Stavba dřevěného oplachtěného člunu do 4 metrů
Moderátoři: vilma, Pepa, david
Stavba dřevěného oplachtěného člunu do 4 metrů
Zdravím všechny příznivce jachtingu!
Ani nevíte, jakou mi to dělá radost, že mohu zde na fóru v mé nejoblíbenější rubrice založit toto nové vlákno.
Možná trochu představení na začátek:
Jmenuji se Viktor Brejcha. Pro ty, kteří mě neznají, snažím se být pravou rukou Pepy z La Grace (budu mít na starosti organizaci a přípravy lodě a posádky na Tall Ship ve středomoří pro příští rok). Jachting v posledních letech mám spíše z té teoretické stránky a to z důvodu studia architektury na pražské ČVUT, kde budu tento rok dělat bakalářskou práci na téma lodní design a obytná plachetnice o větších rozměrech...
A teď ale k tomu, proč zakládám vlákno:
Díky nadaci O2 Think Big se mi podařilo získat grant 70 tis. korun na stavbu historického dřevěného člunu s oplachtěním, který by ve finále měl skončit jako ozdoba lodi La Grace. Jelikož nemám moc zkušeností se stavbou lodí, budu mít po ruce mnoho dobrovolníku z klubu La Grace. Ale i tak se chci podělit se všemi českými jachtaři o tot napínavé dobrodružství, které začne v září a musí být splněno do konce prosince.
Již nyní hledám a přemýšlím nad ideální podobou člunu. Máme omezení, že člun musí být dlouhý maximálně 4 metry (takže vlastně jen "člunek").
Moc se mi líbí podoby a práce této britské firmy: http://www.stirlingandson.co.uk/dinghies.php
Ale určitě si nechám poradit a budu rád za Vaše názory!
Díky moc
Vicky
Ani nevíte, jakou mi to dělá radost, že mohu zde na fóru v mé nejoblíbenější rubrice založit toto nové vlákno.
Možná trochu představení na začátek:
Jmenuji se Viktor Brejcha. Pro ty, kteří mě neznají, snažím se být pravou rukou Pepy z La Grace (budu mít na starosti organizaci a přípravy lodě a posádky na Tall Ship ve středomoří pro příští rok). Jachting v posledních letech mám spíše z té teoretické stránky a to z důvodu studia architektury na pražské ČVUT, kde budu tento rok dělat bakalářskou práci na téma lodní design a obytná plachetnice o větších rozměrech...
A teď ale k tomu, proč zakládám vlákno:
Díky nadaci O2 Think Big se mi podařilo získat grant 70 tis. korun na stavbu historického dřevěného člunu s oplachtěním, který by ve finále měl skončit jako ozdoba lodi La Grace. Jelikož nemám moc zkušeností se stavbou lodí, budu mít po ruce mnoho dobrovolníku z klubu La Grace. Ale i tak se chci podělit se všemi českými jachtaři o tot napínavé dobrodružství, které začne v září a musí být splněno do konce prosince.
Již nyní hledám a přemýšlím nad ideální podobou člunu. Máme omezení, že člun musí být dlouhý maximálně 4 metry (takže vlastně jen "člunek").
Moc se mi líbí podoby a práce této britské firmy: http://www.stirlingandson.co.uk/dinghies.php
Ale určitě si nechám poradit a budu rád za Vaše názory!
Díky moc
Vicky
Re: Stavba dřevěného oplachtěného člunu do 4 metrů
Pěkný, ale neměl by být podle zadání dřevěný? Myslím celodřevěný, obšívka je z překližky, aspon to tak vypadá. Já hodně projíždím youtube, ikdyž tam není všechno použitelné, tak se tam najdou momenty, které je dobré pustit i několikrát. A v podobném stylu je tam toho také dost i stavby větších plachetnic. A pro teoretickou přípravu je lepší jednou vidět, než stokrát slyšet. A potom už je to o technicky zručné zdatnosti stavitele. Abych ti to po pravdě řekl, tak je málo architektů a designerů, kteří dovedou dostat vzhled a účelnost do jednoho díla.
Tak přeji, aby se dílo zdařilo.
Mě na tom nesedí jedna věc, proč si myslím, že je obšívka z překližky. Když se podíváš na vnitřní detail spojení žebra a obšívky, tak kdyby to mělo být ze dřeva, tak si myslím, že by žebro mělo mít výřezy na osazení jednotlivých dílů obšívky a nebo tam vylepit klínek. Jde o to aby se dřevěná obšívky opřela o žebro max. přitáhla a nepracovala. Ale tak jak je to udělané, s mezerami mezi žebrem a obšívkou, mi to spíš příjde jakože výrobce je si jistý, že to pracovat nebude. Na tu šířku jednotlivého dílu to prohýbání ve dřevě určitě bude. Připravit si jednotlivý díl z překližky, dopasovat ho a potom celý i s hranou předýhovat není problém, na to stačí disperzní D4 a žehlička. Ale mohu se plést a zkušenosti odborníků jsou jiné.
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Stránky Stirling and son mám rád právě, protože používají klasické postupy a normální dřevo ze stromu. Na překližku by se v této firmě asi štítili sáhnout.
No a jak je to s těma žebrama? Proč jsou tam ty dírky? Jak se to tedy z toho dřeva dělá?
Krátké video:
http://www.youtube.com/watch?v=UC4L3v2eUs0
Ahoj RACEK
No a jak je to s těma žebrama? Proč jsou tam ty dírky? Jak se to tedy z toho dřeva dělá?
Krátké video:
http://www.youtube.com/watch?v=UC4L3v2eUs0
Ahoj RACEK
Zjednodušeně:
1) Postaví se kopyto trupu lodě
2) Poté se jednotlivé kusy obšívky na tomto kopytu naohýbají do tvaru lodě a ty jen mezi sebou spojí
3) Poté se sejme člun sejme z kopyta a do něj se vloží jednotlivá "žebra" ale nejsou to úplně žebra
Ale o stavbě toho zatím moc nevíme.. čekáme na dokumentaci z Anglie. Stavbu bude mít pod palcem hlavně Vilém Pavlica
1) Postaví se kopyto trupu lodě
2) Poté se jednotlivé kusy obšívky na tomto kopytu naohýbají do tvaru lodě a ty jen mezi sebou spojí
3) Poté se sejme člun sejme z kopyta a do něj se vloží jednotlivá "žebra" ale nejsou to úplně žebra

Ale o stavbě toho zatím moc nevíme.. čekáme na dokumentaci z Anglie. Stavbu bude mít pod palcem hlavně Vilém Pavlica

V tradičním postupu jsou žebra vyřezána s osazením na plánky obšívky a sestavena dohromady s kýlem a potom jsou jednotlivé plánky obšívky připevněny hřeby do žeber. Na žebra a kýl byl používán dub a na obšívku cedr.
Tak jak přijdou plány dej vědět kam se tahle klasika novodobě posunula nebo jestli je dodržen tradiční materiál a nové názory na konstrukci.
Tak jak přijdou plány dej vědět kam se tahle klasika novodobě posunula nebo jestli je dodržen tradiční materiál a nové názory na konstrukci.
- maxik1958
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2549
- Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: PRAHA 8
- Kontaktovat uživatele:
No já jsem četl, že malé klinkerové čluny dostávají žebra až nakonec,až je podélně snýtovaný celý trup. Ostatně postup stavby jsem vyděl v námořním muzeu v Amstru? Myslím
měděné nýty už mám doma(na opravu plachetní canoe http://www.starelode.cz/index.php/forum ... 6&start=24 )

Souhlasím a přesně ty nýty se používají. Nemusíš ani do muzea, na youtube těchto postupů je dost a přes některé odkazy www se proklikáš na výrobce a každý ti řekne(píše), že dělá lodě tradičním způsobem a ty způsoby jsou dva. Já v tom co je tradiční způsob vidím jeden rozdíl a to, že nýty, na rozdíl od hřebů, se používaly až později, proto pro mě je způsob s hřeby ten starší.
Tak nějaké novinky...
máme hotové kopyto na člun. Nyní mě čeká nákup překližky a spojovacího materiálu....
Přemýšlíme taky nad plachtou a tady je prostor pro Vaši případnou pomoc.. Stačila by nám totiž stará dakronová plachta (potrhaná nebo vytahaná) kterou by jsme si sami přešili... (Poznámka... náš projekt je dobrovolnický a podpořen nadací O2.. člun bude na konci projektu věnován neziskové organizaci - klubu La Grace).
Proto pokud máte nějakou starší nepotřebnou, prosím napište mi do SZ a dohodneme se. Zadarmo ji nechceme
Viktor
máme hotové kopyto na člun. Nyní mě čeká nákup překližky a spojovacího materiálu....
Přemýšlíme taky nad plachtou a tady je prostor pro Vaši případnou pomoc.. Stačila by nám totiž stará dakronová plachta (potrhaná nebo vytahaná) kterou by jsme si sami přešili... (Poznámka... náš projekt je dobrovolnický a podpořen nadací O2.. člun bude na konci projektu věnován neziskové organizaci - klubu La Grace).
Proto pokud máte nějakou starší nepotřebnou, prosím napište mi do SZ a dohodneme se. Zadarmo ji nechceme

Viktor
Překližka bude na obšívce. Bude to náš první člun.. kopyto máme dobré a počítáme, že u toho prvního člunu neskončíme... Idea je, že zatím postavíme první s jednoduchým oplachtěním a pro 3 páry vesel (a přídavný motor pro líné námořníky).
Na něm si vychytáme všechny mouchy a pak postavíme další... rádi by jsme si tak ve finále postavili jeden člun pro La Grace a alespoň jeden vrámci klubu historického plachtění a pro lidi, co se prostě budou chtít povozit.. ale to je budoucnost
Na něm si vychytáme všechny mouchy a pak postavíme další... rádi by jsme si tak ve finále postavili jeden člun pro La Grace a alespoň jeden vrámci klubu historického plachtění a pro lidi, co se prostě budou chtít povozit.. ale to je budoucnost

Abych po pravdě napsal, tak jsem trošku také zklamán z toho, že to je z překližky. Protože by mě zajímalo z jaké dřeviny by to dnes vyráběly a vůbec o zachování tradičního postupu. Tohle je totiž klasika, když se řekne "výroba ze dřeva" tak na to zákazníci slyší, ale nakonec to jsou laťovky apod. Ikdyž jak psal Corwin, také je to dřevo.
Těším se na prosinec už jsem se rozhodl, že začnu stavět něco podobného, ale láká mě latinská takeláž. Narazil jsem ve velkoskladu na dubovou fošnu minimum suků a středovou, hned jsem ji koupil a přidal k ostatnímu materiálu na stavbu.
Těším se na prosinec už jsem se rozhodl, že začnu stavět něco podobného, ale láká mě latinská takeláž. Narazil jsem ve velkoskladu na dubovou fošnu minimum suků a středovou, hned jsem ji koupil a přidal k ostatnímu materiálu na stavbu.
Tak my to stavíme jako první člun.. je to prototyp na kterém chceme vychytat mouchy... taky jsem uvažoval o latinském oplachtění, ale to nebylo až tak dobové /na 18. století - podle Dana Roseckého) a tedy budeme mít něco jiného podle Chapmanovi sbírky výkresů lodní architektury z toho století... snad pochopím rychle jak přidat fotografii tady, aby byl vidět nějaký postup...
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti