dva motory 5HP, na plachetnici 6,6m

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
vikigach
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 177
Registrován: sob úno 12, 2011 1:00 am
Reputace: 5

dva motory 5HP, na plachetnici 6,6m

Příspěvekod vikigach » pon kvě 27, 2013 6:58 pm

Vazeni,
mam plachetnici 6.5m, dřevolaminát, typ Jantar. Chci namontovat dozadu na čelo dva motory Mercury 5HP, čtyřtakt, vedle sebe. Jeden motor tam uz samozřejmě byl ale zdálo se, že nestíhá tak jsem koupil ještě jeden stejný. Motory jsou stejné. Konzole jsou stejné, ale samozřejmě vrtule se točí na stejnou stranu.

Máte s tím někdo vlastní zkušenosti?

Vikigach
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pon kvě 27, 2013 7:19 pm

já mám taky 5 koní a stíhá, ale to sem nepatří.

Upřímě? To jsi teda vymyslel paskvil. Proč jsi tu pětku neprodal a nekoupil 9,9?

P.S. jak se na to tvářili na SPS, když jsi to registroval? :mad:
Naposledy upravil(a) Zdenda12345 dne pon kvě 27, 2013 8:30 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » pon kvě 27, 2013 7:51 pm

Moje zkušenost je, že čelo je vpředu, vzadu temeno. :?
Uživatelský avatar
vikigach
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 177
Registrován: sob úno 12, 2011 1:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod vikigach » pon kvě 27, 2013 8:33 pm

To Zdenda
Jeden motor urcite stiha na Vltave ale ja to mam na Jadranu. Vloni se me stalo ze starsi motor na mori selhal a bylo to truchu dobrudruzstvi . Proto jsem koupil dva motory, jeden jako zalozni coz urcite spousta lidi pochopi. Ke dvema motorum neco vis nebo jsi vycerpal svoje vedomosti?
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pon kvě 27, 2013 8:54 pm

kanic píše:Moje zkušenost je, že čelo je vpředu, vzadu temeno. :?


No a čím se stavíš k ZRCADLU ? Čelem, né ? :lol:
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pon kvě 27, 2013 9:06 pm

Taky špatně snášim kritiku. Ostatně kdo jí miluje, že? No nemusíš se ale hned urážet a útočit.
Sice jsi původně vůbec nenapsal, že se jedná o moře, ale to je asi nepodstatný, že? O zálohách na moři si můžeme klidně popovídat, ale asi ne v tomto vlákně. :-)

Tak ono na řekách je to trochu jinak.... Tam těžko vytáhneš prádlo, když ti motor klekne. To tak maximálně čistý prádlo budeš potřebovat, jestli motor selže třeba, jako Dědkovi uprostřed plavební dráhy tuším na Dunaji? Už nevim přesně. :whist:
Naposledy upravil(a) Zdenda12345 dne pon kvě 27, 2013 9:09 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pon kvě 27, 2013 9:07 pm

maxik1958 píše:
kanic píše:Moje zkušenost je, že čelo je vpředu, vzadu temeno. :?


No a čím se stavíš k ZRCADLU ? Čelem, né ? :lol:


Třeba chce ty motory namontovat na čelo vleku na kterym tu loď tahá :mad:
Uživatelský avatar
vikigach
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 177
Registrován: sob úno 12, 2011 1:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod vikigach » pon kvě 27, 2013 9:27 pm

Zdendo
A k tematu dvou motoru neco vis? Nebo jsi uz vycerpal svoje znalosti?
Vikigach
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pon kvě 27, 2013 9:38 pm

Já teda nějak nepochopil, co vlastně řešíš? Jestli použití obou motorů současně, nebo to, že se jim vrtule točí na stejnou stranu, nebo o co vlastně jde? Dva motory na lodi není nic neobvyklýho, taky jsem vozil na 22ft plachetnici záložák.

Ono by bylo dobrý nejdřív napsat co tě vlastně zajímá, kde a jak to chceš používat a pak napsat nějaký konkrétní otázky.
Uživatelský avatar
Finn
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 545
Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Penčice

Příspěvekod Finn » pon kvě 27, 2013 9:45 pm

vikigach, tvůj dotaz docela chápu, akorát teda nechápu ty odpovědi. Bohužel zkušenosti s tím nemám, takže neporadím, spíš reaguji na ty komentáře. Jsem přesvědčen, že dva motory 5HP je větší jistota než jeden silnější, ale jak se to bude chovat při otáčkách stejnýho směru z praxe nevím, je asi jasný, že to bude mít tendenci točit loď na jednu stranu, na plachetce to samozřejmě vyrovnáš kormidlem, ale jak moc se a loď bude chtít točit, bych také rád věděl. Třeba ti někdo, kdo s tím má zkušenosti odpoví a nebude bazírovat na tom, jestli jsou motory na čele, nebo zrcadle.
Uživatelský avatar
vikigach
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 177
Registrován: sob úno 12, 2011 1:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod vikigach » pon kvě 27, 2013 9:46 pm

Ahoj
Urcite je chci pouzivat najednou aby bylo k dispozici vic vykonu. A kdyz jeden vysadi tak tak je ten druhej zalozni
Vikigach
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pon kvě 27, 2013 10:06 pm

Finn píše:vikigach, tvůj dotaz docela chápu, akorát teda nechápu ty odpovědi. Bohužel zkušenosti s tím nemám, takže neporadím, spíš reaguji na ty komentáře. Jsem přesvědčen, že dva motory 5HP je větší jistota než jeden silnější, ale jak se to bude chovat při otáčkách stejnýho směru z praxe nevím, je asi jasný, že to bude mít tendenci točit loď na jednu stranu, na plachetce to samozřejmě vyrovnáš kormidlem, ale jak moc se a loď bude chtít točit, bych také rád věděl. Třeba ti někdo, kdo s tím má zkušenosti odpoví a nebude bazírovat na tom, jestli jsou motory na čele, nebo zrcadle.


OK, dost bylo legrace.
Především předmětem dotazu nebyla záloha, ale posílení výkonu. Pak je na místě odpověď, že to řešení je paskvil. Otázku jak to má registrovaný raději úplně přešel. Proč asi? :whist:

Navíc když už ty motory má, tak asi ani poradit nechce.... To by se ptal ještě než ten druhej dokoupil. Teď už mu jen zbejvá tam ty motory hodit a zkusit co to udělá. Neni potřeba se ptát. Jestli se pak zařadí mezi ty, co tu jen posbíraji moudrosti a pak už je člověk nevidí, nebo jestli nám tu taky napíše jak se to chová a dá sem fotku, se uvidí časem!

Odhaduji, že loď se mu bude trochu stáčet do leva. U těch pětikoněk ve výtlaku to ale nebude zase tak markantní, aby to neudržel kormidlem. Protiběžnej chod se dělá hlavně kvůli plavbě ve skluzu.
Uživatelský avatar
Finn
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 545
Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Penčice

Příspěvekod Finn » pon kvě 27, 2013 10:27 pm

Možná mu ten "paskvil" může někdy zachránit loď. Ale jinak s tebou Zdendo souhlasím, hlavně ať napíše jak se to bude doopravdy chovat.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon kvě 27, 2013 11:25 pm

milý hochu, proč jsi si myslel, že ti tu někdo poradí ????????? :lol: :lol: :lol:

tady většinou všichni myslí, ale ví kulový

dva motory nejsou problélm i když mají stejnoběžné vrtule. samozřejmě by protiběžné byly lepší, ale u 5 koní není co řešit. Penty se dvěma Crescentama 4HP běhaly po Vltavě dřív, než se většina zdejších radilů narodila. Já, a nejen já, ostatně taky měl dva 20koní motory na jednom, dokonce klouzavým, člunu a bez chyby.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » úte kvě 28, 2013 4:04 am

Od té doby, co jsem cca před 20lety zajížděl do stání v maríně Biograd kvůli poruše přívěsáku s Elanem 795 na plachty (bylo to v noci = obsluha/pomoc v nedohlednu), bych tohle řešení, obzvláště pro mořské použití, taky paskvilem nenazýval!
O snazší manipulaci nemluvě, i když je 2x25 víc než 1x40 ...

Reakci vrtule bych neřešil, nebude o moc výraznější, než u jednoho desetikoňáku. A kdyby na věc přišlo, dala by se mírným vyosením jednoho z motorů snadno vykompenzovat.
Jen při složitějším couvání bych si jeden chcípnul, zafixoval kormidlo a manévroval jen motorem...pokud je pro to na zrcadle dost místa.

Wlady
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » úte kvě 28, 2013 4:20 am

Připomněl jsi mi film Tenkrát na západě - Bečka nosil opasek i kšandy.
Měl jsem na plachetnici taky 2 Vichry, protože na ně nebylo spolehnutí. 1 na zádi,
2.v lodi. Na Crescenta 3,9 jsme přehrkali Jadran z Gargana do Hvaru a měli přitom
pocit bezpečí :lol: .
Možná budeš 1. a budou Tě fotografovat (na moři).
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » úte kvě 28, 2013 8:31 am

Viki, budete se chodit koupat? A kudy polezete do lodi? Přes příď? :?
Uživatelský avatar
vikigach
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 177
Registrován: sob úno 12, 2011 1:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod vikigach » úte kvě 28, 2013 2:02 pm

To Racek: zad je dost siroka aby s tam vesly dva motory na okraje a schudky doprostred. Schudky jsou kovove a sklapeci
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » úte kvě 28, 2013 2:54 pm

Jantara jsem kdysi taky měl. V prostředku má Jantar kormidlo. Abys na to nezapomněl :D :D
Uživatelský avatar
Petr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 54
Registrován: pon lis 28, 2005 1:41 pm
Reputace: 1

Příspěvekod Petr » úte kvě 28, 2013 3:26 pm

To Vikigach
Nebude to dělat žádný problém při provozu. Kamarád měl na Sasance dokonce jeden čas na levé straně zrcadla pantograf s Hondou 5 a do levé kapsy zabudoval Hondu 8. Při testech se žádný jízdní problém nekonal tzn. nikam to poznatelně netáhlo.
Je to jen o starostech o dva motory. Ale dva jsou vždycky víc než jeden :D
Ahoj Petr.
Uživatelský avatar
Hovez
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 146
Registrován: pát pro 21, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Přerov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Hovez » úte kvě 28, 2013 4:06 pm

Mozna trochu mimo misu, ale jak je to na clunech, kde je vzadu treba 6 x 250k zavesny motor? Tam se 3 toci normalne a 3 obracene? Kdyz jsem kupoval Mercury 60, tak si nepamatuju, ze bych mel na vyber smer otaceni vrtule...
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte kvě 28, 2013 4:50 pm

Tyto pravo-levo běžné motory se dělají ve větších výkonech a prodávají se v páru se stejným výkonem. U malých výkonů ta stejnoběžná vrtule
není znát v nějakém táhnutí bokem. Největší problém bych viděl v nastavení ovládání plynu a propojení řízení. Asi to bude překážet schůdkům do
vody uprostřed. Ovládání pouze kormidlem bude při zajíždění a vyjíždění a při malých rychlostech neúčinné. Přece jenom natočením motoru se
docílí mnohem menšího rádiusu. Také současné přepínání chodu vpřed-vzad bude trochu problém i když se tím může ovládat otočení zádě.
Uživatelský avatar
vikigach
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 177
Registrován: sob úno 12, 2011 1:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod vikigach » úte kvě 28, 2013 8:21 pm

Děkuji všem za užitečné rady. I těm kteří mě chtěli popíchnout.
Motory jsou namontovány. Schůdky uprostřed nevadí kormidlu, jsou totiž hodně vysoko nad kormidlem ( to je pro Racka ). Až sestavu vyzkouším na moři vložím sem komentář a fotky.

Vikigach
Uživatelský avatar
vikigach
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 177
Registrován: sob úno 12, 2011 1:00 am
Reputace: 5

dva motory 5HP, plachetnice 6,6m

Příspěvekod vikigach » pon črc 08, 2013 6:29 pm

Ahoj,
chtěl bych popsat svoje zkušenosti s používám dvou motorů 5HP na malé plachtnici.
Motory jsem zkoušel 4dny v červnu a potom 7dní v červenci na jadranu o ostrova Dugi Otok.

Celková zkušenost je velmi dobrá. Záď Jantaru je úzká a oba motory jsou umístěny spíš na okraje . Uprostřed jsou schůdky ale i já se svými 197cm se protáhnu s rezervou cca 5cm.

Žádný snos při plavbě se nekoná. Plachetnice se netočí. Naopak když je v chodu pouze jeden motor je cítit mírný tlak na kormidlo. Když jsou v chodu dva motory loď jede přímo a kormidlo nemusím držet.

Rychlost: na klidném moři ( vítr do 5kt ) s jedním motorem na půl plynu jedu 5kt. S dvěma motory na 1/4 plynu byla rychlost 6,2 kt. S oběma motory na 1/2 plynu rychlost 7kt.

Hlavní výhoda je samozřejmě při plavbě proti větru. Při rychlosti protivětru 18kt byla rychlost mojí malé lodky 4,8kt.

Jedinou nevýhodou je asi spotřeba a zvýšená hlučnost. Na jeden motor jedu 4,5kt za 0,7 l /h a se dvěma motory např. 5,5kt za 1,5 l/h a hluk je cca dvojnásobný. Tak tohle asi nemá význam jezdit s kraválem a s větší spotřebou o 1kt rychleji.

V silném protivětru se ale tahle investice vyplatí jednak schopností plachetnice vůbec jet proti větru a samozřejmě i tou jistotou, že když jeden motor klekne tak se stále nekoná žádné drama.

fotečky přikládám
na dotazy rád odpovím

vikigach

https://imageshack.com/i/n6ofvdj
https://imageshack.com/i/5gf1v1j
Uživatelský avatar
ZofMart
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 56
Registrován: ned led 11, 2009 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod ZofMart » pon črc 08, 2013 9:16 pm

.......... takže, teď už zbývá jen poděkovat za dodržení slova a popřát mnoho spokojenosti s tímto pohonem..............
Osobně si myslím, že 2 x 5 koní je kolikrát víc než jeden 10 koňák. Fandím průkopníkům!!!
Martin :thankyou:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti