dva motory 5HP, na plachetnici 6,6m
Moderátoři: vilma, Pepa, david
dva motory 5HP, na plachetnici 6,6m
Vazeni,
mam plachetnici 6.5m, dřevolaminát, typ Jantar. Chci namontovat dozadu na čelo dva motory Mercury 5HP, čtyřtakt, vedle sebe. Jeden motor tam uz samozřejmě byl ale zdálo se, že nestíhá tak jsem koupil ještě jeden stejný. Motory jsou stejné. Konzole jsou stejné, ale samozřejmě vrtule se točí na stejnou stranu.
Máte s tím někdo vlastní zkušenosti?
Vikigach
mam plachetnici 6.5m, dřevolaminát, typ Jantar. Chci namontovat dozadu na čelo dva motory Mercury 5HP, čtyřtakt, vedle sebe. Jeden motor tam uz samozřejmě byl ale zdálo se, že nestíhá tak jsem koupil ještě jeden stejný. Motory jsou stejné. Konzole jsou stejné, ale samozřejmě vrtule se točí na stejnou stranu.
Máte s tím někdo vlastní zkušenosti?
Vikigach
- Zdenda12345
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
já mám taky 5 koní a stíhá, ale to sem nepatří.
Upřímě? To jsi teda vymyslel paskvil. Proč jsi tu pětku neprodal a nekoupil 9,9?
P.S. jak se na to tvářili na SPS, když jsi to registroval?
Upřímě? To jsi teda vymyslel paskvil. Proč jsi tu pětku neprodal a nekoupil 9,9?
P.S. jak se na to tvářili na SPS, když jsi to registroval?

Naposledy upravil(a) Zdenda12345 dne pon kvě 27, 2013 8:30 pm, celkem upraveno 1 x.
- Zdenda12345
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Taky špatně snášim kritiku. Ostatně kdo jí miluje, že? No nemusíš se ale hned urážet a útočit.
Sice jsi původně vůbec nenapsal, že se jedná o moře, ale to je asi nepodstatný, že? O zálohách na moři si můžeme klidně popovídat, ale asi ne v tomto vlákně.
Tak ono na řekách je to trochu jinak.... Tam těžko vytáhneš prádlo, když ti motor klekne. To tak maximálně čistý prádlo budeš potřebovat, jestli motor selže třeba, jako Dědkovi uprostřed plavební dráhy tuším na Dunaji? Už nevim přesně.
Sice jsi původně vůbec nenapsal, že se jedná o moře, ale to je asi nepodstatný, že? O zálohách na moři si můžeme klidně popovídat, ale asi ne v tomto vlákně.
Tak ono na řekách je to trochu jinak.... Tam těžko vytáhneš prádlo, když ti motor klekne. To tak maximálně čistý prádlo budeš potřebovat, jestli motor selže třeba, jako Dědkovi uprostřed plavební dráhy tuším na Dunaji? Už nevim přesně.

Naposledy upravil(a) Zdenda12345 dne pon kvě 27, 2013 9:09 pm, celkem upraveno 1 x.
- Zdenda12345
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
- Charlie
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 1814
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Já teda nějak nepochopil, co vlastně řešíš? Jestli použití obou motorů současně, nebo to, že se jim vrtule točí na stejnou stranu, nebo o co vlastně jde? Dva motory na lodi není nic neobvyklýho, taky jsem vozil na 22ft plachetnici záložák.
Ono by bylo dobrý nejdřív napsat co tě vlastně zajímá, kde a jak to chceš používat a pak napsat nějaký konkrétní otázky.
Ono by bylo dobrý nejdřív napsat co tě vlastně zajímá, kde a jak to chceš používat a pak napsat nějaký konkrétní otázky.
- Finn
- aktívní jachtař

- Příspěvky: 545
- Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 16
- Bydliště: Penčice
vikigach, tvůj dotaz docela chápu, akorát teda nechápu ty odpovědi. Bohužel zkušenosti s tím nemám, takže neporadím, spíš reaguji na ty komentáře. Jsem přesvědčen, že dva motory 5HP je větší jistota než jeden silnější, ale jak se to bude chovat při otáčkách stejnýho směru z praxe nevím, je asi jasný, že to bude mít tendenci točit loď na jednu stranu, na plachetce to samozřejmě vyrovnáš kormidlem, ale jak moc se a loď bude chtít točit, bych také rád věděl. Třeba ti někdo, kdo s tím má zkušenosti odpoví a nebude bazírovat na tom, jestli jsou motory na čele, nebo zrcadle.
- Zdenda12345
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Finn píše:vikigach, tvůj dotaz docela chápu, akorát teda nechápu ty odpovědi. Bohužel zkušenosti s tím nemám, takže neporadím, spíš reaguji na ty komentáře. Jsem přesvědčen, že dva motory 5HP je větší jistota než jeden silnější, ale jak se to bude chovat při otáčkách stejnýho směru z praxe nevím, je asi jasný, že to bude mít tendenci točit loď na jednu stranu, na plachetce to samozřejmě vyrovnáš kormidlem, ale jak moc se a loď bude chtít točit, bych také rád věděl. Třeba ti někdo, kdo s tím má zkušenosti odpoví a nebude bazírovat na tom, jestli jsou motory na čele, nebo zrcadle.
OK, dost bylo legrace.
Především předmětem dotazu nebyla záloha, ale posílení výkonu. Pak je na místě odpověď, že to řešení je paskvil. Otázku jak to má registrovaný raději úplně přešel. Proč asi?
Navíc když už ty motory má, tak asi ani poradit nechce.... To by se ptal ještě než ten druhej dokoupil. Teď už mu jen zbejvá tam ty motory hodit a zkusit co to udělá. Neni potřeba se ptát. Jestli se pak zařadí mezi ty, co tu jen posbíraji moudrosti a pak už je člověk nevidí, nebo jestli nám tu taky napíše jak se to chová a dá sem fotku, se uvidí časem!
Odhaduji, že loď se mu bude trochu stáčet do leva. U těch pětikoněk ve výtlaku to ale nebude zase tak markantní, aby to neudržel kormidlem. Protiběžnej chod se dělá hlavně kvůli plavbě ve skluzu.
-
david
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
milý hochu, proč jsi si myslel, že ti tu někdo poradí ?????????
tady většinou všichni myslí, ale ví kulový
dva motory nejsou problélm i když mají stejnoběžné vrtule. samozřejmě by protiběžné byly lepší, ale u 5 koní není co řešit. Penty se dvěma Crescentama 4HP běhaly po Vltavě dřív, než se většina zdejších radilů narodila. Já, a nejen já, ostatně taky měl dva 20koní motory na jednom, dokonce klouzavým, člunu a bez chyby.
tady většinou všichni myslí, ale ví kulový
dva motory nejsou problélm i když mají stejnoběžné vrtule. samozřejmě by protiběžné byly lepší, ale u 5 koní není co řešit. Penty se dvěma Crescentama 4HP běhaly po Vltavě dřív, než se většina zdejších radilů narodila. Já, a nejen já, ostatně taky měl dva 20koní motory na jednom, dokonce klouzavým, člunu a bez chyby.
- Wlady
- aktívní jachtař

- Příspěvky: 617
- Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
Od té doby, co jsem cca před 20lety zajížděl do stání v maríně Biograd kvůli poruše přívěsáku s Elanem 795 na plachty (bylo to v noci = obsluha/pomoc v nedohlednu), bych tohle řešení, obzvláště pro mořské použití, taky paskvilem nenazýval!
O snazší manipulaci nemluvě, i když je 2x25 víc než 1x40 ...
Reakci vrtule bych neřešil, nebude o moc výraznější, než u jednoho desetikoňáku. A kdyby na věc přišlo, dala by se mírným vyosením jednoho z motorů snadno vykompenzovat.
Jen při složitějším couvání bych si jeden chcípnul, zafixoval kormidlo a manévroval jen motorem...pokud je pro to na zrcadle dost místa.
Wlady
O snazší manipulaci nemluvě, i když je 2x25 víc než 1x40 ...
Reakci vrtule bych neřešil, nebude o moc výraznější, než u jednoho desetikoňáku. A kdyby na věc přišlo, dala by se mírným vyosením jednoho z motorů snadno vykompenzovat.
Jen při složitějším couvání bych si jeden chcípnul, zafixoval kormidlo a manévroval jen motorem...pokud je pro to na zrcadle dost místa.
Wlady
- kanic
- aktívní jachtař

- Příspěvky: 846
- Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
- Reputace: 21
- Bydliště: Hukvaldy
Připomněl jsi mi film Tenkrát na západě - Bečka nosil opasek i kšandy.
Měl jsem na plachetnici taky 2 Vichry, protože na ně nebylo spolehnutí. 1 na zádi,
2.v lodi. Na Crescenta 3,9 jsme přehrkali Jadran z Gargana do Hvaru a měli přitom
pocit bezpečí
.
Možná budeš 1. a budou Tě fotografovat (na moři).
Měl jsem na plachetnici taky 2 Vichry, protože na ně nebylo spolehnutí. 1 na zádi,
2.v lodi. Na Crescenta 3,9 jsme přehrkali Jadran z Gargana do Hvaru a měli přitom
pocit bezpečí
.
Možná budeš 1. a budou Tě fotografovat (na moři).
To Vikigach
Nebude to dělat žádný problém při provozu. Kamarád měl na Sasance dokonce jeden čas na levé straně zrcadla pantograf s Hondou 5 a do levé kapsy zabudoval Hondu 8. Při testech se žádný jízdní problém nekonal tzn. nikam to poznatelně netáhlo.
Je to jen o starostech o dva motory. Ale dva jsou vždycky víc než jeden
Ahoj Petr.
Nebude to dělat žádný problém při provozu. Kamarád měl na Sasance dokonce jeden čas na levé straně zrcadla pantograf s Hondou 5 a do levé kapsy zabudoval Hondu 8. Při testech se žádný jízdní problém nekonal tzn. nikam to poznatelně netáhlo.
Je to jen o starostech o dva motory. Ale dva jsou vždycky víc než jeden
Ahoj Petr.
- tataS
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Tyto pravo-levo běžné motory se dělají ve větších výkonech a prodávají se v páru se stejným výkonem. U malých výkonů ta stejnoběžná vrtule
není znát v nějakém táhnutí bokem. Největší problém bych viděl v nastavení ovládání plynu a propojení řízení. Asi to bude překážet schůdkům do
vody uprostřed. Ovládání pouze kormidlem bude při zajíždění a vyjíždění a při malých rychlostech neúčinné. Přece jenom natočením motoru se
docílí mnohem menšího rádiusu. Také současné přepínání chodu vpřed-vzad bude trochu problém i když se tím může ovládat otočení zádě.
není znát v nějakém táhnutí bokem. Největší problém bych viděl v nastavení ovládání plynu a propojení řízení. Asi to bude překážet schůdkům do
vody uprostřed. Ovládání pouze kormidlem bude při zajíždění a vyjíždění a při malých rychlostech neúčinné. Přece jenom natočením motoru se
docílí mnohem menšího rádiusu. Také současné přepínání chodu vpřed-vzad bude trochu problém i když se tím může ovládat otočení zádě.
dva motory 5HP, plachetnice 6,6m
Ahoj,
chtěl bych popsat svoje zkušenosti s používám dvou motorů 5HP na malé plachtnici.
Motory jsem zkoušel 4dny v červnu a potom 7dní v červenci na jadranu o ostrova Dugi Otok.
Celková zkušenost je velmi dobrá. Záď Jantaru je úzká a oba motory jsou umístěny spíš na okraje . Uprostřed jsou schůdky ale i já se svými 197cm se protáhnu s rezervou cca 5cm.
Žádný snos při plavbě se nekoná. Plachetnice se netočí. Naopak když je v chodu pouze jeden motor je cítit mírný tlak na kormidlo. Když jsou v chodu dva motory loď jede přímo a kormidlo nemusím držet.
Rychlost: na klidném moři ( vítr do 5kt ) s jedním motorem na půl plynu jedu 5kt. S dvěma motory na 1/4 plynu byla rychlost 6,2 kt. S oběma motory na 1/2 plynu rychlost 7kt.
Hlavní výhoda je samozřejmě při plavbě proti větru. Při rychlosti protivětru 18kt byla rychlost mojí malé lodky 4,8kt.
Jedinou nevýhodou je asi spotřeba a zvýšená hlučnost. Na jeden motor jedu 4,5kt za 0,7 l /h a se dvěma motory např. 5,5kt za 1,5 l/h a hluk je cca dvojnásobný. Tak tohle asi nemá význam jezdit s kraválem a s větší spotřebou o 1kt rychleji.
V silném protivětru se ale tahle investice vyplatí jednak schopností plachetnice vůbec jet proti větru a samozřejmě i tou jistotou, že když jeden motor klekne tak se stále nekoná žádné drama.
fotečky přikládám
na dotazy rád odpovím
vikigach
https://imageshack.com/i/n6ofvdj
https://imageshack.com/i/5gf1v1j
chtěl bych popsat svoje zkušenosti s používám dvou motorů 5HP na malé plachtnici.
Motory jsem zkoušel 4dny v červnu a potom 7dní v červenci na jadranu o ostrova Dugi Otok.
Celková zkušenost je velmi dobrá. Záď Jantaru je úzká a oba motory jsou umístěny spíš na okraje . Uprostřed jsou schůdky ale i já se svými 197cm se protáhnu s rezervou cca 5cm.
Žádný snos při plavbě se nekoná. Plachetnice se netočí. Naopak když je v chodu pouze jeden motor je cítit mírný tlak na kormidlo. Když jsou v chodu dva motory loď jede přímo a kormidlo nemusím držet.
Rychlost: na klidném moři ( vítr do 5kt ) s jedním motorem na půl plynu jedu 5kt. S dvěma motory na 1/4 plynu byla rychlost 6,2 kt. S oběma motory na 1/2 plynu rychlost 7kt.
Hlavní výhoda je samozřejmě při plavbě proti větru. Při rychlosti protivětru 18kt byla rychlost mojí malé lodky 4,8kt.
Jedinou nevýhodou je asi spotřeba a zvýšená hlučnost. Na jeden motor jedu 4,5kt za 0,7 l /h a se dvěma motory např. 5,5kt za 1,5 l/h a hluk je cca dvojnásobný. Tak tohle asi nemá význam jezdit s kraválem a s větší spotřebou o 1kt rychleji.
V silném protivětru se ale tahle investice vyplatí jednak schopností plachetnice vůbec jet proti větru a samozřejmě i tou jistotou, že když jeden motor klekne tak se stále nekoná žádné drama.
fotečky přikládám
na dotazy rád odpovím
vikigach
https://imageshack.com/i/n6ofvdj
https://imageshack.com/i/5gf1v1j
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti




