Ahoj.
Je to nesporně hodně zajímavé. Nikdy jsem se s tím nesetkal, ale pokusím se vyjádřit svůj laický názor.
Především bych přidal pár předpokládaných vlastností, o kterých se nezmiňuješ. O pevnosti vyšší než u klasiky nepochybuji. Mimo jiné jí myslím dostatečně dokumentuje i jedna z fotografií. Pokud z ní lze soudit na velikost lodě, měl by "normální" stěžeň pravděpodobně v tomto případě dva sálingy. Určitou nevýhodou bude minimální až nulová
pružnost této konstrukce, takže nějaké prohýbání stěžně v rámci trimu zřejmě nehrozí. Ale to nemusí zdaleka každému vadit. U mnoha lodí konstruovaných do opravdu těžkých podmínek se s ním stejně příliš nepočítá ...
Turbulencí bych se tolik nebál. Jsem naprostý laik, takže se mohu fatálně mýlit, nicméně klasický stěžeň jí vytváří též a to dokonce v takové míře, že lepší účinnost v tomto smyslu vykazuje hlavní plachta u stěžňů dodatečně vybavovaných rolrefem, protože je v tom případě upevněna v liště, která je v několika centimetrové vzdálenosti za stěžněm a díky tomu již téměř venku z jeho aerodynamického "stínu". Osobně si myslím, že tahle děravá konstrukce může být z tohoto pohledu i podstatně lepší než klasika.
Aerodynamického hluku bych se prvoplánově neobával. Necourám se sice za větru po staveništích, ale mám dojem, že okolo nepracujících jeřábů hlučno není a typově je tahle konstrukce stejná. Čeho bych se ale obával velmi, je
"tlučení" procházejících výtahů o konstrukci, zejména u nižších a tedy i štíhlejších stožárů. Sorry, ale výraz stěžeň mi k této konstrukci jaksi neladí. A to je taky to jediné, co mi při pohledu na tuhle loď poněkud vadí. Vypadá to dost nezvykle až nepěkně.
Jako jediné řešení mě napadá instalace vymezovacích průchodek pro výtahy a pevné přichycení kabeláže ke konstrukci.
Jako maličkou a spíš jen kosmetickou vadu bych viděl
trvalé vystavení lan i kabelů povětrnosti a UV záření. Částečně jí nepochybně může vyvážit snadná a nekomplikovaná výměna a instalace (zejména u záhadně se dovnitř vcucnuvších výtahů).
Z hlediska funkce a bezpečnosti to ale naopak při akceptaci zmíněných nevýhod může být vynikající. Tohle jen tak a především bez varování nezlomíš. A pokud odejdou vanty, nehrozí asi ani poškození lodě. Spíš to s lehkým šplouchnutím celé zmizí v hlubinách ...
O tom, že je možno tímto způsobem vyrobit i ráhno vůbec nepochybuji a dokonce by to myslím bylo i esteticky vhodnější. Když už, tak už ...

Pravděpodobně by podobným způsobem bylo možné dokonce vyrobit i ráhno pro horizontálně refovanou hl. plachtu, samozřejmě jako čtverhranný U profil.
Wlady