Stavba dřevěného oplachtěného člunu do 4 metrů

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
Vicky7
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 276
Registrován: úte dub 26, 2011 2:00 am
Reputace: 28

Stavba dřevěného oplachtěného člunu do 4 metrů

Příspěvekod Vicky7 » pát srp 10, 2012 1:31 pm

Zdravím všechny příznivce jachtingu!
Ani nevíte, jakou mi to dělá radost, že mohu zde na fóru v mé nejoblíbenější rubrice založit toto nové vlákno.
Možná trochu představení na začátek:
Jmenuji se Viktor Brejcha. Pro ty, kteří mě neznají, snažím se být pravou rukou Pepy z La Grace (budu mít na starosti organizaci a přípravy lodě a posádky na Tall Ship ve středomoří pro příští rok). Jachting v posledních letech mám spíše z té teoretické stránky a to z důvodu studia architektury na pražské ČVUT, kde budu tento rok dělat bakalářskou práci na téma lodní design a obytná plachetnice o větších rozměrech...


A teď ale k tomu, proč zakládám vlákno:
Díky nadaci O2 Think Big se mi podařilo získat grant 70 tis. korun na stavbu historického dřevěného člunu s oplachtěním, který by ve finále měl skončit jako ozdoba lodi La Grace. Jelikož nemám moc zkušeností se stavbou lodí, budu mít po ruce mnoho dobrovolníku z klubu La Grace. Ale i tak se chci podělit se všemi českými jachtaři o tot napínavé dobrodružství, které začne v září a musí být splněno do konce prosince.
Již nyní hledám a přemýšlím nad ideální podobou člunu. Máme omezení, že člun musí být dlouhý maximálně 4 metry (takže vlastně jen "člunek").

Moc se mi líbí podoby a práce této britské firmy: http://www.stirlingandson.co.uk/dinghies.php

Ale určitě si nechám poradit a budu rád za Vaše názory!

Díky moc

Vicky
Uživatelský avatar
spuzva
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 339
Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Příspěvekod spuzva » pát srp 10, 2012 2:39 pm

Uživatelský avatar
Vicky7
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 276
Registrován: úte dub 26, 2011 2:00 am
Reputace: 28

Příspěvekod Vicky7 » pát srp 10, 2012 3:16 pm

Znám.. mě se na tom mém odkazu líbí 13 stop dlouhý člun, což by byla velikost tak akorát. Ve finále totiž člun skončí na palubě La Grace a Pepa mi dal omezení max 4 metry...
Se stavbou bude pomáhat Dan Rosecký a pokud to výjde, budeme stavět u Viléma Pavlicy, který je odborník přes stavbu ze dřeva :)
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 371
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mirus » pát srp 10, 2012 5:09 pm

Já jsem pro stirlingandson-líp se k La Gresce hodí.
Uživatelský avatar
spuzva
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 339
Registrován: pon zář 29, 2008 2:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Příspěvekod spuzva » pát srp 10, 2012 7:07 pm

mirus píše:Já jsem pro stirlingandson-líp se k La Gresce hodí.


můžeš dát link?
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pát srp 10, 2012 7:25 pm

Je přece v tom prvním příspěvku :whist:
Uživatelský avatar
All
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 64
Registrován: pát led 27, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Re: Stavba dřevěného oplachtěného člunu do 4 metrů

Příspěvekod All » ned srp 12, 2012 8:25 am



Pěkný, ale neměl by být podle zadání dřevěný? Myslím celodřevěný, obšívka je z překližky, aspon to tak vypadá. Já hodně projíždím youtube, ikdyž tam není všechno použitelné, tak se tam najdou momenty, které je dobré pustit i několikrát. A v podobném stylu je tam toho také dost i stavby větších plachetnic. A pro teoretickou přípravu je lepší jednou vidět, než stokrát slyšet. A potom už je to o technicky zručné zdatnosti stavitele. Abych ti to po pravdě řekl, tak je málo architektů a designerů, kteří dovedou dostat vzhled a účelnost do jednoho díla.

Tak přeji, aby se dílo zdařilo.
Uživatelský avatar
velkejtom
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: u Velké řeky

Příspěvekod velkejtom » ned srp 12, 2012 12:30 pm

Prosím tě kde jsi na té lodi viděl překližku ????? :?
pořádně si ty obrázky prohlédni a potom kázej moudra :whist:
Uživatelský avatar
All
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 64
Registrován: pát led 27, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod All » ned srp 12, 2012 3:15 pm

Mě na tom nesedí jedna věc, proč si myslím, že je obšívka z překližky. Když se podíváš na vnitřní detail spojení žebra a obšívky, tak kdyby to mělo být ze dřeva, tak si myslím, že by žebro mělo mít výřezy na osazení jednotlivých dílů obšívky a nebo tam vylepit klínek. Jde o to aby se dřevěná obšívky opřela o žebro max. přitáhla a nepracovala. Ale tak jak je to udělané, s mezerami mezi žebrem a obšívkou, mi to spíš příjde jakože výrobce je si jistý, že to pracovat nebude. Na tu šířku jednotlivého dílu to prohýbání ve dřevě určitě bude. Připravit si jednotlivý díl z překližky, dopasovat ho a potom celý i s hranou předýhovat není problém, na to stačí disperzní D4 a žehlička. Ale mohu se plést a zkušenosti odborníků jsou jiné.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » ned srp 12, 2012 3:33 pm

Myslím, že All to vidí jako já.
Taky mě ta překližka překvapila. Ale než lepit podýžkou 3mm a ještě s ní olepovat hrany,
nahradil bych ji dřevem lepeným ze 2 vrstev PU lepidlem.
Uživatelský avatar
Vicky7
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 276
Registrován: úte dub 26, 2011 2:00 am
Reputace: 28

Příspěvekod Vicky7 » pát srp 17, 2012 8:43 am

Tak musím říct, že komunikace s designerem od Stirling and son's je perfektní. Obratem odepsali a dokonce nabídli, že pro náš projekt dodají za stejnou cenu (55 liber) plány na míru... do týdne tedy budeme mít plány člunu z 18. století, který bude dobově sedět na La Grace!
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pát srp 17, 2012 10:02 am

Dobrý, a jak to teda je s tou překližkou? :?
Naposledy upravil(a) maxik1958 dne ned srp 19, 2012 6:33 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
All
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 64
Registrován: pát led 27, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod All » pát srp 17, 2012 12:42 pm

Jestli mohu poprosit o stručné celkové technické představení člunu , až přijdou plány. Nejen jaký materiál a kde je použit, ale i pro představu rozměrově, plocha plachty, délka, šířka apod. Člun se mi líbí, tak jsem zvědavý :-). Děkuji
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » ned srp 19, 2012 5:51 pm

Stránky Stirling and son mám rád právě, protože používají klasické postupy a normální dřevo ze stromu. Na překližku by se v této firmě asi štítili sáhnout.

No a jak je to s těma žebrama? Proč jsou tam ty dírky? Jak se to tedy z toho dřeva dělá?

Krátké video:

http://www.youtube.com/watch?v=UC4L3v2eUs0


Ahoj RACEK
Uživatelský avatar
Vicky7
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 276
Registrován: úte dub 26, 2011 2:00 am
Reputace: 28

Příspěvekod Vicky7 » ned srp 26, 2012 8:35 pm

Zjednodušeně:
1) Postaví se kopyto trupu lodě
2) Poté se jednotlivé kusy obšívky na tomto kopytu naohýbají do tvaru lodě a ty jen mezi sebou spojí
3) Poté se sejme člun sejme z kopyta a do něj se vloží jednotlivá "žebra" ale nejsou to úplně žebra :)


Ale o stavbě toho zatím moc nevíme.. čekáme na dokumentaci z Anglie. Stavbu bude mít pod palcem hlavně Vilém Pavlica :)
Uživatelský avatar
All
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 64
Registrován: pát led 27, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod All » ned srp 26, 2012 10:16 pm

V tradičním postupu jsou žebra vyřezána s osazením na plánky obšívky a sestavena dohromady s kýlem a potom jsou jednotlivé plánky obšívky připevněny hřeby do žeber. Na žebra a kýl byl používán dub a na obšívku cedr.
Tak jak přijdou plány dej vědět kam se tahle klasika novodobě posunula nebo jestli je dodržen tradiční materiál a nové názory na konstrukci.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » ned srp 26, 2012 10:23 pm

No já jsem četl, že malé klinkerové čluny dostávají žebra až nakonec,až je podélně snýtovaný celý trup. Ostatně postup stavby jsem vyděl v námořním muzeu v Amstru? Myslím :? měděné nýty už mám doma(na opravu plachetní canoe http://www.starelode.cz/index.php/forum ... 6&start=24 )
Uživatelský avatar
All
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 64
Registrován: pát led 27, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod All » pon srp 27, 2012 7:24 am

Souhlasím a přesně ty nýty se používají. Nemusíš ani do muzea, na youtube těchto postupů je dost a přes některé odkazy www se proklikáš na výrobce a každý ti řekne(píše), že dělá lodě tradičním způsobem a ty způsoby jsou dva. Já v tom co je tradiční způsob vidím jeden rozdíl a to, že nýty, na rozdíl od hřebů, se používaly až později, proto pro mě je způsob s hřeby ten starší.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pon srp 27, 2012 7:53 am

Nýty používali už Vikingové, a před nimi i Římané, ale souhlasím, že hřebík je starší vynález :) Ostatně ty nýty o kterých mluvíme, jsou také v podstatě hřebíky na které se po zatlučení narazí podložka,zaštípne,a roznýtuje.
Uživatelský avatar
Vicky7
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 276
Registrován: úte dub 26, 2011 2:00 am
Reputace: 28

Příspěvekod Vicky7 » čtv zář 13, 2012 10:25 pm

Tak nějaké novinky...
máme hotové kopyto na člun. Nyní mě čeká nákup překližky a spojovacího materiálu....

Přemýšlíme taky nad plachtou a tady je prostor pro Vaši případnou pomoc.. Stačila by nám totiž stará dakronová plachta (potrhaná nebo vytahaná) kterou by jsme si sami přešili... (Poznámka... náš projekt je dobrovolnický a podpořen nadací O2.. člun bude na konci projektu věnován neziskové organizaci - klubu La Grace).

Proto pokud máte nějakou starší nepotřebnou, prosím napište mi do SZ a dohodneme se. Zadarmo ji nechceme ;)

Viktor
Uživatelský avatar
Corwin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 291
Registrován: úte kvě 31, 2011 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Praha / Stará Boleslav

Příspěvekod Corwin » čtv zář 13, 2012 10:54 pm

Tak nějak jsem nejdřív žil v představě, že by to měl být klasický dřevěný člun - ta překližka mi k tomu moc nejde ;) I když uznávám, že i to je dřevo :D
Uživatelský avatar
Vicky7
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 276
Registrován: úte dub 26, 2011 2:00 am
Reputace: 28

Příspěvekod Vicky7 » pát zář 14, 2012 2:25 pm

Překližka bude na obšívce. Bude to náš první člun.. kopyto máme dobré a počítáme, že u toho prvního člunu neskončíme... Idea je, že zatím postavíme první s jednoduchým oplachtěním a pro 3 páry vesel (a přídavný motor pro líné námořníky).
Na něm si vychytáme všechny mouchy a pak postavíme další... rádi by jsme si tak ve finále postavili jeden člun pro La Grace a alespoň jeden vrámci klubu historického plachtění a pro lidi, co se prostě budou chtít povozit.. ale to je budoucnost :?
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pát zář 14, 2012 3:41 pm

něco plachet, teda z Piráta by se u mne našlo :? i bavlna!
Uživatelský avatar
All
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 64
Registrován: pát led 27, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod All » sob zář 15, 2012 12:42 pm

Abych po pravdě napsal, tak jsem trošku také zklamán z toho, že to je z překližky. Protože by mě zajímalo z jaké dřeviny by to dnes vyráběly a vůbec o zachování tradičního postupu. Tohle je totiž klasika, když se řekne "výroba ze dřeva" tak na to zákazníci slyší, ale nakonec to jsou laťovky apod. Ikdyž jak psal Corwin, také je to dřevo.
Těším se na prosinec už jsem se rozhodl, že začnu stavět něco podobného, ale láká mě latinská takeláž. Narazil jsem ve velkoskladu na dubovou fošnu minimum suků a středovou, hned jsem ji koupil a přidal k ostatnímu materiálu na stavbu.
Uživatelský avatar
Vicky7
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 276
Registrován: úte dub 26, 2011 2:00 am
Reputace: 28

Příspěvekod Vicky7 » sob zář 15, 2012 6:59 pm

Tak my to stavíme jako první člun.. je to prototyp na kterém chceme vychytat mouchy... taky jsem uvažoval o latinském oplachtění, ale to nebylo až tak dobové /na 18. století - podle Dana Roseckého) a tedy budeme mít něco jiného podle Chapmanovi sbírky výkresů lodní architektury z toho století... snad pochopím rychle jak přidat fotografii tady, aby byl vidět nějaký postup...

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti