Výměna bloku pro rollfock
Moderátoři: vilma, Pepa, david
Výměna bloku pro rollfock
Ahoj,
měnil jsem blok, co mám předřayený před rollfockem a zjistil jsem, že vlastně pořádně nevím, co by měl snést. Jestli stačí, když zvládne zatížení 250 kg nebo má unést 500 kg? To samé platí pro lano.
Jaké bloky a jaké lana, resp. s jakou nosností používáte (byste použili) pro plachtu 28,35 m2?
měnil jsem blok, co mám předřayený před rollfockem a zjistil jsem, že vlastně pořádně nevím, co by měl snést. Jestli stačí, když zvládne zatížení 250 kg nebo má unést 500 kg? To samé platí pro lano.
Jaké bloky a jaké lana, resp. s jakou nosností používáte (byste použili) pro plachtu 28,35 m2?
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3537
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 418
- Bydliště: Praha
Re: Výměna bloku pro rollfock
Možná to bude tím, že v češtině se pro tu věc, kterou máš nejspíš na mysli, nepoužívá výraz blok, ale kladka.
Stránky výrobce nebo prodejců to neuvádějí?
Stránky výrobce nebo prodejců to neuvádějí?
Re: Výměna bloku pro rollfock
U vyrobcu se mi to nepodarilo najit. Pokud tedy hledm spravne. Zda se, ze sily nejsou nikterak velke, na druhou stranu ...
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9349
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna bloku pro rollfock
Záleží kde a jak hledáš
A proč zrovna tolik kilo?
Co nese?
Nevede jen lano kolem sloupku k záseku na zádi, případně myslíš tu vzadu co obrací směr?
Lano je ovládací k bubnu, nemá až takovou spojitost s velikostí plachty. Ale slabé se špatně drží v ruce, silné se ti nevleze do bubnu. Je to tedy kompromis a většinou výrobce píše 8 mm, v tvém případě to unese i slabší, ale 6 je tenká do ruky.
Tedy dej největší co se ti tam vejde a z toho to vyjde i nějaká kladka, myslím šíře. Průměr 50-60mm by měl být OK.
Když vezmu např. běžnou značku Furlex a nejmenší model 50S tak píšou zatížení bubnu 300kg a na bubnu má být cca 30 otáček lana. Přes 4 vodící kladky stažené dozadu do kokpitu. první kladka má být taková a tak umístěná aby šlo ovládací lano přímo na buben. Poslední musí bý individuálně vybraná, přizpůsobená, protože každý kokpit je jiný a bude jinak umístěná. Doporučují nějakou větší silnější s min. prac. zatížením 300kg (u větších rollfoků 500kg) . Víc v návodu nepíšou. Z toho bych vyšel.
Stačí?

A proč zrovna tolik kilo?
Co nese?
Nevede jen lano kolem sloupku k záseku na zádi, případně myslíš tu vzadu co obrací směr?
Lano je ovládací k bubnu, nemá až takovou spojitost s velikostí plachty. Ale slabé se špatně drží v ruce, silné se ti nevleze do bubnu. Je to tedy kompromis a většinou výrobce píše 8 mm, v tvém případě to unese i slabší, ale 6 je tenká do ruky.
Tedy dej největší co se ti tam vejde a z toho to vyjde i nějaká kladka, myslím šíře. Průměr 50-60mm by měl být OK.
Když vezmu např. běžnou značku Furlex a nejmenší model 50S tak píšou zatížení bubnu 300kg a na bubnu má být cca 30 otáček lana. Přes 4 vodící kladky stažené dozadu do kokpitu. první kladka má být taková a tak umístěná aby šlo ovládací lano přímo na buben. Poslední musí bý individuálně vybraná, přizpůsobená, protože každý kokpit je jiný a bude jinak umístěná. Doporučují nějakou větší silnější s min. prac. zatížením 300kg (u větších rollfoků 500kg) . Víc v návodu nepíšou. Z toho bych vyšel.
Stačí?
Re: Výměna bloku pro rollfock
Diky Libore.
Mam predepsany prumer lana vyrobcem. Je to max 6mm. Tak jsem to tam dal. Kladku jsem mel malou 250 kg stale zatizeni, 350 kg hranicni nosnost. Ale prave jsem ji menil za 400 / 500 kg. Jak predni, tak zadni, kazda bratru za 25,50 EUR. Proto nad tim premyslim, zda to bylo nutne. Ale chtel jsem mit jistotu a z toho plyne i to zjisteni, ze vlastne skutecne zatizeni zejmena na prvni kladce neznam.
Mam predepsany prumer lana vyrobcem. Je to max 6mm. Tak jsem to tam dal. Kladku jsem mel malou 250 kg stale zatizeni, 350 kg hranicni nosnost. Ale prave jsem ji menil za 400 / 500 kg. Jak predni, tak zadni, kazda bratru za 25,50 EUR. Proto nad tim premyslim, zda to bylo nutne. Ale chtel jsem mit jistotu a z toho plyne i to zjisteni, ze vlastne skutecne zatizeni zejmena na prvni kladce neznam.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna bloku pro rollfock
Ahoj, lano musí udržet narefovanou, tedy částečně narulovanou genu v silném větru. My máme Harken rullfopck a lano průměr 8mm.
Block je správný název si myslím. Tady máš několik návrhů na block.
My máme lano protažené v oku podstavce sloupku mantågu, tedy jen tření. Neruluješ v silném větru s plnou plachtou, na rulování jí musíš odlehčit a to tření v oku funguje. Pavel
Lano je vedené okem postraní nohy předního koše. U mantåg nohy je oko kolmo na bok lodi. Foto je po spuštění na vodu a lano ještě není protažené.
Block je správný název si myslím. Tady máš několik návrhů na block.
My máme lano protažené v oku podstavce sloupku mantågu, tedy jen tření. Neruluješ v silném větru s plnou plachtou, na rulování jí musíš odlehčit a to tření v oku funguje. Pavel
Lano je vedené okem postraní nohy předního koše. U mantåg nohy je oko kolmo na bok lodi. Foto je po spuštění na vodu a lano ještě není protažené.
Naposledy upravil(a) Pavel-Sulc dne úte čer 13, 2017 2:32 pm, celkem upraveno 2 x.
- Omen
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1423
- Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
- Reputace: 160
- Bydliště: Olomoucko
Re: Výměna bloku pro rollfock
Chlapci, neznám ty hodnoty, ale bylo by dobré si ujasnit, na co se Err ptá ("blok předřazený před rolfokem"?).
Napadají mě 2 věci:
a) kladky (bloky) vedení lana ovládajícího rolfok a pak Libor správně říká, že vepředu kladka není, jsou tam jen průvlaky nasměrovávající lano k relingům a veškerou zátěž nese zadní kladka (pokud tam je), otáčející směr tahu, jinak už je jen zásek; a Pavel správně říká, že lano samotné nese zátěž tahu částečně zrefované geny (namáhání rolfoku k jeho odvinutí)
b) v Polsku se výrazem blok označuje (taky) kladkostroj, který má na přídi mrtvý muž a který se po postavení stěžně začepuje dohromady. A tady působí tíhové síly stavěného stěžně na rameni mrtvého muže.
Edit:
Teď to čtu znovu a Err se asi nejspíše ptá na tu první variantu. Nejde o mrtvého muže ..... i když ten název
Napadají mě 2 věci:
a) kladky (bloky) vedení lana ovládajícího rolfok a pak Libor správně říká, že vepředu kladka není, jsou tam jen průvlaky nasměrovávající lano k relingům a veškerou zátěž nese zadní kladka (pokud tam je), otáčející směr tahu, jinak už je jen zásek; a Pavel správně říká, že lano samotné nese zátěž tahu částečně zrefované geny (namáhání rolfoku k jeho odvinutí)
b) v Polsku se výrazem blok označuje (taky) kladkostroj, který má na přídi mrtvý muž a který se po postavení stěžně začepuje dohromady. A tady působí tíhové síly stavěného stěžně na rameni mrtvého muže.
Edit:
Teď to čtu znovu a Err se asi nejspíše ptá na tu první variantu. Nejde o mrtvého muže ..... i když ten název

Re: Výměna bloku pro rollfock
Ptam se na kladku, ktera je pred bubnem. Je tam casto, neni pravda, ze je tam vzdy jen pruvlak. Zalezi, jak mas stavenou spici a jak tahnes lano.
Muj (ale nikoli ojedinely) prubeh lana je takovy:
uzel -> navit buben -> kladka na prednim kosi -> kladka na sloupku 2 a 3 -> kladka na zadnim kosi -> vazak na lano rollfocku
A slo mi prave o zatizeni prvni kladky, protoze tam se sila poprve deli. A samozrejme musi unest zatizenou genou. Proto jsem psal jeji velikost. Nenese ji ale celou, je to zredukovano navinem na vlastni rollfock.
---
Block jsem psal jako block. Je to upinatelna kladka, bud otocna nebo s uchem pro sekl. tedy prenosne, pripnutelne zarizeni. Kladkou zpravidla myslim totozny mechanismus, ale s pevne pripevnenou hrideli. Napr. na vrcholu stezne pro vytah hlavni plachty. Kladka je pevne zabudovana. nebo na konci rahna. A kladkostroj je to, co by Omen nazval blokem, tedy system dvoj a trojbloku s nekolikanasobnou redukci lana. Napr. jako kiking, nekdy utazeni zadniho stehu, nekdy jako oteze hlavni plachty.
Treba to spravne neni, ale tolik k memu zrejme neodbornemu a nepresnemu oznaceni jednotlivych komponent.
Muj (ale nikoli ojedinely) prubeh lana je takovy:
uzel -> navit buben -> kladka na prednim kosi -> kladka na sloupku 2 a 3 -> kladka na zadnim kosi -> vazak na lano rollfocku
A slo mi prave o zatizeni prvni kladky, protoze tam se sila poprve deli. A samozrejme musi unest zatizenou genou. Proto jsem psal jeji velikost. Nenese ji ale celou, je to zredukovano navinem na vlastni rollfock.
---
Block jsem psal jako block. Je to upinatelna kladka, bud otocna nebo s uchem pro sekl. tedy prenosne, pripnutelne zarizeni. Kladkou zpravidla myslim totozny mechanismus, ale s pevne pripevnenou hrideli. Napr. na vrcholu stezne pro vytah hlavni plachty. Kladka je pevne zabudovana. nebo na konci rahna. A kladkostroj je to, co by Omen nazval blokem, tedy system dvoj a trojbloku s nekolikanasobnou redukci lana. Napr. jako kiking, nekdy utazeni zadniho stehu, nekdy jako oteze hlavni plachty.
Treba to spravne neni, ale tolik k memu zrejme neodbornemu a nepresnemu oznaceni jednotlivych komponent.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna bloku pro rollfock
Třeba kastblock?????
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 577
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Výměna bloku pro rollfock
Pokud je moje představa správná, tak ta kladka má víceméně jenom usměrňovat lano na jeho cestě do kokpitu. Proto také většinou stačí průvlak. Hlavní tah částečně navinuté geny nese buben rolfoku a potom je už síla, díky k malému průměru bubnu, resp. krátké páce výrazně menší. Nehledě na to, že ta kladka nese zlomek tahu toho lana, protože probíhá v (asi) malém úhlu vůči ose závěsu.
Takže podle mě zaleží spíš na velikosti kladky ve vztahu k průměru lana, aby se pohodlně odvalovalo a nedřelo, než na nosnosti.
Takže podle mě zaleží spíš na velikosti kladky ve vztahu k průměru lana, aby se pohodlně odvalovalo a nedřelo, než na nosnosti.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna bloku pro rollfock
Ahoj ERR, mám pocit, že málo kdo z nás chápe Tvůj problém. Pokud vím, buben je na předním vantu. Tedy táhnout refovací lano dopředu znamená šikmo nahoru. To jsem nikde neviděl.
Re: Výměna bloku pro rollfock
Heh, jak se z prkotiny udela vec k nepochopeni nikym 
Je to trivialni:

Je to trivialni:
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1566
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 235
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna bloku pro rollfock
Jde o tohle jak píšeš: měnil jsem blok, co mám předřazený před rollfockem
Ten první blok je za rolfokem.. nebo se mýlím???
Ten první blok je za rolfokem.. nebo se mýlím???
- Omen
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1423
- Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
- Reputace: 160
- Bydliště: Olomoucko
Re: Výměna bloku pro rollfock
Jóóó Err, už je je vsjo jááásno,
ale "blok předřazený před rolfokem" ve mě evokuje něco, co je vřazeno v linii skloněného předního stěhu, nad nebo pod prvky (horním nebo dolním) rolfoku.
To co popisuješ bych nazval naváděcí kladka pro lano odcházející z rolfoku.
A jestli ta druhá fotka je z tvé lodi, co je to za hrůzu ten kladkostroj dole? Ten rolfok musí být hodně "pružný"?
Proto ti možná ta (deformovaná) gena v tahu příliš nefunguje
Ale to je jiné vlákno
ale "blok předřazený před rolfokem" ve mě evokuje něco, co je vřazeno v linii skloněného předního stěhu, nad nebo pod prvky (horním nebo dolním) rolfoku.
To co popisuješ bych nazval naváděcí kladka pro lano odcházející z rolfoku.
A jestli ta druhá fotka je z tvé lodi, co je to za hrůzu ten kladkostroj dole? Ten rolfok musí být hodně "pružný"?
Proto ti možná ta (deformovaná) gena v tahu příliš nefunguje

Ale to je jiné vlákno

Re: Výměna bloku pro rollfock
Tak a ted, kdyz uz je jasno, kolik teda kladka nese? Nemyslim si ze nic. Kdyz jsem ji snazil posunout do jine polohy, rozhodne jsem zabrat musel 
Ne, fotky jsou ilustrativni z internetu. Ma lod to ma jeste jinak. Ja mam Profurl, stary model jeste s uzlem nahore bubnu a zda se mi to jako jeden z nejlepsich moznych rolfoku.

Ne, fotky jsou ilustrativni z internetu. Ma lod to ma jeste jinak. Ja mam Profurl, stary model jeste s uzlem nahore bubnu a zda se mi to jako jeden z nejlepsich moznych rolfoku.
- Omen
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1423
- Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
- Reputace: 160
- Bydliště: Olomoucko
Re: Výměna bloku pro rollfock
Je to o skládání vektorů síly.
Čuchometricky odhaduju, že to bude 1/10 tahu v laně rolfoku.
Čuchometricky odhaduju, že to bude 1/10 tahu v laně rolfoku.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti