Vytéká olej
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- Johna
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 207
- Registrován: pon bře 05, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Čelákovice - Roztoky - Liberec
Vytéká olej
Zdravím, chtěl bych se zeptat na následující. Zakoupil jsem si nedávno nový motor Suzuki DF2,5 (4takt). Byl prodejcem naplněn a ozkoušen. Skladuji ho v horizontální poloze na správné straně. Včera jsem zjistil, že v oblasti antikavitační desky je olejová skvrna. Zkontroloval jsem hladinu oleje a je ho tam méně než polovina (naplněn byl předtím úplně). Zkoumal jsem kudy olej tekl a našel jsem, že nejspíš vytekl jednou z malých dírek (dohromady 4, na každé straně 2). Ty jsou umístěny rovnoběžne s antikavitační deskou a těsně nad ní. Že to projednám s prodejcem je jasné, jen by mě zajímalo co se mohlo stát. Děkuji za info.
Vzhledem k tomu, že se jedná o nový motor, tak si myslím, že olej vytekl přes odvětrání klikové skříně (vycházejme z toho, že byl dobře uzavřen nalívací otvor pro olej).
Tyto motory se musí přepravovat položené na opačné straně, než je viz. výše. Ono stačí už jen při manipulaci ho na "chvíli" mít jinak a pak i když se položí správně, tak olej, který předtím přetekl, se někde objeví (určitě v sání karbur., pak teče pod sáním a taky může být až ve válci).
Proto bych nejdřív motor pověsil vertikálně, dolil chybějící olej a pokud již neubyde, tak to bylo toto.
Tyto motory se musí přepravovat položené na opačné straně, než je viz. výše. Ono stačí už jen při manipulaci ho na "chvíli" mít jinak a pak i když se položí správně, tak olej, který předtím přetekl, se někde objeví (určitě v sání karbur., pak teče pod sáním a taky může být až ve válci).
Proto bych nejdřív motor pověsil vertikálně, dolil chybějící olej a pokud již neubyde, tak to bylo toto.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Ono nestačí jej mít na správné straně (co je kontrolní okénko oleje) ale také musí být podložen proti noze o min 5 raději 10 cm a ještě
tak aby zadní strana co je karburátor byla nahoru. Jinak si myslím, že to vyteklo přez výfukový ventil a prodejce bude z obliga pro
špatné uložení. Tyto motory (4takty) se zásadně skladují nastojato!!!
tak aby zadní strana co je karburátor byla nahoru. Jinak si myslím, že to vyteklo přez výfukový ventil a prodejce bude z obliga pro
špatné uložení. Tyto motory (4takty) se zásadně skladují nastojato!!!
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
To nejsou nožičky. V návodech varují před pokládáním na boky. V žádném obchodě nebo bazaru je také nemají ležet asi ví proč
Ty podložky jsou pro krátkodobý transport, nebo údržbu (povolení šroubů a pod.) ale na výměnu oleje ne ten je s té strany (od podložek). V návodu od motoru je přesně namalováno jak má být motor při položení na bok podložen!!!
U dvoutaktů to nevadí -nemají motorový olej.
Pokud bys jej chtěl skladovat naležato, tak vypusť motorový olej. Potom nemá co vytéct.
Ty podložky jsou pro krátkodobý transport, nebo údržbu (povolení šroubů a pod.) ale na výměnu oleje ne ten je s té strany (od podložek). V návodu od motoru je přesně namalováno jak má být motor při položení na bok podložen!!!
U dvoutaktů to nevadí -nemají motorový olej.
Pokud bys jej chtěl skladovat naležato, tak vypusť motorový olej. Potom nemá co vytéct.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Chce ho postavit aby vytekl z potrubí ven, vyndat svíčku (bude asi plná oleje), protáčet startovací šňůrou aby se vyčistil. Bude asi
hůře startovat (asi bude třeba několikrát vyndat svíčku a vyčistit od oleje) a když poběží, tak bude dost kouřit než se olej ve výfuku
vypálí. Rozhodně doplň olej po tom co bude někde v teple stát tak týden a všechen steče zpět do karteru.
hůře startovat (asi bude třeba několikrát vyndat svíčku a vyčistit od oleje) a když poběží, tak bude dost kouřit než se olej ve výfuku
vypálí. Rozhodně doplň olej po tom co bude někde v teple stát tak týden a všechen steče zpět do karteru.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
tataS píše:Ono nestačí jej mít na správné straně (co je kontrolní okénko oleje) ale také musí být podložen proti noze o min 5 raději 10 cm a ještě
tak aby zadní strana co je karburátor byla nahoru. Jinak si myslím, že to vyteklo přez výfukový ventil a prodejce bude z obliga pro
špatné uložení. Tyto motory (4takty) se zásadně skladují nastojato!!!
No jestli má nové vodítko výfukového ventilu takovou vůli, že přes něj vytečel půl oleje z motoru, tak bych ten motor nechtěl. Navíc většina oleje stejně zůstane ve vaně, tak že hladina nad ventilem nemůže být extra vysoká, tedy protéká za malého tlaku, tak že při jeho viskozitě by spíš téci neměl. Taky se může ztrácet přes simmering kliky, pokud ho tam šikmáci vůbec dali. To by ale teklo i na svislo a ještě víc.
Prodejce tě stejně oblbne, ani bych mu to neříkal a kontroloval spotřebu oleje za provozu. Buď bude OK a pak za sebe děláš vola, nebo nebude, pak můžeš reklamovat a prodejce ti nemůže vyčítat třeba špatnou manipulaci.

-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
halladin píše:2 tataS
Hele, mohl bys to rozebrat podrobněji ?
Je to stejné jako u motoru v autě ? Kam ten olej vyteče ? A kudy ? A proč to není udělané tak, aby nemohl vytéct ?
Já vím, ptám se blbě, ale motory nikdy nebyly moje silná stránka.....
Na boku na špatný straně - karbecem dolů - vyteče odvětráním klik. skříně do sání před karbec a ven do vany motoru. Na správný straně vyteče, jak popsáno výše, kolem vodítka do výfuk kanálu, dál něco nad píst a něco proteče kanálem do nohy. Jde s ním vůbec otočit?
To je jako když sis kdysi dal embeso na kolíbku a oklopil ho na špatnou stranu. olej byl hned ve vzduchovým filtru.
Taky jsem nedávno zažil nový motor s porézním kanálem v hlave, ten tek jak cedník, za chodu luxusně kouřil a olej žral víc jak dvoutakt.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Kdybys motor z auta otočil vzhůru klikou, tak ti olej proteče přez vodítka ventilů, válce (okolo pístů dle stavu stíracích kroužků a
vůle v zámcích) a všech odvětrání motorového prostoru (karteru). Utěsnit to absolutně nejde protože tam musí být provozní vůle
kvůli tepelné roztaživosti materiálů. Při chodu motoru se dostává část spálené směsi pod písty a do klikové skříně a tam vzniká
přetlak, který se odvětrává většinou do sání. Jak jsem koukal na katalog od tohoto motoru, tak je to odvětrání uděláno nějak
jinak. Většinou se jedná o pomalý únik ale za několik týdnů to je louže.
vůle v zámcích) a všech odvětrání motorového prostoru (karteru). Utěsnit to absolutně nejde protože tam musí být provozní vůle
kvůli tepelné roztaživosti materiálů. Při chodu motoru se dostává část spálené směsi pod písty a do klikové skříně a tam vzniká
přetlak, který se odvětrává většinou do sání. Jak jsem koukal na katalog od tohoto motoru, tak je to odvětrání uděláno nějak
jinak. Většinou se jedná o pomalý únik ale za několik týdnů to je louže.
- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
No, já nikdy žádné auto na kolíbce neměl
, a můj automechanik je upřímně řečeno ze mně občas zoufalý. Zapomenul jsem jednou na výměnu oleje, a když mi pak auto vracel, skoro plačtivě se mě ptal " Co jste s tím autem dělal ? Takovej olej jsem ještě nevypouštěl ani z traktoru!"
Ale díky za kvalitní vysvětlení,, už je mi to jasnější. Já ten motor koupil v lednu, za dobrou cenu v prodejně Avaryachtu v Brně, a na nalití oleje a instruktáž se teprve chystám - dělá se to v Knínicích, v centrále Avaryachtu.

Ale díky za kvalitní vysvětlení,, už je mi to jasnější. Já ten motor koupil v lednu, za dobrou cenu v prodejně Avaryachtu v Brně, a na nalití oleje a instruktáž se teprve chystám - dělá se to v Knínicích, v centrále Avaryachtu.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
To já jsem jednou dělal syrskýmu diplomatovy motor na Mercedesu 300d, který byl zadřený, protože od koupení s ním najezdil
130000km a lil tam pouze naftu. Velmi se divil, že tam je třeba ještě něco dávat a vůbec nevěděl kde má motor a jak se tam
dostat. Kontrolky které svítili červeně zalepil náplastí aby ho nerušili. A tvrdil, že mu někdo řekl, že mercedes jezdí pořád, tak
do servisu nejezdil (to byli v Německu a on tak nesměl). Lidi jsou různé.
130000km a lil tam pouze naftu. Velmi se divil, že tam je třeba ještě něco dávat a vůbec nevěděl kde má motor a jak se tam
dostat. Kontrolky které svítili červeně zalepil náplastí aby ho nerušili. A tvrdil, že mu někdo řekl, že mercedes jezdí pořád, tak
do servisu nejezdil (to byli v Německu a on tak nesměl). Lidi jsou různé.
David napsal:
(No jestli má nové vodítko výfukového ventilu takovou vůli, že přes něj vytečel půl oleje z motoru, tak bych ten motor nechtěl..............)
Vodítko výfuk. ventilu nemusí mít "žádnou"(nadměrnou) vůli. Ventily jsou 1x za pracovní cyklus v tzv. střihu (oba trochu otevřené) a pak samozřejmě přes sací nateče do válce a přes výfuk. vyteče do výfuku. Toto není jen teorie, od cca loňského roku, kdy se začaly prodávat více 4-takty, je tento problém běžný.
(No jestli má nové vodítko výfukového ventilu takovou vůli, že přes něj vytečel půl oleje z motoru, tak bych ten motor nechtěl..............)
Vodítko výfuk. ventilu nemusí mít "žádnou"(nadměrnou) vůli. Ventily jsou 1x za pracovní cyklus v tzv. střihu (oba trochu otevřené) a pak samozřejmě přes sací nateče do válce a přes výfuk. vyteče do výfuku. Toto není jen teorie, od cca loňského roku, kdy se začaly prodávat více 4-takty, je tento problém běžný.
Naposledy upravil(a) knoki dne čtv kvě 22, 2008 8:16 am, celkem upraveno 1 x.
- bobes
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 998
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha
tataS píše:Kdybys motor z auta otočil vzhůru klikou, tak ti olej proteče přez vodítka ventilů, válce (okolo pístů dle stavu stíracích kroužků a
vůle v zámcích) a všech odvětrání motorového prostoru (karteru). Utěsnit to absolutně nejde protože tam musí být provozní vůle
kvůli tepelné roztaživosti materiálů. Při chodu motoru se dostává část spálené směsi pod písty a do klikové skříně a tam vzniká
přetlak, který se odvětrává většinou do sání. Jak jsem koukal na katalog od tohoto motoru, tak je to odvětrání uděláno nějak
jinak. Většinou se jedná o pomalý únik ale za několik týdnů to je louže.
Nesouhlasím s tím, že to nejde. Chtěl bych vidět pilota, kdybys mu dal do kokpitu cedulku, že výkruty smí dělat pouze vpravo. Letecké motory běhají a (mažou) ve všech polohách a poloha klika nahoře a válce směrem dolů je běžná od začátku letectví. Nebo hvězdicový motor s válci kolem dokola. Je to pouze věc konstruktérů a výrobců, kteří se tím u motorů v této cenové relaci tatím nezabývají. Ale jelikož se alespoň trochu snaží, aby vše bylo co nejvíce blbuvzdorné ( a ubylo mu tím reklamací) určitě se za pár let budeme smát motorům, co se musely pokládat na jednu stranu. Výrobce se bude novým provením motoru určítě v prospektu náležitě chlubit.
- Johna
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 207
- Registrován: pon bře 05, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Čelákovice - Roztoky - Liberec
Takže abych to shrnul. Mám teď postavit motor kolmo, počkat cca týden. Pak vymontovat svíčku vyčistit hadrem a tahat za šňůru (s vypnutym přívodem paliva). Tím by se měl motor pročistit. V průběhu tahání za šňůru znovu několikrát vymontovat a očistit svíčku. Pak doplnit olej a nechat motor vertikálně.
3 dotazy: musím vypustit stávající olej, nebo ho můžu dolít jiným (nevím co je tam teď za značku).
: Při jakémkoliv transportu (i když jen třeba na 5 minut) nepokládat motor na správný bok. a když, tak ho dát našikmo, nebo vypustit olej a pak ho zase vrátit?
: pro tataS- píšeš, že pro krátkodobý transport může být na správné straně. Ale jestli to dobře chápu, tak olej by měl vytéct i tak. Nebo se pletu?
Díky za rady...
3 dotazy: musím vypustit stávající olej, nebo ho můžu dolít jiným (nevím co je tam teď za značku).
: Při jakémkoliv transportu (i když jen třeba na 5 minut) nepokládat motor na správný bok. a když, tak ho dát našikmo, nebo vypustit olej a pak ho zase vrátit?
: pro tataS- píšeš, že pro krátkodobý transport může být na správné straně. Ale jestli to dobře chápu, tak olej by měl vytéct i tak. Nebo se pletu?
Díky za rady...
Já Ti neporadím, co máš udělat, ale co bych udělal já:
1) zjistil u prodejce, jaký tam dával olej a ten tam dolil
2) tak jak píšeš: svíčka ven, protáčení motorem atd., ale nejdříve bych se podíval i do karburátoru - zda tam není olej, případně vyčistit.
3) ideální pro 4-takty je opravdu svislá poloha, ale při transportu těžko dodržitelná. Proto bych vždy při transportu stáhl hadičku odvětrávání klikovky a samozřejmě upravil tak, aby z ní olej nemohl během transportu vytéct (na tuto dobu např. ucpat, ohnout atd.).
Pozn.: Pořád vycházíme z toho, že problém vznikl přetečením oleje přes odvětrání.
1) zjistil u prodejce, jaký tam dával olej a ten tam dolil
2) tak jak píšeš: svíčka ven, protáčení motorem atd., ale nejdříve bych se podíval i do karburátoru - zda tam není olej, případně vyčistit.
3) ideální pro 4-takty je opravdu svislá poloha, ale při transportu těžko dodržitelná. Proto bych vždy při transportu stáhl hadičku odvětrávání klikovky a samozřejmě upravil tak, aby z ní olej nemohl během transportu vytéct (na tuto dobu např. ucpat, ohnout atd.).
Pozn.: Pořád vycházíme z toho, že problém vznikl přetečením oleje přes odvětrání.
- bobes
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 998
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha
Johna píše:Takže abych to shrnul. Mám teď postavit motor kolmo, počkat cca týden. Pak vymontovat svíčku vyčistit hadrem a tahat za šňůru (s vypnutym přívodem paliva). Tím by se měl motor pročistit. V průběhu tahání za šňůru znovu několikrát vymontovat a očistit svíčku. Pak doplnit olej a nechat motor vertikálně.
3 dotazy: musím vypustit stávající olej, nebo ho můžu dolít jiným (nevím co je tam teď za značku).
: Při jakémkoliv transportu (i když jen třeba na 5 minut) nepokládat motor na správný bok. a když, tak ho dát našikmo, nebo vypustit olej a pak ho zase vrátit?
: pro tataS- píšeš, že pro krátkodobý transport může být na správné straně. Ale jestli to dobře chápu, tak olej by měl vytéct i tak. Nebo se pletu?
Díky za rady...
To co píšeš se nám stalo u sekačky mockrát. Pokaždé když upadne kolečko, nebo jiná část a musí se to zavařit , je to potřeba někam otočit. Většinou opačně než doporučuje výrobce. Vyndáme svíčku, párkrát zastartujem a s novou svíčkou většinou naskočí napoprvé. Chvilku kouří a pak jde zase jako obvykle. Z toho nemusíš mít žádné trauma. Problém by nastal pokud bys svíčku nevyšrouboval a zatáhl za spouštěcí šňůru. Pokud by byl olej ve válci ve větším množství při kompresním zdvihu, pak by se mohla ohnout ojnice, ale spíš bys asi přetrhl startovací šňůru a nijak jinak motoru neublížil.
Olej doleješ , výměna je zbytečná. Pokud to máš nové a je mezi rysky ani bych to nedoléval, protože ho budeš stejně brzy měnit.
Skladovat nastojato , ale běžnou přepravu v autě ( i do Chorvatska) to musí zvládnou v předepsané ležaté poloze. Je přeci nesmysl vypouštět před každou přepravou olej.
Pokud by vytekl olej z motoru i při běžné krátkodobé přepravě na předepsaném boku určítě je to na reklamaci, protože je tam něco špatně.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
To Johna : vzhledem k tomu, že se jedná o nový motor, měl bys mít k němu návod k použití a tím se řídit. Pokud je tam namalováno
jak může být motor položen tak jej tak dávej i při transportu. Zatím mám dojem, že jsi tu knížku ani neotevřel, když se tak vyptáváš.
Pokud je uvedeno že se nesmí položit, tak je to na tobě jak jej budeš vozit. Až budeš protáčet motor, tak nech svíčku až do vyčištění venku.
To bobes : Ty hvězdicové a jiné letecké motory mají suchou klikovou skříň a s otáčením motoru vzhůru se počítá na rozdíl od těchto
motorů již při konstrukci. I u těchto motorů by to šlo tak vyřešit ale bylo by to neúměrně drahé.
jak může být motor položen tak jej tak dávej i při transportu. Zatím mám dojem, že jsi tu knížku ani neotevřel, když se tak vyptáváš.
Pokud je uvedeno že se nesmí položit, tak je to na tobě jak jej budeš vozit. Až budeš protáčet motor, tak nech svíčku až do vyčištění venku.
To bobes : Ty hvězdicové a jiné letecké motory mají suchou klikovou skříň a s otáčením motoru vzhůru se počítá na rozdíl od těchto
motorů již při konstrukci. I u těchto motorů by to šlo tak vyřešit ale bylo by to neúměrně drahé.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host