
1.Počátek
Trailersailing. Naším snem už v okamžiku pořizování lodě byla možnost cestování po blízkých i méně blízkých destinacích vhodných pro jachtání s vlastní lodí. Volba lodě byla proto zaměřena hlavně na velikost 22 až 23 stop s hmotností max. do 2t včetně přívěsu. Díky šťastné shodě náhod a pomoci přátel se nám podařilo koupit TES 678BT a posléze i přívěs. V prvních letech jsme jachtali pouze na domovském Lipně a naše loď procházela vylepšeními a úpravami. Postupem času začala narůstat chuť vyzkoušet i jiný revír. Inspirovaly nás i internetové cestopisy jachtařů, kteří jezdili se svými loděmi na moře, vnitrozemské kanály nebo jezera. Nakonec v širším výběru zůstalo Jaderské moře v severní Itálii, Balaton a berlínská jezera.
Na jaře 2018 jsme při návštěvě výstavy v rakouském Tullnu zakoupili mapu Grosse Meklenburgische Seen. Bylo rozhodnuto. Jedná se o soustavu sladkovodních jezer v Meklenbursku, na sever od Berlína. Největším jezerem je jezero Müritz. Jezera jsou propojena soustavou kanálů, které dále navazují na německou říční síť.
Teoreticky by se sem dalo dojet po vodě už z Č. Budějovic ale naším cílem bylo spíše plachtit. Začali jsme hledat na internetu a v mapách, kde bychom mohli spustit loď a případně mít i přechodný domovský přístav se zázemím, protože na lodi budeme čtyři (děti 20 a 17). Vzhledem k dojezdové vzdálenosti cca 700 km z Lipna se mi nechtělo spouštět loď na slipu a hledal jsem možnost jeřábování. Kolem jezer je cca 26 marin, přičemž asi v 7 mají jeřáb. Dle internetových fór (německých) byla velmi pozitivně hodnocena Röbeler Segler-Verein Müritz e.V. Marina (http://www.roebeler-segler-verein.de). V květnu jsme napsali Hafenmeisterovi, jestli bychom si mohli rezervovat kotvení na začátek července. Odpověď přišla ještě ten samý den: „Místa nerezervujeme, přijeďte a bude o Vás postaráno.“
2.Cesta
Odjezd jsme naplánovali na začátek prázdnin, kdy byla i příznivá předpověď počasí. Loď jsme ve čtvrtek 5.7. sbalili a v Černé v Pošumaví vyjeřábovali na přívěs. Druhý den ráno v pátek cca kolem 8 hodiny jsme vyrazili. Trasa vedla přes Č. Budějovice, Písek, Prahu, Drážďany, Berlín až do Röbelu. Díky svátkům u nás a pátku v Německu jezdilo minimálně kamiónů a i ostatní provoz nebyl hustý. Jediná zácpa byla mezi Drážďany a Berlínem, kde jsme kvůli zúžení do jednoho pruhu ztratili asi půl hodiny. Celou cestu jsme drželi rychlost kolem cca 80 km/h a dělali pravidelné zastávky na odpočívadlech, nebo benzinkách. Parkovali jsme samozřejmě na stáních pro kamiony. Cesta ubíhala v pohodě, střídali jsme se u řízení se synem a holky zajišťovaly občerstvení. Do Röbelu jsme dorazili večer asi v půl deváté. V tento čas již byla marina zavřená, jelikož auta parkují na parkovišti před. Marina nemá závoru, ale sloup, který se zasouvá do země. Podobně jako v Downing Street. Jali jsme se hledat Hafenmeistera, ale ten už měl po pracovní době a že bude ráno v 8,00. V marině je i restaurace, a tak jsme vyrazili tam. Barmanka byla milá a půjčila nám dálkové ovládání od sloupu ve vjezdu. Zajeli jsme dovnitř, zajistili přívěs a za odměnu jsme u barmanky vypili několik piv. Noc jsme strávili v lodi na přívěsu.
3.Marina
Druhý den ráno se před 8,00 dostavil Hafennmeister. Zavedl nás na molo a nabídl nám několik kojí. V přístavu se kotví vyvázáním předku lodě k molu a zádě lodě k dalbám nebo u hřebenu. Jeden hřeben, celkem blízko začátku mola, jsme si vybrali my.
Výhodou přírodního jezera je, že na rozdíl od našich přehrad se nemění výška hladiny, takže molo je perfektně ukotveno a téměř se nehýbe. Je nutno rovněž zmínit, že bytelnost a kvalita provedení mola je perfektní – nerez, beton a dřevěná podlaha.
V 10,00 se přesně dle časového rozvrhu dostavil k jeřábu Kranmeister. Před námi šly z vody tři lodě a celá akce netrvala déle než 30 minut. Lodě byly připravené a Kranmeister také. Naše loď byla ve vodě maximálně do 5 minut. Za jeřábování jsem zaplatil 30,-EUR a za parkování přívěsu v marině dalších 15,-EUR.
Loď jsme vystrojili a odešli k Haffenmeisterovi zaplatit kotvení. Dohodli jsme se na jednom týdnu s tím, že když bude dobré počasí tak si další pobyt doplatíme. Za loď (dle délky), 4 osoby, elektrický proud na mole a parkování auta před marinou (v marině nestojí žádná auta!) jsme zaplatili 108,- EUR do dalšího pátku tj. 13.7.2018. Je to o něco míň, než uvádí ceník, protože správce nám neznámým způsobem vypočítal pobytovou taxu (nižší). Na loď jsme dostali vinětu.
Dále jsem zaplatil 20,-EUR kauce za čipovou kartu pro přístup na toalety a do umývárny. Na kartu jsem nabil dalších 20,-EUR jako zálohu pro sprchování, které se jako jediné platí. 3 minuty stojí 1,-EUR. Při odjezdu byly kauce a zbytek kreditu samozřejmě vráceny. Musím říct, že kvalita i čistota v umývárnách je excelentní. Celé zařízení muselo být nedávno rekonstruováno, vše na fotobuňky, prostorné a čisté. Dokonce i malá kuchyňka na mytí nádobí.
Součástí mariny je i restaurace a malá pekárna, kde se ráno mezi 7,30 a 9,30 prodává čerstvé pečivo (místní pekař). V marině je možno zlikvidovat obsah fekálních nádrží, doplnit vodu a na mole se připojit k elektrickému proudu a k vodě. Cena za proud a vodu je již zahrnuta v ceně kotvení. Celkově je marina velmi pečlivě upravená a čistá, lidé se chovají ohleduplně a žádné hlučné večírky jsme nezažili.
Pokud je potřeba dokoupit zásoby, cca 2km od mariny je supermarket Aldi, Lidl a Nahkauf. V Röbelu je možno zakoupit i lodní příslušenství a v případě potřeby je dostupný i lodní servis. Další obchod s lodním vybavení je, jak jsme později zjistili, v Klinku nebo ve Warenu.