Praktické zkušenosti ze stavby lodí

Všechno možné o stavbě lodí, materiálech, způsobech spojování materiálů, technologiích, konstrukcích lodí a vše co s tím souvisí

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 641
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 76

Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí

Příspěvekod Jardasu » pon lis 05, 2018 3:30 pm

Ahoj Luke,
s tou hmotností budeš zápasit.
Nevím, jak jiní, ale já mám zkušenosti, že amatérská stavba vždy významně překračuje plánované hmotnosti. Je to dáno tím, že si člověk řekne, raději sem přidám ještě jednu vrstvu, dává víc pryskyřice pro lepší prosycení v "polních podmínkách" a tak jde kilo ke kilu a ve výsledku se nestačí divit.
Luke
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 7
Registrován: ned lis 04, 2018 8:52 am
Reputace: 0

Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí

Příspěvekod Luke » pon lis 05, 2018 7:13 pm

Naprosty souhlas Jardasu!
Dle planu ma mit hotova lod v pripade pouziti peny 420 Kg, no nevim, jen pryskyrice ma byt 270l. Proto resim PP vostiny, budu vakuovat a uplne bych chtel vynechat drevo. I ploutev, kormidlo a drzaky plovaku chci vymyslet lip nez z preklizky. Nejake napady?

Odesláno z mého SM-G389F pomocí Tapatalk
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7155
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 106
Bydliště: Bratislava

Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí

Příspěvekod Denis » úte lis 06, 2018 1:55 am

Jardasu píše:Ahoj Luke,
s tou hmotností budeš zápasit.
Nevím, jak jiní, ale já mám zkušenosti, že amatérská stavba vždy významně překračuje plánované hmotnosti. Je to dáno tím, že si člověk řekne, raději sem přidám ještě jednu vrstvu, dává víc pryskyřice pro lepší prosycení v "polních podmínkách" a tak jde kilo ke kilu a ve výsledku se nestačí divit.


:D hovorí sa tomu Československá stavebná škola :D , ale na druhej strane radšej mať loď odolnú, ako problémovú. Kamarát Greenhorn staval katamaran podla plánov jedného nemenovaného českého kostruktéra, lodného designéra a začali sa mu oddelovať rebra od obšívky. Keď som videl tie tenučké rebrá odvážne ďaleko od seba, nikdy by som to tak nestaval. Aj motoráčik čo som si staval, som dal rebrá namiesto pôvodných cca po 80 - 100 cm na 50 od seba a dnes s tým člnom skočím v sklze na vlne a viem že sa nič nestane. Na váhe to spravilo dokopy nič.

Luke, keď máš projekt už v rukách, nie je tých 270 l omyl? Alebo druhá otázka, kolko kg výstuže / skla / tam ide a aký vychádza pomer živice voči výstuži? Aké jadro je tam originál predpísané, aká hrúbka a kolko g/m2 laminátu?
Neviem si predstaviť že budeš všetko vákuovať, veď to bude neuveritelne prácne. Som presvedčený že s ručným laminovaním dosiahneš rovnaký výsledok ako pri vákuovaní.
Luke
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 7
Registrován: ned lis 04, 2018 8:52 am
Reputace: 0

Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí

Příspěvekod Luke » úte lis 06, 2018 6:58 am

Ahoj Denis.
Dle planu jadro pena 75Kg/m3 oboustrane olaminovana 400g/m2 platno. Celkem dle rozpisu 205m beznych (asi 100Kg). Pomer sklo/pryskyrice pisou ve starych knihach 1:1, v pripade polyesteru bude asi vic pryskyrice. Vakuovanim (epoxy) si myslim mene pryskyrice. Mam v planu vakuovat cele platy 1,2 x 7,3 m, potom rezat jednotlive dily. Pri pouziti PP vostiny, ktera je oboustrane polepena filcem na kterem bude laminat drzet lepe nez na pene mi vznikne uplny ultraligth Pouziju urcite sklo biaxial a vrstvu diolenove tkaniny. Jasne ze neni spravna cesta tak setrit na materialu, az se potom bat jit do vetru.

Odesláno z mého SM-G389F pomocí Tapatalk
Uživatelský avatar
Jardasu
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 641
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 76

Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí

Příspěvekod Jardasu » úte lis 06, 2018 10:17 am

Jakou máš představu o časovém horizontu stavby? Těch 1500 hodin mi přijde sice strašně moc, a přesto si myslím, že je to velmi optimistické číslo. Samozřejmě, záleží na dílenských možnostech. Máš-li vytápěnou halu a dílnu, půjde to určitě rychleji.

Jinak, když jsme byli s naším trimaránkem ve Stockholmském Archipelu, přišel k nám jeden člověk a pamatoval si, že posledně jsme tam byli s jiným trimaránkem. Bavili jsme se spolu a on mi říkal, že má trimarán odněkud z Lotyšska, nebo Litvy, už přesně nevím, určitě ale některé z pobaltských republik a že nebyl až tak drahý, jako ty zavedené z Evropy. Myslím, že jich měl víc a půjčoval je. V marině jich kotvilo asi pět. Vzal jsem si na něj kontakt a napsal mu, ale už se neozval.

Pár trimaránů jsme tam viděli, jeden z nich bylo děsné monstrum a kotvilo ve Stockholmu.

Držím Ti palce, aby se Ti stavba zdařila, bude to náročný úkol.
Luke
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 7
Registrován: ned lis 04, 2018 8:52 am
Reputace: 0

Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí

Příspěvekod Luke » úte lis 06, 2018 12:35 pm

Dekuji Jardasu.
1500 hodin je docela masakr, predstavu nemam, nemam s cim porovnat. Vzdy se nejvic zaseknu na tmeleni ( tady jeste, tady ... ) ted dodelavam kopyto 4,8 m a jsem mesic pozadu oproti predstave, a najednou je zima, ze ani epoxy netvrdne .
Trimarany jsou sexy!


Odesláno z mého SM-G389F pomocí Tapatalk
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7155
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 106
Bydliště: Bratislava

Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí

Příspěvekod Denis » stř lis 07, 2018 12:30 am

400 g skla z jednej strany, 400 g skla z druhej strany, to je 800g = 0,8 kg x cca 160 m2 /zvyšok z 205 m je odpad/ = 128 kg a živice pôjde 1,2 násobok skla , teda 154 kg. Spolu 282 kg.
Nenapísal si ako hrubé má byť jadro. Ak by sme uvažovali 10 mm, tak jadra je 1,6 m3 x 75 kg/m3 = 120 kg. ako celok spolu je to cca 400 kg.

To že živice má byť 270 litrov je zjavná chyba.

Pomer živica sklo 1:1 sa dá dosiahnuť a aj som ho dosahoval, ale pri večších hrúbkach, pri 400 g skla som uvažoval 1,2 násobok váhy skla. Myslím že biaxial má väčšiu spotrebu živice ako satén, alebo plátno. Ja by som použil inú skladbu, na 400 g by som dal 3 vrstvy, pričom na trup zvonku by som dal kevlar. Robil si už s diolénom? Ja som raz použil diolenovú pásku a bol to hnus. Nikdy viac.
Istotne by som nešiel do voštiny, to že tam designer predpísal penu 75 kg má svoj význam a váha neváha, podponorovú časť trupu by som spravil z preglejky + by som dal zvonku viac laminátu ako je predpísané. loď môže nabehnúť na pevninu z rôznych dôvodov a potom je fajn ak je trup odolný, rovnako je to aj s dynamickým namáhaním, Voštinu možno na sedačky, podlahu v kokpite a pod.
Podla mňa je zbytočné vyrábať pláty ako pri preglejke a z toho rezať jednotlivé prvky, budeš mať zbytočne vela drahého odpadu. Jadro PVC menších a nepodstatných dielov sa dá lepiť aj s odrezkov, ktoré vzniknú pri rezaní hlavných častí. Potom vychádza cenovo výhodnejšie ako preglejka.
Luke
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 7
Registrován: ned lis 04, 2018 8:52 am
Reputace: 0

Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí

Příspěvekod Luke » stř lis 07, 2018 9:26 am

Dekuji Denis
a mas pravdu, je tam chyba. Pri te same konstrukci u lode o 4 stopy kratsi pise spotrebu pryskyrice o 105 Kg mene. Coz v podstate odpovida tvym vypoctum.


Odesláno z mého SM-G389F pomocí Tapatalk
Uživatelský avatar
avalon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 429
Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí

Příspěvekod avalon » pát lis 16, 2018 7:25 pm

,,Absolutně nejlepší epoxidový tmel co se týče ceny je tento: Epoxidový tmel zde Má objemovou hmotnost pouze 0,85 kg / l. Tzn. je lehčí než voda. Dobře se s ním pracuje a brousí se také celkem snadnou. Povrch je výrazně tvrdší, než u polyesteru, a odolnější proti vlhkosti. Po vytvrzení se mírně smršťuje, což se řeší přestříkáním stříkacím ekpoxidovým tmelem Stříkací tmel zde
Tento stříkací tmel, je zároveň plnič a základovka pro polyuretanové barvy. Opět výrazná úspora času a peněz. Dá se ho nastříkat tak 0,5 až 0,75mm bez toho aby stékal. Má antiosmotický efekt.,,
...kde by som sa prosim dopracoval k zivemu linku na ten epoxy tmel a striekaci epoxy tmel? ten link uz nefunguje.... INAC, klobuk dole velmi poucny a hodnotny prispevok!!! dakujem PS. aku si si postavil 15m lodku? foto? dik
Luke
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 7
Registrován: ned lis 04, 2018 8:52 am
Reputace: 0

Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí

Příspěvekod Luke » pát lis 16, 2018 7:33 pm

Ahoj Avalon.
Taky jsem patral,
http://www.sea-line.cz
Tohle bude kvalita.

Odesláno z mého SM-G389F pomocí Tapatalk
Uživatelský avatar
avalon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 429
Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Re: Praktické zkušenosti ze stavby lodí

Příspěvekod avalon » sob lis 17, 2018 8:40 am

Diky, idem to nastudovat a pripadne vyskusat :-) Este ma zaujalo ,,Obecně je potřeba se při práci s epoxidem dobře chránit. Alergie na epoxid se dá vypěstovat!,, robim v poslednom case s epoxidom kazdy den, lepim laminujem, tmelim, brusim a nejak sa divne zacinam citit ...
Přílohy
IMG_20181018_150832_HDR.jpg

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů