uložení a utěsnění hřídele

Věčné téma - opravy lodí všeho druhy a všemi dostupnými prostředky. Materiály, postupy. Dobré rady atd.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Pavel-Sulc » pon čer 01, 2015 11:48 pm

Kolegové tady ve Švédsku se lojová šńůra přestala používat před 50 lety. Už jsem o tom několikrát tady psal. před 43 lety jsme stavěly naší plachetnici OE 36. Od začátku tam je těsnění se simeringy. Teď jsem po 30 letech preventivně vyměnil stále bezvadná teflonová pouzdra a simeringy. Trochu nerozumím tomu skansenu co tady diskutujete.
Pozdrav Pavel
Uživatelský avatar
gryf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 258
Registrován: čtv led 27, 2011 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod gryf » úte čer 02, 2015 7:56 am

Pro P-S. Silně pochybuji, že by PSS byl skansen.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Pavel-Sulc » úte čer 02, 2015 8:15 am

Lojová šňůra je Skansen. U těsnění s grafitovým kroužkem je třeba vyřešit podélný posuv motoru v silenblokách. Je třeba použít axiálně pružnou hadici typu harmonika. U těsnění se simeringy tento problém není. Pavel
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » úte čer 02, 2015 8:21 am

Libore,
nejako jsem to tam v shopu nenesel, zkosel jsem intuitivne, pak vyhledat PSS a nic, mozna kdybys hodil primy link, bylo by to lepsi. Tedy, ne ze bych byl potencionalni kupec, Kirkeje bez motoru a lojovka dotazena - nekape.
Pavel-Sulc: Clovece, nejako to popis, jak to tam v tom Svedsku mate, pac pokud je to tak super, bylo by skoda o to lid ochudit.
K PSS jsem od letoska skepticky, kamaradi z Domina (ceska lod, kdo vi vi, kdo nevi nevi) letos mohla utonout, pac se lidicky zrovna chystali do Mango Bay na happy hour, kdyz jim zacla pumpovat bilge pumpa. Nakonec zjistili, ze je to prave ucpavka. Guma se odporoucela. Tak tady za drahe penize koupili celou sadyu, z ktery se puzila jenom ta guma a zenska v krame rikala, ze se to ma menit kazdy tri roky. No nevim, kdyby odjeli domu na hurikanovou sezonu a stalo se tohle, tak ta lod je brzo pod vodou.
Nejsem fasista, abych diktoval co si kdo ma kam dat, ale lojovka ma svoje vyhody i nevyhody. Ale tohle by se ji nestalo.
Mimochodem, ted je tu tolik sargasu, ze se pomalu ani neda rybarit, kdyz dostanete sargas na vrtuli, kdyz plujes pod plachtama, tak se cela lod rozvybrje. Nedokazu si predstavit, jak by si s tim poradily simeringy... Myslim si, ze co se hodi na sever, nemusi fungovat vsude.
Ale kazdopadne prosim napis, jak to mate udelane.
Zdravi
Mysak
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9349
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » úte čer 02, 2015 8:23 am

Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Pavel-Sulc » úte čer 02, 2015 9:05 am

Ahoj, jsem technik, máme mnoho přátel co tady mají lodě a tedy i skušenosti.
Přehled různých typů těsnění máš třeba tady: http://www.capella.se/produkt-kategori/axeltatningar/
Když jsem v Capella marin teď po 30 letech kupovat nová pozdra tak jsem s dlouholetým a skušeným majitelem firmy diskutoval různá provedení.
Je názoru, že provedení co mám je nejlepší a nejspolehlivější. Hadice je silnostěná cilindrická a je jen kvůli radiálním vibracím hřídele. Axiální posuv hřídele řeší pozdra a simeringy.
Hadice typu měch je tenkostěná a je nebezpečí protržení. Výměna je pak děsněj proces s vytažením lodě.
Víš posuzovat skušenost je težké. Já mám 30 let skvělou skušenost se simeringy. Proto já bych neexperimentoval.
Je to jak se ženskejma - víš co máš ale nevíš co dostaneš..
Joo nevím co je sargas.. U Dánska se nám namotal na šroub děsněj balík lan a sraček z nějaký nákladní lodě. motor se zastavil. Doplachtily jsme do přístavu a pilkou na železo jsme to řezaly.
Joo a náhradní simering seženeš všude na světě za pár šupů.
Ahoj Pavel
Naposledy upravil(a) Pavel-Sulc dne úte čer 02, 2015 9:44 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » úte čer 02, 2015 9:23 am

Kouknu na to, ale ted uz musim na kute, jinak budu rano mrtvej.
Pokud je to v trubce na tlumeni vibraci, tak to by mohlo fungovat i tady, kouknu na to. Ten mech opravdu nevydrzi veky a pokud je clovek mimo lod na delsi dou, muze o ni prijit. Jinak ten mech jsme vymenili v noci na vode, akorat se musela hadrem utemovat zvenku trosku hridel, aby to moc neteklo pri vymene.
Jo a taky jsem technik, dokonce strojarskej ;)
Zdravi
Mysak
Uživatelský avatar
copy
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1391
Registrován: pát čer 25, 2010 2:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod copy » čtv čer 04, 2015 1:49 am

Obrázek

http://www.shaftseal.com/en/categories

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3UvyF-NRooQ[/youtube]
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Pavel-Sulc » čtv čer 04, 2015 6:29 am

Ahoj díky za video.
PSS má měkou tenkou harmoniku, náchylnou na protržení, jak tu kolega psal. Harmoniku je třeba stlačit o 25mm. Těsnící kroužek má uvnitř dva O kroužky které těsní vodu podle hřídele. Kroužek drží šroubky model červík, které poškodí hřídel a je nebezpečí poškození O kroužků při nové montáži. PSS musí mít přívod vody na mazání gumového ložiska v tělese. V plachetnicích je často instalace v těsném prostoru pod cocpitem kam se vejde jedna ruka někdy dokonce dvě ruce.

Provedení se simeringy má silnostěnou hadici 10mm. montáž je možná jednou rukou, nic není třeba seřizovat, žádné poškození hřídele, žádné napojení vody. Pokud je mazán olejem je třeba občas kontrola oleje v nádobce, když vazelínou občas pootočit štauferkou.

Jestli někdo má zájem, pokusím se domluvit s firmou zaslání.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » čtv čer 04, 2015 7:52 pm

No každpádně je zvláštní, že se žádnej systém nerozšířil na většinu lodí. Jeden má ten, druhej onen a třetí úplně něco jinýho. Takže asi vhodnost systémů určují konkrétní podmínky lodi. Co fungovalo jednomu, nefungovalo druhýmu.

Chtělo by to asi nějakou tabulku, kde by bylo porovnaný na co se kterej systém hodí. Určitě hraje roli, jestli je loď na vodě celoročně v zahraničí, nebo se třeba po sezoně vytahuje z vody. Idealní systém by neměl potřebovat žádnou údržbu, neměl by ke svojí funkci používat žádný čerpadla, nebo zařízení, který se můžou poškodit a měl by vydržet několit let. Popřípadě být snadno opravitelnej na vodě. Neměl by být náchylnej na nečistoty a počítat s tím, že se na hřídel chytají mořský potvory a jinej bordel, když loď stojí na vodě. Nemělo by to reznout, ani při nadměrný tepelný zátěži by to nemělo měnit svoje vlastnosti. A zároveň by měl být levnej.


Já jsem zvolil silnostěnou hadici na výfuk odolnou vysokým teplotám. Pak silný bronzový tělo domečku a v tom dva závity teflonový šňůry. Žádná maznička, nebo přívod vody. Jen příruba s 6 šroubkama, zajištěnýma loctitem. Při novým návinu šňury je prostor mezi přírubou a tělem domku 1cm. pokud zjistím, že kape, poutáhnu. Většinou jednou ročně. Každý 4 roky měním šňůru preventivně. Když se na to nachytají potvory, tak je ta šňůra obrousí a možná se i poškodí, ale dotažením ji zase srovnám a opět funguje. Je to archaickej systém, žádná velká strojařina. Což je samozřejmě taky výhoda. Protože se mi stalo, že se třeba jeden šroubek vibracema vytřepal, ale jelikož jich je tam dost, tak se nic neděje.


dřív jsem měl gufera, ale ty se poškodili celkem rychle. Na hřídel se nachytá bordel, já zařadím a hřídel skočí o pár mm dovnitř lodě a rozseká gufera. Na vodní pumpě mě zase gufera vydřeli v hřídeli drážku, takže přestaly těsnit. Takže od tý doby nic tak moderního jako gufera nechci.

Každopádně to pss vypadá nádherně. Krásná součástka. Ale kdybych se rozhodoval znova, tak zase půjdu do teflonové šňůry. Abychom si rozuměli http://www.sigmashop.cz/nahradni-dily/tesnici-teflonova-snura-6-x-6-mm
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » čtv čer 04, 2015 8:16 pm

Lojova snura s maznickou je spolehliva a pouziva se 100let akorad me zarazi ze to nemazes ja po 12 hodinach
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » čtv čer 04, 2015 8:29 pm

popravdě nevím jestli to třeba nedělá ten teflon. A nedovedu si představit že by to v nějakym průmyslovým použití někdo mazal nějak často. Teď už to tam je určitě rok bez mazání nebo utahování.
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2098
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 40
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » čtv čer 04, 2015 8:49 pm

Holandani to pouzivaji casto v vzdy upozornuji jednou za 8 az 15 hod. Trochu pootocit staufertkou maj pod tim kastrol kam to odkapava castecne i vazelinou.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2549
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 36
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » čtv čer 04, 2015 8:59 pm

Teflon není lojová šňůra, ten je samomaznej, takže proto stačí jen dotahovat a měnit, Je to i na čerpadlech domácích vodáren, kde se dřív používala lojovka, jinak je systém stejnej, nepřekonalelnej, nerozbytnej....... ;)
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Pavel-Sulc » čtv čer 04, 2015 10:46 pm

Ahoj Martinptacek. Tvůj nápad s tabulkou je logický. Ale každý máme určité skušenosti, a testy jsou dlouhodobé a podmímky různé.
Ono je to jak se ženami, víš co máš a nevíš co dostaneš. Jsem 46 let ženatý a jezdím 42 let se simeringama.. Je co dohánět.
Ahoj Pavel
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » čtv čer 04, 2015 11:01 pm

a jak přežije simering když se pod něj dostane špína z hřídele při řazení dopředu? Nebo se hřídel posouvá i s tou harmonikou? Nejsou v hřídeli vyfrézovaný drážky od simeringu?
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Pavel-Sulc » čtv čer 04, 2015 11:36 pm

Ahoj loď je ve Stockholmu. Balt není moc slaný, ale šneků je dostatek. Loď na zimu vyhujem a je na zahradě u domu pod střechou. Plachtíme do Norska, Dánska Německa. Teď jsem preventivně měnil pouzdra a simeringy. Hřídel je bezvadná a je zpět.
Důležité je jak je vše provedené. Já mám hřídel 25mm, trubka v kýlu má vnitřní průměr 32mm, tedy vůli 3,5 mm mezi hřídelí a trubkou.. a tam se šneci nedrží. To jsou moje skušenosti. Na fotce vidíš z dálky jak je uložení hřídela.
Ahoj Pavel


Obrázek
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv čer 04, 2015 11:46 pm

martinptacek píše:Já jsem zvolil silnostěnou hadici na výfuk odolnou vysokým teplotám. Pak silný bronzový tělo domečku a v tom dva závity teflonový šňůry. Žádná maznička, nebo přívod vody. Jen příruba s 6 šroubkama, zajištěnýma loctitem. Při novým návinu šňury je prostor mezi přírubou a tělem domku 1cm. pokud zjistím, že kape, poutáhnu. Většinou jednou ročně. Každý 4 roky měním šňůru preventivně. Když se na to nachytají potvory, tak je ta šňůra obrousí a možná se i poškodí, ale dotažením ji zase srovnám a opět funguje. Je to archaickej systém, žádná velká strojařina. Což je samozřejmě taky výhoda. Protože se mi stalo, že se třeba jeden šroubek vibracema vytřepal, ale jelikož jich je tam dost, tak se nic neděje.


dřív jsem měl gufera, ale ty se poškodili celkem rychle. Na hřídel se nachytá bordel, já zařadím a hřídel skočí o pár mm dovnitř lodě a rozseká gufera. Na vodní pumpě mě zase gufera vydřeli v hřídeli drážku, takže přestaly těsnit. Takže od tý doby nic tak moderního jako gufera nechci.


Mám stejnou konstrukci, dojmy i zážitky, kdysi včetně gufer. S tím rozdílem, že mám lojovku a mažu jí, když si vzpomenu - obvykle 1x za rok do stevenroury nacpu něco podvodnický vazeliny. za 16 let a cca 40 000 km s motorem jsem doplnil šňůru 2x - 3x?. Samozřejmě na vodě, bez vytahování na sucho. Šroubky na dotažení mám jen dva a nezajištěný. Nepovolujou se.
Uživatelský avatar
MaM32
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 320
Registrován: stř črc 30, 2014 2:00 am
Reputace: 24
Bydliště: Krnov

Příspěvekod MaM32 » pát čer 05, 2015 7:51 am

Pro Pavla:
To tam mícháš práškovou měd do nástřiku antifoulingu,že to má takovou barvu měděnou.

Promiňte za OT.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9349
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát čer 05, 2015 8:17 am

Ta barva má 30% měděné prášku.

Já mám tuto http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=2439

Takto to vypadá čerstvě natřené, později ve vodě to ztmavne.

Obrázek

Ale antifoulingy a barvy obecně patří do jiného topicu.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Pavel-Sulc » pát čer 05, 2015 8:48 am

Ahoj MaM32, Každých 4 až 5 let nastříkám dno VC-17. Po vytažení z vody otřu dno houbou. Nic víc. Ani jeden šneček.
VC-17 je bezbarvý lak do kterého přimícháš bronzový prášek s teflonem. Vyvinul to tady pan Bigner a prodal licenci Intenationalu.
Před asi 40 lety jsem obrousil dno na gelkot, nastříkal 4x Hempel Light Primer epoxy a na to do dneška jen VC-17. Od té doby jsem nebrousil. Jen umytí houbou.
Pokud vím Libor prodává levnější kopii.
Když jsem jako kluk chodil do 1968 v Praze do ČYK tak jsme do bezbarvého laku míchaly bronzový prášek z Barvy Laky. Na Vltavě to fungovalo.
V některých klubech tady jsou měké barvy zakázaný, popruhy zadělají ostaní lodě.
Ahoj Pavel
Uživatelský avatar
MaM32
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 320
Registrován: stř črc 30, 2014 2:00 am
Reputace: 24
Bydliště: Krnov

Příspěvekod MaM32 » pát čer 05, 2015 9:44 am

Dekuji Pavle a preji hezky vikend :-)

Vím Libore,že to sem nepatří a ještě jednou se omlouvám.
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » pát čer 05, 2015 1:04 pm

Pavel-Sulc: tak když loď není na vodě celoročně a pluje v moři, kde se na hřídel nic nechytá, tak je simering možná volba. Mě se na hřídel nechytaj šneci, ale takovy ruzny mořský svině, který vypadají jakou proužky vápníku a je to tak tvrdý, že se to nedá odřít ani nožem. Plus další rostliny a svině, který jsou neuvěřitelně tvrdý. Takže jak přeřadím, motor se v silenblocích pohne a simerink je roztrhanej. Takže zatím u mě vede moje teflonová šňůra, která je bezúdržbová a musí se po pár letech měnit. Dřív jsem měnil každý druhý rok, teď jedu cyklus 4 roky a nemám problémy.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host