ trupu.

Na 4(5)HP motoru pouzivam stoupani 6". Mam ještě vrtuli se stoupanim 7", ale to uz bylo na moje potreby moc slaby. Prevod 2.08.
S tvym motorem muzes pocitat maximalni rychlost 3,5km/h na 1" stoupani, takze 9" bude zrejme zbytecne rychly.
marx2000
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: stř črc 13, 2016 1:32 am
Reputace: 0

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod marx2000 » pon zář 25, 2017 6:41 pm

Viky_CZ píše:Stoupani vrtule (druhy číslo) musíš zvolit podle lode - delka/vaha/typ trupu.

Na 4(5)HP motoru pouzivam stoupani 6". Mam ještě vrtuli se stoupanim 7", ale to uz bylo na moje potreby moc slaby. Prevod 2.08.
S tvym motorem muzes pocitat maximalni rychlost 3,5km/h na 1" stoupani, takze 9" bude zrejme zbytecne rychly.


Díky.
Loď je tato: VARI Marine Bodensee 370
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod Viky_CZ » pon zář 25, 2017 10:17 pm

Znam tu 300 verzi.... docela hluboky V, jestli se nepletu. Tam to chce spis poradnej tah a nižší rychlost. V kluzu budes uz od 15km/h. Tzn. stoupani vrtule rozhodne nezvyšovat.
Uživatelský avatar
Lemon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 281
Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Šumava
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod Lemon » pon zář 25, 2017 10:45 pm

marx2000 píše:Dovolím si ještě jeden dotaz. Pro nějakého matematika nejspíše.
1/ Nyní mám na tomto motoru lodní šroub 7,8x8. Dle výrobce je možnost osadit vrtuli až 7.9x9. Pokud bych zvedl výkon na 6HP a použil největší propeller, bude to hodně znát na rychlosti a síle?
2/ Zvažuji rovněž, že Tohatsu půjde do světa a pořídím Suzuki DF5A (přetuněný na 6HP), který má lepší převodový poměr 1,92:1 (Tohatsu 2,15:1), větší objem motoru (138 cm2 versus 123 cm2 Tohatsu), ale zase menší největší přípustnou vrtuli 7". Pomohu si nějak co se týče max. rychlosti a síly?

Mezi těmito dvěma variantami je obrovský finanční rozdíl, to si uvědomuji. I proto se raději zeptám. Navíc, suchá hmotnost Suzuki je 23,5 kg, kdežto Tohatsu 26,1 kg. Tož se mi s tím bude lépe tahat a navíc mohu Suzuki položit v podstatě na libovolou stranu.

Děkuji moc za váš input.


Ještě je tu varianta - pořídit ten Tohatsu 5HP ale ve 2T. Samozřejmě v nějakém pěkném stavu. Měl jsem možnost pár pětek vyzkoušet v době, kdy jsem si myslel, že nic většího nepotřebuji. A Tohatsu 5HP ve 2T (M5BS ) byl jednoznačně nejlepší. Vedle stejného 4-taktu co máš to byla úplně jiná jízda, mělo to odpich, okamžitý kluz, koncová rychlost větší.. Nakonec to není jen moje zkušenost, tady někdo píše, že má ten motor 5,5kW :
viewtopic.php?f=34&t=4788&hilit=Tohatsu+5HP&start=125 bobes, waterman
marx2000
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: stř črc 13, 2016 1:32 am
Reputace: 0

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod marx2000 » úte zář 26, 2017 9:36 am

Viky_CZ píše:Znam tu 300 verzi.... docela hluboky V, jestli se nepletu. Tam to chce spis poradnej tah a nižší rychlost. V kluzu budes uz od 15km/h. Tzn. stoupani vrtule rozhodne nezvyšovat.


Nevím co máš na mysli "docela hluboký V", vzadu pod zrcadlem je to skoro rovný :) Až to vytáhnu z vody, tak to pořádně nafotím.



Lemon píše:
Ještě je tu varianta - pořídit ten Tohatsu 5HP ale ve 2T. Samozřejmě v nějakém pěkném stavu. Měl jsem možnost pár pětek vyzkoušet v době, kdy jsem si myslel, že nic většího nepotřebuji. A Tohatsu 5HP ve 2T (M5BS ) byl jednoznačně nejlepší. Vedle stejného 4-taktu co máš to byla úplně jiná jízda, mělo to odpich, okamžitý kluz, koncová rychlost větší.. Nakonec to není jen moje zkušenost, tady někdo píše, že má ten motor 5,5kW :
viewtopic.php?f=34&t=4788&hilit=Tohatsu+5HP&start=125 bobes, waterman


Škoda, že jsem nenatočil, jak se to chová na vodě. Koukal jsem na to tvé video, jede to pěkně, no jak jsem psal, mě to se 100kg člunem jede v jednom 25 km/h, čili 5HP bude stále 5 HP :)

Docela bych byl rád, pokud by někdo dokázal říct na základě jakéhosi matematického výpočtu, zda je lepší varianta 1/ nebo 2/. Pokud je někdo znalý poblíž Županovic na Slapech, klidně se s ním osobně setkám a můžeme to u piva probrat :D
mirekk
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 56
Registrován: pát led 19, 2018 3:03 pm
Reputace: 6

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod mirekk » pon úno 11, 2019 7:42 pm

Priatelia, mam motor Mercury F5 co je totozny motor s Tohatsu, chcem na nom vymenit karburator a vrtulu s vacsim stupanim, samozrejme sa mi jedna o zvysenie vykonu. Neviem ci je vhodne oboje naraz alebo najprv skusit karburator vyskusat vysledok a potom pokial by nestacilo ist cestou aj vymeny vrtule, alebo opacne, prosim poradite mi aky karburator mam hladat? Oznacenie, nejaky konkretny part number? Pripadne na akeho predajcu sa obratit s objednanim?
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod RACEK » úte úno 12, 2019 8:00 pm

Cenu za nový karburátor počítej kolem 110,-Euro plus poštovné. Je otázkou jestli zvýšení z pěti na šest koní má za ty peníze smysl.
V Praze lze objednat u Imramovského.
Uživatelský avatar
BigTwin_Jirka
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: pon črc 28, 2014 2:00 am
Reputace: 8

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod BigTwin_Jirka » úte úno 12, 2019 8:23 pm

Z pěti na šest koní to samozřejmě smysl dává, je to dvacetiprocentní nárůst výkonu za pár korun. Motor funguje pocitově stejně, jen se mi zvedla hranice otáček. Stoupání na šroubu jsem neměnil. Člunek gumový 310 Zodiac. Jiní lidé mohou míti i jiné zkušenosti.
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1362
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Velký Osek

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod packa » úte úno 12, 2019 9:33 pm

a co by se melo zvednout ještě jineho-možna přirození -zvýší se otačky -tim padem i trochu výkon a spotřeba
jako kluci jsme se dostali k materialu od Svazarmu na upravu Jawa 50 pro motokcross,leštily se kanaly,snižovala hlava,jinej karbec a pod.Jo jezdilo to jako vítr,mohl jsi na tom vozit kdejakou boubelku ale taky se delal pěknej vír v nadrži a za leto byl motor vylagrovanej-prostě obsah ničim nenahradíš.
Když Viky začínal -polaboroval s vrtulema a hned mu to jezdilo o dost líp-tím bych vždycky začal-jak jsem psal v jinem prispevku -točím motor na třech lodích a na každou davam jinou vrtuli,měnim je i podle toho jak je zatížena
mirekk
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 56
Registrován: pát led 19, 2018 3:03 pm
Reputace: 6

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod mirekk » úte úno 12, 2019 10:48 pm

packa píše:a co by se melo zvednout ještě jineho-možna přirození -zvýší se otačky -tim padem i trochu výkon a spotřeba
jako kluci jsme se dostali k materialu od Svazarmu na upravu Jawa 50 pro motokcross,leštily se kanaly,snižovala hlava,jinej karbec a pod.Jo jezdilo to jako vítr,mohl jsi na tom vozit kdejakou boubelku ale taky se delal pěknej vír v nadrži a za leto byl motor vylagrovanej-prostě obsah ničim nenahradíš.
Když Viky začínal -polaboroval s vrtulema a hned mu to jezdilo o dost líp-tím bych vždycky začal-jak jsem psal v jinem prispevku -točím motor na třech lodích a na každou davam jinou vrtuli,měnim je i podle toho jak je zatížena



Diky, zacnem vrtulou, ked nepomoze skusim karburator, predsa len tieto upravy toho motora co mam ma vyjdu mozno do 250 eur, ked to nepomoze tak bude novy motor akurat to uz bude drahsia sranda :( aj ked ten novy motor uz je dost horuca tema akurat mi je skoda vyhodit 3 tisicky eurodukatov za novy a zo stratou predavat funglac motor ktory nema este ani rok
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod RACEK » stř úno 13, 2019 9:22 pm

U pětikoňáku bych čekal, že dodávaná vrtule je optimální pro gumák 3 metry a 2 lidi.
O jiné vrtuli bych uvažoval kdybych měl třeba kajutovku 2 tuny, nebo jen nějakou superlehkou kánoj.
O kolik se dá zrychlit změnou vrtule?

Karburátor zvýší výkon o 20%, ale rychlost sotva o 10%. Chce to změřit GPSkou, jinak to ani nepoznáš.

Ten karburátor z 6ky pasuje i na 3,5ku a tam je rozdíl výkonu již znát.
Uživatelský avatar
morave
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 39
Registrován: čtv říj 09, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod morave » sob črc 02, 2022 10:28 am

Zvětšit výkon 5Hp Tohatsu? Obsah motoru to umožní, ale životnost určitě nepřidá. Jak na to? V karburátoru lze trýsky zvětšit, tak jak jsem to dělal za mlada. Ze strunového drátu vybrousut trojhranný špičatý výstružník a pomalu a jemně trýsku zvětšovat. Nepřehnat, zpět to nejde. Otáčky zvednou nelze, zapalování má omezovač na 6000 ot/min. Zapalování přídává předstih 30st. a tak tam nelze použít jakékoliv. Při současném snížení kompese a s větší vrtulí, jsem z toho dostal značně větší výkon. Kolik nevím a ač jsem schopen to měřit na stolici, nejde o závodní motor, měřit to nebudu. Jenom poměrově: S 5m kajutovým člunem, jede 10Hp Tohatsu 12km/h max. S takto upravenou 5Hp 11km/h max. Já jsem spokojen. Co je nejdůležitější, je správný záběr vrtule, k dané lodi. To znamená stoupání a průměr. Je to věda, lze to vypočítat, lze i zkoušet. Ale to všichni zde zkušení dobře vědí, že vrtule je alfa i omega, při ladění motoru k lodi... Dá se s tím dosáhnout větších výsledků, než s blbě naladěným motorem.
V.
Uživatelský avatar
BigTwin_Jirka
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: pon črc 28, 2014 2:00 am
Reputace: 8

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod BigTwin_Jirka » stř črc 06, 2022 6:28 pm

Nejde primárně o trysky ale o průměr celého difuzoru. Je tak nějak větší?
Uživatelský avatar
BigTwin_Jirka
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 57
Registrován: pon črc 28, 2014 2:00 am
Reputace: 8

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod BigTwin_Jirka » stř črc 06, 2022 6:37 pm

Jo a ještě jsem nepobral tu teorii o životnosti motoru. Mohl bys to podat nějak jednodušeji?
Uživatelský avatar
PEPO
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 313
Registrován: stř lis 23, 2011 1:00 am
Reputace: 13
Bydliště: Furt pri vode

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod PEPO » čtv črc 07, 2022 8:23 am

Motor s obsahom 4/5/6 hp je konštrukčne rovnaký.
A je rozdiel pri 4 a 6 hp aké sily pôsobia napríklad na ložiská,prevodovku a podobne.
To je ako keby si načipoval auto a zvýšiš mu výkon ..samozrejme že to pôjde ale životnosť nebude na rovnakej úrovni.To zasa neznamená že každý rok bude nutná generálka- to zasa nie....
Uživatelský avatar
morave
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 39
Registrován: čtv říj 09, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod morave » ned črc 17, 2022 3:31 pm

Ani jsem na "úpravu karburátoru" neměl moc času, tak že to byla rychlost radost, spíše čištění. Na měření difuzoru jsem si nedělal kalibr, měřil jsem to přibližně, až po úpravě. Spíše to byla rutinní záležitost.
Zkoušeli jsme s kamarádem motor 5hp Tohatsu, s tímto „vyčištěným“ karburátorem, na gumáku Honda s nafukovací podlahou, na Labi Srnojedy Pardubice. Max rychlost 14.5 km/h, proti proudu, proud minimální. Nešlo o zkoušky výkonu, ale spolehlivosti a orientačně i spotřeby.
Vrtule původní 7,8x8, 3 list se výpočtem šroubovice posunovala 28km/h, při 5080 ot/min. motoru, převod na vrtuli 2,15:1, to znamená že prokluz ve vodě je 50%. Ideální je 20%. Ale, abych kvůli tomu kupoval jinou vrtuli, kterou stejně nemají, to asi né... :)
Ale jinak dobré, jede to, spokojenost! Kamarád, se kterým jsem to zkoušel se vyjádřil, že kdyby člun nebyl přetížený (oba máme celkem min.180 kg), kdybychom nebyli vyžraný, jel by rychleji a prokluz menší. Tzn, vrtule dobrá!!! :clap:
Spotřeba je někde mezi 2 a 3 lit/hod. Přesněji zatím nevím, nezabýval jsem se s tím, nezměřil jsem přesně délku trasy... :) Spotřebovali jsme, od stavidel Srnojedy po stavidla Pardubice a zpět (samozřejmě nutno odpočítat cca 500m od stavidla), dvě nádržky benzínu v motoru, to je asi 2 x 1,3 l. Kolik zbylo v nádržce, nevím. Doléval jsem asi 1 km zpět, po otočce v Pardubicích. Zanedbal jsem rychlost proudu Labe a měření rychlosti po proudu zpět.
Tohatsu 5HP má 123ccm obsah, to znamená, že teoreticky by mu šel zvýšit výkon na 7- 9 HP. Ale, konstrukční parametry převodovky (rozměry) neumožňují montáž větší vrtule. Plyne z toho, že i při zvětšeném výkonu motoru, není čím převést do vody výkon větší než 5,5, max 6 HP. Také jsem zjistil, že zapalování přidává cca 28 st. předstih a na 5500 ot/min má omezovač otáček.
Uživatelský avatar
Lemon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 281
Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Šumava
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod Lemon » pát srp 05, 2022 8:45 pm

Mnohem lépe se upravuje směrem nahoru Tohatsu 5HP ale ve dvoutaktu. Alespoň já s tím mám zkušenost. Abych neničil původní karburátor, koupil jsem relativně levně další tady: https://www.aliexpress.com/item/4001238835377.html
Určitě tam není omezovač, nebo alespoň když se dostane do kavitace otáčky dost vyskočí, takže je tam rezerva.
https://www.youtube.com/watch?v=esVTZXXc0Yo viz 1:08
Už s původním karburátorem jsem se dostal s člunem 330 cm na cca 31km/h.
S novým karburátorem, který má větší trysku a o cca 1mm zvětřený difuzor je to 35km/h.
Ale primárně nešlo o rychlost, ale dostat člun do kluzu ve dvou lidech, což s původním karbcem nešlo.
Otáčky jsou o cca 800 vyšší v zátěži a spotřeba vylezla skoro na dvojnásobek...
Za mě je to provedení 2T ale mnohem dravější, než 4T. Měl jsem možnost vyzkoušet Tohatsu 5HP ve 4T na stejném člunu a krom jediné výhody ve spotřebě a menším hluku to byl vedle 2T propadák.

Jinak jsem pak pořídil Yamahu15HP, se kterou už to jde z vody kdykoliv a to ladění jsem se vykašlal. Bylo v plánu ještě snížit hlavu, ale už na to nedošlo.
Ale co se týče životnosti, zrovinka Tohatsu 5HP v 2T provedení má objem 105 cm3 a motorky s tímto objemem mají běžně okolo 6-8kW.
Vzhledem že ten motor se používá mnohem kratší dobu během roku si dovolím tvrdit, že i upravený na vyšší výkon nebude mít problém s životností.
V původním wýkonu necelé 4kW je na svůj objem docela předimenzovaný. Řeč je stále o 2T provedení...
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod david » pát srp 05, 2022 11:21 pm

Byť bych se také nebál snížení životnosti, dovolím si poznamenat, že srovnávat cokoli na silnici s provozem na vodě nelze. Už jsi viděl něco na silnici v trvalém výkonu 80- 100% aspoň jednu hodinu? Na vodě běžně minimálně tu hodinu, na řece bez komor klidně 3 - 5 hodin. Teda aspoň já. Proto taky marinizované motory z auta mají sundaný výkon a otáčky nejmíň o dvacet procent.
Uživatelský avatar
Lemon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 281
Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Šumava
Kontaktovat uživatele:

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod Lemon » stř srp 10, 2022 10:37 am

Ano, to je určitě pravda, ta motorka , auto využívá při běžné ( průměr) jízdě možná jen 20-30 procent výkonu motoru.
Na druhé straně můj lodní motor celý rok stojí v garáži a během roku na něm natočím jednou za 14 dnů tak 30mthod.
Co se týče "opotřebení" je v tomto případě ten loďák oproti autu vlastně nevyužitý.
Ale naplno-dlouho ho nehoním nikdy. Většina těch motorů má na plný plyn nepoměrně vyšší spotřebu a hluk.
V případě té 5HP je ve výtlaku poměrně malý rozdíl rychlosti mezi cca 70 a 100 procenty plynu, a když se dostane člun do kluzu, stačí pak už jen půl plynu na to aby se v tomto režimu udržel. Ale ten výkon naplno je třeba právě proto, aby se člun dostal z vody a začal klouzat.

Snaha všech co ladí malé 5Hp motory na větší výkon je právě rezerva na to, aby člun dostali do kluzu. V tomto režimu je pak i menší spotřeba na ujetou vzdálenost. A hlavně se člověk sveze, je to jiné, než se courat ve výtlaku a míchat vodu za sebou...
Také jsem to tak měl, ale když si nasedla celá familie, tak to stejně nešlo do kluzu ani s tou vyhoněnou pětkou. Takže papíry a větší motor. To je asi jediné řešení a další cesta , protože ta pětka má své limity. Aneb z hovna bič neupleteš. A když jo, tak s ním nezapráskáš... :)
Husky
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 349
Registrován: stř čer 10, 2020 7:13 pm
Reputace: 35
Bydliště: I.Chomutov, II. Rovanjska

Re: Zvednutí výkonu Tohatsu MFS 5hp na 6hp

Příspěvekod Husky » sob srp 13, 2022 8:50 pm

T co jsi napsal, podepíšu.
Jezdím stejně- Na 3/4 plynu to dostanu do kluzu a na 1/2 plynu v kluzu poračuju, je to tím že máme podbný lodě. S plnou lodí + 100 litry benzínu mám poměr 16,5 kg/1Hp
Ale leckdo to má jinak. Klasická plechovka - kanálovka váží při dvojnásobné délce 15 ti násobek váhy mé lodě a s běžným motorem, který má kolem 40 Hp má poměr skoro desetinásobně horší.
Takže ten musí jezdit na plný plyn imervére, jinak mu to už vůbec nejede. O kluzu žádná řeč a proti proudu, když malinko stoupne Labe, couvá až do Hamburgu. když je zas vody míň, tak u Ústí s metrovým ponorem drbe skály :crazy:
Uvažoval jsem kdysi o holandský kanálovce. Je to sice často vymazlená stylovka a komfort s dvěma kormidelnami, teakem na palubě a se salonem v mahagonu, ale nemá to pro naše poměry význam ( z mýho úhlu pohledu) a to ani se 100 kunem, když takovou motorizaci na takové lodi mimořádně seženeš.
na moři je to asi úplně marný. :hmm: :hmm:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host