Stavba 1. Down East Cruiser 23 v ČR :-)

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1700
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba 1. Down East Cruiser 23 v ČR :-)

Příspěvekod ficcus » pon srp 09, 2021 10:23 pm

Pár nových fotek na Rajčeti.
Laminování jedné vrstvy ve 3 lidech trvalo 7 hodin. Tedy vlastně 21 hodin a ještě plus hodina na zrcadle 2. den.

Jo a ta strhávačka je super;-)
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1700
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba 1. Down East Cruiser 23 v ČR :-)

Příspěvekod ficcus » úte srp 24, 2021 7:19 pm

35 svěrek na jednu 3vrstvou (3x 6 mm překližka) bortlajsnu :-)
Ještě je musím přelaminovat a pak mne čeká skeg ...
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1700
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba 1. Down East Cruiser 23 v ČR :-)

Příspěvekod ficcus » stř říj 27, 2021 7:26 am

Tmelím a brousím, tmelím a brousím, .... Broušení bruskou si teď užívám. Ale za 14 dní mi zdraží elektřinu a pak budu brousit už jen ručně :D
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 337
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 64
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba 1. Down East Cruiser 23 v ČR :-)

Příspěvekod vojtaharok » stř říj 27, 2021 8:44 pm

Ahoj! Mám začátečnickou otázky: To někalikanásobné tmelení a broušení
- do jaké míry je to nezbytné pro funkci, a do jaké míry jen pro estetiku (a výši prodejní ceny při případném prodeji)? Kolik to bude hodin?
- když se jedná o loď laminovanou v kopytu (negativní forma), tam to není potřeba, prostě se nanese serapátor, gel coat, nějaký tmel?proč?, epoxyd, a pak tkanina do měkkého?
- když by člověk nepracoval a jen by vyráběl loď, je to nejméně na půl roku? Pozoruji weby Setky a Class Mini 5.8 a tam vlastně loď dělají naplno od začátku roku a ještě nejsou u konce... je to tím, že to není stich-and-glue, ale jsou tam podélné latě?
- kolik hodin vzal výrobně Hartley TS 16 ?
Dík.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1700
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba 1. Down East Cruiser 23 v ČR :-)

Příspěvekod ficcus » pát říj 29, 2021 12:55 pm

Ahoj Vojto,
hladký povrch - na funkci při výtlačné plavbě to asi moc velký mít nebude. Ale mít hrbolatou loď nechci. V diskusních fórech jsou často fotky trupů se zrcadlovým leskem. Je to sice hezké, ale já nejsem autolakýrník, fanatický puntičkář ... a tolik času také nemám. Stejně to nebudu stříkat, ale vezmu to jen válečkem. To tmelení a broušení trupu odhaduji na 40 hodin. Zkouším tu "podpetrovu metodu", kdy napřed špachtlí s 2 mm vroubky (vzdálené cca 1,5 cm od sebe) nanesu "nudličky" tmelu a pak je přebrousím do "rovin". Tím pádem jsou někde vysoké 0 mm a třeba 1,5 mm na překryvech vrstev laminátu. Přes ně pak širokou špachtlí dotmeluji meziprostory. Úspora času na broušení se zdá býti značná. Výši prodejní ceny úplně vynechme - doma stavěné lodi se nedají prodat se ziskem. Tu práci ti v plné výši nikdo nezaplatí. To zcela pochopíš, až když postavíš a prodáš svou první loď.

Kopyto/forma - nemám zkušenost. Když nepočítám vydru před 20 lety:-)

Hartley 16 - stavba mi vzala cca 700 hodin. To by při pracovní době 40 hod týdně bylo 17,5 týdne;-) Jenže to je jen prostý součet mužohodin. Kdybys dělal jen loď, tak ten čas o něco nakyne ještě o různé technologické přestávky na schnutí pryskyřic, tmelů, barev a pod.

Já teď makám na broušení a letošním cílem je zvládnout i barvu na podponorové části trupu. To bych si pak mohl trup na zimu otočit dnem dolů a celou zimu si pak v dílně vyřezávat a pasovat (na sucho) vnitřní konstrukční dílce. A na jaře, až se oteplí, tak bych zase začal lepit;-) Ten čas strašně letí ...
PodPetr
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 239
Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
Reputace: 27
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba 1. Down East Cruiser 23 v ČR :-)

Příspěvekod PodPetr » úte lis 02, 2021 8:01 pm

Ona ta "moje" "žbrdlinková" metoda je vhodná hlavně na složitě zakřivené povrchy. Tam kde se opravdu hledá tvar.

Na rovné plochy, nebo plochy mírně zakřivené úplně vhodná není, protože jde o to, že většina tmelů, při zasychání sesedá. Tzn. vznikne ti propadlina mezi žbrdlinkami. Částečné řešení tohoto problému je přetmellit to 2x bez broušení. Nebo najít tmel, který nesesedá, což se mi nepovelo.

Tzn. žbrdlinkovou metodou bych tmelil třeba oblast přídě, ostatní plochy plošně.

Tak jako tak, věřím že to dokončíš kvalitně. :) A pošli fotky :)
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1700
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba 1. Down East Cruiser 23 v ČR :-)

Příspěvekod ficcus » stř lis 03, 2021 12:16 pm

PodPetře, fotky průběžně přidávám na Rajče
To "žbrdlinkové" tmelení má u mne smysl i na plochách, protože na překryvech (šarpie) několika vrstev biaxu vznikají výškové rozdíly třeba až 2 mm. Na přídi klidně i 4 mm. A já ty nerovnosti pak poztřebuji roztáhnout do ztracena do plochy.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1700
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Stavba 1. Down East Cruiser 23 v ČR :-)

Příspěvekod ficcus » úte čer 07, 2022 1:12 pm

No ... jaro v řiti:-) Teď jsem teprve jsem sundal plachtu z lodi. Loni jsem nestihl, co jsem chtěl, takže loď je pořád kýlem vzhůru:-(
Ale jdu na to!
Technická otázka: kýl a klounovec chci ze spodu obložit "oděrkovým prknem". Bude jen přilepeno PU trvale pružným lepidlem. Vidím to tak na vrstvu lepidla 2-3 mm pro dobrou smykovou pevnost spoje. Dřevo bude bez povrchové úpravy. Jaké dřevo použít? Buk? Dub?
Uživatelský avatar
Andrejjeep
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 553
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 33
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: Stavba 1. Down East Cruiser 23 v ČR :-)

Příspěvekod Andrejjeep » úte čer 07, 2022 3:19 pm

Dub, je trvácnejší.
Buk hnije a vo všeobecnosti čo čítal sa moc nedoporučuje.

A.
david
moderátor
Příspěvky: 5803
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 219
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Stavba 1. Down East Cruiser 23 v ČR :-)

Příspěvekod david » úte čer 07, 2022 7:07 pm

Jedině dub a ani nepotřebuje natírat. Měl jsem to tak patnáct let.
Uživatelský avatar
kapo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 641
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 39
Bydliště: Phobos 24

Re: Stavba 1. Down East Cruiser 23 v ČR :-)

Příspěvekod kapo » úte čer 07, 2022 10:22 pm

dělal jsem si nový příčky na schůdky do vody z dubu a na radu starého mazáku jsem je natíral horkou fermeží. Tak uvidím, zatím jsou jak nový, ale nejsou trvale ve vodě, jen při koupání.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 815
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Re: Stavba 1. Down East Cruiser 23 v ČR :-)

Příspěvekod kanic » stř čer 08, 2022 2:11 pm

Ahoj.
Na jaře :) jsem na zdrsněný epox. laminát lepil dubové kýlové latě. 3 ks tl. 1 cm kvůli ohybu a pnutí.
1. jsem lepil epoxydem 1200 zahuštěným Kabosilem, další 2 vrstvy hustým PU lepidlem Soudal.
Napouštím Tungovým olejem ředěným technic. benzínem ca 1 : 1.
Do posledních vrstev přidán Karnaubský vosk.
Uživatelský avatar
avalon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Bratislava

Re: Stavba 1. Down East Cruiser 23 v ČR :-)

Příspěvekod avalon » stř čer 29, 2022 1:05 pm

pekna prace, fandim ti :-)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů