nouzové startování motoru drátem

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
Jezura
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 109
Registrován: ned bře 30, 2008 1:00 am
Reputace: 9

nouzové startování motoru drátem

Příspěvekod Jezura » čtv bře 21, 2013 2:16 pm

Ahoj,

prosím o radu - v případě, že nefunguje startér (čudlik na desce u kormidla) lze nastartovat loď tím, že se propojí kouskem drátu cosi přímo na motoru. Dokážete mi někdo poradit, jak najdu co mám propojit? (předpokládám, že se jedná o nějaké přemostění toho ovládání nahoře na palubě).

Dík,

Martin
Naposledy upravil(a) Jezura dne pát bře 22, 2013 2:25 pm, celkem upraveno 1 x.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: nouzové startování motoru drátem

Příspěvekod david » čtv bře 21, 2013 2:33 pm

Pokud ti upadl drát k cívce stykače startéru, pak + baterky na slabý kontakt této cívky.

Když odejde cívka, pak tlustým šroubovákem spojit oba tlusté šrouby. Někdy to trochu to jiskří – pořádně dotlačit.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: nouzové startování motoru drátem

Příspěvekod Anonym » čtv bře 21, 2013 3:59 pm

david píše:Někdy to trochu jiskří – pořádně dotlačit.
:lol:
Při propojení silových kontaktů ti 5mm šroubovák shoří na to tata, ani nemrkneš. Ale jinak správně.

Jen trocha upřesnění. Na cívce startéru jsou třikontakty.
č.1 Přívod silový + (splétaná měď),
č.2 druhý spínací přvod + (tenký káblík)
č-3 třetí silový odvod + (plocháč) do těla startéru.

K 1. jde proud stále, nepřetržitě, i když je vyplé zapalování. Lze přerušit pouze odpojením + kontaktu od baterie.
K 2. jde proud tehdy, když zmáčkneš tlačítko startování.
Na 3. je proud pouze tehdy když vše funguje a pošle se proud na č.2.

Takže za normálního stavu, pokud to konstrukce umožňuje, se dá spojit č.1 s č.2. Proud potřebný k sepnutí startovací cívky, potřebný na kontaktu č.2 tam prostě místo ze startovacího tlačítka, dostaneš nakrátko z kontaktu č.1.
Proud není velký, slaboučké zajiskření, nedotknout se kostry je naprostý základ.

Pokud je, jak psal David, v háji spínač cívky a po uvedeném propojení se nic neděje (necvaká v tom), je potřeba suplovat funkci spínací cívky a ručně propojit č.2 a č.3. Vezmeš šroubovák s kterým se předem rozloučíš, poděkuješ mu za doposud provedené služby. Vložíš jej do prostoru mezi ty kontakty a takovým pohybem, jako by jsi chtěl zapáčit, s ním otočíš. Když se to udělá dost rychle a dostatečnou silou, někdy přežije. A až to budeš dělat po dvacáté, nebudeš už muset stále chodit do obchodu pro nové šroubováky.

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Jozef.
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 170
Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Jozef. » čtv bře 21, 2013 4:11 pm

Určite viacerí majú skúsenosti so štartovaním škodoviek.
Vôbec som si nemyslel, že taká skúsenosť sa zíde aj mne:
Pri plavbe po Dunaji s cieľom rieka Tisa, mi pred Belehradom prestal fungovať štartér. V prvej etape (asi tri dni som používal metódu), ktorú popisuje Baharis vyššie. Tá sa dá použiť v prípade, keď sa pastorok vysunie do hlavného ozubeného kolesa (venca) na hriadeli.
Na tretí deň som musel použiť ďalší šrobovák, aby som dostal pastorok do záberu, lebo sa štartér točil naprázdno (nezaberal).
Napriek tomu, že som to zvládal celé dva týždne, nedoporučujem!
Pozn. Bolo to na novom motore Mercury 115 EFI, v záruke. Aj keď prišiel technik z Belehradu, trikrát rozobral a zložil, zobral 140 € musel som si pomôcť sám.
Pre ilustráciu:
Obrázek
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » čtv bře 21, 2013 4:16 pm

Jsem to jednou dělal za plavby kuchyňským nožem – tak, jak mi to doporučil majitel. (Jak píše David – spojit oba tlusté šrouby, hodně přitlačit.)
Jiskřilo to jako blázen, motor nastartoval, já jsem přežil bez poškození, nůž byl poněkud "propálený", ale dál použitelný.

L.

P. S.: Hřbetem čepele, nikoli ostřím.
Naposledy upravil(a) lynx dne čtv bře 21, 2013 4:26 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Jezura
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 109
Registrován: ned bře 30, 2008 1:00 am
Reputace: 9

Příspěvekod Jezura » čtv bře 21, 2013 4:23 pm

Zcela vyčerpávající popis, pánové děkuji
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: nouzové startování motoru drátem

Příspěvekod david » čtv bře 21, 2013 5:13 pm

Baharis píše:
david píše:Někdy to trochu jiskří – pořádně dotlačit.
:lol:
Při propojení silových kontaktů ti 5mm šroubovák shoří na to tata, ani nemrkneš. Ale jinak správně.


Baharisi, a) píšu tlustej šroubovák a 5mm není tlustej, ale větší hodinářskej :whist:

b) docela běžně a dlouho jsem startoval půlku Tatry v kompresoru dvěma patentníma klíčema zn. FAB od kanceláře, navlečenýma na kroužku

C) základ je se nebát, netřást, pořádně dotlačit a po nastartování rychle odtáhnou. Jinak vytáhneš oblouk a pak hoří i francouzák
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » čtv bře 21, 2013 8:10 pm

A snad se to jmenuje selenoid ta cívka.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » čtv bře 21, 2013 8:12 pm

No ono je to trochu složitější. Zejména u vestavěných motorů. Psal to tu Baharis.

1. startér po zapnutí jen cvaká a netočí. Tzn. že cívka funguje, vysune pastorek, ale nesepnou kontakty cívky pro motor starteru. Pak platí ten šroubovák.
2. jestli cívka vůbec necvaká, tak se nevysune pastorek a starter se po překlemování šroubovákem jen točí na prázdno. Potřebuješ druhej šroubovák, kterým nejprve vytlačíš pastorek (viz Denis) a pak viz. bod 1. Máš dost velkou šanci, že přijdeš o prsty, nebo zničíš starter a planetové kolo. Nebo obojí. :-)

VÝJIMKA....
výjimkou jsou startéry na moderních závěsných motorech, kde se pastorek vysouvá sám tím, že se roztočí starter. Tam pak ten šroubovák pomůže vždy.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv bře 21, 2013 9:12 pm

Tak ještě složitěji: když cívka cvaká a nic neděje a šroubovák nepomůže, tak to visí uhlík a pomůže krátká ostrá rána kladivem do těla startéru. ani nemusí být silná.

se startérem co sám nevyhodí pastorek jsem se zatím nesetkal. A KDYŽ, TAK MĚL V HÁJI VOLNOBĚŽKU


jenže to se dostáváme ke generálce starteru a to nebyl záměr původního dotazu

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 1 host