Stabilní motor na plachetnici o délce 10m a vše ke stavbě

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
JirkaHouba
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 40
Registrován: pon lis 04, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vysoký Újezd

Stabilní motor na plachetnici o délce 10m a vše ke stavbě

Příspěvekod JirkaHouba » pon srp 04, 2014 11:35 am

Ahoj všem,

můžete mi prosím někdo poradit s výběrem stabilního motoru do plachetnice o délce 10m. Myslím, že by měl postačovat výkon tak 10-15 HP. Vlastně ani netuším od jakého výkonu se stabilní motory vyrábí.
Chystám se, pravděpodobně někdy do roka začít stavbu plachetnice. Rozmlouvat netřeba :), už jsem jednu loď rekonstruoval a baví mě i ta práce na ní. Zatím jsem ve fázi výběru lodě a sbírání informací. Mám už i favoritku http://www.atkinboatplans.com/Sail/WildDuck.html
Pokud by někdo měl tip na podobné plány, tak bych to uvítal. Zajímají mě pouze podobné lodě. Určitě nechci nic z laminátu.
Dík za všechny rady a tipy...
Jirka
Naposledy upravil(a) JirkaHouba dne pon srp 04, 2014 9:07 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » pon srp 04, 2014 12:14 pm

Asi dva měsíce dozadu jsem montoval novej stabil Yanmar jednoválec 8 poníku do bakelitový 9 metrovky. Je to na moře slabé,ale majitel s tím pluje jenom v létě a hlavně na Etangu (laguně). Starej je na prodej za 500,-€ (snad ještě,už nejsu ve Francii) jinak plně funkční,startoval na jedno otočení. Měl jsem 10 metrovku,ocel a byl v tom 30 koňovej,3 válcovej Zetor. Docela dost postačující i na těžkém moři. Myslím,že pro tuhle loď by byl dostatečný http://en.wikipedia.org/wiki/Yanmar_2GM20 ,ale silnější se jistě u desetimetrovky neztratí .

howk
Monty

Á propos...Angláni říkaj , že co stopa to kůň....ale věř jim... :D
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » pon srp 04, 2014 5:15 pm

Ahoj Jirko.
Vždy, když nefouká, říkám si, jak to dělali kdysi bez motoru. A kolik toho napluli a taky se i vrátili. Já bych motor řešil až nakonec.
Je určitá pravděpodobnost, že takový problém může pominout.
Můj syn se rozhodl pro stavbu i550. Přesvědčil jsem ho, ať začne kýlem, kormidlem, pak lepením žeber z latí. Třeba časem zjistí, kolik mu to
zabere času a škoda na použitém materiálu bude minimální. Ještě předtím se mi podařilo rozmluvit mu Didi 650, nebo jak se ten větší speciál jmenuje.
Atkin má krásnou klasiku. U ní vynikne keč, škuner. Teď zrovna sháním tunu olova do osmimetrovky. Kdyby ty tuny měly být 4, tak nevím. k.
Uživatelský avatar
JirkaHouba
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 40
Registrován: pon lis 04, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vysoký Újezd

Příspěvekod JirkaHouba » pon srp 04, 2014 6:08 pm

Ahoj Kanici,

jak jsem psal výše, tak jsem opravdu ve fázi sbírání informací a ať chci nebo ne, tak motor na lodi v dnešní době mít asi budu muset. To že dřív pluli bez motoru a přesto se vrátili, bylo podle mého názoru možné, protože bylo úplně jiné vnímání času.
S vlastní stavbou začnu hodně podobně jak popisuješ. Věřím ale, že jednou skutečněčně dojdu do fáze kdy budu muset počítat s konkrétním motorem a proto se snažím získat ty nejdůležitější informace už teď. Až dám dohromady alespoň informativní rozpočet, tak budu řešit jak dál.
V žádném případě se nebráním názorům a informacím ke všem částem stavby. Hlavně mě zajímají tipy na lepení, ohýbání dřeva. Povrchovou úpravu apod. Mám sice už toho na webu celkem dost pročtenýho, jsou tam i opravdu krásný videa ze stavby dřevěný lodi. Třeba tohle je fakt super http://genoabay.net/video.html
Prostě mě zajímají opravdu všechny možné informace a hlavně zkušenosti s podobnou stavbou.
Díky
Naposledy upravil(a) JirkaHouba dne pon srp 04, 2014 9:31 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » pon srp 04, 2014 8:18 pm

Ahoj Jirko.
Co se motoru týká, Monty Ti to napsal. Ta loď má mít ca 8t, tj. min. 20 HP. Taky jsem řešil pro 3t. Na radu Davida jsem vzal jetý 10 HP. Je to taky minimum, ale nebojím. Na 5t jsme měli 13 HP, Ždrelac a Osorský průliv proti proudu dal v pohodě na 2500 ot. Zdar ! k.
Uživatelský avatar
JirkaHouba
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 40
Registrován: pon lis 04, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vysoký Újezd

Příspěvekod JirkaHouba » pon srp 04, 2014 8:58 pm

Ahoj Kanici,

co se týká výkonu motoru, tak tam už z těchto odpovědí mám myslím jasno. Dám na Anglány :) . Motor bude někde mezi 20-30 HP. Pravděpodobně blíž k těm 20 HP, protože každej koník navíc bude asi draze zaplacenej :( .
Spíš mě zaujalo, že píšeš, že tahle lodička bude mít 8t. V tom popisu je 8 650 a 2 000 liber. To by mělo být necelých 5t. Bohužel zatím používám Google překladač, takže některé informace prostě hádám. Už řeším ty jejich studijní plány a tam snad bude víc informací.
Má někdo představu kolik takovej motor stojí? Myslím novej, na bazar je zatím brzo.

Díky
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » pon srp 04, 2014 9:38 pm

když už máš toho dost naštudovanýho a přečtenýho tak není jistě problém si to na netu najít kolik stojí vestavěné lodní motory stačí na to vyhledávač co víc jako poradit
Uživatelský avatar
JirkaHouba
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 40
Registrován: pon lis 04, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vysoký Újezd

Příspěvekod JirkaHouba » pon srp 04, 2014 9:46 pm

No o motorech toho ještě moc přečtenýho nemám. A když někde na něco narazím, tak tam většinou není cena uvedená a nebo se jedná o motory do motorovej člunů který vodu používaj tak maximálně k rozjezdu :) .
Myslel jsem spíš něco jako ten Zetor. Tam si zase nejsem jistej jak by to bylo s přihlášením.
Uživatelský avatar
pavlii
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 276
Registrován: čtv čer 05, 2014 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pavlii » pon srp 04, 2014 9:54 pm

No asi takhle. Dneska jsem si sháněl technické dokumentace k motoru Yanmar 1GM10, což jest jednoválec nafta, 9HP. Náhodou jsem narazil na nějakou prodejní stránku a pokud to nebyl nějaký úlet, tak bez pár drobných nabízeli nový (zřejmě) kus za bratru 4000,- liber. No a to je ten nejslabší z řady.

Ale výrobců lodních motorů je spousta - fakt stačí prohledat net, "marine engine" nebo podobné termíny, vypadne toho určitě dost. Nehledě na nejpoužívanější značky, které jsou zmiňovány i zde na JI.

P.
dedko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 869
Registrován: pát pro 03, 2010 1:00 am
Reputace: 20
Bydliště: Hrušovská Zdrž

Příspěvekod dedko » pon srp 04, 2014 10:28 pm

JirkaHouba píše:No o motorech toho ještě moc přečtenýho nemám.


Tu sa možno niečo dozvieš :)
https://www.google.sk/search?hl=sk&site ... t&tbm=isch
Uživatelský avatar
JirkaHouba
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 40
Registrován: pon lis 04, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vysoký Újezd

Příspěvekod JirkaHouba » úte srp 05, 2014 8:18 am

9 HP za 4 000,- liber je fakt rána. Budu hledat dál. Jako nejhorší variantu vidím použitej závěsnej motor někam do šachty. Je to sice velkej kompromis, ale ceny jsou tam podstatně přiznivější. Použití nějakého motoru z auta už asi není možné, nebo jo?
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » úte srp 05, 2014 8:34 am

Možné to je,ale pokud nevíš,co děláš,je koupě marin motoru levnější záležitost...teda alespoň určitě spolehlivější. Udělat marinizaci motoru pro jednookruhové chlazení zase tak velikej problém není a nejdráž vyjde převodovka,pro dvouokruhové chlazení je to už krapek složitější. Krapek dost. Nicméně je pár firem,jenž se marinizací zabývají a je možné u nich koupit snad všechno k tomu potřebné ...třeba tady http://www.ejbowman.co.uk/ . Z druhé ruky se ale dá koupit solidní motůrek,kompletní i s papučkama za zlomkovou cenu. Stačí projít inzertní servery ve Francii,Holandsku,UK a nebo u Nemců. Občas se člověk dostane k bomba kaufu.

howk
Monty
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » úte srp 05, 2014 3:26 pm

Jirko, nechci být hnidopich, ale obávám se, že ty váhy v librách jsou o vnějším a vnitřním balastu. Je to bytelná loď, co už !
Uživatelský avatar
JirkaHouba
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 40
Registrován: pon lis 04, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vysoký Újezd

Příspěvekod JirkaHouba » úte srp 05, 2014 3:32 pm

kanic píše:Jirko, nechci být hnidopich, ale obávám se, že ty váhy v librách jsou o vnějším a vnitřním balastu. Je to bytelná loď, co už !


No louskal jsem to se strýčkem Google a taky jsem měl pocit, že to nebude výtlak celé lodi. Bylo to spíš moje přání. Až vyřeším ten náhled plánů, tak budu moudřejší. A to že je bytelná jsem rád.
Dá se nahradit olovo betonem a nebo ocelí v betonu? Myslím, že jsem to někde slyšel.

JH
Uživatelský avatar
JirkaHouba
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 40
Registrován: pon lis 04, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vysoký Újezd

Příspěvekod JirkaHouba » úte srp 05, 2014 3:36 pm

Monty píše:Možné to je,ale pokud nevíš,co děláš,je koupě marin motoru levnější záležitost...teda alespoň určitě spolehlivější. Udělat marinizaci motoru pro jednookruhové chlazení zase tak velikej problém není a nejdráž vyjde převodovka,pro dvouokruhové chlazení je to už krapek složitější. Krapek dost. Nicméně je pár firem,jenž se marinizací zabývají a je možné u nich koupit snad všechno k tomu potřebné ...třeba tady http://www.ejbowman.co.uk/ . Z druhé ruky se ale dá koupit solidní motůrek,kompletní i s papučkama za zlomkovou cenu. Stačí projít inzertní servery ve Francii,Holandsku,UK a nebo u Nemců. Občas se člověk dostane k bomba kaufu.

howk
Monty


...byl to jen takovej dotaz. Obecně mám k motorům velmi negativní vztah a tak u mě nějaká přestavba nepřipadá v úvahu. Asi to nakonec opravdu skončí na nějakým závěsným v šachtě. Zatím mám pocit, že se jedná o nejlevnější řešení. Bohužel tuším, že ne nejlepší.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » úte srp 05, 2014 4:11 pm

Dá. Dá se pěkně plachtit i se 70% balastu. Ubereš 3 stopy na délce, a je to. Nebo takto : http://www.atkinboatplans.com/Sail/Litt ... fKent.html
Uživatelský avatar
JirkaHouba
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 40
Registrován: pon lis 04, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vysoký Újezd

Příspěvekod JirkaHouba » úte srp 05, 2014 6:06 pm

Tomu moc nerozumím. Tedy, to že stačí 70% balastu, tomu bych věřil. Sám jsem slušnej balast. Ale ubírat na délce? Jestli bych si na něco netroufal, tak zasahovat do konstrukce lodi. Teda hlavně v těhle podstatnejch parametrech.

JH
Uživatelský avatar
Rimmerak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 35
Registrován: stř čer 11, 2014 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod Rimmerak » úte srp 05, 2014 7:29 pm

Jako super inspirace na stavbu lodi, získání olova na zátěž atd najdete u tohodle pána z USA. Vyrábí si loď, ale i si odléval šroub atd. https://www.youtube.com/user/submarineboat
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » úte srp 05, 2014 7:32 pm

Já asi mám vylitej kýl betonem aspoň v motorové částí se mi to tak jeví. motorů je hafo vozí sem i nějakou čínu diesel já tedy do ní bych nešel ale cena byla docela dobrá. stabilák je rozhodně lepší řešení. mám tam i teda to olovo na dovyvážení.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » úte srp 05, 2014 9:31 pm

Dosti často je betonem zalité to olovo....ale stačí podívat hmotnost betonu a olova a zjistíš,že....jsi ani ne na čtvrtině (bráno beton průměrně). Pak je to o objemu.

howk
Monty
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » stř srp 06, 2014 2:12 pm

JirkaHouba píše:Tomu moc nerozumím. Tedy, to že stačí 70% balastu, tomu bych věřil. Sám jsem slušnej balast. Ale ubírat na délce? Jestli bych si na něco netroufal, tak zasahovat do konstrukce lodi. Teda hlavně v těhle podstatnejch parametrech.

JH


Jirko, myslel jsem to jinak. Určitě znáš modely v měřítku, tedy zmenšeniny. Vycházejí z původního plánu, který se zmenší dle potřeby stavitele.
Tak potom vyjde zmíněných 70% ve výtlaku i balastu (při zmenšení o 10% rozměrově). k.
Uživatelský avatar
JirkaHouba
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 40
Registrován: pon lis 04, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vysoký Újezd

Příspěvekod JirkaHouba » stř srp 06, 2014 3:24 pm

Jo, tak takhle tomu rozumím. V tom případě bych vybíral spíš menší loď. Zajímalo by mě, jestli to jde i opačne? Tedy jestli by šlo vzít nějakou loď a tu zvětšit? Myslím na tu svojí Belugu a na to jak by se k tomu stavěli na SPP. Jestli by to uznali a nebo chtěli všechno přepočítat.

JH
Uživatelský avatar
JirkaHouba
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 40
Registrován: pon lis 04, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vysoký Újezd

Příspěvekod JirkaHouba » stř srp 06, 2014 3:47 pm

geus píše:Já asi mám vylitej kýl betonem aspoň v motorové částí se mi to tak jeví. motorů je hafo vozí sem i nějakou čínu diesel já tedy do ní bych nešel ale cena byla docela dobrá. stabilák je rozhodně lepší řešení. mám tam i teda to olovo na dovyvážení.


Jenom poznámka k tý číně. V prosinci 2013 jsem koupil od Czech Marine z Českých Budějovic použitej závěsnej 4takt 5HP Design by Mercury. Můžu říct, že po měsíci provozu (od dubna 2014) na vlastní lodi (Beluga 6,5m) jsem byl hodně rychle vyléčenej. Motor měl být rok výroby 2013 a v naprostém pořádku. Ve skutečnosti nechladil a nešel vůbec na volnoběh. Nebyl jsem schopen ho přihlásit na SPS, protože nemá ani výrobní číslo. Po několika telefonátech s prodejcem a referencích ze všech stran, jsem se rozhodl řešit opravu motoru bez prodejce a tím si ušetřit zbytečné cestování do Českých Budějovic. Po rozebrání mechanikem v Praze jsem zjistil, že bylo prasklé těsnění pod hlavou a hlavně, že se to někdo předtím pokoušel opravit lepením. Jsem přesvědčený, že ten kdo mi to prodával, velmi dobře věděl co prodává. Některé zkušenosti prostě člověk musí zaplatit aby si je dobře zapamatoval. Už měsíc mám nový Mercury 5HP a jsem naprosto spokojený. Takže Čínu už jedině na oběd a nebo na večeři, ale v lodi jí už nikdy mít nebudu. Jedná se o vlastní zkušenost a ne vyprávění z druhé ruky.
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » stř srp 06, 2014 4:00 pm

od toho budějovičáka když si koupíte železo tak si to pro jistotu zkontrolovat magnetem. To že prodává motor design by MERCURY atd a zviditelňuje právě tem název velkejma písmenana znamená že se nejedná o seriozního prodejce jen vykuka jak napálit neznalé lidi
Uživatelský avatar
JirkaHouba
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 40
Registrován: pon lis 04, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vysoký Újezd

Příspěvekod JirkaHouba » stř srp 06, 2014 4:32 pm

Kde jsi byl, když jsem to kupoval? :) Jasně, kdo se nezaptá, nic se nedozví.
Bohužel mě při nákupu nic nevarovalo. Relativně velká firmna, slušně vybavená prodejna a při prodeji ochota. Pak nastal obrat o 180° a dál už jsem to popisoval.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti