Olovo z akumulátorů - tavení olova

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 347
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Pilsen(urqell)

Re: Olovo z akumulátorů - tavení olova

Příspěvekod shooter » čtv říj 25, 2018 10:10 pm

Na sádru se vykašli když jsem to zkoušel s litím hliníku tak to byla docela řacha.
Ideální je slevárenskej písek ta forma nebude složitá takže i bentonit (granule na sra.....ní kočkám) a antuka.
je toho plnej net
třeba tady

Šutrák
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7155
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 106
Bydliště: Bratislava

Re: Olovo z akumulátorů - tavení olova

Příspěvekod Denis » čtv říj 25, 2018 11:19 pm

ja som pozitív vybrúsil z polystyrénu a obetónoval som ho.
Neviem ako by sádra znášala tú žiaru roztaveného olova. Sadru by si musel zohnať pomaly tuhnúcu, nie elektrikársku. Betón kúpiš za 120 Kč pytel, spracovatelnosť min. hodinu a proces tuhnutia spotrebúva vodu ako súčasť chemickej reakcie, ale nie všetku. Treba dosušiť.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1148
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 178
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Olovo z akumulátorů - tavení olova

Příspěvekod Pavel-Sulc » pát říj 26, 2018 9:57 am

Na 800 kg kýl jsem udělal betonovou formu jako otisk dřevěného modelu. Forma byla svisle dělená a stažená svorníky. Ve formě byly nerezové závitové tyče s navařeným plocháčem místo běžných otvorů v kýlu pro matky šroubů. Odlil jsem 12 kýlů. Použil jsem tiskařské olovo s asi 10 až 15% manganu. Má nižší tavnou teplotu a je tvrdší.
Na naší loď jsem odléval 2500 kg kýl do formy ze slévárenského písku, který nám v práci zbyl po zkouškách formovacích lisů a linek pro Saab Scania a Tatra Kopřivnice. Do bedny jsem kolem dřevěného modelu upěchoval písek a model vyzvedl. Pojidlo slévárenského písku je sirup, který je sladký a to kravám chutnalo a tak formu přes noc poničili. Po opravě formy jsme roztavili olovo a pomalu ho nechali téct do formy. Do kýlu jsem zalil nerezový plocháč s 10 silnostěnnými trubkami s vnitřním závitem M24. Použil jsem tiskařské olovo, které se asi už koupit nedá.
pan.fotograf
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 106
Registrován: úte črc 18, 2017 10:32 pm
Reputace: 8
Bydliště: Dobříš

Re: Olovo z akumulátorů - tavení olova

Příspěvekod pan.fotograf » pát říj 26, 2018 1:20 pm

Chlapi, vím, že olovo má nejlepší objemovou hmotnost. Také se snadno domácky zpracovává. A taky se to tak dělávalo... Ale ty ZDRAVOTNÍ ASPEKTY ! Já tedy bych si vysoce karcinogenní materiál dobrovolně při rekonstrukci lodě nedal. Uvažoval bych o alternativě - beton, ocelové pláty. Mimochodem, olovo vadí v jakékoli formě - nedávno byl článek, že vystřílené broky zabíjí ptáky a EU je zakáže. A to tiskařské olovo bylo úplně pověstné. Při praxi v tiskárně jsme viděli chlapy knihtiskaře bez zubů ve 40-ti a v 50 odchazeli na raka :x
Uživatelský avatar
michalmi1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 46
Registrován: ned úno 09, 2014 1:00 am
Reputace: 2

Re: Olovo z akumulátorů - tavení olova

Příspěvekod michalmi1 » pát říj 26, 2018 2:44 pm

Nejsem advokátem olova, ale zase takový strašák to není. Jeho toxicita ve formě výparů, případně solí je známá, ale asi bych použití olova jako zátěže jako kritické neviděl - asi bude zásadní rozdíl celoživotní expozice tiskařů od výše uvedeného. Co se karcinogenních účinků, jsou dle Wiki soli olova ve stejné skupině (2A dle stupnice IARC)jako glyfosát (Roundup opět v EU dočasně povolený) nebo červené maso. Olovo samotné jsem jako karcinogen nenašel...
Mimochodem např. olověné vodovodní potrubí asi na zdraví nepřidalo, ale lidstvo nevyhubilo :)
Michal
david
moderátor
Příspěvky: 5328
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Olovo z akumulátorů - tavení olova

Příspěvekod david » pát říj 26, 2018 8:00 pm

Olověný potrubí bylo vevnitř vylité cínem. Problém měli Římani s olověnými džbány.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7155
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 106
Bydliště: Bratislava

Re: Olovo z akumulátorů - tavení olova

Příspěvekod Denis » pát říj 26, 2018 8:07 pm

Ja som olovo natrel epoxidovou farbou. Starší pamätáme, že sa olovo pridávalo do benzínu a cez výfukové plyny sa zhodnocovalo ovzdušie. :?
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1255
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Re: Olovo z akumulátorů - tavení olova

Příspěvekod Omen » pon říj 29, 2018 8:56 am

Díky za tipy ;)
Asi si v nějaký dlouhý zimní víkend pohraju s variantou sádra vtištěná do betonu, pak pořádné vysušení betonové formy a pokus odlití. Připadá mi pro mé potřeby nejjednoduší.
Uživatelský avatar
gryf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: čtv led 27, 2011 1:00 am
Reputace: 6

Re: Olovo z akumulátorů - tavení olova

Příspěvekod gryf » pon říj 29, 2018 2:06 pm

S dodatečným zatížením bych byl více než opatrný. Každá loď je nějak spočítaná, včetně balastu. Kamarád si dodatečně zatížil svou plachetnici - nemá rád náklony - a dost se divil, co to dělá.
tonda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 90
Registrován: pon lis 13, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Re: Olovo z akumulátorů - tavení olova

Příspěvekod tonda » stř říj 31, 2018 7:52 pm

Ahoj všichni.
Pro loď s/y Rollami (http://www.rollami.cz) jsem odlil 850 kg olova do formy svařené z plechu tloušťky 3 mm. Plech byl zevnitř natřen barvou s grafitem, která se používá ve slévárnách. Forma byla na čtyřech železných nohách . Zhora bylo vnořeno do lázně 8 tyčí (tvaru čaganu) se závitem M 16. Za 6 hodin topení pod formou bylo odlito. Je nutno sledovat, ať se forma příliš nerozžhaví, nožky mají snahu zčervenat žárem !! Jak olovo chladne, zmenšuje objem a do lázně je nutno přidávat kousky olova. Po ztuhnutí se obal rozřeže. Přeji mnoho zážitků. Tonda
Uživatelský avatar
avalon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 429
Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Re: Olovo z akumulátorů - tavení olova

Příspěvekod avalon » stř lis 07, 2018 5:59 pm

caves tonda nemas fotku? forma 3mm plech mala aj bocne rebrovanie koli tuhosti..? cim si topil? dik
tonda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 90
Registrován: pon lis 13, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Re: Olovo z akumulátorů - tavení olova

Příspěvekod tonda » stř lis 07, 2018 8:58 pm

Ahoj.
Forma neměla žádné žebrování, sváry tvar udržely. Topili jsme dřevem a uhlím. Fotky jsme tehdy nedělali. Měl jsem z toho strach ale kromě červených nožek-rozžhavily se a hrozilo, že se nám forma vyvrátí- nebyly problémy.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti