Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

asasek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: sob říj 22, 2016 10:54 pm
Reputace: 5

Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod asasek » stř říj 26, 2016 11:46 pm

Zdravím,

chystám se postavit kačenu, díky moc všem za tipy a nasměrování.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hodně jsem tu pročetl, leccos jsem promyslel - ale poprosil bych o radu s oplachtěním:

Jaká je optimální/maximální plocha plachet pro takovouhle kocábku?
Na pdracer.com píšou, že obvyklé je 5-8 m2 (přesněji 50-80 sqft). S ohledem na to, že u nás většinou moc nefouká, mě to svádí k maximalizaci oplachtění - aby to drandilo i v mírném větříku. Můžu i přes těch 8m - a pokud ano, o kolik?
Plachty budou low cost ze zakrývacích polytarpových plachet (pokusím se vybrat nějaké s vyšší gramáží).
Mám v plánu dost zvýšit boky, aby loď unesla 4-člennou rodinu - bude tedy jezdit s velkou zátěží, ale určitě budu dost často jezdit i sám.

Chci, aby loď dobře stoupala proti větru, takže mám v plánu trojúhelníkové plachty.
Plánuju hlavní plachtu latinku (lateen) + kosatku; latinka je mi sympatická tím, že jí stačí nízký stěžeň => jednodušší konstrukce.
Stěžeň na latinu je nízký - mělo by stačit 2,5m, takže nejsou nutné stěhy a vanty.
Můžu kosatku pověsit jen tak na lano mezi stěžeň a čelen, nebo už bude nutné z toho lana udělat regulérní stěh a přidat dva vanty/lana k bokům (zapření stěžně třemi lany)?

A třetí důležitá otázka: kam s ním? Totiž se stěžněm :)
Většinou ho na kačeně dávají hodně dopředu, ale tak nějak mi přijde, že když budu mít velké plachty a malou posádku, bude se mi příď hodně zapichovat/překlápět "pod vodu".
Na druhou stranu se mi stěžeň na špičce hodí, aby bylo v lodi co nejvíc místa pro posádku.
Bohužel skvělý Pepův návod na "spočítání plachetnice" zatím nebyl o podélné vyvažování lodi doplněn, takže nemám žádné vodítko (mimochodem, opět tam chybí obrázky - ale je to popsané výborně, tak věřím, že jsem snad vše pochopil správně).
Takže: jak velký vliv má umístění stěžně ke špičce / ke středu lodi? Co a jak moc tím zprním?
Pro ilustraci náčrtek zde:
https://www.dropbox.com/sh/wvlnigxs6bke ... 5fRZa?dl=0

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dotaz na závěr: Nějaký tip na překližku v okolí Domažlic / Klatov / Plzně ?
Vím že můžu objednat z drevonalode.cz, ale u první stavby víc hrozí, že člověk materiál zkazí - radši bych to zkusil s něčím low cost.
Tím spíš, že si budu vymýšlet a nepojedu podle osvědčených plánů (nenašel jsem plány, které by mi vyhovovaly).

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ještě shrnu, do čeho se vlastně pouštím.
Kontrukce má jasné priority:
* Mobilita: Lehoučká a malá - aby se dala vozit na střeše auta. Jednoduché a rychlé "takelážování".
* Maxi nosnost - aby unesla 4-člennou rodinu.
* Dobrá stoupavost proti větru.
* Zachovat jednoduchou a rychlou stavbu.

Jak toho asi dosáhnu:
* Zachovám půdorys 2,5 x 1,6m => nebude se na střeše tolik houpat.
* Aby byla loď lehká a bylo v ní dost místa, volím dutiny (proti potopení) na přídi a zádi (přičemž na zádi bude minimální - v podstatě jen zesílení kvůli kormidlu).
* Aby se zvýšila nosnost, zvednu hodně boky (detaily teprve propočítám, bude potřeba domyslet zvedání dna k přídi při hlubším ponoru).
* Trojúhelníkové oplachtění: latina + kosatka.

Jestli má někdo stejné preference, můžeme vymýšlet společně.
Každopádně sem budu dávat foto a zkušenosti ze stavby, třeba se to někomu šikne :)
david
moderátor
Příspěvky: 4978
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 100
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod david » čtv říj 27, 2016 12:01 am

stěžeň musí být tak, aby těžiště plachet bylo lehce před težistě m laterálu. Jináč to bude na dvě věci.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2044
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 23
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod Viky_CZ » čtv říj 27, 2016 1:28 am

Ja kupuju obalovou překližku 6mm a 9mm. Da se poridit pomerne lacino (300,- a 500,- za desku). Pohledove to není nic moc, ale ve vode to drzi moc pekne. Uz z toho mam 2 cluny.
Uživatelský avatar
olin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 327
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 29

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod olin » čtv říj 27, 2016 6:12 am

Myslím, že nejlepší by bylo se držet plánů a nic nezvětšovat a nepředělávat. Je to léty osvědčená konstrukce, která má i tak velikou nosnost. Plachtu bych jako začátečník též nezvětšoval. Nejprve bych se naučil plachtit s tou, co je v plánech a o změně bych uvažoval až časem.
S překližkou je to jak píše Viky. V nejbližším kšeftě s řezivem kup voděodolnou obalovou. Pokud tě to chytne, tak stejně na přezrok začneš přemýšlet o jiným plavidle a pokud ne, tak tě to alespoňnebude tolik stát.
Taky jsem myslel, že lodička, co jsem stavěl na jaře, bude první a zároveň poslední a už mám doma plány na jinou. Co vlastně chceš, nezjistíš dřív, než po nějaký době na vodě. Proto ani nemá smysl se odchylovat od originál plánů.
asasek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: sob říj 22, 2016 10:54 pm
Reputace: 5

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod asasek » čtv říj 27, 2016 8:16 am

david píše:stěžeň musí být tak, aby těžiště plachet bylo lehce před težistě m laterálu. Jináč to bude na dvě věci.


Vím, přečetl jsem. Nicméně s těžištěm laterálu se dá hýbat (umístění kýlu, poměr velikosti kýlu a kormidla) => umístění stěžně se dá naplánovat víc k přídi nebo ke středu. Můj dotaz tedy je, zda je (při správném vyvážení laterálu) významný rozdíl mezi stěžněm na přídi a víc ke středu - přijde mi, že čím víc k přídi, tím víc příď se potápí - ale nedokážu odhadnout, jak velký to má efekt a jak moc to vadí.
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1231
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Velký Osek

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod packa » čtv říj 27, 2016 9:36 am

asasek píše:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dotaz na závěr: Nějaký tip na překližku v okolí Domažlic / Klatov / Plzně ?
Vím že můžu objednat z drevonalode.cz, ale u první stavby víc hrozí, že člověk materiál zkazí - radši bych to zkusil s něčím low cost.
Tím spíš, že si budu vymýšlet a nepojedu podle osvědčených plánů (nenašel jsem plány, které by mi vyhovovaly).

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

nejednodušší je oslovit nejbližšího truhlaře(s kafem) a prekližku si k nemu nechat objednat a dovezt s jeho materialem-pokud nejsi vybavenej tak ho stejne budeš potrebovat-neco uříznout nebo prihoblovat
Uživatelský avatar
bedrich
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 399
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Hradec Králové

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod bedrich » čtv říj 27, 2016 9:48 am

Jak píše david, jde o vzájemný poměr těžišť podponorové části a oplachtění. Má to zasadní vliv na plavební vlastnosti lodi, návětrnost, závětrnost, vyvážení na kormidle, nejen tebou požadovaní stoupavost. Špatným umístěním může dojít lehce ktomu, že lo'dka bude neovladatelná. Pro představu- zkus se svézt na windsurfingu, kde je pata stěžně umístěná v kolejničce a jde posouvat vpřed a vzad. Rozdíl několika centimetrů je docela zásadní. A to je přirovnání pouze velmi nahrubo, jelikož na prkně se dá stěže'n ještě výrazně předklápet a zaklánět.
Dovoluji si jen odhadnout, že tebou nakreslená varianta první nemůže stoupat vůbec.
Takže za mne: drž se plánů, nebo aspoň výpočtů. :rtfm: :)
asasek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: sob říj 22, 2016 10:54 pm
Reputace: 5

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod asasek » čtv říj 27, 2016 10:23 am

bedrich píše:Jak píše david, jde o vzájemný poměr těžišť podponorové části a oplachtění. Má to zasadní vliv na plavební vlastnosti lodi, návětrnost, závětrnost, vyvážení na kormidle, nejen tebou požadovaní stoupavost. Špatným umístěním může dojít lehce ktomu, že lo'dka bude neovladatelná.


To je mi jasné - přečetl jsem (a snad i správně pochopil) vlákno, kde to Pepa vysvětluje.
Samozřejmě mám v plánu vyváženost plachet a laterálu důkladně spočítat. Matika byla vždycky moje oblíbená disciplína, takže ta část u rýsovacího prkna mě nejspíš bude bavit mnohem víc než potom ty hodiny v dílně :)

bedrich píše:Dovoluji si jen odhadnout, že tebou nakreslená varianta první nemůže stoupat vůbec.


Protože nebudou vycházet výpočty - tzn. nebude existovat možnost, jak vyvážit laterál a plachty?
Nebo z nějakého jiného důvodu?

Přímo na pdracer.com je popsána varianta ala "čínská džunka" s kýlem úplně na přídi ("and it works").
To je mi taky sympatické, můžu mít ploutev a skříňka by nezavázela.
Zatím jsem to proto odhadoval tak, že když kosatkou posunu těžiště plachet dopředu, půjde to vyvážit posunutím kýlu taktéž k přídi a bude to win-win.

PS:
Původně se mi nezdálo umístění stěžně na přídi: "od oka" jsem měl pocit, že páka plachta-stěžeň bude tlačit příď pod vodu víc, než kdyby byl stěžeň uprostřed. Jenže jak teď koukám na obrázky, tak stěžeň na přídi mají všechny malé plachetnice - takže tenhle můj pocit byl zjevně úplně mimo, honil jsem duchy :)
Uživatelský avatar
adamZbrna
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: čtv srp 14, 2014 2:00 am
Reputace: 0

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod adamZbrna » čtv říj 27, 2016 3:08 pm

david píše:stěžeň musí být tak, aby těžiště plachet bylo lehce před težistě m laterálu. Jináč to bude na dvě věci.

Dovolte mi otázku: Proč by mělo být těžiště plachet před těžištěm laterálu a ne za?
Měl jsem za to že plachetnice, ať velká, nebo malá by měla být návětrná, aby byla bezpečná.
Stavím malou loď tak mě to opravdu zajímá.
Díky
Uživatelský avatar
Andrejjeep
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 276
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod Andrejjeep » ned říj 30, 2016 9:50 pm

No nie celkom. Zaujímal som sa a počítal ťažiska keď experimentoval z plánmi od Maderskie Setka.

Plachetnica nikdy nepláva vo zvislej polohe, vtedy je obtekanie trupu vodou rovnaké. Ak sa nakloní tak na jednej strane je obtekanie iné ako na druhej. Keby si mal ťažisko plachiet za ťažiskom laterálu tak tú loď neudržíš v priamom kurze, nakoľku po nakloní by sa ten moment ešte zvýšil. Sily na kormidle by boli veľké a boli by problémy.
Takže ťažisko plachiet je pred ťažiskom laterálu a po naklonení vieš vyvážiť loď plachtami tak že je len málinko náveterná.

Ja to skúšal keď sa učil jazdiť na starej okruhovke tento rok.

A.
asasek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: sob říj 22, 2016 10:54 pm
Reputace: 5

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod asasek » pon říj 31, 2016 9:45 am

Tak jsem přes víkend kreslil a počítal, zavrhl kosatku a zamiloval se do klasické latiny s jedním (horním) ráhnem.

Předběžný výsledek je na obrázku (ještě potřebuje doladit vyvážení laterálu a plachet - na prvním náčrtku mi to fungovalo, pak jsem to nakreslil v CADu pořádně včetně započtení tloušťky materiálu a jsem o 20cm jinde - ale to se doladí).

Obrázek

Stěžen, ráhno a čelen plánuji z hliníkových tyčí - může mi prosím někdo od oka říct, jestli mnou vytipované průměry jsou OK nebo nad/poddimenzované?
* Plocha plachty: 8 m2.
* Stěžen: 80x3mm, ukotvená část 40cm, celková délka 4m.
* Ráhno: 40x2,5mm, nad stěžněm 2m, celková délka 5,3m.
* Čelen: 35x2,5mm, ukotvená část 65cm + 150cm před příď.
* Je nutné stěžeň ukotvit lany, nebo bude stačit těch 40cm ukotvení?

Ve skutečnosti je to trochu složitější, ale to je doufám zanedbatelné.
Čelen a ráhno budou dvojdílné, z důvodu přepravy a rychlé de/montáže; trubky jsem vybral tak, aby byly dostupné rozměry, které lze do sebe zasunout:
* Ráhno - horní díl 4m x 40x2,5mm, dolní díl cca 2,5m x 35x2,5mm.
* Čelen - pevně ukotvená část na lodi 65cm x 40x2,5mm, nasazovací část 215cm x 35x2,5mm (tedy spoj 65cm + 150cm před přídí).

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jak dimenzovat kormidlo a kýl?

Co jsem se dočetl, tak:
* Kýl by měl být 4-7% z plochy plachet (teď mám 5,1%). Čím větší, tím lepší stoupání proti větru.
* Kormidlo by mělo být 2-4% z plochy plachet, cca 50% kýlu. Čím větší, tím lepší manévrovatelnost v menších rychlostech.

V čem si nejsem jist:
* Podle čeho volit tloušťku kormidla a kýlu? Obojí bude z překližky. Někde jsem narazil na 12% z šířky, ale to by mi u kýlu 45x90cm dělalo přes 5 cm - tak to asi ne...
* Co ovlivňuje poměr plochy kormidla a kýlu - jak moc se můžu odchýlit od těch 50% (a na kterou stranu)?
* Kdybych zmenšil kýl z 5% na 4%, jak velký to bude mít v praxi dopad?
asasek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: sob říj 22, 2016 10:54 pm
Reputace: 5

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod asasek » pon říj 31, 2016 9:46 am

Dodatek: Designová rozhodnutí - kdyby někoho zajímalo, proč jsem se rozhodl pro latinu:
* Ráhno je navrženo tak, aby šlo přehodit na druhou stranu stěžně - jako u lodi "HEBE", viz https://www.youtube.com/watch?v=0Ke7DfgnB1U.
* Na rozdíl od HEBE nechci volnou část plachty (bez ráhna) - mám pocit, že by v místě ohybu látka moc trpěla a prodřela se.
* Při plavbě s větrem v zádech se dá ráhno cca vodorovně, aby byla plachta vyvážená do obou boků.
* Dá se snadno refovat.

Proč jsem zavrhl kosatku:
* Chci nízký stěžeň - kvůli přepravě (max 4m) a snadné montáži (aby nebylo nutné jej kotvit lany).
* Na nízký stěžeň chci velkou hlavní plachtu - optimální je latina s horním a dolním ráhnem (ala Sunfish), bermudské oplachtění by bylo malinké.
* Latina přečnívá před stěžeň - kosatka by se buď musela o to zmenšit, nebo by při obratech hrozilo, že bude kosatka o ráhna hlavní plachty zadrhávat.
* S nízkým stěžněm vychází plocha kosatky velmi malá (1-2m2).
* Kvůli tahu kosatku už by možná bylo nutné stěžeň kotvit lany.
Uživatelský avatar
ludd
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: čtv lis 11, 2010 1:00 am
Reputace: 14

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod ludd » pon říj 31, 2016 11:42 am

Ahoj,

Pár mých postřehů (PDRacer jsem postavil a stále jej používám):

- neboj se umístění stěžně dopředu, PDRacer je krabice a příď má obrovský výtlak - zabořování špičky do vody nehrozí

- díky svému hranatému tvaru má loď vysokou počáteční stabilitu a nosnost. Hravě uveze dva dospělé a dvě děti při volném boku 40 cm

- na výkon proti větru zapoměň. Se samodomo plachtou bez kosatky (která se na PDracer nehodí) budeš křižovat v úhlu 50 - 60 stupňů. Nejvýkonnější proti větru je plachta leg-o-mutton, pak lugrová (lug sail), nejhorší latinská

- na boční a zadní vítr loď plachtí skvěle, není problém jet ve skluzu 5 uzlů

- plachtu větší než 8 m2 těžko zvládneš a za slabého větru PDRacer stejně jezdí blbě

- předimenzuj ukotvení kormidla, jinak ho urveš :-)

Ale hlavně běž do toho a zkoušej! PDRacer je geniální v tom, že si s minimálním úsilím můžeš vyzkoušet spoustu věcí (různé plachty, přemísťování leeboardu, atd.) díky kterým prakticky pochopíš, jak funguje plachetnice, co má na co vliv, atd.
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 384
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Oleško , Praha západ

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod karel » úte lis 01, 2016 5:58 pm

Ahoj , s kachnou mám praktické zkušenosti , začali jsme na ní plachtit cca v půlce léta :) . A tak můžu potvrdit že skoro vše co píše ludd je pravda :D . Na rozdíl od něj si ale nemyslím že kachna pluje špatně v slabém větru a vím , že když přijde pěkný poryv při plavbě na zadoboční vítr a ty plachtíš ve dvou tak se může stát že ti příď začne zajíždět pod hladinu , ale pak už si na to dáváš pozor a je to v pohodě ;) .

Stěžeň můžeš dát dopředu , ty lodě se tak stavěj a plují dobře , stejně to musíš propočítat tak aby jsi měl správně těžiště plachet vůči těžišti laterálu .
Případné zanořování (poryvy /silný vítr) se eliminuje posunováním sama sebe po lodi jak je třeba , když fouká tak je to prostě nefalšovaný sport .

Kýl nemusí být v lodi , my si stavěli turistickou variantu a tak máme kýlovou ploutev na pravém boku , prý to má o nějaké pro mě neznámé procento horší výkon , ale za mě je to v pohodě a v lodi nás nic neomezuje .

Stěžeň mám dlouhý 5 m a je kotvený jen na přepážce ( 377 mm je upnuto , zbytek volně stojí bez lan ) , u první malé plachty 4 m2 jsem měl stěžeň z al trubky 40 x 3 a ten měl dost dramatické výkyvy , teď máme plachtu k 8 m2 , stěžeň je z al trubky 50 x 3 mm a chová se vzorně :good: .

Ráhna mám z al trubek 30x2 mm.

Kachnu jsme začali provozovat s malou plachtou verze 1 , ale ta plocha plachty je fakt dětská . Pak jsme si ušili verzi 2 a ta je skoro zbytečně velká a jak píše ludd , opravdu citelně hůř stoupá než verze 1 . Verzi 3 se snažím doma prosadit , ale vypadá to že zatím marně :D . Verzi 3 by stačil stěžeň vysoký 4 m .

kachna ji.jpg
kachna ji.jpg (27.7 KiB) Zobrazeno 1787 x
Uživatelský avatar
meloun
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 42
Registrován: pon led 02, 2012 1:00 am
Reputace: 2

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod meloun » stř lis 02, 2016 12:19 pm

ludd píše: předimenzuj ukotvení kormidla, jinak ho urveš :-)

Letos jsem kachnu take postavil a tohle muzu potvrdit, urval jsem ho 2x.
Stezen jsem puvodne chtel udelat take z al. trubky, ale ze "skolnich" duvodu ho mam dreveny (5m). I kdyz je duty, tak se mi zda zbytecne tezky,
takze ho mam v planu pristi rok vymenit za hlinik.
Plachtu mame Leg-O-Mutton (Karlova varianta c.1) cca 5.5 m2, da se s ni docela dobre stoupat a boreni pride, i pri teto velikosti, nas na zadobok taky potkalo.
Mimochodem, koukam ze pocet kachen v Cechach uz je skoro na usporadani regaty 8)
asasek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: sob říj 22, 2016 10:54 pm
Reputace: 5

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod asasek » stř lis 02, 2016 10:29 pm

Díky moc všem za rady - a regata zní dobře :)

Konečně mi vyšly výpočty laterálu vs. plachty, takže lodička bude vypadat takhle:
* Plocha plachet 7,7 m2.
* Pata stěžně je 25cm od přídě, stěžeň má 2° náklon (to asi nemá praktický význam, ale není to pracné a je to hezké).
* Ploutvová skříň bude mírně excentricky (do strany těsně vedle stěžně), přední strana bude mít stejnou vzdálenost od přídě jako stěžeň (budou mít společnou příčnou opěrku).
* Čelen bude taky mírně excentricky - půjde nad krajem ploutvové skříně a bude ukotvený na její zadní opěrce.
* Část čelenu nad ploutvovou skříní bude sloužit k přigumicukování ploutve (skříň kvůli tomu udělám o cca 3 cm nižší).

Teď už zbývá "jenom" domyslet pár (desítek) detailů, rozkreslit díly a hurá do stavby :)

Obrázek
Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 321
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Pilsen(urqell)

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod shooter » čtv lis 03, 2016 7:25 pm

Držím ti palce ale jedinou poznámku k plachtám si neodpustím.Polytarp je blbost.jediný co je lákavý je cena jinak nic.Pokud bys chtěl tak bych ti za nějakou cenu cca polytarpu mohl poskytnout starší plachty na windsurf.Nebo kup někde nějakou oježděnou plachtu z okruhovky kterou přešiješ, ale už to bude dacron.
Píšu ti to proto že moje první plachta na windsurf byla taky z krycích plachet a vynaložený úsilí se nerovná požadovanýmu výsledku.
Šutrák
Uživatelský avatar
bedrich
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 399
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Hradec Králové

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod bedrich » ned lis 06, 2016 4:05 pm

Jsem rád, že jsi upustil od umístění ploutvové skříně podle obrázku z 31.10.2016. Bylo by to škoda materiálu. Osobně (ale bez výpočtu) se domnívám, že budeš i tak v praxi couvat ještě vzad.
Jak píše Šutrák, do toho kašírovanýho igelitu na plachtu bych taky nešel. Vytahá se to a nic nevydrží. (před nekolika desítkami let ale u nás nic dostupnýho na surf nebylo).
Držím palce, ať to brzo a slušně plave. J
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 384
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Oleško , Praha západ

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod karel » ned lis 06, 2016 10:13 pm

PDR má být levná loď která se rychle postaví , většina lidí ji staví jako svůj první pokus a jak píše ludd , může si na ní vyzkoušet spoustu věcí co se týkají stavby a třeba i plachet . Polytarp je myslím na první plachtu tak akorát , alespoň až zjistí že mu to třeba takto nevyhovuje (velká/malá/všechno), tak jí bez výčitek buď přešije , nebo s ní přikryje dřevo na otop . Když zjistí že je to tak správně a že to tak zůstane nic mu nebrání koupit lepší tkaninu a ušít jí načisto a se zkušenostmi z šití té první plachty ;) .
asasek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 21
Registrován: sob říj 22, 2016 10:54 pm
Reputace: 5

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod asasek » pon lis 07, 2016 8:07 am

Uživatelský avatar
bedrich
: Podle výpočtů mám vzdálenost mezi těžištěm laterálu a těžištěm plachet přesně 13% CWL. Možná je pro oko matoucí, že plachta jde hodně dopředu před loď, čímž se obě těžiště posouvají nezvykle dopředu.

@všichni: Kdož jste zaujati proti polytarpu, jakou gramáž plachty jste měli? Doporučuje se 200-250g/m2, pokud jste měli plachtu lehčí, pak bylo zklamání možná odtud.

Jinak na plachtě toho moc k šití nebude - vystřihnu a olemuju (zesílím hrany). Případně si rovnou nechám plachtu udělat na míru - spousta eshopů to nabízí, inzerované ceny jsou sice na m2 vyšší, ale zase nebudu mít 50% odpadu => vyjde to cca nastejno (finančně nastejno; ekologicky lépe).
Uživatelský avatar
bedrich
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 399
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Hradec Králové

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod bedrich » pon lis 07, 2016 9:36 am

Správná plachta není placka, ale skládá se z jednotlivých dílů - bánů. Jejich okraje nejsou přímky, ale mají určitý radius (velký). Jejich finálním sešitím - těch radiusů - získává plachta požadovaný tvar, břicho. Taky je třeba znásobit materiál v exponovaných místech - komínek, otěžový roh.Asi na to koukám moc "vědecky", pravdu má karel.
Tu gramáž si už nepamatuju, je to víc než 30 let :) Nadále držím palce.
jelen
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: úte kvě 16, 2017 7:20 am
Reputace: 0

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod jelen » čtv kvě 18, 2017 10:34 am

Tady někdo psal o borový překližce 6 a 9 mm. To se chci zeptat, ta 6 mm stačí? Já to potřebuju uvýzt na střeše auta a každý kilo dobrý, až to budu na tu střechu dávat. Když to bude ta stavební "vodovzdorná", bude to třeba ještě laminovat, nebo bude stačit dát laminátovej pruh na ty spoje a pak to natřít (btw. natřít čim)? Já vim, že je to asi dotaz, kterej už je tady někde zodpovězenej, ale jde mi o odpověd konkrétně v souvislosti s PDR, kde je teda zřetelná orientace na low cost řešení s minimem práce, minimem nářadí a minimem zručnosti.
Uživatelský avatar
olin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 327
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 29

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod olin » čtv kvě 18, 2017 11:31 am

Opravdu low cost najdeš klavně v USA, kde stavěj z nejlacinější obalový překližky, místo plátna dají pouze na hrany sádrokartonářskou pásku a celý to natíraj nějakýma olejovýma barvama, který jsou v EU zakázaný. Pro českýho konzervativního stavitele je tento způsob stavby nepřípustnej, jelikož u nás jsou zažitý postupy, které jsou pro mnohé jediné správné. Jenže zásadní rozdíl je v tom, že US způsobem se PDR postaví za víkend za cca 1500,- max 2000,-, ale po česku na tom strávíš měsíc s nákladem od 5000,- nahoru.
Český stavitel ti na US způsob řekne, že se ti to rozpadne, ale amíci se s tím nebojej ani na moře a kupodivu se jim to nerozpadá.
Zářnej příklad je dvousetmajlovej závod Texas200, na kterém se moc polaminovanejch lodí (i nmohem větších) nenajde. Vetšina z nich má pouze přepáskované spoje.
jelen
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: úte kvě 16, 2017 7:20 am
Reputace: 0

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod jelen » čtv kvě 18, 2017 12:18 pm

Tak žejo, nemam v plánu používat barvy, který jsou z nějakýho (pravděpodobně rozumnýho) důvodu zakázaný. No, na druhou stranu bych preferoval spíš ten lacinej způsob. Sem nabyl dojmu, že výhoda tohole dizajnu je předevšim v tom, že se nerozpadne, i když je to hodně odfláklý. Laminovat to celý, to se mi příliš nechce, pokud to neni nezbytný (nebo bych tim nevykompenzoval hubenější překližku), protože na auto to budu nejspíš zvedat sám.
Taky, žejo, jsem si vědomej, že to nevydrží navěky.
Uživatelský avatar
olin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 327
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 29

Re: Puddle duck racer - rodinné plavidlo na střechu auta :)

Příspěvekod olin » čtv kvě 18, 2017 12:44 pm

Vše, co nařídí, nebo zakáže EU, tak má rozumnej důvod. Není to jen zákaz prodeje prostředků, které jsou jedinečné, ale je to třeba i zákaz prodeje zahlých okurek, nebo banánů, přejmenování marmelády, rumu, pomazánkového másla a plno jiných důležitých nařízení. I RVHP možná byla rozumější než EU.
Ta olejová barva se dá nahradit epoxydovou, ale není to ono. Asi nej řešení je polaminovat alespoň jednou vrstvou vně trupu a zbytek stačí natřít nějakou barvou. Zase to ale zvedá náklady o 50%.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host