
Jak při laminování p(r)oložit pruhy skelné tkaniny?
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- MARIS
- moderátor
- Příspěvky: 1090
- Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: zlínský kraj
- Kontaktovat uživatele:
To jsem nikdy nezkoušel,nevím.Ale ta barva (lak)bude vlastně separovat ty pryskyřice od sebe.takže se to nespojí.Pokud bys to chtěl použít jako zabarvení vrchní vrstvy,místo gelcoutu, tak by to asi nešlo.Lepší, si myslím,je zabarvit poslední vrstvu pryskyřice práškovou barvou nebo pak povrch natřít kvalitní PU barvou.
Ale o tom se tady už také psalo.
Ale o tom se tady už také psalo.

Je otázka co chápeme pod pojmem " spojí" Já pod tím pojmem mám to , že to od sebe neutrhneš a chová se to jako jeden celek. Nevím jestli tam dochází k difuzi jak na straně epoxi a PU neboi z druhé strany PU polyester -no to asi ne a bude tu dáno jen přilnavostí.
Ten fígl funguje i u laminování nerezi. Od epoxidu se utrhne, od polyesteru se utrhne, ele kdxž natřeš nerez PU lakem a na to dáš polyesterový laminát, dží to jako bejk. Já jsem tím předchozím rýpnutím myslel spíše na opravy ne na stavbu. Tam by to byl nesmysl , ale pokud by jsi práce pořeboval přerušit nebo by jsi nestíhal, tak už to smysl má.
Je pravda že jsme se drobek vzdálili od kladení vrstev. Klidně to vymažte. Také by se dalo napsat o laminování vodovzdorné foliované překližky
KONEC
Berty
Ten fígl funguje i u laminování nerezi. Od epoxidu se utrhne, od polyesteru se utrhne, ele kdxž natřeš nerez PU lakem a na to dáš polyesterový laminát, dží to jako bejk. Já jsem tím předchozím rýpnutím myslel spíše na opravy ne na stavbu. Tam by to byl nesmysl , ale pokud by jsi práce pořeboval přerušit nebo by jsi nestíhal, tak už to smysl má.
Je pravda že jsme se drobek vzdálili od kladení vrstev. Klidně to vymažte. Také by se dalo napsat o laminování vodovzdorné foliované překližky
KONEC
Berty
- Svobodak
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 756
- Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
- Reputace: 46
- Bydliště: olomoucko
- Kontaktovat uživatele:
Ahoj vsem,
dfogel mi poslal utlou knizticku s nazvem "Amaterska vyroba laminatovych kanoi a kajaku" (byla v tomto vlakne nekde vyse zminena).
Knizecka je k dispozici v sekci 'Ke stazeni', konkretne zde : http://jachting.info/modules.php?name=D ... it&lid=297
Takze nezbyva, nez poprat hodne stesti pri laminovani.
dfogel mi poslal utlou knizticku s nazvem "Amaterska vyroba laminatovych kanoi a kajaku" (byla v tomto vlakne nekde vyse zminena).
Knizecka je k dispozici v sekci 'Ke stazeni', konkretne zde : http://jachting.info/modules.php?name=D ... it&lid=297
Takze nezbyva, nez poprat hodne stesti pri laminovani.
- Jarda_x
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 136
- Registrován: pát čer 13, 2008 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Český Krumlov
david píše:bez překladu je to blbost. a tkaninu snadno nakřížíš tím, že ji prostě za jeden roh diagonálně popotáhneš. když laminuješ podél, žádné překlady, mimo přídě, na boku nemáš, outor je pod vodou a zrcadlo dokytuješ. jen to chce trochu praxe a nezadrhnout se. jak pryskyřice kopne předčasně, tak je zle.
Mám zkušenost jen se stavbou WS plováků. U nich tento způsob šikmého křížení fungoval bezvadně. Pás sklotkaniny se tím z původní š. 100 cm o něco zúžil a vyšlo to pěkně s minimálním bočním odstřehem. Praskyřici jsem nanášel a vytlačovat pružnou tvrdou stěrkou a po poslení vrstvě jsem opatrně povrch nahříval plamenem letlampy. Tím se sklo dokonale prosytilo. Šlo to i přes to,že jádro bylo z polystyrénu, s nahřátím se to nesmělo přehnat. Ale vyzkoušené to mám jen s epoxydovou praskyřicí.
- mikives
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 35
- Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Praha
Ahoj všem, dnes jsem dostal reakci na moji otázku u výrobce, jaký materiál použít na laminování a jakou pryskyřici atd. Dávám to sem v přesné citaci pro ty jako jsem já, kteří nemají zkušenosti a chtějí radu. Snad to někomu přijde vhod i když již tady bylo popsáno v příspěvcích velmi hodně. A ještě jedna informace. Společnost Havel dělá prezentace s ukázkami jak na laminování. Školení není zdarma, platí se, ale možná by to někomu mohlo pomoci.
" Předpokládám, že budete vyrábět loď z polyesterového laminátu. Nevím ale, zda máte formu na loď, nebo chcete postavit kostru z překližky a tu pak olaminovat. Ptáte se na laminát. Ten Vám navrhuji polyesterový. Tedy polyesterovoá pryskyřice H 834 s tužidlem havel perox 1 (tužení do 3 procent). Množstvím tužidla regulujete rychlost tvrdnutí. Polyesterovou pryskyřicí se prosycují skelné rohože. Základní doporučuji gramáž 450 g/m2, jemnější na povrch 300 g/m2. Na povrch lze použít i skelnou tkaninu - vytvoří hladší povrch.
Na tmelení lze použít náš tmel Havel filler G - se skelným vláknem na větší tmelení nebo Havel filler SP - jemný dokončovací.
Laminát lze vytvořit i z epoxidové pryskyřice za použití skelných tkanin. Tento laminát vyjde dráž, ale loď lehčí. Jedná se ale o laminátové lodě vyšší třídy a na začátek bych Vám tento laminát nedoporučoval, i když ...
Skelné rohože a pryskyřice je stejně použitelná jak pro laminování do forem, tak na kostru překližkovou. Tmely pak pro povrchové úpravy na laminátu na kostře.
Skelné rohože za použití polyesterové pryskyřice můžete klást po 2 vrstvách, při třetí vrstvě už dochází k silné izotermické reakci. Nepředpokládám ale, že byste kladl naráz více vrstev. Po zatvrdnutí je třeba předcházející vrstvu obrousit, aby se další vrstva spojila.
Good luck
" Předpokládám, že budete vyrábět loď z polyesterového laminátu. Nevím ale, zda máte formu na loď, nebo chcete postavit kostru z překližky a tu pak olaminovat. Ptáte se na laminát. Ten Vám navrhuji polyesterový. Tedy polyesterovoá pryskyřice H 834 s tužidlem havel perox 1 (tužení do 3 procent). Množstvím tužidla regulujete rychlost tvrdnutí. Polyesterovou pryskyřicí se prosycují skelné rohože. Základní doporučuji gramáž 450 g/m2, jemnější na povrch 300 g/m2. Na povrch lze použít i skelnou tkaninu - vytvoří hladší povrch.
Na tmelení lze použít náš tmel Havel filler G - se skelným vláknem na větší tmelení nebo Havel filler SP - jemný dokončovací.
Laminát lze vytvořit i z epoxidové pryskyřice za použití skelných tkanin. Tento laminát vyjde dráž, ale loď lehčí. Jedná se ale o laminátové lodě vyšší třídy a na začátek bych Vám tento laminát nedoporučoval, i když ...
Skelné rohože a pryskyřice je stejně použitelná jak pro laminování do forem, tak na kostru překližkovou. Tmely pak pro povrchové úpravy na laminátu na kostře.
Skelné rohože za použití polyesterové pryskyřice můžete klást po 2 vrstvách, při třetí vrstvě už dochází k silné izotermické reakci. Nepředpokládám ale, že byste kladl naráz více vrstev. Po zatvrdnutí je třeba předcházející vrstvu obrousit, aby se další vrstva spojila.
Good luck

- mikives
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 35
- Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Praha
Přispívám trochou do mlýna na téma, jak pokládat laminát, jakou má pevnost v tahu, ohýbání, smyku atd. Přidávám odkaz na stránky v PDF....kde se dá poměrně hodně vyčíst. Je to specifikum a pro lidi, kteří rádi i používají matematické vzorce. http://www.volny.cz/zkorinek/laminaty.pdf
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
mikives píše:Má někdo zkušenost s laminováním trupu tak, aniž by loď pokládal na bok ?
Proč chceš pokládat loď na bok

mikives píše:Přispívám trochou do mlýna na téma, jak pokládat laminát,f
Tak jestli chceš podle toho laminovat, tak to Tě potěš PánBůh.
Dost dobře nechápu, proč se ptáš "jak laminovat", nějaké firmy. Nebo tam jít dokonce na kurz.
Raději požádej někoho zkušenějšího aby Ti při laminování pomohl. Alespoň Tě vedl.
Sám to stejně laminovat nemůžeš. Kort když nemáš žádné zkušenosti. Nebudeš stíhat.
Jak tady David, Maris a ostatní i jinde píšou, je třeba dělat furt do mokrého. Jak to začne gelovatět, tak se to chem.reakcí rozpálí a jde to fofrem. Pak už s tím nic nenaděláš.
Než začneš, tak to chce důkladnou přípravu a perfektní organizaci práce.

Hodně úspěchu, alffa
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
[quote="mikives"] Má někdo zkušenost s laminováním trupu tak, aniž by loď pokládal na bok ? U mne je problém s místem, protože mám délku 6,5 a nástavbu počítáno od vodorysky nějakých 1,7 m. Napadlo mne loď vynést na trojnožce. Děkuji za případné zkušenosti a nápady. [/quote]
Pri laminovaní trupu bežnej velkosti nie je dôvod pokládat trup na bok. Laminačná živica by mala mať takú viskozitu aby nestekala zo zvislých plôch. Chceš laminovať do formy?
Pri laminovaní trupu bežnej velkosti nie je dôvod pokládat trup na bok. Laminačná živica by mala mať takú viskozitu aby nestekala zo zvislých plôch. Chceš laminovať do formy?
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Predpokladám že v tej nádrži by mala byť voda na pitie. Obávam sa že toto riešenie nebude dobré, nie som si úplne istý, ale myslím že na pitnú vodu to nie je. Pokial si dobre pametám, tak epoxilaminát ak sa po vytvrdení umyje kyselinou octovou /2-3% ?/ tak je vhodný na styk s potravinami, ale o pitnej vode som nič nikde nepočul.
- mikives
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 35
- Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Praha
Pri laminovaní trupu bežnej velkosti nie je dôvod pokládat trup na bok. Laminačná živica by mala mať takú viskozitu aby nestekala zo zvislých plôch. Chceš laminovať do formy?[/quote]
Denisi, napadlo mne to vzhledem k tomu, že mám loď usazenou na manipulačním vozíku. Tak hledám řešení pro snažší práci a dobré provedení, protože bych měl vždy dvě místa na spodní části trupu, kde tím jak je uložena by nebyly olaminátované a musel bych šoupnout lodí a pak dodělat ty chybějící pruhy a to jsem si říkal, že by asi nebylo úplně to pravé.
Denisi, napadlo mne to vzhledem k tomu, že mám loď usazenou na manipulačním vozíku. Tak hledám řešení pro snažší práci a dobré provedení, protože bych měl vždy dvě místa na spodní části trupu, kde tím jak je uložena by nebyly olaminátované a musel bych šoupnout lodí a pak dodělat ty chybějící pruhy a to jsem si říkal, že by asi nebylo úplně to pravé.
- mikives
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 35
- Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Praha
alffa píše:mikives píše:Má někdo zkušenost s laminováním trupu tak, aniž by loď pokládal na bok ?
Proč chceš pokládat loď na bokNerozumím. Vysvětli prosím.
mikives píše:Přispívám trochou do mlýna na téma, jak pokládat laminát,f
Tak jestli chceš podle toho laminovat, tak to Tě potěš PánBůh.
Dost dobře nechápu, proč se ptáš "jak laminovat", nějaké firmy. Nebo tam jít dokonce na kurz.
Alffo, myslíš, že to je mimo ? Proč myslíš, že by firma poradila špatně...to nemá logiku, ne ? Jinak opravdu nevím a čeká mne to jako premiéra, budu na to sám. Nemusím si přeci rozdělat kýbl pryskyřice a čumět jak mi tuhne. Pokud mi dáš nějakou radu jak to mám dělat, budu velmi rád. Díky
- ondra
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 392
- Registrován: stř zář 12, 2007 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: soutok Labe s Vltavou
Denis píše:Predpokladám že v tej nádrži by mala byť voda na pitie. Obávam sa že toto riešenie nebude dobré, nie som si úplne istý, ale myslím že na pitnú vodu to nie je. Pokial si dobre pametám, tak epoxilaminát ak sa po vytvrdení umyje kyselinou octovou /2-3% ?/ tak je vhodný na styk s potravinami, ale o pitnej vode som nič nikde nepočul.
Tak to by mně zajímalo, jak je to s pitnou vodou. Ale u nás se dělalo víno v obrovských laminátových kádích. Teda než přišla EU s nerezem.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
z tvejch dotazů se mi jeví, žes` nikdá nic nelaminoval. Proto ti dám radu, a to daleko lepší než prodejce Havel:
1)především si sežeň někoho, kdo víckrát velkou plochu dělal a ví vocogou. Modelář od letadýlek ti nepomůže.
2)lodí netřeba otáčet, i zcela svislá plocha se dá olaminovat, jde to i zespodu
3)ideál je dělat z podélných pruhů celou délku a všechny vrstvy najednou, od zrcadla k přídi, překládat na outorech a kýlu. Vyjde nejrovnější povch. Jen musíš splnit bod 1) – je to náročnější na rychlost a koordinaci.
4)laminovat se dá současně kolik vrstev chceš, ne jen dvě, jak píše Havel ( to je volovina ). Předpokládá to ale patřičně namíchanou pryskyřici pro jednotlivé vrstvy a taky příslušný počet lidí. Tím jseš zas u 1)
5)6,5m zvládnou 3 zkušení nebo 5 méně zkušených tak nejdýl do dvou hodin. Lichý počet proto, že jeden míchá, stříhá, podává tkaninu, pryskyřici a pívo, a vůbec se pořád snaží mít čisté ruce.
6)opatři si válečky na nanášení pryskyřice a válečky na prosycení tkaniny a vytlačení přebytečné prskyřice. Pokud možno s dlouhou a krátkou rukojetí, aby ses pupkem nelepil na boky lodě. Taky neškodí pár větších kulatejch štětců a stěrek. Polokoplou pryskyřici z válečků a štětek umyješ v pohodě acetonem.
7)taky si opatři rukavice, já, radši než gumové, mám kožené pracovní. V gumě se potí ruce a leze skr styrén. Kožený jdou taky rychle sundat a nandat, když potřebuješ suchou a čistou ruku.
předem si nastříhej střiž a tkaninu na příslušné tvary a délky, nezapomeň na přeložení( překrytí ) a zesílení na předním klounovci ( až budeš drbat do břehu, tak to oceníš ) Nezapomeň z tkaniny odstříhat okrajové smyčky a vyndej tak 4 – 6 krajních pramenů. Odstřihávat nemusíš jen to, co vyjde na boku přes ochoz. To zařízni nožem až v polotvrdém stavu podle hrany ochozu. Pokud budeš následně laminovat i ochozy, vynech na boku pod ochozem pruh střiže široký cca 8 cm. Až přelaminuješ ochoz do boku, nebude tam schod a tím míň kytování.
9)tkanina i loď musí být absolutně suchá a taky malá relativní vlhkost vzduchu. Za deště nedělej ani v garáži, budeš muset stejně větrat styrenovej smrad.
10)pryskyřici měj před použitím v chladnu. Pokud je teplá, je rychlá a to obvykle víc než její zpracovatel.
11)jako poslední vrstvu dej každopádně tkaninu 150 – max 300 g/m2 a
12)míchej vždycky do čistého, nebo aspoň dobře vytřeného kyblíku, bez zbytků minulé, už startující pryskyřice.
13) sám se z toho posereš
1)především si sežeň někoho, kdo víckrát velkou plochu dělal a ví vocogou. Modelář od letadýlek ti nepomůže.
2)lodí netřeba otáčet, i zcela svislá plocha se dá olaminovat, jde to i zespodu
3)ideál je dělat z podélných pruhů celou délku a všechny vrstvy najednou, od zrcadla k přídi, překládat na outorech a kýlu. Vyjde nejrovnější povch. Jen musíš splnit bod 1) – je to náročnější na rychlost a koordinaci.
4)laminovat se dá současně kolik vrstev chceš, ne jen dvě, jak píše Havel ( to je volovina ). Předpokládá to ale patřičně namíchanou pryskyřici pro jednotlivé vrstvy a taky příslušný počet lidí. Tím jseš zas u 1)
5)6,5m zvládnou 3 zkušení nebo 5 méně zkušených tak nejdýl do dvou hodin. Lichý počet proto, že jeden míchá, stříhá, podává tkaninu, pryskyřici a pívo, a vůbec se pořád snaží mít čisté ruce.
6)opatři si válečky na nanášení pryskyřice a válečky na prosycení tkaniny a vytlačení přebytečné prskyřice. Pokud možno s dlouhou a krátkou rukojetí, aby ses pupkem nelepil na boky lodě. Taky neškodí pár větších kulatejch štětců a stěrek. Polokoplou pryskyřici z válečků a štětek umyješ v pohodě acetonem.
7)taky si opatři rukavice, já, radši než gumové, mám kožené pracovní. V gumě se potí ruce a leze skr styrén. Kožený jdou taky rychle sundat a nandat, když potřebuješ suchou a čistou ruku.

9)tkanina i loď musí být absolutně suchá a taky malá relativní vlhkost vzduchu. Za deště nedělej ani v garáži, budeš muset stejně větrat styrenovej smrad.
10)pryskyřici měj před použitím v chladnu. Pokud je teplá, je rychlá a to obvykle víc než její zpracovatel.
11)jako poslední vrstvu dej každopádně tkaninu 150 – max 300 g/m2 a
12)míchej vždycky do čistého, nebo aspoň dobře vytřeného kyblíku, bez zbytků minulé, už startující pryskyřice.
13) sám se z toho posereš

- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
mikives píše:Alffo, myslíš, že to je mimo ? Proč myslíš, že by firma poradila špatně...to nemá logiku, ne ?
Ano myslím. Firma laminuje krapet jinak, než to budeš dělat Ty, v domácích podmínkách.

mikives píše:Jinak opravdu nevím a čeká mne to jako premiéra, budu na to sám. Nemusím si přeci rozdělat kýbl pryskyřice a čumět jak mi tuhne. Pokud mi dáš nějakou radu jak to mám dělat, budu velmi rád. Díky
Právě proto, že nemůžeš rozdělat celý kyblík najednou, tak to nemůžeš dělat sám.
Někde jsem to tady dopodrobna popisoval. Zkus to najít. Ale moc se to neliší od toho, co zde píší ostatní.
Tak jen rozeberu pokud možno stručně tu organizaci práce. Ta je na laminování skoro nedůležitější.
Udělej si podrobný laminovací plán. Nestyď se, hodit si to na papír.
Prostě co budeš dělat nejdříve a co potom a tak dále.
Při tom Tě napadne spousta věcí.
Kup hodně piva a sežeň kamarády. Nedělej to sám. Musíš dělat do mokrého. To znamená z jedné vody na čisto. V jednom, to prostě nestíháš.
Rozděl všem jejich úkoly. Musí jim být vše jasno. Jakmile to vypukne, není čas na nějakou improvizaci.
Vše musí být připraveno. Tkanina nastříhaná na míru. Seřadit tak, jak se bude klást při laminování.
Jedna parta musí být takzvaně „suchá“. Ta se v ničem nepatlá. Jen nosí a pokládá připravenou tkaninu. (semo tamo něco přistřihne, kdyby bylo třeba)
Další parta „mokrá“ přímo prosycuje položenou tkaninu. (válečky, tvrdší štětce, stěrky).
Další parta, velmi důležitá, je „občerstvovací“. Suchá parta je samé sklo, mokrá, samá pryskyřice. Vaše životy má na starosti ta občerstvovací parta. Zapatlanej, si ani chleba nenamažeš. Dokonce si ani nezakouříš. Budeš rád když Ti dá občas někdo šluka a otevře pivo. Na nějakou svačinku, nebo cigár-pauzu, klidně zapomeň. Není čas. Abych nezapoměl.
K mokré partě ještě patří „míchač“ pryskyřice. Nám se osvědčilo míchat do kelímku na pivo.
Nejlépe ty papírové, voskované. Umělohmotné taky budou stačit. Nezapomeň míchat, jak Ti radil David. Nejprve tužidla raději méně. Poslední vrstvu klidně více, než je v návodu.
Aceton na mytí. Hodně.
Ať se dílo daří, alffa
Koukám, že než jsem to sesmolil, tak David byl rychlejší. Všimni si, jak důrazně Tě varuje.
[align=center]NEDĚLEJ TO SÁM

- mikives
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 35
- Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Praha
13) sám se z toho posereš
[/quote]
Hmmm, že by mě to potěšilo, tak to fakt ne, ale dík za celkem dobře napsaný info o tom, co mne čeká
Nezbývá mi nic jiného, než prolomit standardní proces o více lidech, protože v mém okolí nemám ani jednoho šikulu co to kdy někdy dělal
tak holt se připravím a objednám si budku TOY TOY abych to neměl daleko, ale i tak dík

Hmmm, že by mě to potěšilo, tak to fakt ne, ale dík za celkem dobře napsaný info o tom, co mne čeká


- mikives
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 35
- Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
- Reputace: 3
- Bydliště: Praha
Všimni si, jak důrazně Tě varuje.
[align=center]NEDĚLEJ TO SÁM
[/align][/quote]
Vidím a všímám si, tak do toho zapojím zbytek své rodiny. Tvůj plán na to jak s epřipravit, nastříhat tkaninu, někoho na podávání atd, má logiku a souhlasím. Myslel jsem, že to budu dělat tento víkend, ale dám tomu čas a připravím se na to. Promyslím a pak se do toho pustím, když to dopadne dobře, budu hrdě hlást vítězství, jinak budu mlčet ...radši
Díky
[align=center]NEDĚLEJ TO SÁM

Vidím a všímám si, tak do toho zapojím zbytek své rodiny. Tvůj plán na to jak s epřipravit, nastříhat tkaninu, někoho na podávání atd, má logiku a souhlasím. Myslel jsem, že to budu dělat tento víkend, ale dám tomu čas a připravím se na to. Promyslím a pak se do toho pustím, když to dopadne dobře, budu hrdě hlást vítězství, jinak budu mlčet ...radši

-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
no i když jsi zřejmě zarytej solitér, sežeň si aspoň někoho na míchání a podávání. jinak než namícháš, tak ti kopne cos právě upatlal a to je konečník. koplý postavený chlupy a bubliny. to už se dá jen nechat vyzrát, ořezat a pak teprv pokračovat. kvalita a estetika v čudu.
Musíš jet rychle, furt a bez přestávek. jinak si přiděláš spoustu práce s úpravou nedokonalýho povrchu
stejně naposled varování: na jednoho to je velká plocha i na jednu vrstvu!!!
P.S. když jsi z Prahy, zkus někoho v Tatranu v Podolí. třeba je uhraneš za pár piv. Vlasta Frýdl, Petr Mrkvička. a ne že sem tě naved
Musíš jet rychle, furt a bez přestávek. jinak si přiděláš spoustu práce s úpravou nedokonalýho povrchu
stejně naposled varování: na jednoho to je velká plocha i na jednu vrstvu!!!
P.S. když jsi z Prahy, zkus někoho v Tatranu v Podolí. třeba je uhraneš za pár piv. Vlasta Frýdl, Petr Mrkvička. a ne že sem tě naved

- panak-ml
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 320
- Registrován: sob led 02, 2010 1:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Srbsko
- Kontaktovat uživatele:
Na podzim jsem olaminovával trup jednou vrstvou 320, (já stříhal a míchal, a fotil). Laminovali dva kamarádi, co mají zkušenost z laminování kánoí. A byl to fofr. Více na rajčeti. Ten na žebříku laminoval taky poprvé. Sám bych to nedělal ani náhodou. A to bylo použito pomalé tužidlo, a bylo dost chladno. 

- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
[color=blue]Denisi, napadlo mne to vzhledem k tomu, že mám loď usazenou na manipulačním vozíku. Tak hledám řešení pro snažší práci a dobré provedení, protože bych měl vždy dvě místa na spodní části trupu, kde tím jak je uložena by nebyly olaminátované a musel bych šoupnout lodí a pak dodělat ty chybějící pruhy a to jsem si říkal, že by asi nebylo úplně to pravé.[/color]
S tohoto čo píšeš to chápem tak, že máš existujúcu loď, ktorú chceš nanovo olaminovať. Ano?
Ak áno, tak v tom prípade by som ju podložil tak, aby boli boky volné a aj kúsok dna od outdoru. Olaminoval by som obidva boky s preložením tkaniny cez hranu outdoru, nechal zatvrdnúť a potom by som loď lahol na bok a nalaminoval dno, po hranu outdoru.
Ak robíš novú loď, tak bežné je že je uložená dnom hore. Takto by som ju otočil aj keď to je už hotová loď a nemá kajutu.
V každom prípade by som použil epoxi živicu.
Vzhladom k tomu že som laminoval 4,4 metrovú loď sám, tak nejaké skúsenosti mám. Všetko čo napísali Alffa a David je pravda. Niekolko krát si prečítaj ich príspevok. Nielen že sa nedá vtedy jesť, blbo sa pije, ale problém je aj vymočiť sa. Úplne bez srandy, ak nechceš mať živicu na vtákovi, tak maj pripravené chirurgické rukavice /nielen jedni/ zvlášť na tento účel.
Ak chceš robiť sám a nemáš inej možnosti, tak odporúčam následovné.
1. Spočítaj si kolko gramov sklenej textílie použiješ, vrátane presahov. Na 1 kg skla potrebuješ asi 1,8 kg živice. Toto množstvo živice si nadávkuj po 0,5 kg do sklených flašiek od zavarenín, alebo kávy, alebo do plastových kýblikov odolných epoxidu. Tužidlo v predpísanom pomere si nadávkuj do menších flaštičiek v takom počte, kolko máš dávok epoxidu. Akékolvek navažovanie počas práce je nemožné. Na miešanie je dobré mať vŕtačku s miešadlom, ale toto miešadlo si musíš vyrobiť, to z obchodu je príliš velké. Stačí jednoduchý ohyb z 3 - 5 mm drôtu, ja som použil drôt na záves sádrokartonu. Dopredu si ho vyskúšaj či sa zmestí do flaše a či nehádže, malo by byť vycentrované, aspoň trochu.
2. Plán ako klásť sklotextil som si nakreslil fixkou priamo na trup lode. Tkaninu som si dopredu nastrihal, ale potom som ju znovu namotal na papierovú špulku. Lepšie sa to rozmotáva. Problém samozrejme je mať viacero tých špuliek. Ak ich nemáš, tak klasicky poprekladať , ale na celú šírku. Každý kus si popíš fixkou kam patrí.
3. Použi živicu od Havla LH 145 , na rozdiel od drahšej LH 160 nesteká zo zvislých plôch. Tužidlo H 146 má dobu spracovatelnosti namiešanej zmesi 50-60 min, čo by ti mohlo stačiť.
4. Na nanášanie živice použi maliarsky válec ktorý je určený na epoxidové,polyuretanové farby. Ak tam nie je nič napísané, neostáva ti iné ako vyskúšať jeho odolnosť praktickou skúškou. Zamiešaný epoxid som nalieval do nádobky, ktorú som si vyrobil z 3 litrovej plastovej bandasky na destilovanú vodu a to tak, že som odrezal jeden bok , nie vrch. Detail, je dobré ak ta bandaska má rukoveť, potom sa lahko prenáša. Podmienka je aby sa do nej zmestil ten válec..
5. Ideálne je nalaminovať pred tým aspoň niečo, zistíš ako sa ten material správa. Vytvárajú sa napr. vzduchové bubliny, sú miesta kam sa epoxidu moc nechce a podobne.
6. Nedá sa laminovať cez hranu, alebo do ostrého kúta. To treba zaobliť do oblúka s polomerom cca 15-20 mm.
5. Živicu je lepšie mať uloženú na chladom mieste, minimálne v tieni. V žiadnom prípade nie na slnku.
6, Treba mať pripravených viacero rukavíc, ja som používal pevné gumené, dá sa nimi nasýtená tkanina posunúť, poodtlačiť.
7. Treba mať digitálnu kuch. váhu na presné naváženie /presnosť 1 g /. Dobrý je kovový válček na premašírovanie miest kde sú bubliny, na vytlačenie vzduchu. Ostré nožnice. Olamovací nožík s novou ostrou čepelou na orezanie tuhnúceho laminátu.
Viac ma nenapadá. A predsa ešte niečo, začni robiť skoro ráno pokial je chladno, Ak náhodou potom cez deň bude svietiť slnko, je dobré vytiahnuť loď na svetlo nech sa prehreje a lepšie sa tak vytvrdí. Samozrejme musíš dbať na to, aby bola teplota vhodná na laminovanie, teda aspoň 20 stupňov. Ak sú teploty nižšie, tak je to vážny problém. A pozor na vlhkosť. Všetko musí byť suché, ani tkaninu nesmieš mať predtým uloženú vonku v garáži.
S tohoto čo píšeš to chápem tak, že máš existujúcu loď, ktorú chceš nanovo olaminovať. Ano?
Ak áno, tak v tom prípade by som ju podložil tak, aby boli boky volné a aj kúsok dna od outdoru. Olaminoval by som obidva boky s preložením tkaniny cez hranu outdoru, nechal zatvrdnúť a potom by som loď lahol na bok a nalaminoval dno, po hranu outdoru.
Ak robíš novú loď, tak bežné je že je uložená dnom hore. Takto by som ju otočil aj keď to je už hotová loď a nemá kajutu.
V každom prípade by som použil epoxi živicu.
Vzhladom k tomu že som laminoval 4,4 metrovú loď sám, tak nejaké skúsenosti mám. Všetko čo napísali Alffa a David je pravda. Niekolko krát si prečítaj ich príspevok. Nielen že sa nedá vtedy jesť, blbo sa pije, ale problém je aj vymočiť sa. Úplne bez srandy, ak nechceš mať živicu na vtákovi, tak maj pripravené chirurgické rukavice /nielen jedni/ zvlášť na tento účel.
Ak chceš robiť sám a nemáš inej možnosti, tak odporúčam následovné.
1. Spočítaj si kolko gramov sklenej textílie použiješ, vrátane presahov. Na 1 kg skla potrebuješ asi 1,8 kg živice. Toto množstvo živice si nadávkuj po 0,5 kg do sklených flašiek od zavarenín, alebo kávy, alebo do plastových kýblikov odolných epoxidu. Tužidlo v predpísanom pomere si nadávkuj do menších flaštičiek v takom počte, kolko máš dávok epoxidu. Akékolvek navažovanie počas práce je nemožné. Na miešanie je dobré mať vŕtačku s miešadlom, ale toto miešadlo si musíš vyrobiť, to z obchodu je príliš velké. Stačí jednoduchý ohyb z 3 - 5 mm drôtu, ja som použil drôt na záves sádrokartonu. Dopredu si ho vyskúšaj či sa zmestí do flaše a či nehádže, malo by byť vycentrované, aspoň trochu.
2. Plán ako klásť sklotextil som si nakreslil fixkou priamo na trup lode. Tkaninu som si dopredu nastrihal, ale potom som ju znovu namotal na papierovú špulku. Lepšie sa to rozmotáva. Problém samozrejme je mať viacero tých špuliek. Ak ich nemáš, tak klasicky poprekladať , ale na celú šírku. Každý kus si popíš fixkou kam patrí.
3. Použi živicu od Havla LH 145 , na rozdiel od drahšej LH 160 nesteká zo zvislých plôch. Tužidlo H 146 má dobu spracovatelnosti namiešanej zmesi 50-60 min, čo by ti mohlo stačiť.
4. Na nanášanie živice použi maliarsky válec ktorý je určený na epoxidové,polyuretanové farby. Ak tam nie je nič napísané, neostáva ti iné ako vyskúšať jeho odolnosť praktickou skúškou. Zamiešaný epoxid som nalieval do nádobky, ktorú som si vyrobil z 3 litrovej plastovej bandasky na destilovanú vodu a to tak, že som odrezal jeden bok , nie vrch. Detail, je dobré ak ta bandaska má rukoveť, potom sa lahko prenáša. Podmienka je aby sa do nej zmestil ten válec..
5. Ideálne je nalaminovať pred tým aspoň niečo, zistíš ako sa ten material správa. Vytvárajú sa napr. vzduchové bubliny, sú miesta kam sa epoxidu moc nechce a podobne.
6. Nedá sa laminovať cez hranu, alebo do ostrého kúta. To treba zaobliť do oblúka s polomerom cca 15-20 mm.
5. Živicu je lepšie mať uloženú na chladom mieste, minimálne v tieni. V žiadnom prípade nie na slnku.
6, Treba mať pripravených viacero rukavíc, ja som používal pevné gumené, dá sa nimi nasýtená tkanina posunúť, poodtlačiť.
7. Treba mať digitálnu kuch. váhu na presné naváženie /presnosť 1 g /. Dobrý je kovový válček na premašírovanie miest kde sú bubliny, na vytlačenie vzduchu. Ostré nožnice. Olamovací nožík s novou ostrou čepelou na orezanie tuhnúceho laminátu.
Viac ma nenapadá. A predsa ešte niečo, začni robiť skoro ráno pokial je chladno, Ak náhodou potom cez deň bude svietiť slnko, je dobré vytiahnuť loď na svetlo nech sa prehreje a lepšie sa tak vytvrdí. Samozrejme musíš dbať na to, aby bola teplota vhodná na laminovanie, teda aspoň 20 stupňov. Ak sú teploty nižšie, tak je to vážny problém. A pozor na vlhkosť. Všetko musí byť suché, ani tkaninu nesmieš mať predtým uloženú vonku v garáži.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti