
Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 577
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
No, nejsem žádný odborník na design, ale u té změti tvarů bočních oken se podle mě o nějaké nadčasovosti nedá hovořit. 

- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
Jaké budou další plavby tohoto katamaranu?
Dopluje do Karibiku dřív než Monty?
Dopluje do Karibiku dřív než Monty?
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
Ten opačnej sklon přídě je design, nebo má nějaký zvláštní účel?
- Omen
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1423
- Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
- Reputace: 160
- Bydliště: Olomoucko
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
Nevím.
Jan úvaha: Měkčí (ale hlubší) zanořování a průjezd vlnami?
Jan úvaha: Měkčí (ale hlubší) zanořování a průjezd vlnami?
- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
Jestli chcete vidět jak se katamarán dával do vody, tak hledejte na facebooku "Radim´s Day".
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
david píše:Ten opačnej sklon přídě je design, nebo má nějaký zvláštní účel?
Jenom domněnka:
Vídávám že velké námořní lodě tankery a kontejnerovky, které plují kolem 30ti a více uzlů, mají na přídi pod hladinou takové "torpédo". Přemýšlím že to slouží k rozrážení vody pod hladinou a ne rozmezí voda/vzduch. Že to asi bude mít menší odpor.
Druhý aspekt je vědění že některé, asi ne všechny závodní lodě do vyšších rychlostí mají taktéž negativní sklon klounovce. Tudíž voda je rozrážena a snad zvednuta dřív, než narazí na klounovec hladinou.
Odtud myšlenka že to těm lodím při vyšší rychlosti možná dělá dobře. A nepotřebují vlnou příď zvedat, ale rozrážet.



-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
jenže co to dělá ve velkejch vlnách. to už příď nezvedne, dík malému výtlaku, a je z toho ponorka? projde vlnou vyšší než je světlost pod prostředkem?
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
Davide nejsem konstruktér, jenom dedukuju. Podívej se na záběry z VOR, jak řežou vlny. Normálně jimi projedou skrz naskrz. Neháže to s nimi nahoru - dolů a neztrácí rychlost. Teda asi ztrácí, ale míň jak kdyby se na nich houpali.
Já bych to nechal koňovi/konstruktérovi. Asi tím něco sledoval....
Já bych to nechal koňovi/konstruktérovi. Asi tím něco sledoval....

-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
do vejšky vlny plus něco?? nad výšku paluby katu to chápu. Pak už ne. Jsou lodě co vlnami projíždí, ale jsou to monohuly.
- Dědek2
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 40
- Registrován: pát zář 02, 2016 5:54 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Slezsko
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
Tady je odkaz na stránky Raku 43 a 48:
https://www.graingerdesigns.net/cats/raku-48/
https://www.graingerdesigns.net/cats/raku-48/
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
Mě zaujalo, že je ten cat jen s elektropohonem
GRAINGER RAKU 48
The Raku 48 is a high performance charter catamaran powered by two Oceanvolt SD15 (15kW) electric motors.
TECHNOLOGY USED IN GRAINGER RAKU 48
Boat type: Grainger Designs – Grainger Raku 48
Designer: Tony Grainger, Grainger Designs
Length: 14.8 m
Beam: 7.5 m
Weight: 6950 kg
Draft: 0.4 – 2.25 m
Mast height: 19m
Electric motor system: 2 x Oceanvolt SD15
Electric motor nominal power: 2 x 15 kW
Electric motor system voltage: 48 volt
Electric motor system weight: 94 kg
Batteries: 8 x Valence U24-12XP Rev 2-U-Charge 12.8V Lithium batteries
Battery weight: 126.4 kg
Dvě fotky té lodě jsou na facebooku Grainger

GRAINGER RAKU 48
The Raku 48 is a high performance charter catamaran powered by two Oceanvolt SD15 (15kW) electric motors.
TECHNOLOGY USED IN GRAINGER RAKU 48
Boat type: Grainger Designs – Grainger Raku 48
Designer: Tony Grainger, Grainger Designs
Length: 14.8 m
Beam: 7.5 m
Weight: 6950 kg
Draft: 0.4 – 2.25 m
Mast height: 19m
Electric motor system: 2 x Oceanvolt SD15
Electric motor nominal power: 2 x 15 kW
Electric motor system voltage: 48 volt
Electric motor system weight: 94 kg
Batteries: 8 x Valence U24-12XP Rev 2-U-Charge 12.8V Lithium batteries
Battery weight: 126.4 kg
Dvě fotky té lodě jsou na facebooku Grainger

-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 251
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 29
- Kontaktovat uživatele:
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
I když už na Raku 48 již nejsem pracovně zainteresován tak jen pár info.
1) stěžeň se zatím vyrábí
2) základní design je dílo Graingera. Doplňky jako střecha nad kokpitem, tvar oken apod si vymyslel majitel.
3) negativní špička je především designový aspekt, ale také prodlužuje vodorysku = zvyšuje rychlost. Špička vlnu spíš "rozřízne".
Řekl bych, že se dnes dělá u většiny multihullů.
Loď je celkem slušná elektrárna. Zejména dobíjení baterií pomocí elektromotoru při plavbě na plachty se mi hodně líbí.
Interiér a motorizace je opět návrh majitele.
Trochu jsem se zpětně musel zasmát nad příspěvky Montyho o tom, že loď je nedostatečně pevná. Právě kompozity jsou hlavním výrobním materiálem při výrobě pevnostně náročných konstrukcí. Samozřejmě záleží na tom, jakou technologií a s jakou pečlivostí jsou vyrobeny.
Díky konstrukci ze sendvičových panelů je loď nepotopitelná, i kdyby byla kompletně zatopena vodou. Měla by být schopná jet po jednom plováku a rychlostí přes 20 uzlů.
1) stěžeň se zatím vyrábí
2) základní design je dílo Graingera. Doplňky jako střecha nad kokpitem, tvar oken apod si vymyslel majitel.
3) negativní špička je především designový aspekt, ale také prodlužuje vodorysku = zvyšuje rychlost. Špička vlnu spíš "rozřízne".
Řekl bych, že se dnes dělá u většiny multihullů.
Loď je celkem slušná elektrárna. Zejména dobíjení baterií pomocí elektromotoru při plavbě na plachty se mi hodně líbí.
Interiér a motorizace je opět návrh majitele.
Trochu jsem se zpětně musel zasmát nad příspěvky Montyho o tom, že loď je nedostatečně pevná. Právě kompozity jsou hlavním výrobním materiálem při výrobě pevnostně náročných konstrukcí. Samozřejmě záleží na tom, jakou technologií a s jakou pečlivostí jsou vyrobeny.
Díky konstrukci ze sendvičových panelů je loď nepotopitelná, i kdyby byla kompletně zatopena vodou. Měla by být schopná jet po jednom plováku a rychlostí přes 20 uzlů.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 251
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 29
- Kontaktovat uživatele:
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
david píše:jenže co to dělá ve velkejch vlnách. to už příď nezvedne, dík malému výtlaku, a je z toho ponorka? projde vlnou vyšší než je světlost pod prostředkem?
Stačí si pustit pár videí na youtube. Každopádně i když loď nemá negativní špičku, tak se výtlak ve špičce směrem nahoru od vodorysky nijak dramaticky nezvyšuje. Výtlak ve špičce se tedy dohání prodloužením špiček.
Nějakou dobu už se dokonce dělájí špičky co mají dno širší než vršek (výtlak se směrem nahoru snižuje). Asi to bude primárně designový aspekt.
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
A ten delfini nos na tankerech je kvuli rozbijeni vln nevim jak to popsat ale stanou e z nich male vlnky a proro se uprosrted nezlomi. Kdysi jsem videl dokument kde to popisovali
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 251
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 29
- Kontaktovat uživatele:
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
¨geus píše:A ten delfini nos na tankerech je kvuli rozbijeni vln nevim jak to popsat ale stanou e z nich male vlnky a proro se uprosrted nezlomi. Kdysi jsem videl dokument kde to popisovali
tak to fakt ne

Snižuje to příďovou vlnu - tudíž snižuje odpor a tedy snižuje spotřebu a zvyšuje rychlost
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
Ted si protirecis je jedno jestlu napusu rozbiji to predni vlnu nebo snizuje pane chtrej v globalu to vyjde na stejno
- seemann
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 305
- Registrován: čtv led 17, 2008 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Pardubicko
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
Jo, Geus má pravdu. Ten jev je patrný i u malých lodí. Kromě již zmíněného vytváří každé plavidlo vlnu, jejíž dol je při překročení určité rychlosti cca uprostřed lodi. Loď to brzdí a hrozí deformace. Tedy u velkých (dlouhých) a rychlých lodí. Rozbitím příďové vlny se problém vyřešil. Také jsem to viděl v televizi.
- Viky_CZ
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2304
- Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Tynec n/L
- Kontaktovat uživatele:
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
Geus: Zbytecny napadani kolegy na foru je nehodne slusneho člověka. Byt tebou nastuduju si ty videa na YT lip. Ten popis není mimo.
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
Ja nikoho neosocil ba dokonce napsal ze je chytrej kdyz nam to vysvetlit sice po jeho.mohl to taky napsat jinak.ja napsal co jsem videl v dokumentu.
-
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 251
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 29
- Kontaktovat uživatele:
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
geus píše:Ted si protirecis je jedno jestlu napusu rozbiji to predni vlnu nebo snizuje pane chtrej v globalu to vyjde na stejno
jsem reagoval na to rozlomeni lodi.
Slovíčkařit ani hádat se tu nehodlam...
Na youtube je video o stavbě Qeen Marry 2 a tam to například rozebírají
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
Prave ze pro takovy 400metrovy tanker je nejvetsi nebezpeci to rozlomeni kdyz najede na na velkou vlnu a ten nos te lodi pomaha tu vlnu rozbit
- Omen
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1423
- Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
- Reputace: 160
- Bydliště: Olomoucko
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
Chlapci, jako lodněkonstrukční blbec mám pocit, že myšlenky obou z vás jsou stejné, akurát jinak vyjádřené 

Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
geus píše:Prave ze pro takovy 400metrovy tanker je nejvetsi nebezpeci to rozlomeni kdyz najede na na velkou vlnu a ten nos te lodi pomaha tu vlnu rozbit
musím říct, že o rozbijení vln jako takových jsem v této souvislosti neslyšel - kdybys narazil na nějaký zdroj, tak ho prosím napiš. Jinak primárně, jak psal Petr, byla "bulbous bow" vyvinuta pro zmenšení (rozbití) příďové vlny, kterou si loď při pohybu vytváří a tím snížit odpor vody. Funguje to zhruba tak, že "hruška" vytváří svojí vlnu posunutou o tolik, aby se její vrchol potkal s dolem vlny příďové - pěkný obrázek a další informace, k čemu ještě hruškovitá příď je, jsou třeba tady: https://www.marineinsight.com/naval-architecture/why-do-ships-have-bulbous-bow/
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
To Meloun
Přídí raku 48 se spíš týká tenhle článek ze stejnýho zdroje:
https://www.marineinsight.com/naval-arc ... for-ships/
Přídí raku 48 se spíš týká tenhle článek ze stejnýho zdroje:
https://www.marineinsight.com/naval-arc ... for-ships/
Re: Raku 48 - největší katamaran stavěný v ČR
JK píše:To Meloun
Přídí raku 48 se spíš týká tenhle článek ze stejnýho zdroje:
https://www.marineinsight.com/naval-arc ... for-ships/
Dík za odkaz, taky jeden přidám: https://www.sailmagazine.com/multihulls/a-look-at-wave-piercing-bows-on-multihulls
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti