
Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- kapo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 652
- Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Phobos 24
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
myslím že základní věc je velikost,jsou tady fotky krásných lodí ale velikost asi tak 8 a více metrů.Bvp chce přestavovat menší kajutovou plachetnici...Dovedu si představit přestavbu sedmimetrovky ale asi ne lodě kolem 5,5 metrů.I v kategorii kolem 6 metrů existují pohodlné plachetky,napadá mě třeba Viko 20.Jde o to co od té lodě chci.Můžu se vydat s pětimetrovkou na náročnou plavbu ve špatném počasí abych využil výhody kryté vysoké nádstavby ?Jinak debatujeme a výhodách a nevyhodách takové rekonstrukce a je samozřejmě každýho věc co za své peníze dělá.Někdo rád staví a vymýšlí,nekdo se radši ve volné čase plaví.V Steinbeckově románu Na plechárně je človíček,který si staví loď a když se blíží konec stavby tak je z toho špatnej,protože se bojí plout.Takže část lodě začne předělávat aby se vyhnul tomu vyplutí.Baví ho jen ta stavba 

- geronimo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2517
- Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
- Reputace: 201
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
Myslím, že lodě jako je Haber 660, nebo Delphia 22 by mohly sloužit jako dobrý příklad povedeného malého motorsaileru, ale debata je zbytečná, dokud se bvp1 nevyjádří co konkrétně zamýšlí..... 

- kanic
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 846
- Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
- Reputace: 21
- Bydliště: Hukvaldy
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
" Přestavba plachetnice na motorový člun je celkem běžná, ale přestavba plachetnice na motorsailer mi přijde jako zajimavá myšlenka. Co vy na to? "
Podle toho, jak rychle plují charterové lodě (i s lyžaři) bych řekl, že to jsou motorsailery. Provozovali jsme Hunter 31 (5 T výtlak) od výrobce s 13 hp motorem, který mi přišel dostatečně výkonný jako pomocný motor plachetnice.
Dnešní trailer sailery kolegové osazují 6-10 hp na 1,5 T. Co to tedy motorsailer je ?
Pro mně - motorák na výtlačnou plavbu, jehož majitel chce plout pohodlně i ve vlnách a větru. Do takových podmínek se více hodí trup plachetnice.
Majitel je ovšem i romantik. Když už má dole plachetnici, proč ne nahoře plachty, které potáhnou za silnějšího větru.
Myslím si, že délka nehraje roli, běžné trupy by se daly použít, jen se to musí vyhnat na štok s citem. k.
Podle toho, jak rychle plují charterové lodě (i s lyžaři) bych řekl, že to jsou motorsailery. Provozovali jsme Hunter 31 (5 T výtlak) od výrobce s 13 hp motorem, který mi přišel dostatečně výkonný jako pomocný motor plachetnice.
Dnešní trailer sailery kolegové osazují 6-10 hp na 1,5 T. Co to tedy motorsailer je ?
Pro mně - motorák na výtlačnou plavbu, jehož majitel chce plout pohodlně i ve vlnách a větru. Do takových podmínek se více hodí trup plachetnice.
Majitel je ovšem i romantik. Když už má dole plachetnici, proč ne nahoře plachty, které potáhnou za silnějšího větru.
Myslím si, že délka nehraje roli, běžné trupy by se daly použít, jen se to musí vyhnat na štok s citem. k.
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
Především jde asi o to, co si kdo pod pojmem "motorsailer" představuje. Z názvu to je loď, schopná plnohodnotné plavby jak s motorem, tak pod plachtami, čímž se liší od plachetnice s motorem pouze pomocným. K čemu je taková loď potřeba? Především k cestování po tekoucích vodách: sportovní plachetnice při mizerném větru prostě nevypluje, ale cestovatel se chce pohybovat v jakýchkoliv podmínkách. Na moři mu bezvětří tolik nevadí, jednak s ním při plánování počítá, jednak stejně nemá kde doplnit palivo do motoru. Jde tedy o loď cestovní, bez sportovních ambicí, a z této funkce vyplývají další definující požadavky, především pohodlí a dostatek místa.
Na lodi nad cca 10 metrů už se ony požadavky nemusí vizuálně příliš projevit, na lodi do šesti metrů jsou dosažitelné jen za cenu viditelných kompromisů. Od pohledu poznatelný motorsailer je typicky dlouhý 8 +/- 2 metry. Jeho nejviditelnější součástí je kajuta se stojnou výškou. Aby na takhle malé lodi mohla být v kajutě stojná výška a přitom to nevypadalo, že se stěhuje šatní skříň na pramičce, musí být bort přiměřeně vysoký. Přestavět na motorsailer placatou jezerní plachetnici sice lze, ale výsledek prostě bude hnusný. Dalším viditelným znakem je jistá bachratost trupu, protože v hubené lodi nikdy nebude dostatek místa. Častým znakem je také nízký stěžeň s výškou do 7 metrů nad vodou kvůli mostům, posazený navíc obvykle na střeše dosti vysoké kajuty. Logicky z toho vyplývá gaflové nebo gunterové oplachtění. Posledním, na vodě neviditelným, znakem je nízký ponor kvůli revírům, v nichž popluje - kačena nebo schwertkiel, případně alespoň kimmkiel nebo kýl dlouhý a nízký.
Pro dosažení požadovaných funkčních vlastností motorsaileru se tedy nedá přestavět jakýkoliv člun jenom tím, že se na něj nabastlí bouda se stojnou výškou.
Na lodi nad cca 10 metrů už se ony požadavky nemusí vizuálně příliš projevit, na lodi do šesti metrů jsou dosažitelné jen za cenu viditelných kompromisů. Od pohledu poznatelný motorsailer je typicky dlouhý 8 +/- 2 metry. Jeho nejviditelnější součástí je kajuta se stojnou výškou. Aby na takhle malé lodi mohla být v kajutě stojná výška a přitom to nevypadalo, že se stěhuje šatní skříň na pramičce, musí být bort přiměřeně vysoký. Přestavět na motorsailer placatou jezerní plachetnici sice lze, ale výsledek prostě bude hnusný. Dalším viditelným znakem je jistá bachratost trupu, protože v hubené lodi nikdy nebude dostatek místa. Častým znakem je také nízký stěžeň s výškou do 7 metrů nad vodou kvůli mostům, posazený navíc obvykle na střeše dosti vysoké kajuty. Logicky z toho vyplývá gaflové nebo gunterové oplachtění. Posledním, na vodě neviditelným, znakem je nízký ponor kvůli revírům, v nichž popluje - kačena nebo schwertkiel, případně alespoň kimmkiel nebo kýl dlouhý a nízký.
Pro dosažení požadovaných funkčních vlastností motorsaileru se tedy nedá přestavět jakýkoliv člun jenom tím, že se na něj nabastlí bouda se stojnou výškou.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
Začínáme rok 2017 přátelé.
Felix - Především jde asi o to, co si kdo pod pojmem "motorsailer" představuje. Z názvu to je loď, schopná plnohodnotné plavby jak s motorem, tak pod plachtami.
- Motorsailer není schopen plnohodnotné plavby pod plachtami. Je schopen plachtit max. 60stupňů proti větru. Plachetnice je schopná 25 až 30 stupňů.
Felix - Čímž se liší od plachetnice s motorem pouze pomocným.
- Motorsailer se příliš neliší od plachetnice s motorem, maximální rychlost výtlačného trupu podléhá přírodním zákonům.
Felix - K čemu je taková loď potřeba?
- Je to spíš Hausboot než plachetnice. To ale neznamená že je to špatná loď, má pouze jiné vlastnosti
Felix - Především jde asi o to, co si kdo pod pojmem "motorsailer" představuje. Z názvu to je loď, schopná plnohodnotné plavby jak s motorem, tak pod plachtami.
- Motorsailer není schopen plnohodnotné plavby pod plachtami. Je schopen plachtit max. 60stupňů proti větru. Plachetnice je schopná 25 až 30 stupňů.
Felix - Čímž se liší od plachetnice s motorem pouze pomocným.
- Motorsailer se příliš neliší od plachetnice s motorem, maximální rychlost výtlačného trupu podléhá přírodním zákonům.
Felix - K čemu je taková loď potřeba?
- Je to spíš Hausboot než plachetnice. To ale neznamená že je to špatná loď, má pouze jiné vlastnosti
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
Takhle by vypadala naše loď s kormidelnou model Trålaren - Dajone a dvěma stěžni. Co Vy na to?
- kapo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 652
- Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Phobos 24
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
Loď je to nádherná,ale už trochu větší... 

- geronimo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2517
- Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
- Reputace: 201
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
Klasickým morotsailerem je Nauticat 331, dvě kormidelní stanoviště, výkonný motor, tedy ne pomocný, a plachty....

- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
Hydrodynamik Fruode definoval teoretickou maximální rychlost výtlačné lodě vztahem:
Odmocnina délky ve vodorysce v metrech x 2,5 = teoretická maximální rychlost v uzlech.
Nemá tedy smysl nadměrně zvyšovat výkon motoru.
Motorsailer má většinou pomaloběžný třílistý propeler většího průměru a velkou plochu listů. Převodovka má převod 3:1 a víc. Tato kombinace dá lodi velkou tažnou sílu.
Plachetnice má většinou rychloběžný dvoulistý sklápěcí propeler – folding – s úzkými listy.
Převodovka má převod 1:1 až 2:1. Tato kombinace dá lodi malou tažnou sílu ale malé ztráty při plachtění..
Motorsailer Trålaren a Naiticat na klubovním ostrově.
Odmocnina délky ve vodorysce v metrech x 2,5 = teoretická maximální rychlost v uzlech.
Nemá tedy smysl nadměrně zvyšovat výkon motoru.
Motorsailer má většinou pomaloběžný třílistý propeler většího průměru a velkou plochu listů. Převodovka má převod 3:1 a víc. Tato kombinace dá lodi velkou tažnou sílu.
Plachetnice má většinou rychloběžný dvoulistý sklápěcí propeler – folding – s úzkými listy.
Převodovka má převod 1:1 až 2:1. Tato kombinace dá lodi malou tažnou sílu ale malé ztráty při plachtění..
Motorsailer Trålaren a Naiticat na klubovním ostrově.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
geronimo píše:Pro Denise: možná je to divné, ale je to tak.....
Jachtařský slovník, Anglicko-Český.... motorsailer - plachetnice se silným motorem a menšími plachtami.
S tým sa dá súhlasiť, ale kde si zobral že je to pomer 50/50? A jak chceš porovnávať výkon motora s výkonom plachiet, jednej konskej sile odpovedá kolko m2 plachiet?
Motorsailer se liší od běžné plachetnice poměrem výkonu motoru a plachet (50/50) a je celkem jedno, jestli si tam postavíš stan nebo pevnou boudu...
- kanic
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 846
- Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
- Reputace: 21
- Bydliště: Hukvaldy
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
jednej konskej sile odpovedá kolko m2 plachiet ?
Tak to vím náhodou zcela přesně : 5 koní = 12 m2 plachet
1 kůň = 2,4 m2 k.
Tak to vím náhodou zcela přesně : 5 koní = 12 m2 plachet
1 kůň = 2,4 m2 k.

-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
jo to sedí, zvlášť za bezvětří 

- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
kanic píše:jednej konskej sile odpovedá kolko m2 plachiet ?
Tak to vím náhodou zcela přesně : 5 koní = 12 m2 plachet
1 kůň = 2,4 m2 k.
Tak potom ten pomer 50/50 zvlášť nesedí, lebo ak dám na 9 m loď 50 HP motor, čo je myslím bežné, tak oplachtenie by malo byť 120 m2

Stále som presvedčený, že určujúcim prvkom je krytá kormidelňa a až potom pomer motora a plachiet, alebo, keď to nemá kormidelňu, tak to nie je motor sailer.
- geronimo
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2517
- Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
- Reputace: 201
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
Vidím, že jste šťouralové.....nesmíte brát vše doslova.... 50/50 nebo půl na půl se běžně používá (najděte si to sami) a znamená, že motor je plnohodnotný zdroj energie, jaký by měla stejná loď bez takeláže a plachet, což běžně dělá Nauticat nebo polský Haber, motor tedy není jen pomocný na vyplutí z přístavu, ale může se plout stejně jako s motorovým člunem........není to tedy klasická plachetnice ani motorový člun, je to motorsailer.
...konec !
...konec !
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
Motorsailer má zcela odlišný tvar trupu ve srovnání s plachetnicí. Je bachratější a má tupou špičku a má tedy větší odpor ve vodě a vyžaduje o trochu silnější motor. Naše plachetnice jede s 25 PS rychlostí 6,5 uzle a motorsailer Trålaren má 35 PS a jede také 6,5 uzle. Délka ve vodorysce obou lodí je zhruba stejná. Rychlost při plachtění na bočák a zaďák se příliš neliší, křižovat ostře proti větru s motorsailer prakticky nejde. Prostě nestoupá.
- kanic
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 846
- Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
- Reputace: 21
- Bydliště: Hukvaldy
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
Souhlas s Pavlem z 59 N.
Pánové upusťte páru. Praskne vám žilka a budete tahat nohu.
Výpočet vychází z limitu VMP.
Mimochodem na náš Channel H. Clipper 27, který má nakročeno na m.sailer to přibližně vychází. Měli jsme tam na zkoušku 25 hp Vicher a stejně to vytáhl nejvíce na 5,5 kn, což je maximum trupu. k.
Pánové upusťte páru. Praskne vám žilka a budete tahat nohu.
Výpočet vychází z limitu VMP.

Mimochodem na náš Channel H. Clipper 27, který má nakročeno na m.sailer to přibližně vychází. Měli jsme tam na zkoušku 25 hp Vicher a stejně to vytáhl nejvíce na 5,5 kn, což je maximum trupu. k.

-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
Denis píše:Stále som presvedčený, že určujúcim prvkom je krytá kormidelňa a až potom pomer motora a plachiet, alebo, keď to nemá kormidelňu, tak to nie je motor sailer.
v tom případku mám qízovou otázku: byl Štír II motorsailer ?
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
David: v tom případku mám qízovou otázku: byl Štír II motorsailer ?
Štír II byl a je obojživelník si myslím já. A takový věci taky existují.
Pánové nesnažte se tu definovat přesnou hranici mezi Motorsailer a plachetnicí a motorákem s pomocnou plachtou a rybářským kutrem s pomocnou ale spíš jen stabilizační plachtou ve vlnách a dalšíma typama lodí.
Přesná hranice a definice neexistuje a myslím, že ani Vám se jí nepodaří najít.
Štír II byl a je obojživelník si myslím já. A takový věci taky existují.
Pánové nesnažte se tu definovat přesnou hranici mezi Motorsailer a plachetnicí a motorákem s pomocnou plachtou a rybářským kutrem s pomocnou ale spíš jen stabilizační plachtou ve vlnách a dalšíma typama lodí.
Přesná hranice a definice neexistuje a myslím, že ani Vám se jí nepodaří najít.
- Omen
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1423
- Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
- Reputace: 160
- Bydliště: Olomoucko
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
Nehezký příklad budky na plachetničce

- Corwin
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 291
- Registrován: úte kvě 31, 2011 2:00 am
- Reputace: 9
- Bydliště: Praha / Stará Boleslav
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
Kdysi jsem někde na anglických stránkách četl krásnou definici motosaileru:
Je to loď, která v sobě spojuje problémy s plachtami a problémy s motorem
Ale zpět k původní otázce.
Stavět kabinu na plachetnici kolem pěti metru za mne nemá smysl - bude to vypadat silně nehezky.
Něco jako je tady pro 16-ti stopou loďku (WHOOPING SWAN MOTOR VERSION OF GREY SWAN):
http://www.selway-fisher.com/PCup16.htm#GREY
(je třeba stránku trochu posunout - Whooping swan je až pod Grey swan) - pro motorovou loď je taková kabina celkem OK, ale pro motosailer je to už tragédie.
Ale i ta přestavba od Omen-a je fakt trága. Ale i tady si umím představit, že by to šlo udělat hezky.... Použít půlku koopitu a wheel hause postavit až tam... Mohlo by to být fajn a mohlo by to pro dotyčného i rozšířit použitelnost lodě - i když by tím nevznikl plnohonotný "motosailer" jak ho tu spousta lidí definuje.
Byly tu reporty lidí co jeli s plachetkou po kanálech a jezerech v německu - většinu cesty na motor. Tohle by bylo něco podobného, jen by to bylo trochu pohodlnější a při nepřízni počasí by se bylo kam schovat.
Za mne to smysly může mít, už od lodi délky 6m si dokážu představit že to ani nemusí být hrůza - viz. např. 6m motosailer: http://www.maderski.pl/pasja-590-ms.html
Jen dotyčný pře-stavitel musí vědět co přesně od lodi chce a dát přestavbě náležitou péči.
C.
Je to loď, která v sobě spojuje problémy s plachtami a problémy s motorem

Ale zpět k původní otázce.
Stavět kabinu na plachetnici kolem pěti metru za mne nemá smysl - bude to vypadat silně nehezky.
Něco jako je tady pro 16-ti stopou loďku (WHOOPING SWAN MOTOR VERSION OF GREY SWAN):
http://www.selway-fisher.com/PCup16.htm#GREY
(je třeba stránku trochu posunout - Whooping swan je až pod Grey swan) - pro motorovou loď je taková kabina celkem OK, ale pro motosailer je to už tragédie.
Ale i ta přestavba od Omen-a je fakt trága. Ale i tady si umím představit, že by to šlo udělat hezky.... Použít půlku koopitu a wheel hause postavit až tam... Mohlo by to být fajn a mohlo by to pro dotyčného i rozšířit použitelnost lodě - i když by tím nevznikl plnohonotný "motosailer" jak ho tu spousta lidí definuje.
Byly tu reporty lidí co jeli s plachetkou po kanálech a jezerech v německu - většinu cesty na motor. Tohle by bylo něco podobného, jen by to bylo trochu pohodlnější a při nepřízni počasí by se bylo kam schovat.
Za mne to smysly může mít, už od lodi délky 6m si dokážu představit že to ani nemusí být hrůza - viz. např. 6m motosailer: http://www.maderski.pl/pasja-590-ms.html
Jen dotyčný pře-stavitel musí vědět co přesně od lodi chce a dát přestavbě náležitou péči.
C.
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
toto byl take motorsailer
- karel
- Macher
- Příspěvky: 434
- Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Oleško , Praha západ
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
Ahoj geus , nemáš fotku své lodi když byla kompletní i se stěžněm , nebo dokonce i pod plachtama ?
- kapo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 652
- Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Phobos 24
Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
to jste vyhnali na 2 štoky ? 

Re: Přestavba kajutové plachetnice na motorsailer?
geus píše:IMG_20151226_135033.jpg toto byl take motorsailer
Zrovna dnes jsem jel po druhý straně Labe autem s manželkou a oba jsme se shodli na tom, jak je to pěkná lodička...

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host