Stavba ocelovej plachetnice

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » pát pro 25, 2009 8:49 pm

Neny,kdybych byl mladší,tak bych ani chvilku neváhal a bral toto: http://uk.boats.com/boat-details/Steel- ... 8/20553991
Uživatelský avatar
Neny
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 313
Registrován: úte úno 24, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Modra/SR

Příspěvekod Neny » pát pro 25, 2009 9:44 pm

To JirkaM. Viem o čom hororíš :D , bo mam malu 6,5m Belugu. Ked som ju kupil na inzerát v ktorom bolo napísané: pripravená na sezonu, netušil som že tam zabudli dopísať na vykurovaciu (topnou) :D . Musel som vymeniť komplet všetky laná, kladkám dať ložiská aby sa nezasekávali, vyrobiť rolfok, zozvariť a namontovať kompletné zábradlie, prerobiť studničku na motor bo ten co sa tam mal zmestiť sa proste nezmestil. Prerobiť komplet celý vodovodný sistém, natiahnuť elektrinu na sťažen, vyrobiť nové zrkadlo na prívesný motor, zviesť veškeré ovládanie do kokpitu, zmontovať, zapojit a vyviesť bilge pumpu,vyrobiť novu pinu, vyrobiť a namontovať nové lukny namontovať solár a zapojiť, vyrobiť a namontovať sklápací čelen stare vazáky vyhodiť namontovať nové atd... Lod stála 40 tis. a do prerábok som dal dalsích cca 40tis :cry: nepočítam do toho 400 km vzdialenosť od domu po lod. Naozaj je toho omnoho viac co som vsetko musel spraviť za jazdy tuto sezonu a viem ze dostrojiť ocelovku ak zoženiem solídny trup bude niekolko násobne viac práce ako som doteraz zažil. No aj tak stále zvažujem variantu dostavby hotového trupu.
Uživatelský avatar
Neny
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 313
Registrován: úte úno 24, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Modra/SR

Příspěvekod Neny » pát pro 25, 2009 9:50 pm

Marisi, mne tie motorsailery dáko nelezú dole krkom, ale aj tak ďakujem za typ. (aspoň viem po čom prahne tvoja duša :mad: )
Uživatelský avatar
vladaz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 53
Registrován: sob črc 26, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: u Kladna

Příspěvekod vladaz » pát pro 25, 2009 10:01 pm

Denis píše:U nás, teda na Slovensku ti nikto nedokáže spraviť poriadne trup a v Čechách ani náhodou. Ocelovku vedia zvariť v Holandsku, Belgicku, Británii, na severe Nemecka.

Sice vím, žes to myslel tak, že tyhle země mají tradici stavby ocelovek, ale jako pikošku dodám, že mám kamaráda, který jezdil svařovat lodě právě do Holandska. Je Čech. Inu globalizace... ;)
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 426
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » pát pro 25, 2009 10:23 pm

V čechách ani náhodou , ale v Praze jo :D , v Chuchli . Jezdím okolo a pořád staví něco hezkého nového .

http://www.lodninoviny.cz/nasi-experti/ ... ouska.html

Ale myslím že levněji vyjde nákup opluté lodě ;) .
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7242
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 112
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát pro 25, 2009 11:43 pm

Problém nie je pozvárať trup, problém je pozvárať ho tak aby aj normálne vyzeral. Mnoho u nás zvarených lodí sa nakoniec tmelí desiatkami až stovkami kg epoxi tmelu aby boli pekné. V krajinách s tradíciou zvárania jácht to vedia aj bez tmelu. Je potrebné nezamieňať tradíciu stavania jácht s tradíciou stavania nákladných lodí. O tom že Čech, Slovák, Maďar, alebo Srb vedia dobre zvárať vôbec nepochybujem. Problém je pozvárať tie plechy tak aby tam neboli samé bubne a lavóre. tiež je možné že to zvládne aj niekto v Čechách, alebo na Slovensku dobre, ale nie je to bežné. Samozrejme kúpiť rozostavaný trup v Nemecku obnáša aj problémi, doviesť to domov na dvor, to je tak 3-5000 euro
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 746
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 73
Bydliště: Metylovice

Příspěvekod Richard » sob pro 26, 2009 3:06 pm

Neny,
mou rozestavěnou loď jsi viděl a tak snad přijmeš, že to, co napíši, je výsledkem vlastního procesu a z něj plynoucího poznání.
Pokud je Tvým cílem plout, pak kup starší loď. Pokud je Tvým cílem stavět, pak stavěj.
Do ceny svépomocí stavěné lodi musíš započítat i čas Tvé práce, čas, který bys mohl užít plavbou na starší lodi, čas, který bys mohl trávit se svou rodinou, sportem, lenošením, vzděláváním se ... Navíc - doba je turbulentní - kdo ví, jaké budou možnosti, či potřeby za tři, pět let .. a to jak osobní, tak i ty obecně společenské,

Co se týká síly materiálu - každý konstruktér uvádí v daném plánu třídu oceli i sílu materiálu pro to čí ono konkrétní užití. U většiny z konstruktérů si můžeš objednat study plans - ty Ti umožní udělat hrubou materiálovou kalkulaci a představu (velmi hrubou) o stavbě.
Uživatelský avatar
Neny
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 313
Registrován: úte úno 24, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Modra/SR

Příspěvekod Neny » ned pro 27, 2009 11:49 am

Ahoj Richarde. Tvoj názor si vážim, bo naozaj viem že vieš čo vravíš. Lodičku máš úžasnú. No možno som sa nevyjadril dosť dobre. Nepotrebujem plávať na vlastnej veľkej lodi hneď, zatial mi stačí čártrovať a zviesť sa z luďmi čo lodičku na mori majú. Tak dáko si pripravovať svoj predčasný aktívny dôchodok :D . Zopár rokov v klude zbierať skúsenosti na mori a potom sa do toho pustiť. Ak teraz alebo o 3-4 roky kúpim loď ktorá má 15-20 roko aj tak zožerie spústu prachov na opravy všetkého možného a tak v mojich 55-60 rokoch to bude 40 ročná lod vhodná na zošrotovanie, Taká loď už nemá hodnotu na predaj a sú snou len starosti. V 60 ke zháňať prachy na ďalšiu (ono tie zárobky z čartrovanie a vozenia klientov, nie su až tak výnosné ako som pochopil, ale možno sa mýlim a ludia čo tak žijú ma opravia) alebo sa púšťať do stavby, sa mi zdá nereálne. Ak si ale v priebehu 10 rokov dostrojím hotový trup, mohla by ma v klude prežiť.
Uživatelský avatar
deko
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 268
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod deko » ned pro 27, 2009 4:54 pm

neny a co tak v dochodku predat dom/byt, kupit lod a "mat vsetko na haku"? lebo ja mam take nieco v plane (samozrejme, ak nedopadnem ako jeden clovek z nasej dediny, ktoreho som v stredu neuspesne resuscitoval - isiel na vlak do poslednej sluzby pred dochodkom)
Uživatelský avatar
Neny
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 313
Registrován: úte úno 24, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Modra/SR

Příspěvekod Neny » ned pro 27, 2009 5:36 pm

Deko, dobrý nápad! Budem ti držať palce, budeš to potrebovať( teda ak sa toho dožijem) :D až prídeš do veku, kedy zistíš že tú lod udržovať po 65 ke je docela fuška a ked sa budeš chcieť niekam vrátiť alebo sa lod ciastocne poskodi alebo predčasne zostárne? Odkazy na tých čo si mysleli že ich lod nestratí na cene a čo do toho vrazili sa im vráti pri predaji, je plný internet. :whist:
Uživatelský avatar
deko
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 268
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod deko » ned pro 27, 2009 5:39 pm

neny, som zvyknuty riesit problemy az ked vzniknu a nie "malovat certa na stenu"... mam len 30 :good:
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1540
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 16
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pon pro 28, 2009 12:18 pm

Zvire30 píše:... Videl jsem naprosto dokonalou lod REINKE jmenem SILVER WIND , kterou vlastni muj kamarad, ale taky sem videl neco jmenem Reinke , na co bych se bal vstoupit ! Dycky trvej na informaci kdo to svaroval ! Jen rada podle toho co sem videl :-)


Silver Wind jsem viděl u Pavla na zahradě, těsně před vyplutím. Moc hezká. I jsem koketoval s jeho nabídkou plout s ním první etapu kolem Evropy, ale nedostatek dovolené rozhodl za mne :(
Nepletu-li se, tak SW mu svařovali v Nereide (Houska) v Praze ... a plechy si nechali přivézt z Hamburku ... 8m dlouhé pláty "lodního" plechu. A "zbytek" si Pavel dodělal sám. Precizně.
Uživatelský avatar
Zvire30
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 307
Registrován: čtv kvě 28, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: S/Y STEEL PULSE
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Zvire30 » ned úno 28, 2010 5:28 pm

jojo
, pavel je ted na korfu, za tyden tam jedu tak se u nej stavim, ma to fakt pekne udelany.
Pomahal jsem mu na podzim vyndavat prevodovku, odeslo mu cerpadlo, a po 6ti letech ani smitko rezu ve strojovne, sqela prace a udrzba.
Uživatelský avatar
Matulee
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 47
Registrován: sob úno 28, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vsetín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Matulee » úte črc 20, 2010 6:57 pm

Nechci zakládat nové téma. Když mám prakticky stejný dotaz, jako zakladatel. Zvažuji stavbu malé plachetnice. Délka 6-7 metrů. Jako stavební materiál je mi nejblíže ocel. Chci se zeptat, jestli má vůbec cenu vkládat čas na tuto cestu. Tak v duchu jsem přemýšlel, na plášť o sílu plechu 1,5mm až 2mm. A kostru tak síla 3mm. Má někdo zkušenost s tak malou ocelovou plachetnicí?
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 148
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » čtv črc 22, 2010 5:44 am

Mňo, pokud jako zkušenost stačí fakt, že pluji už s druhou plechovkou v pořadí, tak trochu zkušeností bych měl, ovšem co se stavby týče, jsou to informace jen vyčtené a odposlechnuté od loďařů (především z křešických loděnic, takže se týkají "velkého" šífortu):

- pevnost materiálu je dána předpisem, v hlavě ho nenosím, ale 2 mm na obšívku jsou hodně limitní hranice. První loď, kterou jsem měl, byl 20er jollenkreuzer s obšívkou z 3 mm plechu a bylo to dost málo, musel jsem být hodně opatrný, abych se neopřel o kámen;

- správný materiál - mělo by jít o ocel dvou tříd, čísla jsou v příručce od Zizia - se údajně špatně shání;

- aby loď prošla schválením, musí být v pracovním deníku podepsaný svářeč s předepsanými zkouškami.
Uživatelský avatar
Matulee
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 47
Registrován: sob úno 28, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vsetín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Matulee » úte črc 27, 2010 11:05 am

Tak pokud má člověk laminátovou loď tak musí dávat také pozor na kameny atd.. Tak proto jsem také uvažoval na tak slabou obšívkou. A tu třídu oceli ani příručku jsem nějak nenašel, nemáš nějaký odkaz nebo přímo třídu oceli?? A taky jaké předepsané zkoušky to jsou? Stačí klasický svářečský průkaz třeba se státními zkouškami, nebo to musí být průkaz přímo na svařování lodí. A ještě jsem nikde nenašel jakým způsobem se staví, jestli je postup +/- stejný jako o dřevo-laminátové (kostra, obšívka, otočit, paluba atd...) Pořád hledám nějaké fotky o stavbě ocelové lodě, ale nemůžu nic pořádného najít.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 148
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » úte črc 27, 2010 3:05 pm

příručky:
Zdeněk Zizius, Stavba, údržba a opravy lodí, SNTL 1978
http://www.amazon.com/Steel-Boat-Buildi ... 0877421897

svářečská kvalifikace: raději se zeptej na SPS, určitě jsou to státní zkoušky a myslím, že ještě s nějakým rozšířením

předpis: Vyhláška MD č. 223/1995 Sb., o způsobilosti plavidel k provozu na vnitrozemských vodních cestách, ve znění pozdějších předpisů, http://www.mdcr.cz/cs/Legislativa/legis ... a_cr_vodni

stavební postup: pokud vím, tak víceméně stejný, všichni ale mluví a píší o nutných znalostech a zkušenostech při svařování obšívky, aby se poměrně velké plochy tenkého materiálu nedeformovaly nahříváním a chladnutím

obrázky: na KW "boat building steel" strýček Google vyzvrátí slušnou sbírku obrázků, některé opravdu i ze stavby ocelových lodí :-)
david
moderátor
Příspěvky: 5372
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 156
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte črc 27, 2010 3:09 pm

po mě SPS nechtěla ani svařečák, ani atest plechu, jen projekt. ani kouknout se nebyli :hmm:

pokud ale chceš moře, tak to asi spadneš pod registr a tam to vo něčem jiným
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 148
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » úte črc 27, 2010 3:20 pm

Nojo, Davide, ale když Ty sis svařoval loď, tak Žižka měl vobě voči zdravý, Šemík byl hříbě a Mrtvý moře bylo jenom nemocný...
Uživatelský avatar
Matulee
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 47
Registrován: sob úno 28, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vsetín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Matulee » úte črc 27, 2010 5:56 pm

No tak asi když bych měl loď tak někdy v budoucnu bych sní chtěl na moře. Ale s obyčejným svářečákem i se státnicemi by asi nebyl problém. Spíše ta jakost oceli, ale dle mého úsudku by 11523 měla stačit. Pevnostně je na tom dobře, mnohdy se taky uvádí jako nejpevnější materiál se zaručenou svařitelností.
Uživatelský avatar
deblik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 37
Registrován: čtv zář 11, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod deblik » úte črc 27, 2010 6:48 pm

11375 - stavi z toho tady: www.combatra.cz
david
moderátor
Příspěvky: 5372
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 156
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte črc 27, 2010 6:55 pm

Felix píše:Nojo, Davide, ale když Ty sis svařoval loď, tak Žižka měl vobě voči zdravý, Šemík byl hříbě a Mrtvý moře bylo jenom nemocný...


což se milý Félixi mýlíš, například fousy mám daleko dýl

tuhle loď mám jen 11 let a právě před tím doklady chtěli a pak už ne.
já to ani nevěděl, všechno jsem měl a SPS nakonec nic nechtěla, :cry: s tím, že už prej není potřeba :whist:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7242
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 112
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte črc 27, 2010 7:12 pm

Viem že lodenica v Bratislave kupuje plechy na lode zo Srbska ktoré majú Loydov certifikát /US steel Srbia/. Stálo by za to u nich v lodenici zistiť dovozcu, kde oni kupujú, alebo či nemajú pár platní na predaj. Prípadne napísať do Srbska komu dodávajú ocel do Čiech.
Naposledy upravil(a) Denis dne úte črc 27, 2010 8:27 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Vilda999
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 76
Registrován: pon úno 16, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Zlínsko

Příspěvekod Vilda999 » úte črc 27, 2010 8:15 pm

pár let jsem pracoval ve velké strojírenské firmě jako palič na laseru a mám svoje zkušenosti s kvalitou plechů,ty nejhorší,až na výjimky,byly ukrajinské,značené COSMOTRADE,měly obrovské vnitřní pnutí,po vyřezání dílu se tento neuvěřitelně zkroutil,taky v nich byla zaválcovaná spousta nečistot.
O moc lepší byly české plechy,nepamatuji si dodavatele ani výrobce,ale taky se občas pnuly.
Úplně nejkvalitnější byly plechy ze severu-nevím jestli Norsko,Finsko,Švédsko, značení HARDOX,WELDOX,z těch se pálily i díly pro jednoho výrobce návěsů.Pak plechy z Německa - na tyto jediné byla záruka od výrobce laseru,u jiných plechů nezaručil kvalitu řezu.
Na žíhání po válcování plechu hrozně záleží,pokud to není dobře provedené tak se plech buď už při dělení,nebo až při svařování kroutí a velice těžko se rovná.
Uživatelský avatar
janosik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 75
Registrován: pát srp 27, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Červený Kostelec

Příspěvekod janosik » ned bře 27, 2011 10:24 pm

Kdyz tak premyslim o stavbe sve druhe lodi.... tak jedine z kovu. Cim by jste svareli zeleznou lod? CO2 nebo elektrikou? Pardon asi za blbej dotaz

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti