TOHATSU MFS6CUL na Corveette 650
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- David_
- návštěvník fóra

- Příspěvky: 122
- Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Praha
TOHATSU MFS6CUL na Corveette 650
Ahoj!
Tuto zimu jsem se stal majitelem Corveette 650 (bez motoru) a protože bych se s lodí rád podíval na větší vodní plochy jako je IJsselmeer a třeba uskutečnil i nějakou příbřežní plavbu nerad bych otázku motoru podcenil. Původně jsem chtěl "jít" do toho o čem se říká, že je nejlepší - tedy Honda nebo Yamaha. Po prozkoumání trhu se mi ale nejvíc líbí TOHATSU MFS6CUL Sail Pro - tedy 6HP motor s alternátorem, externí nádrží a prodlouženou L nohou.
Chtěl bych se zeptat, zda byste k takové volbě měli nějaké výhrady, připomínky nebo zkušenosti. Rád bych aby to byl především spolehlivý motor a od prodloužené nohy si slibuji lepší účinnost i při větších vlnách. Jenže se závěsnými motory mám zkušenost pouze na Orlíku (Honzda 2.5HP na 6m Beluze) a na Mazurech kde jsem nikdy nezažil vlny větší než pár desítek cm). Nemám tedy úplně jasnou představu jak problematické to může být při větších vlnách - podotýkám, že se nechci pouštět na žádné rozbouřené vody - ale člověk nikdy neví a pak bych si nerad říkal, že jsem šetřil na špatném místě...
Díky, David
Tuto zimu jsem se stal majitelem Corveette 650 (bez motoru) a protože bych se s lodí rád podíval na větší vodní plochy jako je IJsselmeer a třeba uskutečnil i nějakou příbřežní plavbu nerad bych otázku motoru podcenil. Původně jsem chtěl "jít" do toho o čem se říká, že je nejlepší - tedy Honda nebo Yamaha. Po prozkoumání trhu se mi ale nejvíc líbí TOHATSU MFS6CUL Sail Pro - tedy 6HP motor s alternátorem, externí nádrží a prodlouženou L nohou.
Chtěl bych se zeptat, zda byste k takové volbě měli nějaké výhrady, připomínky nebo zkušenosti. Rád bych aby to byl především spolehlivý motor a od prodloužené nohy si slibuji lepší účinnost i při větších vlnách. Jenže se závěsnými motory mám zkušenost pouze na Orlíku (Honzda 2.5HP na 6m Beluze) a na Mazurech kde jsem nikdy nezažil vlny větší než pár desítek cm). Nemám tedy úplně jasnou představu jak problematické to může být při větších vlnách - podotýkám, že se nechci pouštět na žádné rozbouřené vody - ale člověk nikdy neví a pak bych si nerad říkal, že jsem šetřil na špatném místě...
Díky, David
- mkovi
- návštěvník fóra

- Příspěvky: 164
- Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Plzeň
Ahoj, mel jsem sasanku 660 (stejna jako Avar Costa - hodne podobna Corvette 650) s motorem Honda BF5 dlouha noha. Do holandska jezdime radi a s privesnym motorem to nebylo nic moc, ale urcite to jde. Na Ijsselmeru se delaji kratke ostre vlny, ktere s takto malou lodi dost hazi. Noha na to byla kratka a vyjizdela z vody. Nevim jak dobiji to Tohatsu, ale u hondy jsem pak koupil solar a dobijeni uz ani nepripojoval. Jelikoz jsme jezdili na dost male otacky, tak to nemelo cenu. Ted mame Avar Vento s dieslem a to se tam osvedcilo lip. Sroub pod lodi, uzsi zad (vlny do sasanky ze zadoboku dost narazeli) a je o dost tezsi (sasanka 1150kg, vento 2500 kg). Jinak ale holandsko doporucuju. Letos tam snad budem v cervenci.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9363
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 192
- Kontaktovat uživatele:
Tento typ lodě mám rád
Kde sis ji pořídil?
Volba motoru není špatná.
Na této lodi jsem měl Mariner 4HP, na moře je to málo (žádná rezerva). Pořídil jsem pak Yamahu 8HP (dvoutakt, dvouválec), s propelerem high trust.
Vždy dlouhá noha, i tak někdy vyjede z vody, když kolem tebe projede nějaký rychlejší motorák.
To dobíjení jak píše výše mkovi, je dobré řešit solárem.
K motoru ti víc neřeknu, protože ho neznám. Na moře 6HP vidím jako minimum, více je lépe, máš rezervu pro extrémní podmínky.
Na klidnou vodu ti stačí ten nejmenší motor...
Kde sis ji pořídil?
Volba motoru není špatná.
Na této lodi jsem měl Mariner 4HP, na moře je to málo (žádná rezerva). Pořídil jsem pak Yamahu 8HP (dvoutakt, dvouválec), s propelerem high trust.
Vždy dlouhá noha, i tak někdy vyjede z vody, když kolem tebe projede nějaký rychlejší motorák.
To dobíjení jak píše výše mkovi, je dobré řešit solárem.
K motoru ti víc neřeknu, protože ho neznám. Na moře 6HP vidím jako minimum, více je lépe, máš rezervu pro extrémní podmínky.
Na klidnou vodu ti stačí ten nejmenší motor...
- David_
- návštěvník fóra

- Příspěvky: 122
- Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Praha
Děkuji vám za odpovědi. Trochu jsem doufal, že by mi mohl alespoň jeden z vás dvou odpovědět a měl jsem opravdu štěstí
mkovi:
Sasanku Orca znám - kotví na Orlíku na Salaši pár metrů od mé staré lodi a protože jsem Corveette 650 koupil z Hracholusk předpokládám, že i Tobě bude známá
Na stránkách jacht klubu Pasát jsem koneckonců našel Tvé cestopisy a přiznám se, že jsem si je vskutku s chutí přečetl. Také jsem se Tě chtěl zeptat na to místo (pokud není tajné) kde v Lemmeru necháváš auto a přívěsem, to ale patří jinam a asi to nechám na jindy. IJsselmeer celkem znám i když pravda z výrazně větší lodi a právě vzpomínka na jeho vlny mě přesvědčuje o "SailPro" (tedy ještě delší, než obvyklé L noze).
Libore:
Děkuji za poznatek - jsem rád, že jsi mě utvrdil v těch 6HP (protože jsem si chvíli říkal, že by možná stačilo 5, nebo dokonce 4 koně). Chápu, že si na loď mohu nakonec dát motor jaký chci, ale moje Corveette na v papírech max. sílu motoru 6HP a proto jsem neuvažoval o silnějším - teď to tedy zvážím. Jinak co se týče dobíjení loď má také solární panel (i když výrazně menší než je ten Tvůj). Tato verze motoru se nicméně bez alternátoru nedělá a říkal jsem si, že může přijít chvíle kdy za to budu rád. Nepředpokládám to však jako primární způsob dobíjení.
mkovi:
Sasanku Orca znám - kotví na Orlíku na Salaši pár metrů od mé staré lodi a protože jsem Corveette 650 koupil z Hracholusk předpokládám, že i Tobě bude známá
Na stránkách jacht klubu Pasát jsem koneckonců našel Tvé cestopisy a přiznám se, že jsem si je vskutku s chutí přečetl. Také jsem se Tě chtěl zeptat na to místo (pokud není tajné) kde v Lemmeru necháváš auto a přívěsem, to ale patří jinam a asi to nechám na jindy. IJsselmeer celkem znám i když pravda z výrazně větší lodi a právě vzpomínka na jeho vlny mě přesvědčuje o "SailPro" (tedy ještě delší, než obvyklé L noze).
Libore:
Děkuji za poznatek - jsem rád, že jsi mě utvrdil v těch 6HP (protože jsem si chvíli říkal, že by možná stačilo 5, nebo dokonce 4 koně). Chápu, že si na loď mohu nakonec dát motor jaký chci, ale moje Corveette na v papírech max. sílu motoru 6HP a proto jsem neuvažoval o silnějším - teď to tedy zvážím. Jinak co se týče dobíjení loď má také solární panel (i když výrazně menší než je ten Tvůj). Tato verze motoru se nicméně bez alternátoru nedělá a říkal jsem si, že může přijít chvíle kdy za to budu rád. Nepředpokládám to však jako primární způsob dobíjení.
- mkovi
- návštěvník fóra

- Příspěvky: 164
- Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Plzeň
Jseš informovanej, byla to Orca
Corvette samozřejmě znám. Velké parkoviště v Lemmeru je hned u sjezdu. Je to parkoviště pro sjezd a pláž. Kdyžtak můžu dát souřadnice. Na Hracholuskách už vzhledem ke vztahům, které tam panují kotvit nebudu a tak se třeba potkáme, nebo dáme spoluplavbu na Orlíku (červen), nebo v Holandsku (červenec). Cestopisy a fotky jsou tam na stránkách klubu. Teď manželka dopisuje loňský Berlín. No už jsem hodně mimo téma...
Oprava a omluva:
Vzhledem ke kritice (asi oprávněné) mého výroku ze strany hracholuských jachtařů píšu vysvětlení.
Špatnými vztahy jsem nemyslel vztahy mezi jachtaři na Hracholuskách navzájem. Jsou to vztahy s okolím:
- rybáři, chataři, vodní lyžaři, bývalý členové. Možná někdo úplně jiný, ale někdo tam škodí. V létě někdo uříznul 4 (naštěstí) prázdné bóje. Na podzim někdo ukrad kánoj.
- obec pod kterou kotviště katastrálně patří - začala vymáhat zákaz parkování aut v místě kotviště. Dala výpověď na pozemek, kde je klubová bouda, složené dřevo.
- bývalí členové klubu - klub se vypořádává s minulostí, což sebou nese náklady (právník, odkup bóje).
Tyto vztahy přinášejí komplikace, strach o zakotvenou loď a vyšší náklady.
Jelikož já kotviště využíval málo a letos bych tam byl snad jen 3 týdny, dal jsem z klubu výpověď. Tímto má klub možnost přijmout nového člena, který se bude podílet na budování klubu a lepších vztahů s okolím.
Corvette samozřejmě znám. Velké parkoviště v Lemmeru je hned u sjezdu. Je to parkoviště pro sjezd a pláž. Kdyžtak můžu dát souřadnice. Na Hracholuskách už vzhledem ke vztahům, které tam panují kotvit nebudu a tak se třeba potkáme, nebo dáme spoluplavbu na Orlíku (červen), nebo v Holandsku (červenec). Cestopisy a fotky jsou tam na stránkách klubu. Teď manželka dopisuje loňský Berlín. No už jsem hodně mimo téma...
Oprava a omluva:
Vzhledem ke kritice (asi oprávněné) mého výroku ze strany hracholuských jachtařů píšu vysvětlení.
Špatnými vztahy jsem nemyslel vztahy mezi jachtaři na Hracholuskách navzájem. Jsou to vztahy s okolím:
- rybáři, chataři, vodní lyžaři, bývalý členové. Možná někdo úplně jiný, ale někdo tam škodí. V létě někdo uříznul 4 (naštěstí) prázdné bóje. Na podzim někdo ukrad kánoj.
- obec pod kterou kotviště katastrálně patří - začala vymáhat zákaz parkování aut v místě kotviště. Dala výpověď na pozemek, kde je klubová bouda, složené dřevo.
- bývalí členové klubu - klub se vypořádává s minulostí, což sebou nese náklady (právník, odkup bóje).
Tyto vztahy přinášejí komplikace, strach o zakotvenou loď a vyšší náklady.
Jelikož já kotviště využíval málo a letos bych tam byl snad jen 3 týdny, dal jsem z klubu výpověď. Tímto má klub možnost přijmout nového člena, který se bude podílet na budování klubu a lepších vztahů s okolím.
Naposledy upravil(a) mkovi dne pon úno 04, 2013 9:27 am, celkem upraveno 1 x.
- mozeg
- pravidelný návštěvník

- Příspěvky: 312
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 9
- Bydliště: Bratislava
Vsetko zalezi na tom ako casta kam chces plavat. Na danu lod a vnutrozemske vodne cesty 4-5 v pohode. Sam poznam par ludi ktory na tejto lodi maju 4 a 5hp motory a zazili aj riadne fukoty a bolo to v pohode. Na mori, moj osobny nazor, v silnom vetre a vlnach nemas s takou lodou co robit.
Ale inak momentalne mam na predaj 8HP, Honda, 2 valce, 4 takt, dlha noha s dobijanim, tak ak chces naozaj nieco poriadne na more tak daj vediet dohodneme sa urcite
.
Ale inak momentalne mam na predaj 8HP, Honda, 2 valce, 4 takt, dlha noha s dobijanim, tak ak chces naozaj nieco poriadne na more tak daj vediet dohodneme sa urcite
.- RACEK
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Na Phobosu 24, tedy o něco málo větší a těžší lodi, mám MERCURY Sail power 4HP s nějakou dlouhou nohou. Na klidné hladině to jede 9,8 km/hod (na plný plyn). Na moři to ve vlnách taky jede. Problém je, když je někde velký proud. Pak je ten motor slabý. V Chorvatsku se nám nepodařilo projet most v Tisnu, Žderlac byl na hranici možností. Při cestě ze Slap na Orlík za větší vody jsme se pod mostem v Kamýku hodně trápili.
Určitě bych bral 6HP, možná raději 8HP, a co nejdelší nohu.
Dobíjení motorem nepoužíváme vůbec, do zásuvky pro dobíjení motorem jsem zapojil solar 25W.
Určitě bych bral 6HP, možná raději 8HP, a co nejdelší nohu.
Dobíjení motorem nepoužíváme vůbec, do zásuvky pro dobíjení motorem jsem zapojil solar 25W.
-
david
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
tady píšou 6-8 koní:
http://sailingyachtsworld.com/21corvette-650.html
jestli to taky není o pevnosti nainstalovaného pantografu?
http://sailingyachtsworld.com/21corvette-650.html
jestli to taky není o pevnosti nainstalovaného pantografu?
- mkovi
- návštěvník fóra

- Příspěvky: 164
- Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Plzeň
Já měl na Sasance 660 5 Hp a i na Ijsselmeru proti vlnám a větru to stačilo, ale dlouhá noha byla krátká. Takže nějakou ještě delší...
Když jsem se za vyžší vody vracel z Prahy na Orlík, tak pod kamíkem už jsme jeli nadoraz, ale celkem to jelo.
Loni cestou do Berlína jsem byl rád, že zpět pojedeme na vleku za autem. Proti proudu bych se nechtěl vracet ani s tím 11 Hp dieslem + 5 koní přívěsným. S 5 Hp by byl asi problém i po produ - manévrování a kotvení.
Pokud je to motor jinam než na Orlík, tak bych asi bral radši těch 8 Hp, ale zase ta váha na uklízení a cena...
Když jsem se za vyžší vody vracel z Prahy na Orlík, tak pod kamíkem už jsme jeli nadoraz, ale celkem to jelo.
Loni cestou do Berlína jsem byl rád, že zpět pojedeme na vleku za autem. Proti proudu bych se nechtěl vracet ani s tím 11 Hp dieslem + 5 koní přívěsným. S 5 Hp by byl asi problém i po produ - manévrování a kotvení.
Pokud je to motor jinam než na Orlík, tak bych asi bral radši těch 8 Hp, ale zase ta váha na uklízení a cena...

- David_
- návštěvník fóra

- Příspěvky: 122
- Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Praha
Já na stránkách výrobce (http://www.sulkowski.pl/?Corveette650,26) vidím také jen 6HP - je potřeba kliknout na nenápadný link "specifikace"... 

- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9363
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 192
- Kontaktovat uživatele:
Já mám loď z roku 2004 bez CE štítku.K lodi mám projekt autorizovaný konstruktérem (povolení stavby).
V projektu je uvedeno "doporučený motor 4-12 koní". Jen co to najdu. Už jsem to sem někde dával...
Ten odkaz jsem viděl Davide. Vypadá to jako by Skrzat ubral. Stejnou hodnotu uvádí i výrobce Sulkowski.
Může to být i obchodní politika stylu... chceš více, kup si větší loď...
V projektu je uvedeno "doporučený motor 4-12 koní". Jen co to najdu. Už jsem to sem někde dával...
Ten odkaz jsem viděl Davide. Vypadá to jako by Skrzat ubral. Stejnou hodnotu uvádí i výrobce Sulkowski.
Může to být i obchodní politika stylu... chceš více, kup si větší loď...
- David_
- návštěvník fóra

- Příspěvky: 122
- Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Praha
Libore, myslíš, že by bylo možné na základě projektu o kterém mluvíš (nebo nějakého jiného dokumentu) na SPS zařídit změnu v lodním osvědčení alespoň na 8HP? Je vůbec nějaká takové změna možná?
Navíc moje Corveette má max. počet osob 5 - což není problém, ale mám podezření, že například Ty tam budeš mít 6
Předem děkuji...
Navíc moje Corveette má max. počet osob 5 - což není problém, ale mám podezření, že například Ty tam budeš mít 6
Předem děkuji...
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9363
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 192
- Kontaktovat uživatele:
To se Davide špatně ptáš...nejsem zaměstnaný na SPS i když tam některé lidi znám.
Musíš zeptat přímo tam, na úřadě pod který spadáš a přímo na evidenci plavidel.
Máš pravdu, mám zapsáno v TP celkem 6 osob (což třeba v Chorvatsku je jistě lepší než tvých 5) a motor 8HP (dříve žádný).
Ale už si nepamatuji jak proběhlo to zapsání, zda jsem musel vůbec něco překládat.
Zkusil bych to, být na tvém místě, s poukazem na jiné stejné lodě (v rejstříku si lehce SPS ověří jaké jsou zapsané motory na Corveettách co evidují). Pokud by to takto nešlo jsem ochoten ti zapůjčit, respektive udělat kopii projektu Corveetty 650, kde je jasně uvedeno konstruktérem 4-12 koní. (pokud ho tedy najdu).
Edit: našel jsem jen kopii první strany, kterou jsem si kdysi udělal kvůli technickým údajům. Někde bude komplet celý, ale mělo by ti stačit jen toto.
Vpravo na konci 1. odstavce je uvedeno že může být alternativně poháněná přívěsnýmn motorem do 12 koňských sil upevněným na zádi.

Musíš zeptat přímo tam, na úřadě pod který spadáš a přímo na evidenci plavidel.
Máš pravdu, mám zapsáno v TP celkem 6 osob (což třeba v Chorvatsku je jistě lepší než tvých 5) a motor 8HP (dříve žádný).
Ale už si nepamatuji jak proběhlo to zapsání, zda jsem musel vůbec něco překládat.
Zkusil bych to, být na tvém místě, s poukazem na jiné stejné lodě (v rejstříku si lehce SPS ověří jaké jsou zapsané motory na Corveettách co evidují). Pokud by to takto nešlo jsem ochoten ti zapůjčit, respektive udělat kopii projektu Corveetty 650, kde je jasně uvedeno konstruktérem 4-12 koní. (pokud ho tedy najdu).
Edit: našel jsem jen kopii první strany, kterou jsem si kdysi udělal kvůli technickým údajům. Někde bude komplet celý, ale mělo by ti stačit jen toto.
Vpravo na konci 1. odstavce je uvedeno že může být alternativně poháněná přívěsnýmn motorem do 12 koňských sil upevněným na zádi.
- bobes
- aktívní jachtař

- Příspěvky: 998
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha
Koukal jsem do papírů. Nemám sice Corvette, ale podobnou polskou loď . Výrobce tam také uvádí "B", ale pro kýlovou verzi. Pro ploutvovou je "C". Ta Corvetka to buse mít stejné.
V papírech je uveden přívěsný motor max 10 KW ( to je standard), ale jak jsem to pochopil je to dáno typem držáku. Při dotazu na silnější motor mi bylo řečeno, že není problém, jen by museli udělat vyztužený držák a asi i nějakou výztuhu na zrcadle. Pro vestavěný motor je tam max 20 kW. Co se týče případného kýlu je to stejný postup. Za cca 1200 € udělají z ploutvovky kýlovku a dají certifikát na "B" Základ lodi je stejný i pro kýlovou verzi.
- bobes
- aktívní jachtař

- Příspěvky: 998
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha
bobes píše:
Koukal jsem do papírů. Nemám sice Corvette, ale podobnou polskou loď . Výrobce tam také uvádí "B", ale pro kýlovou verzi. Pro ploutvovou je "C". Ta Corvetka to buse mít stejné.
V papírech je uveden přívěsný motor max 10 KW ( to je standard), ale jak jsem to pochopil je to dáno typem držáku. Při dotazu na silnější motor mi bylo řečeno, že není problém, jen by museli udělat vyztužený držák a asi i nějakou výztuhu na zrcadle. Pro vestavěný motor je tam max 20 kW. Co se týče případného kýlu je to stejný postup. Za cca 1200 € udělají z ploutvovky kýlovku a dají certifikát na "B" Základ lodi je stejný i pro kýlovou verzi.
- bokal
- aktívní jachtař

- Příspěvky: 528
- Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Třinec
Tenhle portál není výrobce ale jakýsi pokus o katalo/přehled typů plachetnic,
nicméně je tam uvedeno, kdo Corvetty 650 vyrábí:
Stocznie produkujące ten jacht:
JACHT-SERWIS ŻYCHLIŃSKI
Stocznia jachtowa Sułkowski
Usługi Szkutnicze Kozłowski Michał
uvedený motor 6-8 k je doporučený výkon
není tam zmínka o max povoleném výkonu motoru.
Tuto infomaci by mohl poskytnout Sulkowski nebo konstruktér Andrzej Skrzat
Motory 6 koní jsou vesměs ještě jenoválce s nízkou váhou(cca 27kg), malým objemem(kolem 130ccm), malou vrtulí(7 1/2), tedy i tažná síla nižší.
Motory 8-10 koní jsou dvouválce, váží 37-50 kg a má větší vrtuli (9 1/4), větší objem (210ccm), podstatně větší tah a pak je potřebný držák motoru, který to snese, případně vyztužit laminát v místě montáže držáku.
Mám dost podobnou plachetnici 6,8m, trochu těžší -1600kg.
Osobně jsem dal zevnitř Al plech 4mm asi 30x50cm a přilaminoval. Stím těžkým motorem to v laminátu dost pružilo, mohl by praskat.
Tady na místních přehradách používám motor 4k, stačí. Na delší výpravy, řeky a moře mám 10k a to v provedení pro výtlačnou plavbu "High Trust" s větší vrtulí a malým stoupáním - 4 lopatky, 10x6 1/2". Mohu říci, že to je tak akorát. Proti vlnám a větru by menší motor neměl šanci.
Od výrobce lodi jsem měl doporučení na moře min. 10k , max 15k, pak už nemá smysl vyšší výkon.
A ještě jedna zkušenost: malé jednoválce dodávané v provedení 4-5-6 koní se na plachetnici v praxi skoro neliší, ten výkon je rozdílný až ve vysokých otáčkách, kde se ale motor většinou nedá vytočit, anebo jen víří vodu.
nicméně je tam uvedeno, kdo Corvetty 650 vyrábí:
Stocznie produkujące ten jacht:
JACHT-SERWIS ŻYCHLIŃSKI
Stocznia jachtowa Sułkowski
Usługi Szkutnicze Kozłowski Michał
uvedený motor 6-8 k je doporučený výkon
není tam zmínka o max povoleném výkonu motoru.
Tuto infomaci by mohl poskytnout Sulkowski nebo konstruktér Andrzej Skrzat
Motory 6 koní jsou vesměs ještě jenoválce s nízkou váhou(cca 27kg), malým objemem(kolem 130ccm), malou vrtulí(7 1/2), tedy i tažná síla nižší.
Motory 8-10 koní jsou dvouválce, váží 37-50 kg a má větší vrtuli (9 1/4), větší objem (210ccm), podstatně větší tah a pak je potřebný držák motoru, který to snese, případně vyztužit laminát v místě montáže držáku.
Mám dost podobnou plachetnici 6,8m, trochu těžší -1600kg.
Osobně jsem dal zevnitř Al plech 4mm asi 30x50cm a přilaminoval. Stím těžkým motorem to v laminátu dost pružilo, mohl by praskat.
Tady na místních přehradách používám motor 4k, stačí. Na delší výpravy, řeky a moře mám 10k a to v provedení pro výtlačnou plavbu "High Trust" s větší vrtulí a malým stoupáním - 4 lopatky, 10x6 1/2". Mohu říci, že to je tak akorát. Proti vlnám a větru by menší motor neměl šanci.
Od výrobce lodi jsem měl doporučení na moře min. 10k , max 15k, pak už nemá smysl vyšší výkon.
A ještě jedna zkušenost: malé jednoválce dodávané v provedení 4-5-6 koní se na plachetnici v praxi skoro neliší, ten výkon je rozdílný až ve vysokých otáčkách, kde se ale motor většinou nedá vytočit, anebo jen víří vodu.
- bokal
- aktívní jachtař

- Příspěvky: 528
- Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Třinec
Ano Geronimo, ale je dáno specifikou jejich jezer, když se něco přižene, tak utečou pod stromy nebo do rákosí a čekají až to přejde. Oni totiž většinou by nejraději ani ten motor nepoužili a nejeden přistane i v portu na plachtách.
Ale když se jich zeptáš, s čím se vydají na Gdaňský záliv nebo i záliv Wisly, tak hned budou jinak mluvit, dají si tam 20 koní a ještě druhý pro případ nouze.
No a i na mazurech je dost lodí - těch dražších nad 27 stop, které mají diesel 27koní.
Ale když se jich zeptáš, s čím se vydají na Gdaňský záliv nebo i záliv Wisly, tak hned budou jinak mluvit, dají si tam 20 koní a ještě druhý pro případ nouze.
No a i na mazurech je dost lodí - těch dražších nad 27 stop, které mají diesel 27koní.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti


