Zdvojená nádrž v motoráku

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Zdvojená nádrž v motoráku

Příspěvekod Denis » pon srp 08, 2011 11:54 am

Na svojom minikajuťáčiku FS14 s prívesným motorom Honda 20 HP som zabudoval do špici lode dve 20 l prenosné nádrže na benzín, jednu na lavo od pozdĺžnej osi a druhú na pravo. Po pravej strane lode, od motora do špice som natiahol medenú trubku zakončenú navarenou Y rozdvojkou. Ďalej idú dve gumené hadice, ku každej nádrži jedna a na každej je balónik-pumpička. Pred motorom je tiež kus hadice s filtrom a balónikom. K tej lavej nádrži ide samozrejme dlhší kus hadice ako do pravej.
Nepríjemné je, že benzín v hadičkách padá, netesnosti na vedení nevidno, odvzdušňovák je otvorený. Ak stojím dlhšie ako cca pol hodiny, tak musím skočiť na špicu, balónikmi natlakovať a štartujem. Po dlhšej jazde v kuse som zistil, že v pravej nádrži sa míňa benzín rychlejšie ako v lavej nádrži. Ešte som neodskúšal čo sa stane, ak v pravej nádrži benzín miniem a v lavej ešte bude. Predpokladám že to bude sať vzduch. Čím môže byť spôsobené to nerovnomerné sanie? Máte s tým niekto skúsenosť?
Naposledy upravil(a) Denis dne pon srp 08, 2011 5:44 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Dzordzo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 76
Registrován: čtv lis 11, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: loď

Příspěvekod Dzordzo » pon srp 08, 2011 12:45 pm

To si to udělal pěkně složitý :D

Kdyby byl výtok z nádrží dole, tak to funguje. Ale protože jde hadička nahoru na nádrž, tvoří se tam bublina, které se jen tak nezbavíš. Pak máš "přebalónkováno" a jeden může ventilkem víc brzdit, než druhý, takže to z jedný nádrže bere víc, z druhý míň.

Dal bych hned za Y (mezi Y a nádrže) kohoutky a vyhodil oba balónky. Ten vzadu u filtru bohatě stačí. A nádrže, až dojde jedna, přepnout na druhou.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » pon srp 08, 2011 1:03 pm

Drozdo ti napsal přesně to, co jsem ti chtěl napsat i já. V dávné minulosti jsem dal do avia - caravanu druhou nádrž a dokud jsem neudělal samostatné větve s kohouty, byly s tím problémy. Potom to fungovalo.
A ještě jedna zkušenost. Ty "Y" jsem měl také z mněděných trubiček svařené mosazí. Na jednom sváru jsem měl pór /trhlinku/, kterou jsem při běžném pohledu ani neviděl a nic neteklo, přsto, to stačilo k tomu, že se motor zavzdušňoval a nešel. Přívěšák na to nebude tak citlivý, nicméně, veď to v patrnosti. :)
Pepa
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon srp 08, 2011 1:44 pm

aby si to bralo z obou nárží stejně, musí být "Y" nad nimi a vedení z nádrží k němu plynule stoupat. a navíc by nesměla být loď v náklonu
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon srp 08, 2011 4:51 pm

Ďakujem za rady, názory a postrehy. Prebalónkované mám, viem, ale pôvodne som mal len jeden, ten pri motore a nedalo sa ním dotiahnuť benzín k motoru ani za 10 minút pumpovania. Ešte vyskúšam, či minutie benzínu v jednej nádrži zavzdušní systém, alebo to bude plynule cucať z druhej nádrže. Inak prídu na radu ventile, ako radí Dzordzo. Pri motore vzadu mám ešte jednu rezervnú nádrž na 12 l so samostatnou hadičkou a balónikom. Tá ma často zachraňovala. Diali sa mi tam čudné veci s benzínom, ale na dlhej plavbe sa nedajú také veci riešiť, najme ak človek musí riešiť iné veci. Boli sme na plavbe zo Slovenska do Srbska po Džerdapskú priehradu.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pon srp 08, 2011 5:16 pm

Nebylo by jednodušší propojit obě nádrže, a udělat tak ze dvou jednu ? :?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon srp 08, 2011 5:42 pm

Halladine, to nie je možné, sú to štandartné prenosné nádrže, plniaci otvor a vývod paliva zvrchu. Majú len trochu neštandartný rozmer, majú malý pôdorys a velkú výšku. Ešte som teraz rozmýšlal nad Davidovou poznámkou, mohol by som vyhodiť ten Y, dať tam T s rovnako dlhými hadičkami k nádržiam a balónik by som dal len jeden za to téčko.
Priestor kde sú umiestnené nádrže je vzduchotesne oddelený od ostatnej časti lode. Je odvetraný netesnosťou prístupovho dekla na palube. To k Pepovej poznámke. Keď som to vyrábal a dával do prevádzky, tak som dal do nádrží trochu benzínu, odvzdušňovák bol zavretý, hadičky ešte neboli zapojené a ja som išiel dokúpiť objímky. Slniečko svietilo a za pol hodinky čo som bol preč rozťažnosťou vytieklo z nádrží asi dva litre benzínu. Vnútri v kajute žiadny smrad.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon srp 08, 2011 6:09 pm

Já bych se inspiroval nádrží u Škody Felicia, která má dvě vypoukliny bandy dole propojené hadicí. Potom stačí jenom jedno sání a bez kohoutů.
Jako vylepšení by šlo použít místo předních balonků přídavnou el. pumpu do aut ovládanou tlačítkem. Pokud máš na kocábce ( jako že asi ano) 12V.
Rozhodně bych dělal sání z nádrží nahoře aby při nějaké poruše se vedení zavzdušnilo a nebyl benzín po podlaze. Ta el. pumpa je váleček velikosti
klasické zapalovací cívky a používali se u Š 1203 skříň, které měli nádrž vzadu.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pon srp 08, 2011 6:16 pm

Myslel jsem to podobně jako TAtaS.
Navrtané boky nádrží, spojené hadičkou.
Mám tak na zahradě propojené 3 sudy na dešťovou vodu.
Nakonec se dá i do té hadičky vsadit kohout
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon srp 08, 2011 6:42 pm

Pokud se ty nádrže odnášejí za účelem naplnění, tak to propojení nepůjde. Je otázka, jestli by nešla použít z nějakého osob. auta standartní plastová nádrž,
která je z vhodného plastu a má i připojení. Ty v sobě mají i to čerpadlo. Na vrakovištích je toho dost.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 833
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 2

tlaková zkouška

Příspěvekod Renda » pon srp 08, 2011 7:22 pm

Denisi, vypadá to na netěsnost v potrubí. Plynaři testují tlakovou zkouškou.
Prázdné vedení se kromě jednoho konce uzavře a připojí se "tlakoměr" = U-čko třeba z průhledné hadičky, ve kterém je voda.
Vzduch ve vedení se natlakuje, aby byl rozdíl hladin cca 1m.
Tlak nesmí s časem klesat. Řekl bych, že stačí zkusit 1/2 hodiny.

Pokud tlak klesá, potírají podezřelá místa vodou s jarem a v místě úniku se dělají bublinky.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pon srp 08, 2011 7:22 pm

tataS píše:Pokud se ty nádrže odnášejí za účelem naplnění, tak to propojení nepůjde. Je otázka, jestli by nešla použít z nějakého osob. auta standartní plastová nádrž,
která je z vhodného plastu a má i připojení. Ty v sobě mají i to čerpadlo. Na vrakovištích je toho dost.
To je otázka.
Má je denis v úmyslu z lodi vytahovat, anebo je bude plnit z normálních kanister ?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon srp 08, 2011 9:02 pm

Nádrže sa za účelom plnenia nevyťahujú. Benzín dopĺňam pretankovaním z bandasiek. Ale prepojiť dole navzájom nejdú, lebo ich vkladám do toho priestoru samostatne, cez otvor v palube sa zmestí len jedna. Je to konečné riešenie a viac času tomu nemôžem venovať. Žiadna iná nádrž ktorá by mala objem cca 44 litrov sa tam nezmestí. Žial každá s tých nádrží má 2 litre rezervu, ktorá sa získa preklopením nádrže o 90 stupňov. Prakticky tam mám teda len 40 litrov a tie by som chcel využiť bez zbytku. Rezerva 4 litre je totálna a prácne získatelná núdzovka. Spolu mám v nádržiach využitelných 52 litrov čo mi v závislosti od zaťaženia lode umožňuje dojazd cca 300 km.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon srp 08, 2011 9:23 pm

To jsou hold ta geniální řešení při stavbě, která se v provozu ukáží jako ne příliš šťastná. Pokud někdo prohlásí, že se tomu víc nechce věnovat, potom
je další diskuze zbytečná. Většinou dotyčný to časem předělá, nebo se dál trápí. Lézt dopředu přepínat kohouty a potom honit benzín k motoru není
zrovna moc šťastné řešení.
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 419
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » pon srp 08, 2011 10:03 pm

Pokud me fyzikalni cit nemyli, tak pri reseni T a jeden balonek dojde za podminky umisteni nadrzi ve steny vysce k vyrovnani hladin v tech nadrzich. Coz by mel byt vcelku pozitivni efekt.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon srp 08, 2011 10:45 pm

Tatasi, sú to geniálne riešenia vyvolané životom a praxou. Čo narobíš? Pred dvomi rokmi som s touto loďou išiel Dunaj-Tisa, niečo málo cez 1000 km. Bandaskami som bol obložený ako somálsky pirát , vnútri veci na kope tak, že som tam nemohol spať. Potom som vyrobil z epoxilaminátu nádrž pod lôžka, ale mal som blbý pocit skrz statickú elektrinu, tak som to zrušil a všetko som znovu prekopal a oddelil som nakoniec špicu lode na nádrže. Poviem ti že to bola fuška a tretí krát krát to už prerobiť jednoducho nejde. Teda to čo som spravil musím vylepšiť. Nie je to zlé riešenie a zdvojená nádrž sa používa. Má to však svoje finesy a na tie sa snažím prísť. Celú loď som prestaval a upravil tak, že som v nej mohol spať a dokázal som sa na nej plaviť dva týždne po Dunaji 1000 km a to aj v dosť zlých poveternostných podmienkach. Na 14 stopovú loďku dosť slušné, nie?
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » úte srp 09, 2011 5:40 am

Denis píše:Nádrže sa za účelom plnenia nevyťahujú. Benzín dopĺňam pretankovaním z bandasiek. Ale prepojiť dole navzájom nejdú, lebo ich vkladám do toho priestoru samostatne, cez otvor v palube sa zmestí len jedna. .


Ale šlo, jen ta spojovací hadička bude delší. Pokud ovšem ty nádrže nejsou v prostoru úplně na těsno. Pak by to nešlo, samozřejmě.
Ta výhoda , mít jen jednu hadici k motoru by za to stála. A možnost nalévat benzín jen do jedné nádrže, a přitom plnit dvě taky není špatná.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte srp 09, 2011 7:40 am

Taky jsem dříve (jako mladší) míval dojem, že jsou ostatní blbci a já to vymýšlím a dělám lépe. Jak člověk stárne, tak zpohodlní a z důvodu úspory
zbytečné práce a předělávání si začne více všímat toho jak problém řeší ostatní. Nebo neřeší a zůstane u původního nevhodného řešení a brblá
pod vousy.
Při pohledu na fotky somálských uprchlíků žijících pod igelitovým pytlem na poušti se tvoje pobývání na loďce jeví jako přepychové. Jsou ale taky
lidé zhýčkaní a pohodlní, kteří by nad tím ohrnuli nos. Jako mladší jsem spal ve spacáku v příkopu vedle auta. Teď bych to už asi nedělal. Nejspíše
i tebe čeká podobný vývoj a tak si to užívej pokud tě to ještě baví. Mladí (a krásní) jsme jenom jednou. Se la ví.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » úte srp 09, 2011 8:30 am

TataS,

jsem si jist, že u Denise se nejedná o pocit, že ostatní jsou blbci.
Jen člověka nebaví, neustále něco předělávat, pokud řešení není úplně nevyhovující, a taky lodě nejsou jediné, co má jeětě zaměsznaný člověk na práci.
Ty, jako penzista máš více času, než Denis.
A mimochodem, člověk musí smeknout, když uváží, co všechno už Denis postavil..
Já to viděl, na vlastní oči.
Takže, být Tebou, zmírním tón........
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte srp 09, 2011 9:02 am

Tvůj (i jiných) je omyl si myslet, že penzisti mají dosti času. Já proti Denisovy nic nemám a uznávám jeho budovatelské úspěchy zveřejněné i ty neznámé.
Jenom mě příjde zvláštní (abych jej neurazil výrazem srandovní), když začne nové vlákno žádostí o pomoc s řešením problému a po chvíli napíše, že vlastně
nic předělávat nebude.
Jinak je tady dosti nuda a tak jsem to chtěl trošku rozpohybovat. Pro to se jej ještě nemusíš tak horlivě zastávat. On se umí ozvat sám dosti hlasitě.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » úte srp 09, 2011 11:40 am

To je snad nějaká epidemie. :D
Zrovna včera, jsem dokončil 100% navýšení pohotovostních zásob PHM, právě zdvojením nádrží. ;)
Viz. Obr.:

Obrázek

Původní nádrž: č. 1, plast 22 L. pravobok
Přídavná nádrž: č 2, plech 22 L. levobok
Motor z části pod schody do kajuty, zčásti pod kokpitem.
Spojovací hadice vede pod podlahou kokpitu, tedy značně níže, než dna nádrží.
Jinak nádrže jsou bajvočko, stejně vysoko.
Téčko je nad nádrží č. 1, balónek k motoru taktéž (s ohledem na přístupnost). Spojovací hadice z nádrže č. 2, je tedy značně delší. :(
Teoreticky, by to mělo fungovat. Prostě „spojené nádoby“. Jenže :!: :!: :!:

Teorie je teorie ale praxe, je zelený strom života. :?
První nedostatek vidím v absenci kohoutů. Moc by se hodily, při zaplavování systému.
Také při poruše by se šikly. :?
Navíc jsem nesehnal vhodné téčko. :( Je sestavené ze čtyř kusů (šroubení). Pochopitelně, čím více spojů, tím větší možnost nějaké netěsnosti a následného zavzdušnění.

Takže prosím vaše připomínky. :?: :?:

Ještě mě napadlo, vsadit do propojovací hadice, k nádrži č.2, to el. čerpadlo. Právě pro snadnější zaplavení systému. Také pomoc při tankování. Ty hadice mají malý průměr.
Tak než by to přeteklo samotíží, byla by to věčnost. (pochopitelně lze tankovat i do druhé nádrže zvlášť). :?
Je to jen takový nápad (možná scestný), takže vlastně dotaz :?:
P.S.
Když je hotovo, tak jsem zjistil, že krásné, mosazné téčko mají plynaři (LPG). 150 Kč.
Edit:
Doufám, že nevadí, že jako hadrák, jsem se nacpal mezi kamnáře. Snad ani to, že se nejedná o závěsný beziňák ale zabudovaný diesel. :? Systém by měl být shodný. ;)
Ještě poznámka:
Nádrže jsou stejně jako u Deniho, původně "PŘENOSNÉ". No, přenášet, bych je nechtěl. ;)
Ahoj, alffa
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte srp 09, 2011 12:19 pm

To téčko bych sletoval z měděného systému pro rozvod vody, topení, plynu. Začíná na průměru 10, 12mm a máš tam i přechody na 1/2, 3/4" a kulové
kohouty, které by na naftu šli použít, včetně všech možných kolínek a pod. Vede to Hornbach, Bauhaus a pod. Cenově to je nejníže. Hadička se mě
osvědčila černá plastová silnostěnná od sprchy. To čerpadlo na přečerpávání dává málo pro tvůj uvažovaný účel přečerpávání mezi nádržemi.
Vzhledem k rozdílné délce hadiček od téčka k nádržím ti to bez kohoutů u nádrží vycucne dříve č.1 a potom asi bude cucat vzduch. Musel bys mít
propojené nádrže u dna.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » úte srp 09, 2011 12:46 pm

Alfo,
já bych ty nádrže spojil dalšímí dírami z boku. Nízko nad dnem.
Přece jen bych těm spojům zhora moc nevěřil.
A kohouty jsou, jak říkáš, k dostání.
A pak by stačilo, mít k motoru připojenou jen jednu nádrž. Jako normálně

Přiznám, že té vratce nerozumím, ale taky nemusím rozumět všemu :) ;)
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte srp 09, 2011 12:50 pm

Vratka se používá u dízlů jako přepad a je nutná.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » úte srp 09, 2011 1:01 pm

tataS píše:Vratka se používá u dízlů jako přepad a je nutná.


Dík, zase jsem poučenější ;)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host