Větrný semafor

Trochu odlehčené téma pro zábavu a poučení. Kvízové hádanky, soutěže v poznávání míst, plavební teorie a praxe. A pár vtipů pro zasmání...to vše s jachtařskou či vodní tématikou (jiné nejsou žádoucí)

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Větrný semafor

Příspěvekod Libor » pon zář 10, 2018 10:54 am

Dlouho žádná hádanka, tak opět něco pro fajnšmekry.
(kdo to zná nechť s odpovědí posečká, nebo pošle SZ, či emailem ať nám to tu chvíli vydrží a ti co neví mají možnost něco zjistit).

Takže otázky (nejlépe odpovědi v tomto pořadí):
- co je na obrázku? jak se to jmenuje? z čeho pochází název?
- k čemu to vlastně slouží? co vidíme na obrázku přesně, detailně?
- kde to je? případně kolik se dochovalo do dnešních dnů?
- má to souvislost s jakými obory lidské činnosti?

IMGP8891.JPG
Uživatelský avatar
mipe
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 101
Registrován: čtv lis 26, 2009 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Bratislava

Re: Nový kvíz

Příspěvekod mipe » pon zář 10, 2018 3:26 pm

V dobe Google je to nepríjemne ľahké.
https://de.wikipedia.org/wiki/Windsemaphor_Cuxhaven
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Re: Nový kvíz

Příspěvekod bozakafka » pon zář 10, 2018 4:02 pm

Tohle náhodou vím . To vymyslel Prokop Divíš
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Re: Nový kvíz

Příspěvekod Libor » pon zář 10, 2018 8:13 pm

Jeden si dá práci vyfotit něco pro kvíz a ty to odflákneš jedním odkazem.

Když už jsi neudělal překlad tak jsi mohl odpovědět na otázky kvízu. Myslím že je to poučné i pro ostatní...
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Nový kvíz

Příspěvekod david » pon zář 10, 2018 9:26 pm

Taky si říkám, že to je jak u blbejch na dvorku.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Nový kvíz

Příspěvekod err_ » pon zář 10, 2018 10:15 pm

OK, co je tohe? Par lidi odsud by to vedet mohlo. Je to pomerne specificke.
DSCN6420-small.jpg
DSCN6420-small.jpg (155.91 KiB) Zobrazeno 8324 x
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Nový kvíz

Příspěvekod david » pon zář 10, 2018 11:30 pm

Břeh po odlivu? a
Uživatelský avatar
bedrich
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 517
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Hradec Králové

Re: Nový kvíz

Příspěvekod bedrich » úte zář 11, 2018 6:35 am

Písčité dno na mělčině před mořskou pláží.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Nový kvíz

Příspěvekod err_ » úte zář 11, 2018 10:25 am

Oba to mate (temer) dobre. Je to morske dno po odlivu. Nemusi byt nutne pred plazi, tahne se nekolik kilometru az nekolik desitek kilometru do stredu more. Bezne se vyskytuje ve Waddenzee, kde odliv tvori pokazde tytez struktury. Coz mi prijde velmi zajimave. Dalsi zajimavosti je, ze pri odlivu na misto vyjizdeji sberaci musli s konmi. V puvodne hlubsich mistech se pisek s blatem, ze ktereho je tvoreno dno zjemni a jsou viditelne koryta odtokovych kanalu. Nekdy jsou to jen male ricky, jindy jsou siroke a proud v nich dosahuje dvoj az tri nasobek hodnot udavanych atlasem. Odliv je velmi rychly a prestoze cyklus trva sest hodin, pokud se rozhodnete vyplavit (velmi casta praxe lodi s plochym dnem), sedite driv, nez si udelate svacinu :-)
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Nový kvíz

Příspěvekod err_ » úte zář 11, 2018 1:00 pm

Ted neco, co nese celkem dulezity vzkaz. Co je na obrazku?
IMG_20180723_173337-small.jpg
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Nový kvíz

Příspěvekod david » úte zář 11, 2018 2:55 pm

Nejdřív jsem myslel, že černoši v tunelu. Ale při bližším pohledu to je bilge / fekal pumpe membránová.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Re: Nový kvíz

Příspěvekod err_ » úte zář 11, 2018 2:59 pm

Je to bilge. A to zpuchreni je problem. Mnozi mate pumpu zabudovanou a nedal bych ruku do ohne, ze gumu kontrolujete. Byva i v kokpitu, bud pod kormidlem nebo napr. z bakisty a ven je videt jen celo pro zasunuti tycky. Pritom takhle moje pumpa vypada po trech letech :-(

Takze bude podzim, cas na udrzbu, zapiste si do seznamu i kontrolu rucni pumpy.
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hostivice

Re: RE: Nový kvíz

Příspěvekod rb » stř zář 12, 2018 7:28 am

Jak tohle funguje? To to někdo nastavuje nebo samo mechanicky?
Libor píše:Dlouho žádná hádanka, tak opět něco pro fajnšmekry.
(kdo to zná nechť s odpovědí posečká, nebo pošle SZ, či emailem ať nám to tu chvíli vydrží a ti co neví mají možnost něco zjistit).

Takže otázky (nejlépe odpovědi v tomto pořadí):
- co je na obrázku? jak se to jmenuje? z čeho pochází název?
- k čemu to vlastně slouží? co vidíme na obrázku přesně, detailně?
- kde to je? případně kolik se dochovalo do dnešních dnů?
- má to souvislost s jakými obory lidské činnosti?

IMGP8891.JPG


Odesláno z mého Lenovo P70-A pomocí Tapatalk
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Nový kvíz

Příspěvekod david » stř zář 12, 2018 7:53 am

Dole to má spoustu pák a hejblat, a ty někdo samoručně nastavuje.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Re: Nový kvíz

Příspěvekod Libor » stř zář 12, 2018 9:54 am

20180813_183430.jpg

Ano, někdo to dělá ručně podle přijatých zpráv telegrafem. Zde na foto jsou nNastavovací páčky indikátorů rychlosti větru:
Obrázek

Windsemaphor na "Alte Liebe" v Cuxhaven je zařízení pro optický přenos informací o počasí pro plavidla v ústí řeky Labe směrem k Severním moři. Označuje rychlost a směr větru na ostrovech Borkum a Heligoland s ukazateli a signálními rameny.

První stavba z roku 1883/84 byla přestavěna v roce 1904 po poškození bouří. Se zavedením bezdrátové technologie brzy ztratila důležitost pro námořnictvo a nyní je v provozu jako technická památka . Semafor v Cuxhavenu je posledním svého druhu zachovaný v Evropě v jeho původním stavu.

Historie
Technika semaforu ( řecky : semaphor - je slovo pro nosiče značek) byla poprvé použita ve Francii a později i v dalších evropských zemích od roku 1794 pro optickou telegrafii . Již v roce 1837-1850 obchodník Johann Ludwig Schmidt z Altony provozuje optickou telegrafní linku s několika stanicemi z Cuxhaven Elbmündung do Hamburku jako služby hlášení lodí . [Služba hlášení lodí shromažďuje informace o pohybech lodí, nákladech, místech stání v celé oblasti německého zálivu, na Laby a Weseře , v Kielském kanále a v mnoha přístavech podél severního evropského moře a vodních cest , včetně Rotterdamu po celý den.] Tyto linky na pevnině byly nahrazeny ve druhé polovině 19. století spolehlivějším a rychlejším elektrickým telegrafem. Vzhledem k tomu, že nová technologie na bázi drátu nebyla použitelná pro zprávy mezi loděmi a pobřežím, až do doby, než byla na počátku dvacátého století zavedena radiotechnika na hladině moře, byla komunikace prováděna pouze opticky a akusticky .

Původně neznámé větrné a meteorologické podmínky na moři pro vyplouvající lodě značně zvýšily rizika pro posádku, loď a náklad. Semafor Cuxhaven byl proto vybudován na základě iniciativy Námořní asociace v Hamburku , kde si námořníci vždy dokázali přečíst aktuální počasí v Německém zálivu. Větrný semafor podobného typu byl postaven také v ústí řeky Weser u majáku Hoeheweg, ve východopruském Memelu a v Pillau , v Schiewenhorst a také na poloostrově Hela.

Semafor Cuxhaven byl provozován do roku 1902 společností Seewarte Cuxhaven. Poté tento úkol převzal námořní správa. V těžké bouři 21. listopadu 1903 byl semafor zničen. Větší a stabilnější zařízení bylo uvedeno do provozu na stejném místě dne 1. prosince 1904. V roce 1968 bylo plánováno zrušit a demontovat semafor, který už nebyl zapotřebí. Po odporu obyvatelstva Cuxhavenu byla stavba zachována, od 3. dubna 1971 je chráněna jako technická památka a udržována oficiálně v provozu. V roce 1982 byl semafor nakonec vyřazen z provozu. Ze soukromé iniciativy je však stále provozován a zobrazuje aktuální údaje o počasí z Borkumu a Heligolandu. Větrný semafor je jednou z turistických atrakcí Cuxhavenu. Nyní byla přidána deska s popisem z městského muzea v Cuxhavenu .


20180813_183414.jpg


Stavba

Nastavovací páčky indikátorů pro přenos rychlosti větru
V prvním systému 1883/84 se používal stěžeň z lodi „Aurora“ , která se plavila na dolním Labi,pravděpodobně to bylo důvodů nákladů na výstavbu. Druhá zařízení, která bylo uvedena do provozu na konci roku 1904, bylo postaveno jako ocelová konstrukce a je zachováno dodnes.

Semafor, který stojí před ústím Labe, se skládá z ocelových konstrukcí, které jsou vzájemně propojeny ocelovými lany a se zemí. Dva masivní boční sloupy nesou ve zhruba deseti metrech ukazatele pro směry větru na Borkumu (vlevo) a Helgolandu (pravá strana).

Křížová výztuha spojuje tyto dva vnější stožáry na úrovni osy ukazatelů s vyšším středovým stožárem. Tento nese šest párů indikátorů pro zobrazení rychlosti větru na obou ostrovech. Tyto ramena indikátoru síly větru a indikátory směru větru se nastavují pomocí páček na zemi, jejichž pohyby jsou přenášeny na indikátory pomocí ocelových lan.
Pod ukazatelemi jsou velká písmena B a H připojena ke střednímu stožáru jako zkratka pro jména ostrovů.

Provoz

Informace o rychlosti a směru větru byly obdrženy dvakrát denně telegrafem z Borkumu a Heligolandu a semafor byl odpovídajícím způsobem upraven, nastaven. Kruhový displej vlevo a vpravo s jedním ukazatelem směru větru na těchto dvou ostrovech, směr znázornění odpovídá kompasové ružici.

Šest indikátorů pro každý ostrov buď zůstaly v nulové poloze (svisle dolů), nebo stojí kolmo na stožár, každý ukazatel je pro 2 stupně Beaufortovy stupnice . To znamená, že síla větru je znázorněna ve stupních 2, 4, 6, 8, 10 a 12. Jedná se o poměrně jednoduché kódování: pruský optický telegraf s polovinou ukazatelů (jen 6) s využitím různých úhlových poloh (0°, 45°, 90° und 135° dokázal 4096 různých značek zobrazit. Jednoduchá indikace Windsemaphorů však měla učinit mnohem jednodušší a bezpečnější čitelnost.

Pozn.
S využitím některých originálních dílů (písmena „B“ a „H“ a dvě větrné růžice) stojí od roku 2005 také zrekonstruovaný Windsemaphor od majáku Hohe Wegh u vstupu do Nového přístavu v Bremerhavenu. Všechny ukazatele byly vybaveny motorem a zobrazuje každé dvě hodiny meteorologické údaje zaslané online německou meteorologickou službou.
Obrázek

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host