Müritz 2018

Evropské regiony které nemají vlastní kategorii..

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
vlr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 43
Registrován: úte led 26, 2010 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Velešín

Müritz 2018

Příspěvekod vlr » úte srp 07, 2018 10:09 pm

Ahoj,na Müritzu jsme byli letos začátkem července s naší Harmony. Postupně sem přidám cestopis/zápisky z lodního deníku a nějaké fotky ;)

1.Počátek
Trailersailing. Naším snem už v okamžiku pořizování lodě byla možnost cestování po blízkých i méně blízkých destinacích vhodných pro jachtání s vlastní lodí. Volba lodě byla proto zaměřena hlavně na velikost 22 až 23 stop s hmotností max. do 2t včetně přívěsu. Díky šťastné shodě náhod a pomoci přátel se nám podařilo koupit TES 678BT a posléze i přívěs. V prvních letech jsme jachtali pouze na domovském Lipně a naše loď procházela vylepšeními a úpravami. Postupem času začala narůstat chuť vyzkoušet i jiný revír. Inspirovaly nás i internetové cestopisy jachtařů, kteří jezdili se svými loděmi na moře, vnitrozemské kanály nebo jezera. Nakonec v širším výběru zůstalo Jaderské moře v severní Itálii, Balaton a berlínská jezera.
Na jaře 2018 jsme při návštěvě výstavy v rakouském Tullnu zakoupili mapu Grosse Meklenburgische Seen. Bylo rozhodnuto. Jedná se o soustavu sladkovodních jezer v Meklenbursku, na sever od Berlína. Největším jezerem je jezero Müritz. Jezera jsou propojena soustavou kanálů, které dále navazují na německou říční síť.
Teoreticky by se sem dalo dojet po vodě už z Č. Budějovic ale naším cílem bylo spíše plachtit. Začali jsme hledat na internetu a v mapách, kde bychom mohli spustit loď a případně mít i přechodný domovský přístav se zázemím, protože na lodi budeme čtyři (děti 20 a 17). Vzhledem k dojezdové vzdálenosti cca 700 km z Lipna se mi nechtělo spouštět loď na slipu a hledal jsem možnost jeřábování. Kolem jezer je cca 26 marin, přičemž asi v 7 mají jeřáb. Dle internetových fór (německých) byla velmi pozitivně hodnocena Röbeler Segler-Verein Müritz e.V. Marina (http://www.roebeler-segler-verein.de). V květnu jsme napsali Hafenmeisterovi, jestli bychom si mohli rezervovat kotvení na začátek července. Odpověď přišla ještě ten samý den: „Místa nerezervujeme, přijeďte a bude o Vás postaráno.“

2.Cesta
Odjezd jsme naplánovali na začátek prázdnin, kdy byla i příznivá předpověď počasí. Loď jsme ve čtvrtek 5.7. sbalili a v Černé v Pošumaví vyjeřábovali na přívěs. Druhý den ráno v pátek cca kolem 8 hodiny jsme vyrazili. Trasa vedla přes Č. Budějovice, Písek, Prahu, Drážďany, Berlín až do Röbelu. Díky svátkům u nás a pátku v Německu jezdilo minimálně kamiónů a i ostatní provoz nebyl hustý. Jediná zácpa byla mezi Drážďany a Berlínem, kde jsme kvůli zúžení do jednoho pruhu ztratili asi půl hodiny. Celou cestu jsme drželi rychlost kolem cca 80 km/h a dělali pravidelné zastávky na odpočívadlech, nebo benzinkách. Parkovali jsme samozřejmě na stáních pro kamiony. Cesta ubíhala v pohodě, střídali jsme se u řízení se synem a holky zajišťovaly občerstvení. Do Röbelu jsme dorazili večer asi v půl deváté. V tento čas již byla marina zavřená, jelikož auta parkují na parkovišti před. Marina nemá závoru, ale sloup, který se zasouvá do země. Podobně jako v Downing Street. Jali jsme se hledat Hafenmeistera, ale ten už měl po pracovní době a že bude ráno v 8,00. V marině je i restaurace, a tak jsme vyrazili tam. Barmanka byla milá a půjčila nám dálkové ovládání od sloupu ve vjezdu. Zajeli jsme dovnitř, zajistili přívěs a za odměnu jsme u barmanky vypili několik piv. Noc jsme strávili v lodi na přívěsu.
Picture1.png

3.Marina
Druhý den ráno se před 8,00 dostavil Hafennmeister. Zavedl nás na molo a nabídl nám několik kojí. V přístavu se kotví vyvázáním předku lodě k molu a zádě lodě k dalbám nebo u hřebenu. Jeden hřeben, celkem blízko začátku mola, jsme si vybrali my.
marina 2.png

Výhodou přírodního jezera je, že na rozdíl od našich přehrad se nemění výška hladiny, takže molo je perfektně ukotveno a téměř se nehýbe. Je nutno rovněž zmínit, že bytelnost a kvalita provedení mola je perfektní – nerez, beton a dřevěná podlaha.
marina 3.png
marina 4.png

V 10,00 se přesně dle časového rozvrhu dostavil k jeřábu Kranmeister. Před námi šly z vody tři lodě a celá akce netrvala déle než 30 minut. Lodě byly připravené a Kranmeister také. Naše loď byla ve vodě maximálně do 5 minut. Za jeřábování jsem zaplatil 30,-EUR a za parkování přívěsu v marině dalších 15,-EUR.
vleky.png
jerab.png

Loď jsme vystrojili a odešli k Haffenmeisterovi zaplatit kotvení. Dohodli jsme se na jednom týdnu s tím, že když bude dobré počasí tak si další pobyt doplatíme. Za loď (dle délky), 4 osoby, elektrický proud na mole a parkování auta před marinou (v marině nestojí žádná auta!) jsme zaplatili 108,- EUR do dalšího pátku tj. 13.7.2018. Je to o něco míň, než uvádí ceník, protože správce nám neznámým způsobem vypočítal pobytovou taxu (nižší). Na loď jsme dostali vinětu.

Dále jsem zaplatil 20,-EUR kauce za čipovou kartu pro přístup na toalety a do umývárny. Na kartu jsem nabil dalších 20,-EUR jako zálohu pro sprchování, které se jako jediné platí. 3 minuty stojí 1,-EUR. Při odjezdu byly kauce a zbytek kreditu samozřejmě vráceny. Musím říct, že kvalita i čistota v umývárnách je excelentní. Celé zařízení muselo být nedávno rekonstruováno, vše na fotobuňky, prostorné a čisté. Dokonce i malá kuchyňka na mytí nádobí.
soc.png

Součástí mariny je i restaurace a malá pekárna, kde se ráno mezi 7,30 a 9,30 prodává čerstvé pečivo (místní pekař). V marině je možno zlikvidovat obsah fekálních nádrží, doplnit vodu a na mole se připojit k elektrickému proudu a k vodě. Cena za proud a vodu je již zahrnuta v ceně kotvení. Celkově je marina velmi pečlivě upravená a čistá, lidé se chovají ohleduplně a žádné hlučné večírky jsme nezažili.
marina cela.png
marina bar.png

Pokud je potřeba dokoupit zásoby, cca 2km od mariny je supermarket Aldi, Lidl a Nahkauf. V Röbelu je možno zakoupit i lodní příslušenství a v případě potřeby je dostupný i lodní servis. Další obchod s lodním vybavení je, jak jsme později zjistili, v Klinku nebo ve Warenu.
Uživatelský avatar
vlr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 43
Registrován: úte led 26, 2010 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Velešín

Re: Müritz 2018

Příspěvekod vlr » úte srp 07, 2018 10:39 pm

4.Plavby

Sobota 7.7.2018
První plavbu jsme dáváme ještě v sobotu odpoledne. Fouká cca 5 Bft a loď jede na stoupačku proti krásným vlnám. Protože se mi nechtělo réčkovat, dostal jsem se pár metrů mimo plavební dráhu vyznačenou bójemi. Při pohledu na hloubkoměr jsem však zaréčkoval tak rychle jako nikdy. Místo 8 m, které tam byly cca před půl minutou, hloubkoměr ukazoval 1,7 m! První ponaučení – respektovat bóje a mapu a dávat větší pozor. Jak jsem zjistil při dalších plavbách, hloubka v ploše jezera může být přes 20 m, ale i pod 3 m. Při návratu jsme se ještě zajíždíme podívat na Röbel z vody.
7.7.1.png
7.7.2.png
7.7.3.png
7.7.4.png


Neděle 8.7.2018
Dnes plachtíme směr Rechlin, přesněji do mariny Rechlin-nord. To byla jedna z kandidátek, kde jsme také uvažovali spouštět. Marina je dobře vybavená, a hlavně je umístěná v krytém bazénu spojeném s jezerem průplavem.
8.7.1.png

Nicméně prostředí v Röbelu hodnotím o třídu výše. Marina v Rechlinu byla velká, ale vylidněná, slouží i jako základna několika charterovek. Zde jsme zakotvili na 4 hodiny a zaplatili 4,-EUR. Účelem je vlastně návštěva leteckého muzea, protože v Rechlinu se nacházelo výzkumné a zkušební středisko Luftwafe až do roku 1945. Potom zde byla ruská letecká základna a dnes je zde letiště s civilním provozem. Muzeum není velké, ale má zajímavé exponáty. Jako příklad lze uvést jeden z mála zachovalých He-162 Spatz. Rozhodně stojí za návštěvu!
8.7.2.png


Pondělí 9.7.2018
Je částečně pod mrakem, fouká stále kolem 5Bft. Vyrážíme tedy směr Waren. Jedná se o krajské město v severní části jezera. Většina cesty je na stoupačku, až těsně před městským přístavem uklízíme plachty a přistáváme u mola pro hosty v severní části přístavu.
9.7.1.png
9.7.2.png
9.7.3.png

Vláďa odbíhá do Haffenbüra nahlásit příjezd a platí 8,-EUR na 4 hodiny stání. Jdeme si projít historické centrum města, a nakonec si dáváme pozdní oběd v restauraci na nábřeží. Obsluha příjemná, ceny normální.
Odpoledne se molo pro hosty zaplňuje a Haffenmeister projíždí přístavem na člunu a snaží se umístit přijíždějící lodě. K večeru odplouváme na zadobok přímým kursem na Röbel. Užíváme si stálý silný vítr a jedem pěkně rychle i s částečně zrefovanou kosatkou. Asi ve dvou třetinách cesty se ozvala rána, jako když praskne lano. Vláďa, který vede loď pohotově reaguje a rychle ostří proti větru. Já jdu po rolfoku a stahuju kosatku. První obavy, že se hroutí stěžeň se naštěstí nenaplnily. Praskl ale zadní stěh a stěžeň přesto prokmitl něco dopředu. Tento pohyb, jak jsem později zjistil, zdeformoval volný konec stěžně pod jeho úchytem a přestřihl kabel vrcholového světla. Zkotrolovali jsme pro jistotu laminát a vanty, ale vypadalo to, že další (vážnější) škody nejsou. Do přístavu jsme ale stejně dojeli na motor. Příčinou defektu zadního stěhu byl lom závěsu kladky od napínacího lana. Šlo o laciný odlitek, který nevydržel namáhání. Opravu jsme naplánovali na další den.

Úterý 10.7.2018
Zatáhlo se a předpověď hlásí déšť. Rozhodujeme se pro výlet do Peenemünde. Cestou se zastavujeme v Klinku, kde je lodní obchod a servis. Kupuji novou kladku a šekly. Pokračujeme v cestě, která nám zabere asi 2 hodiny. Na Usedom přijíždíme asi v půl druhé. V jeho severní části se nachází Peenemünde, kde byla od roku 1936 výzkumná a zkušební základna vývoje raket V1, V2 a dalších. V bývalém areálu je muzeum se zajímavými exponáty a informacemi o historii a průběhu vývoje raket.
10.7.1.png

10.7.2.png

V přístavu vedle muzea je ještě zakotvená vysloužilá ruská ponorka. Prolézáme vnitřkem, ale nemám z toho dobrý pocit.
10.7.3.png

Při cestě domů jsme se zastavili ještě na pláži. Krásný písek, čistá, ale je zima. Mlaďoši se brouzdají v moři, ale nekoupeme se.
10.7.4.png

Do přístavu jsme se vrátili cca v osm hodin. Spravujeme zadní stěh a práci dokončujeme už za deště. Nakonec natahuji přes kokpit ještě plachtu. Právě včas. Přituhuje. V noci nás budí průtrž mračen, která bije do lodi a plachty nad kokpitem. Vítr ale naštěstí není příliš extrémní. Ve srovnání s  Lipnem je zajímavé, že noci jsou relativně teplé a ani přes den, kdy teploměr ukazuje kolem 19 C, nemáme pocit zimy.

Středa 11.7.2018
Ráno ještě střídavě prší. Nikdo nevyplouvá, zůstáváme také v přístavu. Odpočíváme, čteme, pereme špinavé prádlo (vyprání a sušení prádla za 5 EUR), kontroluji e-maily. Odpoledne, když utichá déšť, jdeme do města na pozdní oběd. Protože předpověď na čtvrtek ukazuje opět přeháňky, domlouváme si výlet do Roztoku. Nicméně další dny už má být pěkně a teploty mají jít nahoru. Posunuli jsme datum odjezdu na 19.7.2018 a Hafenmeisterovi jsme doplatili 122,-EUR.

Čtvrtek 12.7.2018
Dle předpovědi v Roztoku nemá pršet a taky neprší. Prošli jsme si starobylé centrum (nebo to co přežilo nálety a to, co bylo po válce obnoveno), podívali do přístavu a trochu si „zašopovali“. Holky byly moc spokojené. Vláďa a já nakonec taky. Z Rostocku jsme byli příjemně překvapeni. Určitě stojí za návštěvu.
12.7.1.png

Potom jsme přejeli na Warnemünde. Vítr nefoukal, a i když nebylo moc teplo, omladina se koupala.
12.7.2.png

12.7.3.png

Já jsem si programově plavky nebral. Večer návrat do Röbelu.

Pátek 13.7.201
Ráno nízká oblačnost, ale ve skutečnosti se zvedá mlha. Kolem poledne už svítí sluníčko a fouká kolem 4 Bft. Vyplouváme směr Rechlin a zůstáváme v zátoce před. Kotví tu více lodí, a tak vyhazujeme kotvu asi na metru hloubky a zůstáváme na koupačku.
13.7.1.png
13.7.2.png

Voda je krásně čistá, dno písčité. Využíváme malou hloubku a myjeme i loď. K večeru se začíná sbírat bouřka. S velkou pravděpodobností nás nezasáhne, ale co kdyby. Zvedáme kotvu a z větší části proti větru motorujeme zpět do Röbelu. Vítr min. 5 Bft a jedeme proti asi půlmetrovým vlnám. To na Lipně běžně nemáme. Paráda.

Sobota 14.7.2018
Ráno doplňujeme zásoby a vyrážíme směr Plau am See. Výlet plánujeme na dva dny. Protože fouká protivítr a nechceme ztrácet čas, tak motorujeme až před Waren. Ještě na Müritzi pokládáme mrtvákem stěžeň, protože dle mapy nás čeká most a dráty vysokého napětí. Most má asi 4m a je možno se před ním vyvázat pro složení nebo postavení stěžně. My jsme již složili.
14.7.1.png
14.7.2.png

Za mostem je laguna s přístavem a lodním servisem.
14.7.3.png

Jedeme dál a po chvíli vjíždíme na Kolpinsee.
14.7.4.png
14.7.5.png

Stavíme stěžeň. Fouká předobok a je pod mrakem. V kokpitu celkem chladno. Stoupáme asi do poloviny jezera k bójím, které označují přírodní rezervaci. Tady kotvíme na cca 2,5 m a vaříme oběd. Kolpinsee na nás působilo osamělým dojmem. Nejsou zde přístavy a většina lodí jím pouze proplouvá. U břehu jich vidíme kotvit pouze několik. Našly by se zde ale i pěkná místa, kde by se dalo přespat. Naším cílem je ale dnes Malchow. Pokračujeme na západní konec jezera, kde je kanál, kterým proplouváme na Fleesensee.
14.7.6.png
14.7.7.png
Uživatelský avatar
vlr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 43
Registrován: úte led 26, 2010 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Velešín

Re: Müritz 2018

Příspěvekod vlr » úte srp 07, 2018 10:50 pm

14.7.8.png

Zde je již živěji. Vidíme několik marín a resorty. Cedule na některých marinách hlásají, že vítají návštěvníky. Do Malchova jsme přijeli asi ve čtvrt na šest.
14.7.9.png

Malchow je pozoruhodný svým mostem, který vede přes plavební dráhu. Je poměrně nízký, možná 3 m, takže pod ním projedou jen menší lodě. Aby byla trasa průjezdná i pro větší lodě, most se každou celou hodinu otočí a umožní tak průjezd lodím. Auta samozřejmě čekají. Vyvázali jsme se na levém břehu a sledovali, čekali.
14.7.10.png

Téměř všechny lodě čekaly na otevření na volné ploše bez kotvy nebo vyvázání ke břehu. V 18: 00 začala akce. Technik spustil na silnici závory, zkontroloval z každé strany most a potom jej uvedl do pohybu. Mávnul na nás, protože jsme byli nejblíže, abychom projeli. Když jsme ho míjeli, houknul na nás, že za vyvázaní na břehu se platí v restauraci. My jsme neplatili nic, protože nikde nic nebylo napsáno. Za mostem jsme zabočili do městské maríny, kde jsme se vyvázali k hřbenu a ještě chytli Hafenmeistera. Ten nám dal číselný kód k umývárnám a WC a dále žetony na elektriku – 1kWh za 1,00 EUR. Protože bylo teplo, honili jsme jenom ledničku a nabíječky k telefonům a tabletům. Stačil jeden žeton. Ráno jsem šel zaplatit. Za loď a 4 osoby (2 studenty) jsem zaplatil 14,20 EUR. Malchow je zajímavý tím, že jedna jeho část se nachází na ostrově. Město bylo celkem upravené a působilo klidným dojmem. Večer jsme strávili v italské restauraci vedle mariny.

Neděle 15.7.2018
Ráno pokračujeme směr Plauersee. Když vyjíždíme z Malchower See, mávají na nás z mola lidé. Zajíždíme k molu a manželský pár nám vysvětluje, že musíme složit stěžen, protože přes vodu jdou dráty vysokého napětí ve výši asi 8 m. Skládáme stěžen a pokračujeme dál. Dráty jsou, značka upozorňující na nebezpečí až těsně před.
15.7.1.png

V noci by to byl mazec. Pokračujeme dál a podjíždíme dálniční most.
15.7.2.png

Za ním stěžen opět stavíme a proplouváme na Petersdorfer See.
15.7.3.png

Ke konci se jezero/kanál zužuje. Po levé straně je marina s čerpací stanicí.
15.7.4.png

Zkoumám ceny paliva a ejhle, před námi další most a parník. Stěžen je dole rychle jak nikdy předtím, a ještě se musíme uklidit v úzkém kanálu z cesty parníku. Parník projel, my podjeli most a jsme na Plauer See. Stavíme stěžen a dále už plachtíme.
15.7.5.png

Do města nejedeme. Zakotvíme u západního pobřeží a obědváme.
15.7.6.png

Po obědě děláme kolečko po jezeře a koupáme se. Vláďa vytahuje hydroplán a poletuje si. Opět krásně čistá voda. Vidíme dno mezi 2 až 3 m.
15.6.7.png

15.7.7.png

Kolem 3 hodiny se vracíme přes Malchow zpět.
15.7.8.png
15.7.9.png

Opět projíždíme Malchowem.
15.7.10.png
15.7.11.png
15.7.12.png
15.7.13.png
15.7.14.png
15.7.15.png

Děláme jedinou odbočku. Po vjezdu na Kolpin See odbočujeme doleva do průplavu na Jabelishe See. Toto jezero je malé, ale je na něm marina a kemp. Kromě toho k němu vede přírodní kanál, který je úzký a blízko kolem rostou stromy. Byli jsme varováni místními, že se stěžněm nemusíme projet. Měli pravdu. Jedeme s položeným stěžněm a připadáme si jak na horním toku Lužnice. V jednom místě dokonce kýlem „ štrejchneme“ dno.
15.7.16.png
15.7.17.png

Konečně jsme na jezeře. Není opravdu velké a spíše připomíná větší rybník. I kvalitou vody. Jedeme asi do poloviny a potom se vracíme.
15.7.18.png

Nicméně byla by zde možnost přenocování v marině se zázemím. Kolpin see projíždíme přímým kursem na průplav směrem k Warenu na Müritz .
15.7.19.png

Jedeme na motor a pomáháme si na zadobok plachtami. V Reeckkanalu opět pokládáme stěžeň a podjíždíme vysoké napětí a most. Teď už naposled.
15.7.20.png

Za mostem je vývaziště, kde stěžeň zase stavíme a pokračujem na konec kanálu.
Přílohy
14.7.7.png
Uživatelský avatar
vlr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 43
Registrován: úte led 26, 2010 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Velešín

Re: Müritz 2018

Příspěvekod vlr » úte srp 07, 2018 10:57 pm

15.7.21.png

Odbočujeme doprava, a protože se už blíží noc a nám nefungují poziční světla, plujeme po Müritz i do Warenu na zadobok s plachtami a pomáháme si motorem. V marině kotvíme před desátou, těsně po západu slunce.
15.7.22.png
15.7.23.png


Pondělí 16.7.2018
Na dnešek plánujeme výlet na Mirow. Je to městěčko se zámkem na jih od Müritz, spojené s Müritz kanálem Müritz -Havel. Vyjíždíme kolem 11,00 objíždíme poloostrov Steinhorn a před Ludorfem chvíli kotvíme a koupeme se. Voda je osvěžující, krásně čistá. Osvěžení pokračujeme na jih směrem na Rechlin, před nímž se jezero rozlévá na tzv. Malý Müritz.
16.7.1.png

Zde odbočujeme doleva na Müritz -Havel kanál a pokládáme stěžeň, protože cestou je několik mostů a před Müritzem zdymadla.
16.7.2.png
16.7.3.png
16.7.4.png

Před zdymadly nemusíme ani čekat, vjíždíme rovnou na zelenou. Výškový rozdíl je asi 3 metry.
16.7.5.png

Po opuštění zdymadel asi 100m daleko zahýbáme doleva do vjezdu na Mirrower see.
16.7.6.png

Za vjezdem je rybárna s molem, ale kolem skupina kanoistů. Pokračujeme dál.
16.7.7.png

Před zámkem je marina. Blížíme se k ní a po mole přichází člověk, který nás odmítne potom co se dozví, že nebudeme přes noc, ale chceme jenom do restaurace. Prý od 16,00 bere pouze na noc. Bylo 15,50. Připadal jsem si jak o několik set km na jih od Čech v jedné nejmenované balkánské zemi.
16.7.8.png

Jedeme dál…
16.7.9.png

Projíždíme kolem Strand hotel mariny, která byla ale plná a na konci jezera vidíme ještě jednu marinu. Ta nám připadá od centra příliš daleko. Vracíme se na začátek jezera k rybárně a vyvazujeme se u mola. Kanoisti prořídili, nebo je sfoukl vítr.
16.7.10.png
16.7.11.png

V rybárně jsme si objednali rybu, pivo a na břehu pod slunečníky jsme si jídlo vychutnali. Opravdu výborné. Holky ještě zaběhly do města. Asi ve třičtvrtě na sedm odrážíme, abychom ještě stihli zdymadlo. Zase projíždíme na zelenou.
16.7.12.png

Zpátky pokračujeme stejnou cestou. Asi v půlce cesty potkáváme mladý pár, cca 15 let věk, na kanoi. Mladík pádluje jak Vinnetou, dvakrát vpravo, třikrát vlevo. Slečna občas „píchne“, ale je silně vidět, že mezi nimi nepanuje shoda. A široko daleko jen samé rákosí :D Do Röebelu přijíždíme asi v půl desáté.
Pohoda.
16.7.13.png


Úterý 17.7.2018
Ráno jasno, moc nefouká, předpověď počasí optimistická. Dnes bude odpočinkový den. Pomalu na plachty míříme na SZ břeh Müritz.
17.7.1.png

Asi 300 m před pobřežím kotvíme na cca 2,5 m hloubky. Vidíme na dno, celkem změna oproti Lipnu… Koupeme se a čteme si. Do mariny se vracíme kolem 18,00. Jedeme ještě nakoupit zásoby.
Středa 18.7.2018
Už ráno pěkně fouká cca 4 Bft. Vyplouváme na sever směr Waren. Jedeme krásně svižně na předobok. Ve Warenu kotvíme na městském mole kolem poledne. Zaplatíme v Hafenburu 4 hodiny kotvení (8 EUR,-) a vyrážíme do města na oběd. Celkem cíleně navštěvujeme řeckou restauraci. Jídlo výborné. Cestou zpět se brouzdáme po městě a na nábřeží se ještě stavíme v kavárně Illy na kafe. Objednáváme dvě eiskafe pro sebe a dva poháry pro děti. Číšník na nás spustil slovensky, je tady na brigádě a prý tady má i kolegyně. To je pravda. Všechny pěkné číšnice jsou Slovenky. Před čtvrtou odrážíme do Röebelu. Jedeme svižně na zadobok. Krásný silný stálý vítr s minimem poryvů.
17.7.2.png


Čtvrtek 19.7.2018
Ráno snídáme a potom pokládáme stěžeň a připravujeme loď na jeřáb. Jde to rychle, protože skoro vše necháváme v lodi, do auta si přendávám jenom nářadí. Co kdyby. Děti přejíždí loď pod jeřáb, já přejíždím s autem a přívěsem. V 10,00 přichází jeřábník. Během 10 minut sedí loď perfektně rovně na traileru. Přivazujeme jí a připravujeme na cestu. Potom se s autem a lodí uklidím na příjezdovou cestu. Jdeme se naobědvat do restaurace. Vyjíždíme zpět asi kolem poledne. Plán je takový, že pojedeme, jak budeme mít chuť a někde v okolí česko-německých hranic přespíme na odpočívadle v lodi. Jedem na Berlín a Drážďany. U Drážďan si říkáme, že přespíme na benzince už v česku. Když ale přijedeme na první benzinovou stanici, je narvaná k prasknutí a v podstatě nemám šanci ani koupit naftu, protože ke stojanu bych s přívěsem neprojel. Pokračujeme dál a bereme naftu u Lovosic. Je něco kolem sedmé večer a nejsme ani moc unavení. Navrhuji pokračovat dál, protože předpokládám, že večer projedu bez problémů Prahu. Rodina souhlasí a jedeme. Praha je OK. Za Prahou se domlouváme, že nikde spát nebudeme a pokračujeme dál. Do Černé v Pošumaví jsme dorazili v půl dvanáctý. Přespíme na chatě u rodičů a loď jeřábujeme na lipenskou vodu druhý den dopoledne.

Postřehy
Název Müritz prý pochází z pogermánštěného původního slovanského názvu moře. Jezero tak opravdu působí. Je zasazeno v rovině a za celou dobu jsme si užívali vítr, který šel více méně celý den z jednoho směru přibližně stejnou silou. Jak jsem uváděl už dříve, poryvy byly, ale nebyly až tak silné.
Vítr vytváří na jezeru vlny, které jsme na Lipně nezažili kromě bouřky.
Dno jezera je písčité s malou příměsí jílu, občas jsou vidět na dně balvany. V mělčích vodách asi pod 3 m rostou ze dna jakési šlahounovité rostliny. Kromě toho, že se občas kolem něčeho omotají, tak jinak nevadí. V podloží výborně drží kotva (bruce, motyka, apod.). Kolem většiny pobřeží je rákosí, potom křoví, občas louka s pláží. Ke břehu není nutno ale jezdit, bývá tam i mělko. Místní kotví přes noc často u břehů, a to i na návětrném pobřeží! Asi opravdu dobře drží kotva nebo zde je počasí dobře předvídatelné. Nevím, jestli bych si to troufl.
Ačkoliv jsme se vybavili odpozuvači hmyzu, za celou dobu jsme zabili asi 4 komáry a jedno hovado. Čekali jsme podstatně horší situaci…. :D
Hloubkoměr ukazoval za plavby 20 m ale i 2 m. Pro neznalé doporučuji dodržovat dobře značené plavební dráhy. Jsou zde dokonce kardinální znaky a bóje označující izolovaná nebezpečí. V noci navádí lodě Do Warenu, Klinku, Röbelu a Rechlinu světelné majáky (červená-žlutá-zelená).
Po jezeře se pohybují plachetnice, motorové čluny ale i kajaky. Nicméně provoz nebyl nikde nepříjemně hustý. Ani v kanálech.
Celou dobu jsme nepotkali českou posádku. Nicméně jezdí sem Němci z celého Německa a viděli jsme i holandské lodě a jedny francouze. Lidé jsou milí, chovají se ohleduplně. Za celou dobu jsme nezažili žádný arogantní výstup.
Během pobytu jsme měli štěstí na pěkné počasí, kromě asi tří dnů, kdy lehce pršelo. Nevím, jestli je to zde normální, ale noci byly celkem teplé.
Na Müritzu je možno si lodě i vypůjčit a to plachetnice i motoráky. Tím ale přicházíte o hlavní výhodu trailersailingu – nebýt závislý na pevném termínu jako v charteru, mít možnost se přizpůsobit časově počasí, náladě a okolnostem. Vždyť i cesta s lodí je cíl!
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1423
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 160
Bydliště: Olomoucko

Re: Müritz 2018

Příspěvekod Omen » stř srp 08, 2018 7:54 am

Moc hezké a poučné, dííííky ;)
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 730
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 81

Re: Müritz 2018

Příspěvekod Jardasu » stř srp 08, 2018 12:36 pm

Hezké povídání,
před časem jsme totéž absolvovali s naším trimaránkem a zpestřili si to ještě o jezero u Schwerinu. To však ale není cesta na týden...
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Müritz 2018

Příspěvekod david » stř srp 08, 2018 1:35 pm

K marině v Mirovu. On to není Balkán. Ve většině marin, teda pokud se něco za tři roky nezměnilo, je stání od 10 do 16 zdarma a po 16. přijíždí ti, co zůstávají přes noc. Je to tak zavedené a všichni s tím počítají.
Jinak se dá stát ve sportovních loděnicích označených žlutou vlnou a jsou tak za poloviční cenu.
Uživatelský avatar
LadaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 577
Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
Reputace: 97
Bydliště: Praha

Re: Müritz 2018

Příspěvekod LadaM » stř srp 08, 2018 1:41 pm

Díky za pěkný tip a vyčerpávající report a chtěl bych se ještě zeptat, jak jste se dorozumívali. Jestli vládnete němčinou, nebo jestli se dá bez problémů domluvit anglicky. Jde mi hlavně o technické záležitosti kolem jeřábování a domlouvání služeb v marině.
Uživatelský avatar
vlr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 43
Registrován: úte led 26, 2010 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Velešín

Re: Müritz 2018

Příspěvekod vlr » čtv srp 09, 2018 12:12 am

To David, diky za tip se zlutou vlnou, nevybavuji si, ze bych ji tam nekde videl, ale treba jsem si nevsiml ;)
To LadaM, vládli jsme nemcinou. Mistni vetsinou jakmele vidi, ze aspon trochu mluvis hned zapredou hovor :) jsou velmi milí a pratelsti.
S anglictinou nevim, ani jsme to nezkouseli, takze opravdu nemuzu rict...
To Jardasu, na Schwerinske jezero jsme take puvodne chteli, ale bohuzel uz nezbyl cas. Aby tam clovek projel vsechno, kde je neco hezkeho, nebo zajimaveho, tak jsou i cele prazdniny malo ;)
Uživatelský avatar
pepabagi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 159
Registrován: čtv kvě 02, 2013 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: zámek Sychrov

Re: Müritz 2018

Příspěvekod pepabagi » čtv srp 09, 2018 2:11 pm

Moc hezká reportáž a zajímavé informace a tipy. :good: Chystáme se na Havolu kolem Potsdamu, západně od Berlína, tak budem ještě zvažovat :?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti