2T motory

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1757
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: pri Malom Dunaji

Re: 2T motory

Příspěvekod Ozzie » úte úno 12, 2019 6:12 pm

Viacerí tu nepochopili o čom sa tu diskutuje.
Nikto z nás si nemyslý, že vodní policajti, alebo úradníci či technici ŠPS sú blbí. Nikto nechce nikoho oklamať, ošáliť. Bodka. :D
Nová veta: Výrobcovia sa vždy snažili ponúknuť svoje motory na každý trh a museli sa prispôsobovať rôzným limitom. Najlacnejšie riešenie bolo aj je
priškrtiť, resp. otvoriť motor na potrebný výkon. Ako príklad uvediem legendu HONDA BF 8
honda-marine-bf8-sd-39864080132165484969505157674570x.jpg

Tento legendárný motor pozná každý. Je 8 koňový robustný dvojvalec s "mohutnou nohou" :D Dokonca konštrukcia bola identická s 10 a aj 15 HP. Opravte ma keď sa mýlim. A napriek tomu z neho Honda urobila 6 HP a veru existovali aj motory s nálepkou 3,68 kW, lebo na niektorých trhoch boli limity na registráciu max 4 kW.
A takto vznikali aj dvojvalcové štvortaktné Yamahy, Mercury a Suzuki. Boli to skvelé motory s kultivovaným chodom. A starší vodáci si určite pamätajú malé dvojtaktné dvojvalce Johnson, Evinrude či Yamaha.
Žiaľ v poslednej dobe trend sa otočil a 6HP sa robí z 5HP jednovalca "otvorením" karburátora. Výsledok poznáme všetcia.
Riešenie vidím na príklade Nemecka, kde do 15 HP netreba registráciu a ani VMP. Nedávno aj Maďari povolili limit do 10 HP. Tým pádom u nich sa skončili takéto debaty. Na trhu ešte stále sú väčšie motory s označením 3,68 kW. Pýtajú za ne veľa, ale pre nás to môže byť riešenie na bezstarostnú rybačku, či vodácke túry.
mirekk
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 30
Registrován: pát led 19, 2018 3:03 pm
Reputace: 0

Re: 2T motory

Příspěvekod mirekk » úte úno 12, 2019 6:33 pm

Bord píše:Důležité co je na štítku?Ten motor 8HP má proti pětkám mohotnější nohu a je to dvouválec asi tak :D



Ano, je ten motor mohutnejsi, je dvojvalec, ale skusme si predstavit situaciu ze pride ku kontrole policiou, motor nesie stitok s vyrobnym cislom a mimo inych udajov aj s maximalnym vykonom, pripustme teda ze na stitku je vykon 3,67 kw, na motore nalepka 5xs, samozrejme aj ti policajti niesu dementny a vedia co oznacenie 5xs skryva, ale udaje hovoria jasne motor je podla vsetkych oznaceni vyrobcom 5 konovy, myslis ze ti odmontuju ten motor z clna a zabavia aby zistovali jeho realny vykon?
Uživatelský avatar
Andrejjeep
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 17
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: 2T motory

Příspěvekod Andrejjeep » úte úno 12, 2019 7:23 pm

No myslím, že na túto otázku môže odpovedať len prípadný stret z kontolou, ostatné je polemika a varanie z vody v hrnci.

Ak výrobca potlačí výkon reštrikciou a dá štítok, kde bude výkon tých 5k tak sa zrejme nebude nič diať.

Tiež by som prijal keby mohol mať na plachetnici nejaký 6k motor a nemusel si lámať hlavu z registráciou a mohol ho použiť aj na inom plavidle.

Ako píše Ozzie ideálne by to bolo ako u susedov a veľa problémov by to vyriešilo, ale to tu je ešte na dlhú trať a bohužiaľ zatiaľ na to nie sme ako národ pripravený.

A.
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1311
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Velký Osek

Re: 2T motory

Příspěvekod packa » úte úno 12, 2019 8:53 pm

mirekk píše:Nuz priatelia, byrokracia tymto bananistanom v ktorom zijeme vladne, reku idem dnes pokukat nejake tie 15 ci 20 konove nove motory, honda, mercury, yamaha proste krasa a je z coho vyberat ale narazil som opat na jednu neskutocnu kktinu ktora ma vratila na samy zaciatok, clny mam dva a motor potrebujem iba jeden, kedze musi byt motor s clnom registrovany ako celok tak som zas v riti, lebo na druhy gumak si ho nahodit nemozem. Opat sa myslienkami vraciam k tej prasivej dvojtaktnej Selve :(


je to nejake divne-asi v SR mate jine predpisy....
mam 3 lodě -Sport 25,Sport 50 a kajutovku- jeden motor mam napsany na všech lodích ,na Sportu 25 jako jedinny, na ostatních jako druhy a pokud tam dam 5koniku aby stim mohl jet nekdo bez VPM tak zakreju reg. čislo-přelepím kusem papiru.Zatim s poříčakama problem nebyl.
Na druhou stranu jsem videl jak koukli na obsah,do počítače a rybař s udajne seškrcenym motorem dostal 500 a ven z vody. nějaky papir je nezajímal
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1866
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 30
Bydliště: Ústí-Brná

Re: 2T motory

Příspěvekod geus » stř úno 13, 2019 11:13 am

Taky zalezi jak kdo pluje je jasne ze na gumaku s motorem 5xs ve 3 lidech pluje v kluzu tak tam nema vykon 5hl ale 15hp tak ho osoli kdy popluje ve vytlaku i ve 3 lidech tak tam treba tech ho opr.ma a vykaslou se na nej kfyz nedela pitomosti. Neco jineho je pokud je tam nehoda. Tak ten motor muzou resit i na nejakem testu kolik mel v tu chvili hp
Uživatelský avatar
Zahajskej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 128
Registrován: stř zář 15, 2010 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Zahájí, okr.Mělník

Re: 2T motory

Příspěvekod Zahajskej » pon úno 18, 2019 3:02 pm

Tady v ČR SPS tvrdí, že pokud je motor označen jako 5HP a méně, je mimo jejich gesci, protože mohou prý kontrolovat jen to, co je registrované.
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 638
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 57

Re: 2T motory

Příspěvekod olin » pon úno 18, 2019 4:21 pm

Zahajskej píše:Tady v ČR SPS tvrdí, že pokud je motor označen jako 5HP a méně, je mimo jejich gesci, protože mohou prý kontrolovat jen to, co je registrované.


Kontrolujou i neregistrovaný - vlastní zkušenost.
Jeden vasercajt mi říkal, že maj ty 5xs v merku. Pokud se s tím člověk chová slušně, tak ho nechaj bejt. Pokud s tím však někdo bude dělat bordel, tak prej není problém motor zabavit a poslat na expertýzu. V případě, že se prokáže víc, jak těch 5hp, tak majitel dostane tučnou pokutu a zaplatí veškeré náklady. Myslím ale, že aby se tím zabejvaly, tak by je někdo musel pořádně nas*at. Prej ale hrozí, že přijde z vrchu nařízení, aby po nich začly jít. Zatím to však je jen o chování majitele toho motoru.
Jinak motory znají cajti hodně dobře. Stačilo, když jednoho človíčka odsud viděly na dálku a ač má motor stejně velkej, jak můj 5hp Johnson, tak hned řekly, že si ho všimly a že nejsou blbý a ten motor není 5, ale 8hp. Trefily se přesně a ještě dodaly, že dvouválce jsou většinou od 8hp s vyjímkou Johnsona a podobně.
Uživatelský avatar
kapo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 545
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 26
Bydliště: Phobos 24

Re: 2T motory

Příspěvekod kapo » úte úno 19, 2019 4:27 pm

V roce 2016 jsem nově přihlašoval z Polska dovezenou plachetnici ke které byl Mercury 9,9 hp 2T.Samozřejmě přelepenej na 6 hp.Měl jsem bobky že mi to u SPS neprojde, technik si nechal sundat kryt, tam dvě svíčky....zkontroloval štítek na motoru a byl v pohodě. Motor to byl úžasnej, startoval na brnknutí, tichý chod, řazení rychlostí na plynové páce,bez vibrací ale ČMUDIL. Po 2 letech experimentování z různými oleji jsme ho prodal :(
Uživatelský avatar
Lemon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 243
Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Šumava
Kontaktovat uživatele:

Re: 2T motory

Příspěvekod Lemon » čtv bře 07, 2019 10:30 pm

Denis píše:............a z praxe sa javí napr. 15 koní viac, ako 15 k dvojtaktu. Na to ako sa má prepravovať si človek rýchlo zvikne a úplne to vynahradí, že nemusíš sledovať či si olej dal do benzínu, alebo nedal.
Moderné, teda najnovšie 20 k Suzuky a Tohatsu majú len 44 kg a neporovnatelne tichší chod a omnoho nižšiu spotrebu.


Tak já jsem měl možnost porovnat Tohatsu 5HP ve dvoutaktu ( 2007 ) a ten samý motor ve čtyřtaku (2014 )
Je to nebe a dudy ve prospěch dvoutaktu. Ten okamžitě vystřelí , čtyřtaktu to chvíli trvá, než člun ( Bush 330 ) vyleze z vody. A co se týče kultivovanosti, tak na volnoběh je ten dvoutakt mnohem hodnější, 4T se pajtluje , že jsem měl chvílemi obavy, že je něco špatně.
2T je o něco rychlejší, rozdíl byl cca 3 km/h a má o něco větší spotřebu, ale 2x tolik co 4T určitě ne!
Ano, když jedou motory naplno, je 2T hlučnější, ale není to takový rozdíl - spíš je to dané vyššími otáčkami pro plný výkon.

Někdo tu na fóru srovnával 2T 15HP amahu a 4T 15HP Suzuku. Na stejných člunech - elaborát jak román od Zoly. Také tam vítězil ten 2T motor. Dvoutakty jsou prostě živější, ostřejší, to je také důvod, proč motokros dnes jezdí stále 2T motory.
Tam je další důvod i hmotnost a poměr výkonu na jednotku hmotnosti.
Jedovaté vodní scootery, sněžné scootery, různá vodní prkna to je stále oblast, kde 2T panují, neboť mají oproti 4T řadu výhod
Sorry Denis, ale je to přesně obráceně, než píšeš. Ono to vyplývá i z fyzikálních principů těch motorů.

[/quote]
Uživatelský avatar
Lemon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 243
Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Šumava
Kontaktovat uživatele:

Re: 2T motory

Příspěvekod Lemon » čtv bře 07, 2019 10:45 pm

Zahajskej píše:Tady v ČR SPS tvrdí, že pokud je motor označen jako 5HP a méně, je mimo jejich gesci, protože mohou prý kontrolovat jen to, co je registrované.


Je třeba na to kouknout například takhle: Budu mít na člunu 8Hp motor, továrně seškrcený nějakou clonou v karburátoru na předepsaných 5HP. K tomu certifikát - je vše OK. Dělá se to tak i u motocyklů....
V momentě, kdy bude nějaký průser, srážka na vodě, nedejbože úraz, bude se vše kontrolovat, dojde i na to, zda motor je opravdu tak, jak ho výrobce vyrobil a prodejce dodal zákazníkovi.

V případě že se zjistí, že zákazník odstranil restriktor za účelem zvýšení výkonu, nebo že motor 5HP je ve skutečnosti 15HP půjde to samozřejmě k tíži toho provozovatele. V krajním případě to může být kardinální problém, neboť provozovatel neměl oprávnění k řízení, neměl registraci na SPS atd.. A co je platné, že nehodu nezpůsobil?

Když pojedu s trambusem po hlavní a někdo mi nedá přednost, co je platné, že jsem nevinen, když mám papíry jen na osobní auto ?
mirekk
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 30
Registrován: pát led 19, 2018 3:03 pm
Reputace: 0

Re: 2T motory

Příspěvekod mirekk » pon bře 11, 2019 10:22 pm

Ja ten motor nepotrebujem na divociny na vode, akurat potrebujem motor ktory utiahne na 3,5 metrovom gumaku aspon dvoch dospelych ludi po dunaji proti prudu a budem mat este aky taky pouzitelny vxkon v rezerve na manevrovanie.

Co sa tyka preukazu vmp tak ho budem mat spraveny do dvoch mesiacov, akurat fakt kvoli dvom, trom vyjazdom na dunaj za rok nechcem platit registraciu, potom pravidelne poistky a vlacit cln na technicke prehliadky.

Ako som uz niekolko krat povedal a napisal je tu velka byrokracia namiesto toho aby niekto rozumny posunul limit z 5 koni na 15 a povinnost registracie az na 15 koni.

Ale dolezite je ze aspon sa dostavam k nazoru podla toho co tu uz dlhodobejsie citam ze ta selva naxos moze byt celkom faj motor.

Inak neverim ze ani v pripade plavebnej nehody by niekto tem motor odmontoval a daval ho na preverenie vykonu.
Uživatelský avatar
Andrejjeep
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 17
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: 2T motory

Příspěvekod Andrejjeep » úte bře 12, 2019 7:23 am

Keby si chcel vedieť ako to je tak keď si budeš robiť VMP tak sa spýtaj prednášajúceho. Mi sme mali pána priamo z SPS, ktorý vykonáva dozor na vodných plochách a rieši priestupky a pre spestrenie a názornú ukážku občas výklad doplnil skúsenosťami z našich vôd. A ešte jedna poznámka na okraj, u nás má zástupca SPS väčšie právomoci ako opicajt na ceste a ak si všimneš pokuty sú dané od ale nie do takže je na úvahe kontrolóra akú Ti v prípade prúseru naparí. Čiže ak niekto spraví dosť mega prúsere tak by som nevylučoval aj zabavenie plavidla na doby vyšetrenia plavebnej nehody. Ale všetko dozvieš pri kurze.

A áno súhlasím keby tá hranica bola posunutá na vyšší výkon, kúpil som plachetnicu, kde sa zmestím a rád by ako motorák s ňou prešiel aspoň časť Dunaja, akurát mám obavy že 5-6k na to bude slabí. Predchádzajúci majiteľ tam mal 9k akurát nebol registrovaný .o) a čo našiel nejaké dokumenty k lodi na nete výrobca doporučoval 6k ale čo videl fotky a vídea zo sveta všetci tam mali na mori cca 8-10k prívesné motory.

A.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1627
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 68
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: 2T motory

Příspěvekod Zdenda12345 » úte bře 12, 2019 9:38 am

Nezapomeňte ještě na dobrou víru.
Jestliže provozovatel prokáže, že motor užíval v dobré víře, že je to 5hp, tak je z toho venku.
Nedokážu si ale představit, jak by se dobrá víra dala prokazovat u 5xs, když je všeobecně známo, že mají 15 hp a lidi to kvůli tomu kupují. Snad to někde uvádí i někteří prodejci.
To samý by bylo v případě odstranění reduktoru. Taky by provozovatel těžko prokazoval, že byl v dobré víře, že provozuje 5 hp motor.

Nicméně to jsme u správních řízení a soudů. Kdo by chtěl dobrovolně spojovat koníček se soudy... :|

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti