ladění přívěsného motoru
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
ladění přívěsného motoru
Zakládám téma, které se rozjelo jinde, pro zachování kontinuity cituji z onoho vlákna:
Felix
Tak motůrek jsem snad naladil, ale proti loňsku si vynutil volnoběh v mnohem větších otáčkách, skoro se až bojím řadit.
David
obvykle takhle blbne když má chudou směs. zatoč šroub volnoběžné směsi na doraz ( počítej otáčky ) a zas jej vytoč do původní polohy - tím se občas vytlači usazenej sajrajt. nepomůže-li to, otáčej s tímhle šroubem tak po 1/4 ot tam nebo zpátky, až se začnou zvedat otáčky a ubírej šroubem otevření klapky na co nejnižší otáčky.
taky pomáhá roztočit motor na co nejvíc a na chvíli mu zařít sytič. tím se vycucne bordel z trysek a vzdušníků
Felix
Tak motůrek jsem snad naladil, ale proti loňsku si vynutil volnoběh v mnohem větších otáčkách, skoro se až bojím řadit.
David
obvykle takhle blbne když má chudou směs. zatoč šroub volnoběžné směsi na doraz ( počítej otáčky ) a zas jej vytoč do původní polohy - tím se občas vytlači usazenej sajrajt. nepomůže-li to, otáčej s tímhle šroubem tak po 1/4 ot tam nebo zpátky, až se začnou zvedat otáčky a ubírej šroubem otevření klapky na co nejnižší otáčky.
taky pomáhá roztočit motor na co nejvíc a na chvíli mu zařít sytič. tím se vycucne bordel z trysek a vzdušníků
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
Můj problém je, že jsem technický antitalent, nikdy jsem nevlastnil - natož abych rozebíral - ani fichtla a karburátor jsem na vlastní oči viděl až v lodním motoru
V Marineru (dvoutakt, rok výroby cca 1995, 8 HP) jsem na karburátoru našel jen dva prvky, kterými se dá motor ladit. Já tedy úplně nevylučuji, že jich tam třeba je víc, ovšem v takovém případě mi zůstaly utajeny. Našel jsem štelování plynové klapky a našel jsem šroubek, o němž mi chytřejší kamarádi tvrdí, že reguluje množství vzduchu nasávaného do válců, tedy bohatost směsi.
Vloni se mi metodou pokus-omyl podařilo motor vyladit tak, že v nejnižších otáčkách, při kterých ještě spolehlivě běžel a nesnažil se chcípnout, jenom bublal. Startoval asi na třetině plynu, se sytičem a na první, max. druhé škubnutí. Šrobek regulující bohatost směsi přitom byl vytočený ven o tři plné otáčky.
Letos se mnou při této konstelaci nemluví. Minimální otáčky, na kterých je ochoten nechcípat, jsou na třetině plynu. Zkoušel jsem dotáhnout regulaci vzduchu, tedy, pokud to chápu správně, ubrat mu vzduch a tím vytvořit bohatší směs, ale to se dusí a chcípe. Výsledná konstelace je tedy taková, že bohatost směsi zůstala nastavena na osvědčené tři úplné otočky šroubku, ale volnoběžné otáčky jsem musel zvýšit na tu zhruba třetinu plynu, aby na volnoběh nechcípal. Připadá mi to hrozně moc.
Pokud se dá odhadnout podle zvuku, tak přivírání a otvírání vzduchového šroubu nemá na otáčky vliv, nebo je ten vliv tak malý, že se nedá sluchem poznat.
Existuje nějaká teoretická obecná (a tudíž samozřejmě nepřesná) poučka, nakolik by se měl při základním ladění nastavit ten šroubek určující bohatost směsi? Případně, dá se z popsaných příznaků odhadnout pravděpodobný problém?

V Marineru (dvoutakt, rok výroby cca 1995, 8 HP) jsem na karburátoru našel jen dva prvky, kterými se dá motor ladit. Já tedy úplně nevylučuji, že jich tam třeba je víc, ovšem v takovém případě mi zůstaly utajeny. Našel jsem štelování plynové klapky a našel jsem šroubek, o němž mi chytřejší kamarádi tvrdí, že reguluje množství vzduchu nasávaného do válců, tedy bohatost směsi.
Vloni se mi metodou pokus-omyl podařilo motor vyladit tak, že v nejnižších otáčkách, při kterých ještě spolehlivě běžel a nesnažil se chcípnout, jenom bublal. Startoval asi na třetině plynu, se sytičem a na první, max. druhé škubnutí. Šrobek regulující bohatost směsi přitom byl vytočený ven o tři plné otáčky.
Letos se mnou při této konstelaci nemluví. Minimální otáčky, na kterých je ochoten nechcípat, jsou na třetině plynu. Zkoušel jsem dotáhnout regulaci vzduchu, tedy, pokud to chápu správně, ubrat mu vzduch a tím vytvořit bohatší směs, ale to se dusí a chcípe. Výsledná konstelace je tedy taková, že bohatost směsi zůstala nastavena na osvědčené tři úplné otočky šroubku, ale volnoběžné otáčky jsem musel zvýšit na tu zhruba třetinu plynu, aby na volnoběh nechcípal. Připadá mi to hrozně moc.
Pokud se dá odhadnout podle zvuku, tak přivírání a otvírání vzduchového šroubu nemá na otáčky vliv, nebo je ten vliv tak malý, že se nedá sluchem poznat.
Existuje nějaká teoretická obecná (a tudíž samozřejmě nepřesná) poučka, nakolik by se měl při základním ladění nastavit ten šroubek určující bohatost směsi? Případně, dá se z popsaných příznaků odhadnout pravděpodobný problém?
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Podle tebou uvedených poznatků, bych usuzoval, že máš ucpanou volnoběžnou trysku. Asi bys potřeboval vyčistit celý karburátor včetně plovákové komory.
Z benzínu se časem tvoří takový vodní kámen v tenkých šupinkách, který ucpává ventil na přívodu benzínu, hlavní trysku, volnoběžnou trysku a emulzní
trubičku. Potom je dobré občas vyčistil vzdušníky, regulaci volnoběhu, přívodní kanálky v tělese karburátoru a při zpětné montáži karburátoru dát nové
těsnění aby to tam nesálo falešný vzduch. Určitě je v manuálu uvedeno po kolika mothod. se to má dělat. Většina majitelů na to kašle a bojí se na karburátor
šahat pokud motor funguje. Bohužel je to pouze technika a ta vyžaduje občas pořádnou údržbu. Regulační šroubek u dvoutaktů se většinou nastavuje na
3/4 až 1,5 otáčky od lehkého dotažení na doraz. Jako ve všem, tak i tady jsou možné odlišnosti dle předpisu výrobce, což uvádějí manuály neboli dílenské
příručky. Starší vyběhané motory se dělají každý trochu jinak dle toho jak a kde jsou vyběhané, nebo přisávají falešný vzduch. Kvůli tomu existují servisy,
které by to měli znát. Jejich oblíbené rčení u pohledu na starý motor je: Hoďte tu hrůzu do šrotu, kupte si u nás nový motor a budete bez problémů.
Tomu ovšem většina lidí odmítá věřit a tak místo toho zkoušejí všemi způsoby jej udržet v provozu i když na něj do této doby pořádně nešáhli.
Z benzínu se časem tvoří takový vodní kámen v tenkých šupinkách, který ucpává ventil na přívodu benzínu, hlavní trysku, volnoběžnou trysku a emulzní
trubičku. Potom je dobré občas vyčistil vzdušníky, regulaci volnoběhu, přívodní kanálky v tělese karburátoru a při zpětné montáži karburátoru dát nové
těsnění aby to tam nesálo falešný vzduch. Určitě je v manuálu uvedeno po kolika mothod. se to má dělat. Většina majitelů na to kašle a bojí se na karburátor
šahat pokud motor funguje. Bohužel je to pouze technika a ta vyžaduje občas pořádnou údržbu. Regulační šroubek u dvoutaktů se většinou nastavuje na
3/4 až 1,5 otáčky od lehkého dotažení na doraz. Jako ve všem, tak i tady jsou možné odlišnosti dle předpisu výrobce, což uvádějí manuály neboli dílenské
příručky. Starší vyběhané motory se dělají každý trochu jinak dle toho jak a kde jsou vyběhané, nebo přisávají falešný vzduch. Kvůli tomu existují servisy,
které by to měli znát. Jejich oblíbené rčení u pohledu na starý motor je: Hoďte tu hrůzu do šrotu, kupte si u nás nový motor a budete bez problémů.
Tomu ovšem většina lidí odmítá věřit a tak místo toho zkoušejí všemi způsoby jej udržet v provozu i když na něj do této doby pořádně nešáhli.
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
Rozborku a sborku karburátoru ovládám od té doby, co mi motor chcípal pravidelně po 3 minutách od nastartování. Než jsem přišel na to, že vinou vibrací lodě se ohýbá benzínová hadička (jakmile motor chcípnul a vibrace ustaly, narovnala se, takže se to skoro nedalo zjistit), rozebral a složil jsem karburátor minimálně třicetkrát
Každopádně díky za radu, určitě to udělám.
Ještě otázku: jak moc by se na otáčkách motoru měla projevit manipulace s regulačním šroubkem. Už jsem psal, že moje necvičené ucho žádnou změnu otáček neslyší, ať regulační šroubek povoluji či dotahuji jak chci. Měl by ten rozdíl být nějak výrazný nebo to má být jenom jemná změna?

Ještě otázku: jak moc by se na otáčkách motoru měla projevit manipulace s regulačním šroubkem. Už jsem psal, že moje necvičené ucho žádnou změnu otáček neslyší, ať regulační šroubek povoluji či dotahuji jak chci. Měl by ten rozdíl být nějak výrazný nebo to má být jenom jemná změna?
Jak píše tataS, ladění volnoběhu je zhruba v tomto rozsahu, je to dáno především úhlem kuželu na šroubu. Není-li manuál (nebo pro jemné doladění), platí pravidlo, že šroub musí být v takové poloze aby motor šel na největší otáčky - tj. když je šroubek v optimální poloze tak při jeho dotahování i povolování otáčky klesají. Potřebné otáčky pro provoz se pak doladí šroubem na klapce. Předpokladem je pochopitelně to, že ostatní části motoru jsou OK.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Felixi, víc štelovacích prvků tam ani není, naštěstí.
Otáčením volnob. šroubu se otáčky mění výrazně, i když samo ne tak výrazně jako s plyn klapkou, ale určitě to uslyšíš. Jen když je opravdu hodně pootevřená klapka, tak už funguje jen málo.
Zašroubováním obvykle děláš směs chudší, ty bys asi potřeboval bohatší. Může to být citlivé i na 1/8 – 1/16 otáčky – tedy naladit „ nahrubo “, ubrat plyn a dolaďovat.
Nejdřív bohatost, pak klapku a furt dokola
Zkus co jsem popisoval – zašroubovat na doraz – neutahovat!!!!!!!!!!!!!, příp. pak úplně vyndat a kouknout není-li jehla zasviněná. A taky ten trik se sytičem.
Nejde ti to náhodou na jen jeden válec??

Otáčením volnob. šroubu se otáčky mění výrazně, i když samo ne tak výrazně jako s plyn klapkou, ale určitě to uslyšíš. Jen když je opravdu hodně pootevřená klapka, tak už funguje jen málo.
Zašroubováním obvykle děláš směs chudší, ty bys asi potřeboval bohatší. Může to být citlivé i na 1/8 – 1/16 otáčky – tedy naladit „ nahrubo “, ubrat plyn a dolaďovat.
Nejdřív bohatost, pak klapku a furt dokola
Zkus co jsem popisoval – zašroubovat na doraz – neutahovat!!!!!!!!!!!!!, příp. pak úplně vyndat a kouknout není-li jehla zasviněná. A taky ten trik se sytičem.
Nejde ti to náhodou na jen jeden válec??
- packa
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1362
- Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Velký Osek
felixi jestli jsi to nikdy nedelal tak neni cas na pokusy-je to dvoutakt tak o to lepsi -sezen nekoho kdo ma zkusenost-treba mot pily,krovinorey a pod.-me to naucil stelovat chlap z plavebni komory-tam tohle vsechno maji-za dve -tri piva ti to naladi a jeste ti poradi jak na to pro priste-teda jestli to je jenom rozhozene-jestli ti jdou oba valce?
-vyndej svicky a skus jestli hazi jiskru
-vyndej svicky a skus jestli hazi jiskru
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1814
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Já měl stejné příznaky na motoru jako má Felix, akorát na 9,9HP Yamaha čtyřtakt, na volnoběh nešel vůbec, jen ve vyších otáčkách. Laborovali jsme tu s tím pěkně dlouho, karburátor jsem rozebral asi 10x a pak jsem to odvezl do Yamahy, maník tam rozebral karburátor, vyčistil, složil a motor šlapal perfektně, prý přicpaný nějaký kanálek.
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
Přátelé, děkuji za rady, odhadli jste to správně - běžel jen jeden válec. Trik se sundáním fajfky to odhalil, navíc problém nebyl ve svíčce, ale v cívce. Už jsem ji vyměnil, válce šlapou oba a štelování vzduchového šroubku už se na otáčkách projevuje, i když asi méně, než by mělo, takže mne ještě čeká čištění karburátoru.
Díky všem, korespondenční kurs zacházení s dvoutaktem je úspěšný
Díky všem, korespondenční kurs zacházení s dvoutaktem je úspěšný

-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
Felix píše:...štelování vzduchového šroubku už se na otáčkách projevuje, i když asi méně, než by mělo, takže mne ještě čeká čištění karburátoru....
pokud je nastaven dorazovým šroubem klapky vyšší volnoběh nežli má být, tak motor na nastavení volnoběžné jehly reaguje méně. Třeba to ani vyčištění nepotřebuje, jen dostat volnoběh do správných mezí......
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Ahoj, mám dotaz ohledně závěsný Hondy 4 takt. Motor se mi na zrcadle na volnoběh hrozně vrtí. Během chvilky se sám otočí úplně do strany. Při každym zapálení směsi to s nim hrozně cukne do strany. Myslel jsem si, že je to normální. Moje stařičká yamaha 2t dělala něco podobnýho. Viděl jsem ale na vodě ten samej motor a běžel úplně sametově.
Je to jen seřízením? Motor jsem kupoval už použitej.
Případně mi prosím doporučte někoho šikovnýho mezi Benátkama nad Jizerou a Prahou. Sám se v tom vrtat nechci.
Jinak motor chytá na cuknutí a běží pravidelně v celym pásmu otáček.
Dík
Je to jen seřízením? Motor jsem kupoval už použitej.
Případně mi prosím doporučte někoho šikovnýho mezi Benátkama nad Jizerou a Prahou. Sám se v tom vrtat nechci.
Jinak motor chytá na cuknutí a běží pravidelně v celym pásmu otáček.
Dík
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host