Finn-nátěr
Moderátoři: vilma, Pepa, david
Finn-nátěr
Zdravím, mám dotaz.
Dal jsem se do opravy starého dřevěného finna, postopně se dostávám dál a dál. Dal jsem dohromady palubu, vnitřek a už jsem si říkal, jak vypadnu na vodu, ale není to tak.
Otec se pustil před deseti lety do nátěru spodku, tak nakoupil Hempel barvy. Klasický Primer bílý dal +-3 vrstvy, sám si to už nepamatuje, přeci jenom je to už deset let. A nějakým způsobem to u toho skončilo. Teď jsem na vážkách, podle toho co jsem si přečetl v návodu, tak bych měl dát vrstvy antifoulingu, ale nejsem si jistej, jak to bude pracovat po těch deseti letech. Za tu dobu loď neopustila garáž a auto stojí venku. Jestli to má smysl či ne. Loď neplánuji nechávat na vodě, ale nechávat ji v hangáru, pokud se na ní nebude zrovna jezdit.
Jde mi o to, jestli je nějaká jiná varianta, čím tomu dát tu finální vrstvu.
Palubu jsem natřel Hempelem ( HEMPEL'S POLYVARNISH 05100 dvousložkový poly-urethanový lak Charakteristika ) zůstali mi doma ještě 2 pixle. Ten lak je určen nad čáru ponoru, chtěl bych se zeptat, jestli by se nedal použít, je konstruován na slanou i sladkou vodu a měl by obstát i celej rok na vodě. Zda by mu tedy pár hodin ve vodě nevadilo a mohl bych ho nahodit na spodek.
Popřípadě nějaká jiná možnost nebo rada.
Předem díky J.
Dal jsem se do opravy starého dřevěného finna, postopně se dostávám dál a dál. Dal jsem dohromady palubu, vnitřek a už jsem si říkal, jak vypadnu na vodu, ale není to tak.
Otec se pustil před deseti lety do nátěru spodku, tak nakoupil Hempel barvy. Klasický Primer bílý dal +-3 vrstvy, sám si to už nepamatuje, přeci jenom je to už deset let. A nějakým způsobem to u toho skončilo. Teď jsem na vážkách, podle toho co jsem si přečetl v návodu, tak bych měl dát vrstvy antifoulingu, ale nejsem si jistej, jak to bude pracovat po těch deseti letech. Za tu dobu loď neopustila garáž a auto stojí venku. Jestli to má smysl či ne. Loď neplánuji nechávat na vodě, ale nechávat ji v hangáru, pokud se na ní nebude zrovna jezdit.
Jde mi o to, jestli je nějaká jiná varianta, čím tomu dát tu finální vrstvu.
Palubu jsem natřel Hempelem ( HEMPEL'S POLYVARNISH 05100 dvousložkový poly-urethanový lak Charakteristika ) zůstali mi doma ještě 2 pixle. Ten lak je určen nad čáru ponoru, chtěl bych se zeptat, jestli by se nedal použít, je konstruován na slanou i sladkou vodu a měl by obstát i celej rok na vodě. Zda by mu tedy pár hodin ve vodě nevadilo a mohl bych ho nahodit na spodek.
Popřípadě nějaká jiná možnost nebo rada.
Předem díky J.
- shooter
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 392
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Pilsen(urqell)
Ahoj
Na antifouling na finnu zapomen je to zbytecny (nebude ve vode celou sezonu) navic se snaz udelat povrch co nejhladsi aby to jelo a to taky antifoul nebude.Ja bych dal nejakej epoxidovej dvouslozkovej lak.A k tomu hemplu by te rekly u hempla jestli jo nebo ne.Ale pokud je to polyurethan tak bych se ho nebal
Sutrak
Na antifouling na finnu zapomen je to zbytecny (nebude ve vode celou sezonu) navic se snaz udelat povrch co nejhladsi aby to jelo a to taky antifoul nebude.Ja bych dal nejakej epoxidovej dvouslozkovej lak.A k tomu hemplu by te rekly u hempla jestli jo nebo ne.Ale pokud je to polyurethan tak bych se ho nebal
Sutrak
sealer píše:Popřípadě nějakou barvu o které by se dalo polemizovat?
Nějaká odzkoušená ( bílá )?
Dával jsem na spodek Finna bílou epoxidovou dvousložkovou barvu (tedy nikoli lak, jak jsem chybně napsal) Syncolor S2300 základ, S2321 vrchní (cca 250Kč/kg), vše válečkem a drží to pěkně. Je to celodřevěná, neolaminovaná dýhovka. Původně jsem to chtěl natřít celé lakem, ale loď byla z dřívějška natřená barvou, musel jsem ji na několika místech tmelit a vybrousit ji až na čisté dřevo nešlo. Na trup lodi jsem spotřeboval cca 3 kg barvy.
Paluba a kokpit byly a jsou ponechány přírodní, natřená tónovaným lakem.
Měj se
jarda
- Ondrais
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: čtv úno 18, 2010 1:00 am
- Reputace: 20
- Bydliště: Břevnov
Ahoj všem,
Rád bych se taky připojil s dotazem a využil tedy už založeného tématu.
Stal jsem se také konečně majitelem starého dřevěného finna a musím se pustit do rekonstrukce aby ta zima nebyla moc nudná. Je to moje první loď jako taková, tak nemam zatím vůbec žádné zkušenosti v podstatě s ničím.
Musím udělat palubu, kterou už započal předešlý majitel, takže je napůl sloupaná dýha a rozbroušená paluba. Trup vypadá zdravě, ale nelíbí se mi oranžová barva
, tak si řikám že když už to budu dělat, udělám i trup z vnějšku. Jen nevím jak.
Chci se proto zeptat na pár věcí.
Mam udělat nejdříve trup a až pak palubu nebo obráceně? Na palubu budu dávat novou dýhu a komplet lakovat. S tím mi pomůže známej, ale ten trup si chci udělat sám, proto bych nejraději začal s ním.
Nyní jsem koukal že je tam ta oranžová barva a pod ním něco bílého. Asi plnič nebo nějakej základ. Olaminovaná dle mého názoru neni, kouskama tam je oděr do dřeva. Jak tedy teď postupovat? Celé zbrousit až na dřevo, nerovnosti zatmelit, nějakej základ ( jakej ) a pak stříknout barvou? Pistoli s kompresorem mam, tak bych to tím udělal.
Nevím právě jakej zvolit postup ani materiál. Byl bych velice vděčný za pár užitečných rad.
Ještě jsem se chtěl taky zeptat, zda by někdo nevěděl kde sehnat nějaké duralové ráhno. To dřevěné bych rád vyměnil. Slyšel jsem že se snad ani nedají sehnat jinak než od lidí z jachklubů, žádné ale neznám
děkuji moc za informace.
Ondra
Rád bych se taky připojil s dotazem a využil tedy už založeného tématu.
Stal jsem se také konečně majitelem starého dřevěného finna a musím se pustit do rekonstrukce aby ta zima nebyla moc nudná. Je to moje první loď jako taková, tak nemam zatím vůbec žádné zkušenosti v podstatě s ničím.
Musím udělat palubu, kterou už započal předešlý majitel, takže je napůl sloupaná dýha a rozbroušená paluba. Trup vypadá zdravě, ale nelíbí se mi oranžová barva

Chci se proto zeptat na pár věcí.
Mam udělat nejdříve trup a až pak palubu nebo obráceně? Na palubu budu dávat novou dýhu a komplet lakovat. S tím mi pomůže známej, ale ten trup si chci udělat sám, proto bych nejraději začal s ním.
Nyní jsem koukal že je tam ta oranžová barva a pod ním něco bílého. Asi plnič nebo nějakej základ. Olaminovaná dle mého názoru neni, kouskama tam je oděr do dřeva. Jak tedy teď postupovat? Celé zbrousit až na dřevo, nerovnosti zatmelit, nějakej základ ( jakej ) a pak stříknout barvou? Pistoli s kompresorem mam, tak bych to tím udělal.
Nevím právě jakej zvolit postup ani materiál. Byl bych velice vděčný za pár užitečných rad.
Ještě jsem se chtěl taky zeptat, zda by někdo nevěděl kde sehnat nějaké duralové ráhno. To dřevěné bych rád vyměnil. Slyšel jsem že se snad ani nedají sehnat jinak než od lidí z jachklubů, žádné ale neznám

děkuji moc za informace.
Ondra
- Finn
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 545
- Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 16
- Bydliště: Penčice
Tak s barvou už ti poradili profíci, já jsem tedy používal na spodek polyuretanovou bílou a na palubu - dýha - sadolin yacht a bylo to OK. A proč chceš měnit ráhno, dřevo za dural? Řekl bych, že dřevem to bolí do hlavy míň, ono je u finna to ráhno dost nízko. Ale pokud máš již špatnou - vytrhanou drážku budiž, ale i ta se dá opravit.
- Ondrais
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: čtv úno 18, 2010 1:00 am
- Reputace: 20
- Bydliště: Břevnov
chci to vyměnit z prostýho estetickýho hlediska. Pasuje mi dural k duralu víc než dřevo. Špatný to ráhno asi nebude, ikdyž jsem ho ještě blíže nezkoumal. Určitě na něm začnu, zatim jsem ještě ani nevyplul. Ale do budoucna bych ten dural raději ať to k sobě víc ladí, ikdyž je mi jasné, že na to to nepluje. BTW, nebude ten dural lehčí?
Ten polyuretan, on asi dobře odolává oděrům, neni to tak?
Ten polyuretan, on asi dobře odolává oděrům, neni to tak?
- Finn
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 545
- Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 16
- Bydliště: Penčice
Jo, jo, podle mě odolává, já na něj nedám dopustit ale je fakt, že jsem nic jinýho nezkoušel, nebyl důvod, navíc se s ním dobře natírá i válečkuje, nestýká, stříkat jsem nezkoušel. S tím ráhnem tomu rozumím, stejně jej tak lehce neseženeš, teda hotový starší. Novej profil na ráhno by neměl být problém.
- Ondrais
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 124
- Registrován: čtv úno 18, 2010 1:00 am
- Reputace: 20
- Bydliště: Břevnov
Ahoj všem,
Já už jdu myšlenkami vstříc "blížícímu se" jaru a rád bych už začal s renovací svého dřevěného Finna aby byl do jara hotov. Konkrétně budu dělat nový nátěr trupu a dýhovat a lakovat palubu.
Chtěl bych už začít s broušením trupu aby byl brzo připraven na lakování. Protože ale nemam žádné zkušenosti s opravama lodí, předpokládám že po zbroušení starého laku budu muset tmelit nerovnosti. Tedy pokud chci mít hezky hladký trup, což právě chci.
Na trupu neni ani cák laminátu, takže budu brousit až na dřevo. A teď se dostávám k otázce na vás v oboru znalých.
Jaký použít tmel? Jestli tedy ho vubec použít. Jak jsem psal, žádné postupy mi nejsou známy
Nechci nějak zatěžovat závodní loď něčím co na ní nepatří, ( dýhování paluby si ale neodpustím ) jde mi jen o dokonalé vyhlazení povrchu jako přípravu pro lak.
Začal bych tedy tím lakováním trupu a až pak se pustil do dýhování a lakování paluby. Snad nebude na závadu toto pořadí.
díky moc za věcné připomínky a přeji všem šťastný nový rok a příznivý vítr v 2012.
Ondřej.
Já už jdu myšlenkami vstříc "blížícímu se" jaru a rád bych už začal s renovací svého dřevěného Finna aby byl do jara hotov. Konkrétně budu dělat nový nátěr trupu a dýhovat a lakovat palubu.
Chtěl bych už začít s broušením trupu aby byl brzo připraven na lakování. Protože ale nemam žádné zkušenosti s opravama lodí, předpokládám že po zbroušení starého laku budu muset tmelit nerovnosti. Tedy pokud chci mít hezky hladký trup, což právě chci.
Na trupu neni ani cák laminátu, takže budu brousit až na dřevo. A teď se dostávám k otázce na vás v oboru znalých.
Jaký použít tmel? Jestli tedy ho vubec použít. Jak jsem psal, žádné postupy mi nejsou známy

Začal bych tedy tím lakováním trupu a až pak se pustil do dýhování a lakování paluby. Snad nebude na závadu toto pořadí.
díky moc za věcné připomínky a přeji všem šťastný nový rok a příznivý vítr v 2012.
Ondřej.
použij dvousložkový polyesterový tmel, dobře se brousí a hlavně dobře drží na podkladu. Když si podklad pečlivě vybrousíš a neuděláš bruskou rýhy navíc, ani ho mnoho nespotřebuješ..
pořadí prací je asi docela jedno,máš-li teplou dílnu, vybruš a nastříkej spodek a pak udělej palubu. Budeš-li ale čekat na teplo všedního dne, tak bych si vše připravil až do fáze stříkaní. Pak udělal spodek (předpokládám, že bude barevný, proto dříve) a nakonec palubu (transparentní lak).
Hovořím o stříkání - chceš-li z toho mít "nábytek" (což je správné!!) pak stříkej. Štětcem ani válečkem nikdy tak pěkný povrch nedocílíš.

pořadí prací je asi docela jedno,máš-li teplou dílnu, vybruš a nastříkej spodek a pak udělej palubu. Budeš-li ale čekat na teplo všedního dne, tak bych si vše připravil až do fáze stříkaní. Pak udělal spodek (předpokládám, že bude barevný, proto dříve) a nakonec palubu (transparentní lak).
Hovořím o stříkání - chceš-li z toho mít "nábytek" (což je správné!!) pak stříkej. Štětcem ani válečkem nikdy tak pěkný povrch nedocílíš.
Zdravím, jako jiní z této větve fóra, jsem se stal majitelem postaršího Finna (nečekané dědictví). Protože mám k jachtingu blízko (jezdím na chartery) a protože i vodní plocha není daleko (Nové Mlýny 50km), tak sem se rozhodl, že ji dám dohromady. Je to klasická dřevěná trup opláštěná laminátovou skořápkou, paluba něco jako mahagonové vlysy, stěžeň dřevo, ráhno dřevo.
A teď k věci.
- Trup je ok, ale přes zimu udělám nový nátěr dvousložkou polyesterem teď nevím jak se jmenuje.
- Paluba bude také nutné přelakovat. Stávající lak sice ještě drží a nepropouští, ale už je zažloutlí a nevzhledný - Nemáte někdo zkušenost s nějakým dobrým lakem??
- Vnitřek bude nutné celý dostat pryč a přetřít. Stávající barva je už rozpraskaná, a bojím se zatečení do dřeva - Dvousložkou polyesterem, nebo je něco vhodnějšího??
- A teď to nejzáludnější, a to napojení paluby a trupu. Již nyní jsou tam prasklé hrany, a tam se možnost zatečení pod palubku rovná jistotě.
Neznáte nějaké fígle nebo materiál čím by to šlo elegantně a vzhledně opravit. Počítám, že tato hrana se vytvořila již při stavění lodě, kdy se laminát přehnul pod palubu. Co třeba nějaké hranové lišty které by schovaliy napojení těchto dvou druhů povrchů, nepoužívá se něco takového?
Každopádně velmi děkuji za jakýkoliv příspěvek.
A teď k věci.
- Trup je ok, ale přes zimu udělám nový nátěr dvousložkou polyesterem teď nevím jak se jmenuje.
- Paluba bude také nutné přelakovat. Stávající lak sice ještě drží a nepropouští, ale už je zažloutlí a nevzhledný - Nemáte někdo zkušenost s nějakým dobrým lakem??
- Vnitřek bude nutné celý dostat pryč a přetřít. Stávající barva je už rozpraskaná, a bojím se zatečení do dřeva - Dvousložkou polyesterem, nebo je něco vhodnějšího??
- A teď to nejzáludnější, a to napojení paluby a trupu. Již nyní jsou tam prasklé hrany, a tam se možnost zatečení pod palubku rovná jistotě.
Neznáte nějaké fígle nebo materiál čím by to šlo elegantně a vzhledně opravit. Počítám, že tato hrana se vytvořila již při stavění lodě, kdy se laminát přehnul pod palubu. Co třeba nějaké hranové lišty které by schovaliy napojení těchto dvou druhů povrchů, nepoužívá se něco takového?



Každopádně velmi děkuji za jakýkoliv příspěvek.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti