Výběr vrtule
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- lebon
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 351
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Ostrava
Výběr vrtule
Chlapi,poraďte jak se orientovat v číslech.Měl jsem 50 Hp yamahu a zůstaly mi dvě vrtule.11 5/8x11 a 115/8x13.Teď díky Ozziemu beru 60Hp a prodejce mi nabízí 10 3/4x16 nebo 103/4x17.Jsem s toho zmatený.Myslel jsem že to bude zaměnitelné,ale asi né.Pokuste se volovi poradit,než zase něco vyosli.Díky
- Viky_CZ
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2304
- Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Tynec n/L
- Kontaktovat uživatele:
Nezalezi jenom na vykonu motoru, ale taky na prevodech v noze a na prubehu tocivyho momentu.
Prvni cislo znamena vnejsi prumer vrtule (v palcich) a druhy je stoupani (taky v palcich). Zatimco prumer asi pochopi kazdej, stoupani je slozitejsi. Je to teoreticka hodnota, o kolik se vrtule prokouse vodou za jednu otacku.
Jsou tu urcite povolanejsi (a taky se to tu mnohokrat probiralo), ale prumer 11 5/8 a mensi stoupani je spis na tezkou lod a mensi rychlost, zatimco 10 3/4 a stoupani 17 je spis na mensi lod a vetsi rychlost, tzn. pojede to dobre prazdny ale asi hur nalozeny. Jestli ti ty puvodni vyhovovaly, tak bych tipnul ze na novy motor bys asi dal spis mensi stoupani a mozna ti tam nakonec bude vyhovovat nektera z tech starsich vrtuli, pokud tam pujde dat.
Jestli kecam, nekdo mne opravte.
Prvni cislo znamena vnejsi prumer vrtule (v palcich) a druhy je stoupani (taky v palcich). Zatimco prumer asi pochopi kazdej, stoupani je slozitejsi. Je to teoreticka hodnota, o kolik se vrtule prokouse vodou za jednu otacku.
Jsou tu urcite povolanejsi (a taky se to tu mnohokrat probiralo), ale prumer 11 5/8 a mensi stoupani je spis na tezkou lod a mensi rychlost, zatimco 10 3/4 a stoupani 17 je spis na mensi lod a vetsi rychlost, tzn. pojede to dobre prazdny ale asi hur nalozeny. Jestli ti ty puvodni vyhovovaly, tak bych tipnul ze na novy motor bys asi dal spis mensi stoupani a mozna ti tam nakonec bude vyhovovat nektera z tech starsich vrtuli, pokud tam pujde dat.
Jestli kecam, nekdo mne opravte.
- dracik
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 128
- Registrován: pát zář 07, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Zemplínska Šírava
Ked mas stupanie napr. 10, tak to znamena, ze na jednu otacku vrtule sa cln posunie o 10 palcov. Takze si das do rovnice otacky motora vynasobis prevodom v motore (lebo vrtula sa netoci tak isto rychlo ako motor) a vynasobis stupanim a dostanes TEORETICKU rychlost clnu v palcoch za sekundu pri danych otackach. Este previest to na km/h.
Bohuzial realna rychlost je uplne ina, lebo vznikaju tak straty v ucinnosti vrtule (vrtula s vacsim stupanim ma vacsie straty pri vyssich otackach a je ucinnejsia pri pomalsej plavbe a naopak) ako aj straty dane tvarom trupu a aktualnym odporom voci vode.
Uplne laicky pri clnoch co chodia v sklze mas v idealnom sklze straty cca 10%, ale pri pomalych rychlostiach pri prechode do sklzu mozu byt aj 40-50%.
To samozrejme plati aj ked je motor vhodny k vrtuli. Ak to prezenies so stupanim teoreticku rychlost budes mat velku, ale realnu nie, lebo motor nevladze vrtulou tocit a nedosiahne plne otacky.
T.j. o tolko sa lisi realna rychlost oproti teoretickej.
Vsetko, co som tu napisal nech to vyzera akokolvek zlozito je extremne zjednodusena teoria.
Na tvojom mieste ak mas este stare vrtule tak.
1. Kup si merac otacok na kosacky - je to cca 40eur
2. Nahod vrtulu, napln cln zavazim, tak ako sa bude najcastejsie pouzivat a skusaj. Dopracovat sa mas k tomu, ze na plny plyn motor nebude mat ani vacsie ani mensie otacky ako ma mat maximalne.
3. Ak si trochu pochopil horny vypocet, tak staci otestovat jednu vrtulu a vies ake mas straty pri akych otackach, takze vies s velkou presnostou vypocitat teoreticky idealnu vrtulu.
4. Skusaj ine mody plavby a najdi kompromis...
Niekde v Madarsku na Dunaji je firma, ale nespominam si nazov, ktOra predava vrtule a dovoluje pred tym odskusat. Mozno niekto iny vie.
Bohuzial realna rychlost je uplne ina, lebo vznikaju tak straty v ucinnosti vrtule (vrtula s vacsim stupanim ma vacsie straty pri vyssich otackach a je ucinnejsia pri pomalsej plavbe a naopak) ako aj straty dane tvarom trupu a aktualnym odporom voci vode.
Uplne laicky pri clnoch co chodia v sklze mas v idealnom sklze straty cca 10%, ale pri pomalych rychlostiach pri prechode do sklzu mozu byt aj 40-50%.
To samozrejme plati aj ked je motor vhodny k vrtuli. Ak to prezenies so stupanim teoreticku rychlost budes mat velku, ale realnu nie, lebo motor nevladze vrtulou tocit a nedosiahne plne otacky.
T.j. o tolko sa lisi realna rychlost oproti teoretickej.
Vsetko, co som tu napisal nech to vyzera akokolvek zlozito je extremne zjednodusena teoria.
Na tvojom mieste ak mas este stare vrtule tak.
1. Kup si merac otacok na kosacky - je to cca 40eur
2. Nahod vrtulu, napln cln zavazim, tak ako sa bude najcastejsie pouzivat a skusaj. Dopracovat sa mas k tomu, ze na plny plyn motor nebude mat ani vacsie ani mensie otacky ako ma mat maximalne.
3. Ak si trochu pochopil horny vypocet, tak staci otestovat jednu vrtulu a vies ake mas straty pri akych otackach, takze vies s velkou presnostou vypocitat teoreticky idealnu vrtulu.
4. Skusaj ine mody plavby a najdi kompromis...
Niekde v Madarsku na Dunaji je firma, ale nespominam si nazov, ktOra predava vrtule a dovoluje pred tym odskusat. Mozno niekto iny vie.
lebone
taky mám motor Yamaha F60 Cetl,a z výroby byl osazen vrtulí 11 1/8 x 13.
Laboroval jsem s několika vrtulemi podobných rozměrů,ale nakonec jsem zůstal u té původní 11 1/8 x 13.Ta mi vyhovuje.
Moje loď prázdná váží 560 kg a má celkem ploché dno,na plný plyn vytočím 5400 ot/m,a dosáhnu 50 km/h,za ideálních podmínek tj.bezvětří a rovná hladina.
Viky
píšeš to tam celkem správně,ale je to také teorie.
Koupil jsem z US vrtuli Vortex 11 1/8 x 13 a když to pošťák přinesl,koukám na ní a zdá se mi vedle té originální Yamahácké nějaká malá.
Začnu měřit a ejhle,ona má jen 26 cm v průměru,což je v palcích 10 1/4
změřím i tu origo Yamaha a ta má 27,8 cm,což je necelých 11"
takže míra sem,míra tam.A přitom mají stejné označení.
S tím Vortexem jsem na lodi vytočil taky 5300 - 5400 ot.ale rychlost byla za stejných podmínek o něco menší,jen 47km/h.Asi tambyl větší prokluz,protože je menší plocha listů.
Takže Lebone,myslím,že radu,jakou použít vrtuli Ti nikdo přesně nedá,je třeba to vyzkoušet,záleží na mnoha faktorech.To ale něco stojí,nebo vypůjčit od kamarádů.
Ve Třebíči je firma Omicron,která nám na zálohu půjčila 3 vrtule a my to na Dalešicích /kousek od Třebíče/ vyzkoušeli a pak koupili tu správnou.
taky mám motor Yamaha F60 Cetl,a z výroby byl osazen vrtulí 11 1/8 x 13.
Laboroval jsem s několika vrtulemi podobných rozměrů,ale nakonec jsem zůstal u té původní 11 1/8 x 13.Ta mi vyhovuje.
Moje loď prázdná váží 560 kg a má celkem ploché dno,na plný plyn vytočím 5400 ot/m,a dosáhnu 50 km/h,za ideálních podmínek tj.bezvětří a rovná hladina.
Viky
píšeš to tam celkem správně,ale je to také teorie.
Koupil jsem z US vrtuli Vortex 11 1/8 x 13 a když to pošťák přinesl,koukám na ní a zdá se mi vedle té originální Yamahácké nějaká malá.
Začnu měřit a ejhle,ona má jen 26 cm v průměru,což je v palcích 10 1/4
změřím i tu origo Yamaha a ta má 27,8 cm,což je necelých 11"
takže míra sem,míra tam.A přitom mají stejné označení.
S tím Vortexem jsem na lodi vytočil taky 5300 - 5400 ot.ale rychlost byla za stejných podmínek o něco menší,jen 47km/h.Asi tambyl větší prokluz,protože je menší plocha listů.
Takže Lebone,myslím,že radu,jakou použít vrtuli Ti nikdo přesně nedá,je třeba to vyzkoušet,záleží na mnoha faktorech.To ale něco stojí,nebo vypůjčit od kamarádů.
Ve Třebíči je firma Omicron,která nám na zálohu půjčila 3 vrtule a my to na Dalešicích /kousek od Třebíče/ vyzkoušeli a pak koupili tu správnou.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host