Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1928
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 33
Bydliště: Ústí-Brná

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod geus » úte čer 11, 2019 10:56 am

Ja bych to postavil z kanalizacnich rour a kari siti pak pouzil dve prosteradle radeji vyprana.bylo by to pevne pruzne originalni
pan.fotograf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 239
Registrován: úte črc 18, 2017 10:32 pm
Reputace: 8
Bydliště: Dobříš

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod pan.fotograf » úte čer 11, 2019 11:31 am

olin píše:Aspoň hrany bych určitě přelaminoval páskou.

Jasně, vím to - už mi to opakuješ asi popáté a myslíš to dobře. Fakticky je to určitě správně. Laminování ale nesnáším, kouše mně to všude, navíc si nechci zasvinit zahradu skelnými střepy. LAMINOVAT NEBUDU. Tečka.

bvp1 píše: náraz do betonového mola

To máš tak špatnou techniku plavby, že narážíš ? Doporučím před doplutím zkasat plachty, případně plachtu vypustit/nechat vyvlát. Nebo chcípnout motor... a využít setrvačnosti, hochu :crazy: Také je dobré spustit kotvu a nebo se chytit mooringů. Na příd´se postavit s háčkem... Já hodlám plout, ne stavět beranidlo !

geus píše:z kanalizacnich rour

Jako obvykle úplně mimo, už to nekuř !!! :evil: :offtopic: Nespletl sis ten směr ? "DO" KANALIZAČNÍCH ROUR - ZALEZ
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 746
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 64

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod olin » úte čer 11, 2019 12:13 pm

pan.fotograf píše:
geus píše:z kanalizacnich rour

Jako obvykle úplně mimo, už to nekuř !!! :evil: :offtopic: Nespletl sis ten směr ? "DO" KANALIZAČNÍCH ROUR - ZALEZ

Promiň Karle, ale ty jsi taky trochu mimo. Z odpadových rour průměru 150 a víc se ve světě staví hodně. Potřebuješ 2 roury, dvě kolena 45stupňů nebo dva dopravní kužely (na příď) a 4víčka a máš plováky jak fík udělaný za 10 minut.
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 597
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 34
Bydliště: Znojmo

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod ferdas » úte čer 11, 2019 12:21 pm

asasek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 74
Registrován: sob říj 22, 2016 10:54 pm
Reputace: 11

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod asasek » úte čer 11, 2019 12:24 pm

Jestli s tím chceš na moře, tak aspoň ty hrany radši fakt olaminuj. Osobně bych už na delší plavbu laminoval radši komplet. Tady se můžeš podívat, jak mi dopadlo neolaminované PDR po dvou dnech na dešti (tedy ne na vodě, ale na střeše auta, vystavené dešti). Překližka se nacucá, nabyde na objemu a utrhne lepidlo...
viewtopic.php?f=64&t=1170&p=192171#p192171

Důkladné napuštění epoxidem to možná nahradí, ale podle mě se překližka nacucá i tak - je to otázka toho, jak dlouho to bude ve vodě; lamino to pak podrží pohromadě => spíš se to neutrhne. Jinak laminace hran je dost jednoduchá - koupím rovnou pásku 8-10cm (nemusím stříhat pruhy z plátna), pár levných štětců (které obětuju) a jednorázové rukavice (latex). Pak se v tom můžu patlat rukama a jde to jedna báseň. Doporučuju epoxid s delší dobou zpracování (aspoň hodina). Dobrej je Olinovo trik s překrytím igelitem (překližka pak nevycucne lepidlo, navíc to udělá hladký povrch), eventuelně předem napustit epoxidem (aby to tolik nesálo a pod páskou nevznikaly bubliny). Akorát jsem nepochopil ty skleněný střepy? Žádný mi po laminování nezbyly :)
pan.fotograf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 239
Registrován: úte črc 18, 2017 10:32 pm
Reputace: 8
Bydliště: Dobříš

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod pan.fotograf » úte čer 11, 2019 12:50 pm

TRUBKY: Dobrá, unáhlil jsem se. Pokud jste to mysleli jako TIP, pak beru. Tento druh alternativní stavby samozřejmě znám, ale nyní odmítám. Kdysi jsem dokonce pár trubek nakoupil, mám je dodnes ve sklepě. DOPORUČUJI TYTO KOMENTY přesunout do vlákna: Alternativní materiály.

Zde mi primárně jde o SKLÁDACÍ KATAMARÁN, aby se vešel dovnítř dodávky - ne na střechu (nemám zahrádku), ne na vlek, nemám kouli. Pojedu daleko, nechci mít velký odpor vzduchu. Jak bych ty trubky spojoval, rozděloval na 2 m moduly ?
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 746
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 64

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod olin » úte čer 11, 2019 1:55 pm

pan.fotograf píše:Zde mi primárně jde o SKLÁDACÍ KATAMARÁN, aby se vešel dovnítř dodávky - ne na střechu (nemám zahrádku), ne na vlek, nemám kouli. Pojedu daleko, nechci mít velký odpor vzduchu. Jak bych ty trubky spojoval, rozděloval na 2 m moduly ?

Na každý straně by byl plovák ze třech samostatných hermeticky uzavřených dílů. Na každýn dílu by byly přidělané nějaké profily, přes který by se to sešroubovalo latěma. Další alternativa je uvnitř plováků vlepené trubky a do nich vsouvat na zafixivání nějakou kulatinu. A mám plno dalších nápadů. Ale ty jsi říkal, že jsi kreativní typ, tak by to pro tebe neměl být problém vymyslet....
pan.fotograf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 239
Registrován: úte črc 18, 2017 10:32 pm
Reputace: 8
Bydliště: Dobříš

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod pan.fotograf » úte čer 11, 2019 11:54 pm

OuKej, z mojí strany ukončuji tuto diskusi. Už mi nepřináší nic užitečného... naopak ztrácím pracně nabytý kredit....

Děkuji všem slušným diskutujícím, hlavně Denis, Packa, Asasek velke plus.

Viky, nepo***l jsem se. Ale když mi někdo rozbíjí téma nebo je Out of topic, tak ho musím usměrnit !
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7276
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 121
Bydliště: Bratislava

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod Denis » stř čer 12, 2019 10:11 pm

asasek píše:Jestli s tím chceš na moře, tak aspoň ty hrany radši fakt olaminuj. Osobně bych už na delší plavbu laminoval radši komplet. Tady se můžeš podívat, jak mi dopadlo neolaminované PDR po dvou dnech na dešti (tedy ne na vodě, ale na střeše auta, vystavené dešti). Překližka se nacucá, nabyde na objemu a utrhne lepidlo...
viewtopic.php?f=64&t=1170&p=192171#p192171

Důkladné napuštění epoxidem to možná nahradí, ale podle mě se překližka nacucá i tak - je to otázka toho, jak dlouho to bude ve vodě; lamino to pak podrží pohromadě => spíš se to neutrhne. Jinak laminace hran je dost jednoduchá - koupím rovnou pásku 8-10cm (nemusím stříhat pruhy z plátna), pár levných štětců (které obětuju) a jednorázové rukavice (latex). Pak se v tom můžu patlat rukama a jde to jedna báseň. Doporučuju epoxid s delší dobou zpracování (aspoň hodina). Dobrej je Olinovo trik s překrytím igelitem (překližka pak nevycucne lepidlo, navíc to udělá hladký povrch), eventuelně předem napustit epoxidem (aby to tolik nesálo a pod páskou nevznikaly bubliny). Akorát jsem nepochopil ty skleněný střepy? Žádný mi po laminování nezbyly :)


Pozrel som si tvoj odkaz na nešťastné rozlepenie loďky, ale nie je z toho jasné čím si to lepil? Nejakým zázračným lepidlom, alebo starou dobrou CHS Epoxi 1200? Napúšťal si rezné hrany epoxidom?
Pri napúšťaní hrán je práve velmi dobré aby si preglejka nacucla epoxidu kolko vládze, Ten epoxid nasiakne do hĺbky aj 3 cm a to velmi spevní lepený spoj. Kúty treba vždy vymazať epoxi tmelom s polgulatou špachtličkou o priemere od 25 do 30 mm / za predpokladu že nepoužívate laťovanie v spojoch/ Hrany a všeobecne preglejku treba napúšťať živicou 2x, po prvom napustení a vytvrdnutí sa postavia vlákna dreva a povrch je velmi drsný, treba to prebehnúť šmirglom zrnitosť 80 a potom napustiť znovu. Ďalšie brúsenie už podla pocitu a potreby dokonalosti :D .
asasek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 74
Registrován: sob říj 22, 2016 10:54 pm
Reputace: 11

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod asasek » čtv čer 13, 2019 11:10 am

Denis píše:Pozrel som si tvoj odkaz na nešťastné rozlepenie loďky, ale nie je z toho jasné čím si to lepil? Nejakým zázračným lepidlom, alebo starou dobrou CHS Epoxi 1200?

Asi bych měl upřesnit, že konstrukce je překližka lepená na lať - ne stich and glue (ten příspěvek je špatném vlákně, protože v té době jsem v tom měl maglajz). Lepil jsem to Rexem Power - podobné lepidlo jako známější Mamut (MX polymer). Rexů i Mamutů je spousta variant, tenhle Rex funguje i jako tmel, proto jsem si ho vybral (fungují i spoje se silnější vrstvou lepidla). Myslím, že lepidlo funguje docela dobře, ale dneska bych lepil spíš rychle tvrdnoucím PU lepidlem (20-30 minut), to by stavbu dost urychlilo. Na stich and glue by to ale samozřejmě chtělo epoxid, to by s jiným lepidlem nešlo.

Denis píše:Napúšťal si rezné hrany epoxidom?

V době stavby jsem se nechtěl s epoxidem vůbec patlat - přišlo mi to moc složité, když jsem s ním lepil jako kluk, tak jsem měl vždycky problém trefit poměr a stávalo se, že to nikdy nevytvrdlo, nebo že jsem namíchal a vzápětí se z toho zakouřilo a byl z toho horký kámen :)
Takže jsem nechtěl epoxidem ani lepit, ani laminovat. Loď byla určená do režimu přijedu k vodě, pár hodin plachtím, pak ji zase vytáhnu a pověsím do kůlny => to by měla vydržet i bez epoxidu (a pár plaveb taky vydržela). Problém nastal, když jsem s ní vyjel pryč a tam mi zůstala dva dny na dešti - to už na ní bylo moc.

Jinak dneska už mám olaminováno a epoxidu se nebojím - koupil jsem epoxid s delší dobou zpracování (přes hodinu), poměr míchání má uveden objemově (s vážením se patlat nechci) - takže ho namíchám víc najednou a tam už se ten poměr docela dobře trefí. Někde jsem našel trik, že si na lékařskou špachtli udělám čáry podle míchacích poměrů (např. při poměru 8:2 na 4cm a na 5cm) a pak do nádobky naleju po rysky nejdřív pryskyřici a pak tužidlo.

Denis píše: Pri napúšťaní hrán je práve velmi dobré aby si preglejka nacucla epoxidu kolko vládze, Ten epoxid nasiakne do hĺbky aj 3 cm a to velmi spevní lepený spoj.

A nakolik to funguje jako impregnace - jako prevence nasáknutí vody, zvětšení objemu dřeva a utržení spoje? Nemám s tím zkušenost, umím si představit že to nejpíš hodně pomůže, ale stejně si myslím, že bez přelaminování by to nakonec dopadlo stejně jako ta moje loďka - jen by to asi sáklo mnohem pomaleji, takže by to vydrželo ve vodě dýl, než by se to utrhlo.

Teď mě jestě napadá, že míra nasáknutí dřeva může souviset s osmotickými jevy, a tedy že dešťová voda (skoro destilka) by mohla nasákávat mnohem víc než voda z rybníku (a tedy mít víc devastující účinek). Jinými slovy, že dva dny dešti jsou horší než dva dny na rybníku. Najde se tu někdo, kdo o tom ví dost, aby dokázal tuhle hypotézu potvrdit nebo vyvrátit? :)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7276
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 121
Bydliště: Bratislava

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod Denis » pát čer 14, 2019 7:50 pm

Netreba moc vymýšlať, epoxid ChS 1200 je super, zatial som nič lepšie nemal, pretože má vysokú pevnosť, vysokú odtrhovú pevnosť a hlavne je pružná, ako drevo. Loď ktorá je dlhodobo na vode treba olaminovať, aspoň 20 cm nad čiarou ponoru. Prepáskovanie je dobré ale nie nevyhnutné, ak má loďka kostru, teda rebrá a pozdĺžne laťovanie a spoj, napr boku a dna je na lati a je poriadne ošetrený , ako som popísal v predchádzajúcom príspevku.
david
moderátor
Příspěvky: 5438
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 162
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod david » pát čer 14, 2019 8:47 pm

To mi řekni, jak stavěli lodě než byl laminát. Třeba takovej Spatz, Havel, všechny německý Warťáky. A to jen z doby před cca padesáti rokama,.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2181
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 33
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod Viky_CZ » sob čer 15, 2019 9:32 am

Vsak to, Davide, dobre vis, staveli je bez laminatu a pak se k nim chovali slusne a celej zivot se o ne starali jak o detatko. Kdyz mas lod olaminovanou, zivot je hned jednodussi. Napriklad se nemusis moc stresovat kdyz ji spoustis na vodu.
david
moderátor
Příspěvky: 5438
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 162
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod david » sob čer 15, 2019 12:27 pm

No tak to má přece bejt, ne?
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2181
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 33
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod Viky_CZ » úte čer 18, 2019 10:53 pm

Podle mne by bylo spravnejsi rict - byvalo to tak. ;)
Uživatelský avatar
Dědek2
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 33
Registrován: pát zář 02, 2016 5:54 am
Reputace: 0
Bydliště: Slezsko

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod Dědek2 » stř čer 19, 2019 5:36 am

david píše:To mi řekni, jak stavěli lodě než byl laminát. Třeba takovej Spatz, Havel, všechny německý Warťáky. A to jen z doby před cca padesáti rokama,.

Před padesáti rokama nebyl středověk a laminát byl znám a Epox 1200 také. :evil:
david
moderátor
Příspěvky: 5438
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 162
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod david » stř čer 19, 2019 8:47 am

To vím taky a už tenkrát sem se v tom patlal. Ale taky se ještě běžně stavěly lodě klasickým způsobem.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7276
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 121
Bydliště: Bratislava

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod Denis » pon čer 24, 2019 10:08 pm

:) Bavili sme sa o preglejke, nemusíš ju laminovať, dôležité je, aby rez bol ošetrený proti nasiaknutiu vodou, kludne sa môže napustiť fermežou a zabezpečiť aby bola loď vetraná, alebo bola vo vode. Gabonovú preglejku sme nechali pohodenú vonku 2 roky, rovnako trebars borové, alebo dubové drevo, nič sa mu nestalo, nezhnilo to. Ako navlhne, tak aj vyschne. Akurát ak preglejka v mieste rezu nasiakne vodu a tá sa nemôže lahko odpariť, lebo je loďka nagebrená farbou, tak to tam začne pomalu hniť.
Uživatelský avatar
pavlii
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 276
Registrován: čtv čer 05, 2014 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hostivice
Kontaktovat uživatele:

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod pavlii » úte čer 25, 2019 12:45 pm

david píše:To mi řekni, jak stavěli lodě než byl laminát. Třeba takovej Spatz, Havel, všechny německý Warťáky. A to jen z doby před cca padesáti rokama,.


Větší masiv dřeva, poctivé lakování (případně i zatěsňování) a hlavně nejspíš maximum času ve vodě (ve smyslu minimum střídání stavů voda-sucho). Jak to vidím osobně, největším problémem je prostě ta zásadní změna prostředí, protože to dřevo prostě neskutečně pracuje.

P.
asasek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 74
Registrován: sob říj 22, 2016 10:54 pm
Reputace: 11

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod asasek » stř čer 26, 2019 4:55 pm

Přesně tak, dřevo neskutečně pracuje. Jak se mi rozlepila loď, tak když jsem lepil dno zpátky, přečnívalo na zádi o centimetr (a to se utrhlo jen asi 20-30cm, myšleno celá záď příčně plus těch 20-30cm na bocích). Dřevo se prostě nacucá a "naroste" - a pak se to trhne.
Táta je truhlář ze staré školy a říká, že dřevo se musí "vypracovat". Ideálně nechat ho ležet pár let venku, aby mnohokrát vlhkost nasáklo a zase vydalo. Takhle vyzrálé dřevo už potom pracuje jenom minimálně. Problém dnes dostupného dřeva je, že tím cyklem neprošlo - dnes se porazí strom, ještě mokré dřevo se naporcuje, jde do sušárny a hotovo. Jakmile se to pak potká se zvýšenou vlhkostí, dělá to divy. A to moje utržené dno jasně ukazuje, že se to netýká jenom masivu, ale i překližky.
asasek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 74
Registrován: sob říj 22, 2016 10:54 pm
Reputace: 11

Re: Modulární/rozebíratelný katamarán Tomado

Příspěvekod asasek » sob črc 06, 2019 1:50 pm

Ještě dodám, že dřevo má být skutečně vypracované, nikoli vyschlé - což se často zaměňuje. Za tátou občas někdo přišel a říkal: Mám na půdě krásně vyschlý dřevo, leží tam dvacet let, co mi z něj uděláš? A táta na to: Nic. To je dřevo dobrý tak akorát do kamen. :)

Naši předkové dělali to, že na kládách nechali kůru a konce/řezy zamalovali emailem, aby dřevo nevysychalo moc rychle a nepraskalo. Dřevo pak nechali pár let ležet (vypracovat), a až potom ho zpracovávali.

Na druhou stranu, byly i jiné postupy. Dřevo na krovy se kácelo počátkem ledna, pak se hodilo do rybníka a tam se nechalo půl roku máčet. Po vyndání z rybníka se dřevo ihned začalo opracovávat (tzn. nenechávalo se vypracovat). Smyslem plavení bylo zřejmě ze dřeva vymýt látky, kterými se živí dřevokazný hmyz - v Chebu je možné vidět staré krovy, a překvapilo mě, že v krovu ze 17. století není ani jedna dírka od červotoče (cca 100 let staré krovy na našem baráku jsou jako cedník). Stojí tam dodnes i krovy ze 14. století - ty už jsem neviděl tolik zblízka, ale samotný fakt, že stojí, o odolnosti vůči hmyzu dost vypovídá.

V obou případech je ale vidět, že dřevo potřebuje čas a naši předkové to věděli. V dnešní uspěchané době se času nedostává, a na dřevu a výrobcích z něj je to bohužel poznat.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host