Jak silný motor plachetnice

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3035
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 287
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Jak silný motor plachetnice

Příspěvekod lynx » čtv lis 09, 2017 3:01 pm

Zajímá mě váš názor na následující pravidlo pro odhad výkonu motoru plachetnice:
“As a rule of thumb, allow 3hp per tonne of displacement, or 1hp per foot of waterline length.”
tedy:
„Od oka počítejte s třemi koni na tunu výtlaku nebo s jedním koněm na stopu délky na vodorysce.“
(Zdroj: http://www.sailingtoday.co.uk/practical ... ht-engine/ )

Nějak mi to nevychází.
Vezmu-li plachetnici o LOA 28 stop, která má odhadem výtlak 3 až 4 tuny a LWL třeba 22 až 23 stop, pak mi vychází 9 až 12 koní podle výtlaku a 22 až 23 koní podle LWL.
(Konkrétní příklad lodi: Albin Cumulus – LOA 28,08', LWL 22,33', výtlak 3200 kg.)
Proč ten rozdíl?
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2071
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 105

Re: Jak silný motor plachetnice

Příspěvekod err_ » čtv lis 09, 2017 3:22 pm

Bral bych to dle vytlaku. Nikoli dle delky. A sel bych klidne do 4HP az 5HP na tunu. Pokud budou jen 3HP / 1t, tak spoustu mist vubec neprojedes. S motorem bys mel pri strednich otackach dosahnout rychlosti trupu. Nekdo to pocita az na 3000 rpm, coz je dle meho ale spatne, protoze jednak motor rychleji opotrebujes, ale take zere o dost vice paliva. A to u plachetnice (ne motorsailera) hraje vyznamnou roli. Nadrze se sice zvetsuji, ale i tak jsou dost omezene.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 707
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 63
Bydliště: Metylovice

Re: Jak silný motor plachetnice

Příspěvekod Richard » čtv lis 09, 2017 3:27 pm

Nu ... možná je to tím, že toto pravidlo vznikalo v době, kdy souvztažnost váhy a LWL byla jiná, než je dnes. Asi bych se držel vyšší hodnoty ... kdo vyplouvá z přístavu proti vlnám, či byl nucen probíjet se proti větru do závětří maríny, ten je vděčný za každého koně.

Pro ilustraci parametry mé lodě - LOA 11m, LWL (odhad) 9m, výtlak 7,5 tun, motor 50 HP.
Podle poučky 7,5 tun*3=22,5 HP, cca29stop*1=29HP => rozdíl není až tak výrazný.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3035
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 287
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak silný motor plachetnice

Příspěvekod lynx » čtv lis 09, 2017 3:46 pm

Že je dobré mít rezevu výkonu je jisté. Stejně tak je dobré motor netočit moc – zlatých 2000 až 2300 otáček.

Richard píše:Nu ... možná je to tím, že toto pravidlo vznikalo v době, kdy souvztažnost váhy a LWL byla jiná, než je dnes.

To je možné vysvětlení – starší lodi měly poměr LOA/LWL vyšší. Ovšem článek je z nedávné doby, měl by změny reflektovat.

Ony ty stránky už při zběžném pohledu/čtení jsou trochu divné. Vkládám postřeh, který jsem napsal jinde:

Dobrá zada nad zlato
Na stránkách Sailing Today je mimo jiné i článek o tom, jak ušetřit při charteru lodi. Jeden z bodů zní:

„Léto v Karibiku“
„Pokud máte rádi teploty kolem 30 stupňů, uvažujte o (plavbě v) Karibiku od července do října. Můžete tak plachtit po dobu 10 dní za cenu sedmi v nízké sezóně. Je sice vlhko, ale pasáty příjemně ochlazují, případně se můžete poohlédnout po lodi s klimatizací.“

Fakt jsou v tomhle období pasáty tím nejpodstatnějším rysem počasí? Věřím, že vítr v té době může člověka slušně ochladit, ale radši bych si trochu připlatil a neriskoval, že ten větrák někdo zapne moc silně.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti