Beluga vs. Jollenkreuzer

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1365
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod smike » čtv črc 27, 2017 2:53 pm

PodPetr píše:Beluga je pěkná, ale nejsem si jist, jestli je to to pravé na moře..

na příbřežní plavbu asi ano - předminulý týden foceno v La Rochelle na výjezdu z mariny na volné moře..
Byli tam na víkend, přitahli za autem, na sjezdu dali do vody, vegetili pár dní.

download/file.php?mode=view&id=3271
download/file.php?mode=view&id=3270
Přílohy
P1030515.jpg
P1030514.jpg
Uživatelský avatar
lodeolda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: úte zář 20, 2016 2:22 pm
Reputace: -7
Bydliště: Prague

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod lodeolda » čtv črc 27, 2017 3:07 pm

Bavlněná plachta? Je levnější, domácí šití za cca 120 - 140 Kč na m2. Dacron, nebo v současné době rozšířenější Contender za cca 1450 - 1600 Kč za m2.
Bavlněná má určitě nějaké výhody a syntetická také. Na plachetnice lodní třídy Beluga, Pirát aj. se plachty šily a dovážely se ze Zvěřína . Byly bavlněné a velmi kvalitní. Dole v rohu u stěžně bylo razítko o proměření a datum s autorizací města Zvěřína - Schwerin.
Trimováni bavlněné plachty je na několik dní, ale nic naplat - její švy mají kouzlo klasiky.

Pro britské labužníky se z České republiky vyvážejí i klasické lněné metráže.
Ano, na závodění to není, jsou těžké, ale jako doplněk oldtimera nenahraditelné....
Uživatelský avatar
lodeolda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: úte zář 20, 2016 2:22 pm
Reputace: -7
Bydliště: Prague

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod lodeolda » čtv črc 27, 2017 3:25 pm

bisan píše:Plany jsou doma :) jsou kompletni, dvakrat dobove okopirovany, tak zacinam pomalu koukat na material... pri prvni prilezitosti je vezmu do Prahy ke "schvaleni"

Tak to je skvělé. Beluga byla a je určena na pobřežní plavbu, není to "jen jezerní" plachetnice. Je dost univerzální a její kokpit je přiměřený danému cílu - není sice na dlouhodobé měsíční pobyty, ale v Čechách i při pobřeží to vždycky každý zvládne, a rád opakuje... Mimochodem je známa i v případě kolektivní plavby pres Atlantik. A nutno poznamenat, ze tato akce byla úspěšná, viz Net...

Na možnost svépomocné stavby, velikosti, daného prostoru a ploše plachet - dobrá konstrukce. Doporučuji nepřekročit vlastní hmotnost plavidla (vozík na skupinu B, nebo BE) minimální počet osob posádky - 2 (ovládat lze snadno jednou osobou i v případě spánku druhého), maximální počet osob - 4, ale někdo má v dokladech i 5. Rovněž i plocha plachet může byt mezi jednotlivými kusy rozdílná.
Materiál - nebrat přímo z pily, vybrat si z hrání od prodejce a hlavně sušší, již uskladněné dřevo. Přičemž se počítá, ze 1 cm síly materiálu by měl přirozeně vzduchem schnout min. 1 rok, aby dřevo nebylo "živé". U tvrdých dřevin to platí tuplem. Ale to zřejmě víte. :)
PodPetr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 128
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 15
Kontaktovat uživatele:

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod PodPetr » čtv črc 27, 2017 4:35 pm

smike píše:
PodPetr píše:Beluga je pěkná, ale nejsem si jist, jestli je to to pravé na moře..

na příbřežní plavbu asi ano - předminulý týden foceno v La Rochelle na výjezdu z mariny na volné moře..
Byli tam na víkend, přitahli za autem, na sjezdu dali do vody, vegetili pár dní.


Hladina jak sklo :) Co já vím o Beluze, tak se převrátí poměrně snadno. Ale samozřejmě na klidném moři jezdí i menší lodě...

lodeolda píše: ...Materiál - nebrat přímo z pily, vybrat si z hrání od prodejce a hlavně sušší, již uskladněné dřevo. Přičemž se počítá, ze 1 cm síly materiálu by měl přirozeně vzduchem schnout min. 1 rok, aby dřevo nebylo "živé"...


Nejsem odborník na dřevěné lodě, ale z toho co jsem viděl, případně opravoval, tak to byla dost často katastrofa.

- maximum dřeva bych nahradil překližkou/překližkovými plaňkami. Zvenku olaminovat a zevnitř důsledně natřít epoxidem / polyuretanem.

- odpadnou problémy s vlhkostí dřeva, suky.
- na dřevo se moc nedá laminovat, resp. nemělo by se
- překližka je tvarově stálá, nezkroucená atd.

A hlavně, nekupovat nic na slepo, pro materiál si dojet. Před třemi dny jsem kupoval foliovanou překližku v nejmenovaném obchodě a to že ostatní překližky byly zkroucené jak vlnitý plech jim přišlo normální...
david
moderátor
Příspěvky: 5100
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 121
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod david » čtv črc 27, 2017 8:26 pm

lodeolda píše: Beluga byla a je určena na pobřežní plavbu, není to "jen jezerní" plachetnice. Je dost univerzální a její kokpit je přiměřený danému cílu - není sice na dlouhodobé měsíční pobyty, ale v Čechách i při pobřeží to vždycky každý zvládne, a rád opakuje... Mimochodem je známa i v případě kolektivní plavby pres Atlantik. A nutno poznamenat, ze tato akce byla úspěšná, viz Net...


V originále nemá, pokud se nepletu, samovylévací kokpit a to může být a je, na rozvlněné vodě docela zásadní problém. Při stavbě bych moc nepřemejšlel a rovnou ho tak udělal. Mám ddto zkušenost s joláčem a byl jsem moc rád, že jsem ho při stavbě rovnou udělal.
bisan
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: sob črc 22, 2017 1:58 pm
Reputace: 7

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod bisan » čtv črc 27, 2017 8:54 pm

Samovylevaci kokpit neni spatny napad :) jak jste to delal, abyste moc nezkazil originalni vzhled? Ted v rychlosti me napadaji dve diry po stranach v zrcadle...
Uživatelský avatar
lodeolda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: úte zář 20, 2016 2:22 pm
Reputace: -7
Bydliště: Prague

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod lodeolda » čtv črc 27, 2017 9:36 pm

PodPetr píše:
smike píše:
PodPetr píše:Beluga je pěkná, ale nejsem si jist, jestli je to to pravé na moře..

na příbřežní plavbu asi ano - předminulý týden foceno v La Rochelle na výjezdu z mariny na volné moře..
Byli tam na víkend, přitahli za autem, na sjezdu dali do vody, vegetili pár dní.


Hladina jak sklo :) Co já vím o Beluze, tak se převrátí poměrně snadno. Ale samozřejmě na klidném moři jezdí i menší lodě...

lodeolda píše: ...Materiál - nebrat přímo z pily, vybrat si z hrání od prodejce a hlavně sušší, již uskladněné dřevo. Přičemž se počítá, ze 1 cm síly materiálu by měl přirozeně vzduchem schnout min. 1 rok, aby dřevo nebylo "živé"...



A hlavně, nekupovat nic na slepo, pro materiál si dojet. Před třemi dny jsem kupoval foliovanou překližku v nejmenovaném obchodě a to že ostatní překližky byly zkroucené jak vlnitý plech jim přišlo normální...


Mate recht. Doporučuji třeba tohoto dodavatele: drevonalode.cz
Jsou z Prahy-východ, cena přiměřená, materiál Vám nechají vybrat, nedělají žádné potíže s dlouho časovou probírkou. Nebo můžete doporučit v Čechách něco lepšího?
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2479
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 24
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod maxik1958 » čtv črc 27, 2017 10:16 pm

Já nakupuju v Jafholzu, ceny lepší než ve dřevonalodě a je to kousek. Vedou samozřejmě i exotická dřeva a okume překližky.
Uživatelský avatar
kapo
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 490
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Phobos 24

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod kapo » pát črc 28, 2017 10:07 am

Bisane,předpokládám že je to tvoje první kajutovka.Než začneš nakupovat materiál,prolez víc lodí,to že Beluga vypadá pěkně není všechno.Taky jsem se na ní vozil.A na O Jolách,Pirátech,Starech,Fireballech,Finnech a spoustě dalších lodí. Budeš několik let stavět. Trup lodi je jen asi jedna třetina celkových nákladů. Počítej s tím že budeš trávit spoustu času někde v garáži.Musíš tam v zimě topit.Hodně takovýchto projektů skončilo zklamáním a finanční ztrátou z důvodu nedostatku času,peněz atd. Je tady na fóru několik lidí co stavěli podobné menší lodě.Přečti si ty vlákna,uvidíš kolik to bylo úsilí a obětovaných chvil třeba s rodinou.Ne všichni co ti tady radí něco takového postavili.Jsou tady různí virtuální cestovatelé,stavitelé,radílci a podobně.Jestli chceš jachtit,kup něco slušnýho na internetu,oprav si to,můžeš se vlézt do 80 - 100 000 i s vlekem a motorem.Pokud chceš stavět pěknou starou dřevěnou loď a užívat si tu stavbu tak hodně štěstí. :good:
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2479
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 24
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod maxik1958 » pát črc 28, 2017 11:51 am

Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 147
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod Felix » pát črc 28, 2017 4:28 pm

bisan píše:Samovylevaci kokpit neni spatny napad :) jak jste to delal, abyste moc nezkazil originalni vzhled? Ted v rychlosti me napadaji dve diry po stranach v zrcadle...

Přesně tak, musí mít odtok v obou náklonech. Vyplatí se myslet na nějaké sítko přes otvory v kokpitu, jinak ty hadice téměř s jistotou na podzim alespoň jednou ucpe listí.
Uživatelský avatar
kapo
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 490
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Phobos 24

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod kapo » pát črc 28, 2017 8:08 pm

taky jde o to aby při čtyřech dospělích v kokpitu netekla voda odtokama do dovnitř,aby při prázdné lodi na bojce nebo u mola byl sklon takový aby voda sama vytékala,proč tam asi autor ty odtoky nenaplánoval ? :? Beluga se směrem k zádi dost zužuje ,má v zadní části menší výtlak.
Uživatelský avatar
kapo
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 490
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Phobos 24

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod kapo » pát črc 28, 2017 9:01 pm

jo a přes sítko pokud bude v kokpitu binec,listí apod voda nebude moc odtékat.Lod na vodě potřebuje stálou pěči jinak velice rychle chátrá...
Uživatelský avatar
lodeolda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: úte zář 20, 2016 2:22 pm
Reputace: -7
Bydliště: Prague

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod lodeolda » pát črc 28, 2017 9:21 pm

kapo píše:taky jde o to aby při čtyřech dospělích v kokpitu netekla voda odtokama do dovnitř,aby při prázdné lodi na bojce nebo u mola byl sklon takový aby voda sama vytékala,proč tam asi autor ty odtoky nenaplánoval ? :? Beluga se směrem k zádi dost zužuje ,má v zadní části menší výtlak.


Zúžení je vůči přídi souměrné, snížením výtlaku v zadní části to opravdu není.
V době vzniku konstrukce plachetnice a vůči poměrně vyššímu hladinovému profilu je samovylévací koupit nadbytečný. Tím nezpochybňuji, že je to užitečná věc.

Já bych ho ale nedělal a držel se striktně plánu. Pouze bych upravil interiér o modernější a pohodlnější vybavení, ale to v plánu také není konkrétní a je to individuální věc uzivatele/ů.
Praktické může byt nahrazení obšívky z masivniho dřeva za vodovzdornou překližku. A jak informoval p. Maxik1958, může být z lepšího zdroje, než beru já :) :)

Ehmm, tři roky to stavět nebudete, pokud máte zkušenosti se zpracováním dřeva (uvádíte ano), základní zkušenosti s trupem (ano), máte prostornou dílnu (ano) a čas často až pět hodin, tak by to mohlo (bude to) ještě letos včetně technologických přestávek. V NOE Neratovice byly prvotní podmínky podobné a zpočátku téměř ilegální. To půjde dobře. :clap:
Uživatelský avatar
kapo
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 490
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Phobos 24

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod kapo » pát črc 28, 2017 9:36 pm

DSCN4245.JPG


ať si udělá každý názor sám
bisan
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: sob črc 22, 2017 1:58 pm
Reputace: 7

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod bisan » pát črc 28, 2017 10:54 pm

Tak po dnesnim rozhovoru s dedou jsme usoudili, ze jestli se budemem poustet do stavby (jakoze budeme), tak bude asi rozumnejsi nejdrive navstivit par lodi a udelat si obrazek :) . Budu prubezne informovat o pokracovani vybirani a nakupovani
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 147
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod Felix » pát črc 28, 2017 11:36 pm

Kapo, to není o "dělání názoru." Belugu se samovylévacím kokpitem jsem měl.


kapo píše:jo a přes sítko pokud bude v kokpitu binec,listí apod voda nebude moc odtékat.

Ano, právě proto se tam sítko dává, aby ten binec neucpával trubky mezi kokpitem a zrcadlem, které se čistí mnohem hůře, než sítko, jsoucí v rovině s podlahou kokpitu.
PodPetr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 128
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 15
Kontaktovat uživatele:

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod PodPetr » sob črc 29, 2017 6:26 am

kapo píše:Bisane,předpokládám že je to tvoje první kajutovka.Než začneš nakupovat materiál,prolez víc lodí,to že Beluga vypadá pěkně není všechno.Taky jsem se na ní vozil.A na O Jolách,Pirátech,Starech,Fireballech,Finnech a spoustě dalších lodí. Budeš několik let stavět. Trup lodi je jen asi jedna třetina celkových nákladů. Počítej s tím že budeš trávit spoustu času někde v garáži.Musíš tam v zimě topit.Hodně takovýchto projektů skončilo zklamáním a finanční ztrátou z důvodu nedostatku času,peněz atd. Je tady na fóru několik lidí co stavěli podobné menší lodě.Přečti si ty vlákna,uvidíš kolik to bylo úsilí a obětovaných chvil třeba s rodinou.Ne všichni co ti tady radí něco takového postavili.Jsou tady různí virtuální cestovatelé,stavitelé,radílci a podobně.Jestli chceš jachtit,kup něco slušnýho na internetu,oprav si to,můžeš se vlézt do 80 - 100 000 i s vlekem a motorem.Pokud chceš stavět pěknou starou dřevěnou loď a užívat si tu stavbu tak hodně štěstí. :good:

Moudrá slova

Jen doplním, že ze zkušeností mých, mého okolí a toho co jsem vykoukal z různých stavebních blogů vyplývá, že ti co stavěli ve vlastní dílně/garáži blízko domu, stavbu zpravidla dotáhli do úspěšného konce. Oproti těm co stavěli venku pod plachtou/stanem, v pronájmu, na chatě a podobně.

Také záleží na velikosti a složitosti lodě. Tady si troufnu tvrdit, že Beluga patří spíš k těm menším a jednodušším.

A pak také na preciznosti. Pokud si s tím budeš hrát, tak budeš stavět cca třikrát déle, než když pojedeš, aby to bylo co nejrychleji hotové...

Všichni měli jedno společné: NIKDY stavbu nedokončili do předem stanoveného termínu. Ale ten termín je třeba si dát, aby měl člověk motivaci makat :)
Naposledy upravil(a) PodPetr dne sob črc 29, 2017 6:36 am, celkem upraveno 2 x.
PodPetr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 128
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 15
Kontaktovat uživatele:

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod PodPetr » sob črc 29, 2017 6:33 am

A ještě k té stavbě trupu.

Je dost velký rozdíl mezi konstrukcemi "starého" typu. Tím myslím skládaná žebra, laťová obšívka atd. To je opravdu časově hodně náročné.

Oproti tomu stavba metodou "stich&glue" , nebo lepení překližkových panelů na laťovou kostru, jsou metody výrazně rychlejší.

Prostě trup nahrubo musíš mít hotový za 14 dnů a pak si s tím budeš hrát ještě hodně dlouho...
Uživatelský avatar
kapo
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 490
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Phobos 24

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod kapo » sob črc 29, 2017 8:40 am

Felixi,i ta loď na fotce má samovylévací kokpit, který je navíc celý vylaminovaný jako vanička. Kotvíme u lesa a listí sítka taky zanáší a pak to neodtýká. Stejny problém jsem měl u Sparka.Musí se to občas prošťourat :)
Ale majitel tam je hodně často a udržje to čistý.Samovylévací kokpit je naprostou nutností pokud nechci mít v lodi po týdnu hnijící vodu.Ale to jsou snad základní věci.S tou fotkou a názorem jsem to myslel tak,ať si udělá každý názor na tvar trupu v zadní ,která je dost zúžená a při plným obsazení se dost ponoří.
david
moderátor
Příspěvky: 5100
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 121
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod david » sob črc 29, 2017 11:45 am

kapo píše:taky jde o to aby při čtyřech dospělích v kokpitu netekla voda odtokama do dovnitř,aby při prázdné lodi na bojce nebo u mola byl sklon takový aby voda sama vytékala,proč tam asi autor ty odtoky nenaplánoval ? :? Beluga se směrem k zádi dost zužuje ,má v zadní části menší výtlak.


Pokud náhodou povezu v kokpity 4 bagouny a budou mít mokrý kecky, není to nic proti vybírání vody po každým dešti nebo vlně přes příď. V lodi má bejt sucho, v dřevený a olaminovaný zvláštˇ. Jinak ti kape ze stropu na hlavu, plíseň a hniloba. Každá plachetnice, snad mimo pár závodních, se dozadu zužuje. To je jeden z principů obtoku, výtlačného tvaru. Proto se všechny těžký krámy dávají do přídě. To bylo už starý pořekadlo na starejch plachetnících - každá tuna před stěžněm je rychlost navíc.
Toho "zaplavovacího" efektu kokpitu jsem bohatě využíval v době, kdy echlot byl v Čechách neznámým pojmem. Na mělké vodě se záď propadala a voda v odtokách stoupala. Když se to stalo poprvé, chvíli jsem nechápal, co se děje. Pak to naopak bohatě využíval při řezání oblouků a vyjíždění buhn na Labi v Německu, abych si nedrc kýlem nebo kormidlem.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 147
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod Felix » sob črc 29, 2017 8:26 pm

Beluga s gáflí ve 2:28 :D

video
Uživatelský avatar
lodeolda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: úte zář 20, 2016 2:22 pm
Reputace: -7
Bydliště: Prague

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod lodeolda » pon črc 31, 2017 7:07 pm

Felix píše:Beluga s gáflí ve 2:28 :D

video


Krásná :D , i ta písnička :clap:
Uživatelský avatar
lodeolda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: úte zář 20, 2016 2:22 pm
Reputace: -7
Bydliště: Prague

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod lodeolda » pon črc 31, 2017 7:12 pm

Škoda, že to p. bisan tak rychle zabalil, myslím, že Beluga má své křivky ladnější, než Jollenkreuzer.
Beluga stále žije - http://oico.free.fr/Doc/InventaireCornu ... lustre.pdf
Jolla také - http://www.zembra.de/s_and_g.pdf

Někdy je dobré si říci, že i když má člověk zázemí, dílnu a zkušenosti a chce něco stavět, čili má i kompletní plány, tak se za každou cenu nemusí nechat "rozmydlit" dešťovou vodou jako mýdlo a měl by se o to pokusit........ ten život tak utíká, že si pak může říci, že to stálo za to.

Budete stavět, nebo budete ještě hledat svůj vysněný prototyp korábu? :) Zdar.
bisan
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 29
Registrován: sob črc 22, 2017 1:58 pm
Reputace: 7

Re: Beluga vs. Jollenkreuzer

Příspěvekod bisan » úte srp 01, 2017 10:13 am

Ja se v zadnem pripade nevzdavam :) jen ted objizdim lode a premyslim, jestli beluga ano ci ne :)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů