Ahoj,
prosím o radu - v případě, že nefunguje startér (čudlik na desce u kormidla) lze nastartovat loď tím, že se propojí kouskem drátu cosi přímo na motoru. Dokážete mi někdo poradit, jak najdu co mám propojit? (předpokládám, že se jedná o nějaké přemostění toho ovládání nahoře na palubě).
Dík,
Martin
nouzové startování motoru drátem
Moderátoři: vilma, Pepa, david
nouzové startování motoru drátem
Naposledy upravil(a) Jezura dne pát bře 22, 2013 2:25 pm, celkem upraveno 1 x.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: nouzové startování motoru drátem
Pokud ti upadl drát k cívce stykače startéru, pak + baterky na slabý kontakt této cívky.
Když odejde cívka, pak tlustým šroubovákem spojit oba tlusté šrouby. Někdy to trochu to jiskří – pořádně dotlačit.
Když odejde cívka, pak tlustým šroubovákem spojit oba tlusté šrouby. Někdy to trochu to jiskří – pořádně dotlačit.
Re: nouzové startování motoru drátem
david píše:Někdy to trochu jiskří – pořádně dotlačit.

Při propojení silových kontaktů ti 5mm šroubovák shoří na to tata, ani nemrkneš. Ale jinak správně.
Jen trocha upřesnění. Na cívce startéru jsou třikontakty.
č.1 Přívod silový + (splétaná měď),
č.2 druhý spínací přvod + (tenký káblík)
č-3 třetí silový odvod + (plocháč) do těla startéru.
K 1. jde proud stále, nepřetržitě, i když je vyplé zapalování. Lze přerušit pouze odpojením + kontaktu od baterie.
K 2. jde proud tehdy, když zmáčkneš tlačítko startování.
Na 3. je proud pouze tehdy když vše funguje a pošle se proud na č.2.
Takže za normálního stavu, pokud to konstrukce umožňuje, se dá spojit č.1 s č.2. Proud potřebný k sepnutí startovací cívky, potřebný na kontaktu č.2 tam prostě místo ze startovacího tlačítka, dostaneš nakrátko z kontaktu č.1.
Proud není velký, slaboučké zajiskření, nedotknout se kostry je naprostý základ.
Pokud je, jak psal David, v háji spínač cívky a po uvedeném propojení se nic neděje (necvaká v tom), je potřeba suplovat funkci spínací cívky a ručně propojit č.2 a č.3. Vezmeš šroubovák s kterým se předem rozloučíš, poděkuješ mu za doposud provedené služby. Vložíš jej do prostoru mezi ty kontakty a takovým pohybem, jako by jsi chtěl zapáčit, s ním otočíš. Když se to udělá dost rychle a dostatečnou silou, někdy přežije. A až to budeš dělat po dvacáté, nebudeš už muset stále chodit do obchodu pro nové šroubováky.

- Jozef.
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 170
- Registrován: pát zář 11, 2009 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Určite viacerí majú skúsenosti so štartovaním škodoviek.
Vôbec som si nemyslel, že taká skúsenosť sa zíde aj mne:
Pri plavbe po Dunaji s cieľom rieka Tisa, mi pred Belehradom prestal fungovať štartér. V prvej etape (asi tri dni som používal metódu), ktorú popisuje Baharis vyššie. Tá sa dá použiť v prípade, keď sa pastorok vysunie do hlavného ozubeného kolesa (venca) na hriadeli.
Na tretí deň som musel použiť ďalší šrobovák, aby som dostal pastorok do záberu, lebo sa štartér točil naprázdno (nezaberal).
Napriek tomu, že som to zvládal celé dva týždne, nedoporučujem!
Pozn. Bolo to na novom motore Mercury 115 EFI, v záruke. Aj keď prišiel technik z Belehradu, trikrát rozobral a zložil, zobral 140 € musel som si pomôcť sám.
Pre ilustráciu:

Vôbec som si nemyslel, že taká skúsenosť sa zíde aj mne:
Pri plavbe po Dunaji s cieľom rieka Tisa, mi pred Belehradom prestal fungovať štartér. V prvej etape (asi tri dni som používal metódu), ktorú popisuje Baharis vyššie. Tá sa dá použiť v prípade, keď sa pastorok vysunie do hlavného ozubeného kolesa (venca) na hriadeli.
Na tretí deň som musel použiť ďalší šrobovák, aby som dostal pastorok do záberu, lebo sa štartér točil naprázdno (nezaberal).
Napriek tomu, že som to zvládal celé dva týždne, nedoporučujem!
Pozn. Bolo to na novom motore Mercury 115 EFI, v záruke. Aj keď prišiel technik z Belehradu, trikrát rozobral a zložil, zobral 140 € musel som si pomôcť sám.
Pre ilustráciu:

- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Jsem to jednou dělal za plavby kuchyňským nožem – tak, jak mi to doporučil majitel. (Jak píše David – spojit oba tlusté šrouby, hodně přitlačit.)
Jiskřilo to jako blázen, motor nastartoval, já jsem přežil bez poškození, nůž byl poněkud "propálený", ale dál použitelný.
L.
P. S.: Hřbetem čepele, nikoli ostřím.
Jiskřilo to jako blázen, motor nastartoval, já jsem přežil bez poškození, nůž byl poněkud "propálený", ale dál použitelný.
L.
P. S.: Hřbetem čepele, nikoli ostřím.
Naposledy upravil(a) lynx dne čtv bře 21, 2013 4:26 pm, celkem upraveno 1 x.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: nouzové startování motoru drátem
Baharis píše:david píše:Někdy to trochu jiskří – pořádně dotlačit.![]()
Při propojení silových kontaktů ti 5mm šroubovák shoří na to tata, ani nemrkneš. Ale jinak správně.
Baharisi, a) píšu tlustej šroubovák a 5mm není tlustej, ale větší hodinářskej

b) docela běžně a dlouho jsem startoval půlku Tatry v kompresoru dvěma patentníma klíčema zn. FAB od kanceláře, navlečenýma na kroužku
C) základ je se nebát, netřást, pořádně dotlačit a po nastartování rychle odtáhnou. Jinak vytáhneš oblouk a pak hoří i francouzák
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
No ono je to trochu složitější. Zejména u vestavěných motorů. Psal to tu Baharis.
1. startér po zapnutí jen cvaká a netočí. Tzn. že cívka funguje, vysune pastorek, ale nesepnou kontakty cívky pro motor starteru. Pak platí ten šroubovák.
2. jestli cívka vůbec necvaká, tak se nevysune pastorek a starter se po překlemování šroubovákem jen točí na prázdno. Potřebuješ druhej šroubovák, kterým nejprve vytlačíš pastorek (viz Denis) a pak viz. bod 1. Máš dost velkou šanci, že přijdeš o prsty, nebo zničíš starter a planetové kolo. Nebo obojí.
VÝJIMKA....
výjimkou jsou startéry na moderních závěsných motorech, kde se pastorek vysouvá sám tím, že se roztočí starter. Tam pak ten šroubovák pomůže vždy.
1. startér po zapnutí jen cvaká a netočí. Tzn. že cívka funguje, vysune pastorek, ale nesepnou kontakty cívky pro motor starteru. Pak platí ten šroubovák.
2. jestli cívka vůbec necvaká, tak se nevysune pastorek a starter se po překlemování šroubovákem jen točí na prázdno. Potřebuješ druhej šroubovák, kterým nejprve vytlačíš pastorek (viz Denis) a pak viz. bod 1. Máš dost velkou šanci, že přijdeš o prsty, nebo zničíš starter a planetové kolo. Nebo obojí.

VÝJIMKA....
výjimkou jsou startéry na moderních závěsných motorech, kde se pastorek vysouvá sám tím, že se roztočí starter. Tam pak ten šroubovák pomůže vždy.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Tak ještě složitěji: když cívka cvaká a nic neděje a šroubovák nepomůže, tak to visí uhlík a pomůže krátká ostrá rána kladivem do těla startéru. ani nemusí být silná.
se startérem co sám nevyhodí pastorek jsem se zatím nesetkal. A KDYŽ, TAK MĚL V HÁJI VOLNOBĚŽKU
jenže to se dostáváme ke generálce starteru a to nebyl záměr původního dotazu
se startérem co sám nevyhodí pastorek jsem se zatím nesetkal. A KDYŽ, TAK MĚL V HÁJI VOLNOBĚŽKU
jenže to se dostáváme ke generálce starteru a to nebyl záměr původního dotazu
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 1 host