PD Racer - tak už ho máme v čechách.... :-)

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
glenr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 69
Registrován: úte kvě 02, 2017 1:02 pm
Reputace: 1

Re: PD Racer - tak už ho máme v čechách.... :-)

Příspěvekod glenr » pon srp 06, 2018 1:39 pm

Perfektní dík za rychlou reakci
Uživatelský avatar
Corwin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 289
Registrován: úte kvě 31, 2011 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Praha / Stará Boleslav

Re: PD Racer - tak už ho máme v čechách.... :-)

Příspěvekod Corwin » pon srp 20, 2018 10:28 pm

Tak příprava na suchu pro moto-část projektu dokončena...

https://martinn2.rajce.idnes.cz/Lode/#15_PDR_motor.jpg

a protože zbylo i trochu času, bylo nutností doplnit identifikaci:

https://martinn2.rajce.idnes.cz/Lode/#16_PDR_cislo.jpg

a taky trochu propagace....

https://martinn2.rajce.idnes.cz/Lode/#1 ... pagace.jpg

Ve středu bych chtěl otestovat na vodě...

Tak ještě oplachtění, kování na kormidlo, kýl... a bude hotovo...
Někdy v září bych chtěl podniknout plavbu Prahou, ale trochu mne netěší Smíchovská komora.... Nevíte jestli se jí dá nějak vyhnout - jestli se dá přetáhnout???
Plavební komora Mánes asi nepomůže, protože Staroměstský jez není kudy přetáhnout a navíc kdo ví jak ta komora funguje (?)
Nechcete se někdo s kachnou přidat? :D :) ;)
Uživatelský avatar
Corwin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 289
Registrován: úte kvě 31, 2011 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Praha / Stará Boleslav

Re: PD Racer - tak už ho máme v čechách.... :-)

Příspěvekod Corwin » úte srp 28, 2018 9:20 pm

PDracer výlet 25.8.2018
Z pracovních důvodů se mi příprava na výlet trochu protáhla, ale v sobotu jsem byl připravený na první - byť zatím jen motorový - test nově postavené kačeny.
Kolem desáté jsem shodil (s pomocí okoljdoucího rybáře) loďku ze střechy auta a dovezl jí k vodě. Spouštel jsem cca 1,2km pod jezem v Brandýse n/L. Skluz - a hlavne vodní hladina pod ním - sice nepůsobila nějak moc důvěryhodně, nakonec jsem ale porost propádloval celkem snadno.

https://martinn2.rajce.idnes.cz/PD_Racer/#18_lod1.jpg
https://martinn2.rajce.idnes.cz/PD_Racer/#19_lod2.jpg

Vyjel jsem směrem proti proudu podívat se na jez v Brandýse nad Labem

https://martinn2.rajce.idnes.cz/PD_Race ... randys.jpg

Byl to současně I test rychlosti kačeny a proudu Labe – jestli se z výletu po proudu vůbec dokážu vrátit. Podle očekávání je v letošním suchém létě proud téměř nulový. Elektrárna nejela, přes jez nešla žádná voda a tak jediná tekoucí voda byla přiváděna slalomářským kanálem....

Uklidněn jsem otočil příď po proudu a vyplul na směr Kostelec nad Labem.
Loďka jede pěkně, i když žádná divočina to není - na volnoběh cca 3-4km/h, pri čtvrtině až třetině plynu, s motorem Suzuki 2,5hp a v jednom človeku cca 6-7km/hod. Při dalším přidání plynu už se žádné dramatické zrychlení nekoná, jen příď se výrazně zvedne vzhůru.
Také moje myšlenka, že si sednu na dno a opřu se zády o zadní airbox vzala rychle za své. I přes podkosení motoru byla záď příliš zanořená a špička naopak ve vzduchu. Musel jsem nainstalovat prodlužovací tyč na ovládání motoru a přesednout si doprostřed koopitu.


https://martinn2.rajce.idnes.cz/PD_Racer/#21_plavba.jpg

Cesta byla oživena setkáním s několika motoráky a jednou sportovní (a dost obsazenout) plachetnicí, plující s větrem v plachtách směrem na Brandýs. Docela foukalo a dělali se i pěkné vlnky. Když jsem občas na nějakou správně najel, vyslala spršku bílých kapek až nad bort.

V Kostelci jsem se nechal propravit směrem dolů a pokračoval směr Neratovice. Výjezd z komory byl zpestřený neplánovaným FOB (fedr over board), kdy jsem si ověřil jak je důležité neztratit se zachraňovaným oční kontakt. Tady na Labi při vlnkách do 20-ti cm (?) byla po chvíli hledání záchrana úspěšná. Ale na moři ve vlnách, bez pevných orientačních bodů a třeba I při horší viditelnosti to musí být mazec.

Dalším zpestřením byla nutnost dolít do nádrže benzín. Se zhasnutým motorem se loďka ve vlnkách docela rychle a dost rozhoupala, tak jsem nalil jen nezbytné množství a zbytek až zastávce na břehu.
Po nezbytné technické pauze jsem poračoval až na začátek Neratovic, na dohled od komory jsem to otočil a vydal se na zpáteční cestu.
Cestou prozkoumávám k velké “radosti” přítomných rybářů přístav na říčním kilometru 855 – pěkná divočina.
https://martinn2.rajce.idnes.cz/PD_Race ... lavba2.jpg
Láká mne i výjezd do slepého ramene na ř.k. 856, ale netuším hloubku a z řeky to vypadá na “vrbičkové peklo”, tak to nechávám na jindy.

Po zavolání na komoru – že budu za pět minut pod mostem jsem dostal info: “Jede na mne velká loď od Brandýsa, ale otočím to na Vás, tak sebou hoďte a jeďte co nejrychleji”
OK. Požadvek je jasný. Otočil jsem rukojetí plynu, motor naběhl do otáček, příď se dramaticky zvedla a “ručička” GPS rychloměru (na mobilu) se zvedla z cestovních 6.5km/h na dramatických 9km/h.
No, stejně jsem ještě čekal na otevření vrat.

https://martinn2.rajce.idnes.cz/PD_Racer/#23_komora.jpg

Přistávací manévr proběhl na rozdíl od cesty “dolů” bez zmatků. Za chvíli je napuštěno, otvírají se vrata, kynu obsluze a vyjíždím. Přeci jenom už je to podruhé. :-)

Za chvíli už potkávám “Florentinu”, mávám si s důchodci a pokračujeme dál. Už brzdila před komorou a tak mne ani moc nepohoupala.

https://martinn2.rajce.idnes.cz/PD_Race ... entina.jpg

Dále potkávám mlaďoše na skůtru, vracející se plachetnici, v Zárybách dávám zastávku na párek. Na závěr prozkoumávám kanál na Proboštská jezera – paráda.

Po 16té hodině vytahuji loď z vody, odstrojuji a s pomocí dalšího “dobrovolníka” dávám na střechu.
Plavba ukončena úspěšně.

Upluto cca. 28km. Těším se na další plavby – hlavně na ty plachetní.
Další plánované akce:
Oplachtění – trubky 50x2 a 30 x 2 mám už doma
Dodělat kormidlo a kačenu

Dodělat vesla – pádlování je fakt za trest- loďka je široká a krátká a tak nedrží směr. Možná pomůže kormidlo?? Bude nutná i sedačka.

Asi dodělám I oděrkové lišty – v komoře jsem jí dost omlátil. Hlavně rohy trpí....

No a pak ten plánovaný výlet do Prahy. :-)
igorino
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 18
Registrován: sob zář 23, 2017 7:22 pm
Reputace: 0

Re: PD Racer - tak už ho máme v čechách.... :-)

Příspěvekod igorino » úte srp 28, 2018 9:47 pm

Corwin parada chcem sa ešte spýtať lebo nejak mi ušlo čím si zvonku natieral PD Racera ďakujem
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 569
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 50

Re: PD Racer - tak už ho máme v čechách.... :-)

Příspěvekod olin » úte srp 28, 2018 10:43 pm

Mě kupodivu kachna docela uhání i s obyč vodáckým pádlem, teda když má kdo kormidlovat. Zkoušel jsem při pádlování (za bezvětří) kormidlovat nohou zapřenou o pínu a kupodivu to taky šlo. Ideál do kačeny je jednoruční pádlo. Na vesla se ji už ale taky dva roky chystám přizpůsobit.
Motor jsem zkoušel starýho 4hp Crescenta a to šla příď fakt hodně nahoru. Ale nemám podseklej držák, tak se není čemu divit.
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 420
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Oleško , Praha západ

Re: PD Racer - tak už ho máme v čechách.... :-)

Příspěvekod karel » úte srp 28, 2018 11:46 pm

Super Corwine :good: , jsem rád že už loď pluje . Máš stejné pořadí využití pohonů , my jsme začali také motorem a pádlama , ale já měl parťačku . Takže když jsme pádlovali , tak jsme zabírali každý na jedné straně a když jsme jeli na motor , tak jeden seděl vpředu a druhý vzadu , takže klidně na airboxech ;) . V jednom ale také musím sedět ve středu lodě . Na veslování máme skládací rybářskou stoličku .
asasek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: sob říj 22, 2016 10:54 pm
Reputace: 10

Re: PD Racer - tak už ho máme v čechách.... :-)

Příspěvekod asasek » čtv srp 30, 2018 12:15 pm

Ano, pádlování v jednom je za trest. Skončil jsem u toho, že pádluju za zádí (pádlo zapřu o záď). Ale používám to tak jen na ten kousek, než se dostanu natolik na hloubku, abych mohl (a stihl - vítr mě většinou tlačí zpátky) nandat kormidlo. Naposledy jsem zkoušel veslovat (dvěma pádly na paddleboard), ale překážela mi plachta (měl jsem ji nešikovně postavenou) a rychle jsem se vrátil k pádlování za zádí. Další veslovací pokus je v nedohlednu, mám problémy se zádama :(

Jinak při plachtění je náklon v pohodě, není problém sedět na zádi a opírat se o zadní airbox. Akorát si to nestíhám užít - zatím mi to vždycky vycházelo tak, že jsem startoval po větru, během mžiku mě to odfouklo na druhou stranu, a zbytek času jsem furt jenom křižoval a křižoval, abych se dostal zpátky. Přičemž je potřeba trochu vyvažovat, takže při každém obratu se stěhuju k druhému boku - a že je ta moje louže taková dlouhá úzká nudle, tak než se stihnu opřít, už abych zas přeštelovával plachty a běžel na druhou stranu. A že se ne každý obrat úplně povede, tak holt občas při obratu ztratím to, co jsem za poslední tři obraty nastoupal - a tak mi cesta zpátky holt trvá a trvá :)
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 569
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 50

Re: PD Racer - tak už ho máme v čechách.... :-)

Příspěvekod olin » čtv srp 30, 2018 3:41 pm

Asi by to chtělo udělat ještě jednu plachtu (nebo koupit za pár stovek serfovou i se stěžněm), která bude snáž ovladatelná. Vzpomeň, s jakou lehkostí jsem kolem tebe kroužil, aniž bych se dotknul plachty. V jedné ruce otěž, v druhé kormidlo a ani vyvažovat jsem nemusel. Když přijde poryv a začne se bořit příď, tak stačí na chvilku povolit otěž a to je jediná práce s plachtou.
Jakej jsi nakonec použil nátěr? Laminoval jsi?
asasek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: sob říj 22, 2016 10:54 pm
Reputace: 10

Re: PD Racer - tak už ho máme v čechách.... :-)

Příspěvekod asasek » čtv srp 30, 2018 4:28 pm

Oline, loni jsem na podzim stejně hezky kroužil na Babyloně (to není ani louže). Ale od tý doby jsem měl dlouhou přestávku do své jediné letošní plavby, a mezitím jsem nejen vyšel ze cviku, ale dokonce i zapomněl co a jak (např. jsem většinu plavby zbytečně šteloval lana, na která vůbec není potřeba sahat). Nakonec jsem se na štelování plachty úplně vykašlal (ani jsem ji nepřehazoval na druhý bok) a taky to plulo pěkně, GPS mi proti větru ukazovala 8 km/hod :)
Takže nemyslím, že bych měl plachtu zbytečně složitou - jenom trochu větší (kvůli tomu musím vyvažovat - ale jenom když jsem v lodi sám; když je posádka větší, tak je plachta akorát). A jsem s ní úplně spokojenej, a volný čas hodlám využít k plachtění, ne k výrobě další plachty :)
A to přesto, že jsem dostal darem dacron z rogala - teoreticky stačí dva klacky a můžu ho použít, jenže... to by nefungovalo se stávajícím kýlem a kormidlem - a já už fakt chci přestat stavět a začít plachtit :)

Na lodi jsem olaminoval hrany a natřel epoxidovkou. Díru na ploutev jsem radši nelaminoval (aby se mi tam ploutev pořád vlezla), tak jsem to aspoň důkladně napustil epoxidem (pilo to pěkně). Ještě mi schází jméno lodě, pořád k tomu ne a ne dohonit mou drahou polovičku, jež má v naší domácnosti úlohu písmomalířky. Pak už jenom foto z plavby a můžu registrovat :)
Uživatelský avatar
Corwin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 289
Registrován: úte kvě 31, 2011 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Praha / Stará Boleslav

Re: PD Racer - tak už ho máme v čechách.... :-)

Příspěvekod Corwin » čtv zář 06, 2018 10:22 pm

Plachta ušitá :lol:
https://martinn2.rajce.idnes.cz/PD_Race ... lachta.jpg

... jen je z jedné strany stříbrná a z druhé modrá. Vlivem úprav jsem skoro přesně na 5m2. V případě potřeby ještě plánuji doplnit samopřehazovací kosatkou z cadeta - cca 1,3m2

Leg-o-mutton je zvolen kvůli snadné manipulaci a dobré stoupavosti - což je při plachtění na řece, kde se předpokládá poměrně velký počet obratů, myslím celkem plus. Vylepšení tvaru (vydutí) plachty je metodou "dart" - diskutováno zde dříve. Hloubku "V dart" jsem zvolil cca 2" (oproti doporučovaným 3") - myslím že se plachta vytáhne. Vrchol přehnutí byl nakonec stanoven ve 30% - tzn. průsečík přijímek z 30% strany a protilehlé špičky. Nedělal jsem kolmice jak diskutováno dříve - i když je to tak možná správnější. Chci vyzkoušet co to udělá.... Obě metody dávají podobný výsledek...

To Ignorino: Nátěr je: Bisil (bílá barva), ostatní je lihové mořidlo "mahagon světlý" + obyč syntetika "Lodní lak" - uvidíme co to udělá. Loďka bude většinu času pod střechou...

To Karel: Díky za plány. Nad spoustou věcí jsem nemusel přemýšlet....

To All: Kdo máte kachnu a nemáte jí registrovanou, tak hurá do toho... sousedi z němec mají registrovaných 8 kačen a je to mnohem větší země. Předeženeme je? 8) :roll:
asasek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: sob říj 22, 2016 10:54 pm
Reputace: 10

Re: PD Racer - tak už ho máme v čechách.... :-)

Příspěvekod asasek » čtv zář 13, 2018 2:06 pm

Tak v úterý se mi podařila druhá letošní plavba, bohužel jsme vyrazili až pozdě odpoledne, kdy už pomalu přestávalo foukat. Takže s mou velkou plachtou to sice plulo (po větru 4 km/hod, zpátky kolem 2 km/hod), ale zábava to moc nebyla (loď mi připadala jak mrtvola - žádný náklon, nulový tlak na kormidle, na změnu nastavení plachet skoro nereaguje... nicméně posádka byla spokojená).

Asi třetinu cesty zpátky už byla voda jak zrcadlo (za náma ještě foukalo, ale tam to bylo houby platné), tak jsem si řádně vyzkoušel vesla. Resp. nemám vesla, používám místo nich dvě pádla z paddleboardu (nechci pořizovat další krámy). Havlinky mám cca metr od přídě, a klasicky pozadu mi veslovat moc nešlo - asi proto, že jsem měl moc vysoký posed (ve výšce havlinek, pádla pak šla moc strmě dolů a nedařilo se mi je dostávat ve správný moment nad hladinu, což dost brzdilo) - a asi taky moc nepomohlo, že pádla od paddleboardu jsou zahnutá. Nakonec jsem vesloval obráceně - čelem dopředu - a to šlo docela dobře (rychlost nic moc, ale na vyplutí od břehu a nouzový dojezd úplně v pohodě).

A s tou registrací, jestli chceme předhonit Němce, musím opatrně - tady u nás není kam jinam plachtit než za kopečky, tak abych je tam moc nenamotivoval :)
Uživatelský avatar
olin
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 569
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 50

Re: PD Racer - tak už ho máme v čechách.... :-)

Příspěvekod olin » čtv zář 13, 2018 4:06 pm

No plachtit se dá krásně i u nás. PDRko nemá moc rádo velký plochy, díky velkýn vlnám. Těch menších mám v okolí kvanta: pískovnu v Žernosekách, Ústeckou Miladu, Mosteckou Matildu a pokud není velkej proud, tak pod vesnicí Labe. Pak tu máme plno přehrad. Nedovedu si však představit větrnější den na Orlíku od VV k přehradě. To už by bylo o hubu, v lepším případě o pořádnou koupel. Kachna je však určená primárně na rybníky (což vyplývá už z jejího názvu), kterejch máte na jihu víc než dost.
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 420
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Oleško , Praha západ

Re: PD Racer - tak už ho máme v čechách.... :-)

Příspěvekod karel » ned říj 07, 2018 10:20 pm

Konečně jsem se dostal k výrobě plánované pořádné kormidelní píny . Původní je vyrobená ze smrkového prkna z palety a když hodně fouká tak v ní tak divně praská :D . Nová pína je z jasanu a je to o poznání jiný materiál , daleko pevnější a pružný :good: . Ještě doladím hrany , vybrousím a budu si hrát s natíráním ;) .

P_20180809_190136.jpg


P_20180924_072952.jpg
Uživatelský avatar
bvp1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 44
Registrován: čtv črc 28, 2011 2:00 am
Reputace: 0

Re: PD Racer - tak už ho máme v čechách.... :-)

Příspěvekod bvp1 » stř říj 10, 2018 10:14 am

Ahoj pánové stavitelé, chci se zeptat, zda jste u PD Raceru zvažovali použití vzduchových vaků (jako např. u opťáků) místo pevných airboxů a proč jste je vzduchové vaky (případně) nepoužili?
asasek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: sob říj 22, 2016 10:54 pm
Reputace: 10

Re: PD Racer - tak už ho máme v čechách.... :-)

Příspěvekod asasek » čtv říj 11, 2018 7:06 pm

bvp1 píše:Ahoj pánové stavitelé, chci se zeptat, zda jste u PD Raceru zvažovali použití vzduchových vaků (jako např. u opťáků) místo pevných airboxů a proč jste je vzduchové vaky (případně) nepoužili?


Nezkoušel bych to - airbox funguje jako výztuha, a myslím že původní návrh konstrukce s tím dost počítá (už si nepamatuju kde jsem na to narazil a jak moc přesně to reprodukuju, ale někde ta zmínka o airboxu jako výstuze byla). A když se tak podívam na svou kachnu, docela bych věřil, že bez airboxů by byla dost "vakliž" a při zátěži by se mohla rozpadnout.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host