Povrchová úprava - nátěry
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- Rabin
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 31
- Registrován: pon pro 24, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Vysočina
Povrchová úprava - nátěry
Ať jsem zadával do vyhledávače různá hesla na téma nátěry, nic nevypadlo, proto jsem udělal nové téma-
když tak přesunte...
Můj dotaz je základní začátečnický:
Jaké typy nátěrů mám použít na olaminovanou obšívku?
Předpokládám asi nějaké epoxidové, ale nechám si poradit od zkušených.
Stačí odkaz na zdroje atd...
A ještě - mám použít na sladkou vodu taktéž ten antifouling nátěr ( nebo jak se to píše).
Mám na mysli, zda je třeba chránit proti všem slizákům:twisted: a woodlisákům:evil: i mimo moře.
Díky za info.
když tak přesunte...
Můj dotaz je základní začátečnický:
Jaké typy nátěrů mám použít na olaminovanou obšívku?
Předpokládám asi nějaké epoxidové, ale nechám si poradit od zkušených.
Stačí odkaz na zdroje atd...
A ještě - mám použít na sladkou vodu taktéž ten antifouling nátěr ( nebo jak se to píše).
Mám na mysli, zda je třeba chránit proti všem slizákům:twisted: a woodlisákům:evil: i mimo moře.
Díky za info.
- pietro070
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 53
- Registrován: čtv říj 11, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Košice, Slovensko
To Geronimo.
daj do gugle "natery a farby na drevene lode" a máš to
Zopár postrehov z netu :
META-FERREX
http://www.teknos.sk/listy/Meta-Ferrex.htm
Dobre prilne na kovové a drevené povrchy. Jej pigmenty zabraňujú nielen korózii, ale aj šíreniu pliesní a húb. Práve touto vlastnosťou sa farba výborne hodí k náterom drevených plôch, ako napr. vonkajšie dvere, okenné rámy a drevené lode.
META-FERREX obsahuje veľmi účinné bezolovnaté a bezchrómové antikorózne pigmenty
Pre náter lode možeš použít dvousložkové polyuretanové emaily ako např. U 2065 Pragopur som to vyčítal na nete.
Pozri sa aj na www.colorlak.cz , na výrobok Jachtlak . Pre krycie nátery je možné použít i dvojzložkové polyuretanové náterové hmoty.
daj do gugle "natery a farby na drevene lode" a máš to

Zopár postrehov z netu :
META-FERREX
http://www.teknos.sk/listy/Meta-Ferrex.htm
Dobre prilne na kovové a drevené povrchy. Jej pigmenty zabraňujú nielen korózii, ale aj šíreniu pliesní a húb. Práve touto vlastnosťou sa farba výborne hodí k náterom drevených plôch, ako napr. vonkajšie dvere, okenné rámy a drevené lode.
META-FERREX obsahuje veľmi účinné bezolovnaté a bezchrómové antikorózne pigmenty
Pre náter lode možeš použít dvousložkové polyuretanové emaily ako např. U 2065 Pragopur som to vyčítal na nete.
Pozri sa aj na www.colorlak.cz , na výrobok Jachtlak . Pre krycie nátery je možné použít i dvojzložkové polyuretanové náterové hmoty.
Ahoj všem, dostala se ke mě opět informace, kterou nechápu. Údajně se dá gelcoat stříkat pouze do formy??
Potřebuji natřít nebo nastříkat kánoi po opravě laminátu a chtěl bych jí vzít celou, nemusím stříkat ale můžu, je mi jedno co to bude za barvu, mám jí vracet nebo zaplatit, vrátit chci v případě, že bude v lepším stavu než byla.
Ke gelcoatu doplním, že na něm i vyteklé epoxi 1200 drží, až se při seškrabávání odtrhává, možná je to tím, že jsem loď odmaštoval ředidlem C 6000. Myslím že nytro a doufám, že všechny názvy píšu jak se má.
Za jakoukoli diskuzi děkuji předem.
Potřebuji natřít nebo nastříkat kánoi po opravě laminátu a chtěl bych jí vzít celou, nemusím stříkat ale můžu, je mi jedno co to bude za barvu, mám jí vracet nebo zaplatit, vrátit chci v případě, že bude v lepším stavu než byla.
Ke gelcoatu doplním, že na něm i vyteklé epoxi 1200 drží, až se při seškrabávání odtrhává, možná je to tím, že jsem loď odmaštoval ředidlem C 6000. Myslím že nytro a doufám, že všechny názvy píšu jak se má.
Za jakoukoli diskuzi děkuji předem.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Gelcoat sa strieka do formy preto, lebo keď výrobok z nej vytiahneš, tak je povrch pekne hladký. Ak gelcoat nastriekaš na laminát, tak ho potom musíš brúsiť. V tom prípade je lepšie použiť tmelenie autokarosárskym tmelom. Po prebrúsení môžeš kludne použiť syntetickú farbu, 2x základ, 2-3 x email. Keby si to chcel mať mooc dobré, tak 2x základ epoxidovou a 2 x polyuretánovým emailom.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Jasné, na gelkoat nie je dôvod. S karosárskym polyesterovým tmelom to ide rýchlo, neviem či si s ním niekedy robil, ak nie, tak sa neriaď návodom. Kolko toho červeného tužidla tam treba dať zistíš len pokusom. Brúsiť sa dá za malú chvilku. Ak chceš mať porch velmi dobrý, tak každú vrstvu farby treba prebrúsiť jemným šmirglom. To je ovšem dosť zdržovačka, lebo farba sa dá brúsiť večšinou až za 24 hod.
- hula-m
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 100
- Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Dovolím, si poznámku k úvodnímu dotazu a diskusi kolem gelcoutu. Ano platí , že gelcoat se se dává do hladké připravené formy, odkud pak výjde krásný a hladký.
My jsme prošli generální opravou dřevolaminátové loďky typu jantar. Všechen laminát dolu a na dřevo všechno znova. Olaminování je z polyesteru. Nechlai jsme si to dělat od profíků, a do dnes na ně pějem chválu a plácáme se po zádech jak to bylo vlastně levné. Myslím poměr cena/výkon. Ale to je na jiné povídání. Oni nás přesvědčíli, že po nalaminování, se loď rychle obrousí růčně, aby se strhly ty nejhorší chlupy, a pak se naválí dvakrát gelcoatem, kterému říkali topcoat. Mělo to po naválečkování strukturu jemné pomerančové šlupky. Dělali to hned po laminaci, ještě do nedokolale dozrálého laminátu, odstup v jendotkách hodin. Gelcoat je na rozdíl od barvy vlastně probarvený laminát, který se takto propojí s vrstvali pod ním. Je nesrovnatelně pevnější než většina následných nátěrů a neloupe se. Navíc, když odešli laminátníci, tak byla lod sněhově bílá a mohla v podstaně do vody, když tedy vynachám další rok práce na nandávání kování a všeho možného.
Samozřejmě, že nerovný povrch hodně brzdí, což u plachetnice se slabým motorem dost vadí, takže po roce užívání jen tak, jsme podponorovu část zase ručně přebrousili, a pak dali základovku pod antifoulig a antifouling. Rychlost lodě se tím podstaně zvedla. Není z ní závodní speciál se dnem jako zrdcadlo, ale použití gelkoatu jako závěrečné vrstvy laminace, které se následně vybrousí mohu doporučit z vlastní zkušenosti. Je to spolehlivé řešení, ale jinou technologii jsme nezkoušeli, takže srovnávat z vlastní jinou zkušeností nemohu.
Loď bez antifoalingu hrozně obrůstá i ve sladké vodě, zvláště v pražské vodě, takže určitě natírat. překvpivé bylo, že nátěr antifoulingem je doposud jediná práce na lodi, která nám šla rychleji, než jsme předpokládali.
My jsme prošli generální opravou dřevolaminátové loďky typu jantar. Všechen laminát dolu a na dřevo všechno znova. Olaminování je z polyesteru. Nechlai jsme si to dělat od profíků, a do dnes na ně pějem chválu a plácáme se po zádech jak to bylo vlastně levné. Myslím poměr cena/výkon. Ale to je na jiné povídání. Oni nás přesvědčíli, že po nalaminování, se loď rychle obrousí růčně, aby se strhly ty nejhorší chlupy, a pak se naválí dvakrát gelcoatem, kterému říkali topcoat. Mělo to po naválečkování strukturu jemné pomerančové šlupky. Dělali to hned po laminaci, ještě do nedokolale dozrálého laminátu, odstup v jendotkách hodin. Gelcoat je na rozdíl od barvy vlastně probarvený laminát, který se takto propojí s vrstvali pod ním. Je nesrovnatelně pevnější než většina následných nátěrů a neloupe se. Navíc, když odešli laminátníci, tak byla lod sněhově bílá a mohla v podstaně do vody, když tedy vynachám další rok práce na nandávání kování a všeho možného.
Samozřejmě, že nerovný povrch hodně brzdí, což u plachetnice se slabým motorem dost vadí, takže po roce užívání jen tak, jsme podponorovu část zase ručně přebrousili, a pak dali základovku pod antifoulig a antifouling. Rychlost lodě se tím podstaně zvedla. Není z ní závodní speciál se dnem jako zrdcadlo, ale použití gelkoatu jako závěrečné vrstvy laminace, které se následně vybrousí mohu doporučit z vlastní zkušenosti. Je to spolehlivé řešení, ale jinou technologii jsme nezkoušeli, takže srovnávat z vlastní jinou zkušeností nemohu.
Loď bez antifoalingu hrozně obrůstá i ve sladké vodě, zvláště v pražské vodě, takže určitě natírat. překvpivé bylo, že nátěr antifoulingem je doposud jediná práce na lodi, která nám šla rychleji, než jsme předpokládali.
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
Já jsem na hliníkovou vrtuli použil úspěšně základní barvu epoxidovou a vrchní barvu polyuretanovou. Je to tady někde ve fóru jako téma "barva na propeler". Tu vrchní lze koupit v libovolném ostínu (namíchají) a množství. Je to barva na vysoké zátěže na lokomotivy a náklaďáky. Mám s ní stříknutou celou loď a je super i po třech letech. Nelze jí ale dát přímo na hliník (vlastní zkušenost), žere ho!
Je o tom tady:
http://jachting.info/modules.php?name=F ... polyuretan
Je o tom tady:
http://jachting.info/modules.php?name=F ... polyuretan
- ondra
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 392
- Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: soutok Labe s Vltavou
Pragopur
Ano, to je výborná barva, taky jsem s ní natíral loď. Namíchali mi jí v Barvy Laky Hostivař za pár korun. Jmenuje se Pragopur. Odolává olejům, benzinu, slunci, odření od řetězů a kotev atd. a je pochozí.
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
Záleží na tom, jak dokonalé to chce mít. Obecně platí, že vrchní nástřik bude tak dobře vypadat, jak dobře byl připravený podklad. Vrchním nástřikem už nepočítej, že něco skryješ (nerovnosti, škrábance...)
Já bych to celé zdrsnil smirkem pod vodou zrnitost třeba 150 (pokud dobře namáčíš, tak Ti stačí pár kousků na celý přívěs, na sucho se to zalepuje). Pak vytmelit nerovnosti polyesterovým tmelem a vše přebrousit zrnitostí 400 pod vodou. Pak první nástřik základovkou, po vytvrdnutí líznout šestistovkou, druhý nástřik, zase trochu líznout ještě jemnějším. Na konec dvě vrstvy vrchní barvy, profíci to stříkají druhou do živé první, ale to se musí umět. Hlavně dobře míchat, ne od oka, ale použít dobrou váhu. Ředidlo až do půl hodiny natužené barvy.
Já bych to celé zdrsnil smirkem pod vodou zrnitost třeba 150 (pokud dobře namáčíš, tak Ti stačí pár kousků na celý přívěs, na sucho se to zalepuje). Pak vytmelit nerovnosti polyesterovým tmelem a vše přebrousit zrnitostí 400 pod vodou. Pak první nástřik základovkou, po vytvrdnutí líznout šestistovkou, druhý nástřik, zase trochu líznout ještě jemnějším. Na konec dvě vrstvy vrchní barvy, profíci to stříkají druhou do živé první, ale to se musí umět. Hlavně dobře míchat, ne od oka, ale použít dobrou váhu. Ředidlo až do půl hodiny natužené barvy.
- dfogel
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 198
- Registrován: stř říj 08, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: trebic
nevim jak si to presne myslel.moje chyba byla jeste rict ze ten plech neni uplne hladky.jeho oplasteni karavanu je hlinikovym plechem ale ten plech je lisovany a ma strukturu pomerancove kury.takze mensi nerovnosti mu nevadi.jen proste nevi cim.samozrejmne ze pocita stim ze by asi bylo potreba to trozku zdrsnit.
hula-m píše:Nechlai jsme si to dělat od profíků, a do dnes na ně pějem chválu a plácáme se po zádech jak to bylo vlastně levné. Myslím poměr cena/výkon.
Plánuji změnu barvy u laminátové lodě 9m. Je tam oranžový gelcoat a tak sháním firmu, která je schopna z takové oranžové lodě udělat loď bílou. Zvládli by to ti profíci kteří pomáhali tobě? Mohl bych na ně dostat nějaký kontakt?
Předem díky
- hansgruber
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 41
- Registrován: sob úno 20, 2010 1:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: pecka okr. jičín
- Kontaktovat uživatele:
Přesně jak říká Lubor.
Přesnost poměrů je opravdu důležitá. Velice často si lidé urychlují prácí tím, že přidávají více tvrdidla.
Tvrdnutí, je proces polymerace, kdy se vytvářejí chemické vazby, pokud nedodržíme předepsaný poměr a dáme víc tvrdidla, tak bude výsledný materiál křehčí.
Pro určité produkty lze dokoupit urychlovače.
Poměr lze vážit, ale i měřit objem, ale né všechni výrobci udávají obě informace.
Přesnost poměrů je opravdu důležitá. Velice často si lidé urychlují prácí tím, že přidávají více tvrdidla.
Tvrdnutí, je proces polymerace, kdy se vytvářejí chemické vazby, pokud nedodržíme předepsaný poměr a dáme víc tvrdidla, tak bude výsledný materiál křehčí.
Pro určité produkty lze dokoupit urychlovače.
Poměr lze vážit, ale i měřit objem, ale né všechni výrobci udávají obě informace.
marks píše:Potřebuji natřít nebo nastříkat kánoi po opravě laminátu a chtěl bych jí vzít celou, nemusím stříkat ale můžu, je mi jedno co to bude za barvu, mám jí vracet nebo zaplatit, vrátit chci v případě, že bude v lepším stavu než byla.
Konečně se mi podařilo loď vyspravit, čeká mě kytování a pak se bude stříkat. Kamarád tu má topcoat a nejspíš to stříknem s ním. Dovolím si ještě otázečku ke stávajícímu gelcoatu, zatím jsem přebrousil plátnem 100, bude to držet dlouhodobě a co eventuélně ještě udělat pro co nejslepší soudržnost? Ten topcoat je polyesterový.
Denisi to není, že bych si těch předchozích rad nevážil. Situace se tak nějak vyvrbila sama, ten kamarád tu odlévá pramice a dělá různý jiný věci okolo lodí. Topcoat má, pro mě to bude zkušenost k nezaplacení, ten od koho mám loď je trošku puntičkář a hlavně kanoi mi velmi dobře posloužíla. Ctěl bych tím zlepšit svoje teoretické a praktické zkušenosti, proto řeším jak to dlouhodobě drží na gelcoatu a maličko se bojím míst opravovaných epoxidem. Topcoat je polyesterový, čímž má mít výhodu, možností další laminace při prodření a neměl by se loupat při poškrábání, přeci jenom se na jezu oděrku nevyhneš, čímž bude oprava i testována. Do topcoatu nepůjdu jen v případě nekvality spojení s podkladem, proto se ptám kde se dá.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host