Lodné motory - kontrola, servis, opravy.
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- Frantisek
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 265
- Registrován: čtv srp 24, 2006 9:00 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Presov
- Kontaktovat uživatele:
Lodné motory - kontrola, servis, opravy.
Trochu tazko sa mi hladali nejake suhrne informacie o lodnych motoroch a opravach na mori, v nedavnom clanku o motorovani v burke a v zavere o odstranovani zavady so spenenou naftou ma napadli otazocky typu, ako su spolahlive motory a ake su najbeznejsie opravy ktore sa prevadzaju mimo pristavu, bez cudzej pomoci, ake je jeho usporiadanie a ake je vyuzite prislusenstvo?
V dokumente o Londynskom veltrhu vysielanom na Travel kanali som postrehol, ze pocet najbeznejsich oprav je 4, zial uviedli len, ze sa usporadava sutaz v ich odstranovani na cas, ale zabudli ich aspon pomenovat.
Osobne ma najviac zaujima Volvo-Penta D2-55, ktory je asi njbeznejsim motorom v plachetniciach okolo 40 stop.
V dokumente o Londynskom veltrhu vysielanom na Travel kanali som postrehol, ze pocet najbeznejsich oprav je 4, zial uviedli len, ze sa usporadava sutaz v ich odstranovani na cas, ale zabudli ich aspon pomenovat.
Osobne ma najviac zaujima Volvo-Penta D2-55, ktory je asi njbeznejsim motorom v plachetniciach okolo 40 stop.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Lodné motory - kontrola, srvis, opravy.
Frantisek píše:Trochu tazko sa mi hladali nejake suhrne informacie o lodnych motoroch a opravach na mori, v nedavnom clanku o motorovani v burke a v zavere o odstranovani zavady so spenenou naftou ma napadli otazocky typu, ako su spolahlive motory a ake su najbeznejsie opravy ktore sa prevadzaju mimo pristavu, bez cudzej pomoci, ake je jeho usporiadanie a ake je vyuzite prislusenstvo?
Závady na motoru, který není už před bránou Kovošrotu a má aspoň minimální údržbu, by neměly být žádné. Když má mašina olej, chladicí vodu a čistou naftu, není, co by ji zastavilo. Zcela výjimečně praskne trubka ke vstřiku. Horší je to s příslušenstvím.
Klasické závady jsou:
1) vybitá baterie - pokud má motor vypínání klíčkem, nejde obvykle nastartovat ani klikou, protože nesepne solenoid na vstřik. čerpadle!!!!!!!!!!!!!
2) netěsnost palivového potrubí – zavzdušňuje se a ani nemusí nikde odkapávat nafta, protože v potrubí je obvykle podtlak – motor jde nepravidelně nebo chcípne
3) u starších motorů prorezlý nebo zanesený, zarostlý, výměník – motor se bez zjevné příčiny přehřívá, přitom vody jde z výfuku ( přepadu) normálně. Projevuje se to zpočátku jen při vyšším nebo plném výkonu, jak uberete je teplota je ihned OK.
4) opotřebovaný impeller – běžně vydrží 3 roky - motor se přehřívá, vody jde z výfuku ( přepadu) málo nebo žádná. Výfuk je slyšitelně hlučnější. Nebezpečí propálení hadic a tlumičů výfuku
5) zacpané sání vody ve dně, ucpaný flitr chl. vody - motor se přehřívá, vody jde z výfuku ( přepadu) málo nebo žádná. Výfuk je slyšitelně hlučnější. Nebezpečí propálení hadic a tlumičů výfuku. Může se snadno poškodit i impeller – nemaže se a nechladí vodou, navíc vzniklý podtlak víc přimačkává lopatky ke stěně a tím se zvyšuje opotřebení
6) ucpaný filtr nafty – studený motor špatně chytá, nemá plný výkon
7) ucpané sání z nádrže, ucpané odvzdušnění nádrže – nejede to, ruční pumpou nejde natlakovat palivo

9) zpěněná nafta – špatně umístěná zpátečky nafty v nádrži, musí jít pod minimální hladinu, vpodstatě stejně jako sací trubka.
10) Netěsný, prasklý, přívod vody do vodního čerpadla, nemusí to kapat pokud je netěsnost nad hladinou. Motor se může přehřívat, málo vody z výfuku, impeller je OK
A co je nejdůležitější? Nepropadat panice!

- Frantisek
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 265
- Registrován: čtv srp 24, 2006 9:00 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Presov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Lodné motory - kontrola, srvis, opravy.
Dakujem David za odpoved, vcelku slusny vycet poruch, zaujimave by bolo este nejaky popis moznych oprav, ako som uz povedal, bez cudzej pomoci na otvorenom mori. Mnohy z nas je technicky zdatny, ale nie kazdy.
Takze:
add 0) Zcela výjimečně praskne trubka ke vstřiku. Aku bandaz na to vymysliet, kedze predpokladam, ze sa jedna o vysokotlake potrubie??
add 1) vybitá baterie - co s tym?
add 2) netěsnost palivového potrubí – ako ho mozem precistit?
add 3) u starších motorů prorezlý nebo zanesený, zarostlý, výměník – Vyuzit dojazd na znizeny vykon, alebo to ide precistit?
add 4) opotřebovaný impeller – no s tym asi nic...
add 5) zacpané sání vody ve dně, ucpaný flitr chl. vody - dostanem sa k filtru beznym sposobom?
add 6) ucpaný filtr nafty – neviem ako vyzera, ale asi by som ho nasiel
add 7) ucpané sání z nádrže, ucpané odvzdušnění nádrže – tak to uz by bolo tazsie, je mozne prehliadnut nadrz, da sa k saniu vobec dostat?
add 8 ) najednou bez výstrahy chcípne, přitom je nafty v nádrži dost – upadlý drát vypínacího solenoidu, většinou přímo na vstřikovacím čerpadle ( pokud motor vypínáme klíčkem a ne táhlem ) aha a toto som netusil, taku skusenost este nemam
add 9) zpěněná nafta – špatně umístěná zpátečky nafty a o5 otazka, ci sa ku nej da dostat.?
add 10) Netěsný, prasklý, přívod vody do vodního čerpadla, mozno by sa to aj dalo najst, kedze sa jedna o studenu vodu, mozno aj pretesnit.
Ako som si vsimol, ku konkretnym motorom je dost tazke zohnat podrobnejsie manualy.
Takze:
add 0) Zcela výjimečně praskne trubka ke vstřiku. Aku bandaz na to vymysliet, kedze predpokladam, ze sa jedna o vysokotlake potrubie??
add 1) vybitá baterie - co s tym?
add 2) netěsnost palivového potrubí – ako ho mozem precistit?
add 3) u starších motorů prorezlý nebo zanesený, zarostlý, výměník – Vyuzit dojazd na znizeny vykon, alebo to ide precistit?
add 4) opotřebovaný impeller – no s tym asi nic...
add 5) zacpané sání vody ve dně, ucpaný flitr chl. vody - dostanem sa k filtru beznym sposobom?
add 6) ucpaný filtr nafty – neviem ako vyzera, ale asi by som ho nasiel

add 7) ucpané sání z nádrže, ucpané odvzdušnění nádrže – tak to uz by bolo tazsie, je mozne prehliadnut nadrz, da sa k saniu vobec dostat?
add 8 ) najednou bez výstrahy chcípne, přitom je nafty v nádrži dost – upadlý drát vypínacího solenoidu, většinou přímo na vstřikovacím čerpadle ( pokud motor vypínáme klíčkem a ne táhlem ) aha a toto som netusil, taku skusenost este nemam

add 9) zpěněná nafta – špatně umístěná zpátečky nafty a o5 otazka, ci sa ku nej da dostat.?
add 10) Netěsný, prasklý, přívod vody do vodního čerpadla, mozno by sa to aj dalo najst, kedze sa jedna o studenu vodu, mozno aj pretesnit.
Ako som si vsimol, ku konkretnym motorom je dost tazke zohnat podrobnejsie manualy.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Lodné motory - kontrola, srvis, opravy.
Frantisek píše:Dakujem David za odpoved, vcelku slusny vycet poruch, zaujimave by bolo este nejaky popis moznych oprav, ako som uz povedal, bez cudzej pomoci na otvorenom mori. Mnohy z nas je technicky zdatny, ale nie kazdy.
Takze:
add 0) Zcela výjimečně praskne trubka ke vstřiku. Aku bandaz na to vymysliet, kedze predpokladam, ze sa jedna o vysokotlake potrubie??
add 1) vybitá baterie - co s tym?
add 2) netěsnost palivového potrubí – ako ho mozem precistit?
add 3) u starších motorů prorezlý nebo zanesený, zarostlý, výměník – Vyuzit dojazd na znizeny vykon, alebo to ide precistit?
add 4) opotřebovaný impeller – no s tym asi nic...
add 5) zacpané sání vody ve dně, ucpaný flitr chl. vody - dostanem sa k filtru beznym sposobom?
add 6) ucpaný filtr nafty – neviem ako vyzera, ale asi by som ho nasiel
add 7) ucpané sání z nádrže, ucpané odvzdušnění nádrže – tak to uz by bolo tazsie, je mozne prehliadnut nadrz, da sa k saniu vobec dostat?
add 8 ) najednou bez výstrahy chcípne, přitom je nafty v nádrži dost – upadlý drát vypínacího solenoidu, většinou přímo na vstřikovacím čerpadle ( pokud motor vypínáme klíčkem a ne táhlem ) aha a toto som netusil, taku skusenost este nemam
add 9) zpěněná nafta – špatně umístěná zpátečky nafty a o5 otazka, ci sa ku nej da dostat.?
add 10) Netěsný, prasklý, přívod vody do vodního čerpadla, mozno by sa to aj dalo najst, kedze sa jedna o studenu vodu, mozno aj pretesnit.
Ako som si vsimol, ku konkretnym motorom je dost tazke zohnat podrobnejsie manualy.
0) tlakovou trubku ke vstřikům nejde utěsnit ( tlak mezi 8O - 2OO at. podle motoru), lze pouze vyměnit za novou - vozit náhradní. Převlečné matice neutahovat na krev, ale jen decentně, aby netekly, jinak praskaj trubky !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1)na vybitou baterii mimo přístav není rada, leda že máš agregát a nabíječku. Za plavby, pokud je alternátor OK, se to nestane. Lze si v nejhorším pomoci se zapojením všech baterií dohromady paralelně, když jsou všechny prázdné tak i do série na 24V. Taky ně to už zachránilo. Při zapojení na 24V pozor na budíky - odpojit!!!!!!! ( no, chce to trening)
2)netěsné potrubí se nečistí, je potřeba najít, kde se do nafty přisává vzduch, ( bublinky vzduchu ve zpátečce, motor jde nepravidelně)
3)vyčistit to jde po rozebrání mechanicky, nebo rozpustit úsady slabou kyselinou ( citronová, octová)
4)vyměnit impeller není problém, jen mít náhradní
5)sání ve dně obvykle ucpe igeliťák, potopit se pod loď a vyndat, někdy pomůže zavřít sání vody a na chvilku dát plný plyn na zpátečku. filtr vody najdeš snadno - většinou plastová piksla s průhledným víkem rozměru sklenice od 3/4 litrových okurek. víko odšroubovat, filtrační vložku vyčistit. Pozor - víko zpátky pořádně dotáhnout
6) obvykle plechová konzerva, nebo malá konzerva asi jako lanšmít, dole se skleněným dnem a obě dole s vypoušťákem usazené vody. modelů je hafo. Každopádně je to na naftovém potrubí. Po vyčištění - výměně- je potřeba před startováním odvzdušnit palivový systém ručním čerpáním nafty při otevřených odvzdušňovácích na vršku filtru a na vstřikovacím čerpadle, dokud nepřestane jít zpěněná nafta.
7) záleží na konstrukci, někde jde sání vyšroubovat z nádrže, jinde to jde jen profouknout, prošťourat drátem. pokud majitel není prase, není to příliš častá závada. Odvzduštění se obvykle zacpe při natírání lodi barvou, je většinou na boku lodi, poblíž nádrže.Je- li na tuto závado podezření, projeví se při otevření plnicího hrdla nádrže tím, že se pod špuntem saje vzduch do nádrže - podtlak.
Mimochodem, teď mi zarostlo odvzdušnění fekál nádrže, až praskla. Díky Bohu, jen nahoře a obsah tedy nevytekl. Docela obyčejně to zarostlo (nerez Davyho sítko) směsí pavučin a jiného sajrajtu tak, že nešlo vůbec profouknout.

9) to je dané konstrukcí nádrže a za plavby nic s tím nenaděláš
lO) máš-li průhledné hadice, jdou jimi bubliny, čerpadlo, byť je v pořádku, saje málo vody, nebo nenasaje vůbec.
Teda je to hoňka, takhle pozdě v noci po příchodu z občerstvení popisovat věci, co jsou na několika hodinové školení pro zasvěcené a několikadenní pro zelenáče.Tak sapoň zhruba.
Stejně věřím, že se najde nějaký detailista a bude šťourat.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
To František: Detailní popisy by vydali na knihu a to jsou servisní manuály a dílenské příručky pro servisy. Pro auta nové výroby se
taky nic nevydává protože není možno k opravám pustit lidi bez vzdělání v oboru. Mám vlastní zkušenost, že jsou lidi kterým chybí
zkušenost a vzdělání ale přebývá sebevědomí a ti jsou schopni udělat věci ohrožují životy okolí a ještě se hádají, že je to dobře.
Pokud nechceš za každou cenu provozovat hromadu šrotu, tak bys měl nechat vydělat servisy nebo prodejce. Auta mají také svoji
životnost jako vše okolo a myslím, že to lidi začali chápat ale u lodních motorů si myslí, že musí fungovat věčně.
taky nic nevydává protože není možno k opravám pustit lidi bez vzdělání v oboru. Mám vlastní zkušenost, že jsou lidi kterým chybí
zkušenost a vzdělání ale přebývá sebevědomí a ti jsou schopni udělat věci ohrožují životy okolí a ještě se hádají, že je to dobře.
Pokud nechceš za každou cenu provozovat hromadu šrotu, tak bys měl nechat vydělat servisy nebo prodejce. Auta mají také svoji
životnost jako vše okolo a myslím, že to lidi začali chápat ale u lodních motorů si myslí, že musí fungovat věčně.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
tataS píše:To František: Detailní popisy by vydali na knihu a to jsou servisní manuály a dílenské příručky pro servisy. Pro auta nové výroby se
taky nic nevydává protože není možno k opravám pustit lidi bez vzdělání v oboru. Mám vlastní zkušenost, že jsou lidi kterým chybí
zkušenost a vzdělání ale přebývá sebevědomí a ti jsou schopni udělat věci ohrožují životy okolí a ještě se hádají, že je to dobře.
Pokud nechceš za každou cenu provozovat hromadu šrotu, tak bys měl nechat vydělat servisy nebo prodejce. Auta mají také svoji
životnost jako vše okolo a myslím, že to lidi začali chápat ale u lodních motorů si myslí, že musí fungovat věčně.
Máš jistě pravdu, ale má to dva háky.
1)když ti klekne auto, tak zastavíš a voláš anděla a o nic nejde, průser nehrozí. Když ti klekne loď kus od břehu v proudu, blbým počasí a pod., tak jseš v řiti. Každej nejezdí na gumáku co se dá pádlovat.
2) kvalita lodních servisů je tak mizerná, že je lepší nespoléhat.
aneb aspoň základní vědomosti nikomu neškodí, už proto, že si pomůže sám, nebo že ho servis tak snadno neoblafne.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Problém u těch servizů je asi v tom, že tam dělají lidé kterým často chybí vůbec nějaké vyučení nejenom automechanik nebo příbuzný
obor. A ty mladí hoši o tom moc neví a starých dobrých moc není. Přitom za posledních 15 let těch člunů a motorů přibylo hodně.
Zaplať pan bůh, že na nich nejsem závislý.
obor. A ty mladí hoši o tom moc neví a starých dobrých moc není. Přitom za posledních 15 let těch člunů a motorů přibylo hodně.
Zaplať pan bůh, že na nich nejsem závislý.
- Frantisek
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 265
- Registrován: čtv srp 24, 2006 9:00 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Presov
- Kontaktovat uživatele:
To david: Dakujem za promtne odpovede. Takto mam aspon nieco, coho sa mam pri prehliadke 55-ky chytit.
To tataS: Celkom chapem tvoje poznamky o odbornosti na opravy a servisnych manualoch...atd, ale precitaj si prosim este raz moj prvy prispevok, hlavne vety o otvorenom mori a 4-och najbeznejsich opravach. David mi ponukol viac, a ja som tomu rad, ze mam dalsiu temu na samovzdelavanie. Radsej mat dobru pripravu na suchu a pravdepodobne viac potesim aj servisaka z charteru ak mu budem vediet definovat zavadu s kvapkou odbornosti, ako len bezmocne rozhadzovat rukami a dookola opakovat ze ten motor nejde.
To tataS: Celkom chapem tvoje poznamky o odbornosti na opravy a servisnych manualoch...atd, ale precitaj si prosim este raz moj prvy prispevok, hlavne vety o otvorenom mori a 4-och najbeznejsich opravach. David mi ponukol viac, a ja som tomu rad, ze mam dalsiu temu na samovzdelavanie. Radsej mat dobru pripravu na suchu a pravdepodobne viac potesim aj servisaka z charteru ak mu budem vediet definovat zavadu s kvapkou odbornosti, ako len bezmocne rozhadzovat rukami a dookola opakovat ze ten motor nejde.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Je chválihodné, že se o to zajímáš na rozdíl od většiny, které to je jedno, protože si ani nepřipustí že se může něco stát
(a to nejsou jenom blondýny). David celkem hezky popsal několik obvyklých závad u hlavně naftových motorů jak je zná ze
svojí praxe. Myslím, že tam zapomněl uvést co má obsahovat těch 20kg jistoty co na odstranění poruch je třeba sebou vozit.
V dnešní době, kdy v základní výbavě auta nemusí být takřka vůbec žádné nářadí, tak nevím jak bys chtěl ty opravy provádět.
Ze své zkušenosti vím, že lidé (a to nejenom ty blondýny) sebou na dovolenou nevezou ani šroubovák nebo kombinačky a na
řadu uvedených závad bys potřeboval aspoň pár stranových a očkových klíčů abys jenom neožvejkal matky a hlavy šroubů, takže
s tím odstraněním závady to nebude u většiny lidí moc slavné. V dnešní době je pro většinu neznalých nejlepší nářadí mobilní
telefon s nabytou baterkou a spolehlivé číslo na pomoc. Možná také červené světlice. Tradiční hesla o zlatých rukou čechoslováků
již většinou neplatí a sebevědomí (možná spíš drzost) jsou na vzestupu ale tím se toho moc nespraví. Jinak k těm kombinačkám
a šroubovákům se mi osvědčilo mít pár metrů vázacího drátu, tím se dá dost zachránit nebo vylepšit. Jsem ještě generace co
zažila skauting a tam člověka naučili soběstačnosti a to komouši odstranili, protože takový lidé nejdou v houfu!
(a to nejsou jenom blondýny). David celkem hezky popsal několik obvyklých závad u hlavně naftových motorů jak je zná ze
svojí praxe. Myslím, že tam zapomněl uvést co má obsahovat těch 20kg jistoty co na odstranění poruch je třeba sebou vozit.
V dnešní době, kdy v základní výbavě auta nemusí být takřka vůbec žádné nářadí, tak nevím jak bys chtěl ty opravy provádět.
Ze své zkušenosti vím, že lidé (a to nejenom ty blondýny) sebou na dovolenou nevezou ani šroubovák nebo kombinačky a na
řadu uvedených závad bys potřeboval aspoň pár stranových a očkových klíčů abys jenom neožvejkal matky a hlavy šroubů, takže
s tím odstraněním závady to nebude u většiny lidí moc slavné. V dnešní době je pro většinu neznalých nejlepší nářadí mobilní
telefon s nabytou baterkou a spolehlivé číslo na pomoc. Možná také červené světlice. Tradiční hesla o zlatých rukou čechoslováků
již většinou neplatí a sebevědomí (možná spíš drzost) jsou na vzestupu ale tím se toho moc nespraví. Jinak k těm kombinačkám
a šroubovákům se mi osvědčilo mít pár metrů vázacího drátu, tím se dá dost zachránit nebo vylepšit. Jsem ještě generace co
zažila skauting a tam člověka naučili soběstačnosti a to komouši odstranili, protože takový lidé nejdou v houfu!
Naposledy upravil(a) tataS dne ned čer 08, 2008 9:52 am, celkem upraveno 1 x.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
tataS píše:Je chválihodné, že se o to zajímáš na rozdíl od většiny, které to je jedno, protože si ani nepřipustí že se může něco stát
(a to nejsou jenom blondýny). David celkem hezky popsal několik obvyklých závad u hlavně naftových motorů jak je zná ze
svojí praxe. Myslím, že tam zapomněl uvést co má obsahovat těch 20kg jistoty co na odstranění poruch je třeba sebou vozit.
V dnešní době, kdy v základní výbavě auta nemusí být takřka vůbec žádné nářadí, tak nevím jak bys
tatasovi zřejmě uniko, že dotaz byl na opravy lodi vybavené Volvem dieselem D2-55, že je to vestavák a že tazatel je majitel anebo člověk, který si do lodě potřebný vercajk nanosí, protože nechce troskotat. Těch 2O nebo víc kg jistoty si tam přihodí a popluje.
Tatas, když mu klekne gumák, si pro něj dojede autem, hodí ho kufru, nebo kam a je vymalováno. Teda pokud závadu nesváže tím doporučeným drátem. Nic proti vázacímu drátu, sem tam se hodí.
Naprostá většina lodí s vestavákem je s dieselem, specielně plachetnice - tam snad 100%. Pokud by byl dotaz na benzín, dokážu, ale tatas jistě radši, taky poradit. Ono tam těch rozdílů od dieselu tolik není a jezdil jsem je 25 let. Pokud by šlo o parní stroj, měl bych trochu problémy. Neznám přesně všechny detaily u přepákování rozvodu, ejektoru a spřažení Wattova regulátoru.
Jo, pamatuju, když po Vltavě plula replika Africký královny.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
to david: Já vůbec nepochybuji o tvých kvalitách a schopnostech. Jenom ze své praxe vím, že lidé bez základních zkušeností, kteří
si koupí starší loď (nebo starší auto) si většinou ani nepřipustí možnost nějaké poruchy a většinou se spoléhají na pomoc ostatních.
Nejhorší je, že i když máš sebelepší nářadí a všechny možné náhradní díly, tak tě občas zaskočí závada se kterou toho moc nenaděláš
A lidé kteří si kupují nová drahá auta a lodě si na ně většinou nevydělávají svými rukami a spoléhají se na servisy, a většinou ani
neotevřou manuály od této techniky. A jak chceš takovému člověku vysvětlit opravu, když neví o čem mluvíš. Jsou vyjímky i mezi nimi
ale bez toho, že jim to ukážeš na konkretním motoru a šroubku nebo trubce a uvidí jak to udělat, tak také není záruka úspěchu a
svojí snahou můžou závadu ještě zvětšit. Pokud jsem se setkal se servisáky, tak ti snad z profesionální deformace většinou nikomu
nevěří a začnou většinou lidi strašit aby mohli zvednout cenu. Jinak jseš tady něco jako kouzelný dědeček a osvěžení těchto diskuzí
a jen tak dál. Moje připomínky neber jako snahu tě shazovat ale pouze drobné pošťouchnutí aby zde nebyla nuda.
si koupí starší loď (nebo starší auto) si většinou ani nepřipustí možnost nějaké poruchy a většinou se spoléhají na pomoc ostatních.
Nejhorší je, že i když máš sebelepší nářadí a všechny možné náhradní díly, tak tě občas zaskočí závada se kterou toho moc nenaděláš
A lidé kteří si kupují nová drahá auta a lodě si na ně většinou nevydělávají svými rukami a spoléhají se na servisy, a většinou ani
neotevřou manuály od této techniky. A jak chceš takovému člověku vysvětlit opravu, když neví o čem mluvíš. Jsou vyjímky i mezi nimi
ale bez toho, že jim to ukážeš na konkretním motoru a šroubku nebo trubce a uvidí jak to udělat, tak také není záruka úspěchu a
svojí snahou můžou závadu ještě zvětšit. Pokud jsem se setkal se servisáky, tak ti snad z profesionální deformace většinou nikomu
nevěří a začnou většinou lidi strašit aby mohli zvednout cenu. Jinak jseš tady něco jako kouzelný dědeček a osvěžení těchto diskuzí
a jen tak dál. Moje připomínky neber jako snahu tě shazovat ale pouze drobné pošťouchnutí aby zde nebyla nuda.
- Frantisek
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 265
- Registrován: čtv srp 24, 2006 9:00 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Presov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Impeler
Impeller je to lopatkové koliesko, alebo ak chceš tak vrtuľa čerpadla chladiaceho okruhu motora.
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
teista píše:Ahoj všichni, chtěl bych se zeptat techniků. Potřebuji promazat otáčecí mechanismus na mém Johnsnu (4t, 6hp,rv2006) Můžu na to použít takovou tu šroubovací maznici (mám ji doma , jen bych ji umyl a dal do ní marine vazelinu) ?
Díky F.
AhojTě teisto,
„maznice“, je ten čudlík co čučí z nějakého tělesa.
Pokud jde o ten mazací lis (taková pumpička), tak můžeš použít jakýkoli systém.
1) pákový
2) tlačný
3) šroubovací
4) strojní, atd.
Je to prostě fuk. Podstatné je, aby koncovka lisu, pasovala na tu „maznici“.

Zdravím, alffa
- teista
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 767
- Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Znojmo
Dík, na to jsem se ptal, jestli můžu použít ten šroubovací mazací lis
. Tak to zkusím. co se týče té koncovky, tak sice na mazničku nepasuje (je tam taková ta zasouvací) ale dá se vyměnit. V Mototechně se stejným závitem stojí 10kaček. Umyju od staré vazelíny ten starý "mazací lis" (ten se bude divit, už ho 40 let neměl nikdo v ruce
) a dám se do toho.
Ahoj F.
Ještě jedna věc tatos, v tom otočném mehánismu je trochu vůle. Určitě to nebudu teď opravovat, ale možná se to dá jenom někde dotáhnout.? nevíš?


Ahoj F.
Ještě jedna věc tatos, v tom otočném mehánismu je trochu vůle. Určitě to nebudu teď opravovat, ale možná se to dá jenom někde dotáhnout.? nevíš?
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Na tak nový motor, by tam moc vůle nemělo být. Asi nebyt delší dobu mazaný. Ani tak k vymezení vůle ale k nastavení tuhosti pohybu tam
máš zezedu (nad vrtulí) na noze nahoře černý plastový šroub, který omezuje pohyb (vymezuje vůli) v horním ložisku uložení. napřed namaž
ložisko a potom utahuj šroub. Bývá trochu zatuhlý a když by nešel utáhnout, tak jej vytoč a vyčisti (nejlépe očkem a závitníkem) Občas se
stane, že ten plast nevydrží. V krajním případě jde povolit šrouby horního a dolního ložiska, sundat kryt nohy a vše důkladně vyčistit.
máš zezedu (nad vrtulí) na noze nahoře černý plastový šroub, který omezuje pohyb (vymezuje vůli) v horním ložisku uložení. napřed namaž
ložisko a potom utahuj šroub. Bývá trochu zatuhlý a když by nešel utáhnout, tak jej vytoč a vyčisti (nejlépe očkem a závitníkem) Občas se
stane, že ten plast nevydrží. V krajním případě jde povolit šrouby horního a dolního ložiska, sundat kryt nohy a vše důkladně vyčistit.
- teista
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 767
- Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Znojmo
Jojo, už se s tím pasuju. Motor je sice skoro novej, ale vloni běžel přs 200 hodin v jednom měsíci. Ta vůle je nepatrná, ale je. Možná, že až tam nacpu tu vazelínu, tak to bude dobrý. Ten plastový verglík samozřejmě znám.
Pročistím to, namažu a jedem. Teda plujem.
A ještě jedna věc. Horní plastový kryt na motoru je ve středu trochu odchýlený od gumového lemu, ve kterém má sedět. Motor je tak zbytečně o dost hlučnější. Nemáš na to nějakou fintu?
Pročistím to, namažu a jedem. Teda plujem.
A ještě jedna věc. Horní plastový kryt na motoru je ve středu trochu odchýlený od gumového lemu, ve kterém má sedět. Motor je tak zbytečně o dost hlučnější. Nemáš na to nějakou fintu?
- mg
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 21
- Registrován: pát srp 22, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Ahoj, rád bych se zeptal, jestli existuje nějaká finta na povolení šroubů pro výměnu oleje v noze přívěsného motoru.
Motor není nový, ale udržovaný, zkoušel jsem odrezovač a nic. Nerad bych poničil šrouby a dospěl tak k nutnosti použít drastických metod. Jsem mimo republiku a rád bych se vyhnul servisu. Děkuji.
Motor není nový, ale udržovaný, zkoušel jsem odrezovač a nic. Nerad bych poničil šrouby a dospěl tak k nutnosti použít drastických metod. Jsem mimo republiku a rád bych se vyhnul servisu. Děkuji.
Z venku šroub pokapej nějakým olejem, nebo taky naftou. Jsou na to speciální přípravky, ale ty těžko v zahraničí kupovat. Nech to pár hodin.
Je li šroub ukončen šestihranou hlavou, vezmi kladivo /radši menší/ a s citem do hlavy ťukej řekněme 6x, asi tolik, jako když zatloukáš menší hřebík. Jde o to, aby ti nepraskl materiál okolo šroubu. Nasaď pořádný klíč /očko nebo gola -stranový je nevhodný/ a trhnutím uvolni. Pokud to nejde, poklepy opakuj.
Je li šroub ukončen hlavou pro šroubovák, máš dvě možnosti při poklepání.
Nasaď šroubovák a přes jeho madlo šroub pobouchej nebo přes nějakou tyčku. Pozor ale, ať si nerozklepeš zářezy pro šroubovák. Vhodná by byla kulatinaka z mědi či bronzu, tu budeš ale v zahraničí hůře schánět. Ty poklepy uvloní závit - hodně štěstí.
Na šroubovák to chce dva chlapy. Jeden tlačí šroubovák a druhý točí pomocí klíčku nebo při hladkém šroubováku použij sikovky, kombinačky.
Pepa
Je li šroub ukončen šestihranou hlavou, vezmi kladivo /radši menší/ a s citem do hlavy ťukej řekněme 6x, asi tolik, jako když zatloukáš menší hřebík. Jde o to, aby ti nepraskl materiál okolo šroubu. Nasaď pořádný klíč /očko nebo gola -stranový je nevhodný/ a trhnutím uvolni. Pokud to nejde, poklepy opakuj.
Je li šroub ukončen hlavou pro šroubovák, máš dvě možnosti při poklepání.
Nasaď šroubovák a přes jeho madlo šroub pobouchej nebo přes nějakou tyčku. Pozor ale, ať si nerozklepeš zářezy pro šroubovák. Vhodná by byla kulatinaka z mědi či bronzu, tu budeš ale v zahraničí hůře schánět. Ty poklepy uvloní závit - hodně štěstí.
Na šroubovák to chce dva chlapy. Jeden tlačí šroubovák a druhý točí pomocí klíčku nebo při hladkém šroubováku použij sikovky, kombinačky.
Pepa
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Po tom poklepání je dobré nejprve zkusit šroub utáhnout a potom povolit. Pokud budete dva tak jeden tlačí na šroubovák a při tom na něj
sezhora poklepává a druhý jej drží pomocí nasazeného klíče, nebo sikovek stále v tahu na povolení (tzv. úderový šroubovák). Prodává se
to na povolení zarezlích šroubů.
sezhora poklepává a druhý jej drží pomocí nasazeného klíče, nebo sikovek stále v tahu na povolení (tzv. úderový šroubovák). Prodává se
to na povolení zarezlích šroubů.
- mg
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 21
- Registrován: pát srp 22, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Děkuji, ještě upřesním, žě jsem použil na odrezování šroubů, v návodu je psáno deset minut, ale už je to tam pár hodin. Hlava šroubu je na velký šroubovák s s menším kolmým zářezem, nevím jestli na to není něco speciálního. Dvouchlapové povolování a sikovky proběhly, ještě zkusím to poklepávání, doufám že nic nepraskne. Děkuji, ale ráno moudřejší večera. Má vliv jak to dlouho působí?
Nevím jestli přípravek na odrezování je to nejvhodnější. Asi si nemůžeš vybírat, ale odrezovač vůbec nemusí působit jako vzlínavé mazivo. Podle mě je klasické WDéčko, nebo cokoliv s obsahem molybdenu, teflonu či silikonu daleko lepší.
Kluci přede mnou už poradili co se dalo. Nejlépe by měly zabrat ty poklepy za stálého tahu. Na to jsme používali šroubovák se šestihraným stonkem. Že se na něj přímo nasadil odpovídající klíč.
Ještě mě napadlo: Netuším jaké tam jsou podmínky, možnosti a jak to je s materiálem. Ale pokud něco opravdu nešlo a muselo to jít, používali jsme nahřátí vnějšího závitu. Nahřátím se malinko zvětší jeho obvod a šroub pustí. Musí to být provedeno rychle a nelze to okamžitě opakovat. Jakmile šroub přebere teplo matky, roztáhne se také a je to v pytli. Musí se počkat, až zase vyhládne.
Kluci přede mnou už poradili co se dalo. Nejlépe by měly zabrat ty poklepy za stálého tahu. Na to jsme používali šroubovák se šestihraným stonkem. Že se na něj přímo nasadil odpovídající klíč.
Ještě mě napadlo: Netuším jaké tam jsou podmínky, možnosti a jak to je s materiálem. Ale pokud něco opravdu nešlo a muselo to jít, používali jsme nahřátí vnějšího závitu. Nahřátím se malinko zvětší jeho obvod a šroub pustí. Musí to být provedeno rychle a nelze to okamžitě opakovat. Jakmile šroub přebere teplo matky, roztáhne se také a je to v pytli. Musí se počkat, až zase vyhládne.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host