Výroba nerezové nádrže na benzín

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1689
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 35
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod ficcus » úte bře 16, 2021 9:02 am

Ahoj, mám pár dotazů ohledně výroby nerezové nádrže. Dávám to sem takto samostatně i pro ostatní. Jinak pochopitelně jde o nádrž pro mou stavbu DE23, kde bude nádrž v kokpitu pod podlahou. Je tam málo prostoru a proto chci jít cestou výroby přesně na míru. Nádrž bude relativně nízká, úzká a dlouhá. 120 litrů v prostoru cca 17 cm vysokém. Zatím jsem vyčetl a vypozoroval následující a něco dávám s otazníky k diskuzi:
- tloušťka nerez plechu 2 nebo 3 mm?
- přepážka 1 nebo 2?
- přelévací otvory v přepážce/kách celoplošně nebo stačí třeba 2 otvory u dna?
- uložení nádrže na neoprénové pásy, které pojmou dilataci nádrže ve všech směrech.
- uchytit nádrž ke konstrukci lodě jen 2 šrouby tak, aby se mohla v neoprenech "hýbat".
- připojovací rozhraní vyřeším setem - např. Set ze svb.de
- uzemnit nádrž a pokud bude tankovací hrdlo na palubě kovové, tak také uzemnit.
- kam vyvést odvzdušnění nádrže? Stačí hadičkou kamkoliv ven - třeba do prostoru motoru to mám blízko. Řeší se nějak, aby se odvzdušňovací hadičkou nemohla dostat voda do paliva? Zpětný ventil nebo na hadičce jen ohnout "sifon"?
- palivoměr odporový s budíkem u kormidla - líbí se mi třeba tento od VDO, který si zkrátím dle hloubky nádrže - VDO ze svb.de - nějaké zkušenosti/varování z praxe?

To je zatím vše. Díky:-)
Naposledy upravil(a) ficcus dne úte bře 16, 2021 9:54 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2641
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 176

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod err_ » úte bře 16, 2021 9:28 am

Ahoj,
u nafty je to celke jednodussi, u benzinu je treba hodne dbat na tepelnou roztaznost, maerial musi byt antistaticky (nevim, zda nerez jen tak jde na benzin pouzit). Zkus take popremyslet, zda nebudes chtit samostatne vyvody na topeni apod.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1689
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 35
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod ficcus » úte bře 16, 2021 10:49 am

Roztažnost benzínu/par není až tak podstatná, protože nádrž bude odvzdušněná. Ale pochopitelně tepelná roztažnost nerezu při délce nádrže cca 180 cm je třeba brát v potaz. Proto musí být uložena s dostatečnou vůlí ve všech směrech. Topení bude (pokud bude) naftové s nádrží alá kanystr.
Uživatelský avatar
LadaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 533
Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
Reputace: 87
Bydliště: Praha

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod LadaM » úte bře 16, 2021 11:06 am

120 l na 23" / není to málo, Antone Pavloviči? :) O plastu na zakázku jsi nepřemýšlel? Všechny benzínové nádrže, i v autech, jsou plastové... A hladinový palivoměr při tomto placatém tvaru - bál bych se, že stejně bude ukazovat nesmysly.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1689
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 35
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod ficcus » úte bře 16, 2021 12:07 pm

Je to kompromis. Plus prostor pro 5x20 litrů v kanystrech. Ne vždy je pumpa na břehu, tak počítám i s donáškou paliva. A doléváním provozní nádrže.
Materiál nerez/ plast ... nevím. Teprve se snažím zorientovat. S tou nepřesnosti hladinového měřáku v mělké nádrži mne to také napadlo. Ale stav paliva chci mit na očích. Nějak to jít musí.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1402
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 224
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod Pavel-Sulc » úte bře 16, 2021 5:26 pm

Hmmm loď se pohybuje podélně i příčně. Kolik litrů myslíš bude ve vlnách použitelných než si motor nasaje vzduch?
Uživatelský avatar
Lubos01
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 112
Registrován: sob pro 01, 2018 6:15 pm
Reputace: 0
Bydliště: Náchod

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod Lubos01 » úte bře 16, 2021 5:44 pm

Dříve se i automobilové nádrže dělaly lisované z plechu a často byly i docela ploché, pokud se musely umístit třeba pod podlahu kufru. Třeba u ruské Volhy je nádrž asi na 60 litrů a na výšku měří stěží 10 cm. Nějaké přepážky tam jsou, ale stejně palivoměr rozumě měří, jen když je auto na rovině a ideálně v klidu...

V letadlech jsou často ploché nádrže umístěné v křídlech a také většinou nemá smysl odečítat stav paliva, pokud se neletí v horizontu. S nasáváním vzduchu v povolených náklonech (i v ULL je to 45°/60°) ale problém není, tohle se v letectví dávno vyřešilo.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1689
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 35
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod ficcus » úte bře 16, 2021 6:28 pm

Pavel-Sulc píše:Hmmm loď se pohybuje podélně i příčně. Kolik litrů myslíš bude ve vlnách použitelných než si motor nasaje vzduch?


Pavle, nevím. Také mi to vrtá hlavou. Právě ty přepážky s malými průtoky by mohli pomoci v udržení paliva v jednotlivých sekcích nízké nádrže při houpání. I jsem přemýšlel, jestli v místě sání paliva neudělat prohlubeň/jímku, ve které by i při nízkém stavu hladiny paliva tak bylo o pár centimetrů paliva více a při každém zhoupnutí by se tam "došplíchlo" další.
Loď sice plánuji provozovat na vnitřních vodách, kde je vlnění malé, ale pochopitelně nechci v krizovce řešit kuckající/zdechlý motor. A co kdyby mě proud snesl až do vlnícího se moře:-)
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1402
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 224
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod Pavel-Sulc » úte bře 16, 2021 7:04 pm

Foccus, určitě jakási "studánka" problém o mnoho zmenší. V rybářských a jiných pracovních lodí je několik zásobních nádrží z kterých se palivo přečerpává do provozní nádrže napojené na motor.
Na plnění nádrže z kanistru používám .. jo nevím jak se to Česky jmenuje, translate mi řekl Sifon. Jsou to spojené nádoby. Palivo nateče rychleji než trychtýřem a bublajícím kanistrem. Neutrousíš ani kapku.
Hävert.png
Hävert.png (740 bajtů) Zobrazeno 2050 x
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1689
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 35
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod ficcus » úte bře 16, 2021 8:33 pm

Lubos01 píše:Dříve se i automobilové nádrže dělaly lisované z plechu a často byly i docela ploché, pokud se musely umístit třeba pod podlahu kufru. Třeba u ruské Volhy je nádrž asi na 60 litrů a na výšku měří stěží 10 cm. Nějaké přepážky tam jsou, ale stejně palivoměr rozumě měří, jen když je auto na rovině a ideálně v klidu...

V letadlech jsou často ploché nádrže umístěné v křídlech a také většinou nemá smysl odečítat stav paliva, pokud se neletí v horizontu. S nasáváním vzduchu v povolených náklonech (i v ULL je to 45°/60°) ale problém není, tohle se v letectví dávno vyřešilo.


Hmm, u letadel, pokud jsou nádrže v obou křídlech, tak při horizontálním náklonu je vždy jedna nádrž výše a palivo se "tlačí" do systému. A v ULL se, předpokládám, nepočítá s moc velkým "drncáním". Ale ty přepážky v nádržích tam jistě budou podstatné.
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2052
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Ústí-Brná

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod geus » stř bře 17, 2021 8:09 am

A kdyz leti vzhuru nohama???????
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1689
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 35
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod ficcus » stř bře 17, 2021 8:18 am

Když letí ULL vzhůru nohama, tak už je všechno špatně;-) Neřešme letadla ...
Uživatelský avatar
Andrejjeep
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 551
Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
Reputace: 33
Bydliště: Hlavná dedina SK

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod Andrejjeep » stř bře 17, 2021 8:42 am

Ahoj

Tú sudničku ako zásobáreň paliva by rozhodne urobil, A nemusí to byť len akási priehlbeň, ale môžeš to spraviť aj tak, že na časť výšky nádrže spravíš ako keby ohrádku, ktorá bude mať väčšie otvory, v hornej časti a menšie v dolnej. Palivo natečie, ale nie tak rýchlo vytečie. tým pádom to bude imúnne voči nejakým náhlym zmenám smeru jazdy. Niečo podobné sme riešili, keď si na rýchlostných člnoch sami pájkovali nádrže, a nakoľko nie je výnimočné vo vysokej rýchlosti zmeniť smer o 90st. tak v tom momente by palivo ušlo na jednu stranu a motor by zhasol aj keď je nádrž pretlakovaná od výfuku. Dnes používame krmítka, čo je v podstate menšia nádrž, do ktorej stále priteká palivo a je plná.
V niektorých autách túto studničku nahradziúje sací kôš kam priteká palivo jednak z nádrže, jednak je tam vyústená vratka paliva a má nejaký objem, aby motor nechcípol, keď si v náklone - aspoň u mojich off vozidlách to tak bolo. A to mal nádrže na 70-90l paliva, bez prepážky.

Prepážky by určite urobil, cca asi dve, aby sa zbytočne neprelievalo palivo sem a tam.

A.
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2334
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 164
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod geronimo » stř bře 17, 2021 12:20 pm

Asi bych volil několik , možná tři samostatné menší nádrže propojené, ale oddělitelné ventilem a postupně palivo přepouštěl nebo přečerpával do hlavní nádrže. Pokud zrovna nepojedeš na měsíční plavbu po Evropě, ale jen na víkend, stačí ti jedna nádrž a ostatní mohou být odpojené a prázdné.
david
moderátor
Příspěvky: 5775
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 213
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod david » stř bře 17, 2021 12:33 pm

Když pominu, že nádrže nesmí být propojené spodem, tak každý spoj, ventil, hadička je možným zdrojem úniku. A zrovna u benzinu bych to teda nepokoušel. Navíc jak bys je plnil, každá extra odvzdušnění, pracost výroby více kusů......
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1402
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 224
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod Pavel-Sulc » stř bře 17, 2021 1:35 pm

Mám nádrž 100 litrů z nerezu 1,5 mm. Síla plechu ovlivní metodu sváření a šikovnost svářeče. Čím tenčí plech tím přesněji musí svářené plehy na sebe doléhat. MIG nebo TIG je daleko lepší metoda než elektroda, která nejsnáz propálí díru. Těsnost svárů se kontruje že do nádrže nalít trochu petroleje a zvenku sváry potřít křídou. Pokud prosakuje křída stmavne.
Svářet nádrž od benzínu jsem nezkoušel. Prý prázdná nádrž, která byla několik let otevřená může bouchnout. Prý máš do ní nalýt trochu benzínu, aby v nádrži byla vysoká koncentrace benzínových par. Pak prý nádrž můžeš svařovat a nebouchne, což je nejhorší, jeto jako bomba. Nikdy jesem to nezkoušel, tak to není moje doporučení ani zkušenost.
david
moderátor
Příspěvky: 5775
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 213
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod david » stř bře 17, 2021 5:01 pm

Hlavně tu nikdo nezmínil, že nádrž musí mít CE. Tak ji dobře schovej. Dále musí být svařovaná na lem, nikoli natupo, koutové sváry a pod.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1402
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 224
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod Pavel-Sulc » stř bře 17, 2021 6:25 pm

Vařit na tupo jde skvěle, nepotřebuješ ohýbačku i kouty jdou. Tak jsem vařil 100 l na naftu a dvě po 100 litrech na vodu. CE tady potřeba není.
Je třeba mít spojení dna a víka aby nedocházelo k ránám podle změny tlaku v nádrži.
david
moderátor
Příspěvky: 5775
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 213
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod david » stř bře 17, 2021 6:49 pm

Je mi vcelku u prdele, jaký normy máte. Navíc tam už asi platí EU, tedy to co u nás. Svařování rohů na tupo u nádrže je svářečský nesmysl. Až nebudeš mít co dělat, podívej se na nádrže náklaďáku nebo na plechový kanystr. To spojení pláště a boků je právě o lemovým sváru
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2052
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Ústí-Brná

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod geus » stř bře 17, 2021 8:52 pm

No nevim nalit do nadrze trochu benzinu aby tam byly vypary asi neni dobry napad. Ja.to.slysel opacne kdyz se svarune.benzin.nadrz musi se naplnit.po hrdlo benzinem.aby tam.pary nebyly jinak.benzin nechytne. Jinak benzinem.uhasim ohen to jsem zkousel uhasil jsem tak gril.protoze benzinu bylo tolik ze nestacil vzplynovat. A uhli.se zadusilo.ja varil benzinovou nadrz tak ze jsem ji naplnil celou.vodou
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1402
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 224
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod Pavel-Sulc » čtv bře 18, 2021 7:52 am

Takhle vypadají sváry mých nádrží. Svářel jsem je před téměř 45 lety elektrodou.

Co tady tvrdí expert z Davle o CE je nesmysl. Jo a já mám slušný vychování víš.
Každá země má své zákony a dodatky.
Ve Švédsku na loď do 15m délky nepotřebuje posádka žádné zkoušky a lodě nejsou registrované. V Česku to je úplně jinak.
Kanistry a nádrže aut jsou lisované poloviny, svařené robotem. To je technologie na výrobu jedné nádrže do lodě je nesmysl.
Právě tak CE na doma dělanou nádrž je nesmysl. Kam s tou nádrží běžet pro CE?
Svets 1.jpg

Svets 3.jpg
david
moderátor
Příspěvky: 5775
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 213
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod david » čtv bře 18, 2021 8:31 am

Expert z Davle, narozdíl od emigranta ze Švédska, píše pouze o tom, o čem něco ví.

Vyhl. 334/2015
3.06.2 Pevně zabudovat lze na plavidle pouze nádrž určenou k instalaci a použití na plavidle a
označenou značkou shody CE se schváleným typem.
Lisovanou nádrž neudělá a proto se svařují čela na lem. O tom neni diskuse.
Uživatelský avatar
JK
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 288
Registrován: pát kvě 11, 2007 2:00 am
Reputace: 6

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod JK » čtv bře 18, 2021 8:38 am

Jinymi slovy, necpete nám do lodi samodomo nádrže na benzín...
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1362
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Velký Osek

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod packa » čtv bře 18, 2021 9:48 am

vzhledem k tomu že se u nas v lonskem roce davala jedna novostavba na papiry tak souhlasim s Davidem....musela se koupit,,original,, za cenu že se zvedala podlaha.jinak ani schvalene plany ti moc nepomužou,i profi lodni projektant je musel 3x upravovat aby byla SPS spokojena
Uživatelský avatar
JK
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 288
Registrován: pát kvě 11, 2007 2:00 am
Reputace: 6

Re: Výroba nerezové nádrže na benzín

Příspěvekod JK » čtv bře 18, 2021 10:03 am

Jednu nádrž svařenou stejným způsobem jako má Pavel-Sulc sem už viděl. Prasklou ve sváru po celý straně. Naštěstí nahoře. Měla výhodu v tom že se do ní dalo nalejt neomezený množství benzínu. Ale bylo to dost cejtit... Když je to zakrytý podlahou, chvilku trvá, než si toho všimnes. Protože že by praskla nádrž, mě fakt nenapadlo :-). Velká plocha tenkyho plechu dost pracuje, když se v ní přelévá metrák paliva na každý vlně.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů