uložení a utěsnění hřídele
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Kolegové tady ve Švédsku se lojová šńůra přestala používat před 50 lety. Už jsem o tom několikrát tady psal. před 43 lety jsme stavěly naší plachetnici OE 36. Od začátku tam je těsnění se simeringy. Teď jsem po 30 letech preventivně vyměnil stále bezvadná teflonová pouzdra a simeringy. Trochu nerozumím tomu skansenu co tady diskutujete.
Pozdrav Pavel
Pozdrav Pavel
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
- mysacek
- s/y Kirké
- Příspěvky: 752
- Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Martinique
- Kontaktovat uživatele:
Libore,
nejako jsem to tam v shopu nenesel, zkosel jsem intuitivne, pak vyhledat PSS a nic, mozna kdybys hodil primy link, bylo by to lepsi. Tedy, ne ze bych byl potencionalni kupec, Kirkeje bez motoru a lojovka dotazena - nekape.
Pavel-Sulc: Clovece, nejako to popis, jak to tam v tom Svedsku mate, pac pokud je to tak super, bylo by skoda o to lid ochudit.
K PSS jsem od letoska skepticky, kamaradi z Domina (ceska lod, kdo vi vi, kdo nevi nevi) letos mohla utonout, pac se lidicky zrovna chystali do Mango Bay na happy hour, kdyz jim zacla pumpovat bilge pumpa. Nakonec zjistili, ze je to prave ucpavka. Guma se odporoucela. Tak tady za drahe penize koupili celou sadyu, z ktery se puzila jenom ta guma a zenska v krame rikala, ze se to ma menit kazdy tri roky. No nevim, kdyby odjeli domu na hurikanovou sezonu a stalo se tohle, tak ta lod je brzo pod vodou.
Nejsem fasista, abych diktoval co si kdo ma kam dat, ale lojovka ma svoje vyhody i nevyhody. Ale tohle by se ji nestalo.
Mimochodem, ted je tu tolik sargasu, ze se pomalu ani neda rybarit, kdyz dostanete sargas na vrtuli, kdyz plujes pod plachtama, tak se cela lod rozvybrje. Nedokazu si predstavit, jak by si s tim poradily simeringy... Myslim si, ze co se hodi na sever, nemusi fungovat vsude.
Ale kazdopadne prosim napis, jak to mate udelane.
Zdravi
Mysak
nejako jsem to tam v shopu nenesel, zkosel jsem intuitivne, pak vyhledat PSS a nic, mozna kdybys hodil primy link, bylo by to lepsi. Tedy, ne ze bych byl potencionalni kupec, Kirkeje bez motoru a lojovka dotazena - nekape.
Pavel-Sulc: Clovece, nejako to popis, jak to tam v tom Svedsku mate, pac pokud je to tak super, bylo by skoda o to lid ochudit.
K PSS jsem od letoska skepticky, kamaradi z Domina (ceska lod, kdo vi vi, kdo nevi nevi) letos mohla utonout, pac se lidicky zrovna chystali do Mango Bay na happy hour, kdyz jim zacla pumpovat bilge pumpa. Nakonec zjistili, ze je to prave ucpavka. Guma se odporoucela. Tak tady za drahe penize koupili celou sadyu, z ktery se puzila jenom ta guma a zenska v krame rikala, ze se to ma menit kazdy tri roky. No nevim, kdyby odjeli domu na hurikanovou sezonu a stalo se tohle, tak ta lod je brzo pod vodou.
Nejsem fasista, abych diktoval co si kdo ma kam dat, ale lojovka ma svoje vyhody i nevyhody. Ale tohle by se ji nestalo.
Mimochodem, ted je tu tolik sargasu, ze se pomalu ani neda rybarit, kdyz dostanete sargas na vrtuli, kdyz plujes pod plachtama, tak se cela lod rozvybrje. Nedokazu si predstavit, jak by si s tim poradily simeringy... Myslim si, ze co se hodi na sever, nemusi fungovat vsude.
Ale kazdopadne prosim napis, jak to mate udelane.
Zdravi
Mysak
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Ahoj, jsem technik, máme mnoho přátel co tady mají lodě a tedy i skušenosti.
Přehled různých typů těsnění máš třeba tady: http://www.capella.se/produkt-kategori/axeltatningar/
Když jsem v Capella marin teď po 30 letech kupovat nová pozdra tak jsem s dlouholetým a skušeným majitelem firmy diskutoval různá provedení.
Je názoru, že provedení co mám je nejlepší a nejspolehlivější. Hadice je silnostěná cilindrická a je jen kvůli radiálním vibracím hřídele. Axiální posuv hřídele řeší pozdra a simeringy.
Hadice typu měch je tenkostěná a je nebezpečí protržení. Výměna je pak děsněj proces s vytažením lodě.
Víš posuzovat skušenost je težké. Já mám 30 let skvělou skušenost se simeringy. Proto já bych neexperimentoval.
Je to jak se ženskejma - víš co máš ale nevíš co dostaneš..
Joo nevím co je sargas.. U Dánska se nám namotal na šroub děsněj balík lan a sraček z nějaký nákladní lodě. motor se zastavil. Doplachtily jsme do přístavu a pilkou na železo jsme to řezaly.
Joo a náhradní simering seženeš všude na světě za pár šupů.
Ahoj Pavel
Přehled různých typů těsnění máš třeba tady: http://www.capella.se/produkt-kategori/axeltatningar/
Když jsem v Capella marin teď po 30 letech kupovat nová pozdra tak jsem s dlouholetým a skušeným majitelem firmy diskutoval různá provedení.
Je názoru, že provedení co mám je nejlepší a nejspolehlivější. Hadice je silnostěná cilindrická a je jen kvůli radiálním vibracím hřídele. Axiální posuv hřídele řeší pozdra a simeringy.
Hadice typu měch je tenkostěná a je nebezpečí protržení. Výměna je pak děsněj proces s vytažením lodě.
Víš posuzovat skušenost je težké. Já mám 30 let skvělou skušenost se simeringy. Proto já bych neexperimentoval.
Je to jak se ženskejma - víš co máš ale nevíš co dostaneš..
Joo nevím co je sargas.. U Dánska se nám namotal na šroub děsněj balík lan a sraček z nějaký nákladní lodě. motor se zastavil. Doplachtily jsme do přístavu a pilkou na železo jsme to řezaly.
Joo a náhradní simering seženeš všude na světě za pár šupů.
Ahoj Pavel
Naposledy upravil(a) Pavel-Sulc dne úte čer 02, 2015 9:44 am, celkem upraveno 1 x.
- mysacek
- s/y Kirké
- Příspěvky: 752
- Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Martinique
- Kontaktovat uživatele:
Kouknu na to, ale ted uz musim na kute, jinak budu rano mrtvej.
Pokud je to v trubce na tlumeni vibraci, tak to by mohlo fungovat i tady, kouknu na to. Ten mech opravdu nevydrzi veky a pokud je clovek mimo lod na delsi dou, muze o ni prijit. Jinak ten mech jsme vymenili v noci na vode, akorat se musela hadrem utemovat zvenku trosku hridel, aby to moc neteklo pri vymene.
Jo a taky jsem technik, dokonce strojarskej
Zdravi
Mysak
Pokud je to v trubce na tlumeni vibraci, tak to by mohlo fungovat i tady, kouknu na to. Ten mech opravdu nevydrzi veky a pokud je clovek mimo lod na delsi dou, muze o ni prijit. Jinak ten mech jsme vymenili v noci na vode, akorat se musela hadrem utemovat zvenku trosku hridel, aby to moc neteklo pri vymene.
Jo a taky jsem technik, dokonce strojarskej

Zdravi
Mysak
- copy
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1391
- Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
- Reputace: 28
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:

http://www.shaftseal.com/en/categories
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3UvyF-NRooQ[/youtube]
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Ahoj díky za video.
PSS má měkou tenkou harmoniku, náchylnou na protržení, jak tu kolega psal. Harmoniku je třeba stlačit o 25mm. Těsnící kroužek má uvnitř dva O kroužky které těsní vodu podle hřídele. Kroužek drží šroubky model červík, které poškodí hřídel a je nebezpečí poškození O kroužků při nové montáži. PSS musí mít přívod vody na mazání gumového ložiska v tělese. V plachetnicích je často instalace v těsném prostoru pod cocpitem kam se vejde jedna ruka někdy dokonce dvě ruce.
Provedení se simeringy má silnostěnou hadici 10mm. montáž je možná jednou rukou, nic není třeba seřizovat, žádné poškození hřídele, žádné napojení vody. Pokud je mazán olejem je třeba občas kontrola oleje v nádobce, když vazelínou občas pootočit štauferkou.
Jestli někdo má zájem, pokusím se domluvit s firmou zaslání.

PSS má měkou tenkou harmoniku, náchylnou na protržení, jak tu kolega psal. Harmoniku je třeba stlačit o 25mm. Těsnící kroužek má uvnitř dva O kroužky které těsní vodu podle hřídele. Kroužek drží šroubky model červík, které poškodí hřídel a je nebezpečí poškození O kroužků při nové montáži. PSS musí mít přívod vody na mazání gumového ložiska v tělese. V plachetnicích je často instalace v těsném prostoru pod cocpitem kam se vejde jedna ruka někdy dokonce dvě ruce.
Provedení se simeringy má silnostěnou hadici 10mm. montáž je možná jednou rukou, nic není třeba seřizovat, žádné poškození hřídele, žádné napojení vody. Pokud je mazán olejem je třeba občas kontrola oleje v nádobce, když vazelínou občas pootočit štauferkou.
Jestli někdo má zájem, pokusím se domluvit s firmou zaslání.

-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
No každpádně je zvláštní, že se žádnej systém nerozšířil na většinu lodí. Jeden má ten, druhej onen a třetí úplně něco jinýho. Takže asi vhodnost systémů určují konkrétní podmínky lodi. Co fungovalo jednomu, nefungovalo druhýmu.
Chtělo by to asi nějakou tabulku, kde by bylo porovnaný na co se kterej systém hodí. Určitě hraje roli, jestli je loď na vodě celoročně v zahraničí, nebo se třeba po sezoně vytahuje z vody. Idealní systém by neměl potřebovat žádnou údržbu, neměl by ke svojí funkci používat žádný čerpadla, nebo zařízení, který se můžou poškodit a měl by vydržet několit let. Popřípadě být snadno opravitelnej na vodě. Neměl by být náchylnej na nečistoty a počítat s tím, že se na hřídel chytají mořský potvory a jinej bordel, když loď stojí na vodě. Nemělo by to reznout, ani při nadměrný tepelný zátěži by to nemělo měnit svoje vlastnosti. A zároveň by měl být levnej.
Já jsem zvolil silnostěnou hadici na výfuk odolnou vysokým teplotám. Pak silný bronzový tělo domečku a v tom dva závity teflonový šňůry. Žádná maznička, nebo přívod vody. Jen příruba s 6 šroubkama, zajištěnýma loctitem. Při novým návinu šňury je prostor mezi přírubou a tělem domku 1cm. pokud zjistím, že kape, poutáhnu. Většinou jednou ročně. Každý 4 roky měním šňůru preventivně. Když se na to nachytají potvory, tak je ta šňůra obrousí a možná se i poškodí, ale dotažením ji zase srovnám a opět funguje. Je to archaickej systém, žádná velká strojařina. Což je samozřejmě taky výhoda. Protože se mi stalo, že se třeba jeden šroubek vibracema vytřepal, ale jelikož jich je tam dost, tak se nic neděje.
dřív jsem měl gufera, ale ty se poškodili celkem rychle. Na hřídel se nachytá bordel, já zařadím a hřídel skočí o pár mm dovnitř lodě a rozseká gufera. Na vodní pumpě mě zase gufera vydřeli v hřídeli drážku, takže přestaly těsnit. Takže od tý doby nic tak moderního jako gufera nechci.
Každopádně to pss vypadá nádherně. Krásná součástka. Ale kdybych se rozhodoval znova, tak zase půjdu do teflonové šňůry. Abychom si rozuměli http://www.sigmashop.cz/nahradni-dily/tesnici-teflonova-snura-6-x-6-mm
Chtělo by to asi nějakou tabulku, kde by bylo porovnaný na co se kterej systém hodí. Určitě hraje roli, jestli je loď na vodě celoročně v zahraničí, nebo se třeba po sezoně vytahuje z vody. Idealní systém by neměl potřebovat žádnou údržbu, neměl by ke svojí funkci používat žádný čerpadla, nebo zařízení, který se můžou poškodit a měl by vydržet několit let. Popřípadě být snadno opravitelnej na vodě. Neměl by být náchylnej na nečistoty a počítat s tím, že se na hřídel chytají mořský potvory a jinej bordel, když loď stojí na vodě. Nemělo by to reznout, ani při nadměrný tepelný zátěži by to nemělo měnit svoje vlastnosti. A zároveň by měl být levnej.
Já jsem zvolil silnostěnou hadici na výfuk odolnou vysokým teplotám. Pak silný bronzový tělo domečku a v tom dva závity teflonový šňůry. Žádná maznička, nebo přívod vody. Jen příruba s 6 šroubkama, zajištěnýma loctitem. Při novým návinu šňury je prostor mezi přírubou a tělem domku 1cm. pokud zjistím, že kape, poutáhnu. Většinou jednou ročně. Každý 4 roky měním šňůru preventivně. Když se na to nachytají potvory, tak je ta šňůra obrousí a možná se i poškodí, ale dotažením ji zase srovnám a opět funguje. Je to archaickej systém, žádná velká strojařina. Což je samozřejmě taky výhoda. Protože se mi stalo, že se třeba jeden šroubek vibracema vytřepal, ale jelikož jich je tam dost, tak se nic neděje.
dřív jsem měl gufera, ale ty se poškodili celkem rychle. Na hřídel se nachytá bordel, já zařadím a hřídel skočí o pár mm dovnitř lodě a rozseká gufera. Na vodní pumpě mě zase gufera vydřeli v hřídeli drážku, takže přestaly těsnit. Takže od tý doby nic tak moderního jako gufera nechci.
Každopádně to pss vypadá nádherně. Krásná součástka. Ale kdybych se rozhodoval znova, tak zase půjdu do teflonové šňůry. Abychom si rozuměli http://www.sigmashop.cz/nahradni-dily/tesnici-teflonova-snura-6-x-6-mm
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Ahoj loď je ve Stockholmu. Balt není moc slaný, ale šneků je dostatek. Loď na zimu vyhujem a je na zahradě u domu pod střechou. Plachtíme do Norska, Dánska Německa. Teď jsem preventivně měnil pouzdra a simeringy. Hřídel je bezvadná a je zpět.
Důležité je jak je vše provedené. Já mám hřídel 25mm, trubka v kýlu má vnitřní průměr 32mm, tedy vůli 3,5 mm mezi hřídelí a trubkou.. a tam se šneci nedrží. To jsou moje skušenosti. Na fotce vidíš z dálky jak je uložení hřídela.
Ahoj Pavel

Důležité je jak je vše provedené. Já mám hřídel 25mm, trubka v kýlu má vnitřní průměr 32mm, tedy vůli 3,5 mm mezi hřídelí a trubkou.. a tam se šneci nedrží. To jsou moje skušenosti. Na fotce vidíš z dálky jak je uložení hřídela.
Ahoj Pavel
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
martinptacek píše:Já jsem zvolil silnostěnou hadici na výfuk odolnou vysokým teplotám. Pak silný bronzový tělo domečku a v tom dva závity teflonový šňůry. Žádná maznička, nebo přívod vody. Jen příruba s 6 šroubkama, zajištěnýma loctitem. Při novým návinu šňury je prostor mezi přírubou a tělem domku 1cm. pokud zjistím, že kape, poutáhnu. Většinou jednou ročně. Každý 4 roky měním šňůru preventivně. Když se na to nachytají potvory, tak je ta šňůra obrousí a možná se i poškodí, ale dotažením ji zase srovnám a opět funguje. Je to archaickej systém, žádná velká strojařina. Což je samozřejmě taky výhoda. Protože se mi stalo, že se třeba jeden šroubek vibracema vytřepal, ale jelikož jich je tam dost, tak se nic neděje.
dřív jsem měl gufera, ale ty se poškodili celkem rychle. Na hřídel se nachytá bordel, já zařadím a hřídel skočí o pár mm dovnitř lodě a rozseká gufera. Na vodní pumpě mě zase gufera vydřeli v hřídeli drážku, takže přestaly těsnit. Takže od tý doby nic tak moderního jako gufera nechci.
Mám stejnou konstrukci, dojmy i zážitky, kdysi včetně gufer. S tím rozdílem, že mám lojovku a mažu jí, když si vzpomenu - obvykle 1x za rok do stevenroury nacpu něco podvodnický vazeliny. za 16 let a cca 40 000 km s motorem jsem doplnil šňůru 2x - 3x?. Samozřejmě na vodě, bez vytahování na sucho. Šroubky na dotažení mám jen dva a nezajištěný. Nepovolujou se.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9349
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Ta barva má 30% měděné prášku.
Já mám tuto http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=2439
Takto to vypadá čerstvě natřené, později ve vodě to ztmavne.
Ale antifoulingy a barvy obecně patří do jiného topicu.
Já mám tuto http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=2439
Takto to vypadá čerstvě natřené, později ve vodě to ztmavne.

Ale antifoulingy a barvy obecně patří do jiného topicu.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Ahoj MaM32, Každých 4 až 5 let nastříkám dno VC-17. Po vytažení z vody otřu dno houbou. Nic víc. Ani jeden šneček.
VC-17 je bezbarvý lak do kterého přimícháš bronzový prášek s teflonem. Vyvinul to tady pan Bigner a prodal licenci Intenationalu.
Před asi 40 lety jsem obrousil dno na gelkot, nastříkal 4x Hempel Light Primer epoxy a na to do dneška jen VC-17. Od té doby jsem nebrousil. Jen umytí houbou.
Pokud vím Libor prodává levnější kopii.
Když jsem jako kluk chodil do 1968 v Praze do ČYK tak jsme do bezbarvého laku míchaly bronzový prášek z Barvy Laky. Na Vltavě to fungovalo.
V některých klubech tady jsou měké barvy zakázaný, popruhy zadělají ostaní lodě.
Ahoj Pavel
VC-17 je bezbarvý lak do kterého přimícháš bronzový prášek s teflonem. Vyvinul to tady pan Bigner a prodal licenci Intenationalu.
Před asi 40 lety jsem obrousil dno na gelkot, nastříkal 4x Hempel Light Primer epoxy a na to do dneška jen VC-17. Od té doby jsem nebrousil. Jen umytí houbou.
Pokud vím Libor prodává levnější kopii.
Když jsem jako kluk chodil do 1968 v Praze do ČYK tak jsme do bezbarvého laku míchaly bronzový prášek z Barvy Laky. Na Vltavě to fungovalo.
V některých klubech tady jsou měké barvy zakázaný, popruhy zadělají ostaní lodě.
Ahoj Pavel
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
- Reputace: 21
Pavel-Sulc: tak když loď není na vodě celoročně a pluje v moři, kde se na hřídel nic nechytá, tak je simering možná volba. Mě se na hřídel nechytaj šneci, ale takovy ruzny mořský svině, který vypadají jakou proužky vápníku a je to tak tvrdý, že se to nedá odřít ani nožem. Plus další rostliny a svině, který jsou neuvěřitelně tvrdý. Takže jak přeřadím, motor se v silenblocích pohne a simerink je roztrhanej. Takže zatím u mě vede moje teflonová šňůra, která je bezúdržbová a musí se po pár letech měnit. Dřív jsem měnil každý druhý rok, teď jedu cyklus 4 roky a nemám problémy.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host