Plány na malou otevřenou loď - materiál plast

Pokud nějaké plány hledáte, pište sem.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 434
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » ned pro 09, 2007 9:33 pm

Ahoj Libore
Při prohlížení pěkných ale jak říkáš šíleně drahých lodí od jamesboat jsem si uvědomil že jsem na Orlíku jezdil na plastové lodi , v půjčovně Eli sport mají Eliášové dvě plastové lodě.Já jsem zkoušel mrňouse Blu .Říkali že jim to vyrobil jejich známí.Kdybys chtěl tak řekni a já bych je poprosil o kontakt. Jo a takhle vypadá mrňous.Dva v něm přespěj , a v jednom s 6 hp motorem jde prej do skluzu ale neviděl jsem to :D .
Obrázek
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon pro 10, 2007 9:04 am

Nechtěl jsem původně vstupovat do domény stavitelů lodí, nemám tu moc co říct. Když ale sleduji jak se pořád bavíte o svařování, dovolím si přeci jenom malou zkušenost.

Desky PP vyrábějí u nás v Hodoníně (Ploma) a když jsem před lety uvažoval o bazénu na zahradu, usmyslel jsem si že si jej postavím sám. Koupil jsem dvě desky, klubo svařovacího drátu, nástavec na horkovzdušnou pistoli a začal trénovat sváry. Několik poznatků:

- Desky se dobře řežou cirkulárkou, tak jako překližka, nebo jiné dřevo. Také se dobře frézují, nutno ale použít menší otáčky.
- Jsem přesvědčený, že to co lze postavit z překližky, musí jít i z PP. Jen vzhledem k měkkosti by bylo potřeba zhustit žebra.
- Je potřeba si udělat několik metrů sváru nanečisto a každý podrobit destrukci. Po pár metrech trochu technicky zdatný člověk pozná, jak rychle posouvat, kam přitlačit, kdy prostě svár drží.
- Největší nebezpečí je v deformaci při smršťování vřelého materiálu. Všechno je potřeba mít zasvorkované. Horkovzdušná pistole je vhodná s elektronicky řízenou teplotou.
- Po pár dnech tréninku, kdy se v tom člověk babrá, je práce velmi příjemná a pomocí základního nářadí dokáže vyrobit téměř všechno.

Nakonec jsme bazén postavili jinou metodou, ale z nakoupeného materiálu jsem na zahradě udělal několik doplňků a vylepšení. Ty desky jsem si totiž objednal zelené. Na různé víka, nádobky a obruby v trávníku se výborně hodí.
Uživatelský avatar
Nemo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 113
Registrován: sob úno 10, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Šimonova 1100, Praha 17
Kontaktovat uživatele:

Re: Plány na malou otevřenou loď - materiál plast

Příspěvekod Nemo » pon zář 16, 2024 4:40 pm

Ahoj všem. Po mnoha letech jsem znovu na tomto fóru. Někomu by se ale i po letech mohly hodit informace jak postupovat při stavbě člunu z PP, tj. Polypropylénu. Především musí jít o svařitelný plast. Pozor, nejde lepit.
1/ PP desky umožňují stavbu pouze rozvinutelných tvarů, stejně jako překližka. Nelze je ohýbat současně podél a napříč, ale vždy jen jedním směrem.
2/ Řezat je musíme na malé otáčky, protože se po zahřátí lepí na pilový list.
3/ Před "svařováním" spoje obrousíme, tedy mírně zdrsníme a srazíme hrany spojů, kam vtlačíme PP drát během "svařování".
4/ Samotné svařování neprobíhá jako u svařování kovů. PP drát se nerozpouští a nezalévá svařovaný spoj, jako je to u kovů. Svařované místo po nastavení správné teploty změkne, povrch se částečně nataví spolu se svařovacím PP drátem, který se pak do svařovaného místa vtláčíte silou tak, aby se molekuly spojily. Při vyšší než správné teplotě se PP materiál začne pálit, škvařit, ale nerozteče se. Svár by pak postrádal potřebnou pevnost. Konečná pevnost nastává až po úplném vychladnutí.
5/Dobře provedený spoj svařením PP by měl dosahovat údajně 60% pevnosti svařovaného materiálu. Proto jsem postupoval následovně:
Obšívku trupu jsem svařoval oboustranně. Z obou stran jsem podélně zakryl svařené spoje podélně rozříznutou PP strubkou cca průměr 30 až 40 mm, (průřez ve tvaru "C"), kterou jsem spoje zaklopil a trubku přivařil. Nahradil jsem tím chybějících 40% pevnosti spoje k dosažení 100% v poměru se svařovaným materiálem. Současně jsem tím vytvořil podélnou výztuhu kýlu, outorové i bortové hrany a všech ostatních spojů.
6/ Protože jsem stavěl jen 3m dlouhý PP člun, namísto žeber jsem vytvořil příčné výztuhy střední a zadní sedačky a uzavřené přídě s krátkou palubou, vše vyplněné celkem 160 litry PU pěny. Celý člun (polokluzák se zrcadlem pro uchycení motoru) měl hmotnost cca. 60 kg. Desky 5mm tl. V současné době se člun nachází na přehradě pod Brnem. Zkušební plavbu jsem uskutečnil na Vltavě nad Prahou s motorem Suzuki 2,5 HP/4takt. ve třech osobách, cca. 230 kg zátěže včetně motoru. Na volnoběžné otáčky motoru jsme pluli proti mírnému proudu o něco rychleji, než chodci, kteří šli naším směrem volnou chůzí po nábřeží.
Závěr: Dobře provedený člun z PP s vyjímkou nízkých teplot v zimě, kdy je každý plast křehký, je v ostatních případech naprosto nezničitelný a bezúdržbový. Odpadají nátěry, povrch je zcela hladký, vodou dobře klouže a neklade odpor, můžete s ním najet na kamenitý břeh a drobné vrypy na povrchu nijak nekorodují, nezahnívají, jako u jiným lodních materiálů. Jako všechny plasty jej nesmíte trvale vystavovat přímému slunci, jinak by po několika letech vykázal povrchovou destrukci. Dno mírného "V" umožňovalo velmi nízký ponor a vplutí do mělké vody omezovala jen starost o propeler. Na Sázavě jsme dopluli až těsně pod peřeje u Pikovic asi 2 km nad soutokem s Vltavou, kde bylo asi 30cm hloubky
K práci potřebujete elektrickou svařovací pistoli s termostatem a nástavcem pro svařovací PP drát (doporučuji trojúhelníkový průřez). El. pllku, el. brusku na zdrsnění a úpravu spojů před svařováním a samotný materiál. Odpadají lepidla, dlouhé čekací doby než ztvrdne, odpadá různý spojovací materiál, ochranné nátěry a obavy, že odřete obšívku a člun začně napadat koroze nebo hniloba.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host