ladění přívěsného motoru

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

ladění přívěsného motoru

Příspěvekod Felix » úte kvě 10, 2011 12:42 am

Zakládám téma, které se rozjelo jinde, pro zachování kontinuity cituji z onoho vlákna:

Felix
Tak motůrek jsem snad naladil, ale proti loňsku si vynutil volnoběh v mnohem větších otáčkách, skoro se až bojím řadit.

David
obvykle takhle blbne když má chudou směs. zatoč šroub volnoběžné směsi na doraz ( počítej otáčky ) a zas jej vytoč do původní polohy - tím se občas vytlači usazenej sajrajt. nepomůže-li to, otáčej s tímhle šroubem tak po 1/4 ot tam nebo zpátky, až se začnou zvedat otáčky a ubírej šroubem otevření klapky na co nejnižší otáčky.
taky pomáhá roztočit motor na co nejvíc a na chvíli mu zařít sytič. tím se vycucne bordel z trysek a vzdušníků
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » úte kvě 10, 2011 1:04 am

Můj problém je, že jsem technický antitalent, nikdy jsem nevlastnil - natož abych rozebíral - ani fichtla a karburátor jsem na vlastní oči viděl až v lodním motoru :oops:

V Marineru (dvoutakt, rok výroby cca 1995, 8 HP) jsem na karburátoru našel jen dva prvky, kterými se dá motor ladit. Já tedy úplně nevylučuji, že jich tam třeba je víc, ovšem v takovém případě mi zůstaly utajeny. Našel jsem štelování plynové klapky a našel jsem šroubek, o němž mi chytřejší kamarádi tvrdí, že reguluje množství vzduchu nasávaného do válců, tedy bohatost směsi.

Vloni se mi metodou pokus-omyl podařilo motor vyladit tak, že v nejnižších otáčkách, při kterých ještě spolehlivě běžel a nesnažil se chcípnout, jenom bublal. Startoval asi na třetině plynu, se sytičem a na první, max. druhé škubnutí. Šrobek regulující bohatost směsi přitom byl vytočený ven o tři plné otáčky.

Letos se mnou při této konstelaci nemluví. Minimální otáčky, na kterých je ochoten nechcípat, jsou na třetině plynu. Zkoušel jsem dotáhnout regulaci vzduchu, tedy, pokud to chápu správně, ubrat mu vzduch a tím vytvořit bohatší směs, ale to se dusí a chcípe. Výsledná konstelace je tedy taková, že bohatost směsi zůstala nastavena na osvědčené tři úplné otočky šroubku, ale volnoběžné otáčky jsem musel zvýšit na tu zhruba třetinu plynu, aby na volnoběh nechcípal. Připadá mi to hrozně moc.

Pokud se dá odhadnout podle zvuku, tak přivírání a otvírání vzduchového šroubu nemá na otáčky vliv, nebo je ten vliv tak malý, že se nedá sluchem poznat.

Existuje nějaká teoretická obecná (a tudíž samozřejmě nepřesná) poučka, nakolik by se měl při základním ladění nastavit ten šroubek určující bohatost směsi? Případně, dá se z popsaných příznaků odhadnout pravděpodobný problém?
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte kvě 10, 2011 8:08 am

Podle tebou uvedených poznatků, bych usuzoval, že máš ucpanou volnoběžnou trysku. Asi bys potřeboval vyčistit celý karburátor včetně plovákové komory.
Z benzínu se časem tvoří takový vodní kámen v tenkých šupinkách, který ucpává ventil na přívodu benzínu, hlavní trysku, volnoběžnou trysku a emulzní
trubičku. Potom je dobré občas vyčistil vzdušníky, regulaci volnoběhu, přívodní kanálky v tělese karburátoru a při zpětné montáži karburátoru dát nové
těsnění aby to tam nesálo falešný vzduch. Určitě je v manuálu uvedeno po kolika mothod. se to má dělat. Většina majitelů na to kašle a bojí se na karburátor
šahat pokud motor funguje. Bohužel je to pouze technika a ta vyžaduje občas pořádnou údržbu. Regulační šroubek u dvoutaktů se většinou nastavuje na
3/4 až 1,5 otáčky od lehkého dotažení na doraz. Jako ve všem, tak i tady jsou možné odlišnosti dle předpisu výrobce, což uvádějí manuály neboli dílenské
příručky. Starší vyběhané motory se dělají každý trochu jinak dle toho jak a kde jsou vyběhané, nebo přisávají falešný vzduch. Kvůli tomu existují servisy,
které by to měli znát. Jejich oblíbené rčení u pohledu na starý motor je: Hoďte tu hrůzu do šrotu, kupte si u nás nový motor a budete bez problémů.
Tomu ovšem většina lidí odmítá věřit a tak místo toho zkoušejí všemi způsoby jej udržet v provozu i když na něj do této doby pořádně nešáhli.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » úte kvě 10, 2011 8:24 am

Rozborku a sborku karburátoru ovládám od té doby, co mi motor chcípal pravidelně po 3 minutách od nastartování. Než jsem přišel na to, že vinou vibrací lodě se ohýbá benzínová hadička (jakmile motor chcípnul a vibrace ustaly, narovnala se, takže se to skoro nedalo zjistit), rozebral a složil jsem karburátor minimálně třicetkrát :hmm: Každopádně díky za radu, určitě to udělám.

Ještě otázku: jak moc by se na otáčkách motoru měla projevit manipulace s regulačním šroubkem. Už jsem psal, že moje necvičené ucho žádnou změnu otáček neslyší, ať regulační šroubek povoluji či dotahuji jak chci. Měl by ten rozdíl být nějak výrazný nebo to má být jenom jemná změna?
Uživatelský avatar
Taurus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 87
Registrován: čtv říj 15, 2009 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod Taurus » úte kvě 10, 2011 8:29 am

Jak píše tataS, ladění volnoběhu je zhruba v tomto rozsahu, je to dáno především úhlem kuželu na šroubu. Není-li manuál (nebo pro jemné doladění), platí pravidlo, že šroub musí být v takové poloze aby motor šel na největší otáčky - tj. když je šroubek v optimální poloze tak při jeho dotahování i povolování otáčky klesají. Potřebné otáčky pro provoz se pak doladí šroubem na klapce. Předpokladem je pochopitelně to, že ostatní části motoru jsou OK.
Uživatelský avatar
Taurus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 87
Registrován: čtv říj 15, 2009 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod Taurus » úte kvě 10, 2011 8:35 am

Než jsem to napsal, položit jsi otázku na rozsah změn. Lépe je to poznat při menších otáčkách, kde motor tak "neřve". Ideální je pro necvičené ucho připojit provizorně nějaký otáčkoměr, ale i bez něj je změna patrná. edit - je-li motor jinak v pořádku.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte kvě 10, 2011 8:46 am

Felixi, víc štelovacích prvků tam ani není, naštěstí. ;)

Otáčením volnob. šroubu se otáčky mění výrazně, i když samo ne tak výrazně jako s plyn klapkou, ale určitě to uslyšíš. Jen když je opravdu hodně pootevřená klapka, tak už funguje jen málo.
Zašroubováním obvykle děláš směs chudší, ty bys asi potřeboval bohatší. Může to být citlivé i na 1/8 – 1/16 otáčky – tedy naladit „ nahrubo “, ubrat plyn a dolaďovat.
Nejdřív bohatost, pak klapku a furt dokola
Zkus co jsem popisoval – zašroubovat na doraz – neutahovat!!!!!!!!!!!!!, příp. pak úplně vyndat a kouknout není-li jehla zasviněná. A taky ten trik se sytičem.

Nejde ti to náhodou na jen jeden válec??
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » úte kvě 10, 2011 9:07 am

Jak poznám, že motor jede jen na jeden válec?
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1362
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » úte kvě 10, 2011 9:21 am

felixi jestli jsi to nikdy nedelal tak neni cas na pokusy-je to dvoutakt tak o to lepsi -sezen nekoho kdo ma zkusenost-treba mot pily,krovinorey a pod.-me to naucil stelovat chlap z plavebni komory-tam tohle vsechno maji-za dve -tri piva ti to naladi a jeste ti poradi jak na to pro priste-teda jestli to je jenom rozhozene-jestli ti jdou oba valce?

-vyndej svicky a skus jestli hazi jiskru
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 419
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » úte kvě 10, 2011 10:09 am

Felix píše:Jak poznám, že motor jede jen na jeden válec?

Odpojis za chodu kabel ke svicce, kdyz se chod vyrazne zmeni(u dvouvalce to chcipne), tak ten valec pred tim fungoval.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte kvě 10, 2011 10:14 am

Za chodu motoru sundáš fajfku ze svíčky a pokud klesnou otáčky, nebo chcípne motor, tak ten válec pracuje. Pokud se nic nezmění, tak nejde.
Je dobré před tím si dobře namočit ruku aby člověk dostal od vysokého napětí pořádnou ránu, že na to nemá šahat.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte kvě 10, 2011 10:39 am

především má na plno míň než poloviční výkon a víc by čoudil a smrděl po benzínu
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte kvě 10, 2011 10:47 am

Ve stylu předchozí besedy očekávám otázku: Co je to poloviční výkon?
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » úte kvě 10, 2011 12:11 pm

Já měl stejné příznaky na motoru jako má Felix, akorát na 9,9HP Yamaha čtyřtakt, na volnoběh nešel vůbec, jen ve vyších otáčkách. Laborovali jsme tu s tím pěkně dlouho, karburátor jsem rozebral asi 10x a pak jsem to odvezl do Yamahy, maník tam rozebral karburátor, vyčistil, složil a motor šlapal perfektně, prý přicpaný nějaký kanálek.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte kvě 10, 2011 2:38 pm

emulzní trubka
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » úte kvě 17, 2011 11:02 am

Přátelé, děkuji za rady, odhadli jste to správně - běžel jen jeden válec. Trik se sundáním fajfky to odhalil, navíc problém nebyl ve svíčce, ale v cívce. Už jsem ji vyměnil, válce šlapou oba a štelování vzduchového šroubku už se na otáčkách projevuje, i když asi méně, než by mělo, takže mne ještě čeká čištění karburátoru.

Díky všem, korespondenční kurs zacházení s dvoutaktem je úspěšný :D
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » úte kvě 17, 2011 2:35 pm

Felix píše:...štelování vzduchového šroubku už se na otáčkách projevuje, i když asi méně, než by mělo, takže mne ještě čeká čištění karburátoru....


pokud je nastaven dorazovým šroubem klapky vyšší volnoběh nežli má být, tak motor na nastavení volnoběžné jehly reaguje méně. Třeba to ani vyčištění nepotřebuje, jen dostat volnoběh do správných mezí......
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte kvě 17, 2011 10:29 pm

dyť jsem psal: ubrat vzduch, doštelovat volnoběžnou směs a zase znovu a furt dokola až jde s malejma otáčkama, ale má sílu = jde řadit bez přidání plynu dopředu, dozadu a furt dokola a nechcípne. jako ten můj. Teda oba dva, moje milovaný, spolehlivý žentoury. :whist:
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát led 11, 2013 10:56 pm

Ahoj, mám dotaz ohledně závěsný Hondy 4 takt. Motor se mi na zrcadle na volnoběh hrozně vrtí. Během chvilky se sám otočí úplně do strany. Při každym zapálení směsi to s nim hrozně cukne do strany. Myslel jsem si, že je to normální. Moje stařičká yamaha 2t dělala něco podobnýho. Viděl jsem ale na vodě ten samej motor a běžel úplně sametově.

Je to jen seřízením? Motor jsem kupoval už použitej.
Případně mi prosím doporučte někoho šikovnýho mezi Benátkama nad Jizerou a Prahou. Sám se v tom vrtat nechci.
Jinak motor chytá na cuknutí a běží pravidelně v celym pásmu otáček.

Dík
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pát led 11, 2013 11:18 pm

Zkus přidat trochu otáčky šroubkem co dělá doraz páčky od klapky karburátoru. Jednoválcový motor bez vyvažovací hřídele potřebuje tak aspoň 750-850ot/min.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host