Otáčkoměr pro menší přívěsné motory
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- tataS
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Otáčkoměr pro menší přívěsné motory
Při hledání vhodného otáčkoměru pro seřizování přívěsných lodních motorů a kontrolu otáček jsem narazil na zajímavý přístroj v
provedení na venkovní zabudování, který kromě funkce otáčkoměru pro 2a4takty má ještě počítadlo motohodin. Sice je nastaveno
na 25 s upozorněním na displeji ale i tak je to lepší nežli odhad dle spotřebovaného benzínu. http://www.meteostanice.cz/MERICI-PRISTROJE/otackomery/ typ P406 za 2015,-Kč s DPH.
provedení na venkovní zabudování, který kromě funkce otáčkoměru pro 2a4takty má ještě počítadlo motohodin. Sice je nastaveno
na 25 s upozorněním na displeji ale i tak je to lepší nežli odhad dle spotřebovaného benzínu. http://www.meteostanice.cz/MERICI-PRISTROJE/otackomery/ typ P406 za 2015,-Kč s DPH.
Naposledy upravil(a) tataS dne sob úno 21, 2009 11:44 am, celkem upraveno 1 x.
Podobný přístroj jsem mněl dříve na lodi (asi před pěti až šesti rokama jsem jej koupil v navycentru ve slevách). Ukazoval jen motohodiny. Bohužel se mi pokazil a tak jsem hledal náhradu a našel tohle: http://www.vari.cz/zahradni-technika-no ... komer.html. Kupoval jsem ho napodzim za 1100 kč. Teť je tam za 990 kč. Ukazuje otáčky motoru a po vypnutí motoru ukáže nachvilku motohodiny. Moc jsem ho nevyzkoušel. Opravoval jsem motor a tak čekám na jaro. Když jsem rozebral ten starý tak jsem zjistil že je tam i otáčkoměr a jiné věci, ale záleželo na nastavení výrobce co bude všechno ukazovat.
-
Beda
- radioamatér

- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
PavelK píše:Podobný přístroj jsem mněl dříve na lodi (asi před pěti až šesti rokama jsem jej koupil v navycentru ve slevách). Ukazoval jen motohodiny. Bohužel se mi pokazil a tak jsem hledal náhradu a našel tohle:http://www.vari.cz/zahradni-technika-novinky/detail-produktu/pocitac-motohodin-a-otackomer.html. Kupoval jsem ho napodzim za 1100 kč. Teť je tam za 990 kč. Ukazuje otáčky motoru a po vypnutí motoru ukáže nachvilku motohodiny. Moc jsem ho nevyzkoušel. Opravoval jsem motor a tak čekám na jaro. Když jsem rozebral ten starý tak jsem zjistil že je tam i otáčkoměr a jiné věci, ale záleželo na nastavení výrobce co bude všechno ukazovat.
Otacky jdou take dobre merit tachodynamem. Vetsinou jsou cejchovane 1000 ot./1V. K tomu si pripojis digi voltmetr a z V si prepocitas otacky. Nektere tachodynama maji na stitku i uvedeny odpor zateze, tak takovy odpor pripojit paralelne v voltnetru. Na hridel tacha jde udelat nastavec z trvde gumy a ten se pritlaci na stred merene hridele. Presnost mereni to miva 1%. Tacha z MEZ Nachod maji prumer tak 30 mm a delku asi 60 mm.
teista -
měl jsem u původních motohodin nahrazený původní kablík 1 metr kabelem se stejným průřezem vodiče na 1,5 metru a chodilo to bez problémů. A to ten drát tahnu s kabeláží s ostaníma drátama od motoru společně. Myslím si že by to nemusel být žádný problém,případně by se to dalo tahnout stíněným vodičem.
měl jsem u původních motohodin nahrazený původní kablík 1 metr kabelem se stejným průřezem vodiče na 1,5 metru a chodilo to bez problémů. A to ten drát tahnu s kabeláží s ostaníma drátama od motoru společně. Myslím si že by to nemusel být žádný problém,případně by se to dalo tahnout stíněným vodičem.
To stínění by se muselo ukostřit ke kostře motoru. (zapomněl jsem to tam napsat. Dík za doplnění)
Pokud máš ,ale gumák tak to stínit nepotřebuješ.Kabel co je přiložený je pro tebe dost dlouhý! Snad? Jeden konec kabelu omotáš 5 závity kolem kabelu ke svíčce a druhý se v mém případě provlekl dvěma dírama v měřidle. Vznikla taková smyčka. Je to na jednom obrázku. Původní motohodiny mněli na spod, ze zadní strany drážku do které se kabel zatlačil.
Já osobně bych to stínění použil až když by mi to dělalo neplechu. Byl to jen takový návrh - nápad. Chodilo mi to na mororáku s 60 HP přívěsným motorem, kde veškerá elektrika šla jedním svazkem a to včetně kabelů od baterky - a žádný problém.
Původně jsem ty motohodiny mněl přímo pod krytem motoru ,ale když jsem se chtěl podívat tak jsem ten kryt musel sundat a to se mi nezamlouvalo. Tak jsem prostě naměřil delší drát stejného průřezu vodiče přopojil a opět to fungovalo bezvadně.
Pokud máš ,ale gumák tak to stínit nepotřebuješ.Kabel co je přiložený je pro tebe dost dlouhý! Snad? Jeden konec kabelu omotáš 5 závity kolem kabelu ke svíčce a druhý se v mém případě provlekl dvěma dírama v měřidle. Vznikla taková smyčka. Je to na jednom obrázku. Původní motohodiny mněli na spod, ze zadní strany drážku do které se kabel zatlačil.
Já osobně bych to stínění použil až když by mi to dělalo neplechu. Byl to jen takový návrh - nápad. Chodilo mi to na mororáku s 60 HP přívěsným motorem, kde veškerá elektrika šla jedním svazkem a to včetně kabelů od baterky - a žádný problém.
Původně jsem ty motohodiny mněl přímo pod krytem motoru ,ale když jsem se chtěl podívat tak jsem ten kryt musel sundat a to se mi nezamlouvalo. Tak jsem prostě naměřil delší drát stejného průřezu vodiče přopojil a opět to fungovalo bezvadně.
- teista
- aktívní jachtař

- Příspěvky: 767
- Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Znojmo
Ptám se proto, že kdybych dával na plachetnici motor do studánky, snažil bych se ho co nejlíp
odhlučnit. Pak by se mohlo tady to udělátko hodit. Když visí motor venku, stačí mi uši.
Do těch závitů se naindukují vysokonapěťové rázy při zážehu. Tak by to asi mělo normálně fungovat i s delším drátem a stínění ukostřit k motoru pro klid duše a ostatních přístrojů.
Díky teista
odhlučnit. Pak by se mohlo tady to udělátko hodit. Když visí motor venku, stačí mi uši.
Do těch závitů se naindukují vysokonapěťové rázy při zážehu. Tak by to asi mělo normálně fungovat i s delším drátem a stínění ukostřit k motoru pro klid duše a ostatních přístrojů.
Díky teista
- tataS
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Pokud máš slabší motor pověšený venku, který používáš občas, tak není sledování otáček většinou moc důležité. Jestli jej máš
na člunu (gumáku) a jedeš s ním delší dobu na 4/5 až 9/10 plynu, tak je dobré znát hranici max. otáček, které motor ještě snese
bez toho že by se nadměrně hřál, nebo se kousnul. Dříve jsem poznal podle zvuku, že se to blíží ale jak stárnu, tak už to vždy
tak bezpečně nepoznám. Podle grafů je nejnižší spotřeba pro Suzuki DF6 mezi 4500 až 5000 ot/min. a to podle zvuku někdo těžko
pozná. Samozřejmě to ovlivňuje více okolností ale protože používám motor většinou pouze 3 týdny u moře v HR, tak je pro mne
jednodušší se podívat na měřák. A jízda ve skluzu mě pořád ještě baví.
na člunu (gumáku) a jedeš s ním delší dobu na 4/5 až 9/10 plynu, tak je dobré znát hranici max. otáček, které motor ještě snese
bez toho že by se nadměrně hřál, nebo se kousnul. Dříve jsem poznal podle zvuku, že se to blíží ale jak stárnu, tak už to vždy
tak bezpečně nepoznám. Podle grafů je nejnižší spotřeba pro Suzuki DF6 mezi 4500 až 5000 ot/min. a to podle zvuku někdo těžko
pozná. Samozřejmě to ovlivňuje více okolností ale protože používám motor většinou pouze 3 týdny u moře v HR, tak je pro mne
jednodušší se podívat na měřák. A jízda ve skluzu mě pořád ještě baví.
- MaPa
- návštěvník fóra

- Příspěvky: 131
- Registrován: čtv říj 04, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Znojmo Beluga "MOANA" Vranovská přehrada
otáčkoměr
to sedivak - nejspíš nebude,protože:
"Vari Power Meter snímá přesně aktuální otáčky motoru a zaznamenává i jeho skutečnou dobu běhu v řádu jednotek minut, umožňuje tak přesné plánování servisních úkonů a zároveň ukazuje skutečně odpracované motohodiny stroje nebo motoru. VARI Power Meter je doporučen pro všechny jednoválcové 2-taktní i 4-taktní spalovací motory a je též použitelný pro všechny travní
sekačky, mulčovače, malotraktory, zahradní traktory, křovinořezy, sněžné frézy, rotavátory, elektrocentrály, malé lodní motory, zahradní vysavače, řezačky asfaltu a další motorové stroje.
Rozsah otáček VARI Power Meteru je v rozmezí 0 - 19 999ot/min.
Instalace Vari Power Metru je velmi jednoduchá a po zapojení je přístroj okamžitě připraven k použití. Přístroj je vybaven 2mi lithiovými bateriemi pro extra dlouhou životnost. Power Meter lze nainstalovat pomocí 2 šroubků nebo nalepit pomocí oboustranné samolepky, 3 až 4 zatočení snímacího kablíku kolem kabelu zapalovací cívky zabezpečí správnou funkci VARI Power Meteru."
(viz: http://www.vari.cz/zahradni-technika-no ... komer.html )
"Vari Power Meter snímá přesně aktuální otáčky motoru a zaznamenává i jeho skutečnou dobu běhu v řádu jednotek minut, umožňuje tak přesné plánování servisních úkonů a zároveň ukazuje skutečně odpracované motohodiny stroje nebo motoru. VARI Power Meter je doporučen pro všechny jednoválcové 2-taktní i 4-taktní spalovací motory a je též použitelný pro všechny travní
sekačky, mulčovače, malotraktory, zahradní traktory, křovinořezy, sněžné frézy, rotavátory, elektrocentrály, malé lodní motory, zahradní vysavače, řezačky asfaltu a další motorové stroje.
Rozsah otáček VARI Power Meteru je v rozmezí 0 - 19 999ot/min.
Instalace Vari Power Metru je velmi jednoduchá a po zapojení je přístroj okamžitě připraven k použití. Přístroj je vybaven 2mi lithiovými bateriemi pro extra dlouhou životnost. Power Meter lze nainstalovat pomocí 2 šroubků nebo nalepit pomocí oboustranné samolepky, 3 až 4 zatočení snímacího kablíku kolem kabelu zapalovací cívky zabezpečí správnou funkci VARI Power Meteru."
(viz: http://www.vari.cz/zahradni-technika-no ... komer.html )
-
david
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: otáčkoměr
MaPa píše:to sedivak - nejspíš nebude,protože:
)
a proč by to na dvouválci nefungovalo?? jedna svíčka pálí na dvoutaktu jednou za otáčku, at´má válců třeba deset.
sedivak -
bude ti to fungovat i na dvouválcovém motoru. Já jsem to dal kámošovi na můj bývalý motor na zkoušku na motor Mercury 60 HP a to je tří válec. Fungovalo to . Teť to mám na motoru Force 70HP a to je taky tří válec a zkoušel jsem to jen na startovací otáčky a taky to funguje. Snímá to z jednoho válce. Můžeš si vybrat na který to připojíš.
bude ti to fungovat i na dvouválcovém motoru. Já jsem to dal kámošovi na můj bývalý motor na zkoušku na motor Mercury 60 HP a to je tří válec. Fungovalo to . Teť to mám na motoru Force 70HP a to je taky tří válec a zkoušel jsem to jen na startovací otáčky a taky to funguje. Snímá to z jednoho válce. Můžeš si vybrat na který to připojíš.
Naposledy upravil(a) PavelK dne stř kvě 20, 2009 7:39 pm, celkem upraveno 1 x.
- MaPa
- návštěvník fóra

- Příspěvky: 131
- Registrován: čtv říj 04, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Znojmo Beluga "MOANA" Vranovská přehrada
Re: otáčkoměr
david píše:MaPa píše:to sedivak - nejspíš nebude,protože:
)
a proč by to na dvouválci nefungovalo?? jedna svíčka pálí na dvoutaktu jednou za otáčku, at´má válců třeba deset.
Jó-tak to se zeptej prodejce, proč doporučuje jen jednoválec

Ahoj,U víceválcového motoru bude asi to zapojení na kabel ke svíčce problém,normálně jsou otáčkoměry zapojeny na altík(W),nebo na primární okruh zap cívky,kde snímá pulsy,ted sem volal elektrikáře a musí to být zapojený na cívce a ne na svíčce jinak to bude zkreslova,mimochodem to píšou i v tom manuálu: Power Meter lze nainstalovat pomocí 2 šroubků nebo nalepit pomocí oboustranné samolepky, 3 až 4 zatočení snímacího kablíku kolem kabelu zapalovací cívky zabezpečí správnou funkci VARI Power Meteru." Ahoj.
- tataS
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
to bomba:
Ten elektrikář nemá pravdu, nebo to nikdy nedělal. Otáčky se snímají buď na setrváku (bílý proužek napříč a laserový snímač),
nebo z indukčních pulsů při vysokonapěťovém průběhu na svíčku a to na altíku není. Také v názvu je napsáno indukční snímač otáček.
Dříve se to připojovalo také na přerušovač- kladívko ale to tady není a nebylo by to indukční. Možná nemám úplně pravdu a někdo
to popíše lépe.
Ten elektrikář nemá pravdu, nebo to nikdy nedělal. Otáčky se snímají buď na setrváku (bílý proužek napříč a laserový snímač),
nebo z indukčních pulsů při vysokonapěťovém průběhu na svíčku a to na altíku není. Také v názvu je napsáno indukční snímač otáček.
Dříve se to připojovalo také na přerušovač- kladívko ale to tady není a nebylo by to indukční. Možná nemám úplně pravdu a někdo
to popíše lépe.
- tataS
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
to Denis:
Máš pravdu, nejnižší spotřeba je při 4250ot/min ale to je na klidné pojíždění. Pokud chceš aby to jelo tak to musíš točit. A k tomu
je třeba vidět jestli se otáčky zvedají, jinak se pouze uchlastává motor a zvedá spotřeba. Měl jsem napsat největší výkon motoru.
Máš pravdu, nejnižší spotřeba je při 4250ot/min ale to je na klidné pojíždění. Pokud chceš aby to jelo tak to musíš točit. A k tomu
je třeba vidět jestli se otáčky zvedají, jinak se pouze uchlastává motor a zvedá spotřeba. Měl jsem napsat největší výkon motoru.
Naposledy upravil(a) tataS dne ned úno 22, 2009 12:50 pm, celkem upraveno 1 x.
Autoelektrice sice nerozumim, ale vzhledem k tomu, ze je to indukcni, tak by melo byt celkem fuk, kde to na tom dratu mezi civkou a svickou je, protoze to snima obraz proudu a ten je v tom dratu mezi civkou a svickou vsude stejny.
Pokud jde o stineni, se stinenim to obecne zdaleka neni tak jednoduchy, ze by se to dalo odbyt slovem "ukostrit". Obecne plati zasada, ze by stineni melo byt pripojeno co nejbliz mistu zpracovani signalu, tj. pokud je "ukostreny" ten otackomer, tak primo u nej a pokud mozno nikde jinde. Koukejte se na to tak, ze vsechny zarizeni jsou v ruzny vzdalenosti od sebe na rozvlnenym mori a to stineni ma omezit vliv tech vln pro prijemce zpravy. Urcite se vam bude cist vzkaz lip, pokud se bude houpat podle stejny vlny jako vy...
Pokud jde o stineni, se stinenim to obecne zdaleka neni tak jednoduchy, ze by se to dalo odbyt slovem "ukostrit". Obecne plati zasada, ze by stineni melo byt pripojeno co nejbliz mistu zpracovani signalu, tj. pokud je "ukostreny" ten otackomer, tak primo u nej a pokud mozno nikde jinde. Koukejte se na to tak, ze vsechny zarizeni jsou v ruzny vzdalenosti od sebe na rozvlnenym mori a to stineni ma omezit vliv tech vln pro prijemce zpravy. Urcite se vam bude cist vzkaz lip, pokud se bude houpat podle stejny vlny jako vy...
- Denis
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 7512
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 154
- Bydliště: Bratislava
TataS, nepochybujem o výhodnosti otáčkomeru a som rád že tu táto debata prebieha. Sám otáčkomer nemám a tak sú to pre mňa zaujímavé a nové informácie. Myslel som že najnižšia spotreba je pri nižších otáčkach, nielen pri tomto motore, ale vo všeobecnosti. Našiel si niekde graf s priebehom krútiaceho momentu a spotreby paliva v závislosti na otáčkach? To by ma zaujímalo.
- tataS
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Již jsem to zde několikrát uváděl speciálně pro Suzuki DF6. Používají jej na svých stránkách u Czech marine centrum v Č. Budějovicích.
Myslím, že tam jsou i pro další motory Suzuki. Tady hlavně porovnávají výkon a spotřebu u 2 a 4taktů. Ty sám jsi se loni divil jak
velký je to rozdíl. https://secure.suzuki.com/marine/_m/brochures/df6-4.pdf Můžeš si to hodně zvětšit pro lepší náhled.
Jiné jsou na https://secure.suzuki.com/marine/ ale ten graf jsem našel pouze u té 6ky a pro 15ku jsem to uváděl koncem května 2008
v topiku: zkušenosti s motorem suzuki 2,5hp a tam jsi na to reagoval úvahou o výměně motoru. Ta skleróza je děsně vlezlá a je to
s léty čím dál horší.
Myslím, že tam jsou i pro další motory Suzuki. Tady hlavně porovnávají výkon a spotřebu u 2 a 4taktů. Ty sám jsi se loni divil jak
velký je to rozdíl. https://secure.suzuki.com/marine/_m/brochures/df6-4.pdf Můžeš si to hodně zvětšit pro lepší náhled.
Jiné jsou na https://secure.suzuki.com/marine/ ale ten graf jsem našel pouze u té 6ky a pro 15ku jsem to uváděl koncem května 2008
v topiku: zkušenosti s motorem suzuki 2,5hp a tam jsi na to reagoval úvahou o výměně motoru. Ta skleróza je děsně vlezlá a je to
s léty čím dál horší.
Naposledy upravil(a) tataS dne ned úno 22, 2009 1:37 pm, celkem upraveno 1 x.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů





