Akú prevodovku k nafťáku ?

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7512
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 154
Bydliště: Bratislava

Akú prevodovku k nafťáku ?

Příspěvekod Denis » stř črc 03, 2013 10:01 pm

Už sme tu preberali naftový motor do lode krížom krážom, ale stále mi nie je jasná aká prevodovka, či skorej aký prevod má mať tá prevodovka? Do rychla, alebo do pomala? Vezmime si že čln má asi 1000 kg, dlžku cca 7 m, automobylový motor má objem 2000 ccm, turbodiesel a cca 100 koníkov. Vrtula na hriadely cez stevenku. Loď by mala jazdiť v sklze. Máte v tom niekto jasno a viete poradiť?
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » stř črc 03, 2013 10:38 pm

Ja sice vim, ze do toho jako teoretik nemuzu moc kecat, ale jak jsem se donutil to trochu studovat, dospel jsem k zaveru, ze ta hridel se ma tocit asitak 1200 (mozna 1500) ot/min.

Asi je to dany jeji delkou, zpusobem tesneni, ulozenim a buh vi jeste cim, ale verim ze to ostatni je tim jasne dany.

Edit: Akorat mi vychazi stoupani aspon 20".... to je nejak moc, ne? :?
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » čtv črc 04, 2013 7:47 am

Praktickou zkušenost nemám. Rychlým googlováním jsem zjistil, že se hřídel vrtule má otáčet zhruba 2500ot/min Podle použité vrtule. Takže na jedné straně jsou otáčky s maximálním výkonem, na druhé propeler. Navrhni prvně propeler podle váhy a očekávané maximální rychlosti. Dostaneš otáčky na vrtuli, a podle otáček s maximálním výkonem udělej poměr.
Reálně bych pátral po nejrozšířenějším typu vrtule pro takovej člun, napříč několika výrobci a podle něj bych potom počítal převodovku. Jelikož ji asi nebudeš vyrábět ale kupovat, tak bych se zeptal výrobce převodovek a oni by měli vědět. Pokud budeš kupovat bazarovou, tak tam si stejně nebudeš moct diktovat cokoliv tě napadne. Takže bych bral něco mezi 1,5-2,5 s tím, že se zbytek doladí propelerem
No myslím, že jsem ti neporadil nic, co by jsi nevěděl už předtím.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » čtv črc 04, 2013 9:46 am

Já do Poseidona dávám VW 1,9, bez turba, nějakých 65 koníků, převodovka bude 1:1 , protože motor má největší krouťák 2-2500 ot/min, což mi přijde provozně ideální, zbytek doladím propelerem. Samozřejmě u tohohle trupu nebudu klouzat, ale s vyšší rychlostí ( tak 30 km :roll: ) počítám :)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7512
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 154
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv črc 04, 2013 12:51 pm

Fakt viem o tom kulový, veci ktoré nepotrebujem, neriešim. Aj tak to časom zabudnem. Neviem či otáčky hriadele sú iné pri výtlačnej plavbe a iné pri sklze. Ak by som sa na to dal, tak budem prevodovku kupovať novú. Je to vo hviezdach. Teraz dorábam motorák a mám toho plné zuby. Najbližšia loď bude max, nejaká malá veslica, alebo kajak. Ale ak by som sa otrpal, tak pred očami peknú lodičku.
Maxik, o tom sklze mám predstavu tiež 30, max 40. Mám motor z Pežota, ale tvoja poznámka že stále predávajú sety na marinizáciu VW mi nedá spať ;) .
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » čtv črc 04, 2013 1:14 pm

Prodávají, ale posledně (4 dny) se vydražila za 560 eur,jenom ta sada, bez převodovky, tady máš ukázku výmněníku : http://www.ebay.de/itm/Auspuff-Wasserge ... 35c93dc7a7 radši si to udělám sám, z nerezu, ale fakt je, že VW motory jsou na marinizaci nejjednodušší, a je to polovina práce, co ne jiných. :?
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » čtv črc 04, 2013 1:56 pm

marinizovat motor není legrace. Mít správně uloženej motor, hardyspojku, spravnou vrtuli, spolehlivou převodovku. Ovládání, který nezrezne. Chce to čas a studovat. Ale kdybych na to měl peníze, tak bych se takhle klidně bavil celou zimu.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv črc 04, 2013 2:03 pm

samodoma róbo, z nerezu to má taky, ale ten kulák se mi tam vůbec nelíbí.

a)tam nemá co dělat, není proč vodu zavírat nebo škrtit
b)je těžkej a může se uklepat nátrubek
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » čtv črc 04, 2013 3:38 pm

martinptacek píše:marinizovat motor není legrace. Mít správně uloženej motor, hardyspojku, spravnou vrtuli, spolehlivou převodovku. Ovládání, který nezrezne. Chce to čas a studovat. Ale kdybych na to měl peníze, tak bych se takhle klidně bavil celou zimu.


Neboj, nedělám to poprvé, a zas taková věda to není, když už víš co,a jak ;)
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » sob črc 06, 2013 1:16 pm

Známý má v člunu z NDR marinizovaný karburátorový Subaru s vratkou Lewo. Jezdil s ním ve výtlačné plavbě ca 10 km/h do 1000 ot. za litr na hod. Ve skluzu to bralo dost míň, než Wartburg.
Možná by to celé stálo méně, než nová převodovka. :?
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » sob črc 06, 2013 10:31 pm

Na LEWO nedám dopustit, poměr cena-výkon je nevídaná, do Poseidona přijda pětadvacítka, Mám tu jednu dvacítku po GO plonkovou, páč jsem sehnal tuhle: http://www.starelode.cz/index.php/forum ... dovky-lewo Je to přece jen 1953 :)
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » ned črc 07, 2013 6:10 am

Maxi, jaký je rozdíl mezi 20 tkou a 25 tkou ? Půjčil jsem mu k Subaru svoji,
aby byl pojízdný s Wartburgem, než bude s marinizací hotov.
Teď to nelze vrátit, že mají jiné převody a on sehnal prima vrtuli. k.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » ned črc 07, 2013 8:43 am

Ahoj, převody jdou stejné, ale 25ka je mohutnější, a stavěná do 122ti ňůtnů, také nemá Wartburgovou přírubu na motor, Udělám fotku, jinak když si prostuduješ můj odkaz na Lewo najdeš tam další odkaz na manuál s hodnotama, (nejde mi to zkopírovat :oops: , je to nějaká tabulka)
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » ned črc 07, 2013 2:19 pm

Dík. Tak to máme oba 20 tku. Překvapilo mně, že tabulka udává na zpátečku max.
1000 ot. :?
Tedy jestli jsem to dobře pochopil.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » ned črc 07, 2013 7:28 pm

Ano, je to tak, LEWO pracuje na systému diferenciálu, vpřed se to točí celý, a zpátečku řadíš vlastně zabržděním klece, takže se uvedou v činnost kameny, ono to víc otáček vydrží, ale v podstatě to nepotřebuješ, maximálně v nouzi...... :roll:
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pon črc 08, 2013 9:41 am

Hezky jsme se rozepsali, ale Denisovi moc neporadili, takže pokud má loď plout ve skluzu, tak použij převod 1 : 1 a laď vrtuli, pro výtlak se používá do pomala, velká vrtule (myslím u konverze automobilového motoru) Zase záleží, kde má posazená kroutící moment, protože potřebuješ plout tak abys ho využil. Proto mám rád VW, protože krouťák je posazený nízko, takže to bere pěkně od spoda. Na skluz bys potřeboval motor který jde nejlépe tak kolem 3500 ot/min , myslím :?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7512
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 154
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon črc 08, 2013 10:39 am

Najlepšie bude napísať výrobcovi prevodovie ;) k.
Pozeral som prívesné benzínové motory, okolo 900 ccm a 50 HP výkonu pri cca 6500 otáčkach, tak majú prevod 2:1, počítam že to je asi do pomala. S toho mi vychádza, že ak dízel točí max.4000, tak prevod by mal byť od 1:1 po 1,3:1
Spravil som obhliadku toho môjho motora / je v aute /, aby som mal predstavu, motor s prevodovkou je spojený obdĺžnikovou prírubou, takže otázne bude, či sa lodná prevodovkla k tomu bude dať prirobiť. Budem museť ísť na vrakovisko a tam to naštudovať. Motory tam majú vytiahnuté z áut a odstrojené, je na to lepšie vidieť. Hlavne či je o čo, kam pripevniť na blok motora držiaky, na uloženie motora na silenbloky.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pon črc 08, 2013 11:20 am

Připojení můžeš udělat třeba přes homokynetický kloub, nemusíš mít přírubu na motor (snad jen kvůli startéru) vraktky v sobě mívají zabudované tlačné ložisko ( LEWO to má ) takže hřídel můžeš napojit přímo na vratku, a od ní pružńe k motoru. Zjisti si specifikaci motoru, třeba VW 1,6 TD, má stejně koní jako 1,9 D, stejnej krouťák, ale TD ho má o 1000 otáček výš, a točí o 800 za minutu víc v maximálce,protože je to čtvercovej motor :)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7512
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 154
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon črc 08, 2013 11:56 am

Toto riešenie si neviem úplne predstaviť :( mám dojem že z motora do prevodovky ide nejaký "tisíchran" /neviem ako sa tie diely volajú/, tak nejaké ukončenie a prechod na upevnenie hriadele tam musí byť.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2304
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pon črc 08, 2013 12:04 pm

Tisicihran bejva ve spojkovy lamele (pokud teda to neni auto s automatickou prevodovkou), ale spojku ty nepotrebujes, takze ti zbyde holej setrvacnik a mas volny pole pusobnosti. :)

Predpokladal bych, ze ten setrvacnik bude mit po obvodu asitak 6 der na prisroubovani pritlacnyho kotouce, tech by se mozna dalo chytit.

Edit: Jako priklad (tohle znam) - v odkazech mas vykresy klikovky se setrvacnikem a sestavu spojky pro motory Skoda (pro benzin OHV 8V - velmi podobny 1000MB az Fabie 1.4MPi) - pokud vim, spojka vypada dneska u vsech aut podobne, akorat se to lisi velikosti.

http://skoda-katalog.eu/ekatalog-105-12 ... le-a-pisty
http://skoda-katalog.eu/ekatalog-105-12 ... /18-spojka

U tech dulezitejsich casti (treba zrovna ten setrvacnik -poz. 03) jsou i fotky.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » pon črc 08, 2013 3:59 pm

čistě teoreticky - nedala by se použít i převodovka z auta ?
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pon črc 08, 2013 5:14 pm

čistě teoreticky dala, mám to teď v Poseidonovi, a předělávám to, je to prasárna,a koplikace se spojkou a podobně, kór když je třeba LEWO k pořízení za cca 6000,- Je jasný, že třeba no HURTka bude stát 100, 000,- ale vratných skříní je plnej Ebay! Tahle je sice 2:1 ale pěkná http://www.ebay.de/itm/Nanni-Typ-B6-Sch ... 3cceef82a0
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » úte črc 09, 2013 3:50 pm

A čistě teoreticky - když je motor v autě podélně, vývod dozadu na kardan, co se řeší ohledně
spojky a jiných prasáren ?
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » úte črc 09, 2013 4:34 pm

No, normálně se spojka nepoužívá, ta je už ve vratné skříni. Takže ze setrváku náhon na vratku, to je vše způsobů je hodně, od příruby, přes kardan,hardyspojku,až po homokymeťák
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » úte črc 09, 2013 4:42 pm

Zdánlivě se zdá, že není problém použít celou automobilovou sestavu
Motor, spojku a převodovku. U převodovky zvolit vhodný stupeň. Třeba 3., zpátečka tam je a věc je vyřešena.
Neumím si ale představit, například u plachetnice, spolehlivé a rychlé přeřazení mezi zpátečkou a chodem vpřed,
či naopak, bez vypnutí spojky, kdy je na to 1-2 vteřiny (např. nájezdy k molu za větru).
Ovládat spolehlivě rozepnutí a sepnutí spojky zároveň "plynovou" pákou, bude asi hluboká teorie.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti