Akú prevodovku k nafťáku ?
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- Denis
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 7512
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 154
- Bydliště: Bratislava
Akú prevodovku k nafťáku ?
Už sme tu preberali naftový motor do lode krížom krážom, ale stále mi nie je jasná aká prevodovka, či skorej aký prevod má mať tá prevodovka? Do rychla, alebo do pomala? Vezmime si že čln má asi 1000 kg, dlžku cca 7 m, automobylový motor má objem 2000 ccm, turbodiesel a cca 100 koníkov. Vrtula na hriadely cez stevenku. Loď by mala jazdiť v sklze. Máte v tom niekto jasno a viete poradiť?
- Viky_CZ
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 2304
- Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Tynec n/L
- Kontaktovat uživatele:
Ja sice vim, ze do toho jako teoretik nemuzu moc kecat, ale jak jsem se donutil to trochu studovat, dospel jsem k zaveru, ze ta hridel se ma tocit asitak 1200 (mozna 1500) ot/min.
Asi je to dany jeji delkou, zpusobem tesneni, ulozenim a buh vi jeste cim, ale verim ze to ostatni je tim jasne dany.
Edit: Akorat mi vychazi stoupani aspon 20".... to je nejak moc, ne?
Asi je to dany jeji delkou, zpusobem tesneni, ulozenim a buh vi jeste cim, ale verim ze to ostatni je tim jasne dany.
Edit: Akorat mi vychazi stoupani aspon 20".... to je nejak moc, ne?

-
martinptacek
- aktívní jachtař

- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
Praktickou zkušenost nemám. Rychlým googlováním jsem zjistil, že se hřídel vrtule má otáčet zhruba 2500ot/min Podle použité vrtule. Takže na jedné straně jsou otáčky s maximálním výkonem, na druhé propeler. Navrhni prvně propeler podle váhy a očekávané maximální rychlosti. Dostaneš otáčky na vrtuli, a podle otáček s maximálním výkonem udělej poměr.
Reálně bych pátral po nejrozšířenějším typu vrtule pro takovej člun, napříč několika výrobci a podle něj bych potom počítal převodovku. Jelikož ji asi nebudeš vyrábět ale kupovat, tak bych se zeptal výrobce převodovek a oni by měli vědět. Pokud budeš kupovat bazarovou, tak tam si stejně nebudeš moct diktovat cokoliv tě napadne. Takže bych bral něco mezi 1,5-2,5 s tím, že se zbytek doladí propelerem
No myslím, že jsem ti neporadil nic, co by jsi nevěděl už předtím.
Reálně bych pátral po nejrozšířenějším typu vrtule pro takovej člun, napříč několika výrobci a podle něj bych potom počítal převodovku. Jelikož ji asi nebudeš vyrábět ale kupovat, tak bych se zeptal výrobce převodovek a oni by měli vědět. Pokud budeš kupovat bazarovou, tak tam si stejně nebudeš moct diktovat cokoliv tě napadne. Takže bych bral něco mezi 1,5-2,5 s tím, že se zbytek doladí propelerem
No myslím, že jsem ti neporadil nic, co by jsi nevěděl už předtím.
- Denis
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 7512
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 154
- Bydliště: Bratislava
Fakt viem o tom kulový, veci ktoré nepotrebujem, neriešim. Aj tak to časom zabudnem. Neviem či otáčky hriadele sú iné pri výtlačnej plavbe a iné pri sklze. Ak by som sa na to dal, tak budem prevodovku kupovať novú. Je to vo hviezdach. Teraz dorábam motorák a mám toho plné zuby. Najbližšia loď bude max, nejaká malá veslica, alebo kajak. Ale ak by som sa otrpal, tak pred očami peknú lodičku.
Maxik, o tom sklze mám predstavu tiež 30, max 40. Mám motor z Pežota, ale tvoja poznámka že stále predávajú sety na marinizáciu VW mi nedá spať
.
Maxik, o tom sklze mám predstavu tiež 30, max 40. Mám motor z Pežota, ale tvoja poznámka že stále predávajú sety na marinizáciu VW mi nedá spať
.- maxik1958
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 2549
- Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: PRAHA 8
- Kontaktovat uživatele:
Prodávají, ale posledně (4 dny) se vydražila za 560 eur,jenom ta sada, bez převodovky, tady máš ukázku výmněníku : http://www.ebay.de/itm/Auspuff-Wasserge ... 35c93dc7a7 radši si to udělám sám, z nerezu, ale fakt je, že VW motory jsou na marinizaci nejjednodušší, a je to polovina práce, co ne jiných. 

-
martinptacek
- aktívní jachtař

- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
- maxik1958
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 2549
- Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: PRAHA 8
- Kontaktovat uživatele:
martinptacek píše:marinizovat motor není legrace. Mít správně uloženej motor, hardyspojku, spravnou vrtuli, spolehlivou převodovku. Ovládání, který nezrezne. Chce to čas a studovat. Ale kdybych na to měl peníze, tak bych se takhle klidně bavil celou zimu.
Neboj, nedělám to poprvé, a zas taková věda to není, když už víš co,a jak

- maxik1958
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 2549
- Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: PRAHA 8
- Kontaktovat uživatele:
Na LEWO nedám dopustit, poměr cena-výkon je nevídaná, do Poseidona přijda pětadvacítka, Mám tu jednu dvacítku po GO plonkovou, páč jsem sehnal tuhle: http://www.starelode.cz/index.php/forum ... dovky-lewo Je to přece jen 1953 

- maxik1958
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 2549
- Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: PRAHA 8
- Kontaktovat uživatele:
Hezky jsme se rozepsali, ale Denisovi moc neporadili, takže pokud má loď plout ve skluzu, tak použij převod 1 : 1 a laď vrtuli, pro výtlak se používá do pomala, velká vrtule (myslím u konverze automobilového motoru) Zase záleží, kde má posazená kroutící moment, protože potřebuješ plout tak abys ho využil. Proto mám rád VW, protože krouťák je posazený nízko, takže to bere pěkně od spoda. Na skluz bys potřeboval motor který jde nejlépe tak kolem 3500 ot/min , myslím 

- Denis
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 7512
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 154
- Bydliště: Bratislava
Najlepšie bude napísať výrobcovi prevodovie
k.
Pozeral som prívesné benzínové motory, okolo 900 ccm a 50 HP výkonu pri cca 6500 otáčkach, tak majú prevod 2:1, počítam že to je asi do pomala. S toho mi vychádza, že ak dízel točí max.4000, tak prevod by mal byť od 1:1 po 1,3:1
Spravil som obhliadku toho môjho motora / je v aute /, aby som mal predstavu, motor s prevodovkou je spojený obdĺžnikovou prírubou, takže otázne bude, či sa lodná prevodovkla k tomu bude dať prirobiť. Budem museť ísť na vrakovisko a tam to naštudovať. Motory tam majú vytiahnuté z áut a odstrojené, je na to lepšie vidieť. Hlavne či je o čo, kam pripevniť na blok motora držiaky, na uloženie motora na silenbloky.
k.
Pozeral som prívesné benzínové motory, okolo 900 ccm a 50 HP výkonu pri cca 6500 otáčkach, tak majú prevod 2:1, počítam že to je asi do pomala. S toho mi vychádza, že ak dízel točí max.4000, tak prevod by mal byť od 1:1 po 1,3:1
Spravil som obhliadku toho môjho motora / je v aute /, aby som mal predstavu, motor s prevodovkou je spojený obdĺžnikovou prírubou, takže otázne bude, či sa lodná prevodovkla k tomu bude dať prirobiť. Budem museť ísť na vrakovisko a tam to naštudovať. Motory tam majú vytiahnuté z áut a odstrojené, je na to lepšie vidieť. Hlavne či je o čo, kam pripevniť na blok motora držiaky, na uloženie motora na silenbloky.
- maxik1958
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 2549
- Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: PRAHA 8
- Kontaktovat uživatele:
Připojení můžeš udělat třeba přes homokynetický kloub, nemusíš mít přírubu na motor (snad jen kvůli startéru) vraktky v sobě mívají zabudované tlačné ložisko ( LEWO to má ) takže hřídel můžeš napojit přímo na vratku, a od ní pružńe k motoru. Zjisti si specifikaci motoru, třeba VW 1,6 TD, má stejně koní jako 1,9 D, stejnej krouťák, ale TD ho má o 1000 otáček výš, a točí o 800 za minutu víc v maximálce,protože je to čtvercovej motor 

- Viky_CZ
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 2304
- Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Tynec n/L
- Kontaktovat uživatele:
Tisicihran bejva ve spojkovy lamele (pokud teda to neni auto s automatickou prevodovkou), ale spojku ty nepotrebujes, takze ti zbyde holej setrvacnik a mas volny pole pusobnosti.
Predpokladal bych, ze ten setrvacnik bude mit po obvodu asitak 6 der na prisroubovani pritlacnyho kotouce, tech by se mozna dalo chytit.
Edit: Jako priklad (tohle znam) - v odkazech mas vykresy klikovky se setrvacnikem a sestavu spojky pro motory Skoda (pro benzin OHV 8V - velmi podobny 1000MB az Fabie 1.4MPi) - pokud vim, spojka vypada dneska u vsech aut podobne, akorat se to lisi velikosti.
http://skoda-katalog.eu/ekatalog-105-12 ... le-a-pisty
http://skoda-katalog.eu/ekatalog-105-12 ... /18-spojka
U tech dulezitejsich casti (treba zrovna ten setrvacnik -poz. 03) jsou i fotky.
Predpokladal bych, ze ten setrvacnik bude mit po obvodu asitak 6 der na prisroubovani pritlacnyho kotouce, tech by se mozna dalo chytit.
Edit: Jako priklad (tohle znam) - v odkazech mas vykresy klikovky se setrvacnikem a sestavu spojky pro motory Skoda (pro benzin OHV 8V - velmi podobny 1000MB az Fabie 1.4MPi) - pokud vim, spojka vypada dneska u vsech aut podobne, akorat se to lisi velikosti.
http://skoda-katalog.eu/ekatalog-105-12 ... le-a-pisty
http://skoda-katalog.eu/ekatalog-105-12 ... /18-spojka
U tech dulezitejsich casti (treba zrovna ten setrvacnik -poz. 03) jsou i fotky.
- maxik1958
- zkušený harcovník

- Příspěvky: 2549
- Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: PRAHA 8
- Kontaktovat uživatele:
čistě teoreticky dala, mám to teď v Poseidonovi, a předělávám to, je to prasárna,a koplikace se spojkou a podobně, kór když je třeba LEWO k pořízení za cca 6000,- Je jasný, že třeba no HURTka bude stát 100, 000,- ale vratných skříní je plnej Ebay! Tahle je sice 2:1 ale pěkná http://www.ebay.de/itm/Nanni-Typ-B6-Sch ... 3cceef82a0
Zdánlivě se zdá, že není problém použít celou automobilovou sestavu
Motor, spojku a převodovku. U převodovky zvolit vhodný stupeň. Třeba 3., zpátečka tam je a věc je vyřešena.
Neumím si ale představit, například u plachetnice, spolehlivé a rychlé přeřazení mezi zpátečkou a chodem vpřed,
či naopak, bez vypnutí spojky, kdy je na to 1-2 vteřiny (např. nájezdy k molu za větru).
Ovládat spolehlivě rozepnutí a sepnutí spojky zároveň "plynovou" pákou, bude asi hluboká teorie.
Motor, spojku a převodovku. U převodovky zvolit vhodný stupeň. Třeba 3., zpátečka tam je a věc je vyřešena.
Neumím si ale představit, například u plachetnice, spolehlivé a rychlé přeřazení mezi zpátečkou a chodem vpřed,
či naopak, bez vypnutí spojky, kdy je na to 1-2 vteřiny (např. nájezdy k molu za větru).
Ovládat spolehlivě rozepnutí a sepnutí spojky zároveň "plynovou" pákou, bude asi hluboká teorie.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti


) počítám
, je to nějaká tabulka)
mám dojem že z motora do prevodovky ide nejaký "tisíchran" /neviem ako sa tie diely volajú/, tak nejaké ukončenie a prechod na upevnenie hriadele tam musí byť.