Nejsem zastáncem žádných "dopováků", nepoužívám nic. Buď to tělo vydrží, nebo ne a jde se spát. Jako nejúčinnější považuji mít akci naplánovanou, dobře se před ní vyspat a mít zajištěné střídání služeb.
Nemyslím si, že by to mělo být tak nereálné. Jestliže začne posádku noční plavba (pro potěšení) po půlnoci nudit a zapadají do kajut jak němci do krytu, pluji jak se dá, jak se mě chce a pak to hodím do nejbližší příhodné zátoky.
Ještě si řekněme, kdy k tomu zaspání může dojít. Určitě ne, pokud se rvu s kormidlem a jde přes mě jedna vlna za druhou. Tendence usnout bude v pohodovém počasí, buď na motor, nebo slabou brízu. A stále platí základní pravidlo, nebýt v kokpitu sám!!!
Kdysi kdesi se zde vedl spor, co je odpovědnější a nebezpečnější. Jestli řízení autobusu, nebo lodi. Co se týká spánku, nebo mikrospánku, není o tom diskuze. Desetina vteřiny mikrospánku u autobusu, může mít fatální důsledky pro padesát lidí. Člověk si za roky praxe vypěstuje nějaké vnitřní semafory, které mu říkají, dál už NE.
Takže toto je z mého pohledu...
![Wink ;)](./images/smilies/wink1.gif)