Selva Piranha 5xs elektrický startér - domácí bastl

Firmy, technika, servis, údržba, zkušenosti apod.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
marekparek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 143
Registrován: pon dub 21, 2014 2:00 am
Reputace: 5

Selva Piranha 5xs elektrický startér - domácí bastl

Příspěvekod marekparek » pon bře 30, 2015 12:04 pm

Při startování trhorukem někdy motor nadlábnem hned, jindy to trvá a to je poměrně vysilující činnost. Jelikož provozujem tento motor na lodi s dálkovým ovládáním, a to poměrně často, tak mě jednou napadlo, že by se nám hodil elektrický startér. Zavolal jsem tedy dealerovi Selvy a ptal se po sadě pro elektrický start, ale cena mě poněkud zaskočila a tak jsem se začal zabývat myšlenkou, že si ho tam nabastlím sám. Trochu jsem s tím pohnul, takže bych se chtěl svým výtvorem pochlubit, ještě není vše úplně hotové, ale dalo by se říct že to funguje. Navíc to má výhodu oproti origo verzi, že na motoru zůstává i manuální startování

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2107
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 29
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pon bře 30, 2015 12:11 pm

Zajimava pracicka, resil jsi nejak vyvazeni?

Jak se projevuje pridavna hmota setrvacniku? Co vibrace a co akcelerace?
Uživatelský avatar
marekparek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 143
Registrován: pon dub 21, 2014 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod marekparek » pon bře 30, 2015 12:15 pm

zatím vůbec, budu tam ještě přidávat dobíjení a pak nechám setrvák vyvážit. Předpokládám, že by se zvýšená hmotnost neměla nijak na vibracích projevit, akcelerace mě nezajímá
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1264
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » pon bře 30, 2015 1:13 pm

z ceho mas starter-zahradni trakturek?
Uživatelský avatar
marekparek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 143
Registrován: pon dub 21, 2014 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod marekparek » pon bře 30, 2015 1:22 pm

výběr vhodného startéru byla docela makačka. Je to na Hondu GX200
Uživatelský avatar
horal51
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 83
Registrován: ned říj 30, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vrchlabí

Příspěvekod horal51 » ned dub 19, 2015 8:54 am

Mám stejný problém...Tak jak to dopadlo?? Je něco nového???
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2383
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned dub 19, 2015 9:03 pm

Jen tak ze zvědavosti: Ten věnec jsi vyráběl, nebo použil nějaký orig. např tento za celkem dobrou cenu i s cívkou?
http://www.ebay.com/itm/HONDA-GX160-GX2 ... 1072839990

nebo tento http://translate.google.cz/translate?hl ... rev=search
Uživatelský avatar
marekparek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 143
Registrován: pon dub 21, 2014 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod marekparek » pon dub 20, 2015 12:51 am

Novinek je spousta. Ten venec jsem nechal cementovat a zakalit a on mi ve slabym miste prasknul. Takze jsem nechal vyrobit jiny z tvrdsiho materialu a ten uz se kalit nebude. Uz ho mam doma, ale narodil se mi syn a taky mi roztrzenej kotouc rosbrusky prerazil prst tak, ze musim na operaci. Snad do konce mesice se do toho pustim a pak dam vedet. Jinak ten orig venec je na tohle nepouzitelnej
Uživatelský avatar
horal51
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 83
Registrován: ned říj 30, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vrchlabí

Příspěvekod horal51 » pon dub 20, 2015 6:45 pm

Díky a držím palce at to všechno ustojíš :)
Uživatelský avatar
petula112
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 2
Registrován: pát kvě 01, 2015 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod petula112 » pát kvě 01, 2015 3:11 pm

Zdravím. Zaujal mne Váš článek. Mám ten samý motor a taky by se mi hodil elektrostarter. Přesně jak píšete někdy chytne hned ale většinou se mu nechce. Když jsem motor používal na gumovém člunu tak sem jednou málem přerazil při startování manželce nos :D . Teď máme motor na laminátové kajutovce a startér by se hodil. ( při startování musí být všichni v kabině :D aby se nikomu nic nestalo). Bylo by možno vložit více podrobností o úpravě ? Nějaký nákres popřípadě výkres ozubeného kola , materiál popř technologii výroby (pálení laserem , obrábění..) ?. Dobíjení bych asi neřešil. Jezdíme většinou jedno až dvou denní výlety tak myslím že by stačila baterie cca 44 Ah dobíjená přes malý solární panel. Děkuji. Hezký den
Uživatelský avatar
marekparek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 143
Registrován: pon dub 21, 2014 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod marekparek » ned kvě 10, 2015 8:33 pm

Tak ten věnec má vnitřní průměr, 128, je 7 široký a má 82 zubů, modul 2
je uchycen čtyřmi šrouby, viz foto. Kdybych to dělal znovu, udělal bych to uchycení úplně jinak.

Setrvák je stočen o 4 mm, a věnec z něj tudíž vystupuje o 3 mm.
Taky jsem musel přiříznout ten hliníkovej kryt viz foto.


Obrázek
Obrázek

mám pouze krátké video z testování




[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=f_rbarnbhG8[/youtube]
Uživatelský avatar
horal51
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 83
Registrován: ned říj 30, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vrchlabí

Příspěvekod horal51 » pon kvě 11, 2015 2:57 pm

Skvělé... tak to vypadá fakt dobře Díky ...počitej s tím že budeme konsultovat ... :)
Uživatelský avatar
marekparek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 143
Registrován: pon dub 21, 2014 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod marekparek » pon kvě 11, 2015 9:18 pm

Uživatelský avatar
horal51
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 83
Registrován: ned říj 30, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vrchlabí

Příspěvekod horal51 » úte kvě 12, 2015 1:23 pm

Myslíš, že to utáhne i dvouválec dvoutakt Selva Naxos 5XS??? :? zdá se mi dost tiěrný
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2107
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 29
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » úte kvě 12, 2015 5:30 pm

Vypada to jako starter s reduktorem, to je mozna důvod proc to je titerny. Videl jsi reduktorovej starter na Feldu? Vypada legracne.

Ted si nejak nevzpominam... ty mas na motoru i venec, ze jo?

Edit: Jo uz viiim! Ty mas místo starteru navijak na snuru s pastorkem!!! To je celkem jednoduchy vymenit za elektrickej, mělo by to jit bez velkyho rozvrtavani, akorát si nepamatuju kolik je kolem mista.
Uživatelský avatar
marekparek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 143
Registrován: pon dub 21, 2014 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod marekparek » úte kvě 12, 2015 10:23 pm

Naxos je sice větší obsah, ale zase je to dvoutakt, který má nižší kompresi a ješte k tomu dvouválec, takže si myslím, že by ten startér měl točit ještě líp než s Piranhou
Uživatelský avatar
marekparek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 143
Registrován: pon dub 21, 2014 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod marekparek » úte kvě 12, 2015 10:36 pm

Viky_CZ píše:Vypada to jako starter s reduktorem, to je mozna důvod proc to je titerny. Videl jsi reduktorovej starter na Feldu? Vypada legracne.

Ted si nejak nevzpominam... ty mas na motoru i venec, ze jo?

Edit: Jo uz viiim! Ty mas místo starteru navijak na snuru s pastorkem!!! To je celkem jednoduchy vymenit za elektrickej, mělo by to jit bez velkyho rozvrtavani, akorát si nepamatuju kolik je kolem mista.


zrovna na to koukám, ale nevím jestli to bude jednodušší. Musel by se asi sehnat vysouvací startér bez redukce a s odpovídajícím pastorkem, popřípadě by se musel nechat vyrobit pastorek se stejným modulem, jako má ten věnec, ale to není problém. Spíš bude horší to tam všechno vměstnat aby ničemu nic nepřekáželo. Výroba držáku startéru, taky nebude v tomhle případě úplně jednoduchá

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NhTtCjH-alY[/youtube]
Uživatelský avatar
horal51
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 83
Registrován: ned říj 30, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vrchlabí

Příspěvekod horal51 » stř kvě 13, 2015 4:31 pm

souhlasím...určitě bude starter bez redukce větší... a jak jsem se díval moc místa okolo motoru není.... takže je to jasný... zkusím to jako Ty ... takže díky za inspiraci i důkaz že to je možné pořídit podstatně laciněji Jirka
Uživatelský avatar
petula112
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 2
Registrován: pát kvě 01, 2015 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod petula112 » pon kvě 18, 2015 10:13 am

Díky za fotky a popis :)
Uživatelský avatar
marekparek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 143
Registrován: pon dub 21, 2014 2:00 am
Reputace: 5

Re: Selva Piranha 5xs elektrický startér - domácí bastl

Příspěvekod marekparek » úte lis 01, 2016 3:11 pm

mám menší update, podařilo se mi tenhle projekt dotáhnout až teď, jelikož jsem narazil na různé technické problémy a neměl čas je řešit, tak jsem to dolepil až nedávno. Když opomenu pár kravin, které nestojí za řeč, narazil jsem na problém s vynecháváním zapalování motoru při vyšších otáčkách. Způsoboval ho ten ozubený věnec, který narušoval magnetismus setrvačníku. Delší dobu mi trvalo, než jsem na to přišel a pak jsem nechal ten věnec vyrobit z nerezu a vše funguje jak má. Bohužel jsem si vybral k elektrifikaci asi ten nejnevhodnější motor, co lze vůbec dostat, u ostatních značek by to mělo být asi stokrát jednodušší. Zde je video

https://youtu.be/wRehcWGjXI4
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1604
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 61
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: Selva Piranha 5xs elektrický startér - domácí bastl

Příspěvekod Zdenda12345 » úte lis 01, 2016 5:11 pm

Co to, že jede většinou až na druhý pokus? Komprese?
Uživatelský avatar
marekparek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 143
Registrován: pon dub 21, 2014 2:00 am
Reputace: 5

Re: Selva Piranha 5xs elektrický startér - domácí bastl

Příspěvekod marekparek » úte lis 01, 2016 5:35 pm

jj, nemůže to překonat kompresi, ale netuším proč
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1604
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 61
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: Selva Piranha 5xs elektrický startér - domácí bastl

Příspěvekod Zdenda12345 » úte lis 01, 2016 7:02 pm

Nemůže bejt chyba v silových kabelech? Jak dlouhý a jak silný jsou? Mě dělaly to samý čínský čtyřkolky. Natáhl jsem pořádnou silovou kabeláž a je to OK.
Uživatelský avatar
Lemon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 239
Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
Reputace: 38
Bydliště: Šumava
Kontaktovat uživatele:

Re: Selva Piranha 5xs elektrický startér - domácí bastl

Příspěvekod Lemon » stř lis 02, 2016 10:11 am

Trochu mimo mísu, ale jen k tomu motoru. V Chorvatsku jsem se hodně rozhlížel po motorech a dělal si takový průzkum co se tam používá. Ty Selvy tam byly hlavně ve větších kubatůrách a pak občas někde tyhle 5XS. Jednou jsem u břehu pozoroval mladíka, jak s kočkou odjížděl pryč a taky se s tím startováním pral. Když zatáhnul snad podesáté, vyndal odkudsi z útrob startovací spray , sundal dekl motoru a pak na první zátah. To že to byl strart spray jsem poznal, když závan větru donesl k našemu místu vedle charakteristický zápach etéru. No a pak jsem tenhle startovací proces viděl nezávisle na jiném člunu se stejným motorem ještě jednou přímo v Rabacu, ale tam nejprve fouknul do motoru a pak až stratoval.
Evidentně je tedy obtížnější tenhle motor nastatrovat, otázka je, jak ten start spray tomu motoru ubližuje nebo ne.
To řešení se startérem je ideální. Ale proč některé jiné motory ( značky ) chytají na "půldrb" ? Mám pocit , že soudruzi od Selvy někde udělali chybu, protože se zdá, že je to prostě obecný problém. Navíc se to vehementně probírá na zahraničních fórech, kde to někdo řešil variabilním předstihem.
( změna předstihu s otáčkami - při malých otáčkách je předstih nastavený tak, aby to dobře zapalovalo, se vzrůstajícími se optimalizuje pro tah motoru )
Uživatelský avatar
marekparek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 143
Registrován: pon dub 21, 2014 2:00 am
Reputace: 5

Re: Selva Piranha 5xs elektrický startér - domácí bastl

Příspěvekod marekparek » stř lis 02, 2016 11:35 am

Lemon píše:Trochu mimo mísu, ale jen k tomu motoru. V Chorvatsku jsem se hodně rozhlížel po motorech a dělal si takový průzkum co se tam používá. Ty Selvy tam byly hlavně ve větších kubatůrách a pak občas někde tyhle 5XS. Jednou jsem u břehu pozoroval mladíka, jak s kočkou odjížděl pryč a taky se s tím startováním pral. Když zatáhnul snad podesáté, vyndal odkudsi z útrob startovací spray , sundal dekl motoru a pak na první zátah. To že to byl strart spray jsem poznal, když závan větru donesl k našemu místu vedle charakteristický zápach etéru. No a pak jsem tenhle startovací proces viděl nezávisle na jiném člunu se stejným motorem ještě jednou přímo v Rabacu, ale tam nejprve fouknul do motoru a pak až stratoval.
Evidentně je tedy obtížnější tenhle motor nastatrovat, otázka je, jak ten start spray tomu motoru ubližuje nebo ne.
To řešení se startérem je ideální. Ale proč některé jiné motory ( značky ) chytají na "půldrb" ? Mám pocit , že soudruzi od Selvy někde udělali chybu, protože se zdá, že je to prostě obecný problém. Navíc se to vehementně probírá na zahraničních fórech, kde to někdo řešil variabilním předstihem.
( změna předstihu s otáčkami - při malých otáčkách je předstih nastavený tak, aby to dobře zapalovalo, se vzrůstajícími se optimalizuje pro tah motoru )


Většinou problém se startováním nemám a motor chytne na první nebo druhý zatáhnutí. Ale jednou za čas se stane, že pravděpodobně dojde k ulití, nebo něčemu, co jaksi brání nastartování a to je pak velkej problém motor roztahat. Na lodi máme velkej kokpit, kde se dá pořádně rozkročit a rozmáchnout, ale v gumáku bych podobnou situaci nechtěl zažít. Problém je nespíš v tom, že třeba má člověk pocit že motor je ještě teplej a měl by jít nastartovat jen s malým plynem, ale ve skutečnosti je už dávno studenej a potřebuje hodně plynu a sytič k tomu. Nebo je to obráceně a člověk ho rychle uleje, prostě kvůli nesprávným informacím dělá přesně opak toho, co by měl dělat a celou situaci spíš zhoršuje

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti