Motor Tümmler SB75/1 nastavení předstihu, odtrhu

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

pajavlk
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 1
Registrován: úte říj 03, 2017 6:22 pm
Reputace: 0

Motor Tümmler SB75/1 nastavení předstihu, odtrhu

Příspěvekod pajavlk » úte říj 03, 2017 6:36 pm

ahoj,
potřeboval bych radu od zkušenějších. Dostal se mi do rukou tenhle motor akorát po zásahu domácí kutila, zprovoznil jsem všechno až na zapalování.

Jiskru dává krásnou ale problém bude asi nastavení předstihu a odtrhu. Lámu si hlavu nad tím jak nastavím okamžik rozepnutí kladivka, tedy hození jiskry s měrkou ve válci před horní úvratí když nemám vačku která se sundá spolu se setrvačníkem. Zapalováním můžu hýbat na obě strany ale fakt nevim jak poznat kde je to správně když nevidím ani nezměřím okamžik rozepnutí. Otrh se předpokládám nastavuje pohybem kladívka nahoru dolů ale opět nemám možnost vyzkoušet pokud tam není setrvačník.
Naposled jsem tohle nastavoval u fichtla ale tam byla vačka na klikovce a bylo to krásně vidět. Tady fakt netuším...

dle německýho manuálu má jiskru hodit 3,5mm před horní úvratí a odtrh je 0,4mm

Poradí někdo, díky moc?
david
moderátor
Příspěvky: 5133
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 125
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Motor Tümmler SB75/1 nastavení předstihu, odtrhu

Příspěvekod david » stř říj 04, 2017 7:56 am

No já to dělám dírou v setrváku a předstih na papírek nebo ohmetrem. Jinak to snad ani nejde. Předstih se hnout nemůže, leda by se v něm někdo hrabal, což se někdy dá poznat podle omačkanýho kolem šroubů. Tak obvykle stačí jen odtrh. Každopádně odtrh nejdřív, potom předstih !!!!!

orientačně - rozpojuje, když kontakty zalejzaj mimo díru že už skoro nejsou kolmo vidět.
Uživatelský avatar
Lemon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 239
Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
Reputace: 38
Bydliště: Šumava
Kontaktovat uživatele:

Re: Motor Tümmler SB75/1 nastavení předstihu, odtrhu

Příspěvekod Lemon » stř říj 04, 2017 11:34 pm

Tumlera neznám, ale obecně je kromě ohmmetru ( šlusmetru ) super věc právě na seřízení správného předstihu sroboskopická lampa.
Já jsem si před časem postavil tohle, mám tam jen pět LED:
https://skoda-virt.cz/cz/clanky/motor/9 ... predstihu/
Ale určitě snad půjde někde zapůjčit.

Nastavíš píst před horní úvrať přesně na hodntu, kde to má pálit a uděláš fixou čáru na setrvačníku oproti motoru.
Pak zapojíš strobolampu, kabel od svíčky provlečeš snímačem a startuješ . Lépe když někdo startuje a ty si lampou blikáš na tu čáru, cos udělal fixou.
Ta čára na motoru na setrvačníku se ti musí krýt - strobolampa blikne přesně v momentě kdy to hází jiskru a ty vidíš, jestli jsi správně.
Za běhu motoru a přidávání/ubírání plynu to nepatrně courá.

Nechaj se s tím odhalit obecně i chyby elektronického zapalování, nebo špeky typu pootočený magneo ( střiženej klínek atd.. ) , kdy to sice jiskru dává krásnou, ale úplně jindy než má :shock:

V nouzi jde na primár zapalovací cívky ( indukčky ) zapojit nějakou větší doutnavku, ale musí se to pak dělat v úplné tmě, neboť ta doutnavka moc nesvítí :-(

Tady máš pěkné video sice od nějakého fichtla ale Tumler na tom bude podobně: https://www.youtube.com/watch?v=5XswSA1i_CE
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2381
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Re: Motor Tümmler SB75/1 nastavení předstihu, odtrhu

Příspěvekod tataS » čtv říj 05, 2017 9:46 am

Jelikož jsem vlastnil Trabanta, Wartburga a Barkase, tak jsem se s těmi rozdělovači dosti natrápil. To základní nastavení podle značky u destičky
stačí pro nouzový stav. Ale pro pořádné nastavení cigaretový papírek (třeba s vajglu a pod), nebo ten šlusmetr jsou dosti nepřesné. Hlavní
předpoklad úspěchu je mít pertinaxovou destičku u kladívka co nejnovější, protože její snížení (ošoupání) i při správném nastavení odtrhu 0,4mm
se zmenšuje odtrh. Případně opačně se dá změnou odtrhu nastavit předstih. Já jsem před příchodem stroboskopu za (který je zdaleka nejlepší),
používal měřák PU 140, který byl dělám pro motoristy a tam se kromě řady různých jiných hodnot dal měřit i úhel sepnutí kontaktů při chodu motoru
a to bylo tehdy nejpřesnější. Hodnoty nastavené při vypnutém motoru proti motoru v chodu, bývají dosti odlišné. Při chodu se vymezí všechny vůle,
při použití všech papírků atd se kladívko dostane do jiné polohy než je při otáčkách a také opotřebení kladívka a kovadlinky (různé pecky a dírky)
také to dosti zkreslují proti provozu. Pokud si správně vzpomínám, tak prakticky pro všechny dvoutakty platilo nastavení 22°před horní úvratí,
což je 3,57mm. I když jsem nastavoval s hodinkami místo svíčky a ohmetrem na kladívku, tak při chodu to vykazovalo odlišné hodnoty.
Ten přestavitelný předstih se používal pouze u 2T motorů, kde to mělo označení zajíce a želvy a prakticky se s tím vyrovnával předstih motoru podle
zatížení člunem. Pokud byl motor pro člun slabý, tak bylo lepší dát menší předstih aby se nedusil, protože nešel vytočit do otáček a měl moc benzínu.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti