Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

seky
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 3
Registrován: pon črc 16, 2018 2:50 pm
Reputace: 0

Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Příspěvekod seky » čtv zář 13, 2018 4:18 pm

Zdravim,

mel bych, takovou, mozna pro vetsinu lidi zbytecnou otazku. Hledal jsem vsude a nenasel na ni odpoved.
Proto pisi sem, snad mi to nekdo dokaze racionalne vysvetlit :-) .

Letos v Chorvasku jsem premyslel, jestli je lepsi vytahovat ( vyklapet ) zavesny motor na zrcadle nebo ne.

Jedna se o to, ze npr. kdyz budu mit obycejne zelezo namocim ho, necham uschnout, zase ho namocim/uschne, zrezne mi daleko, daleko rychleji, nez kdyz ho necham porad ponorene ve vode stale...

Neni to podobne u zavesnych motoru ve slane vode ? Neni lepsi mit motor celou dobu dovoleny ponoreny ve slane vode ?
Kdyz spocitam motoru cykly ponoreni/oschnuti denne je to treba 5 , za celou dobu tedy 75 techto cyklu…

Pozoroval jsem ruzne lode v Chorvatsku a taky to mistnim asi neni jasne. Prijde mi spis ale, ze lidi kteri jezdi clunem / lodi kazdy den, motor nevyklapeji.

Tot vse o mem skormnem dotazu. :-)
Uživatelský avatar
maximilian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 144
Registrován: ned led 03, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Re: Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Příspěvekod maximilian » stř zář 19, 2018 12:36 am

Pretože ma to tiež zaujíma, dal som si námahu a prečítal viaceré zahraničné fóra na túto tému. Výsledok diskusií, či nechať nohu motora (vybaveného funkčnou anódou) ponorenú v slanej vode alebo ju vyklopiť, je tak 50:50. Málokto sa ale na fórach bavil o niekoľkohodinovom či niekoľkodňovom kotvení alebo vyviazaní člnu. Riešilo sa dlhodobé „zimovanie“ člnov na vode. Mnohí, včítane výrobcov jednoznačne odporúčajú motor premyť sladkou vodou ešte predtým, než sa slaná voda odparí, pre iných je to zbytočné, lebo oni to nikdy neurobili a motor nekorodoval a fungoval desiatky rokov.
- Argumenty pre vyklopenie: Existuje šanca, že sa v otvoroch a dutinách motora rozmnožia mikroorganizmy, čo môže blokovať prietok vody alebo výfukových plynov. Zníženie korózie. Vyklápanie motora je tam na to, aby sa používalo.
- Argumenty pre ponechanie vo vode: Anóda ponorená vo vode chráni motor pred koróziou. Ak je motor vyklopený, anóda nefunguje (chýba elektrolyt), ale soľ je v motore a môže urýchliť koróziu, najmä vo vlhkom prostredí. Voda sa po vytiahnutí z vody odparí a soľ sa tak prichytí na povrchy v motore, že ani neskoršie preplachovanie sladkou vodou ju nemusí odstrániť. Motor vo vertikálnej polohe je viac chránený pred poškodením iným plavidlom.
Môj názor je, že pri dovolenkovom státí člnu je asi jedno, či je motor vyklopený alebo nie, čo sa týka korózie. Určitým dôvodom na ponechanie motora vo vertikálnej polohe je jeho ochrana pred nárazom iného člnu alebo zranenie sa plavca, hlavne detí, ktoré sa okolo vyviazaných člnov zvyknú blázniť. Po skončení dovolenky pri mori, však treba motor dokonale premyť čistou sladkou vodou, prípadne s použitím nejakého komerčného prípravku, ktorý lepšie rozpúšťa soľ a zároveň potláča koróziu.
Uživatelský avatar
sedivak
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 338
Registrován: čtv zář 18, 2008 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Stará Boleslav

Re: Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Příspěvekod sedivak » stř zář 19, 2018 6:35 pm

Ahoj, já pokud jsem na lodi (přes den) tak mám motor po celou dobu ve vodě. Na noc a pri delší odstávce ho vyklápím. Myslím, že pokud slaná voda vyteče a motor oschne, tak k žádné zásadní korozi nedochazi. Nemám na noze antifouling, tak jí tímto uchránim od nárostů.
Uživatelský avatar
sedivak
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 338
Registrován: čtv zář 18, 2008 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Stará Boleslav

Re: Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Příspěvekod sedivak » stř zář 19, 2018 6:37 pm

Samozřejmostí je důkladné odsolení po návratu domů!
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7155
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 106
Bydliště: Bratislava

Re: Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Příspěvekod Denis » stř zář 19, 2018 9:05 pm

Už sme tu o tom písali, pred 10 rokmi :) ,motor nevyklápať pretože v kanálikoch slaná voda vyschne a sol krištalizuje. Kanáliky časom môžu byť ucpané solou v celom profile. Nikdy by som tomuto neveril, keby som taký motor nevidel na vlastné oči. Jednalo sa o 15 Hondu. Ani prepláchnutie v pitnej vode túto sol neodstráni, jediné čo pomôže pri návrate z mora je jazdiť na vnútrozemských vodách.
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 586
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 51

Re: Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Příspěvekod olin » stř zář 19, 2018 9:52 pm

Známej provozoval takhle zarostlou Yamahu na Labi dvě sezony a ta sůl je v motoru pořád.
Uživatelský avatar
maximilian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 144
Registrován: ned led 03, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Re: Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Příspěvekod maximilian » stř zář 19, 2018 10:05 pm

Upchatie kanálikov soľou po odparení vody hrozí najmä v moriach s vyššou salinitou. V Baltickom mori by to nemusel byť problém, ale v takom Mŕtvom mori je to asi isté. :cry:
Uživatelský avatar
sedivak
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 338
Registrován: čtv zář 18, 2008 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Stará Boleslav

Re: Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Příspěvekod sedivak » stř zář 19, 2018 11:04 pm

Při odpaření slané vody určitě problém bude, jde o to kolik v jakém motoru zůstává v kanálkách chlazení vody. Co jsem pozoroval u mého mercury, tak bych řekl, že prakticky všechna voda po vyklopení odteče.
Uživatelský avatar
maximilian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 144
Registrován: ned led 03, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Re: Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Příspěvekod maximilian » stř zář 19, 2018 11:09 pm

Ešte na doplnenie: Na rozdiel od aut, v ktorých sa používa na chladenie demineralizovaná voda, lodný motor v slanej morskej vode sa chladí vodou, ktorá obsahuje okrem iónov alkalických kovov (sodík, draslík) aj ióny alkalických zemín (vápnik, horčík). Práve z týchto sa pri chladení motora (hlavne nedostatočne chladeného motora) vytvárajú vo vode nerozpustné uhličitany, tzv. vodný kameň (príklad: varná kanvica, pračka, atď.). Je jasné, že tento vodný kameň, v ktorom je zrejme zapečená aj morská soľ, nepôjde vypláchnuť z chladiaceho systému obyčajnou vodou. Mohol by pomôcť dlhodobý preplach kuchynským octom alebo roztokom kyseliny citrónovej. Existujú aj komerčné prípravky na odvápnenie lodných motorov, ale asi to nie je lacná záležitosť.
Aj vyššie uvedené dáva za pravdu tým, ktorý tvrdia, že horúci, neprepláchnuty motor treba nechávať vo zvislej polohe, aby z kanálikov okolo valcov motora vytieklo čo najviac vody a znížila sa tak tvorba vodného kameňa, ktorý aj keď hneď neupchá chladiace kanáliky, postupne znižuje výmenu tepla pri chladení motora.
Uživatelský avatar
sedivak
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 338
Registrován: čtv zář 18, 2008 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Stará Boleslav

Re: Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Příspěvekod sedivak » čtv zář 20, 2018 4:53 pm

I když motor necháš nevyklopený ve vodě, tak voda zůstane jen v ponořené noze. Z chladící části, která je pro přenos tepla nejdůležitější a to je okolo válců motoru stejně vyteče........
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7155
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 106
Bydliště: Bratislava

Re: Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Příspěvekod Denis » čtv zář 20, 2018 11:17 pm

sedivak píše:I když motor necháš nevyklopený ve vodě, tak voda zůstane jen v ponořené noze. Z chladící části, která je pro přenos tepla nejdůležitější a to je okolo válců motoru stejně vyteče........

A o tom to je, tiež si myslím že nevytečie a tak sa nemá čo vysušiť. Ak sa motor vyklopí a voda vytečie, tak ten zvyšok vody sa vysuší, zanechá povlak soli a po mnohých opakovaniach tie kanáliky nakoniec ucpe.
Uživatelský avatar
sedivak
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 338
Registrován: čtv zář 18, 2008 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Stará Boleslav

Re: Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Příspěvekod sedivak » pát zář 21, 2018 6:32 am

Špatně jsi přečetl co jsem napsal Denis. ;) psal jsem, že voda i když motor necháš ve vodě zůstane jen v noze, která je ponořená pod vodou. Takže z chladící části válců z motoru stejně odteče. Navíc dochází k nárostům na noze a propeleru, pokud nemáš antifouling. Na některých motorech, které jsou dlouhodobě ve vodě je to pak dost vidět.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1615
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 67
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Příspěvekod Zdenda12345 » pát zář 21, 2018 7:20 am

Nepřipadá vám zábavný, že my, kteří jsme na tom moři pár týdnů v roce, řešíme zarůstání solí a řasama, a domorodci, kteří mají ty lodě na vodě 10 měsíců v roce, to nijak zvlášt neřeší? :D
Uživatelský avatar
sedivak
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 338
Registrován: čtv zář 18, 2008 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Stará Boleslav

Re: Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Příspěvekod sedivak » pát zář 21, 2018 9:39 am

No však to taky řešíme hlavně v teoretické rovině ;)
Důlěžitější věc je pravidelná kontrola převodového oleje, zda tam není voda.
A po příjezdu domů pokud možno včasné odsolení :)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7155
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 106
Bydliště: Bratislava

Re: Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Příspěvekod Denis » pát zář 21, 2018 5:10 pm

sedivak píše:Špatně jsi přečetl co jsem napsal Denis. ;) psal jsem, že voda i když motor necháš ve vodě zůstane jen v noze, která je ponořená pod vodou. Takže z chladící části válců z motoru stejně odteče. Navíc dochází k nárostům na noze a propeleru, pokud nemáš antifouling. Na některých motorech, které jsou dlouhodobě ve vodě je to pak dost vidět.


Porozumel som ťa dobre. Keď necháš nohu dolu, tak zrejme nevysychá voda v tých častiach odkial vytiekla. Teoretická rovina to úplne nie, lebo môjmu susedovi sa to stalo. On však jazdil s tým motorom len v Chorvatsku, dva týždne, potom ho odstavil v pivnici a na rok znovu. Asi po 5 rokoch prestalo chladiť. A babo raď. Ja keď som prišiel z Chorvatska, tak som ešte na Dunaji odjazdil desiatky hodín.
Uživatelský avatar
sedivak
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 338
Registrován: čtv zář 18, 2008 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Stará Boleslav

Re: Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Příspěvekod sedivak » pát zář 21, 2018 6:38 pm

Psal jsem o tom, že i když necháš motor dole ve vodě, tak voda vyteče z té chladící části okruhu, která je nad hladinou. Proto i po malé odstávce, po nastartování trvá nějakou dobu, než pumpa dopraví vodu do části nad hladinou a teprve po nějaké době začne vytékat z kontrolniho otvoru.
Uživatelský avatar
sedivak
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 338
Registrován: čtv zář 18, 2008 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Stará Boleslav

Re: Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Příspěvekod sedivak » pát zář 21, 2018 11:42 pm

No a to co se stalo sousedovi mohlo být tím, že motor po provozu ve slané vodě neodsolil :?
Uživatelský avatar
sedivak
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 338
Registrován: čtv zář 18, 2008 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Stará Boleslav

Re: Zavesny motor ve slane vode, lepsi vyndavat nebo ne.

Příspěvekod sedivak » sob zář 22, 2018 1:34 pm

Nechci se tady dohadovat, zda je můj názor jen ten správný. :D Myslím, že jak psal Zdenda, tak při většinovém provozu na sladké vodě ten týden, nebo dva, motor u moře přežije bez větší úhony ať ve vodě, nebo vyklopený.
Jen jsem chtěl upozornit, že i když se motor nechá ve vodě, tak voda z části nad hladinou odteče a pak je to stejné, jako když ho vyklopíš ven. A to ti ještě navíc po vyklopení vyteče voda i z nohy a nemá se tedy sůl z čeho usazovat.
Ať tak, či onak snažím se máčet nohu motoru v agresivním slaném prostředí co nejméně.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti